Jump to content

Blyforbud saken STATUS


kristofferp

Recommended Posts

Det er mange som mangler cervus. Hva med trost og ekorn?

Vadefugler kan også oppholde seg på innmark.

 

Det som overrasker meg er at disse tullingene ikke har kommet opp med forslaget om at jakt på rakkelhøns kun kan utøves med haglepatroner med maks 50% bly. :lol::lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

Da blir det mer styr å gjøre om på det igjen, nå er det bare å fjerne det bak komma og blyforbudet er igjen totalt. :roll:

 

Dette har de nok tenkt på.

 

 

Men skjønner ikke hvorfor arter er tatt inn. Det er vel skytebaner og våtmarksområder det er snakk om.

Dette er bare for å være vanskelige, vri ting til eget beste.

 

Tror ikke Jeger & Beger, kan senke skuldrene enda.

Tror det er viktig at organisasjonene som jobber for oppheving, er med helt til mål.

Hvis ikke sitter vi med ett forbud mot igjen om få år.

 

R

Link to comment
Share on other sites

Hvis det kommer tilstrekkelig med kritiske høringsuttalelser tror jeg det kan føre frem De går tross alt på tvers av stortingsflertallet her.

Høyre: «Myke opp forbudet mot bruk av bly til jaktog tillate bruk på fastmark og over åpent vann.»

 

Senterpartiet: "Tillate bruk av blyhagl ved jakt alle andre steder enn i våtmarksområder."

 

KrF : "Arbeide for at det kan benyttes blyhagl til jakt på fastmark og over åpen sjø."

 

FrP: Arbeide for at det kan benyttes blyhagl til jakt på fastmark og over åpent vann.

Link to comment
Share on other sites

Bortsett fra at jeg er noe usikker på hvorfor noen tidligere nevnte arter ikke er med i forslaget. Og enda viktigere, at det ikke er unntak for enkelte grener innen sportsskyting (de som har dispensasjon i dag) synes jeg dette er en fornuftig måte å oppheve det generelle blyforbudet på.

 

Jeg har vanskelig for å se en smidigere regel, med tanke på at det hele tiden har vært klar enighet om at forbudet mot bly på våtmark skal bestå.

Så vidt jeg vet foreligger det ingen klar og entydig definisjon på hva våtmark faktisk er. Det betyr jo at man ikke kan lage en lov fom forbyr bruk av blyhaggel på våtmark. Da hadde vi fått nokk en lov der det var utydelige grenser og mye rom for (miss)tolkinger...

 

Så en forbuds-lov med artsbestemte unntak mener jeg må være den enkleste måten å administrere ett blyforbud på

Link to comment
Share on other sites

no.wikipedia.org/wiki/Våtmark

 

Syns ikke det er så vanskelig å forholde meg til den definisjonen som presenteres i ovenstående lenke. De fleste som har vært utenfor indre bykjerne vil skjønne hva det er snakk om.

 

Nå er det forsåvidt ikke her snakk om en lov, men en forskrift. Vi har jo tidligere opplevd at forskrifter blir tolket både hit og dit, uavhengig av hvor tydelig ordlyden synes å være. Derfor er jeg motstander av en forskrift som legger seg på et generelt forbud mot blyhagl, men åpner for (midlertidige?) unntak for tilsynelatende tilfeldig valgte arter, med det forbehold at all bruk av blyhagl i våtmarksområder forbys - se der har vi behovet for en definisjon av "våtmark" igjen.

 

Dette er ikke annet en ren trenering fra MDs side og jeg forventer at interesseorganisasjonene fortsetter å arbeide opp i mot de politikerne som har gitt MD i oppdrag å lage en forskrift som opphever det nåværende forbudet.

Link to comment
Share on other sites

Det kan jo bli interessant om blyforbud vil gjelde enkelte arter slik som and og gås, uavhengig hvor de beiter eller oppholder seg.

Grågåsa beiter til tider på dyrket mark langt fra det som kan defineres som våtmark.

Samme med ender som overflyr tørt land mellom beiteplassene.

Det bør absolutt være lov å bruke bly på slik jakt.

Og som andre har nevnt, minken bør kunne skytes med bly uansett hvor den påtreffes.

Link to comment
Share on other sites

Dette er teksten Aftenposten har fått på mail fra Klima og Miljø departementet:

Under jakt og felling er det ikke tillatt å bruke blyhagl, med unntak for jakt på li- og fjellrype, storfugl, orrfugl, rugde, jerpe, duer, ærfugl, skarv, hare, rev, rådyr, og felling av jerv og gaupe.

Unntaket gjelder også for jakt på gjess og ender som oppholder seg på innmark, jf. friluftsloven § 1a.

Så det er mulig å jakte på Gjess og ender, når de oppholder seg på Innmark

Link to comment
Share on other sites

@bjortork.

 

Jeg er ikke enig i at det var lovgivers intensjon å gjøre det gennerelt tillatt å bruke bly på jakt.

Forslaget som gikk i gjennom, var vel dette ?

forslag:

 

Stortinget ber regjeringen legge til rette for å tillate bruk av blyhagl til jakt utenfor våtmarksområder og skytebaner.

Link to comment
Share on other sites

Ja. En generell tillatelse til bruk på jakt, med unntak for våtmarksområder og skytebaner. Begge de sistnevnte er greit definerbare for de av oss som ikke har overdrevent mange kverulant-gener :wink:

 

Det står ikke noe i Stortingets vedtak som kan tolkes dithen at lovgivers intensjon var å fortsatt forby bruk av blyhagl på jakt, med noen tilfeldige unntak, slik MDs forslag legger opp til.

Link to comment
Share on other sites

Hva med jakt fra båt/kajak i f.eks oslofjorden: hvis du padler inn i en Vik full av både ærfugl og stokkender, da kan du kun bruke bly på ærfugl, mens stokkendene må skytes med blyfritt. Det er jo kun på innmarksjakt at bly er ok på stokkanda.

 

Dette henger rett og slett ikke på greip!

Link to comment
Share on other sites

Nei, det henger ikke på greip i det hele tatt, og jeg har vondt for å forstå hvorfor dette forslaget er lagt fram. Jeg føler meg etter stortingsvedtaket rimelig trygg på at en ordlyd som dette ikke kommer til å bli vedtatt, og det bør dept også vite. Inkompetente i saksbehandling er de da i det minste ikke. Det er nesten så jeg får lyst til å tro de bare ønsker å markere avstand en siste gang før de legger fram et fornuftig forslag.

 

Edit: Glemte en meningsbærende "ikke".

Link to comment
Share on other sites

Sjøl er jeg veldig usikker på om det å åpne for blyhagl igjen i det hele tatt er fornuftig, men når det nå er vedtatt i stortinget må dept pent forholde seg til det, og jeg har vondt for å tro at folk som har lagt ned mange arbeidstimer i å få igjennom stortingsvedtaket skal akseptere forslaget til departementet.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor gjør man ikke dette helt enkelt slik andre land har gjordt.

Blyhagl tilatt på jakt.

Unntatt våtmarkstilknyttede fuglearter.

På godt norsk waterfowl.

Punktum finale.

Ingen rom for misforståelser eller diskusjon.

 

Da kan man jakte mink med bly, kråke, what ever...

Man slipper diskusjoner om hvor våt våtmarka er, hvor mange høydemeter eller breddemeter

man er fra en vannpytt, om vannet er søtt, salt eller brakk...

Om man padler på sjøen, om man padler i ei vik, hvor dyp vika er, om man padler på innmark eller utmark med rulleski eller rullestol for den del.

Link to comment
Share on other sites

http://www.nrk.no/norge/smaviltjakt-med ... 1.12240657

 

 

 

Dei nye forskriftene tillet ikkje bruk av blyhagl i våtmarkssområder. Formuleringane er laga slik at bruk av blyhagl er unntak - ikkje regelen. Forslaget frå direktoratet er formulert slik:

 

Under jakt og felling er det ikke tillatt å bruke blyhagl, med unntak for jakt på li- og fjellrype, storfugl, orrfugl, rugde, jerpe, duer, ærfugl, skarv, hare, rev, rådyr, og felling av jerv og gaupe. Unntaket gjelder også for jakt på gjess og ender som oppholder seg på innmark, jf. friluftsloven § 1a.

Link to comment
Share on other sites

i liten grad i tråd med vedtaket i stortinget.
Det er nok dessverre din subjektive mening. Stortingsvedaket går på at regjeringen skal "legge til rett for" å kunne jakte med blyhagl utenfor våtmarksområder. Det er langt i fra det samme som "ingen restriksjoner på jakt med blyhagl utenfor våtmark".
Link to comment
Share on other sites

Jeg er også redd for at hvis den nye forskriften blir et unntak fra forbudet mot hagl, er det for at det lett kan endres tilbake igjen. Vedtaket fra stortinget er upresist og gir rom for tolkninger, men min subjektive mening ut fra vedtaket er at stortinget ønsker å oppheve det generelle blyforbudet selv om det da kunne vært enda bedre presisert.

 

Stortinget vedtar å "Legge til rette for å tillate bruk av blyhagl til jakt utenfor våtmarksområder og skytebaner" . Å tillate er ikke det samme som å gjøre unntak på enkelte arter. Da bryter de med det Stortinget ønsker fordi det klart og tydelig står at det skal legges til rette for å tillate utenfor våtmarksområder og skytebaner

 

Men det er som sagt flere subjektive tolkninger, det er vel så konsulentene skal ha noe å gjøre :lol:

Link to comment
Share on other sites

Det virker sånn, men det virker så meningsløst. De er uenige i vedtaket, det har de sagt i sin høringsuttalelse, og det er en ærlig sak, men å gidde å ta arbeidet med et forslag som (igjen min subjektive mening) må bli sendt i retur av de jegerne som utarbeida stortingsvedtaket er mer enn hva jeg forstår.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Så når jeg jakter due og ender på jordet vekk fra våtmark mener de jeg ikke kan skyte kråke og skjærer med samme skudd? Regner med denne lite gjennomtenkte endringen går fra å gi dispensasjon på forbud til opphevelse av forbud utenfor skytebaner og våtmarksområder. Så får det være opptil jegeren å vurdere hvilken arter han jakter.

Link to comment
Share on other sites

Hvis dette blir resultatet, et det litt som å springe maraton, for så å bryte hundre meter fra mål.

De opperere fortsatt med import tallene fra 2003. Og forventer like stor import når blyhagl blir tillatt igjen.

Tipper importen ikke kommer over 1/3 av disse tallene. Dvs de(t ) første året/årene vil nok import tallene være høye, til folk har fått fylt opp lagrene.

 

R

Link to comment
Share on other sites

 

For noe totalt svada fra direktoratet.

Ikke bare vitner det om manglende kunskaper og manglende egne praktiske erfaringer fra jakt, men det er også tydelig en omkamp fra direktoratets side.

Dette forslaget er ikke i nærheten av det oppdraget de fikk fra Stortinget.

 

Navnet Sørgedue som det refereres til er også nytt for meg når det gjelder bruk av navn for den arten her i Norge.

Ettersom jeg vet, kalles arten her i Norge Turteldue, og den er omtrent like hardskutt som trost og er neppe noe godt "testmateriale" for å vurdere hvor bra stål er i forhold til bly.

Link to comment
Share on other sites

"svada" - "trenere" - "sabotasje",.. :roll:

"Det er en tid for alt", og jeg synes dette er en tid for glede. Vi har endelig vunnet frem med "vår sak",og jeg gleder meg i hvert fall til dagen man igjen kan handle og bruke bly i mine våpen,.. teste ut nye bly-patroner mht skudd-bilder etc.

 

La nå ikke noen byråkrater forsure dette for oss.

Link to comment
Share on other sites

Dette vitner dessverre om en haug byråkrater som ikke respekterer intensjonen og vedtaket til landets øverste organ, men i stedet forsøker seg på sin egen omkamp, trenering, feilinformering osv.

En får håpe at det kommer mange gode tilsvar i høringen fra "vår" side og tilsvarende mange dårlige fra "forbud"-siden. Slike som f.eks dama som våser om "kobberammunisjon" og viser for alle at hun ikke har kunnskap om saken.

Link to comment
Share on other sites

Også litt merkelig at dem tør gå ut med pris så tidlig.......har bare en stygg mistanke om at staten kommer til å legge en goooood avgift på blyet. Spørs om dem som allerede har gått ut med pris tenker å betale denne avgiften av egen lommebok

Link to comment
Share on other sites

Også litt merkelig at dem tør gå ut med pris så tidlig.......har bare en stygg mistanke om at staten kommer til å legge en goooood avgift på blyet. Spørs om dem som allerede har gått ut med pris tenker å betale denne avgiften av egen lommebok

Tviler på at blypatroner kommer til å koste særlig mye mer enn dagens tungstenpatroner.

Blir spennende å følge denne saken de kommende månedene/årene :smile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...