Jump to content

Hva er ditt drømmevåpen?


Kvamsgutten

Recommended Posts

Etter et rel. langt "våpen-liv", har man sikret seg mange våpen som man drömde om som ung(e).- Winch.70, Rem.1100, Winch.94, Marlin .45-70, Ruger Black Hawk(gam.mod.), Beretta 687, mm. - Det er dog ETT våpen og ETT kaliber som ikke har blitt realisert:-- Mannlicher-Schoenauer-Carabin Mod.61 (helstokk) i Cal.358Win.--Gjärne med fin jakt-gravyre.- Jo,jo, noe må man jo fortsatt bare DRÖMME om, men denne hadde nok värt det ULTIMATE i trange hjort-lier, men også mere åpne terreng här i Midt-Norge. 8)

Link to comment
Share on other sites

Enkelt og greit, en Merkel o/u hagle i kaliber 16 fra ca 50-tallet. Det er til og med en realistisk drøm som ikke koster skjorta.

 

Og jammen har jeg ikke funnet drømmevåpenet mitt!

 

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=22106711

 

Synd jeg har spadd ut litt for mange lapper på ny jaktbil... :roll: Blir neppe før neste år jeg leter etter en slik, men prisen var behagelig til Merkel o/u å være synes jeg.

Link to comment
Share on other sites

Dobbel rifle i 450 NE.

Helst en gammel klassiker men en Heim er vel det mest realistiske.....Det blir nok med drømmen ettersom vi snakker om et 6 siffret beløp :roll:

 

Jeg er jo meget glad i de kort pang så en MOA Maximum er absolutt et drømme våpen. Her jobber jeg med saken uten hell så langt......

Link to comment
Share on other sites

Bare en generell betraktning - her var det mye enten-eller. Enten gamle, stilige klassikere i originalstand, eller opphora plastrallemikk. (Røper jeg hvilken retning jeg heller på måten jeg sier dette?)

 

Har vært gjennom en del våpen sjøl, men fikk bekreftet i dag at det våpenet jeg bare må eie en gang før jeg dauer er noe så standard som en Kongsberg Lakelander 393. Et mindre oppskrytt våpen skal en vel lete lenge etter, og jeg kan sikkert nevne noen som nærmer seg i denne "klassen" (dvs "klassiske boltrifler til jakt" - kan jo nevne gamle winchester mod.70, gamle Sako-kassene, muligens også Dakota) men det er nok ingen andre våpen jeg får i hendene og får den samme følelsen av at dette er riktig.

 

At en skal måtte blåse i vei over 20 høvdinger på en Blaser når en får noe så fullendt for 6-7.000 brukt er meg et mysterium (ja, jeg forstår ikke meg sjøl en gang) og at noen i hele tatt hæler å sette fingrene borti noe som har så gjennomført masseproduksjonsfølelse som en T3 kan ikke bety annet enn at de har fått tafse for lite på våpen i barndommen.

 

Amen.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Du SiegHallo, jeg antar du ikke er så veldig gamle karen, ut fra hva du skriver. Jeg lurer på om du kan utdype litt hva i all verden det er som får deg til å drømme om en antimateriell rifle som får 50BMG til å se ut som en 223?? Dette er et jakt og skyteforum, der omlag 7000 er registrerte medlemmer. De fleste er altså konkuranseskyttere, jegere eller begge deler. Enkelte hører også til innenfor militære organisasjoner. Med tanke på hvor denne børsa kommer fra å hva som skjedde der nede i tiden rett etter at denne børsa ble til, så er jeg veldig interessert i å vite hva søren du drømmer om å bruke en slik til? Inne på denne tråden ser vi mange som drømmer om en påkostet drilling, eller kanskje ei dobbeltrifle, så har du en del som drømmer om moderne tekniske spesialrifler for spesielle bruksområder, oftest av militær karakter. Disse siste ser vi en del av, og det er i og for seg helt greit, men igjen, hva i all verden vil du skyte på med en slik kanon du drømmer om?? Så fort du er gammel nok, kjøp deg en .22, skyt masse med den og kos deg med en flott hobby. Men, vær så snill og hold deg på matta og ikke ta av så fort du kommer inn i førstegangstjenesten og får leke med en full auto!!

Link to comment
Share on other sites

Det kan vel spores til samme røttene som min fascinasjon for eksplosiver, stort smell. Bruksområde er egentlig ikke så omfattende, det ville vel blitt en "koseskytingsbørse" som så mange her sikkert både har og drømmer om. I slike tilfeller er det vel ofte ikke målet som er det vesentlige? Det er jo ikke akkurat store konkurransetakter over å plinke hermetikkbokser bak låven.

I tillegg synes jeg den har en egen, sær sjarm. Jeg synes jo det samme om AG3, som antagelig har blitt brukt til mye mer ugunstig enn RT-20'en.

 

Ellers deler jeg ikke interessen for påkostede drillinger med gravyr og grønne skoger, men jeg har ingen problemer med å forstå at folk trekkes mot det. Da er Picasso vanskeligere å forstå folks fascinasjon for.

 

Ellers kan jeg nevne at jeg fyller 21 neste måned og var inne til fgtj. for et par år siden. Vi var aldri i nærheten av "F" i rekrutten, og da jeg kom til BHFS så jeg vel en AG to eller tre ganger til. De ble låst bort på ammolageret og kom frem to ganger, samt ved dimisjon. Jeg skjøt vel kanskje til sammen mellom hundre og hundreogfemti skudd i løpet av hele sulamitten, og aldri på et slikt vis at jeg faktisk lærte å samle. Dog kan nevnes at da vi skulle prøve å skyte med vernemaske måtte brillene av, med brudden snø mellom standplass og skivene. Minus omlag to på høyre øye, glasset på masken i tillegg, og et lende foran meg som bare bestod av store hvite og smale sorte striper. Fant den stripen som så benest ut, tok en cirkaavstand fra venstre kant inn til der jeg trodde min skive var, og sendte avgårde mine tolv skudd. Tre på min egen skive, to på sidemannens og resten i skogen. (aner ikke hvorfor jeg skrev dette, men så får dere vel kanskje ledd litt i dag og.)

 

Det eneste som hindrer meg i å kjøpe en .22 er praktiske og økonomiske forhold. Kan vanskelig rettferdiggjøre utgiften på fem-seks tusen når jeg holder på å pusse opp en leilighet, ikke har jobb, og strengt tatt ikke har noe sted å skyte heller.

Link to comment
Share on other sites

Jeg støtter deg fullt ut SiegHallo!

Det må da være lov til å drømme om rifler av alle typer. Jeg er sikker på at drømmerifla di hadde vært kjempe morsom å skyte med. Ikke minst hadde det vært krydder i hverdagen. Prisen per skudd vil jeg ikke tenke på, men det er lov å drømme.

 

Drit i hva andre skal fortelle deg! Jakt og skyting er like mye en lidenskap som det er fornuft.

Drøm om akuratt det våpenet du vil. Så kan de som mener at Sauer 200 og Tikka t3 er den ultimate drømmen få lov til å gjøre det de også. Det er vel like mye galskap å ønske seg et så A4 våpen som din drømmerifle.

Link to comment
Share on other sites

Bra vi har forskjellig syn på ting. Da har vi jo kjøpt og kjørt likens bil. Alle har hadd samme våpen. Og ikke minst så har mann løpt etter den samme damen og det har jo i grunnen vært kjedelig og kanskje noe strevsomt :wink: .

Link to comment
Share on other sites

Som min morfar sa: Skal man drømme så kan man like godt drømme så det blir morsomt =P

 

For øvrig er det vel strengt tatt ingenting i veien for at Kammerherren kan få seg en Leopard... Vil til og med tro at det er mulighet for å registrere den om du blunker pent med øynene til rette folket =P

 

Jeg synes strengt tatt ikke at man kan kalle det "drømmevåpen" om det faktisk er oppnåelig innen rimelig overskuelig fremtid. Jeg regner ikke akkurat med å få tak på en slik basshagle (dog, hadde sjansen bydd seg...)

Link to comment
Share on other sites

Der er vi også uenige SiegHallo, et drømmevåpen slik jeg ser det er et våpen en drømmer om å få seg en gang. Jeg kaller meg selv for agnostiker og realist, og når det kommer til hva en klarer å skaffe seg så handler dette ofte om prioriteringer og litt tålmodighet. Tro og skikkelig drømming hører kirken til! :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg blir litt irritert av bedrevitere her på forumet som gjør seg opp en mening om andre brukere og hele deres liv ut ifra ETT eneste innlegg om 3 våpen vedkommende kunne tenke seg...

Hvorfor skal ikke vanlig folkeskikk gjelde her på forumet som det gjør i resten av vårt samfunn... At andre har andre meninger enn deg selv er ett ganske vanlig fenomen og når det skjer synes jeg ikke det legitimerer at man lager sin egen sosial profil på den andre personen, som selvfølgelig er underlegen seg selv... Det er vel utført studier på personer som bruker alle muligheter til å trykke andre ned for å komme seg litt opp selv. :lol:

 

Selv om et våpen er brukt i krigshandlinger betyr vel ikke det at sivile ikke har lov til å ha lyst på den? Hva med Mauser, Luger, MP40, MG 34 og 42? Hvem har vel ikke lyst på de våpnene i original stand? Det betyr vel ikke at man er 12-13 år å høyeste ønske i livet er å melde seg inn i vigrid og sprenge et asylmottak i lufta...

Personlig kunne jeg godt tenke meg en Haubitser uten at det gjør meg 12 år og psykisk ustabil... :wink:

 

 

OK. Back on topic...

 

Begynner vel i grunn å lække fra øyekroken når jeg kommer over pent maskinerte dobbeltrifler, generelt.

Ellers er det en liste med oppnåelige (+/-) våpen jeg har lyst på også .

 

Browning BAR LongTrack

Sauer 303 :D

Molot Vepr

AR-10

Ar-15

Galil-AR

+++

 

.338LM AWSR

Winchester M70

Remington 700 / M-24

Sako Quad

+++

 

Glock 17/19 og 20

Browning Buckmark

Hekler & Koch P7

Beretta 92

Hekler & Koch MK23

CZ75

+++

 

Pene S/S Hagler

Finn Clasic 512 system.

Benelli M4

+++

 

 

BrunoDetbleeilitalistedetSorryEngerdal

Link to comment
Share on other sites

Kjært barn mange navn, men bedreviter var ny. :lol:

 

Som våpensamler så opplever jeg at vi har en del folk her i landet som er både skapnazister og krigshissere. Jeg liker begge deler like dårlig. Derfor er jeg lite imponert når jeg opplever at yngre gutter sitter å drømmer om våpen brukt så nylig som i krigen på balkan som var en ren forfølgelseskrig mot enkelte folkeslag. Jeg har skutt med både AG3 og AR15, men kan ikke si jeg akkurat falt for noen av dem. Jeg klarer strengt tatt ikke se hva noen ser av glede i noe av disse metallklumpene, som hverken er spesielt presise eller noe pent håndtverk.

 

Jeg vet at enkelte her inne mener vi skulle ha lov til å erverve akkurat hva søren vi vil, men der er jeg altså 100% uenig.

 

Selv enkelte våpen fra 2vk er i rene skytemaskiner, som jeg har liten sans for, men der er det faktisk ikke til å komme utenom at det er en enorm historisk interesse for alt som skjedde og mye materiell som ble brukt. Samtidig som det er få gjenlevende fra denne epoken som sitter med både fysiske og psykiske arr fra egne opplevelser under krigen.

 

Strengt tatt er det ikke mange våpen vi kan leke oss med eller benytte på jakt uten at de har vært brukt til en voldlig handling..... Men, det er faktisk forskjell på en Mauser og en kulesprøyte som sender ut 6000 skudd i minuttet som henger under et angrepshelikopter!

 

Du Bruno, hva var det jeg skrev til SiegHallo som gikk på han som person annet enn at jeg mente han ikke var gamle karen? (Noe jeg i og for seg hadde rett i siden han er 21 år).

 

Det er vel heller du som setter meg i bås med det du skriver er det ikke? Samt prøver og fornærme med den ene komentaren?

 

Jeg vil med dette ikke nekte noen drømmene sine eller ønsker om slike moderne skytemaskiner, jeg ber bare folk tenke seg litt om i forhold til hva de er produsert for.

Link to comment
Share on other sites

Hva min fascinasjon for AG3 gjelder, er det i hovedsak lyden jeg liker. Hvorvidt den er presis eller ikke har jeg ikke skutt nok til å ha noen erfaring med, men lyden sleiden lager når den repeterer traff noe i meg.

 

For øvrig kan jeg jo nevne at jeg ikke hadde satt meg så godt inn i historien til RT-20, så hvorvidt den hadde blitt brukt i strid eller ikke visste jeg ikke før nå.

 

Men om man først skal begynne å snakke om et våpens hensikt, så har både M-134, RT-20 og Mauser M98 nøyaktig samme opphav; å nedkjempe ulike former for fientlige mål, det være seg materiell eller personell. Og om et våpen fra fabrikken av er ment å brukes mot andre mennesker, hva er da forskjellen? Om en kar bruker en Rambo First Blood Carnage Death Killomatic Mk.IV tactical ninjapinja dolk til å sløye fisk med, endrer det hvordan våpenet ser ut?

 

Som sagt; Erverv var ikke nødvendigvis et kriterium, jeg regner da på ingen måte med å få ervervstillatelse på den der. Hva skulle bruksområdet blitt? Toppjakt på skarv?

 

(Og jeg er nok ikke "gamle karen" som du sier, men det var ikke vanskelig å lese mellom linjene at du mente jeg var en fjorten-femten år.)

Link to comment
Share on other sites

Drømmevåpenet.

 

Det er det våpenet som jeg orker å bære med meg, har presisjon som holde 20 kr på 300.

Og glir på plass i skulderen med øye plassert i rett høyde og avstand til kikkerten.

Og at det holder storvilt kravet.

Link to comment
Share on other sites

...brukt så nylig som i krigen på balkan som var en ren forfølgelseskrig mot enkelte folkeslag...

og hvorfor skjedde dette?

 

nå er ikke moderatorne våre så veldig begeistret for politisk innhold, men men...

jeg holder en knapp på at disse gruppene ikke hadde muligheter for å eie våpen for å beskytte sitt eget liv og eiendom(i likhet med størsteparten av verden, inkludert Nordmenn).

altså en konsekvens av en altfor streng våpenlovgivning og ikke pga "slemme og onde" våpen

Link to comment
Share on other sites

Nå var det ikke direkte ment til deg Kammerherren men mer generelt til alle "bedreviterne". :wink:

Jeg vill ikke karakterisere ditt svar til SiegHallo som et direkte person angrep men heller at du hadde veldig lyst til å få frem din mening og jeg synes du gjorde det på en veldig nedlatende måte. Men det er jo selvfølgelig bare min mening.

Pointe med mitt innlegg var å påpeke at det er alt for mange her på forumet (og generelt i våpen, jakt og skyte miljø) som tror de er i en egen overklasse fordi de har flere år på baken innen miljøet enn de de kommuniserer med. Nå vet jo selvfølgelig ikke jeg, ut i fra noen par innlegg, om du er av de, men tanken slo meg. Å fornærme deg var ikke min hensikt. Småspydig, humoristisk kommentar er vel heller rette ord valget, etter min mening. :wink: Viss du følte det som en fornærmelse beklager jeg det på det sterkeste. Unnskyld :oops::)

Det at vi har forskjellige fetisjer innen våpen må vi nok bare leve med enten det er Gatling eller Purdey.

Jeg er jo selvfølgelig ikke for total frihet av hvilken våpen vi skal få ha her på berget jeg heller. Jeg er faktisk ganske fornøyd slik det er nå med unntak av noe små ting som .50BMG og blyhagl forbudet men det er en debatt for fremtiden.

 

 

Nå får vi bare få denne tråden tilbake til topic før den blir moderert tilbake til steinalderen.

Håper dere ikke er alt for irritert på meg så vi ikke klarer å leke i samme sandkasse. :wink:

For the record så vill jeg ikke ha den mye omtalte 20mm kanonen, eller kanskje, pga særheten i den da.

 

 

BrunoHåperjegikketråkkapåaltformangesåretærEngerdal

 

politisk innhold

 

PS. Trur vi skal prøve å styre glætt unna den der. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Får vel nesten poste en som er noenlunde oppnåelig også:

 

browning-50-cal-mg.jpg

 

En av de mer godartede effektene av finanskrisen er at høyt prisede NFA våpen har falt litt i pris, Ma Deuce koster ikke stort mer enn en ny Ford Mustang nå 8)

Link to comment
Share on other sites

Tett løp mellom disse to for min del..

(lot1186)1162-0217CS.jpg

promo110x5.jpg

 

Jeg tittet på en nydelig .30 Lugerkarabin med stokk etc., hos Collectors Firearms her i byen for noen måneder siden. Hvis jeg ikke husker helt feil lå prisen rundt $12-13K, tror det var et restaurert våpen det var snakk om. Borchardtene går det lenge mellom hver gang man ser.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Jeg trodde jeg var ganske enig med Vet|us

Jeg er egentlig ganske godt fornøyd med de våpnene jeg har. Jeg drømmer mer om bedre optikk og mer ammo..
, iallefall mer ammo.

 

Men senere tids hendelser har gitt meg litt lyst på en sånn, Barnard GP i .416 Barrett, Robertson Composite stokk

DSCF0644.JPG

 

Til nød kunne klart meg med denne, men den er så jævla stygg.. .408 Cheytac er vel omtrent det samme som 416 Barrett?

408Suppressed2.jpg

 

Eller (i den virkelige verden) denne, nå i .338LM for å ha råd til å skyte.

tubb.jpg

 

 

Ja faen, så glemte jeg ei skikkelig fin sidebyside hagle, med engelsk skjefte, korte piper og fin valnøtt. Det burde jeg hatt :? Aner ikke hva jeg skulle brukt den til, men til å holde meg fast i når jeg går tur på fjellet kansje?

 

K

Link to comment
Share on other sites

For tiden har jeg to:

 

-en perfekt bygget 1911 i 10mm auto, satt sammen av gode deler.

En pistol jeg kan demontere og studere i det uendelige, uten å finne en eneste mangel eller slurvefeil noe sted. Dette eksisterer desverre ikke, og for å komme i nærheten må man betale en av de amerikanske guruene et beløp som er så sinnsykt at det er uaktuelt.

 

-en engelskprodusert Webley Longbow, med innmat perfeksjonert av Paul Watts.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...