Jump to content

30 idiot lever


Recommended Posts

Tar opp slutten på denne tråden igjen da jeg har kjøpt meg en 30.06 rifle :D

 

30.06 er jo 7.62 x 63, det jeg lurer på er hva disse tallene står for? Er 7.62 lengden fra bunn til topp? hva er 63 mm målet på?

 

7,62 er diameter på kula, mens 63mm står for hylselengden

Link to comment
Share on other sites

Tar opp slutten på denne tråden igjen da jeg har kjøpt meg en 30.06 rifle :D

 

30.06 er jo 7.62 x 63, det jeg lurer på er hva disse tallene står for? Er 7.62 lengden fra bunn til topp? hva er 63 mm målet på?

 

7,62 er diameter på kula, mens 63mm står for hylselengden

 

Nå er det vel slik at det er "lysåpningen", eller hullet om du vil, gjennom løpet som er 7,62mm.

I tilleg kommer sporene som utgjør riflingene, og denne diameteren er som regel lik kulediameteren.

Kula er vel egentlig nesten 7,83mm i diameter.

Kaliber 30.06 , som er referert til løpshullet, blir da 25,4mm x 0,30 = 7,62mm.

Mens ,308 refererer til kula, 25,4mm x 0,308 = 7,8232mm.

Link to comment
Share on other sites

Tar opp slutten på denne tråden igjen da jeg har kjøpt meg en 30.06 rifle :D

 

30.06 er jo 7.62 x 63, det jeg lurer på er hva disse tallene står for? Er 7.62 lengden fra bunn til topp? hva er 63 mm målet på?

 

7,62 er diameter på kula, mens 63mm står for hylselengden

 

Nå er det vel slik at det er "lysåpningen", eller hullet om du vil, gjennom løpet som er 7,62mm.

I tilleg kommer sporene som utgjør riflingene, og denne diameteren er som regel lik kulediameteren.

Kula er vel egentlig nesten 7,83mm i diameter.

Kaliber 30.06 , som er referert til løpshullet, blir da 25,4mm x 0,30 = 7,62mm.

Mens ,308 refererer til kula, 25,4mm x 0,308 = 7,8232mm.

 

Begge er 30 kaliber dvs 7,62 mm kaliberet måles over "bommene" i løpet

 

3006 er 7,62 mm X 63 mm mens 308 er 7,62mm x 51 mm

Link to comment
Share on other sites

Tar opp slutten på denne tråden igjen da jeg har kjøpt meg en 30.06 rifle :D

 

30.06 er jo 7.62 x 63, det jeg lurer på er hva disse tallene står for? Er 7.62 lengden fra bunn til topp? hva er 63 mm målet på?

 

7,62 er diameter på kula, mens 63mm står for hylselengden

 

Nå er det vel slik at det er "lysåpningen", eller hullet om du vil, gjennom løpet som er 7,62mm.

I tilleg kommer sporene som utgjør riflingene, og denne diameteren er som regel lik kulediameteren.

Kula er vel egentlig nesten 7,83mm i diameter.

Kaliber 30.06 , som er referert til løpshullet, blir da 25,4mm x 0,30 = 7,62mm.

Mens ,308 refererer til kula, 25,4mm x 0,308 = 7,8232mm.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/.30-06_Springfield

 

javel da flisespikker :wink: hehe. Riflene skal jo så klart ta tak i kula.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor er kula større enn hullet i løpet? Og hvorfor 25,4 mm x 0,30?

 

Kula er større enn hullet (og med hullet menes det det hullet du kan se igjennom, eller det borret som ble brukt da løpet ble laget) slik at riflene kan gripe tak i kula for å sette kula i rotasjon. Det er også greit at det ikke lekker så mye gass forbi.

Kula blir derfor klemt sammen noe der riflene "presser" seg inn idet kula beveger seg ut fra patronhylsa og inn i løpet.

 

25,4mm er en tomme. Og kaliber 30 er egentlig 0,30 tomme.

Det samme gjelder 22 , der 0,22 tomme er svært nære 5,56mm.

 

Lek litt med "spekulatoren", så får du/dere noen aha (nei, ikke bandet...) opplevelser!

Link to comment
Share on other sites

Spekulatoren er en mekanisme som startes med groenn overledning og drives med sleggefett :D

 

Saklig kommentar:

J'en man ser paa gamle tyske patroner og paa enkelte rifler er egentlig en gotisk I.

 

Det er vel "Infanterie" det staar for. Vedroerende de andre bokstavene: R for rand og S for Spitzer/spitzkugel eller noe slikt. (OK, tysken min begynner aa ruste stygt igjen)

 

Som en kurositet er vel IS/IRS oerlite grann fetere enn I/IR og opererer i tillegg med kraftigere ladning, slik at aa skyte disse nyere patronene i en gammel M88 er "receipe for disaster".

 

Her borte kaller vi foroevrig 7.92IS 8x57mm.

Link to comment
Share on other sites

"Spekulatoren", er det et verktøy man bruker til noe eller er det bare en måte å fortelle at vi skal spekulere litt over dette? Hehehe, føler meg litt dum som spør om dette, men de får gå :oops:

 

Egentlig er det slang for kalkulatoren, men ditt resonnement var ikke så dumt det heller. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Er enig i at man må lære opp nye skyttere i at man skal bruke riktig ammo i de våpene man skal bruke.

Det kan bli falig hvis man begynner med å putte ulik ammo i forskjellig våpen for de som ikke er kyndig.

 

Tenk hvis en eller annen nybegynner eller "løk" har fått med seg at en kan putte 308 inn ien 3006, og at det ikke er falig. da kan man "SIKKERT" putte 260 rem, 6,5x55, 270win inn uten at det er falig,

da passer "SIKKERT" 7,92x57 og 358 win også i børsa, for hylsen er jo ikke forlang :shock::shock: .

 

Da kan man jo få ett nytt kaliber 3o8 SUPER IDIOT, som er en som prøver en 358 win i en 3006 børse.

Problemet er at dette er falig.

 

Her selv erfaring med en person som ville prøve noe "gammal" 3006 "trodde" :roll: han, som viste seg å være 7,92x57 når vi målte. Heldigvis målte vi FØR han prøvde. Men som han sa "ha trodde" de passet de gikk jo fint inn i kasse.

 

NÅR DET GJELER AMMO I BØRSA, MÅ MAN TENKE SIKKERHET FØRST, IKKE ØKONOMI OG HVA SOM ER MORSOMT :twisted::twisted::twisted:

 

Er enig i at disse 308 idoiten ikke har noe på en skytebane å gjøre, og bør bli bortvist til de har godkjent/riktig ammo i børsene sine.

 

Hvis man skal eksprimentere med disse tingene er ikke en skytebane med andre skyttere (som kan bli skadet) riktig sted å utføre disse "vitenskapelige" forsøkene.

Link to comment
Share on other sites

Man kan da ikke ta ansvar for hvordan andre kan komme til å tenke! Dersom det er ufarlig å skyte 308 i 30-06, så er det ufarlig. Det at noen kan finne på å putte andre typer ammo i feil rilfe har da ingenting med saken å gjøre. Men, etter å ha lest spesielt Cogito sine innlegg på side 2 i denne tråden lurer jeg fremdeles på om det er farlig å skyte 308 i 30-06. Ikke fordi jeg kommer til å gjøre det, bare lurer på det rett og slett. Og da mener jeg ikke farlig på en slik måte at idioter kan få det for seg at de kan putte en 338 i 300 kasse eller ligenende, men om det er fare for våpensprengning med 308 i en 30-06 kasse. Har tenkeren rett her?

Link to comment
Share on other sites

Men krone, det er vel et svar på et spørsmål ingen har stilt, vel? :wink: Jeg har skyteformet en god del 375 weatherby, ved å lade originale 375 H&H og fyre de i weatherby kammeret. Resultat: Lavere hastighet, lavere trykk, ikke farlig, og hylsa kommer ut med en form tilpasset wea kammeret. Det er jo forsåvidt det samme som skjer når man skyter 458 winmag patroner i et 458 Lott kammer (gjort det også). En cm kortere hyls, resultatet blir lavere trykk og ingen fare. Altså, har Cogito rett her? Er det å skyte 308 i 30-06 kammer kun å skyteforme 308 hyls slik at de blir rettvegget, eller er det noen reell fare for våpensprengning?

Link to comment
Share on other sites

Jo, Sørlandets Store Sønn™, det er atskillig forskjell på skyteforming slik du har beskrevet den og "skyteforming" av 308Idiot. Den tryggeste og vanligste måten å skyteforme såpass ekstremt (som å blåse ut flaskehalshylser til rettveggede) er å bruke sagogryn og denslags remedier - med redusert ladning. Da er det nemlig ingen mulighet for skjev entring av prosjektilet i kuleskråningen, ei heller vil det spille noen rolle om det legger seg messingfragmenter fra hylsa i løp/kuleskråning før man fyrer av neste sagogrynladning - de blir bare blåst ut av pipa i samme slengen. Sett en 308- og 30-06-patron ved siden av hverandre og forestill deg hvordan førstnevnte nødvendigvis må ligge i et 30-06-kammer, så ser du ganske fort at det ikke kan være en spesielt gunstig løsning. For ikke å snakke om patronspillet (headspacing)...

Link to comment
Share on other sites

Vel dere sør på er ikke alene om slike episoder! Tror du ikke jeg opplevde akkurat det samme i går på banen, en fyr lå og dundret på skiva (i den retningen i hvert fall)men skjønte ikke hvorfor tyskmausern traff? øøøh... Jeg gløtta til siden og syns ammoboksen han så mere ut som en smågodte disk på 7/11! her var det patroner i alle lengder og favører!

I esken fant jeg følgende, 308, 30-06 og 6,5x55!! skytebasen kom bort og begynte å titte på dette, titta på den særs rare 308 som så ut som en miniatyr av en 600 nitro. Nedi magasinet på børsa lå det godt blandet, jeg reiste meg, gikk selv bort og tittet, konkluderte kjapt, du skyter alene på banen ellers forlater du! skytebasen himlet med øya og ble litt stum og paff... lang historie kort, ting ordnet seg og fyren lever enda.. dette er ikke helt etter boka, og 6,5 i en 30.06 er vel over kanten spør du meg, heldigvis trykket han ikke av, men hylsa lå i magasinet så noen ladegrep til og ting har vært et faktum?

Link to comment
Share on other sites

Så til dere som tilsynelatende har greie på dette kunne svart helt kort og konsist, ja eller nei.

Er det farlig å skyte med 308 i en 30.06 rifle?

Ja eller nei?

Vet dere har svart på dette mange ganger før, men det kommer alltid en forklaring under som gjør meg (som er ny i dette) en smule forvirret :oops:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har planer om å lage 400 slike hylser og hvis jeg ikke dør eller blir skadet i forsøket så sier vi det ikke er farlig ok :roll: Skal kjøpe en Hv-Mauser som løpet skal kasseres på så om løpet blir ødelagt så gjør ikke det noe...Skal skyte den nye farlige Natoen som jeg ikke vil ødelegge mine elskede våpen med så da kan jeg bruke de til fornuft i ett våpen som skal byttes løp på like vell....Og som sagt tideligere i tråden så blir trykket lavere pga økt friflukt osv...

Link to comment
Share on other sites

7,62 tysk(om den er kort eller lang vet ikke jeg)

7,92 nato (både lang og kort)

 

Er det ikke omvendt, trodde 7,62 var nato og 7,92 var tysk. :wink:

ja jeg bare ramset opp hvilke kalibre jeg har hørt om på skytebanen.

 

i virkeligheta var det tre kalibre som lagde alt surret.

7,62X63

7,62X51

7,92X57

 

men folk uten peiling lagde sine egne benevnelser.

Link to comment
Share on other sites

Kjeg1.....

Jeg tror jeg har et svar på ditt sp. som også forklarer essensen i denne tråden.

P.g.a at du faktisk spør om det er farlig, og dermed forteller oss at du ikke skjønner hva som eventuelt kan vere et problem er svaret helt klart JA.......,det er farlig og du må ikke gjøre det .

 

La oss så si at du etter en stund har fått mer viten om hva det faktisk dreier seg om, du har forstått di metriske kontra tomme benevnelsene patronene har.

Kansje du har begynt å lade selv og satt deg inn i konstruksjonen av et riflekammer kontra hylsedimensjoner,du skjønner begreper som skyteforming, friflukt og hylseseparasjon.

Da skjønner du også ganske enkelt hvorfor noen sier NEI mens noen sierJA.

 

Poenget er at begge nemlig har rett, men di svarer utifra forskjellig problemstillinger.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser dere skriver at man får lavere trykk av å fyre av 308 i et 30-06 kammer, vil man ikke da risikere å få så lavt trykk at man kan få sånn "secondary explotion" effekt med at det blir tregere forbrenning og langt høyere trykk før kula kommer seg avgårde? eller sitter kulene i 308 patronen så fast i hylsa at det ikke er noe fare? Jeg ville ikke skutt 308 i 30-06'n min, av hensyn til egen sikkerhet og sidemannen's.

Link to comment
Share on other sites

Sako30-06 skreiv :

Man har også .22 Idiot. Det er en .222 avfyrt i et .223-kammer. Jeg har sett bilde av den patrona, men jeg husker ikke hvor.

 

På datamaskina di, har du ei mappe som heiter Mine Bilder. Sjekk under den mappa, kanskje det ligger der.... :twisted:

 

Neida Sako, eg meinar å ha sett det bildet ein eller plass eg også, men det er desverre på grunn av midlertidig teflonhjerneprisnippet, blitt vekke. Men finn du det bildet, så må du gje et hint, hadde vært moro å hatt.

 

Ellers så har eg vært på skytebanen og sett på ein som har skutt med .30 iditot og, det gjekk greitt det. Fyren var fullt klar over det han gjorde og påsto at det var langt svakere ammo, så det kunne umulig være et problem. Vel det samme sa også ein på pistolbanen, som skaut med MP ammo i ein Luger. Resulterte i at heile lenkestykket gjekk i fillebiter. Men ingen skade skjedde og fyren sa det hadde skjedd før også, men han hadde rikelig med deler...Ja, ja, folk må få gjere som dei vil, men eg hadde aldri tatt sjansen på å gamble med slike ting.

 

Bruk riktig ammo til riktig våpen, thats it...

Link to comment
Share on other sites

På datamaskina di, har du ei mappe som heiter Mine Bilder. Sjekk under den mappa, kanskje det ligger der.... :twisted:

*kremt* :evil::mrgreen::mrgreen::mrgreen:

 

finn du det bildet, så må du gje et hint

Der kom jeg på det, gitt! :D Ladeboken v.6, side 49. Der er det bilde av både .308 Idiot og .22 idiot. Men jeg for min del har ennå ikke forstått hva man bruker det utstyret de har bilde av på side 43 til...

 

EDIT: Det var versjon 6, altså siste utgave

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Men jeg for min del har ennå ikke forstått hva man bruker det utstyret de har bilde av på side 43 til...

 

Mener du treklossen, eller rørpluggen ved siden av? 8)

Husker at du, for en tid tilbake på SL, kom med noen tanker om dette "utstyret"... Kanskje du er glemsk? :P

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Jeg var på skytebanen å hjalp til med storviltprøven igår. En kar forsøkte så godt han kunne å kamre en 308W-patron i 6,5x55 kammer.

Hevarmen lot seg ikke lukke helt, heldigvis. Men kula ble sittende fast i overgangskonusen, så når sluttstykket ble åpnet (med vold) igjen, kom bare hylsa ut. Og masse krutt etterpå.

Særdeles lite trivelig med en halvveis lukket mekanisme, ladd med for stort prosjektil i.

Link to comment
Share on other sites

Forresten, til de som lurer på om dette er farlig.

 

Det kan det absolutt være. Den eneste gangen jeg har sett .308 avfyrt i et 3006 kammer (BRNO 601) traff ikke skuddene DFSskiva på 100m. Hevarmen måtte slås opp med en bit 2x4.

Med rett ammo holdt børsa 10ern med god margin.

 

Det er min ringe påstand at dette våpenet sa tydelig ifra at det ikke satte pris på kosten, og at fare var på ferde.

Når kula går mer enn en meter fra siktepunkt fra god liggende stilling har man ikke kontroll, og så beinharde hevarmsløft tyder nok ikke på for lavt trykk... Bunnstempingen i hylsene var fortsatt synlig, men blankslått og litt utflytende. tydelig spor etter utstøtersporet i hylsebunnen.

Dette var sivil ammo, fabrikkladet 150gr helmantel.

 

Skytter var uerfaren, og klarte å få avgårde 3 skudd før vi fikk bistått han.

Typisk nok hadde han kjøpt patronene i en forretning samme dag, hadde bedt om 7,62, og altså fått feil. Hvordan butikken klarte å selge feil ammo all den tid de skal se våpenkort klarer jeg ikke helt å fatte.

Link to comment
Share on other sites

Tidenes beste må vel være en mauser c96 pistol jeg tok en titt på en gang.

 

Der hadde en eller annen stakkar fylt den med 9mm.

 

Pipa så ut som ei dårlig stappa pølse utvendig og innvendig... vel, kort og godt skuddbul i skuddbul.

 

Hvordan det gikk med skytteren vites ikke men pistolen hang sammen og mekanismen så ut til å fungere.

Link to comment
Share on other sites

Lenge leve mauseren,heldigvis.Forrige uke kom det ei kar og skaut med maseren sin,han klaga over dålig samling og rare kule høl,iblant.Fikk titta ned i posen hans med ammo,der lågdet 6,5.308.30-06 og 8*57is.Rart han i det heile tatt fikk tatt ladegrep og at låsekassa hold med 8*57 militer.Tror det var litt overtrykk i den pipa et par ganger. :mrgreen:

Han gjekk ut litt sluk øyra når jeg sa hvilken ammo han skaut med,stakkars kroken.

Link to comment
Share on other sites

Det er litt rart i grunn att folk som har gått gjennom det som skal til for å erverve eget våpen, har så liten kunnskap eller interesse for våpen att de klarer å mate flere vidt forskjellige kaliber i samme magasin. Og i tillegg skyte flere skudd uten att varsellampen går på :shock:

Link to comment
Share on other sites

Typisk nok hadde han kjøpt patronene i en forretning samme dag, hadde bedt om 7,62, og altså fått feil. Hvordan butikken klarte å selge feil ammo all den tid de skal se våpenkort klarer jeg ikke helt å fatte.

 

Tja - uten at jeg vil bli slått i hartkorn med folk og fe med behov for å drive stapping og avfyring av tilfeldige patroner, har jeg ett par våpenkort hvor kaliberet er angitt til 7,62...

 

Klassisk nok er det en .308 og en 30-06... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Er dette et stort og utbredt problem eller ramser vi allesammen bare opp de 2 episodene vi har sett de siste 10 årene hvor noen har skutt 308w i et 3006 kammer eller prøvd kamre en 308 i en 6,5x55 eller noe sånt? (jeg har funnet 2 slike hylser på skytebanen for noen år siden, ellers ikke sett noe til det på de skytebanene jeg frekventerer)

 

Å har vi noen eksempler på at dette har ført til skader på våpen og / eller skytter? Ja jeg tror ikke det er helt bra å skyte en 308win i et 3006 kammer men har det hatt negative effekter ?

(eller skjer det flere skader på våpen og/eller skytter pga feil justerte avtrekk som folk har justert selv, eller pga slurvete laderutiner, eksperimentering osv som "litt mer intresserte skyttere" bedriver?)

Link to comment
Share on other sites

308 idiot udgør ikke nogen vesentlig sikkerhedsrisiko, hvis den fremstilles i en 30.06, da trykket vil blive relativt lavt.

Jeg har for moro skyld testet fenomenet helt bevidst. i første omgang fordi jeg havde glemt 30.06 patroner en dag jeg drog på banen, og skulle testskyde en riffel, pga klager på precicion. Jeg leverede 2 stk 10 skuds grupper på 200 meter, begge var under 8 cm, både med jaktmatch og oryx.

Der vil dog være en del våben som har problemer med at trække ud det nydelige og eksotiskt udseende hylster, da den ofte vil klemme kraftigt over skulderen

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...