Jump to content

Stans i behandling av søknader på halvatomatiske rifler


Taffin

Recommended Posts

  • Replies 1.8k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det du referer til slekter mer på et oklokrati enn et moderne demokrati. Det er heller ikke veldig demokratisk at politidirektøren kan fatte slike vedtak som han nå har gjort egenhendig. Personlig tenker jeg at det mest fornuftige å gjøre hadde vært å innkalt til hastemøte med de som sitter i våpenrådet og sammen fattet en beslutning for veien videre inntil ny våpenlov foreligger.

Vi skal ikke vare naive! Det er ingen demokrati her.

Husker dere en runde rundt nåvarende våpenforskrifter. Det ble satt opp en høring med bre spekter av organisasjoner. Ble vedtatt våpengarderobe på 8 våpen. Videre har Politidirektoratet ignorert resultater av høringen og har innført blant annet våpengarderobe på 6 våpen. Veldig demokratisk. Ikke sant !!

Link to comment
Share on other sites

Hva som er følelser og hva som er fornuft i slike saker er det ingen statiske grenser mellom. Hva 2 personer definerer som følelser og fornuft trenger ikke være det samme.

De utbrudd enkelte kommer med i denne tråden ser jeg på som et resultat av følelser og ikke fakta.

 

Nja, en vis grense mellom fornuft og føleri eksisterer, og det bør eksistere eller så beveger vi oss inn i en meningsrelativistisk hengemyr. Nå omhandler dette foreløpig kun at søknader om erverv av halvautomatiske våpen blir satt på vent, og ikke et forbud av noe slag, men det er fortsatt min mening at slike avgjørelser burde tas i plenum.

Link to comment
Share on other sites

Risikerer vel å bli tuppa ut av forumet, men jeg liker denne:

"Democracy is two wolves and a sheep voting on what to have for lunch. Liberty is a well armed sheep contesting the vote."

 

Det var vel uttalt av Benjamin Franklin for å illustrere hva en republikk var, hvor man har et lite antall regler som ikke skal kunne stemmes over uansett hvor mange ulver som har lyst på sauen. Men vår kjære statsminister sa jo at vi skulle få mer demokrati, så ulvene er i full sving. Men den generelle befolkningen er dessverre mer opptatt av fotball og øl enn kjedelige ting som frihet.

 

Min personlige favoritt:

"If you love wealth more than liberty, the tranquility of servitude better than the animating contest of freedom, depart from us in peace. We ask not your counsel nor your arms. Crouch down and lick the hand that feeds you. May your chains rest lightly upon you and may posterity forget that you were our countrymen.

Link to comment
Share on other sites

De utbrudd enkelte kommer med i denne tråden ser jeg på som et resultat av følelser og ikke fakta.

 

I fare for å bli upopulær blant alle her, så er jeg helt enig akkurat denne linjen. Forstålig nok er det en del frykt der "ute". Frykt for at en slik uhyrlig handling Norge har vært vitne til skal skje igjen, og frykt for at grunnlaget for manges hobby og livsstil skal forsvinne. Men frykt leder sjeldent til fornuftige og veloverveide avgjørelser, og derfor bør, for det første denne debatten tas på en senere tidspunkt, men den burde også foregå på en slik måte at alle kan komme med innspill, politidirektøren er midt oppe i all faenskapen nå, det er rimelig å anta at hans handlinger bærer preg av det (uten at det nødvendigvis betyr at han handler klanderverdig).

 

Og siden det er så populært med sitater:

 

"Fear leads to anger, anger leads to hate. Hate leads to suffering"

-Yoda

 

(Queue Imperial March sangen)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

I utgangspuntet er det et forbud mot halvautomatiske børser i Norge men noen er godkjent med disp. En forandring av våpenloven er ikke nødvendig for å bli "kvitt" halvautovåpen men bare en innstrammning i kriterier for å godkjenne våpnene. Dette er det POD som er enerådende på. Til jakt er det DN som setter kritteriene for hvilke våpen som er godkjente. Siste utkastet fra DN virket ikke særlig positiv til litt "anderledes" våpen. Tror vi fort kan ende opp med samme våpenlov som i dag men at DN forbyr halvauto til jakt og dermed enkelt begrenser tilgangen på de :trist:

For den vanlige jeger blir det to innstanser å kjempe mot så jeg tror vi har dårlige odds :trist:

Link to comment
Share on other sites

15 gjester var inne og leste her nå nettopp, folk utenfra følger selvfølgelig med her. Tenk-tast-tenk igjen-tast-enter-eller ikke.

Skjønner godt at man lar søknader ligge i bero litt, så får vi vente og se. Det er masse følelser ute og går ennå en måned etter tragedien. Jeg for min del er spent på alle nyhetsoppslagene som kommer når jakta starter for alvor og det smeller friskt i bygd og fjell. Men det er en annen sak.

Link to comment
Share on other sites

Synes det blir dumt visst vi som ånder og lever for jakt/skyting skal være redde for og skrive hva vi mener om denne saken. Selvfølgelig må vi ta oss i akt som alle andre som skriver på virket som helst forum, om det så skulle være fotball,data osv. Vi er da voksene lovlydige mennesker med en sunn hobby, ja faktisk en livsstill for mange.

Blir litt provosert av alle som skal på død og liv tie det i hjel. Når er da tiden inne for en diskusjon om at vi skal få "tredd" en ny våpen lov over hodene våre? Ikke at jeg trur det hjelper og diskutere det her, men kan nu få ut litt frustrasjon om så ikke :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Det er bare å ha litt tålmodighet det så skal du få se at halvautomatiskehagler blir fobudt innen noen år også.......Er det virkelig så vanskelig å skjønne det at forbud og strengere våpenlov IKKE vil hindre en gal person å gjøre slike ting???

Link to comment
Share on other sites

Er det virkelig så vanskelig å skjønne det at forbud og strengere våpenlov IKKE vil hindre en gal person å gjøre slike ting???

Det vet vi ingenting om egentlig. Så å si at det IKKE vil hindre er en påstand som desverre ikke nødvendigvis medfører riktighet. Det vil kansje muligens kunne gjøre det vanskeligere å gjennomføre noe slikt å det vil kansje muligens kunne stoppe "bad things from happening" i noen tilfeller.

 

(Merk bruken av "kansje", "muligens" og "ikke nødvendigvis" i teksten min)

Link to comment
Share on other sites

Er det virkelig så vanskelig å skjønne det at forbud og strengere våpenlov IKKE vil hindre en gal person å gjøre slike ting???

Det vet vi ingenting om egentlig. Så å si at det IKKE vil hindre er en påstand som desverre ikke nødvendigvis medfører riktighet.

 

Det jeg mener er at det gjennom strengere lover og regler vil være vanskelig å stoppe en slik person. For en gal person som faktisk vil gjennomføre ei slik grusom handling vil det uansett ikke være noe problem å få tak i et våpen. F.eks. gjennom et illegalt marked.

Det eneste de oppnår med noe slikt er tungere byråkrati!!

Link to comment
Share on other sites

.......Er det virkelig så vanskelig å skjønne det at forbud og strengere våpenlov IKKE vil hindre en gal person å gjøre slike ting???

Nei, det er det ikke!

Bare at Politiet måles på resultater: Hva har de gjørt for å hindre at dette skjer igjen. Da kan de vise til innført strengere policy ( selv om dette kanskje ikke var den beste veien å ta ).

 

Har nevnt dette tidligere, ... jeg har ikke et halvauto våpen. Hadde godkjent søknad for slik våpen, men valgte ekspress rifle istedenfor. Personlig har ikke jeg helt sans for bruk av Mini 14/30 i jaktsamenheng.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Er det virkelig så vanskelig å skjønne det at forbud og strengere våpenlov IKKE vil hindre en gal person å gjøre slike ting???

Det vet vi ingenting om egentlig. Så å si at det IKKE vil hindre er en påstand som desverre ikke nødvendigvis medfører riktighet.

 

 

 

+1 : Dette er jo en realitet. Det er bare se på storbritanias våpen kriminalitet den gikk opp og ikke ned, det er fakta. Trur desverre ikke gale mennesker stoppes av strengere våpenlover

Link to comment
Share on other sites

Påstanden "forbud og strengere våpenlov IKKE vil hindre en gal person å gjøre slike ting" er desverre noe som ikke er en vanntett påstand.

For det vet vi ikke.

 

 

Men jeg kan fortelle at etter at HV samlet inn tennstemplene til sikkert 99% av alle AG3/MP5 og samla inn de aller fleste pistolene de hadde utlevert til HV-soldater så har det ikke vært noen episoder hvor HV-soldater har skutt noen med sitt utleverte tjenestevåpen. Å før de tok inn tennstemplene var det ca en slik episode annethvert år i snitt i en periode.

Link to comment
Share on other sites

Med fare for å bli veldig upopulær vil jeg bare si at i følge de kilder jeg har ( og som jeg av ymse grunner ikke kan legge ut offentlig ) var det et flertall av de som døde i vannet som druknet. ABB var etter sigende en ganske dårlig skytter!

 

Ikke at det på noen måte minsker ABBs ansvar og skyld i disse dødsfallene.

 

De fleste kan vel med god grunn lese "VeT|Us" sit innlegg 06 Aug 2011, 17:29 i tråden "Politidirektør vil ha strengere våpenregler"

i "Våpen i samfunn" på "Politikammeret".

 

Det var meget godt skrevet. Beklager at jeg ikke vet hvordan jeg skal linke til dette inlegget.

Link to comment
Share on other sites

hvorvidt ofrene druknet eller ble skutt har ingen betydning. De ble drevet i frykt og desperasjon til sin død med lovlig ervervede skytevåpen.

Da er det tid for litt ettertanke.

 

At denne avgjørelsen kan vente til mer kritiske beslutninger er fattet er det ingen tvilom. Det er dessuten til vår fordel. Gemyttene får roe seg litt, og det er større sjangs for at fornuft og andre synspunkter (våre) også blir tilagt vekt i debatten.

 

Såpass lite tåler vi å ofre. Det er en usigelig liten bagatell i denne sammenhengen.

 

Debatten skal vi ta, og vi skal argumetere godt og saklig.

Å idiotforklare motstridende syn vil ikke vinne noen slag elller bringe oss nye venner.

Link to comment
Share on other sites

15 gjester var inne og leste her nå nettopp, folk utenfra følger selvfølgelig med her. Tenk-tast-tenk igjen-tast-enter-eller ikke.

Skjønner godt at man lar søknader ligge i bero litt, så får vi vente og se. Det er masse følelser ute og går ennå en måned etter tragedien. Jeg for min del er spent på alle nyhetsoppslagene som kommer når jakta starter for alvor og det smeller friskt i bygd og fjell. Men det er en annen sak.

 

Det er en enkel sak for Admin og Co og utforme nye regler der alle må registrere seg for å lese på forumet .

Slik burde det vært på alle forum. "sniker er det nok av i landet " :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hr alt en Mini 14, å mistenker i grunn at den aldri blir solgt.

liker den veldig godt så hadde vel ikek solgt den uansett, så glad den handelen er unna gjort!

Å pussig nok føler jeg ikke at jeg utgjør noen fare pågrunn av den, farligst er jeg nok når jeg leker med fyrstikker og pg har klekt ut noen prosjekter i kjedsomhet.. men er vel da bare farlig for meg selv:p

Link to comment
Share on other sites

Påstanden "forbud og strengere våpenlov IKKE vil hindre en gal person å gjøre slike ting" er desverre noe som ikke er en vanntett påstand.

For det vet vi ikke.

 

 

Men jeg kan fortelle at etter at HV samlet inn tennstemplene til sikkert 99% av alle AG3/MP5 og samla inn de aller fleste pistolene de hadde utlevert til HV-soldater så har det ikke vært noen episoder hvor HV-soldater har skutt noen med sitt utleverte tjenestevåpen. Å før de tok inn tennstemplene var det ca en slik episode annethvert år i snitt i en periode.

 

Du kan vel ikke seriøst mene og samenligne dagens våpeneiere med alle de "tullingene" som fikk utlevert AG3 over en lav sko på 80-90 talet. Snakk om og skyte seg i foten :shock:

 

Kan jo heve førekort grensen til 25 år,sparer garantert mange liv det også , men neppe popoulært

Link to comment
Share on other sites

Ingen av de du beskriver som "tullingene som fikk utlevert AG på 80 og 90 tallet" utførte noe som i størrelsesorden tilsvarer det som ble gjort på utøya. Å det på utøya ble gjort av en person som BÅDE hadde jaktvåpen, og håndvåpen. Altså en person som er vurdert skikket til å ha våpen av politiet i flere sammenhenger. Han var altså en av de du kaller "dagens våpeneiere" for under en mnd siden. DESVERRE.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Den dagen det vi diskuterer ikke tåler dagens lys trekker jeg meg fra forumet med øyeblikkelig virkning!

Det er helt riktig at man enkelt kan innføre lukket forum, det er samtidig den dummeste ideen jeg har hørt på lenge!

 

Det meste her tåler nok dagens lys, men er du sikker på det er så lurt mye av det?

Link to comment
Share on other sites

Jeg syns DN har gjort en interesant sak her, noen i DN har sagt så avisene har fått det med seg at halvauto våpen ikke er bra til jakt, dette er da samme instans som har sagt offentlig i det siste at BUE jakt er greit, jeg vet ikke jeg men ser for meg rådyrjakt med bue, kan jo bli interesant, å da er ikke vegen lang å gå for armbrøst, å armbrøst pistol som egentlig er den store skrekken, lett å sjule, å penetrerer sikerhets vester som varm kniv i smør, så jeg kunnet egentlig ha tenkt meg å få høre hva de EGENTLIG tenker om ting, for når jeg står i døra er jeg ikke fult så bekymret for gennerelle håndvåpen men jeg liker ikke Armbrøst. Så skal vi ha ett samfunn som skal beskytte oss eller seg selv, det er spørsmålet.

 

Jeg sier egentlgi her at vi må ta en runde MED alle og FOR alle om det skal bli noen løsning.

 

HUSK AT DET ER VINNEREN AV KRINGEN SOM SKRIVER HISTORIEN... ERGO er ikke alt slik det ser ut.

Link to comment
Share on other sites

Det er merkelig at en halvauto rifle som er lovlig ervervet plutselig ikke kan selges. Dette har blitt gjort før med halvautoer som ble godkjent for jakt for endel år siden og ikke er det lengre i dag. De som nå eier slike våpen kan ha dem resten av livet, men så vil de bli plombert eller destruert siden ingen har mulighet til å arve eller kjøpe dem til den samme bruk. Dette er en verdi forringelse, det burde kunne gjøres unntak slik at de våpen som allerede er i omløp her i Norge kan omsettes til det samme bruk de engang ble godkjent til. Men at det ikke blir mulig med import og salg av nye slike våpen.

Link to comment
Share on other sites

Det er merkelig at en halvauto rifle som er lovlig ervervet plutselig ikke kan selges. Dette har blitt gjort før med halvautoer som ble godkjent for jakt for endel år siden og ikke er det lengre i dag. De som nå eier slike våpen kan ha dem resten av livet, men så vil de bli plombert eller destruert siden ingen har mulighet til å arve eller kjøpe dem til den samme bruk. Dette er en verdi forringelse, det burde kunne gjøres unntak slik at de våpen som allerede er i omløp her i Norge kan omsettes til det samme bruk de engang ble godkjent til. Men at det ikke blir mulig med import og salg av nye slike våpen.

 

Kunne ikke vært mere enig!

Link to comment
Share on other sites

Er det virkelig så vanskelig å skjønne det at forbud og strengere våpenlov IKKE vil hindre en gal person å gjøre slike ting???

 

Det vil ikke "forhindre" en gal mann og gjøre slike handlinger. Men det gjør at den personen ikke like lett kan få tak i halvautomatiske våpen. Synes at strengere lover er kjipt for oss jegere, men man må også tenke på resten av samfunnets syn på våpen. (Min mening)

Link to comment
Share on other sites

Jeg håper Hassel har rett, håper det veldig sterkt. Men......??

 

Det stemmer at HV AG3 ikke lenger er like mye ( veldig sjelden var det nå likevel da! ) brukt for å avlive koner og naboer. Men hvor mange liv det har spart er likevel et ubesvart spørsmål. Han typen som en gang annethvert år ( var det ikke det statistikken var? ) tok livet av noen med AG3, hvor mange har han drept med øks og/eller kniv i disse årene??

 

Og for dere som så godt klarer å leve med at halvautoer eventuellt ryker nå, hvilke våpen tar de da neste gang tror dere? Man er rimelig naiv hvis man ikke tror at Norge ikke igjen vil bli utsatt for nye groteske terroraksjoner/skyteepisoder. Man kan egentlig bare be om at tragedien ikke blir like omfattende neste gang. Slikt lar seg dessverre ikke stoppe 100%, selv om alle private våpen ble inndratt! Mange teroraksjoner er stoppet av politi/etterretning før de ble satt ut i livet men vi kan ikke sikre oss 100%, i allefall ikke uten at det vil gå dramatisk utover folks hverdag, frihet og menneskerettigheter.

 

Det er allerede et forbud i lovs form mot å drepe folk. Hjelper ikke det er det ikke mye som hjelper. Og en sak til, hvorfor blir ikke kriminelle, ranere og slike dømt for brudd på våpenloven? Det skjer ikke! Begrunnelsen er at det i praksis ikke vil gi tilleggsstraff så påtalemakten ser ikke noen vits i det! Våpenloven er slik den benyttes av politi/påtalemakt i dag kun et redskap for å straffe ellers lovlydige mennesker som utsetter seg for misforståelser/forglemmelser.

 

Det finnes stater i USA der bruk av våpen i kriminell virksomhet automatisk fører til en MINIMUM 5 års ubetinget fengselsdom som man ikke begynner å sone før bankranet eller hva det måtte være er ferdig sonet. Du dømmes til 15-20 år for bankran, oppfører deg pent og søker benådning etter 12 år. Du blir benådet for bankranet, slipper ikke ut men begynner å sone dine 5 år for våpenbruk! Slik lovgining har hatt virkning! Hvorfor kan ikke kriminelle som skyter vilt på Aker Brygge eller Karl Johan straffes for brudd på våpenloven helt separat fra annet galt de har gjort?

 

 

Edit: Ser det falt ut et ikke og det medførte at en setning fikk helt motsatt mening i forhold til det som var tenkt.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Utøya trageden er en sjeldenhet. Det er første gang noe så sykt har sjedd her i landet. At det er sjelden hjelper ikke, det er like tragisk alikevel.

 

Om mannen på utøya kun hadde hatt kniv og øks hadde muligens tragedien hatt et mindre omfang, fakta er at en halvautomatisk rifle med stor magasinkapasitet har stort skadepotensiale. Sannsynligvis derfor soldater bruker "assault rifler" og ikke kniv og øks som primærvåpen i dag.

 

Man kan si at "antall tragedier med HV våpen var sjeldne", men fakta er at det ble drept et "ikke ubetydelig antall mennesker" med slike våpen over en 20 års periode.

 

For mennesker som ikke synes halvautoer er viktig å ha, så vil endel av argumentasjonen i slike tråder gjøre at de ikke tar oss seriøst. Desverre.

Å de vil kunne plukke fra hverandre argumenter som "sjelden", "kniv og øks" osv ganske lett, iallefall om dette blir sagt til media. Jeg kan faktisk se det for meg.

Link to comment
Share on other sites

Men hva tar de neste gang noe lignende skjer?

For noe lignede kommer til å skje, det er bare et spørsmål om tid.

 

Vi kan jo velge å gå ut fra at det kommer til å skje igjen. Eller vi kan velge å gå ut fra at dette var en engangshendelse.

 

Om dette kommer til å skje igjen bør vi vel vurdere hvordan vi skal redusere potensialet for skadeomfang. Da ser det kansje dårlig ut for de som liker halvauto rifler. Kansje for alle som liker å skyte og jakte.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Nå er altså slik at ingen tidligere tillatte våpentyper er blitt forbudt... det er derfor lite hensiktsmessig å argumentere, samt till og med å bgynne å slenge dritt om regjering, POD og fuglene vet hva når ingen har tatt noen avgjørelse om halvauto rifler.

Jeg finner det i høyeste grad naturlig at myndigheter og organisasjonene tar en prat og vurderer om det skal endres noe i forhold til erverv av halvauto rifler etter at et lovlig ervervet eksemplar har blitt brukt til å myrde 69 mennesker her i norge.

jeg tror videre at det som er hensiktsmessig nå, vil være å se etter fornuftig og saklig argumentasjon for å kunne fortsette å eie og kjøpe halvauto rifler. Lange innlegg om hvor geit det er å.forby bringer lite nytte uten saklighet.

personlig tror jeg at det å fjerne et redsskap ikke vil hindre en handling, men føre.til at metode endres.

Link to comment
Share on other sites

jeg tror videre at det som er hensiktsmessig nå, vil være å se etter fornuftig og saklig argumentasjon for å kunne fortsette å eie og kjøpe halvauto rifler. Lange innlegg om hvor geit det er å.forby bringer lite nytte uten saklighet.

personlig tror jeg at det å fjerne et redsskap ikke vil hindre en handling, men føre.til at metode endres.

 

++1

Link to comment
Share on other sites

Ut ifra teksten i e-posten er snakk om aa endre retningslinjene for erverv, og ikke forbud. Derfor kan man levere inn soknad for behandling naar disse retningslinjene er klare. Vi maa nesten bare vente aa se hva det betyr. Vil tro at forbud de ville ha, saa ville vaapenkontoret ikke tatt imot soknadene.

 

(Rare tegn pga jeg befinner meg i Kreta)

Link to comment
Share on other sites

Jeg er først og fremst jeger. Ser ikke det helt store behovet for Mini 14 til mine sysler. Slik jeg ser det er ikke dette våpenet egnet til jakt.

 

Så da må noen forklare meg hvorfor vi skal ha denne type "militære" våpen.

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.

×
×
  • Create New...