Jump to content

Blyforbud saken STATUS


kristofferp

Recommended Posts

I verste fall så går ihvertfall to av de "halvgrove" jaktriflene steike bra med TSX, men for de med noe mindre hull i løpet ser jeg mørkt på en slik utvikling :shock:

Imidlertid vil ingen ting lenger forbause meg i dette annerledeslandet... og det gjelder samme hvem som sitter ved roret.

Når et fåtall av byråkratene, og kanskje også en mindre del av politikerne har praktisk yrkeserfaring og nærkontakt med det virkelige liv, da kan en vente seg litt av hvert.

Link to comment
Share on other sites

Artig at noen sparket liv i denne tråden igjen.

 

Jeg sendte i går følgende purring til KLIF:

 

 

Til geir.jorgensen@klif.no, pia-linda.sorensen@klif.no

 

Jeg viser til nedenstående mail som ble sendt dere 14.12.2011 og som fremdeles er ubsvart.

 

Er dette normal saksbehandling i DN?

 

 

 

14.12.2011 skrev Istmus

God dag.

 

Jeg sender denne til dere fordi dere i innlegget på KLIF's webside 08.09.2011 står som kontaktpersoner.

 

I innlegget som er en påminnelse om at blyhagl er forbudt står det en faktarute om "Blyforgiftning" der det hevdes:

 

Blyhagl som sprer seg i naturen kan bli spist av fugler og andre dyr som dervde blir forgiftet.

 

Stoffet brytes ikke ned i naturen og hoper seg opp i næringskjeden. Det er også fare for blyforgiftning for mennesker som spiser vilt som er skutt med blyhagl.

 

Bortsett fra vadefugler og ender etc som har tilhold i våtmarkområder, og der påstanden i faktaruten er dokumentert, kjenner jeg ikke til dokumentasjon om denne påstanden og ber om at jeg blir tilsendt slik dokumentasjon, eventuelt som referanse til fagartikler eller forskningsrapporter som bekrefter påstanden.

 

At bly ikke brytes ned i naturen er greit, det er et ikke radioaktivt grunnstoff, og grunnstoffer brytes ikke ned. Blyhagl i naturen er en legering, og over tid blir det rene blyet omdannet til visse salter. Om dette er en vesentlig og helseskadelig forurensning er jeg ikke kjent med, og ser gjerne at dere sender meg dokumentasjon for dette. Det jeg kjenner til et at kulefangstvoller på skytebaner, der forekomsten av bly i bakken kan være betydelig, ikke forårsaker noen vesentlig forurensning av miljøet rundt i form av f.eks. avrenning av vannløselige blysalter.

 

Jeg ber også om dokumentasjon for påstanden om blyforgiftning for mennesker som spiser vilt som er skutt med blyhagl. Jeg kjenner ikke til slike tilfeller, men jeg vet at blyforgiftning forekom i hermetikkens tidlige barndom som følge av at boksene ble loddet sammen med blyholdige forbindelser som ikke var forseglet med lakkering, slik det brukes i dag i hermetikkbokser.

 

Jeg skal nevne at jeg en gang på restaurant Bagatelle i Oslo (to stjerner i Guide Michelin!) spiste vill and, som var et resultat av jakt. Blyhagl i denne retten ble faktisk funnet ved tygging av kjøttet, og spyttet ut. Faren her var altså ikke en eventuell blyforgiftning, men snarere tannskader, en fare jeg ikke kan se er forebygget ved overgang til hagl som ikke inneholder bly.

 

Når det gjelder jakt i våtområder er jeg kjent med forskningen og påvisning av at f.eks. ender ble forgiftet av blyhagl de spiste, men dette var det faktisk tatt hensyn til før det generelle forbudet mot blyhagl kom ved at det var satt forbud mot blyhagl ved jakt i våtområder.

 

Forbudet generelt ellers kan jeg ikke se er vitenskapelig dokumentert, men mottar gjerne KLIF's dokumentasjon for at så er tilfelle, og at det ikke er basert på synsing og at bly er et tungmetall som har giftvirkning dersom det kommer inn i organismer.

 

Med vennlig hilsen

 

 

 

Nå skal det bli spennende å se om de bekvemmer seg til et svar :wink:

Link to comment
Share on other sites

forbud på forbud, det er denne veien det bærer........

 

se denne

" target="_blank

 

i usa har nra rimelig bra politisk innflytelse.

 

njff har ikke mulighet til å få til en dritt. det er jo bare en stor 4H klubb.

 

det trengs en organisasjon som tar et standpunkt og jobber om et felles mål.

Link to comment
Share on other sites

istmus:

Godt formulert og saklig innhold.

Merkelig at de ikke har svart, syns det er heller dårlig. Kanskje de leter etter dokumentasjon :roll:

Får du ikke svar innen en uke så får du sende en hver dag. Du burde fått svar allerede første gangen.

Får du ikke svar etter to uker med daglig mail til de så burde hele kammeret ta inch. Kopiere din mail også sende den inn forså å vente ei uke. Ikke noen respons da så burde man gå til avisene å lage litt ståhei på en saklig måte.

 

Når skal blodprøveanalysen av "blyjegere/storviltjegere" være ferdig utredet?

Link to comment
Share on other sites

Skal bli interessant å se om du får svar istmus.

Kommer det svar er jeg redd det blir i vanlig ullne byråkratstil.

 

Vår venn Jørund Lien har jo ved flere anledninger når han tester alternative hagl, hevdet at enkelte av disse er minst like gode, og av og til bedre enn bly.

Når dette da blir publisert i norges største jaktblad vil det gjerne fremstå som en empirisk sannhet, noe som ikke tjener saken for blyforkjemperne.

 

Argumententene for å få tilbake bly i skog og høyfjell er todelt slik jeg ser det.

 

Det ene gjelder forholdet at bly til nevnte jakt IKKE representerer den forurensingsfaren myndighetene hevder.

Her kastes det utsagn frem og tilbake uten at de har ugjenndrivelige bevis for sine påstander.

Som myndighet har de likevel makt til å gjennomføre slike vedtak på tvers av all sunn fornuft, noe de har gjort.

 

Det andre gjelder human jaktutførelse og sikkerhet i forhold til rikosjetter.

Her hevder vi jegere at bly er andre metaller overlegent i begge sammenhenger, uten at det blir vektlagt i det heletatt.

Vi har vel heller ikke vitenskapelige testresultater å vise til, annet en det vi opplever i jaktmarkene, noe som tydeligvis ikke betyr noe for myndighetene.

Når så skribenter som Jørund Lien hevder at diverse nye legeringer er bly overlegent, har vi en dårlig sak.

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

at NJFF tek opp at denne saka viser etter mitt syn at dei er heilt bak mål som organisasjon for oss jegerar. I staden for å klumhalda på gamle dagars blypatroner burde dei heller påverka produsentane og oss konsumentane til å få ned prisen og forbruket opp på dei gode alternativa som finns i dag. Og som i mange fall er betre enn bly!

 

Kanskje eg skal vurdera medlemskap i Nojs eller kva det heiter- men fryktar den er endå meir gamaldags enn NJFF :?

 

Men vi jegerar er diverre ein ofte konservativ rase, og vil ikkje ha endringar, heller ikkje til det betre i blant (?)

 

mvh Lindu

Link to comment
Share on other sites

Kanskje det viktigste argumentet mot "alternative" hagl har sjelden blitt nevnt i det siste, nemlig eldre våpens manglende evne til å tåle det høgere trykket til "vidunder" patroner med hevishot, tungsten ol. Det blir påstått at disse er like gode som bly, men selv om det hadde vært tilfelle kan jeg ikke bruke de i drillingen min!

Link to comment
Share on other sites

du kan fint bruke tungsten-matrix i alle hagler såvidt meg bekjent.

 

bly er billig, og en generelt god all-rounder, men ikke best lenger.

 

om prisen er det viktigste, gå for stål.

om rikosjettfaren bør minimeres pga skudd mot stein, gå for tungsten-matrix.

om drepeevne er viktigst, gå for en hard tungsten variant.

 

det føles så meningsløst at blyhagl skal være fanesaken man skal bruke resssurser på å prøve å endre.

 

(NJFF ga jo først faen, men medlemsmassen krevde at de skulle ta det videre, og da må de nødvendigvis følge det.)

Link to comment
Share on other sites

At Njff velger å ta denne kampen gjør at eg kommer til å melde meg inn igjen.

Når det gjelder dokumentasjonen på at Fugler i våtmarksområde er forurenset av bly så er den såkalte dokumentasjonen syltynn. Regner med at alle som er interessert i denne saken har lest denne? visst ikkje så er det bare å søke opp og lese i vei.

En av tingene eg reagerte på var blyinnholdet i fuglene som var funnet som fallvilt (Stor del av desse var fallvilt etter kollisjon med linjer) Noen fugler hadde blyhagl i kråsen og forhøyede blyverdier påvist i blodprøve. Noen fugler hadde ikkje blyhagl i kråsen men hadde forhøyede blyverdier i blodet. Konklusjonen var at desse fuglene uten blyhagl i kråsen var forgiftet av biltrafikken som går like ved funnstedet. Så til det som skurrer litt. Alle fuglene i denne dokumentasjonen ble samlet inn fra samme området likevel er noen forgiftet av blyhagl og noen forgiftet av forurensning fra bil.

Eg spør ! Er det påvisst at blyhagl i våtmarksområde er miljøfarlig? eller er det påvist at biltrafikken slapp ut bly og forgiftet fuglelivet i denne perioden dette ble dokumentert? Av denne såkalla dokumentasjonen kan en lage seg den sannheten en vil.

Link to comment
Share on other sites

Er det egenlig noen dokumentasjon på hvor giftige/skadelige alternative hagl er?

Tenker på sink Wolfram osv... Sink er jo giftig og wolfram er kreftfremkallende...

Det forskes jo veldig på hvor skadelig bly er for både folk og dyr og da mene jeg det også bør sies noe om alternativene :idea:

Link to comment
Share on other sites

urogallus: Absolutt enig, altfor mange fullt brukbare våpen har fått redusert sin funksjon pga blyforbud. Men problemet er at "storebror/øverigheta" bare fnyser av deg/oss og forteller oss at sånn er reglene så dette er noe vi må tilpasse oss. Det er jo frivillig å jakte må du vite, liker du ikke reglene så trenger du ikke å være med på leken. Enten kan du kvitte deg med det rælet du har og kjøpe nye smelljern eller du finne deg en ny hobby vettu. :roll:

Bly er jo den stygge store Helvette'n....

 

At alternative hagl skulle bli billigere eller like billig har jeg aldri hatt realistiske forhåpninger til. Produsentene gir vel f@#n i om vi er påtvunget blyforbud. De kan jo bare sko seg på at Ola Dunk er tvunget til å kjøpe deres ”miljøhagl.”.... Må være fin måte å drive butikk på...

Det er jo bare å produsere de mest vidunderlige miljøpatronene som finns, eneste kravet er at de ikke inneholder bly. Disse patronene er så fantastiske at rypa legger seg frivillig død i sekken din så fort den ser at du har "vidunderpatronene" i hagla. Den vet det er "game over".Det er miljøvennlig det, trenger ikke å skyte engang :mrgreen:

 

Uansett så er pris et dårlig argument for min egen del, da det går i hare, skogsfugl og en og annen rev, skjære osv.Ergo er mine utgifter til ammunisjon tilnærmet en dråpe i havet….Så til min bruk er de alternative haglene ”greie” nok. Bruker tungsten matrix som er mykt og går godt i hagla mi. Er ikke særlig gira på å bruke hard hagl ala tungsten og stål til matvilt pga overhengende fare for et ekstra tannlege besøk om en skulle ha max uflaks. Til dyr som ikke skal spises , bare stoppes så er jo tungsten "gull" da gebisset ikke står i overhengende fare. Men det er min jakt hva med andres jakt?

 

Vi jegere er litt dårlige til å holde sammen. "Jeg driver med min jakt på min måte slike jeg mener det skal gjøres fordi det sa han bestefar at slik skulle det være”. ….”Slik har vi gjort det i alle år, noe anna er itte brukbart”...”Bære jakta mi som er or’ntlig jakt, dæ dom ændre gjør er itte skikkelig jakt……….Noe anna er helt feil…”. Mente det var en tråd om dette på kammeret? At folk ga pokker i andres jakt så lenge de fikk drive med sin egen. Blir som bilfolk, egentlig står de felles om noe (biler), men viss man sier at ”Dæ ær bære Volvo som er bil” da har du både uvennskap, diskusjoner, skitkasting til øra detter av……. :roll: Samholdet blir da tilnærmet 0.Selv mener jeg at jeg har god forståelse for andres jakt og måte å jakte på. Storvilt driver jeg ikke med, likevel så prater jeg jo med elgjegere og spør hvordan det går, om de har sett dyr, fått kvota osv.. engasjere seg litt!..Interessa andre veien er heller lunken. Hvorfor bruke kalorier på å prate til en som driver med jakt etter flyvende fjærdekkede vesner? Men det får så være (Vil ikke ha noen diskusjon ut av dette). Beklager avsporingen….. :oops:

 

Tja rypejakt, duejakt, gåsejakt etc er vel jaktformer kan det fort gå en del skudd. Ikke er jeg så gira å smelle i veien to kjappe ala Wingmaster i blokkhavet etter rypa pga rikosjettfare for både to og firbeinte. Kunne jo nesten lagt ut selvskudd i stedet….Duejakt kan vel fort bli dyrt, har jo sett folk som har skutt over 100 på en dag (dette er ikke vanlig, men likevel) å bruke tungsten, TM til 20-40 kr smellen vil absolutt gjøre store innhogg i de fleste lommebøker. Må ikke glemme bomskudda heller…. :wink: Det samme gjelder vel gåsejakt, noe jeg for øvrig ikke har peiling på, så dette er synsing fra min side…… :oops: .”Billige” jaktformer blir fort dyre f.eks for unge jegere om duejakta foregår med patroner til 30,- pr smell så det blir ikke så billig likevel? Vismuth og stål er jeg ikke så happy for enten det er effekt på vilt eller tenna som kan gå flisføyka…

 

Vi jegere er (forhåpentligvis) interessert i å utøve jakt på en mest mulig human og etisk måte ovenfor viltet. Derfor bør vi bruke patroner med dertil egnet hagl som gjør jobben best uavhengig av materiale, det er vårt ansvar ovenfor viltet og oss selv. Bly har svært gode allround egenskaper slik jeg kan se det, noe om ikke er tilfellet hos flere av miljøhaglene....Enten det kommer til effekt på viltet, fare for rikosjetter eller pris....Og ja i hagla mi finner du bare miljøhagl....

Link to comment
Share on other sites

Ja det er forsket på giftigheten i desse materialen men dette er gjort i industrien så en vil finne verdien i forskjellige rapporter derifra. wolfram finnes både radioaktivt og ikkje? radioaktivt. Hvilken type som blir brukt til hagl vet eg ikkje men går sikkert og finne ut av visst en finner datablad fra produsent.

 

Her er noe om tungsten som skal være så supert :shock:http://www.patient.co.uk/doctor/Tungsten-Poisoning.htm

Link to comment
Share on other sites

For en kjekk, ung miljøbyråkrat (eller politiker med "miljøambisjoner") er den opplagte løsningen på det problemet at kopper, wolfram, sink og bismuth er/kan være giftig å forby disse materialene også.

Med mindre jakt og skyting ved et trylleslag skulle bli et politisk tema (les-skyttere og jegere samler seg og drar i samme retning; alle-forbund, klubber/lag/foreninger og enkeltpersoner-hver eneste en) er svaret NJFF fikk fasit-bly skal bort. Noe en ung, kjekk miljøvernminister sa (omtrent ordrett) for lenge siden, sånn før han ble "statsmann".

Link to comment
Share on other sites

Varj

bly er billig, og en generelt god all-rounder, men ikke best lenger.
om prisen er det viktigste, gå for stål.

Gode jaktpatroner med bly var/er mye rimeligere enn gode jaktpatroner med stål. Bly=Best.

om rikosjettfaren bør minimeres pga skudd mot stein, gå for tungsten-matrix.

Bly har liten/minst rikosjettfare. I tillegg var/er bly mye billigere, og utvalget mye større enn tungsten-matrix. Bly=Best.

om drepeevne er viktigst, gå for en hard tungsten variant.

Er det evnen til å drepe ditt eget haglegevær du tenker på? Hard tungsten er tøff kost selv for moderne hagler (både for låskassen, men mest for innsiden av løpet ditt, som kommer gnistrende ut av munningen når du skyter.) For gamle hagler kan det være direkte farlig. Bly har bra drepeevne på viltet. I tillegg var/er bly mye billigere, og utvalget mye større enn hevyshot. Og selvfølgelig snill med både nye og gamle hagleløp. Bly=Best.

det føles så meningsløst at blyhagl skal være fanesaken man skal bruke resssurser på å prøve å endre.

Som du ser, er blyhagl en meningsfull og viktig fanesak, nettopp fordi bly fremdeles er best. Og vil alltid være kongen av haglmaterialer.

Link to comment
Share on other sites

Men hva med æljen? Om bly blir forbudt i alle våpen vil jo plutselig 6,5 ikke oppfylle kravet lengre. Eller skal de fire på dyrevelferden for å få en eller annen byråkrat(...) i en god posisjon til videre karriere?

 

For ikke å snakke om at .22 i praksis blir forbudt. Joda, det finnes blyfri ammo, men den som CCI har lover "reliable accuracy out to 50 yards". Hvor langt skyter dere morrogutter med .22? 250 meter på en god dag?

 

Kanskje man skal kjøpe inn en 15000 stykker så man har...

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder dokumentasjonen på at Fugler i våtmarksområde er forurenset av bly så er den såkalte dokumentasjonen syltynn.

 

Her må du tilbake til skolebenken, det er ingen med vettet i behold som offentlig ønsker blyhagl tilbake i våtmarksområder.

På fjell og i skog er det riktignok noe helt annet.

Link to comment
Share on other sites

Varj
bly er billig, og en generelt god all-rounder, men ikke best lenger.
om prisen er det viktigste, gå for stål.

Gode jaktpatroner med bly var/er mye rimeligere enn gode jaktpatroner med stål. Bly=Best.

Her bekrefter du bare det jeg sa, pris er en fordel for bly, men jeg tør påstå at ingen her ødelegger budsjettet sitt med den endringen.

om rikosjettfaren bør minimeres pga skudd mot stein, gå for tungsten-matrix.

Bly har liten/minst rikosjettfare. I tillegg var/er bly mye billigere, og utvalget mye større enn tungsten-matrix. Bly=Best.

God allrounder som sagt, men bly har ikke mindre sjanse for rikosjett enn tungsten-matrix. Utvalg blir en ikke-faktor, siden markedet selv vil regulere dette.

om drepeevne er viktigst, gå for en hard tungsten variant.

Er det evnen til å drepe ditt eget haglegevær du tenker på? Hard tungsten er tøff kost selv for moderne hagler (både for låskassen, men mest for innsiden av løpet ditt, som kommer gnistrende ut av munningen når du skyter.) For gamle hagler kan det være direkte farlig. Bly har bra drepeevne på viltet. I tillegg var/er bly mye billigere, og utvalget mye større enn hevyshot. Og selvfølgelig snill med både nye og gamle hagleløp. Bly=Best.

Eh? Ja, om du har en gammel hagle, så må du holde deg til middels ytelse, men om den middelse ytelsen kommer fra bly eller tungsten-matrix spiller jo null rolle. Beklager at ikke hard tungsten er magisk.

det føles så meningsløst at blyhagl skal være fanesaken man skal bruke resssurser på å prøve å endre.

Som du ser, er blyhagl en meningsfull og viktig fanesak, nettopp fordi bly fremdeles er best. Og vil alltid være kongen av haglmaterialer.

Billig og god allrounder, men ser man på antall årsverk folk legger ned i å sutre over dette, kunne de kjøpt seg et par containere med like bra eller bedre miljøhagl.

Link to comment
Share on other sites

Utvalget vil bli en faktor i og med at det norske markedet utgjør bare en brøkdel av den totale omsetningen.I følge andre her på forumet så er det til stadighet vanskelig og tildels umulig og få tak i patroner som inneholder HD hagl.Jeg har også fått dette inntrykket av egen erfaring,dårlig utvalg både når det gjelder forskjellige produsenter og haglstørrelser.

Sutre er helt kostnadsfritt i motsetning til HD patroner :D

Link to comment
Share on other sites

Varj du er velkommen på skolebenken du og :winke1:

Det eg prøver å si er at Dokumentasjonen er for dårlig men et forbud mot bly i våtmarksområde er nok fornuftig frem til skikkelig dokumentasjon foreligger. Er vel ingen Jeger som er ute etter å forurense og visst det kommer forskning som viser seg at blyhagl (bly i fast form) er skadelig for miljøet så tenker eg at dei aller fleste slutter å mase om bly.

Men det er feil og legge seg ned uten kamp når dokumentasjonen er ræva og alternativ ammunisjon som er brukendes er det ingen som vet konsekvensene av (miljø).

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Varj du er velkommen på skolebenken du og :winke1:

Det eg prøver å si er at Dokumentasjonen er for dårlig men et forbud mot bly i våtmarksområde er nok fornuftig frem til skikkelig dokumentasjon foreligger. Er vel ingen Jeger som er ute etter å forurense og visst det kommer forskning som viser seg at blyhagl (bly i fast form) er skadelig for miljøet så tenker eg at dei aller fleste slutter å mase om bly.

Men det er feil og legge seg ned uten kamp når dokumentasjonen er ræva og alternativ ammunisjon som er brukendes er det ingen som vet konsekvensene av (miljø).

 

Handler ikke om "forurensning" generelt, handler om at fugler (fortrinnsvis ender og gjess) legger blyhagl istedenfor stein i kråsen. Og deretter blir blyforgiftet. Dette er utvilsomt et problem i våtmarksområder, mens det virker som fjell og skog bare gikk med i dragsuget.

 

De fleste land (også norge før blyforbudet) har forbud mot bly i våtmarksområder.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel ikke helt utvilsomt at det er et problem i våtmarksområder, med mindre det er kommet mere dokumentasjon på dette i nyere tid. Så vidt jeg husker var det totale datagrunnlaget, på det tidspunkt blyforbudet i våtmarksområder ble innført, en håndfull svaner som ble funnet døde i Danmark. Disse ble undersøkt og viste seg å være blyforgiftet, med blyhagl i kråsen. Så vidt jeg vet har man i Danmark noen relativt små våtmarksområder med enorm tetthet av fugl og derav følgende enorm tetthet av jegere/avfyrte skudd; det er ikke dermed sikkert at data fra Danmark kan overføres til norske forhold.

 

At bunnbeitende fugl i våtmarksområder kan få i seg hagl er nok utvilsomt, at de kan blyforgiftes dersom de får i seg mange nok hagl likeså. Hvorvidt dette skjer i så stort omfang her til lands at det utgjør noe reelt problem er en annen sak, og så vidt meg bekjent aldri belyst skikkelig.

Link to comment
Share on other sites

Utvalg blir en ikke-faktor, siden markedet selv vil regulere dette.
Nei. Markedet i norge hadde vært større for miljøhagl hvis prisen hadde vært på samme nivå som bly. Jegerne hadde brukt mer miljøammo til trening, mere prøving for å finne den ammoen som går best i sin hagle og folk som la vekk hagla til fordel for rifla på 90-tallet hadde funnet den frem igjenn. Folk hadde sluttet å smugle inn fra sverige o.s.v. Dette hadde økt salget, og dermed utvalget i butikkene. Dermed er det prisen som regulerer markedet og ikke omvendt.
Link to comment
Share on other sites

At bunnbeitende fugl i våtmarksområder kan få i seg hagl er nok utvilsomt, at de kan blyforgiftes dersom de får i seg mange nok hagl likeså. Hvorvidt dette skjer i så stort omfang her til lands at det utgjør noe reelt problem er en annen sak, og så vidt meg bekjent aldri belyst skikkelig.

 

Det er der du har problemet, og som kanskje er grunnen til at KLIF's representanter ikke vil gi meg den dokumentasjonen jeg ber om. Man vet simpelten ikke, men har noen data fra fuggel i våtområder. At det, slik det er nevnt i et innlegg tidligere i tråden her, ikke er bevist om fuggelen er død av blyforgiftning fra haggel, eller at forgiftningen skyldes påvirkning fra biltrafikk tar man ikke hensyn til, det henvises til "føre var"-prinsippet og da får man igjennom alt, om det er en grunn til det eller ikke :evil:

 

Så sitter en del jegere som snille og umælende sauer og tar i mot. "Det er en tapt sak å bruke krefter på". "En gjeng med sutrere". "Det er en så liten utgift i forhold til hva man ellers bruker på jakt". "Det finnes fullgode og til dels bedre alternativer". Ja, det gjør kanskje det, men så langt jeg har sett koster "de fullgode alternativene" 3 - 4 ganger så mye som gode blypatroner. Greit at man forbyr bly, dersom det er en reell og betydelig miljøgevinst på dette, men jeg er ikke med dersom det bare er for å tilfredsstille noen kjepphester på stallen i DN eller Miljøverndepartementet. Gjetter at det ikke er noen der som er særlig ivrige på jakt, eller som har noen særlig peiling på hva de snakker om.

 

Så kommer det en kostnad i tillegg som bare er nevnt sånn i forbifarten her, jeg bladde opp 15 store for en ny hagle, jeg tok ikke sjangsen på at min gamle Simpson ville finne seg til rette med den nye ammoen :evil: (Jeg hadde nok ikke behøvd å gå så høyt i pris, men denne passet meg.)

Link to comment
Share on other sites

Jammen istmus, du skjønner da vel det at du kan gjøre akkurat det samme med en hagle til tre tusen fra intersport. Og så kan du jo bruke stål, er jo så billig og greit atte. Dreper nok akkurat like godt, det er bare du som skytter som ikke kan strekke holdene så mye. At du velger å bruke så mye penger på våpen og dyr spesialammunisjon er helt og holdent på din kappe.

 

Men gi byråkratene en kontorstol fra IKEA, så kommer de trekkende med vond rygg og HMS-reglementet etter en liten uke. Får da ikke samme gode stolen til fem hundre som til fem tusen.

 

(Skal legges til at jeg ikke aner hva som er forskjellen på en rifle til 5k hos xxl eller 50k hos schou, men det kommer av at jeg ikke har prøvd noen av de. Optikken forstår jeg prisforskjellen på.)

Link to comment
Share on other sites

Re blyhaggel forbudet i Danmark og Norge, minus Sverige.

Jeg tror det er ganske mange jegere i de to land som ikke ønsker å skape noe offentlig stress i denne saken.

 

Svenskene har blant annent fin musikk:

 

 

För det ordnar sig, det gör det alltid,

jo, det löser sig, så brukar allt bli..

Link to comment
Share on other sites

største problemet er vel disse vannkamma bedreviterne som påstår at miljøhaggla er miljøvennlige..kan ikke for det men tror bare ikke på dem. det er mange ting jeg kunne sagt/påstått selv også uten å være helt sikker,bare ved å henvist til div rapporter fra en eller annen. mener bly er det beste alternativet fordi det er skånsomt mot våre våpen,god avlivings effekt,god pris, lite rikosjettfare,tyggevennelig når viltet spises. dei som mener alternativene er best kan vel bare fortsette å bruke dei når blysaken er vunnet. hva var det svenskene gjorde i sin omkamp siden dei klarte å få bly tilbake?

Link to comment
Share on other sites

@12/70

..".svenskene gjorde i sin omkamp siden dei klarte å få bly tilbake"

 

Det blev aldrig noen "omkamp" i Sverige. Behøvdes ikke da noe forbud ikke trådde i kraft.

Jegernes org.sjoner, la frem velbegrundet "facts", på bordet og representerte sine melemmer på en god måte.

 

Svenskene "lander" som regel på fornuftige besluttninger.

 

bobby

Link to comment
Share on other sites

aha, øvrigheta hos søta bror har evnen til å høre alle sider av saken,det er en god egenskap. får vel gjøre alvor av hjemmeladings tankene mine snart da. kan ikke koste 30-40 kr pr skudd hvis man lader superpatronene selv.

Link to comment
Share on other sites

Svenskene "lander" som regel på fornuftige besluttninger.

 

Du mener fornuftige beslutninger som:

- lisenspliktige lyddempere.

- 45cm minimumslengde på løp.

- fysisk irreversibel (sveis, strup, tofaktorlim) begrensning av magasin på halvauto og pumpehagler.

- forbudt å bruke konkurransevåpen til jakt.

- 700 kr avgift for EU våpenpass (gratis i norge).

 

Dette var bare det jeg kom på i løpet av 20 sekunder. Svenskene har generelt en anelse mer restriktiv lovgivning rundt våpen og jakt, så en idolisering av svenske fornuften er jeg ikke så skråsikker på.

Link to comment
Share on other sites

Ja. :D Til eks. Lovligt med 3 skudd i halvauto/hagel

Lovligt med BLY

Lager sine biler SELV og til en pris å leve med (ca 1/2 i forhold Norge)

Lager faktisk sine fly SELV

"System-bolagets varer Betydligt billigere enn i "anerledelslandet"

Veier som går å kjøre på ... etc etc listen kan gjøres lang

 

Mvh bobby

Link to comment
Share on other sites

Jammen istmus, du skjønner da vel det at du kan gjøre akkurat det samme med en hagle til tre tusen fra intersport. Og så kan du jo bruke stål, er jo så billig og greit atte. Dreper nok akkurat like godt, det er bare du som skytter som ikke kan strekke holdene så mye. At du velger å bruke så mye penger på våpen og dyr spesialammunisjon er helt og holdent på din kappe.

 

Bare litt furten nå SiegHallo, jeg hadde faktisk tenkt meg en hagle til rundt 5 lapper fra XXL eller slikt, men de passet meg ikke (dvs at de lå feil når jeg hev opp hagla). Den jeg endte opp med var vel nr noenogfemti som jeg prøvde, da var jeg beredt til å gi nesten hva som helst. Jeg burde vel egentlig kjøpt en grei og solid brukshagle og fått den tilpasset av en bøssemaker, i stedet for den saken med graveringer og gullinnlegg som jeg har nå. Og, bare så du vet det, det har ennå ikke gått et skudd med "dyr spesialammunisjon" gjennom den, :D. "Lageret" er ikke brukt opp (hysj :lol: ) ennå. Derimot er det gått med noen stålpatroner på lerdua, de siste kostet faktisk ikke mer enn 99 øre hos G-Max :D

Link to comment
Share on other sites

NJFF har for min del tre outs

1 knefall for blyforbudet i første omgang

2 Totalt unødvendig landsstyrevedtak fra noen år siden vedr "treningsskudd" med hagle

3 Lokale forhold vedr ferskvannsfiske.

 

Siste utvikling vedr blyforbudet er ett mini skritt i riktig retning.

Sentralstyret hadde vel i realiteten ikke noe valg mht fylkeslagene. Men sitter med en følelse av at det så langt er ett rimelig lunkent forsøk.

Lukter røttent og politisk spillfekteri lang vei. Sitter med en uggen følelse av at hele sentralstyret i NJFF er mer politisk enn medlemsstyrt.

 

Kommer ikke til å melde meg inn i NJFF igjen før jeg ser de går inn med full vilje og tyngde i ett eller annet på tvers av politisk korrekt tankegang.

Link to comment
Share on other sites

Blyforbudet i våtmarksområder hadde sitt opphav i USA, basert på grundige studier.

Dette ble etterhvert normen for de fleste aktuelle Europeiske land.

 

Den vedlagte rapporten omhandler et forslag til føderalt forbud i USA av sluker / søkker av bly sett i forhold til blyforgiftning av lom.

Og selv om det er en liten smule OT, så er det alikevel interessant å se den edruelighet myndighetene her har i behandlingen av dette forslaget.

 

Et interessant prinsipp er at faren for forgiftning (i dette tilfelle blyforgifning) må representere en fare for en hel populasjon og ikke inivider som sådan.

Så lenge en populasjons antall ikke er i fare, eller med andre ord populasjonen / bestanden er konstant, livskraftig og ikke truet, er det ikke nødvendig med forbud eller forebyggende tiltak av denne type.

 

Viderført til Norge:

Ble det fortatt denne type vurderinger i forhold til populasjonen av fjellrype, lirype, storfugl, orrfugl, kråkefugler, måkefugler, rev, rådyr osv som tradisjonellt ble jaktet med blyhagl og som ikke ble jaktet i våtmarksområder?

Nei , her ble det fattet et vedtak basert på at bly er giftig for individer i naturen, og det var omtrent det som ble sagt.

 

Så vidt jeg har fått med meg er det vel ingen land som har forsket såpass mye på dette spesifike emnet enn USA, og der er en skam at norske myndigheter ikke utviser en smule edruelighet og godt politisk arbeid ved å ta denne type forskning til etteretning også for norske forhold.

 

http://www.sportsmenslink.org/sites/spo ... Report.pdf" target="_blank" target="_blank" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Jøss...når medlemmer av miljøpartiet Venstre kan gå på barrikadene for lovendring, da er alt mulig.

 

Imidlertid er det skremmende at en forsker (Arnemo) i denne artikkelen benytter tilfellet med rypejegere med akutt blyforgifning som sitt hovedargument for å legge ballen død, snakk om empiriske data :shock:

Hva med de hundretusener som over mange mannsaldre har spist viltkjøtt uten å bli blyforgiftet?

 

At han i samme slengen høylytt predikerer at Europa som sådan går mot totalforbud mot bly kommer dermed ikke som noen overraskelse.

Link to comment
Share on other sites

Hei alle jegere og skyttere!

 

Da er sirkuset i gang i og med at jeg har foreslått å oppheve blyforbudet på jakt utenom våtmarker: http://www.venstre.no/ostfold/raade/artikkel/42363/

 

I Nationen har de allerede - som noen har skrevet her - laget en sak med uttalelser fra en viltforsker (http://www.nationen.no/2012/02/23/aktiv ... n/7270557/) , mens Norges Jeger og Fiskeforbund skriver på sin hjemmeside om Venstrestøtte til NJFFs blyfront (http://www.njff.no/portal/page/portal/n ... ypage=TRUE) . Diskusjonene går selvsagt høylydt på NJFFs Facebookside (https://www.facebook.com/NJFF.no) og ikke minst på Facebooksiden til gruppen Opphev forbudet mot blyhagl (https://www.facebook.com/pages/Opphev-f ... 0816566168) .

 

Venstre-leder Trine Skei Grande har for øvrig skrevet følgende på Facebooksiden til NJFF på spørsmål på om folk begynner å ha troa på at denne saken ikke allikevel er tapt; "Jeg tror ikke saken er tapt når NJFF er blitt klare. Vi i Venstre hører mye på Christian, vi har jobba med saken en stund. Tipper dette blir sak i Stortingsvalgprogrammet."

 

Så jeg har stor tro på at vi er på god vei mot noe godt...!

 

Mvh Christian H.L.

 

PS! Setter stor pris på om dere kan sende meg alt dere finner av linker rundt blysaken, både gamle og nye, slik at jeg kan forberede meg maks til alle (rare) innspill som vil komme mot mitt/Venstres forslag

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 7 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...