Jump to content

Stans i behandling av søknader på halvatomatiske rifler


Taffin

Recommended Posts

  • Replies 1.8k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Tråd åpnet igjen.

 

Denne trådens topic er om direktoratets stans i behandling av søknader på halvautovåpen og det juridiske rundt dette. Useriøse utskeilser ift. til topic vil bli fjernet.

Som andre har nevn tidligere: Tenk på om det du vil skrive faktisk har noen verdi i debatten før du poster.

Link to comment
Share on other sites

POD har IKKE stanset salg av halvauto RIFLER

De har bedt politimesteren om en midlertidig stans i behandling av søknader.

Dette (den midlertidige stansen i behandling av søknader) er noe organisasjonene vil ta opp med POD i våpenlovutvalgets møte i morgen. Vi vil forhåpentligvis få fler svar da, og kanksje med hvilken hjemmel POD har anmodet om dette. Har man innvilget halvauto rifle er det bare å kjøpe i vei!

 

Sånn - der var det offisielt. På nyhetene i Radio Norge akkurat nå, forteller de at det jobbes med et forbud mot halvautomatiske rifler. Dette til orientering.

 

Håper dere i våpenlovutvalget som skal på møte med POD kan få avkretet dette og håpe at dette bare er dårlig jounalistikk. (Nei, jeg har ikke hørt dette på radioen selv, men jeg antar at Morten har rett).

Moren V oppga de noen kilde?

 

Er det ikke rart, hvis det er POD som jobber med det, at det kommer nå rett før våpenutvalget har fått gjort jobben sin?

Og hvis man skal forby det, hva med alle de som har det?

 

Hittil så har man fått lov til å beholde det man har, men med dagens hysteri.... :trist:

Synd for dette vil være et enormt økonomisk tap for meg og andre uansett om vi får beholde eller ikke.

Link to comment
Share on other sites

Kan bekrefte det Morten Vinje sier her ja. Hørte på nyhetene nå klokka 9. Stansen i søknadsbehandling ble også nevnt.

 

Ap+H har forøvrig flertall i Stortinget så jeg ville nok heller satset på voksenopplæring og opplysningsarbeid mot disse representantene i stedet for å prøve få alle skyttere til å stemme et annet parti. Det er forøvrig leeenge til neste stortingsvalg..

Link to comment
Share on other sites

Har nå lest igjennom en rekke avisartikler, virker da som om dette gjelder halvautomatiske (grovkalibrede ??) rifler, må vel være noen kammermedlemmer her inne som nylig har levert søknad på pistol, kanskje de kan gi noe mer svar på hvorvidt dette også er rammet av de såkalt handlekraftige.

Link to comment
Share on other sites

Er dette et partiutspill eller er det solostunt fra en liten gruppe besserwissere fra ett eller flere partier?

Dette har vi jo forsåvidt ventet på, det var bare et tidsspørsmål før dette kunne tas opp selv om det gikk lenger tid enn jeg hadde forventet.

I fall det er "planlagt", så setter det jo forrige ukes avgjørelse om frysing av søknader i et annet lys, da gjetter jeg på at dette trolig har vært varslet internt.

Uansett så er det for lenge til neste store valg så dette er for våre handlekraftige et perfekt tidspunkt da vi som de vattpinnene vi er har ugudelig kort hukommelse når vi står med lua i handa ved urnene...

Dette må tas andre veier enn ved valg, så jeg håper virkelig at de som er i posisjon til å gjøre noe, gjør nettopp det.

Vi andre får bare ta det til etterretning og så får vi prøve å skriv huskelapp til neste valg...de stakkarene som fortsatt bor her oppe da ihvertfall...

 

*nynne Tanya Tucker - Texas when I die" :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Har nå lest igjennom en rekke avisartikler, virker da som om dette gjelder halvautomatiske (grovkalibrede ??) rifler, må vel være noen kammermedlemmer her inne som nylig har levert søknad på pistol, kanskje de kan gi noe mer svar på hvorvidt dette også er rammet av de såkalt handlekraftige.

 

Fikk utlevert godkjente söknader på 9x19 og 45acp sist fredag, så da funket det ihvertfall som vanlig med pistol.

Link to comment
Share on other sites

Normale mennesker har også ut av seg noe møkk daglig, men da stort sett i porselenskreaturer, slik at det kan skylles ned og bli borte. Siden gjengen på stortinget nå serverer dette til oss istedenfor og skylle det ut, syns jeg vi skal ta turen ned med møkka vår og.

Link to comment
Share on other sites

Det er ingen som står bak noenting, det er tre personer i AP, Høyre og SV som er blitt spurt om hva de synes om evt endringer i våpenloven, representanten fra SV er den eneste som sier de vil stå bak en innskrenkning, mens representantene fra Høyre og AP mener det bør komme en debatt, men vil se det an ift til hva som kommer ut av arbeidet med våpenloven osv.

 

Altså ikke på langt nær så skummelt som det ble presentert her først på morrakvisten.

Link to comment
Share on other sites

(...)mens representanene fra Høyre og AP mener det bør komme en debatt, men vil se det an ift til hva som kommer ut av arbeidet med våpenloven osv.

 

At det legges opp til en debatt er ikke akkurat overraskende, men det er tross alt positivt at det kommer en debatt og ikke et reint forbud. Sistnevnte alternativ hadde vært lite demokratisk, men ikke overraskende etter det som har skjedd.

Link to comment
Share on other sites

Nok en gang tar man en sannhet for gitt (At "myndighetene" har en plan om å ta oss) og så spys det ut mere eller mindre gjennomtenkte reaksjoner på dette. Men få ser ut til å ta seg bryet med å sjekke sannhetsgehalten i det som blir påstått.

I denen tråden er Morten Vinje sitert, men jeg finner det vannskelig å tro at han ville slengt frem en slik påstand uten forbehold.

 

Altså, situasjonen er helt lik i dag - som den var i går.

VG ringte forøvrig presidenten i NSF under møtet blant organisasjonene i går og ville ha en reaksjon på forbudet mot halvautorifler.... uten at de fikk det svaret de håpet på. Nå virker det som de har hostet opp enkeltes meninger og prøvd å vri maks ute av dette.

 

Merker at jeg ikke ble mer svett enda....

Vi får forhåpentligvis mer info fra våre representanter som er i våpenlovutvalget i kveld.

Link to comment
Share on other sites

Nå er det jo ikke utenkelig at nyheten på Radio Norge i dag morres var i overkant overdramatisert også, det er jo ganske normalt i media. I VGartikkelen står det også "vurderer forbud" med store bokstaver, selv om det på en måte er ytterste konsekvens av hva de spurte faktisk sier.

Link to comment
Share on other sites

Glad for å høre at media "nok en gang" har overdrevet / vridd utsagn til de grader.

Nei, heller ikke fått lest VG i dag, enda.......

 

Hassel : Hva trodde/håpet VG de skulle få høre?

 

At det legges opp til en debatt er ikke akkurat overraskende, men det er tross alt positivt at det kommer en debatt og ikke et reint forbud. Sistnevnte alternativ hadde vært lite demokratisk, men ikke overraskende etter det som har skjedd.

Enig Malle, men våpen forvaltningen i Norge de siste 10 år har ikke vært veldig demokratisk, eller etter demokratiske prosesser. I hvertfall ikke fra mitt syns punkt.

Link to comment
Share on other sites

Våre moderne lynraske metoder for fordeling av massemedia er den største kilden til opphausing og massehysteri noensinne.

Før leste man papir-avisen når man kom inn fra fjøset, hørte nyheter med fiskerimelding og værvarsel, slengte seg litt på sofaen og fortsatte på dagens dont uten noen videre seremoni.

I dag sitter vi på nett uansett hvor vi befinner oss og løker over amatørmessig sensajonsjournalistikk, undertegnede innbefattet.

Hassel har pokker så rett, ingenting har endret seg fra igår selv om enkelte mediehus sikkert svært gjerne ville nettopp det for om ikke annet å ha noe å rapportere.

Om de hadde holdt seg til å nøkternt rapportere hva som skjer fremfor å vri og vrenge på saker i alle himmelretninger og tillegge både folk,dyr og organisasjoner meninger de ikke har så hadde verden vært et mye triveligere sted å være og mange innleggelser grunnet hjerteinfarkt ville vært unngått...

Takk for en trivelig start på dagen!

Løknisser...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har to spørsmål til noe jeg sliter å se hensikten med:

 

1. Hvorfor skal forvaltningen stille alle våpensøknader på halvautomatiske rifler i bero?

2. Med forbehold om det jeg har blitt fortalt stemmer: Hvorfor får forhandlere midlertidig stans i omsetning av halvautomatiske rifler (som allerede er innvilget)?

 

Altså; hva er hensikten?

Link to comment
Share on other sites

Viktig for alle samfunnsdebatanter som ønsker at vi skal kunne fortsette med vår sunne og givende hobby å ikke glemme hva som faktisk har skjedd, en person har faktisk begått en massakre av uskyldige barn og unge som har historiske dimensjoner med våpen i hånd. Våpen han ikke hadde stjålet.

 

Det å nå fyre opp under for dem som er bekymret for om det finnes flere "løse kanoner på dekk" er å skyte seg selv i foten. Organisasjonene er på langt nær enige om strategien for å forsvare vår sunne og gode hobby og for mange en livstil og jeg tror at man kommer apsolutt lengst i denne saken med å ungå og slamre for mye med dørene.

 

Om det står så-eller-så i avisa, slenges ut en påstand på radio, så er det nødvendigvis ikke helt riktig, ikke legg argumentasjonen i munnen på dem som er bekymret for om det er trygt å la oss fortsatt ha halvautomatene våre.

Link to comment
Share on other sites

2. Med forbehold om det jeg har blitt fortalt stemmer: Hvorfor får forhandlere midlertidig stans i omsetning av halvautomatiske rifler (som allerede er innvilget)?

 

 

Det har så vidt jeg vet ikke gått ut noen brev/mail om dette. Jeg har ivertfall ikke fått noe

Link to comment
Share on other sites

@ Hassel.

Du skrev:

Mulig jeg missforstår deg her, men verken jeg eller de samlede skytternorge under organisasjons møtet i dag ytret noe om å "ofre" noen i denne saken

 

Jeg tror det er uheldig for oss skyttere å allerede anta at myndigheten ikke tar sitt oppdrag mer seriøst en at de bare ønsker å "få gjort noe med saken".

 

Det var helst myntet på enkeltpersoner her på forumet som har uttrykt liten vilje til å stå opp for "anderledes tenkende" og absolutt ikke deg som person.

Men siden det en gang finnes noen som er villig til å "ofre" andre, og at det samlede "skytternorge" nødvendigvis vil være et gjennomsnitt av skytterne i Norge, så kan det finnes elementer også der som ønsker å gå minste motstands vei...

 

Og minste motstands vei, eller rimeligste løsning, er ofte den måten våre myndigheter løser problemer på.

I den store oppvasken etter tragedien på Utøya og terrorbombingen av regjeringskvartalet vil det være av interesse å vise handlekraft og unngå å bli beskyldt for manglende evne til å ta fatt i problemer.

Ser man på saken om blyhaggel kontra utslipp av tungmetaller, så har man en god pekepinn.

Et annet eksempel i Norge er vegstandard og manglende vintervedlikehold, svaret der har ofte vært å sette ned fartsgrensene fremfor å gjøre noe med problemet i seg selv.

Listen er lang som et vondt år, og gir ikke egentlig noe godt inntrykk av myndighetenes evne til å løse problemer, utover å velge enkleste løsning sånn at de kan vise til at de har "gjort noe" med saken.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Dette blir for dumt, ender vel med utmeldelse av SV, desverre, liker jo familiepolitikken dems, men dette blir for dumt.

Sitat: Det er dumt at en så fæl sak brukes i lettvint partipolitikk

 

http://www.facebook.com/ingamarte" target="_blank" target="_blank. (hun får litt pepper på komentarfeltet)

 

http://sv.no/Forside/Siste-nytt/Nyhetsa ... vgivningen" target="_blank" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Dette blir for dumt, ender vel med utmeldelse av SV, desverre, liker jo familiepolitikken dems, men dette blir for dumt.

Sitat: Det er dumt at en så fæl sak brukes i lettvint partipolitikk

 

http://www.facebook.com/ingamarte" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank. (hun får litt pepper på komentarfeltet)

 

http://sv.no/Forside/Siste-nytt/Nyhetsa ... vgivningen" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Ikke rart folk blir iritert når det er sånne suppehuer som styrer landet. Hun har jo ikke satt seg inn i lovene en gang. Skal bare forby ting uten noe logisk grunn.

"Mange tar selvmord fordi våpen oppbevares utrygt, og mange blir også drept." ... Det er påbudt å ha våpen i våpenskap! Det har vi jo allerede en lov om, så det er jo ikke noe problem. De som ikke har våpen i våpenskap bryter loven. Da hjelper det ikke å lage flere påbud for de som vil bryte loven gjør det jo fortsatt!

Trengte ikke å vente lenge før politikerne begynte å utnytte terrorangrepet for å få stemmer.

 

.. trenger forsåvitt ikke halv-auto våpen for å begå selvmord heller

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Da blir det enda viktiger å få frem de gode grunnene til at man skal få beholde Halvautorifler - og eventuelt se på diffrensiering av vaåpentyper i forhold til erverv.

I EU klassifiserers blant annet våpen basert på magasinkapasitet (Også rifler) Men på den norske godkjenningslita blandes disse to klassen sammen. Er det noe man bør gjøre noe med?

Link to comment
Share on other sites

Halvautomat som jaktvåpen kan jeg ikke si jeg har noen sterke meninger for/mot siden jeg ikke er jeger selv, men det er vel de som har sterke meninger og gode argumenter om det. Selv håper jeg i alle fall ikke det blir totalforbud mot halvautomatiske rifler slik at også konkurransevåpen blir berørt av dette. Her er det jo strengere erverv enn på et jaktvåpen, og det er vel ikke noen saker som jeg vet om der f.eks praktiskskyttere har vært feilkoblet og utført noe alvorlige handler. Eller? Selv om det er en viss sjarm over å se noen dra bolt på en praktiskbane, så erstatter det ikke konkurransepreket til halvauto i mine øyne.

 

Hva med å stramme inn litt på erverv og oppfølging i stedet for alle disse forbudene mot alt som potensielt kan være farlig? Kanskje innføre noe form for aktivitetskrav for jeger også? Skyting skal jo være morro og utfordrende, så ser ikke problem i at folk må være litt mer aktive uansett hvilken sjanger de stiller i, og dra til banen å være sosial i ny og ne. Godt for presisjonen er det også. Så kan de jo stramme inn litt på kommunikasjonen mellom helse og politi i saker som gjelder psykiatri, i tillegg til at politiet kan ta seg noen turer både på skytebanen og kanskje noen stikkontroller i hjemmet. Har ingen problem hvis de vil komme på besøk å se jeg i alle fall, og å møte de på banen oppfordrer bare til mer morro hvis man klarer aktivere de til å bli med også. Er sikkert mye en kan gjøre, men jeg synes i alle fall de bør seriøst vurdere preventive virkemidler i samarbeid med forbundene og klubbene i stedet for å bare lage forbud. Vi trenger ikke akkurat hjelpe det illegale markedet med våpensalg ved å forby alt, for det vil alltid være noen som kjøper slikt. Slike som ABB får alltid tilgang til våpen, og det uten at politiet i det heletatt er oppmerksom på det. Har selv rapportert noen som prøvde seg med ulovlige våpen (som han faktisk kun brukte en liten uke på å skaffe sammen med ammuniusjon), slike skader bare sporten vår uansett.

 

Offtopic: Det hun sier om drap/selvdrap med kniv stemmer vel ikke helt overns med kripos sin statistikk når hun sammenligner det med hvor farlig automatvåpen er, og hvor ofte det blir brukt. Kniv har vel alltid toppet den listen ganske greit, i alle fall for affektdrap i sjalusi og påvirket tilstand. Alle vet hvordan en kniv fungerer, og den går aldri tom for ammunisjon heller.

 

Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety.

- Benjamin Franklin

Link to comment
Share on other sites

Takk for ros :D

Ikke min intensjon å legge skylda for noe p¨å noen. Men jeg brukte NV uttalelsen som IMT refferete til som et eksempel på hvorfor jeg hele tiden har motargumenter mange av de påstandene som har kommet frem i denne tråden om hvorfor det er dumt å forby halvauto rifler. Nettopp fordi de argumentene som er lite gjennomtenkte så lett kan brukes i mot oss. Enten ved å bruke en verdiladet sammenligning som å henvise til NRA som har en negativ klang blant de fleste nordmenn som kjenner til dem, eler ved at man påstår ting som beviselig er feil, eller lett kan vris rundt mot oss selv. Eksempel på sistnevnte er påstanden om at massakren på utøye kunne blitt gjort med et reptervåpen. Da har man jo argumentert for at et reptervåpen er like greit til alt bruk som et halvuatovåpen, og dermed gitt en grunn til at de ikke skal tillates til jakt.

Link to comment
Share on other sites

Ok så da først VG gjorde det inntrykket sa hun sin mening om det der og da . Ikke før eller etterpå mener du Hassel ?

 

Men slik er Norge , samarbeide kommer først når det er drastiske tilstander som begynner å nærme seg .

 

 

Som Hearst sa "If you supply me with the pictures, ill supply you with the war"

Media har mye makt her i landet, kanskje litt for mye når det gjelder enkelte saker og tema .

Link to comment
Share on other sites

Hassel; gidder du stille til neste valg? Helst til statsministerposisjonen? Jeg gir seriøst blanke bæng i hvilket parti det måtte være for, du har min stemme...

 

Jeg er sikker på at vi kan diskutere potensielle løsninger her til krampa tar oss og det eneste vi oppnår er å røre kremfløten til smør og det er ikke noe særlig å pynte kake med for å si det slik...

Det vi til syvende og sist ønsker er et system som lar oss beholde det vi har og som vi har betalt til dels skyhøye summer for, og som samtidig er i stand til å forhindre misbruk i den grad det er mulig.

Samtidig vet vi av erfaring at et absolutt krav er lav prislapp for det offentlige og da begrenser mulighetene seg selv, ansvaret faller tilbake på oss/klubber/forbund etc i samarbeid med utøvende myndighet og funker ikke det/lar det seg ikke gjøre av lovmessige eller andre årsaker så kan det på lang sikt gå dårlig.

En segregering av våpentyper er det allerede ift interesse, behov og vilje til å gå gjennom det apparatet som trengs for enhver våpentype, være seg prøveperioder i klubber, jegerprøver osv, og små justeringer i forhold til dette kan selvfølgelig diskuteres for å forhindre et uforholdsmessig stort antall av de "sinteste" utgavene men å begynne å begrense mye utover det som er i dag vil medføre problemer for ganske mange siden det er så uhorvelig mange typer, kalibre osv som uvergerlig vil miste all verdi ved f.eks forbud mot videresalg.

 

Det får bli opp til utvalg og komiteer å figurere ut hva som er akeptabelt ift krav om vandel, aktivitet, medlemsskap og dokumentasjon av denslags men så lenge våpen fortsatt er lovlige i en eller annen form eller på annen måte lar seg skaffe så er det ikke tvil om at en så målbevisst person som asshat bommelibom brekksladd hadde fått tak i noe og på det grunnlaget mener jeg at forbud ikke er rette veien å gå selv om mange nok fikk en meget alvorlig vekker angående hva en enkelt person faktisk er i stand til å utføre.

Ser man på den øvrige ulovlige bruken av våpen (som er det generelle problemet) så tror jeg ikke den tilsier noe totalitært forbud, men det er igjen en avveining av fordeler mot problemer.

Siling av medlemmer og andre tiltak på forbunds- og klubbb-nivå, ja for all del, per idag er det vel ikke noe stort problem men det hender vel at klubber får medlemmer som de ønsket å kunne bortvise men NIFs regelverk forhindrer dette, samtidig så får man fort et trynefaktor-problem om man lar dette falle bort.

Aktivitetskrav, ja det er en selvfølge for baneidretter og kan lett attesteres men hvordan dokumenterer du jakt når man har eget terreng, ingen skriftlig avtale på leie av noe som helst og er så uheldig jeger at man ikke skyter så mye som ei kråke?

Det er i det hele tatt så mange forskjellige aspekter ved de mange sakene som faller inn under dette temaet at svært få vel har oversikten, jeg er ihvertfall avventende og er foreløpig glad for at det ikke står mer i avisene enn det gjør...

Link to comment
Share on other sites

Ok så da først VG gjorde det inntrykket sa hun sin mening om det der og da . Ikke før eller etterpå mener du Hassel ?

 

Men slik er Norge , samarbeide kommer først når det er drastiske tilstander som begynner å nærme seg .

 

 

Som Hearst sa "If you supply me with the pictures, ill supply you with the war"

Media har mye makt her i landet, kanskje litt for mye når det gjelder enkelte saker og tema .

 

Det jeg vet, er at VG i går kveld aktivt ringte ned ned ledelsen i Skytterforbundet (Under møtet mellom organisasjonene) Og ville ha de til å kommentere "et forbud mot halvautorifler" (SVJH). Skytterforbundet avspiste VG med noe om at noe slikt ikek forelå og at man var i dialog med myndigheten rundt blant annet halvautorifler. Altså ikke noe som ga kjøtt på beina til VG. De har så kontakte NV ser det ut som uten at det er noe dramatisk der heller, utover at de er motstandere av kollektiv avstraffing av en gruppa på grunn av en enkeltpersons handlinger. Så har de kanskje spurt de politikerene som tilfeldigvis tok telefonen i går kveld for å få mer "kjøtt" på beina. Jeg tipper det er her IMT ble kontakte og at hun gjorde seg opp ()en litt for enkel og ensidig) mening på stedet.

Videre har hun øynet en mulighet til å følge opp dette på FB siden sin. Men allerede her blander hun sammen fler faktorer - som i og for seg selv hadde vært interessant å diskutere. Men sammen blandingne blir veldig uheldig.

 

For å understrek et annet poeng - Jeg mener dette er nok en enkelt handling - og ikke basert på verken politisk ideoligi eller at det finnes en form for organisert våpenmotstand som skal "ta våpna" fra oss.

Det er svaret til et enkelt individ - som reagerer på spørsmål hun blir stilt, angående noe av det grusomste som har skjedd i Norge siden krigen.

 

Hørye politjkeren Oktay Dahl snakker jo også om "rett til å bære våpen" som er en poteniselle alvorlig missforståelse av hvordan det lovlige våpeneierskapet i Norge fungerer.

 

NÅ.. skal jeg lade svartkrutt patroner :D

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.

×
×
  • Create New...