Jump to content

Stans i behandling av søknader på halvatomatiske rifler


Taffin

Recommended Posts

  • Replies 1.8k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Vi har en slik organisasjon i Norge.

Den heter Norsk Våpeneier forbund.

Men etter massiv pressedekning om en "forvirret hillbilly" som var så frekk å stevne den norske stat for EMD, så har den ikke blitt særlig stor.

Nå er det ikke den saken som de fler av oss som støttet NV endt opp med å trekke oss ut pga. Men heller det at man tilot forfektninger av rimelig ekstrem og NRA like synspunkter. Det var uheldig for NV i etterkant.

Men vi sklir nok en gang langt utenfor topic, selv om dette er en både viktig og relevant diskusjon.

Link to comment
Share on other sites

Link til BASC http://www.basc.org.uk/" target="_blank" target="_blank, de driver med mye interessant, og som Flashman påpeker UK har en våpenlov som til en viss grad kan sammenliges med vår, selv om den norske er vesentlig mere liberal på mange områder.

 

Tror likevel at vi kunne lært noe her, men da må en tørre å fristille seg vesentlig i forhold til myndigheter, politisk partitilhørighet og redsel for å bli "straffet" på pungen når det gjelder økonomiske overføringer fra myndighetene.

 

Personlig ville jeg ønsket en ren jegerorganisasjon velkommen, samt en formell paraplyorganisasjon som agerte på vegne av alle som driver med jakt og skyting i forhold til myndighetene/lovmakerne/politiet.

 

(Ikke noe vondt sagt om sportsfiskerne, er delvis en slik selv, men denne sammenblandingen som NJFF har tror jeg jegerstanden taper på, men det er kanskje en annen diskusjon :?: ).

 

 

Still grumpy old man? Du har en viss grunn til å være det.

 

Jeg foreslår at interesserte her på Kammeret jobber for en "Paraplyorganisasjon", jeg antyder navnet til "Norsk Forum for Våpeneiere". Det skal ikke være en forum for individuelle medlemskap, men som skal omfatte deltagelse fra alle organisasjonene som driver med skytevåpen på en eller annen måte. Formålet skal være slik Fast Freddy og Hassel sier ovenfor; arbeide for interessene til våpeneiere, som høringsinstans og en seriøs og ansvarlig "sparringpartner" for myndighetene. Første oppgaven kan være en høringsuttalelse når forslaget til ny våpenlov kommer ut på høring. Det er nok å ta fatt i der, og veldig mye der betydningen kan være stor for "små" grupper, og av liten interesse for de større. Jeg tror f.eks. at DFS og NJFF gir katten i om det blir forbud mot magasiner med kapasitet over 10 patroner, men dette er av vital betydning for Praktisk-folket. De er imidlertid kun ca 2000 (?) og betyr ikke noe i stemmesammenheng for politikerene. Registreringsplikt på løse magasiner derimot vil vel være noe som interesser DFS og NJFF også, og når vi snakker om flere hundre tusen potensielle stemmer lytter politikerene. Det er slik et forum må arbeide, ta hensyn til alle interesser, slik at alle rimelige behov og ønske blir tilgodesett, selv om de kun gangner små eller marginale grupper, så lenge det ikke er direkt motsetningsforhold mellom interessene til de enkelte gruppene. Vi har oppgraderingen av våpenregisteret som vil interesser alle, vi har spørsmålet om en eventuell avgift på våpeneie, vi har spørsmålet om den vesentlige omdreiningen på byråkratiet som lovforslaget legger opp til. Dette er noe som alle våpeneierene har interesse av, og der det er av avgjørende betydning at alle snakke med samme nebb. Det er så lett å neglisjere vesentlige synspunkter som ikke faller helt i smak hos "makta" dersom det er enkelte med avvikende syn, eller som rett og slett driter i andres velbegrunnede interesser.

 

Jeg minner om LO's slagord; Sammen er vi sterke! Hver for oss betyr vi ingen ting!

 

NOJS kan kanskje ta initativet til å danne en slik paraplyorganisasjon?

 

Og, jeg foreslår at vi mer eller mindre avslutter denne tråden, og oppretter en ny; Norsk Forum for Våpeneiere :? Eller noen som har et bedre forslag til navn?

Link to comment
Share on other sites

NRA er jo mest som et eksempel siden dem faktisk har klart det vi burde få til... En sterk og politisk uavhengig organisasjon som kjemper KUN for saken og medlemmenes interesse. Dette burde ikke være noe problem i Norge heller.

 

NRA, politisk uavhengige... Du kunne ikke tenke deg å sjekke ut fakta før du poster tøys?

 

Edit for mer info:

 

USA har i praksis to partier, NRA nekter å snakke med det ene. You do the math.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det som mangler er det norske folk's evne og vilje til å stå sammen.

Hvis noen er uenige med deg, så mangler de evne til å stå sammen, korrekt?

En annen problemstilling, er at veldig ofte så er det statens utpekte som sitter i ledelsen i diverse organisasjoner.

Og da blir det jo tannløst,da.

Fortell, alle de aktuelle organisasjonene drives etter demokratiske prinsipper, så du står helt fritt til å gjøre et godt inntrykk og bli valgt som leder selv. Har du noen eksempler på at staten "plasserer" inn sine egne i noen av våre interesseoganisasjoner? Eller blir det litt frekt av meg å spørre etter bevis på krasse påstander?

Og kommer noen med krass kritikk av myndighetene, så er det alltid noen som skal krangle noe jævlig om det, "dette er ikke sant", "slik er det ikke" osv.

Det må være grusomt å møte sobre mennesker som ikke kaster seg på konspirasjonstoget? Folk som ikke hører om et dårlig eksempel og generaliserer direkte til at hele systemet er gjennomkorrupt og ute etter å ta fra deg alt.

Man kan jo bare se i den tråden om rettsikkerhet i våpensaker, når jeg forteller om opplevelsene til Greger Kilo. Det forlanges bevis over en lav sko.

Prinsippet er sant i den historien. Og det er skremmende.

Du sitter altså her i fullt alvor og klager på at folk krever bevis istedenfor å blindt tro på hva en vilkårlig fyr poster på Internett? Jeg antar at du ikke er helt fersk på Internett, har du sett hvor mye rart som står her?

 

Fakta er kjære 20mm cannon, du representerer ikke meg eller mine meninger, du er mer for en løs kanon (pun intended) å regne. Og skal vi to samles under en paraply, må dette være et generelt saklig interesseorgan som følger den gyldne middelvei (ikke helt ulikt NJFF/DFS, men jeg ser at NJFF ikke støtter sportsskyttere, og DFS er litt vel navlebeskuende), ikke en offensiv konfliktsøkende organisasjon som frastøter de oppegående og tiltrekker seg de rasende med tinfoil hatter.

Link to comment
Share on other sites

Ta gjerne av deg den hatten selv i ditt raseri over andres meninger varj.

Om en skal jobbe sammen så trenger en mennesker som klarer å samarbeide uten slike dårlige holdninger du fremviser ovenfor andre!

Latterligjøring av andres meninger, tanker, synspunkter og opplevelser er ingen god egenskap synes jeg. Stille spørsmål på en behersket måte er en ting men ikke det mølet du lirer av deg så ofte. Synd i grunn, siden du en gang i blant glimter til med logikk og uttalelser som får meg til å både smile og tenke.

Link to comment
Share on other sites

Fakta er kjære 20mm cannon, du representerer ikke meg eller mine meninger, du er mer for en løs kanon (pun intended) å regne. Og skal vi to samles under en paraply, må dette være et generelt saklig interesseorgan som følger den gyldne middelvei (ikke helt ulikt NJFF/DFS, men jeg ser at NJFF ikke støtter sportsskyttere, og DFS er litt vel navlebeskuende), ikke en offensiv konfliktsøkende organisasjon som frastøter de oppegående og tiltrekker seg de rasende med tinfoil hatter.

Hvilken organasjon i Norge gjør mest for våpen eierne?

Var vel i Jatk jeg leste i kommentar til lovforslaget om registrering av magasiner, så var holdningen "det angår ikke oss, for jegere trenger ikke magasiner med 10 skudd" og "det går mot en ny avgift"

DFS vil ikke bry seg og det, ikke NSF heller antagelig.

Det er de 3 store. Alle de andre er sære og små, selv samlet så er de forstsatt veldig små. Mitt intrykk er at det er lettere for dem å holde sammen, da de har mere å miste.

Problemet er også at uten NJFF, DFS og NSF så stiller man veldig svakt. Mens dem virker veldig konflikt skye.

Alle organissjonene virker det som kun informerer det som gjelder seg og sine, ikke helheten.

Link to comment
Share on other sites

Og skal vi to samles under en paraply, må dette være et generelt saklig interesseorgan som følger den gyldne middelvei (ikke helt ulikt NJFF/DFS,
Da ser jeg ingen grunn til å følge dere på denne veien. Den gyldne middelvei har bragt oss absolutt ingensteds i en forrykende fart!
Link to comment
Share on other sites

Og skal vi to samles under en paraply, må dette være et generelt saklig interesseorgan som følger den gyldne middelvei (ikke helt ulikt NJFF/DFS,
Da ser jeg ingen grunn til å følge dere på denne veien. Den gyldne middelvei har bragt oss absolutt ingensteds i en forrykende fart!

 

Det står du såklart helt fritt til, men kan du heller ikke regne med å få gjennomslag for endringer.

Link to comment
Share on other sites

Ta gjerne av deg den hatten selv i ditt raseri over andres meninger varj.

Om en skal jobbe sammen så trenger en mennesker som klarer å samarbeide uten slike dårlige holdninger du fremviser ovenfor andre!

Latterligjøring av andres meninger, tanker, synspunkter og opplevelser er ingen god egenskap synes jeg. Stille spørsmål på en behersket måte er en ting men ikke det mølet du lirer av deg så ofte. Synd i grunn, siden du en gang i blant glimter til med logikk og uttalelser som får meg til å både smile og tenke.

 

Hadde jeg vært rasende mens jeg postet på Internett-forum, så ville jeg nok stoppet for lenge siden :)

 

Dersom jeg var et samlingspunkt for "en fornuftig samlende organisasjon ", så hadde jeg også vært helt enig med deg, da hadde ikke den slags vendinger og retorikk vært på sin plass.

Men det er jeg (heldigvis) ikke, kan jeg skape debatt og sable ned noen lite gjennomtenkte argumenter samtidig, så har det for meg vært en god post. Jeg har generelt svært høy respekt for de med andre meninger, hvis de formulerer gjennomtenkte logiske argumenter.

Link to comment
Share on other sites

Det står du såklart helt fritt til, men kan du heller ikke regne med å få gjennomslag for endringer.
I det minste kan jeg trøste meg med at det får ikke du heller. Denne "lua i hånda" og "på lag med myndighetene" taktikken som du forsvarer, har vist seg å være en like stor suksess som lanseringen av drops med kuksmak.
Link to comment
Share on other sites

Det står du såklart helt fritt til, men kan du heller ikke regne med å få gjennomslag for endringer.
I det minste kan jeg trøste meg med at det får ikke du heller. Denne "lua i hånda" og "på lag med myndighetene" taktikken som du forsvarer, har vist seg å være en like stor suksess som lanseringen av drops med kuksmak.

 

Siden vi har en av den utviklede verdens mest liberale våpenlover, så antar jeg at du med overnevnte setning mener at kuksmak-drops slo godt an hos deg?

 

I all seriøsitet, du vil aldri komme noen vei om du ønsker å gå MOT myndighetene, det er en oppvisning av meningsløshet.

Derimot har du muligheten til å PÅVIRKE myndighetene, men for å komme dit må man spille på lag med demokratiske prosesser.

 

I tillegg kan du påvirke folket, gjerne via barne- og ungdomsarbeid, samt generell rekruttering. På lang sikt er det utvilsomt det eneste effektive.

Link to comment
Share on other sites

I all seriøsitet, du vil aldri komme noen vei om du ønsker å gå MOT myndighetene, det er en oppvisning av meningsløshet.

Derimot har du muligheten til å PÅVIRKE myndighetene, men for å komme dit må man spille på lag med demokratiske prosesser.

Hvis en organisasjon er stor nok, så kan det utroligste oppnås. Men hvis jeg skal delta, så skal det være noen som arbeider for å forbedre mine rettigheter. Ikke noen som arbeider for å begrense myndighetenes skadeomfang mest mulig.

 

Forskjellen på deg og meg, er at du er villig til og øse ut av båten for å prøve å holde den flytende, mens jeg har innsett at hullet i bunnen må tettes hvis dette skal fungere.

Link to comment
Share on other sites

Det står du såklart helt fritt til, men kan du heller ikke regne med å få gjennomslag for endringer.
I det minste kan jeg trøste meg med at det får ikke du heller. Denne "lua i hånda" og "på lag med myndighetene" taktikken som du forsvarer, har vist seg å være en like stor suksess som lanseringen av drops med kuksmak.

 

Den Lua i hånden og på lag med myndigheten har i det minste sørget for at det er lagt inn en vid mulighet for erverv av halvautovåpen til både jakt og konkuranse i forslaget til ny våpenlov.

Den heltemodige "stå på sin rett og krev myndigheten til ansvar" hadde litt mindre suksess i forhold til hjemmebesøks paragrafen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har lest den usensurerte utgaven (engelsk).

 

Jeg la merke til at det sjeldent sto uthevet våpentype når det gjelder rifla.

Det står oftest "shot with handgun" eller "shot with handgun/and or rifle".

 

Forøvrig trist lesing.

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.

×
×
  • Create New...