Jump to content

Blyforbud saken STATUS


kristofferp

Recommended Posts

Ja, sånn henger det nok sammen:

Bly er like livsviktig som vann, og har omtrent samme toxisitet som vann. Dessuten vil bygdene avfolkes om blyhagl ikke gjeninnføres sånn at "de" kan tjene seg enda mer styggrike på å utvinne metaller og mineraler. :roll:

 

Gi opp, det er ikke noe poeng å lyve for en god sak.

Bly er giftig, og alternativene virker, selv om jeg og mange fler mener ulempene med bly er såpass beskjedne att ett forbud er unødvendig. Å selge bly som helsekost og å fable om at alternativene er en garanti for økt skadeskyting overbeviser ingen.

Link to comment
Share on other sites

Ja @Mullins, cui bono? Hvem til nytte?

Og @Chieven.v-2, hvis det er såpass meningsløst hva vi skriver på dette "dumme nettforumet", hvorfor i all verden er spesiell du da så akivt på dette? Det spørsmål må du tillate meg.

 

 

Du leser ordene slik de forklares i ordboken...

 

 

Tankemat til fredagstacoen; hvordan overtale politikerene når en ikke klarer å overtale jegere?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hva tror dere blir endelig svar på blysaken?

 

Mx sport i kirkenes tar ikke inn bismuth lenger. ikke fordi han ikke vil men fordi hans forhandler igjen ikke tørr å ta dem inn.

om bly blir lovlig igjen så sitter de med utrolig mye 'dritt hagl' de ikke får solgt...

 

jeg håper på bly og human jakt igjen!

Link to comment
Share on other sites

Litt artigt å sitte på "utsia" å se alle som øser ut av et kunnskapshav, når det knappest var tørr bak øra når blyhaglforbudet kom....Når det var et faktum, hadde jeg et sted mellom 25 og 30 års erfaring med hagleskyting. I og under disse årene hadde jeg mange spørsmål rundt haglevåpnets drepeevne. Reklamen blåste opp 12/76 som et fata morgana og unge og dumme som vi var...styrtet til den lokale våpensjappa og kjøpte styggdyre Remington patroner og lagde noen forestillinger i hodet at NÅ hadde jeg "supervåpnet"....Skuffelsen ble ganske stor...

 

Etterhvert som erfaring fra jakt ble større, og undersøkelsestrangen om hvorfor og hvordan hagleskuddet virker, så falt jeg bakover tilbake til 12/70 hagl# 3 dvs 3,5 mm til alt vilt. Jeg hadde fått sett stygge skadeskytinger med såkalt "bukkhagl" også en myte at dette er bortimot trolldomspatroner.

 

En myte som var seiglivet var trangborring, for rådyr skulle den helst være full 1/1.. da var det best drep...ble det sagt.. vel, ikke for meg. en del rådyr ble skutt, jeg savnet knall og fall effekt.. for det var skjeldent at det skjedde.

 

Så leste jeg en del artikkler -spesiellt Anders Dahlman, skribent i svenskt jaktblad, ærke konservativ, lettere anglofil jaktet helst med AYA no 2 i cal 20 og ofte med 5 og 6 hagl.. med dette skjøt han rådyr med knall og fall som resultat og da begynte jeg å lure... hva er dette ?

 

Vi kan starte med bruksområde; hagle ER et kortholdsvåpen, inntil 25 meter er drepeevnen udiskutabel på alt vilt inkl rådyr.

 

Normale avstander er 10-30 meter, innefor denne avstanden er hagl med hensyn til penetrering ; meget efektiv, de fleste rådyr som jeg har skutt er gjennomskutt med de aller fleste hagl, jeg finner noen få i bein og i skuldermuskulatur som oftest.

 

Med lunger gjennomskutt av tre eller flere hagl, dør dyret i løpet av meget kort tid, det er i midelertid ikke tilfredstillende nok, så vi må ha noe mer for å "parkere" et rådyr i sporene. Da må vi mekanisk ødeleggelser for å hindre motorik - Treff i sentralnervesystemet er veldigt virkningsfullt for dette, så vi må ha noe hagl som går i grove (relativt sett) bein, ryggrad. og treff i frembein er veldigt effektivt for å hindre at dyret løper videre..

 

For å få til dette må vi ha en relativ stor sverm, og da går full trangborring og trangtskytende haglpatroner ut døra med høye kneløft og hornmusikk,..

 

Min erfaring vil fordre en 1/4 choke haglpatroner med 32 gram hagl hagl #3 og materiale med samme egenskap som bly eller bly. på 23 meter er svermen ca 75 cm i diameter, denne når fra bakkant av lungene og frem til nakke/hode og ned til knehasene på et rådyr. Med en gjevnt skuddbilde har du oppnådd alle ønskede virkninger med dette skuddet; Lunger, hjertet, de store arteriene, sentralnervesystemet og mekanisk inmobilitet.

 

Fra tid til annen hører jeg om folk som har fått anbefalt patroner som kan legge ned rådyr på 40-50 og sist fra en kompis som hadde kjøpt 12/89 for da kunne men visstnok feie løs på hele 70 meter dette var utsagnet fra betjeningen i herværende større våpenforettning... det verste er at folk tror på denne bullshiten. At det hele var fri fantasi, finner de ut når de må bruke dager på å gå ettersøk, særligt når det er snø for da synes blodspor etter hagleskudd... på barmark er det "lett" å friskmelde et dyr, for blodspor er lite av med hagle..

 

Reklamens makt er stor, Amerikanske produsenter pøser ut den ene patronen med super egenskaper osv... les litt mellom limjene; i Amerika brukes hagle mye på kalkun, den står stille, har ikke fjær på hode hals og jegrene er ikke veldigt opptatt av om de skadeskjøt eller ei...

 

For min del bruker jeg hagle på rådyr, jeg har drilling i cal 20 den duger om jeg gjør min del av jobben; bedømme avstand, dyrets fart osv...og jeg bruker hagl som virker.

Link to comment
Share on other sites

Det er fort å glemme at kaliber 24 med bly og svartkrutt har lagt ned mer storfugl enn det meste annet her i landet.

Tipper nr 2 er 6.5 med Krag-Jørgensen og åpne sikter,men det er en annen historie.

Problemet med hele blysaken er at man har konstruert et problem som ikke eksisterte.

Så har man fjernet dette "problemet" for å vise hvor miljøbevisst og ansvarlig man er.

Alt dette på vår bekostning og med akklamasjon fra vår egen forening.

Det er uvitenskaplig og spekulativt og vil dessverre bare bidea til å svekke tiltroen til miljøbevegelsen til slutt.

Det er synd,da vi egentlig har felles interesse av en levende natur.

mvh

Ptarmigan

Link to comment
Share on other sites

Det er litt forstemmende at NJFF stiller med uforbredte representanter i høringen, det var en flau forestilling.... Rasmus Hansson ( han får jo stikki seg frem overalt... ) virker/er profesjonell med det han driver med, selv om det er fjernt og ikke særlig gjennomførbart men han skal ha cred for personlig fremføring..

 

Når vernesiden ber om dokumentasjon på om blyhagl er bedre enn det som er tillatt solgt i dag, så er ikke det å legge frem.. vernesiden kan dokumentere at ; joda, med wolfram/tungsten hagl er vekt x meter i sekundet alt som skal til for å kunne si at dette er et fullgodt alternativ til blyhagl... dette er bullshit fra A til Å

 

For å kunne vurdere dette må man ha praktisk erfaring, samt stor forståelse av hvordan virkemåten for haglegeværer er...Nei, det er ikke et lite kapittel, det er et stort emne.

 

Fra gammelt av så ble blyhagl fremstillt i bla England og kvaliteten ble ofte vurdert på rundheten på haglen, dette har svært stor innvirkning på treffbildet med dekning etc..som igjen har stor betydning på egenskapene til å forårsake ønsket virkning som jeg har skissert i mitt tidligere innlegg.

 

Jeg er oppgitt at NJFF ikke kunne stillt med mer kompetente personer innen HAGLESKYTING teoretikere gjør seg best i bøker ol, jakt med haglegevær har de hvertfall null peiling på.

 

Sist jeg "obduserte" en haglepatron av politisk korrekt materiale, kunne jeg konstatere at den liknet svært lite på et hagl, det så veldig ut som om noe som var presstøpt i en form med et "belte" på midten.. dette har ikke rare flyveegenskapene..

 

Så tok jeg en hammer, og rappet til og kunne konstatere et det var PULVER som lå igjen på ambolten... dette skal kunne gå igjennom ryggraden på et rådyr..? ikke faen om det gjør..

 

Om jeg ladet en haglpatron med helpepper, skulle jeg klare å ta livet av en ekorn, men særligt egnet er det vel ikke...

 

Vanskelig å dokumentere dsse egenskapene ? langt ifra, men man må få fingeren ut av... og gjøre det..

 

Etter hva jeg har forstått er det forskjell på metallisk og organisk bly, ikke at jeg har tung kunnskap i kjemi heller.. men kjenner til en del prosesser som når man tilsetter materialer tempratur, så gar en del ting over i gassfase og som jeg har forstått det er bly i gassfase ekstremt gifting og meget helseskadlelig å innånde... noe å tenke på for de som står med nesa i smeltegryta ? hvem forurenser mest bly ? hagle patronen eller smeltet bly ?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

En!!!! Til evig tid CK. Vi bor i Norge! Nordmenn har ikke baller. Blir bare litt kjefting og smelling på div forum. Aviser ol. That's it! Så går livet videre. Det vet alle norske politikere. Hadde de der i mot, vist at det ble fler dagers opprør, og helvete. Så hadde det vært mange avgifter ol som ikke hadde sett dagslys.

 

Lest mye rart i disse bly debattene. Fler som har ønsket seg en miljøavgift for å få bly tilbake. Det viser hvor kua enkelte individer har blitt.

 

Fler som sier de vil melder seg ut av Njff, om blyforbudet ikke oppheves. Hadde jeg hatt den oppfatningen, hadde jeg ikke betalt medlemskapet mitt for 2015, og til evig tid!

Link to comment
Share on other sites

Enkelte som mener at folket "fortjener" de politikerne man har, så du har muligvis rett.

 

Den sk høringen var iaf et sørgelig kapittel.- hva skal man med fiender til når man har sånne "venner".

Viljen/argumentasjonen for å gi småviltjegeren tilbake blyet var ikke tilstede i debatten... fortjener kanskje vi også disse folka som skal ivareta våre (sine betalende medlemmers) interesser ??

Link to comment
Share on other sites

Ting tar tid i dette landet, ingen ting er gjort over natten, den nye loven om lys til åtejakt på rev og ettersøk på hjortevilt tok lang tid samt mye tid for å få igjen. Så vi alle må bare smøre oss med tolmodighet, det er lite annet vi kan gjøre. Men no har de fleste på stortinget sett positivt på saken, og eg har troen, det viktigste er å ikkje miste håpet!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Lurer litt på hvor lang tid det vil ta før en eller annen finner ut at dem kan skattelegge blypatronene slik at dem blir så dyre at dem ikke er kjøpende...........er ganske sikker på at staten vil regulere bruket på denne måten om det blir opphevet.
Selvsagt, hvordan trodde du at
II

Stortinget ber regjeringen følge utviklingen i bruk av blyhagl' date=' og innhente mer kunnskap om de helsemessige konsekvenser ved bruk av blyhagl på jakt. [/quote'] skulle finansieres?

Link to comment
Share on other sites

normal_Vi_vant_blysaken.jpg

 

"Stortinget vedtok i dag med 79 mot 16 stemmer å lempe på blyforbudet. Forslagsstillerne vektla at verken forskere eller forvaltning har framlagt ny kunnskap om at blyhagl er skadelig på fastmark. NJFF forventer nå at vedtaket raskt blir satt ut i live. "

 

Der var jeg som startet denne tråden.

 

Det var en tøff kamp for NJFF.

NJFF måte tåle ikke bare motstand fra fiender, men også mistro av jegerstanden og beskyldninger om spill for galeriet.

Nå ser vi at endel av oss kommer med beskyldiniger alt for lett ...

 

Jeg aldri tidligere drev verving.

Selv min egen videre-medlemskap sto som åpen spørsmål.

I dag betaler jeg kontingent med glede og opfordrer andre til å gjøre det samme.

Til syv og sist, representerer NJFF oss og representerer oss GODT.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Merkelig forslag fra miljødepartementet:

Dei nye forskriftene tillet ikkje bruk av blyhagl i våtmarkssområder. Formuleringane er laga slik at bruk av blyhagl er unntak - ikkje regelen. Forslaget frå direktoratet er formulert slik:

 

Under jakt og felling er det ikke tillatt å bruke blyhagl, med unntak for jakt på li- og fjellrype, storfugl, orrfugl, rugde, jerpe, duer, ærfugl, skarv, hare, rev, rådyr, og felling av jerv og gaupe. Unntaket gjelder også for jakt på gjess og ender som oppholder seg på innmark, jf. friluftsloven § 1a.

 

Hva med nøtteskrike, kråke og gnagere og små mårdyr?

Link to comment
Share on other sites

Eller måse - på tørt land, dersom vi skal la nåde gå for rett og late som fjord og hav er "våtmark"? Jeg skjønner jo at MD har panikk, men de må jo selv se at dette blir tulliball.

 

Jeg forstår det også slik at det ifølge dette forslaget vil være forbudt å skyte for eksempel grevling med blyhagl.

Link to comment
Share on other sites

Også må en ha med seg ekstra patroner dersom en spisshund får stålos på mår når kalederen tillater jakt på den.

 

Mulig de har glemt andre ting også med foreløpig ser dett ut til at de har utelatt

 

kråkefulg, mår, røyskatt og mink (mink burde så absolutt vært med med tanke på rikosjett fare i svabergene)

 

ser dere andre om det er flere arter som det er lov å bedrive jakt på med hagle som ikke burde ha vært utelatt?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...