Jump to content

Blyforbud saken STATUS


kristofferp

Recommended Posts

  • 4 weeks later...
NJFF har for min del tre outs

1 knefall for blyforbudet i første omgang

2 Totalt unødvendig landsstyrevedtak fra noen år siden vedr "treningsskudd" med hagle

3 Lokale forhold vedr ferskvannsfiske.

 

Siste utvikling vedr blyforbudet er ett mini skritt i riktig retning.

Sentralstyret hadde vel i realiteten ikke noe valg mht fylkeslagene. Men sitter med en følelse av at det så langt er ett rimelig lunkent forsøk.

Lukter røttent og politisk spillfekteri lang vei. Sitter med en uggen følelse av at hele sentralstyret i NJFF er mer politisk enn medlemsstyrt.

 

Kommer ikke til å melde meg inn i NJFF igjen før jeg ser de går inn med full vilje og tyngde i ett eller annet på tvers av politisk korrekt tankegang.

 

X2

har litt å føye til også.

 

Legg til propagandaen frå njff om at bly i rifleammo forgiftar kjøtt, vil dei ha vekk blyammo der også?

Samt holdninga deira til motorferdsel i utmark... Mange jegerar brukar slik redskap til å frakte ut jaktutbyttet.

 

Ei ny våpenlov endrar ikkje realiteten til kva type ammo som er best egna på jakt, så eg støttar ikkje den forklaringa på at njff er sidrompa i denne saka.

 

Meldte meg ut av denne mafia klubben for fleire år sidan, og veldig mykje må endre seg før eg melder meg inn på ny!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

"I innspillet fastslås det at det er brei oppslutning blant jegerne for et blyforbud på skytebanene og i våtmarksområder, men at det ikke fins faglig grunnlag for et slikt forbud over fastmark og åpent vann."

 

Virkelig? Brei oppslutning om å opprettholde blyforbud på skytebaner? Det var jeg ikke klar over. Skjønner at ingen har spurt meg ihverfall, for da skulle de jaggu fått litt uenighet i den breie enigheten sin.

Link to comment
Share on other sites

Burde vel vært litt bedre pressisert den uttalelsen der. Det gjelder jo bruk av bly til trening på haglebaner, da det er det som er ulovlig nå, ikke på pistol eller riflebaner. Vi får håpe at det blir litt bedre pressisert imellom di partene som faktisk sitter og skal drøfte dette. om ikke så ender vi vel plutselig med begrensninger på rifle og pistolbaner også :shock:

 

Selv ser jeg ikke noen problemer med at det fortsetter å være sterke begrensninger for bruk av bly på haglebanen, ikke har jeg hørt noe snakk om at folk syns det er noe krise å måtte bruke stål på banene Rundtom heller.

Link to comment
Share on other sites

Jeg gikk jo selvsagt ut ifra at det var snakk om hagle, men som du sier, kunne sikkert vært skrevet litt bedre.

 

Uansett, er det virkelig brei enighet mot å videreføre forbud om blyhagl på bane? I så fall, hvorfor det? Det at det går greit nok å skyte lerduer med stål er da ikke det samme som at det er fornuftig eller ønskelig å videreføre et forbud mot bly på bane.

Link to comment
Share on other sites

Må si at jeg lurer litt på forventningene og tankespinnet til folket.

NJFF har lenge jobbet for bly til jakt , men ikke gått inn for bly i grunnvanns områder. ( Her har vi beviste problemer med at andefugl spiser bly pellets . Noe som gir forgiftning.)

Til leirdueskyting brukes det stål på NJFF banene med unntak av figurjakt. Her har vi tillatelse til bly. Bly blir og brukt av NSF i internasjonale skyte programmer. (Hagle).

Att NJFF har frontet eller bifalt forbud mot bly i rifle amo til jakt er ukjent for meg. Denne påstanden er like grunnløs som påstand om politisk konspirasjoner osv.

Som jeger skal du være glad for at NJFF jobber for deg. Vi vinner ikke alle slag. Vi får ikke alltid gjennomslag for løsningene våre. Men vi prøver.

Som NJFF styremedlem , vet jeg mye om hvor lang tid det tar å få et resultat. Hvor mange runder en må gå mot byråkrati og politikere, før vi sitter med et endeligt svar. Og svaret er ofte bare en delvis løsning på våre anbefalinger.

Kritikken mot NJFF fra enkelte her på kammeret forundrer meg. Hva har du eller din organisasjon fått gjennomslag for. Det å melde seg ut eller lavere å melde seg inn gir ikke resultater. Resultater får vi pga kjøttvekt og seriøsitet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg gikk jo selvsagt ut ifra at det var snakk om hagle, men som du sier, kunne sikkert vært skrevet litt bedre.

 

Uansett, er det virkelig brei enighet mot å videreføre forbud om blyhagl på bane? I så fall, hvorfor det? Det at det går greit nok å skyte lerduer med stål er da ikke det samme som at det er fornuftig eller ønskelig å videreføre et forbud mot bly på bane.

 

Brei enighet vil jeg påstå det er, men ikke nødvendigvis på grunnlag av at folk syns det er fornuftig. Det er vel mer det at man må "choose Your Battles". Ta opp kampen der det utgjør en forskjell, altså ved bruk at blypatroner til jakt. På banen klarer man seg like fint med stål og i di grener hvor stål ikke er forsvarlig så er det jo dispansasjon for å bruke bly. Selv syns jeg det er helt greit å ikke bruke bly på banen, så kan vi være litt møljøvennlige når vi skyter :lol:

 

Sarpsborg jeger og fisk skyter jo ut i tunevannet og det har blitt gjort i rundt 50 år tror jeg det var snakk om (?). Der har det vært gjort flere vannprøver, og ingen har gitt noe utslag for bly i vannet.

Link to comment
Share on other sites

Att NJFF har frontet eller bifalt forbud mot bly i rifle amo til jakt er ukjent for meg.

Slik jeg husker saken gikk NJFF inn for en frivillig reduksjon av bly for å forhindre et forbud, bl.a. ved overgang til stål på bane. Dette tiltaket ble sabotert fra dag 1 av jegere og skyttere, det øyeblikket de sluttet å selge bly på banen begynte folk å kjøpe det i butikk. Så der fikk vi vel som fortjent...

 

Når det gjelder analyser av bly i vann hører jeg mange referanser, men uten tilgang på analysedata er de ikke verdt stort. Få er klar over hvor lave grensene er for slikt, langt under kravene til drikkevann. Og uansett har enkeltverdier liten vitenskapelig verdi, grunnforhold og pH kan gi store variasjoner.

Link to comment
Share on other sites

jmonsen skrev:

Kritikken mot NJFF fra enkelte her på kammeret forundrer meg.
Jeg tror mange av de som fulgte argumentasjonen og utspillene i tiden rundt da forbudet kom ble mektig skuffet over NJFF. Husker flere artikler der fremtredende NJFF topper avdramatiserte og beroliget med at ingen kom til å merke forskjell etter at blyet gikk ut av markedet.

 

NJFF viste seg å være maktarrogant, maktservilt, kunnskapsløse, udemokratiske. At NJFF igjen har tatt i saken er på grunn av et grasrotopprør. Tusseladden av en pressetalsmann i organisasjonen må plutselig møte seg selv i døra, mens han spiser kameler.

 

Når svenske jegerforbundet fikk stoppet planene om forbud i Sverige var bunnen nådd for NJJF.

 

Den jobben NJFF gjør nå er bare en opprydding etter en hjemmealenefest som gikk fryktelig galt. Man kan ikke forvente applaus når man koster opp glasskår som man selv har knust i fylla.

Link to comment
Share on other sites

Jepp...Luxus Lungemos oppsummerer saken temmelig bra slik jeg opplevde og husker prosesen.

Jeg valgte derfor å melde meg ut den gangen med bakgrunn i nettop denne arrogante holdningen som @ LL viser til.

Om jeg noengang blir medlem igjen vil i stor grad bero på hvos sterkt NJFF vil fronte interessene til jegerne i fremtiden.

Link to comment
Share on other sites

Godt poeng Meyer.

Den britiske jegerorganisasjoen BASC kjører for tiden en aktiv kampanje hvor de utfordrer og oppfordrer medlemmene til lojalt å støtte opp om blyforbudet i våtmarkene (wild fowling).

Følger ikke jegerne opp her er faren for stor at de sager av den greina de sitter på.

Og der som her, det er mange og sterke krefter som ønsker både bly- og jaktforbud.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig i at NJFF forsøkte å sminke saken litt vel mye, men hvilket alternativ hadde de? Det var VI som tabbet oss ut ved å ikke delta i den frivillige reduksjonen NJFF forsøkte å få til. Kanskje de kunne vært flinkere til å formidle sakens alvor, evt burde vi kanskje ha lyttet litt bedre...

Det må vel nesten bare være i Nord Korea og Norge at store organisasjoner kan dytte ansvaret nedover på enkeltmedlemmer....

 

Anyway, svenska jegerforbundet pisset NJFF på leggen og ga norske jegere moralsk støtte.

Link to comment
Share on other sites

Det er muligens riktig, men likevel bare én side av saken. Her er en litt annen versjon:

http://www.njff.no/portal/pls/portal/docs/1/86293.DOC

 

Det kan hende at NJFF gjorde for lite for å bekjempe forbudet, men det gjorde da for f*en vi andre også. Folk nektet å kjøpe stålhagl selv for banebruk da de var redd for riper i løpet. Helt på trynet, hva pokker gjør vel noen riper? Jeg gjorde det selv, til tross for at jeg har hardkromet pipe :roll:

 

Og respekten for forbudet i våtmarker var vel temmelig fraværende, å jakte med bly mens man hadde stål i beltet var vel regelen heller enn unntaket? Så kjeft gjerne på NJFF, men ha litt perspektiv..

Link to comment
Share on other sites

Klart NJFF hadde noen feiltramp i fasen når Blyet ble fjernet fra jakt. Men avgjørelsen om fjerningen var vedtatt av SFT og miljødepartementet. Jens Stoltenberg var statssekretær hos Torbjørn Berntsen den gangen. Og Jens Stoltenberg ga klar beskjed om at der ikke var noe å diskutere, avgjørelsen var tatt.

Vi jegere saboterte, vi hamstret bly, under overgangs perioden. Om vi hadde latt være hadde muligens saken vært annerledes, men det vet vi ikke.

Per Søylen fikk pepper fra mange i ordinasjonen, pga sine uttalelser. Det har rent mye vann i havet siden den gang. NJFF har hatt bly på agendaen helt siden det ble forbudt. Men det var Landsmøte i Bodø som satte fart i trykket mot politikerne . Politikerne har ikke vært mye villige til å ta i saken.

Det er ved dette stortings valget mange av de politiske partiene har løftet saken opp på bordet. Når det gjelder LL og SW virkelighets bilde, lar jeg være å ta opp. De får leve i sin verden.

NJFF jobber for jegere, fiskere og skyttere. Og at våre arvtagere skal kunne drive med de samme hobbyene.

Link to comment
Share on other sites

[...]Og respekten for forbudet i våtmarker var vel temmelig fraværende, å jakte med bly mens man hadde stål i beltet var vel regelen heller enn unntaket? Så kjeft gjerne på NJFF, men ha litt perspektiv..

Husker jeg som fersk jeger i 1997 skulle kjøpe vismuth-hagl til en andejakt... Fyren i lokale våpensjappen var veldig overrasket (og litt motvillig) når jeg ville kjøpe hele pakka (25 skudd) siden "alle andre har bare 2-3 patroner å vise oppsynet". :roll:

Link to comment
Share on other sites

Nåja, det var vel ikke snakk om "bare" riper? Det var snakk om økt trykk og skader i overgangskonus til trangboring osv. Uansett så er "bare riper" god nok grunn til å sky slik ammunisjon for de fleste av oss som er glad i våpna våre. Husk at noen jakter med drillinger til flere titalls tusen kr!

Men får håpe lyset i tunnelen nå er reelt!

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer

Personlig tror jeg bly kommer tilbake samme dagen NRK-avgiften* bortfaller. (når en viss plass fryser over). Det politiske (nasjonale) målet her er å redusere dem totale blyutslippene (og mange andre miljøgifter) til tilnærmet lik 0 i 2020. Så er det vel også internasjonale forpliktelser. Gjenopptagelsen av denne saken i sommer er en ren formalitet, "faglig vurdering" vil alltid være at utslipp av bly må reduseres/eliminieres. Noen vil sikkert kalle meg negativ, men jeg skriver det nå slik det er.

 

Ref:https://www.stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Sporsmal/Skriftlige-sporsmal-og-svar/Skriftlig-sporsmal/?qid=58280

 

 

 

(*NRK-avgiften er påtvunget for å oppnå et annet politisk mål: opprettholde et statlig eid kringkastingsselskap, teknologien som ga folk mulighet til å velge bort NRK har nå vært i drift siden 2008)

Link to comment
Share on other sites

NJFF har hatt bly på agendaen helt siden det ble forbudt. Men det var Landsmøte i Bodø som satte fart i trykket mot politikerne .

 

Jeg er ikke med i den innerste kjerne av NJFF styre, ei heller i noen lokal forening sitt styre. Dog er jeg medlem, og mener å følge relativt godt med i hva som skjer på jakt-fronten.

Påstanden som jeg har sitert over må vel tross alt være å "ta litt i" til fordel for NJFF?

 

Den versjonen jeg sitter med, er at NJFF jattet med myndighetene før forbudet. Svært liten interesse for å framskaffe dokumentasjon på at forbudet er feil, men desto større vilje til å finne alternative løsninger, og forklare disse som fullgode.

Etter forbudet holdt denne trenden seg, man skulle for all del forklare for alle jegere at bly er unødig i forhold til alternative materialer, som enten er dårligere eller vesentlig dyrere enn bly.

På Landsmøtet i Bodø kom det forslag fra ett fylkeslag (om jeg ikke minnes feil så var det Hedmark..) om å oppta kampen om å få reversert blyforbudet. Dette forslaget gikk igjennom, i strid med hovedstyrets innstilling. Landsmøtet i Bodø instruerte hovedstyret og forening om å starte arbeidet for å reversere blyforbudet. Landsmøtet satte trykk på hovedstyret og foreningen totalt sett. Ikke på politikerne.

 

Dersom jeg har oppfattet feil, så har veldig mange andre medlemmer også gjort det. Og forbundet har ett problem med å kommunisere sin agenda utenfor hovedstyret. Jeg er ikke ute etter å kritisere NJFF. Men man må kalle en spade for en spade, og referert utsagn over synes jeg er helt misvisende.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Den versjonen jeg sitter med, er at NJFF jattet med myndighetene før forbudet. Svært liten interesse for å framskaffe dokumentasjon på at forbudet er feil, men desto større vilje til å finne alternative løsninger, og forklare disse som fullgode.

Etter forbudet holdt denne trenden seg, man skulle for all del forklare for alle jegere at bly er unødig i forhold til alternative materialer, som enten er dårligere eller vesentlig dyrere enn bly.

Mvh Dagl

 

I siste nummer av Shooting and Conservation skriver lederen for BASC (British Association for Shooting and Conservation ...UK sin største jegerorganiasjon)

følgende på lederplass:

 

BASC´s position on lead is very clear and very robust: No sound evidence, no change.

Anyone whishing to stop or curtail the use of lead ammuniton must build their argument on hard, indisputable scientific evidence.

We will not accept unfounded opinion and prejudice as substitutes for facts.

 

En litt annen holdning enn det de servile lederne i norges største (og da eneste) jegerorganiasjon viste da saken kom opp på den politiske agenda.

I ettertid (etter press fra grasrota i organiasjonen) er de i en slags dialog med myndighetene.

Snakk om drite i eget reir!

Link to comment
Share on other sites

Rene ord for pengene fra Britania, ja.

 

Hadde bare norske organisasjoner hatt halvparten...

 

Problemet er at dette gjenspeiles i andre skytterorganisasjoner også. For lite stå på krava og for mye loggring.

 

Det er som katta som prøver å gjøre seg usynlig av frykt for å bli kastet ut, men den blir som oftest kastet ut alikevel.

 

R

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jeg heiser ikke flagget enda, det finnes internasjonale skjær i sjøen;

 

Bly omfattes også av reduksjonsmålet i konvensjonen om beskyttelse av det marine miljø i det nordøstlige Atlanterhav fra 1992 vedtatt av Oslo Paris kommisjonen (OSPAR). Avtalen omfatter i dag 15 land i tillegg til EU. Konvensjonen forplikter partene til å forhindre og eliminere forurensning, og beskytte det marine miljøet mot negative effekter av menneskelige inngrep. Totale utslipp av bly til luft og vann skal reduseres slik at blykonsentrasjonen i miljøet ikke overstiger naturlig bakgrunnsnivå innen en generasjon (25 år) fra 1995, dvs innen 2020.

 

 

OSPAR

Oslo-Paris konvensjonen (OSPAR) om beskyttelse av det marine miljøet i det nordøstlige Atlanterhav er undertegnet av 15 land med kyst mot det nordøstlige Atlanterhav og EU.

Arbeidsområdene til OSPAR er overvåkning av miljøgifter, overgjødsling, radioaktivitet, offshore og biodiversitet.

På årlige møter diskuterer representanter for kontraktslandene siste års miljøovervåking og hvordan man skal arbeide videre fremover.

I 2000 var sist gang OSPAR publiserte en fullstendig rapport om miljøstatus i det nordøstlige Atlanterhav

 

 

At Ap nå, etter 8år i flertallsregjering, plutselig vil tillatte blyhagl er så åpenbar fisking etter stemmekveg at det er kvalmt (på høyde med Giskes plusteslig opprørthet fordi noen vil åpne en muslimsk privatskole i Oslo).

Link to comment
Share on other sites

Uten å dra frem en mengde postulater, såkalt historikk, og andre følelser. Saken er på gli i rett retning. Der er lagt ned et kjempe arbeid fra NJFF det gjelder administrasjon og tillitsvalgte på alle plan. La oss håpe at vi ikke nå snubler på de siste meterne.

Når jeg leser påstandene fra Haltbrekken forstår jeg at der er ikke kunnskap men fanatisme .

 

Naturvernforbundet reagerer

- Vi synes dette er veldig beklagelig: At andre land er dårlige på dette området, er ikke et argument for å tilføre naturen miljøgifter, sier leder Lars Haltbrekken i Naturvernforbundet.

 

Haltbrekken mener at argumentet om at blyhagl har de beste egenskapene, ikke veier opp for ulempene:

 

- Hvis du skadeskyter med blyhagl, vil dette kunne føre til forgiftning hos dyret. Vi kan få mer bly i myrer, bekker og vassdrag, noe som gjør at vadefugler og andre kan få det i seg. Dagens forbud har fått ned blyforurensinga i naturen. Vi frykter at Ap sammen med regjeringa nå får flertall for å spre mer miljøgifter, sier Haltbrekken.

Et innkapslet bly pellet blir i kroppen, og blir der uten at det gir dødelig skade. Et stål pellet starter å ruste, gir betennelse og død. I våtmark skal det ikke brukes bly. Med andre ord Haltbrekken har ikke satt seg inn i saken. Men hyler på sine gamle termer.

Link to comment
Share on other sites

Urogallus: Historien er litt mer komplisert enn som så, vi jegere droppet selv ballen der.

 

Slik jeg forstår saken var dette et grasrotopprør innen NJFF. Medlemmene forstod plutselig at det faktisk er deres jobb å instruere styret, ikke motsatt. Det var en risiko å ta, det var ikke gitt at det var noe man kunne oppnå, men nok mente at dette var viktig til at de måtte prøve. Og nå ser vi hvilken makt vi faktisk har. Det er kult å se ting snu fordi folk virkelig sloss for noe.

 

Jeg var faktisk mer positiv til blyforbudet før, når alternativene var økende og håpet om prisfall var der. Men det har blitt dyrt, og utvalget middelmådig. Og som notorisk hjemmelader synes jeg utvalget av ladekomponenter til blyfri ammo suger. Så jeg håper dette går i orden, og at folk da respekterer begrensingene for våtmark som ikke er til å unngå.

Link to comment
Share on other sites

Er nok ikke bare NJFF som har æren for å snu politikerene i denne saken. Finnes flere organisasjoner som har jobbet for dette! Bra at alle krefter drar i riktig retning i denne saken.

 

Sako_35

Ka organisasjoner tenker du på da? JI? som nettopp er startet opp.

Link to comment
Share on other sites

Ja faktisk så har Jegernes interesseorganisasjon øvd meget bra påtrykk i det politiske miljøet, og JI fikk tidlig signaler om stortinget vil gå innfor en opphevelse på fastmark.

Dette er lobbyvirksomhet av ypperste merke.

Ja og tro det eller ei JI har flere saker i Stortinget som stortinget vil jobbe med.

Jegernes Intereseorganisasjon har stor troverdighet i det politiske miljøet på Stortinget.

NJFF begynte ikke og jobbe seriøst med dette før de så at JI hadde saken høyt på dagsordenen, allerede før dette hadde JI fått tilbakemeldinger fra Stortinget på en positiv utvikling av denne saken.

 

På denne måten har Jegernes Interesseorganissjon vist sin legitimitet i dette bildet, nemlig at NJFF skjerper seg og jobber for medlemmene sine.

Jegernes Interesseorganisasjon jobber for Jegeren og det denne er opptatt av, og så langt har JI gjort en meget god jobb.

Link to comment
Share on other sites

Tror JI skal gå stille i dørene om noe andre har arbeidet frem. Det å sole seg i andre organisasjoners arbeid. Kalles løyn og tyveri.

JI var ikke startet som organisasjon da NJFF nesten var i mål med dette.

At JI støttet saken er noe vi er klar over. Men å påstå at dette er JI arbeid blir feil og latterlig

 

Jan Fredrik Monsen

Styremedlem NJFF.

Link to comment
Share on other sites

He he, har du så dårlig husk Jmonsen? Se på noen datoer , på diverse saksinlegg, før mars 2012 var det noen halvkvedete kvad fra NJFF, så så JI dagens lys og den første saken man frontet var blysaken, og man kom i kontakt med sentrale personer i de politiske partiene, hvor de lovte å ta saken med seg inn i koridorene, vi hadde også ansatte fra adm på Hvalstad som meldte seg inn og ut av gruppa til JI, de fant ut at her var det noen som faktisk jobbet seriøst med dette, og da ble det også fart i NJFF, med å fronte blysaken med større tyngde,

Ikke vanskeligere en å følge pressemeldingene fra NJFF og JI i saken.

Det positive er at både NJFF og JI jobbet med samme saken og hadde samme agenda.

 

Å kalle en orgnisasjon for løgenere og tyver synes jeg er noe drøyt Jmonsen, du burde vite bedre.

 

Man kunne også lese misnøyen fra folk både her på forumet og andre fora med at NJFF ikke gjorde noe som helst med blysaken, det var også våren 2012.

Mange ting som sammenfaller her Jmonsen.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...