Jump to content

Blyforbud saken STATUS


kristofferp

Recommended Posts

Nå har blyhaglforbudet vært et faktum i 9 år, da burde en viss form for gevinst kunne trekkes frem..? eller..?

 

Helsetilstanden til fugler burde ha blitt svært mye bedre siden de ikke har blitt eksponert for bly på et par generasjoner (fugler ja..)

 

Jeg ser at MVD er bekymmret over at hauk og ugle får i seg bly via byttedyr som er skutt med blyhagl..

- de byttedyra daua for 9 år siden, og har de ligget i marka i 9 år tror jeg ikke hverken hauk eller ugle stikker nebbet sitt i de og får nevnverdig blyverdier i kroppen

 

På sitt vis er blyhaglforbudet fra 2005 fint, det bør kunne dokumenters at dette hadde noe for seg...hvis ikke er det spill for galeriet..

 

Og om helsetilstanden har forverret seg er det kanskje andre syndere... luftforurensning etc..

Link to comment
Share on other sites

Helsetilstanden til fugler burde ha blitt svært mye bedre siden de ikke har blitt eksponert for bly på et par generasjoner (fugler ja..)

Vel, det klages nå stadig på økte bestander av rovfugl :wink: Om det kan være en mål på noe.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Igjen ser vi byråkrater som opptrer ekstremt uredelig og bare slenger fram tall for å skape et passende klima.

Bør vi la de slippe unna med dette?

 

EDIT-det er selvfølgelig mulig at de rett og slett ikke aner hva de holder på med og ikke klarer å regne mellom gram og tonn. Men det er jo ikke særlig beroligende det heller...

Link to comment
Share on other sites

Om vi skal stikke fingeren litt meir i lufta, så kan vi sjå på SSB sine tall fra 12/13 at det blei felt ca 220000 småvilt og om alle norske jegere er like dårlig å skyte med hagle som eg blir det ca 440000 skudd. Og om vi går ut ifra 36gram ladning må vel det bli ca 16 tonn... :roll:

 

Om mil dir sine beregninger er korrekte blir det vel en treffprosent på ca 3,3 på småviltet her i landet. Så dårlig er vel neppe Ola Normann å skyte....

 

 

Og om vi sier tre skudd pr felling, er vi oppe i underkant 24 tonn bly forutsatt at alt småvilt ble skutt med blyhaggel.

 

Dette begynner og se ut som dette var en beleilig måte og vise til at Norge overholder sine forpliktelser i reduksjon av utslipp av bly. Jegerne fikk altså skylda for 10 - 15 ganger mere blyutslipp en de er i stand til og klare å slippe ut.

 

Det ble vel nevnt politisk hestehandel når forbudet kom, men hvem har gitt miljødirektoratet de svimlende 260 tonnene og jobbe ut i fra. Denne eller disse personene burde jo finne seg noe lettere og mer egnet arbeide som passer egne kvalifikasjoner.

Det er altså tatt utgangspungt i nesten 31 skudd av 36g per felte småvilt?????

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Dette begynner og se ut som dette var en beleilig måte og vise til at Norge overholder sine forpliktelser i reduksjon av utslipp av bly. Jegerne fikk altså skylda for 10 - 15 ganger mere blyutslipp en de er i stand til og klare å slippe ut.

Fram til forbudet kom lå importen av blyhagl på ca 300tonn/år. Det meste av dette i form av lerdueamunisjon. Forbudet mot bruk av bly til lerdueskyting ga bare en marginal nedgang i import og omsetning.

Link to comment
Share on other sites

For de som ikke er glad i å skrive har jeg forfattet en tekst som kan brukes, gjerne med egne modifikasjoner. Jeg skal ikke kreve royalties :mrgreen:

 

Stortingsgruppene til de ulike partiene kan kontaktes her:

https://www.stortinget.no/no/Stottemeny/Kontakt/Kontaktskjema/

 

Det vises til Miljødirektoratets anbefaling om et fortsatt generelt forbud mot bruk av blyhagl. Direktoratet hevder at oppheving av forbudet utenfor skytebaner og våtmarker vil føre til utslipp av 260 tonn bly pr. år. Dette tallet er, som det vil fremgå av regneeksempel nedenfor, åpenbart feil og det må settes spørsmålstegn ved direktoratets motivasjon for å oppgi feilaktige opplysninger i denne saken.

 

I jaktsesongen 2012/2013 ble det i følge Statistisk Sentralbyrå felt 220.000 småvilt. Dersom man tar utgangspunkt i at alt dette viltet ble felt med hagle, og at alle situasjonene krevde ett oppfølgingsskudd i tillegg til førsteskudd, ville det utgjøre 440.000 skudd. En 36 grams ladning i hvert skudd skulle da tilsi utslipp av ca. 16 tonn materiale totalt. Det er svært langt fra direktoratets påstand om et utslipp på 260 tonn. For at direktoratets tall skal gå opp med antall felt vilt, måtte det vært avfyrt over 8 millioner hagleskudd utenfor skytebaner og våtmarker. Det fremstår som lite troverdig.

 

En får inntrykk av at Miljødirektoratet har brukt tall fra den totale importen av blyhagl i 2004/2005, og prøver å fremstille det som om en mengde tilsvarende alt dette blyet vil bli sluppet ut i naturen ved en oppheving av forbudet utenfor skytebaner og våtmarker.

 

Da Miljødirektoratets råd i beste fall er basert på grovt uriktige tall, oppfordrer en de folkevalgte til å se bort fra direktoratets råd i denne saken.

 

Med vennlig hilsen

NN

Jeger og skytter

Link to comment
Share on other sites

La teksten ut på forumet til den lokale jegerforeningen.

så får vi håpe mange tar seg bryet med å sende epost.

 

Kjempe ide av Chiefen.v-2 og intiativ av bjortork (Jeg er litt sur på Chiefen.v-2 som sier jeg ikke får surmule :cry: )

 

EDIT: det siste var ironi, om noen skulle lure.

Link to comment
Share on other sites

Selv om det var veldig fristende å bruke noe av nattevakta mi ikveld til å sende til alle representantene så får det duge til at jeg sendte til alle gruppene. 8)

 

Tusen takk for summering og velskrevet tekst! Får bare håpe at vi ikke blir overvåket da. Hvis noen av oss ikke er det fra før da. :lol:

Link to comment
Share on other sites

En skulle tro at det var enkelt å reverse et sikkert velment tiltak der ingen har påvist noen positiv effekt.

Det blir dessverre problematisk ved at blyforbudet er forankret og begrunnet med "førevar-prinsippet":

Ref:

Lov om forvaltning av naturens mangfold (naturmangfoldloven):

§ 9.(føre-var-prinsippet)

Når det treffes en beslutning uten at det foreligger tilstrekkelig kunnskap om hvilke virkninger den kan ha for naturmiljøet, skal det tas sikte på å unngå mulig vesentlig skade på naturmangfoldet. Foreligger en risiko for alvorlig eller irreversibel skade på naturmangfoldet, skal ikke mangel på kunnskap brukes som begrunnelse for å utsette eller unnlate å treffe forvaltningstiltak.

Svalbardmiljøloven § 7:

Når et forvaltningsorgan mangler tilstrekkelig kunnskap om hvilke virkninger et tiltak kan ha på naturmiljø eller kulturminner, skal myndighet etter denne lov utøves med sikte på å unngå mulige skadevirkninger på miljøet.

Rio-erklæringen prinsipp 15 uttrykker føre-var-prinsippet slik: ”In order to protect the environment, the precautionary approach shall be widely applied by States according to their capabilities. Where there are threats of serious or irreversible damage, lack of full scientific certainty shall not be used as reason for postponing cost effective measures to prevent environmental degradation”.

Prinsippets rettslige stilling er blitt befestet og styrket i helt nye og globale miljøvernavtaler som f.eks. Cartagenaprotokollen om handel med og bruk av levende genmodifiserte organismer til konvensjonen om biologisk mangfold fra 2000 og Stockholmkonvensjonen om persistente organiske forbindelser fra 2001.

I FN-avtalen om fiske på åpent hav er prinsippet tatt inn i art. 6, jf. også OSPAR art. 2 (2) (a)

Prinsippet blir lagt til grunn for bevaring av biologisk mangfold i fortalen til biomangfoldkonvensjonen.

 

På spørsmål fra regjeringen til MD om det er til skade for naturmiljøet å tillate blyhaggel til jakt, vil svaret "vet ikke" være tilstrekkelig til stoppe saken, eller om regjeringen trosser MD, sende Norge ut på en seilas i alle EU's og FN's rettsaler.

Den som lever får se.

 

Kilde: http://www.regjeringen.no/nb/dep/kld/dok/nou-er/2004/nou-2004-28/12/11/2.html?id=388987

Link to comment
Share on other sites

FN har ingen rettssaler og heller ingen myndighet til å gripe inn i medlemslandenes politikk utenom i helt spesielle tilfeller. "Vet ikke" er også svært langt fra "full scientific certainty". Det er for øvrig politikerne som styrer, og de kan se bort fra råd fra fagmiljøet, som i dette tilfellet jo allerede har blamert seg med spådommene sine.

Link to comment
Share on other sites

Dette er spekulasjoner men, men... :

Ref spørsmålet om "er blyhaggel skadelig for naturmiljøet?"

Det potensielle svaret fra MD: "vet ikke" mener jeg tilsvarer tilstanden av lack of full scientific certainty.

Og da er det slik at i denne tilstanden kan en ikke unnlate å sette inn tiltak, eller reversere det samme tiltak.

Tilstanden må endres fra lack of full scientific certainty til Full scientific certainty dvs at blyhaggel er trygt.

Det er ikke noen god karriere-driver å pushe for noen innenfor naturvernet, ha "avviklet bly-forbudet" på CV'en.

I tillegg.. hvis blyforbudet avblåses, tiltross for et MD="vet ikke", vil våre representanter i de internasjonale miljøfora fort kunne bli plaget og konfrontert med vårt "brudd på førevar prinsippet", og jeg tror kostnaden med det veier inn på en beslutning i regjering/storting.

Link to comment
Share on other sites

Vi Svenskar köper vårat blyhagel ifrån italien , liksom alla hagelkomponenter och att ladda en rejält bra 36-38g bly patron för 3,50-4,00sek går bra

 

Stål går åxå bra om man håller sig till singelbaskrut , dubbelbas såsom Alliant STEEL + dyrare förladdning gör högre totalpris ,

däremot kan man göra patroner som vida överstiger CIP/SAAMI i prestanda.

 

Däremot kan man se att lösa stålhagel blivit billigare än bly i italien ! Dom får förresten från och med i år titta närmare på att ladda stål.

 

Vi får använda bly i Sverige , men om haglen riskerar hamna i grunt vatten så skall man enligt lagen använda stål = i praktiken gör ingen det,

endast om det lokalt krävs av markägare. däremot att skjuta stål på Lerduvor har vi vant oss med och det funkar utmärkt.

 

/ P

Link to comment
Share on other sites

Hvis det "bare" er 260 tonn tilsvarer det fremdeles over 8 millioner skudd avfyrt på jakt, noe som virker litt i overkant mye det også...

Viderefører denne. Mer nøyaktig vil det si 8.125 millioner skudd.

I rapporten sako_35 linker til står det

En oppmykning av dagens generelle forbud mot blyhagl til bare å omfatte forbud mot bruk ved jakt i våtmarker og i skytefelt, vil føre til økt spredning og opptak av bly i naturen. Forbruket av blyhagl kan forventes å komme opp mot ca. 260 tonn per år.
.I 2013/2014 sesongen var det registert 464 000 jegere. http://www.ssb.no/jegerreg/

Dette tilsier at hver enkelt jeger, tilogmed dem som kun jakter storvillt, må skyte 17.5 hagleskudd på jakt. Spørsmålet er da, hvor i all verden får miljødirektoratet tallene sine fra? Er det basert på å stikke fingeren i lufta?

Miljødirektoratet har i dag fått brevet sitt i retur fra departementet med spørsmål om hvor "260 tonn" kommer fra :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Flott noen har brakt dette spørsmålet videre :D

 

Det jeg ser er at jeg var litt kjapp i kildedataene mine, men tidsklemma med å røre i grøtpanna samtidig som jeg skulle gjøre dette enkle regnestykke blei forvanskelig multitasking for meg :lol:

 

Litt mer korrekt er:

Jakt året 2012/13 400200 stk felte småvilt. Da er alt med å ikke bare utvalgte arter som ssb skrev med små bokstaver.

Dermed er fellefanget, rifleskutt og fugl skutt i våtmark med i totalen.

Det er vel lite sansynlig at forbudet blir opphevet i våtmark så dei skudd bør trekkes ut av regnestykket, men å anslå det antallet vill ikke jeg begi meg utpå.

 

Så vi kan vel anslå med fratrekka at det dreier seg om 550000 skudd?

I tilfellet blir regnestykket forutsatt 36gram ladning: 550000 x 0.036kg= 19800kg bly.

Så ok jeg bomma litt ca 3 tonn, men det er fortsatt langt fra 260tonn.

 

Uansett gir jeg meg aldri på at jeg er nermere et realistisk tall en direktoratet.

 

Stå på å mas på alt å alle, så vi får røyka ut regnestykket til 260tonn.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror du nesten kan regne 2 skudd i snitt pr felte dyr, hender jo man skyter dobbeltskudd, hender det blir bom sov, skyter ned en buske fordi man kjeder seg på post osv. Og jeg husker jo fra tiden da bly var lov, så brukte man jo bly lerdueskudd når man ikke var å skjøt på banen. Jeg vet at en kartong ikke varte så lenge hos meg når man sto å skjøt på lerdue her hjemme. Og Bly er jo tillat i visse grener idag, feks skeet, figurjakt. mulig noe flere også, vet ikke hvor mye det regnes med blir brukt der i året. Totalt sett så tror jeg nok 20 tonn er alt for lavt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror du nesten kan regne 2 skudd i snitt pr felte dyr, hender jo man skyter dobbeltskudd, hender det blir bom sov, skyter ned en buske fordi man kjeder seg på post osv. Og jeg husker jo fra tiden da bly var lov, så brukte man jo bly lerdueskudd når man ikke var å skjøt på banen. Jeg vet at en kartong ikke varte så lenge hos meg når man sto å skjøt på lerdue her hjemme. Og Bly er jo tillat i visse grener idag, feks skeet, figurjakt. mulig noe flere også, vet ikke hvor mye det regnes med blir brukt der i året. Totalt sett så tror jeg nok 20 tonn er alt for lavt.

 

De er fullt mulig du har rett, men dette gjelder bly på jakt dermed faller lerdue og figurjakt ut å vi står igjenn med småvilt tillat felt med hagle.

Der er det i følge SSB feldt 400200 småvilt jakt året 2012/13. Det er et tall som vi kan forholde oss til.

Trekk vekk våtmarksjakta og fellefanget mink, mår og rifleskutt vilt. så er vi sikkert (har ikke regnet det ut) nede i rundt 250-300000 vilt og bruk 2 skudd pr vilt så blir det

rundt omking 550000 skudd. Tror jeg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei,

 

Fikk følgense svar fra Audun Hegelund i Miljødirektoratet på spørsmål om hvordan de hadde kommet frem til tallet på 260 tonn:

 

"Hei

 

Takk for din henvendelse om vår vurdering av blyhaglforbudet.

 

Som det fremgår av Miljødirektoratets brev til Klima- og miljødepartementet av 2. juni 2014 er tallet på 260 tonn blyhagl som det kan forventes brukt dersom blyhaglforbudet endres hentet fra Miljødirektoratets rapporter om nasjonale utslipp av stoffer på prioritetslisten. Disse kan lastes ned fra Miljødirektoratets nettsider.

 

Miljødirektoratet har rapportert om miljøgifter i produkter siden 1995. For blyhagl er mengdene basert på tall fra Statistisk sentralbyrå og Statistikk for utenrikshandel som sier hvor mange tonn blyhagl som faktisk har blitt importert til landet hvert år. Det er vurdert at 60% av totalvekten av produktet utgjøres av bly.

 

Bakgrunnen for oppdraget fra Klima- og miljødepartementet om å vurdere blyhaglforbudet er at det har blitt reist spørsmål ved om forbudet burde gjelde overalt, fremfor å være begrenset til våtmarksområder og skytebaner. I 1991 ble det forbudt å bruke blyhagl til jakt i våtmarksområder, i 2002 ble det forbudt å bruke blyhagl på skytebaner, og i 2005 ble det innført et generelt forbud mot blyhagl i Norge. Ved å begrense dagens forbud til våtmarksområder og skytebaner vil vi derfor gå tilbake til den samme regulatoriske situasjonen som gjaldt i 2003 og 2004. Disse årene er derfor særlig interessante når det gjelder importerte mengder blyhagl. For enkelhets skyld ble kun tallene fra 2004 referert i vår vurdering til departementet, men vi kan her forklare tallene både for 2003 og 2004.

 

Tall fra Statistisk sentralbyrå viser at det i 2003 ble importert 398 804 kg blyhagl til Norge og i 2004 433 151 kg blyhagl. Av dette er det vurdert at bly utgjør 60% av totalvekten, altså 239 282 kg i 2003 og 259 891 kg i 2004.

 

Vi har ikke sett noen grunn til å forvente at bruken av blyhagl skal være annerledes dersom forbudet nå ble avgrenset til våtmarksområder og skytebaner i forhold til hva den var i 2003 og 2004, og derfor har vi valgt å bruke disse importtallene som et estimat på forventet forbruk ved endring av reguleringen.

 

Med hilsen

 

Audun Heggelund

sjefingeniør, produktseksjonen

Link to comment
Share on other sites

Er vel ikke uten grunn han vil bruke 2003 og 2004 som grunnlag for sine synsinger.

Selv om mange har vondt for å innrømme det, foregikk det betydelig hamstring i årene før forbudet.

 

Vil tippe at hvis mann går tilbake til 2002 vill importen være betydelig mindre. Før dette er det vel vanskelig noe vanskelig å skille bane og jakt.

Her har mann brukt de tallene som passet best til å begrunne sine meninger. Å bruke tall fra ett så lite tidsrom, vil jeg kalle for useriøst fra Miljødirektoratet!

Hva er grunnen til at importen økte med 30 tonn fra 2003 til 2004??

 

Tallene på antall solgte skudd før og etter forbudet er jo også interessant. Vil tro at hvis mann ser stort på det, kan det sies at all stål ammo er bane og alt annet er jakt.

Tall på hva som er solgt av hagleskudd til jaktbruk etter forbudet, har jeg til gode å se. Både far myndigheter og bransje.

 

Vi nok bare ta det innover oss, hamstringen slår noe tilbake.

 

Roar

Link to comment
Share on other sites

Det er mange feilaktige antagelser som tas dersom man virkelig tror at dette tallet faktisk er representativt for utslippet av bly i skogen. Selv om de selv bruker begrep som utslipp og importert, og burde klare å skille på slike ting. I dette tilfellet ser det som man bevisst velger de forutsetninger som gjør at man kommer nærmest den sannheten en selv vil ha frem for å kunne fatte de vedtak man selv finner viktige.

 

Det er jo strengt tatt bare å finne på og konkludere her: "Vi har ikke sett noen grunn til å forvente at bruken av blyhagl skal være annerledes dersom forbudet nå ble avgrenset til våtmarksområder og skytebaner i forhold til hva den var i 2003 og 2004.." Lurer på om ingeniøren har sett tallene for årene før og etter? Regelrett løgn.

 

Ingenting av dette forbauser meg. Jeg mener vi kan se lenge etter å bruke bly i skogen igjen.

Link to comment
Share on other sites

....Ellers kan en jo lure på hva de mener de siste 40% av blyhagglene er laget av 8)

 

 

Jeg tolket det som at de regnet bly(haggel) som 60% av den totale vekta på ammoen. For jeg regner med at vi her, i all hovedsak, snakker om import av ferdig ammo, og ikke komponenter.

Link to comment
Share on other sites

De er fullt mulig du har rett, men dette gjelder bly på jakt dermed faller lerdue og figurjakt ut å vi står igjenn med småvilt tillat felt med hagle.

Der er det i følge SSB feldt 400200 småvilt jakt året 2012/13. Det er et tall som vi kan forholde oss til.

Trekk vekk våtmarksjakta og fellefanget mink, mår og rifleskutt vilt. så er vi sikkert (har ikke regnet det ut) nede i rundt 250-300000 vilt og bruk 2 skudd pr vilt så blir det

rundt omking 550000 skudd. Tror jeg

Det er nok ikke så lett å vite om jeg bruker skudda jeg kjøper på lerdue eller jakt, samme med figurjaktdelen. Total del importert er det man regner med.

Link to comment
Share on other sites

Mulig mine antagelser er riv ruskende gale, men vi må desverre ha i tankene at det var en massiv hamstring av bly siste to åra før forbudet trådte i kraft... :forvirra:

 

Men det som er heilt sikkert er at i jaktåret 2003/04 blei feldt 830764 småvilt mot 400200 i 12/13 sesongen så ei halvering bør være et litt realistisk :forvirra:

 

Edit: Tok å las litt i Miljødirektoratet sin konsekvensutredning fra den tid forslaget om inføring av blyforbudet kom, ser ut å ha blitt skrevet i 2000 eller deromkring.

Der opperer dei med ca 230 tonn i 1998 og skriver videre om den feilslåtte inntensjons avtalen som det var med NJFF om å få ned blyutslepp med 90% til år 2000, dvs. der måtte være mange leirduebaner som brukte bly på slutten av 90 tallet, i mot NJFF sine anbefalinger.

Så kom sansynlig vis hamstring som gjer att importen øker mot 2004 trass i nedgang i småvilt og inføring av stål på lerduer.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

Nå i høst skal det kjøres en "workshop" for å endre/kome med tillegg til "Convention on the conservation of migratory species of wild animals " (Bonn-konvensjonen), en av sakene som skal diskuteres er å ta inn i konvensjonen et toaltforbud mot bly i amunisjon til jakt og i fiskeredskap. De 119 landene som har signert er forpliktet til å ta bestemelsene i konvensjonen inn i nasjonalt regelverk.

Det aller første forslaget var et øyeblikkelig totalforbud, det er moderert til et forbud innført innen utgangen av 2017.

Link to comment
Share on other sites

Det første man vil forby er produksjon av blyprosjektiler til ikke militær bruk.

Så vil det komme et forbud mot bruk av blyprosjektiler til ikke militær bruk.

Da vil vi etterhvert komme i en situasjon der det norske kravet til anslag blir vanskelig å oppfylle.

 

 

Anbefaler at man tar en titt på hvem som har ratifisert Bonn-konvensjonen før en hisser seg opp - det kommer nok til å ta tid før alle de blir enige. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Da vil vi etterhvert komme i en situasjon der det norske kravet til anslag blir vanskelig å oppfylle.

 

Et blyforbud i riflekuler vil nødvendigvis sørge for at anslagskravet endres slik at 6,5x55 også klarer det.

Og jaktammunisjon er uansett ikke problemet, det ville derimot være katastrofalt for trening.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...