Jump to content

30 idiot lever


Recommended Posts

kaliber 30 idiot lever i beste velgående.

 

Var med en kompis på skytebane i går kveld, på vanlig treningskveld. Ved siden av meg lå den en fyr og skjøt med en Mauser, jeg stusset dog over hylsene som kom ut ved hvert ladegrep :? , ved ei pause tok jeg og så på ei av disse hylsene, det var en 7,62 Nato som var helt rett . Jeg tenkte her ligger det en tulling og skyter Nato i en 3006 :shock: , jeg flyttet meg fra skive 5 til skive 10 :idea: . Jeg spurte også skytteren om drev og skjøt nato i 3006, noe han bekreftet, jeg spurte han om han hadde vurdert faren med det, det brøy han seg ikke om fikk jeg til svar, det hadde gått bra hele tiden. Det tydet på at han har skutt 30 idiot mange ganger. Det som er merkelig er at standplassleder ikke har sett på dette, selv om det skulle visiteres våpen etter skyting og disse rette hylsene som lå igjen.

 

det er mye rart man skal oppleve, trodde at dette var noe enkelte gjorde pga forglemmelse, men neida, dette var med fullt overlegg....

Link to comment
Share on other sites

Men her har ikke hylsa noe støtte i front. Glipper den av utdragerkloa og blir slengt fremover i kammeret i det den tenner sitter en der med en kraftig hylseseparasjon.

nei faktisk ikke. 308w er bredere over skuldra enn 3006 er like langt foran støtbunnen. så hylsa kamrer tregt og sitter gnske bra forover. (om ikke 3006en har et ekstremt romt kammer da....)

Link to comment
Share on other sites

Har hørt om dette jeg også, men tror ikke man kan si det er helt trykt. Hva skjer hvis disse hardbarka karene bytter ut mauseren med ei smekker jaktrifle og det skulle oppstå noe som øker trykket betraktelig?? Det er vel en grunn til at man kaller det "30 idiot"?

 

Tror ikke jeg vil være der da. :(

Link to comment
Share on other sites

30 idiot vil leve så lenge dei sel ammo i dvergkalibret :twisted:

 

Er nok eit problem dette einkelte plasser, men trur det er minkande. Er jo ein naturleg avgang på desse gamlekarane (reknar med at det er dei so gjer det). I løpet av 20 år som medhjelper påm skytebana så har eg sett 30 idiot 1 gang. Er sikkert 15 ar sidan det no.

Link to comment
Share on other sites

Det er heldigvis skjelden vi ser dette. Jeg er skyteleder på vår lokale bane . Vi hadde et tilfelle for en 3 år siden. Vedkommende sendte jeg rett HJEM. Folk som ikke hvet hva slags patron de putter i børsa skal hjem sendes med en gang. Sikkerheten for alle på banen er og blir skyteleders ansvar.

Link to comment
Share on other sites

.308 Idiot har vel eksistert siden Norge begynte å bruke 7,62X51.

Men er det noen som faktisk har vært borti skader eller farlige situasjoner rundt dette?

Det advares jo selvfølgelig på det sterkeste mot dette, men jeg har aldri hørt om noen som har greid å skade seg selv eller andre.

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer

Har ikke hørt om noen uhell som følge av denne bisarre praksis – og det er skutt mye med 7,62 Idiot (som den også kalles).

Link to comment
Share on other sites

Om det har vært noen skader med dette eller ei vet jeg ikke. Poenget er enkelt. En skytelder har ansvaret for alle på banen. Folk skyter som med 30 idiot eller gjør andre rare ting på banen skal HJEMSENDES . Hvis en skytter ikke vet hvilket kaliber børsa er kamret for eller enda verre gir blanke ,,,, en løsning rett HJEM.

 

 

Skjer det en ulykke er skyteleder ansvarlig. Det værste jeg vet er munninger som peker hit og dit. Det nest værste jeg vet er automat børser. IKKE morro å se på reins skiva når det ligger en to til tre automatat greier på rekke og rad.Det er de eneste børsene jeg rent fysisk kontrolerer med fingern i kammeret før jeg går fram :evil::evil::evil::evil::evil::evil::evil::evil:

Link to comment
Share on other sites

Det overrasker meg hvor lite folk vet om våpen og kaliber.

En samtale jeg hørte en dag på skytebanen:

 

Pers.nr 1-"Oi, se på denne. Dette er kraftige saker"

Pers.nr 2-"Ja, det er vel et elgskudd"

Pers.nr 3-"Det er sikkert et Nato-skudd"

Pers.nr 4 ser under patronen, og observerer at det står 30-06 der. "Hmm, det er nok slike konkurranseskytterne bruker".

 

Nå skal det sies at at en av overnevte personer sikkert var pappaen til en som trente, men alike vel :shock:

Kanskje jegerprøven burde gå mer inn på dette med våpen?

Link to comment
Share on other sites

jeg flyttet meg fra skive 5 til skive 10 :idea:
og det skulle oppstå noe som øker trykket betraktelig??
Tror ikke jeg vil være der da.
Vedkommende sendte jeg rett HJEM.

Bare for å få klarhet i en del ting... Hva tror dere egentlig skjer når en avfyrer en .308-hylse i et .30-06 kammer? Det høres på noen ut som om det er nærmest selvmord å gjøre dette, men har noen av dere noengang hørt om at det har skjedd noe galt?

 

- En mindre mengde krutt brennes i et større kammer = lavere trykk

- Kula får mye lengre friflukt = lavere trykk

 

Jeg kjenner en som har skutt en god del .308 i .30-06'en sin. Han har liggende store mengder med .308, og ser ikke noe galt i å skyte den opp. Rifla holder seg geit innenfor tieren med NATO-ammo, og for et par år siden fikk jeg trykkmåle og kronografere mens han skjøt. I en .308-rifle gav ammoen han hadde med ca 3900 bar og 850 m/sek. I .30-06'en var trykket knapt 2500 bar, og hastigheten lå på ca 770 m/sek. Trykkurvene var jevne og fine, uten sekundærtopper eller andre uhumskheter.

 

Navnet .308 idiot fikk vel patronen fordi enkelte skyttere faktisk er idioter. Før i tida hendte det rett som det var at en hørte snakk om "lang-nato", "kort-nato", "ny-nato", "306" eller "30-08". I dag har mange "patronforvekslingsidioter" vandret heden, og de er nærmest blitt en truet art.

 

.308 i et .30-06 kammer er harmløst. Det er et par andre patronforvekslinger som faktisk er livsfalige...

 

mvh,

Cogito

Link to comment
Share on other sites

Dette dreier seg ikke om trykk og annet rart . Det dreier som om oppførsel på en skyte bane. Hvis en tulling skyter med en patron børsa ikke kamra for. En løsning rett HJem.

Link to comment
Share on other sites

Dette dreier seg ikke om trykk og annet rart .

Jo, det gjør nettopp det! .308 i et .30-06 kammer blir i praksis en redusertladning! Dersom det gjøres med vilje, tyder det på at skytteren har tenkt igjennom det han gjør. Dersom skytteren rett og slett ikke har peiling, er det noe annet, men det er svært mange ting som idioter kan gjøre på standplass som er uendelig mye verre enn å skyte .308 i .30-06'en sin.

 

 

mvh,

Cogito

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg sett noe 308 Idiot i midt liv.

Normalt så skjer det ikke noe annet en en deformert hylse.

Men jeg har en opplevelse som jeg nevnte på SL. Her var det en som hadde puttet en hjemme ladet 308 i en Browning, bolten til denne Browningen ble aldri brukbar etter opplevelsen.

Hva som var ladet i denne patronen vet jeg ikke, men det er den eneste gangen jeg ar sett noen form for misdannelse av våpen ved forming av 308 Idiot.

Derimot ikke prøv en 7,92 i 308 det går til helvete.

Link to comment
Share on other sites

Men hva slags signaler sender dette til andre, kanskje nye skyttere? Får jeg skuddet inn i kammeret så er det bare å smelle på.

 

Neineineinei! :shock:

Det er noen patroner som lar seg kamre i våpen der resultatet vil være katastrofalt om noen trykker på avtrekkeren! .308 i rifle kamret for .30-06 er ikke en av disse.

 

Bruk kun den ammoen som børsa er stemplet for, basta.

Jeg er også enig at man skal bruke riktig ammo i sine våpen, i alle fall dersom man ikke har gode grunner til noe annet. Avfyring av andre patroner enn det våpnet er beregnet på er i noen tilfeller nødvendig. Stikkordet her er omforming av hylser. F.eks er det vanlig praksis å skyte 6,5x55 i 6,5 AI-våpen, eller .375H&H i våpen kamret for .375 Weatherby...

 

Her var det en som hadde puttet en hjemme ladet 308 i en Browning, bolten til denne Browningen ble aldri brukbar etter opplevelsen. Hva som var ladet i denne patronen vet jeg ikke, men det er den eneste gangen jeg ar sett noen form for misdannelse av våpen ved forming av 308 Idiot.

Denne patronen hadde nok sansynligvis skadet en rifle kamret for .308 verre enn den Browningen...

 

 

mvh,

Cogito

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Men hva slags signaler sender dette til andre, kanskje nye skyttere? Får jeg skuddet inn i kammeret så er det bare å smelle på.

Jeg vil kalle det en svært dårlig praksis. Bruk kun den ammoen som børsa er stemplet for, basta.

 

Neineineinei! :shock:

Det er noen patroner som lar seg kamre i våpen der resultatet vil være katastrofalt om noen trykker på avtrekkeren! .308 i rifle kamret for .30-06 er ikke en av disse.

Cognito's quote av meg er her rettet opp til slik jeg skrev det i utgangspungtet.

 

For det første: Du kan gi faen i å Klippe opp mitt innlegg i din Quote slik at mitt innlegg får en helt annen betydelse en det jeg skrev. :evil: ( Ref ditt innlegg lenger opp ) For det andre: Leste du egentlig det jeg skrev?

 

 

Bruk kun den ammoen som børsa er stemplet for, basta.
Jeg er også enig at man skal bruke riktig ammo i sine våpen, i alle fall dersom man ikke har gode grunner til noe annet. Avfyring av andre patroner enn det våpnet er beregnet på er i noen tilfeller nødvendig. Stikkordet her er omforming av hylser. F.eks er det vanlig praksis å skyte 6,5x55 i 6,5 AI-våpen, eller .375H&H i våpen kamret for .375 Weatherby...

 

Jepp, selvfølgelig, men skyteforming av hylser på måten du siterer blir noe annet. Her er det en "bevisst" handling av en person som forhåpentligvis vet hva han driver med.

Det jeg tenkte på var at det sender feil signaler når f.eks nye skyttere ser sidemannen fyre løs med ammo som tydelig ikke passer til rifla.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

En annen grunn til forvirringen er alle de gamle HV-Mauserene som er ute blant folket som er stemplet med '7.62' som kaliber. De fleste har lært, eller kjenner noen som har lært, i forsvaret eller annetsteds til og assosiere dette med .308\7.62x51, men disse ble merket da forsvaret assosierte 7.62 med .30-06 (7.62x63) og forsvaret passet på og bruke 'ekte' mål, og ikke disse merkelige tomme-greiene unaiten eksporterte.

Link to comment
Share on other sites

Det nest værste jeg vet er automat børser. IKKE morro å se på reins skiva når det ligger en to til tre automatat greier på rekke og rad.Det er de eneste børsene jeg rent fysisk kontrolerer med fingern i kammeret før jeg går fram :evil::evil::evil::evil::evil::evil::evil::evil:

Hva er det som er galt med "automat børser" ?

Jeg går ut fra at det er halvautomatiske rifler du mener.

Når det gjelder å kontrollere våpen før anvisingen, er det vel skyteleders ansvar å forvisse seg om at rifla er tom uansett om våpenet er sånn eller slik ?

Om det må en finger til, eller kun et lite blikk må vel være ett fett, eller ?

Jeg skjønner liksom ikke problemet ditt...

Link to comment
Share on other sites

.308 i et .30-06 kammer blir i praksis en redusertladning! Dersom det gjøres med vilje, tyder det på at skytteren har tenkt igjennom det han gjør.

 

Det er forskjell på å tenke gjennom det man gjør og faktisk forstå hva man gjør :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det er forskjell på å tenke gjennom det man gjør og faktisk forstå hva man gjør :wink:

Joda, jeg vil bare frem til at de fleste som skyter .308 i .30-06'en sin faktisk vet at det er galt. I 2008 gjør de det med vilje, og ikke av uvitenhet slik som det ofte skjedde før. Hva som er mest idiotisk kan vel muligens diskuteres...

 

Jeg synes likevel at enkelte overreagerer når de vil kjefte opp vedkommende som gjør dette, nekte ham å skyte, kaste ham ut av skytebanen, eller i det minste ikke være i nærheten av ham. Jeg ville pratet litt med mannen, for om mulig lettere kunne klassifisere ham som "idiot" eller "gjerrigknark". "Idioten" kan så overtales til å bytte ammunisjon med argumenter om at "den andre" ammoen har "mer kraft", "bedre drep", og "treffer alltid". :lol:

 

Gjerrigknarken kan få noen tips om hvor han kan få billige patroner i .30-06, eventuelt kan han få bytte litt .308 mot .30-06... Mye mer høflig, diplomatisk og passende enn kjefting og smelling. :wink:

 

Du kan gi faen i å Klippe opp mitt innlegg i din Quote slik at mitt innlegg får en helt annen betydelse en det jeg skrev. :evil: ( Ref ditt innlegg lenger opp )

Jeg klippet ut nøyaktig det jeg svarte på. Det er forskjell på "skyte .308 i .30-06" og "Får jeg skuddet inn i kammeret så er det bare å smelle på". Det ene er harmløst, det andre er livsfarlig. Jeg mener at det burde være mulig å diskutere uten å se alt i svart-hvitt, og svaret mitt er er derfor utformet for å påpeke forskjellen på ditt argument og premissene for diskusjonen. Jeg har likevel endret innlegget, og tatt med den andre setningen din også.

 

Det jeg tenkte på var at det sender feil signaler når f.eks nye skyttere ser sidemannen fyre løs med ammo som tydelig ikke passer til rifla.

Skyttere som er så nye at de selv ikke vet forskjell på .308 og .30-06 legger neppe merke til hvilken ammo sidemannen putter i børsa. Skyttere som vet forskjellen tenker "der er en idiot som ikke vet hvilken ammo han skal bruke"... Jeg har lest det du skrev, og forstår hva du mener, men jeg ser på det som umulig at noen faktisk vil tenke "når sidemannen kan skyte .308 i .30-06'en sin kan vel jeg skyte .338 WinMag i .300 Weatherbyen min"...

 

 

mvh,

Cogito

Link to comment
Share on other sites

Du kan gi faen i å Klippe opp mitt innlegg i din Quote slik at mitt innlegg får en helt annen betydelse en det jeg skrev. :evil: ( Ref ditt innlegg lenger opp )
Jeg klippet ut nøyaktig det jeg svarte på. Det er forskjell på "skyte .308 i .30-06" og "Får jeg skuddet inn i kammeret så er det bare å smelle på". Det ene er harmløst, det andre er livsfarlig. Jeg mener at det burde være mulig å diskutere uten å se alt i svart-hvitt, og svaret mitt er er derfor utformet for å påpeke forskjellen på ditt argument og premissene for diskusjonen. Jeg har likevel endret innlegget, og tatt med den andre setningen din også.

 

Ja du gjorde det, og det ga mitt innlegg en helt annen mening en det som var intensjonen :evil::!:

 

Det jeg tenkte på var at det sender feil signaler når f.eks nye skyttere ser sidemannen fyre løs med ammo som tydelig ikke passer til rifla.
Skyttere som er så nye at de selv ikke vet forskjell på .308 og .30-06 legger neppe merke til hvilken ammo sidemannen putter i børsa. Skyttere som vet forskjellen tenker "der er en idiot som ikke vet hvilken ammo han skal bruke"... Jeg har lest det du skrev, og forstår hva du mener, men jeg ser på det som umulig at noen faktisk vil tenke "når sidemannen kan skyte .308 i .30-06'en sin kan vel jeg skyte .338 WinMag i .300 Weatherbyen min"...

 

Hva du annser som "umulig" eller ikke skal jeg ikke legge meg opp i, men det er vel mulig at selv en nybegynner kan se forskjellen på en 308W som går inn i kammeret og tomhylsen som kommer ut. Hva slags sluttninger en nybegynner kan trekke av det kan vi bare spekulere i. :wink:

 

tech-c.gif

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

cogito....forstår jeg deg rett når jeg oppfatter at du forsvarer praksisen ved å skyte 308w i et 30-06 kammer?

det er nemlig dithen jeg forstår det du skriver her.

NEI. Jeg forsvarer ikke denne praksisen. Jeg synes det er idiotisk, gjerrig, og generelt bortkastet. Jeg sier bare at det er langt fra så livsfarlig som noen her tydeligvis mener, og at det er unødvendig å gå fra konseptene om en ser noen som driver med det. Se forøvrig mitt svar til Fulmen noen poster lengre opp.

 

 

mvh,

Cogito

Link to comment
Share on other sites

.308 i et .30-06 kammer er harmløst. Det er et par andre patronforvekslinger som faktisk er livsfalige...

 

mvh,

Cogito

 

vel, andre har sikkert sagt det før meg i denne tråden- men jeg sier det igjen for det:

har du hørt om for stort patronspill, og hylsehodeavriving?

siden du har trykkmålingsutstyr(du snakker om trykkmåling tidligere i tråden) regner jeg med at du kan såpass om våpen at du vet hva det er, og hva det innebærer for våpen og skytter .

jeg har sett 308 idiothylser som har begynnende separasjon- så ikke påstå at det er ikke noen fare.

 

skyt gjerne 308 i 3006 selve, men ikke si at vi andre ikke skal advare mot potesielt farlig praksis.

Link to comment
Share on other sites

har du hørt om for stort patronspill, og hylsehodeavriving?

Jada, det kjenner jeg godt til. .30-06 er imidlertid smalere over skuldra enn .308, så det er vanskelig å presse en .308 for langt inn i et kammer beregnet på .30-06. Om jeg leter litt i skuffene finner jeg nok et par idiot-hylser som jeg en gang kappet i to på langs for å se etter tegn på begynnende hylseseparasjon. Det var ingen tegn til slikt.

 

skyt gjerne 308 i 3006 selve,

Jeg driver ikke med slikt. Har aldri gjort det. Mine våpen får utprøvde ladninger i nøye sorterte og preparerte hylser. Såpass har jeg faktisk råd til.

 

men ikke si at vi andre ikke skal advare mot potesielt farlig praksis.

Advar gjerne. Problemet er når folk som knapt har sett en idiot-hylse skal overgå hverandre i å fortelle om hvor livsfarlig dette er og hvilke konsekvenser dette burde få for de som driver med slikt. Diskusjonen her på kammeret har forresten vært relativt sivilisert, har hørt adskillig verre ting om hvor ille slik skyting er før...

 

 

mvh,

Cogito

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer

slik jeg anser det er det vel en teoretisk mulighet for at kula kan kante en anelse før den entrer løpet - men har som sakt aldri hørt om noen uhell med dette.

Link to comment
Share on other sites

litt OT....

jeg vet om en fyr som lader skudd(skarp ammo) med rødfiskrutt. han har ikke sprengt hverken våpen eller fingre enda. men jeg sier ikke det er ufarlig fordet.

skjønner dere hvor jeg vil?

 

vet også om noen som har skutt hundrevis av 308idiot.

anbefaler det heller ikke

 

slik jeg oppfatte cogito så vil han ikke si det er farlig. en som da er fersk, leser det han skriver(fyren må jo ha peiling, han har jo trykkmåleutstyr....) kan kjøpe det som vedtatte sannheter. derfor ville jeg vært svært forsiktig med bombastiske uttalelser om at det ikke er farlig.

 

 

mye som blir gjort, som sikkert ikke anbefales, men som som oftest går bra...... men vi trenger jo ikek si det er ufarlig fordet.

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg lest kjapt gjennom tråden, og jeg har egentlig ikke noe fornuftig å tilføre dere. Men kansje dere har noe fornuftig å tilføye meg? hehe. Det jeg mener er at jeg er litt ny i dette, og har ikke satt meg inn i alle typer kalibre. Jeg burde sikkert vite det, men siden jeg ikke gjør det spør jeg heller. Hva er det egentlig som er forskjellen mellom 308 og 30 06? Jeg har tidligere skutt mye med 7.62 nato under førstegangstjenesten (som jeg forøvrig avtjente for 4-5 år siden), hvor kommer denne inn i bildet her med tanke på forskjeller? Jeg er litt forvirret over alle typene som finnes her. :oops:

 

(Nå kaprer jeg tråden litt, men siden vi først er inne på forskjellige patroner og kalibre)

Link to comment
Share on other sites

Dette dreier seg ikke om trykk og annet rart . Det dreier som om oppførsel på en skyte bane. Hvis en tulling skyter med en patron børsa ikke kamra for. En løsning rett HJem.

 

Hehe! Det var vanvittig så kåt du var på å få sendt folk hjem fra skytebanen da! Tredje gangen du nevner dette "HJEm!!11!" Greiene dine i samme tråden. Må si jeg er takknemlig for at skytelederen på min lokale bane har et litt annet fokus enn å få flest mulig hjemsendt...

 

Og alt dette "tulling", "idiot" osv. En glansoppvisning i "ovenfra og ned" holdning. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Hva er det egentlig som er forskjellen mellom 308 og 30 06?

12mm hylselengde og noen få m/s

EDIT: Og mye estetikk, for mens .30-06 er en klassisk pen patron, er .308 Win/7.62 NATO en schtøgg automatdverg ;)

 

.308 Win = 7.62x51

.30-06=7.62x63

 

(ikke start diskusjonen .308 Win kontra 7.62NATO, for jeg skrev med vilje ikke noe om NATO ;) )

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg lest kjapt gjennom tråden, og jeg har egentlig ikke noe fornuftig å tilføre dere. Men kansje dere har noe fornuftig å tilføye meg? hehe. Det jeg mener er at jeg er litt ny i dette, og har ikke satt meg inn i alle typer kalibre. Jeg burde sikkert vite det, men siden jeg ikke gjør det spør jeg heller. Hva er det egentlig som er forskjellen mellom 308 og 30 06? Jeg har tidligere skutt mye med 7.62 nato under førstegangstjenesten (som jeg forøvrig avtjente for 4-5 år siden), hvor kommer denne inn i bildet her med tanke på forskjeller? Jeg er litt forvirret over alle typene som finnes her. :oops:

 

(Nå kaprer jeg tråden litt, men siden vi først er inne på forskjellige patroner og kalibre)

7,62X51(nato) =308win

(nå kommer noen å sier at de patronene ikke er like, men de er så like at det er vanskelig å måle forskjellene, og i praktisk bruk er de like, og ombyttbare.)

Link to comment
Share on other sites

Å å å å. Nå må du trå forsiktigt, vi er en del som liker automatdvergen, og så er der minst likemange som tenker mere på estetikk enn effektivitet (got ya boys :D ).

Nei seriøst så dauer alt likegodt for både 3006 og 308w. Men der er en fordel med 308w, og det er om en ønsker å kappe løpet og bruke demper. 308w tåler godt korte løp, mens 3006 i likhet med 6.5x55 liker lengre løp. Og så er det dette med at 3006 gjerne trives med litt tyngre kuler enn 308w (fordel 3006), og kan skremmes opp i endel større hastigheter enn fabrikk amoen normalt gjør ved hjemmelading (ny fordel 3006).

Personligt synes jeg 308w er en bedre konstruksjon (3006 kaster bort alt for mye messing for å gjøre samme jobben.... Neida bare tuller, men en 308 trenger ikke lang låsekasse om man ikke vill).

Men 3006 er pene patroner å se på. Så svaret er ja takk begge deler :wink:

Link to comment
Share on other sites

Gammel-mauser i 30-08, eller sånn 7,92nato som den også kalles

du har jo utallige varianter som er nevnt på skytebanen:

 

7,62-308

30-308

306

3008

7,62 kort

7,62 lang

308 lang

3006 kort

7,62 ny nato

kort nato

lang nato

7,62 gammel nato

7,62 tysk(om den er kort eller lang vet ikke jeg)

7,92 nato (både lang og kort)

 

å ingen av disse er det samme. å alle disse ble visstnok mausern kamra i.....

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...