Jump to content

Blyforbud saken STATUS


kristofferp

Recommended Posts

ja, jeg ser absolutt fordel med bly i jaktsammenheng, men klarer ikke helt å skjønne grunnen til å bruke det på leirduebane. Anslagsenergi har ikke noe å si på leirduer, stålhagl gjør en god nok jobb her. Eller er det noe jeg ikke får med meg?

Link to comment
Share on other sites

Det er nok noe du ikke har fått med deg JEEB.

 

Stål er hardere og lettere enn bly. For å kompensere noe for dette vil det i fabrikkammunisjon være mye høyere trykk enn i blyammunisjon. Dette fordi lavere vekt gir mindre plass i hylsa, hardere hagl gir høyere trykk i trangboringen og mindre bevegelsesenergi (mer riktig massefart) kompenseres med høyere hastighet.

 

Høyere trykk er ikke særlig bra i gamle hagler, og de finnes det endel av rundt i de tusen hjem.

Link to comment
Share on other sites

Praktisk eksempel: Hvis jeg ønsker å lufte den fine, gamle hagla mi, så må jeg investere 350 kr pr 25 skudd for vismutpatroner. Hvis jeg skal jakte med den, så vil jeg gjerne trene litt med den før jakta også.

 

På skytebanen spiller blyet ingen som helst rolle, det løser seg ikke opp i naturen så lenge ikke noe dyr eter det. Dyr får i seg blyhagl når de roter i mudderet på bunnen av et vann eller eter slakteavfall eller kadavre med bly i. Ingen av delene skjer på skytebaner.

Link to comment
Share on other sites

På 20/10/2017 den 12.47, JEEB skrev:

 

Gamle hagler som ikke tåler stål tenkte jeg ikke på, takk for bra svar :)

For ikke å snakke om  rekylen i seg selv. Kjenner fler som syns kicket fra vanlig 12g 70mm blir vondt. Da er det ikke noe særlig å måtte bytte til magnum og skyte 50 duer :lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...