Jump to content

Blyforbud saken STATUS


kristofferp

Recommended Posts

  • 2 weeks later...

Ser det er flere som nevner og mener at det var jegerne, eller "oss" som stengte døra helt da blyforbudet kom. Hamstring av blypatroner er nevnt. Dette er ikke den erfaringen, ei heller det inntrykket jeg sitter med av mine jakt og skyttervenner. Jeg setter pris på en utdypning her, og hvordan dette påvirket debatten da den gikk.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Ser det er flere som nevner og mener at det var jegerne, eller "oss" som stengte døra helt da blyforbudet kom. Hamstring av blypatroner er nevnt. Dette er ikke den erfaringen, ei heller det inntrykket jeg sitter med av mine jakt og skyttervenner. Jeg setter pris på en utdypning her, og hvordan dette påvirket debatten da den gikk.

 

Dedt ble inngått en avtale om en frivillig reduskjon av bruken av blyhaggel men hverken NJFF eller jegere fulgte opp-snarere tvert om; det var vel ikke en lerduebane i landet som solgte noe annet enn blypatroner, i butikkene ble det solgt blypatroner som før og stålpatroner ble solgt pr stk ("oppsysnpatro" ble de kallt der jeg jaktet gås dengang..).

At det undergrov muligheten for å få fornuftige regler dengang er veldig sansynlig.

I tillegg hadde veldig mange den innstillingen at et blyforbus aldri ville komme, NJFF og jakt og skyting sto så sterkt osv og vi som trodde et forbud var rett rundt hjørnet var rett og slett plaget av konspirasjonstanker....

Link to comment
Share on other sites

OK, da forstår jeg litt mer hva som menes, takk for svar. Jeg var bare ungdommen da blyforbudet kom og hadde morfar som jaktmentor, der var det ikke snakk om å bryte loven når det kom til våpen og jakt.

 

On topic:

Er fortsatt ikke helt sikker om jeg tør å juble ennå, blir det mest sannsynlig lovlig igjen eller kan dette momentumet blåse bort?

Link to comment
Share on other sites

det var vel ikke en lerduebane i landet som solgte noe annet enn blypatroner

 

Jaha? Her solgte de kun stål, jeg trodde det var bestemt fra sentralt hold...

Først på -90tallet? I såfall første tilfellet jeg har hørt om, ikke en gang NM-arrangørene solgte stål før det nærmet seg år 2000...

 

Det var en oppfordring om å gå over til stål på bane med utgangspunkt i avtalen (inngått i 1991). NJFF ville innføre forbud mot blyahagel på sine baner fra 1.januar 2000, nettopp fordi de så at avtalen ikke virket men ble slått på målstreken av myndighetene som innførte et forbud mot blyhagl fra 1.1.2005 med et untak for jaktbruk fram til 2005.

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke importørene tar inn bly før til neste år uansett.

 

Men fikk svar fra JC på FB i dag

 

"Roy Christer Kornsæther‎JetCarrier

14 t ·

Hei. I løpet av året blir det mest sannsynlig lovlig og bruke, lage og importere blyhagl i Norge igjen. Hvor lang tid etter lovendring vil JC kunne frakte dette. Mvh Christer.

Liker ·

 

JetCarrier Hei, blir det en lovendring så vil vi sannsynligvis tillate frakt av løse blyhagl rimlig kort tid etterpå da dette er et produkt vi vet mange av våre kunder har lyst til å importere.

3 t · Liker"

Link to comment
Share on other sites

Sitter å drømmer meg bort på hjemmesidene til haglpatronfabrikantene. Håper noen vil ta inn noe annet enn Rottweil og Eley. De er topp men det finnes så mye interessant, særlig i Italia

Det er vel litt viktigere å finne ut hva som "går" bra i din (dine) hagler, enn hva som ser bra ut på papiret. :) Ellers kan det blir mye unødig bom og skadeskyting.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Gleder meg virkelig om/når bly igjen blir tillatt i Norge.

 

Foruten Rottweil Waidmannsheil,.. som er en ypperlig patron,- så hadde de en annen meget myk og fin patron (32grams/67,5mm i kal 12) som hette Rottweil Tiger.

Håper man kan få kjøpt Baikal igjen også som hadde en fin, billig patron,- den var "made in Finland", og fantes både som 70mm og 67,5mm, og hadde 34grams ladning.- God patron som gav fine treffbilder i de haglene jeg har,.. billig og bra patron med "mye drep" i seg.

 

Gyttorp var en gammel god favoritt (Gyttorps Røda) som var fantastisk bra,- MEN er ikke lenger til å kjenne igjen,.. dessverre.

 

Som sagt... gleder meg den dagen blyet finns å kjøpe i Norske butikker igjen, og man kan begynne å teste skuddbilder, og ikke minst... drive forsvarlig jakt med patroner som har GOD virkning i viltet. :D

Link to comment
Share on other sites

Blir nesten sentimental kjenner eg, men gjorde ein ganske stor test med Sauer mod 8 eg bruka den gangen og mange patronmerker. Nittedal, gamebore, remington, winchester osv. Rottweil waidmansheil i papphylse gav dei overlegent jamnaste treffbilda på gråpapirskivene så det var den som og vart bruka på jakt. Gamebore spreder var og fin på tidleg jakt/ trykkende fugl meiner eg å hugse. Har faktisk ikkje skutt med den hagla etter blyforbudet men har endeleg skaffa meg kombi (som toler verktøystål i gjennom pipa:-) )

Link to comment
Share on other sites

Pawam -Pionki eksisterer i beste velgående. Polske. Husker som guttunge at de kostet en krone patronen i 25 skudds esker. Olympic het de . Vi regnet de som leirduepatroner selv om de var ladet med 32 gram haggel og man fikk de i alle nr.

Har samlet haglpatroner i komplette esker i mange år og har nok nærmere 10 000 skudd liggende. Skal jeg riktig være nostalgisk en kveld åpner jeg arkivskuffene og åpner noen esker og kikker på patronene.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Baikal i papphylser, billig og så dårlig lakket at de ikke tålte en regnværsdag i lomma

Fra gammelt av var jo alle i papp, men de Baikal jeg snakker om, var i svarte plasthylser og altså produserte i Finland.

 

Min erfaring er likevel at papphylser med forladdning av kork eller filt ofte gav de fineste skuddbildene,- minuset var tendenser til blying i løpene og at man fikk passe på så de ikke blev "søkkvåte", på regnfulle dager,... husker en gang da min Rem 1100 etter skudd drog av messing-kuloten fra pappen ved omladningen og resten av patronen satt igjen i kammeret - heldigvis klarte den ikke å få trykt in neste patron.-- Striregnet hele dagen og patronene (Gyttorps Røda) hadde blitt gjennombløte :)

 

En annen patron jeg håper blir å få kjøpt igjen er; "Remington ShurShot Field Load"... suveren 34grams patron som,.. ladet med us 6, ikke har så få ryper på samvittigheten.

 

Vel karer, vi får bare smøre oss med tålmodighet og innvente den store dagen da blyhaggel igjen kan kjøpes fritt og så får vi bare glemme gammelt "tjafs" om hvem som gjorde hva,.. og hvem som hadde størst skyld i forbudet osv.

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Så hjertens enig i de siste betrakningene :)

 

Men...Ved skyting over våtmark vil fortsatt forbudet mot bly gjelde, og her er det viktig at jegerne utøver selvdisiplin.

I England har jegerorganiasjonene gått hardt ut mot sine medlemmer om å strengt etterleve forbudet mot bly over våtmark.

Riset bak speilet der er at blir mange nok tatt for å benytte ulovlig ammunisjon, vil garantert blymotstanderne sørge for å få kjørt saken opp på den politiske agendaen igjen.

Link to comment
Share on other sites

Savner å kunne bruke Nittedals Spesial (rød), med filtforladning. Hadde den alltid med tidligere og brukte den når det var fare for korte hold i skogen. Uten plastkoppen så åpner de haglesvermen raskere. I alle fall i mine hagler. Gytorp hadde også en slik, men så endret de patronen.

 

Editt: Fikk aldri jevnt skuddbilde med spredepatroner.

Link to comment
Share on other sites

Lurer på om hvor lang tid det kommer til å ta fra en eventuelt lovforandring og til det igjen vil være blyhagl i butikkhyllene.

Det vil vel ta en tid før importørene får blyhagl inn til landet og enda litt tid før det er distrubiert ut i butikkene, og prisene blir vel noe stive frem til at kvantum på importørenes bestillinger blir så store at de får kranglet seg til gode priser.

69.- pr pakken og 1.- pr skudd blir jo bare gammle minner vi kan fortelle barnebarna mens de læres opp i våpenhåndteringens edle kunster, men jeg er optemistisk og gleder meg og har tro på at forbudet oppheves.

Skal bli artig å se hvilket tilbud av skudd som kommer og hvilket prisleie det vil legge seg på :smile:

Jeg husker også de sorte plasthylsene fra Baikal og minnes mange turer langs fjæra der det ble skutt ender, mink og kråker ved hjelp av de patronene :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hvis forbudet blir opphevet tror jeg leverandørene gjør sitt ytterste for å være den første til å tilby bly da etterspørselen allerede er på plass og det finnes lite priskonkuranse. Ulempen er at det trolig blir dyrt i starten inntill markedet blir "mettet".

 

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Får håpe de får fart på avgjørelsen og at det blir ett positivt resultat.

Når jeg ryddet på hytta etter min bestefar, fant jeg ett annseelig lager med rød og grønn Nittedals pluss noe Rottweil og Gyttorps (noe eldgammel svartkrutt ladd var det også)

Dette er ammunisjon som ga veldig fine skuddbilder med hans gamle hagle :shh::shh: Sikkert derfor det var innkjøpt i store mengder

 

Så her er det bare å hente den gamle SS hagla hans frem og gjøre seg klar, jeg gleder meg som bare det til å få jakte hare på gamlemåten igjenn :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Har kanskje vært diskutert før, men er det noen som har en formening om verdiøkning på gamle hagler dersom blyhagl skulle bli lovlig igjen?

 

Vil den gamle Sauer & Sohn S/S min øke noe særlig i verdi? Kommer aldri til å kvitte meg med den, bare ren nysgjerrighet :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nå er jo faktisk ei blykule i slakteavfall en mulig sannsynlig årsak i dette tilfelle da, det får vi gi dem.

 

Og jeg har faktisk planer om og kun bruke bly fri ammo i rifla ei stund for å teste. Men hva hadde skjedd med ørna om den hadde spist ei kobberkule, er det så sunt da.

 

Men det at de klarer og vinkle dette over til at det er katastrofalt for viltet om blyhaggel blir lovlig igjen er å dra det vel langt. Han får det nesten til og virke som viltet ikke eksisterte, eller hadde eksistensgrunlag før det idiotiske blyhaggel forbudet.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Men hva hadde skjedd med ørna om den hadde spist ei kobberkule, er det så sunt da

Mnja... kobber er jo faktisk nødvendig for kroppen, og det går tilogmed an å få kobbermangel. For mye kobber er selvsagt giftig, men mengden kobber som skal til for å oppleve forgiftning er i størrelsesorden 100 til 1000 ganger den som skal til for bly.

Siden kobber brukes av kroppen vil en heller ikke oppleve langtidsoppsamling av kobber slik som for bly. Forgiftingssymptomer vil også være mer av typen "bli dårlig, og så frisk igjen", i forhold til blyforgiftninger som er av en mer permanent karakter.

 

Metallisk kobber påstås også å opptas langt langsommere i fordøyelsessystemet enn kobber, i litteraturen. Enkelte regner inntak av metallisk kobber som "ugiftig" - det er mulig man rett og slett driter det ut før man får i seg nok til at det er farlig? Men jeg har ikke sett noen god forklaring på dette, bortsett fra at sink hemmer opptaket av kobber (kroppen tar opp sink istedet) slik at messing blir mindre giftig enn kobber..

 

Så ørna tåler fort 100 til 1000gr mer kobber enn bly (sålenge den spiser det) - og det hevdes at den tar opp mindre av spsit kobber enn spist bly attpåtil. Men sunt? Bare om den hadde kobbermangel.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke det er i vår interesse å bagatellisere faren for blyforgifting, det er faktisk et problem som er veldig godt dokumentert. Fugl er spesielt utsatte pga kråsen (tilsvarer langvarig "tygging"), samme gjelder rovdyr da bly akkumuleres i næringskjeden.

At forsvarlig bruk av bly ikke representerer noen risiko for bestanden er ikke det samme som at bly er harmløst, hvor mange her inne ville likt å se ungen sin tygge på en luftgeværkule?

Link to comment
Share on other sites

I følge Adressa skal saken behandles før sommeren: http://www.adressa.no/nyheter/innenriks ... 769507.ece" target="_blank" target="_blank

 

Trykkfeil fra Adressa, eller elendige mattekunnskaper hos Miljødirektoratet?

 

Men en oppmyking av dagens jaktregler til bare å omfatte forbud mot bruk ved jakt våtmarker og i skytefelt vil likevel føre til at opp mot 260 000 tonn per år, påpeker direktoratet.

 

260000 tonn = 8.125.000.000 32-grams blypatroner!

 

Hvis det "bare" er 260 tonn tilsvarer det fremdeles over 8 millioner skudd avfyrt på jakt, noe som virker litt i overkant mye det også...

Link to comment
Share on other sites

Saken er ikke avgjort. Vedtaket i Stortinget var som følger: "Stortinget ber regjeringen fremme forslag om å oppheve forbudet mot bruk av blyhagl ved jakt på fastmark og over åpen sjø".

 

Før saken er ferdigbehandlet hos Regjeringen skal flere ulike instanser høres, i tillegg til offentlig høring. Det er heller ikke sikkert at Regjeringen faller på å oppheve forbudet (selv om det kanskje ligger litt i kortene). Når Regjeringen kommer med en anbefaling, skal denne legges frem for Stortinget.

 

Miljødirektoratet anbefaler ikke en oppheving

Link to comment
Share on other sites

 

Hvis det "bare" er 260 tonn tilsvarer det fremdeles over 8 millioner skudd avfyrt på jakt, noe som virker litt i overkant mye det også...

 

Viderefører denne. Mer nøyaktig vil det si 8.125 millioner skudd.

 

I rapporten sako_35 linker til står det

 

En oppmykning av dagens generelle forbud mot blyhagl til bare å omfatte forbud mot bruk ved jakt i våtmarker og i skytefelt, vil føre til økt spredning og opptak av bly i naturen. Forbruket av blyhagl kan forventes å komme opp mot ca. 260 tonn per år.
.

 

I 2013/2014 sesongen var det registert 464 000 jegere. http://www.ssb.no/jegerreg/

 

Dette tilsier at hver enkelt jeger, tilogmed dem som kun jakter storvillt, må skyte 17.5 hagleskudd på jakt. Spørsmålet er da, hvor i all verden får miljødirektoratet tallene sine fra? Er det basert på å stikke fingeren i lufta?

Link to comment
Share on other sites

Sitat:" Spørsmålet er da, hvor i all verden får miljødirektoratet tallene sine fra? Er det basert på å stikke fingeren i lufta?"

 

Ja det og ren ideologi!

Link to comment
Share on other sites

Om vi skal stikke fingeren litt meir i lufta, så kan vi sjå på SSB sine tall fra 12/13 at det blei felt ca 220000 småvilt og om alle norske jegere er like dårlig å skyte med hagle som eg blir det ca 440000 skudd. Og om vi går ut ifra 36gram ladning må vel det bli ca 16 tonn... :roll:

 

Om mil dir sine beregninger er korrekte blir det vel en treffprosent på ca 3,3 på småviltet her i landet. Så dårlig er vel neppe Ola Normann å skyte....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...