Jump to content

Hva er ditt drømmevåpen?


Kvamsgutten

Recommended Posts

Har den egentlig allerede, en D99 lux med gradert treverk i 20/76 og .30r med Swaro Z6I 1,7-10. Liker den bedre og bedre jo mere jeg bruker den. Skulle jeg ønske noe i tillegg står et ekstra løpssett med omvent antall hagle og riflehøl, men samme kaliber høgt i kurs. Dumt de er så hysterisk dyre.

 

Ei annen drømmebørse som plutselig ble virkelighet er ei Flodmann traphagle.

 

Det jeg ønsker meg aller mest er mere tid til å bruke dem.

 

/D

Link to comment
Share on other sites

Dette med drømmevåpen er jo ting som ofte endrer seg, eller rettere så går ting ut og inn av listen. Eller opp og ned på listen for alle de man aldri har prøvd.

 

Av og til skjer det noe uventet, man prøver ett våpen. Og finner at dæven, den vakke dum. Og så begynner tankene sitt eget liv. Verre er det når våpenet en begynner å drømme om, er ett man har hatt glede av å rakke ned på i flere år. Jepp, av alle ting drømmer jeg om en smekker Blaser R93. Altså ikke den nye R8, og det er gode grunner til akkurat det valget.

Kansje en R93 Professional Success?

R_c310dcb195.jpg

 

Eller helst med KKC skjefte? Somjeg vet passer meg godt.

 

72_359063439.jpg

 

Og så er det ting man alltid har drømt om å få fyre av, og der står ett i særstilling for meg. 88mm Flak 36, den har alltid hatt en egen dragning på meg (om det nå betyr at jeg er en skap Nazi eller ei, det vet jeg ikke. Det får andre vurdere, men at jeg har en viss beundring for allt som er effektivt og velkonstruert stemmer nok. T.d. digger jeg T34, men det gjør meg kansje til en skap kommunist? :wink: ).

 

flak_36_51_of_55.jpg

 

Edit: Lagt til ett bilde av Flak 36 88mm, samt en liten kometar angående skap ditt og skap datt.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

At en skal måtte blåse i vei over 20 høvdinger på en Blaser når en får noe så fullendt for 6-7.000 brukt er meg et mysterium (ja, jeg forstår ikke meg sjøl en gang) og at noen i hele tatt hæler å sette fingrene borti noe som har så gjennomført masseproduksjonsfølelse som en T3 kan ikke bety annet enn at de har fått tafse for lite på våpen i barndommen.

 

Amen.

 

Det kommer kanskje av at noen har mye bedre råd enn du har? 20 000,- er virkelig for småpenger å regne for noen. Derfor har jeg ingen problemer med å skjønne at noen bruker 20-30 000 på en rifle.

Link to comment
Share on other sites

Har faktisk to drømmevåpen.

 

Det ene er:

 

En s/s i 375 H&H - med et ekstra løpssett i cal 20.

Rett stokk - etter mine mål - med fint treverk (men ikke så fint at stokken blir "svak").

 

Dessuten skulle riflen hatt muligheten for svingmontasjer (slik at jeg kunne vært temmelig fri m.h.t. å ha flere kikkerter).

 

Våpen nr. 2:

 

En drilling med stokk tilpasset meg - med svingmontasjer og et par kikkerter.

Rett stokk - og like pen som ovennevnte.

Kaliberet ville vært 6,5x55 i riflen - og 20 i haglen.

 

76 mm kammer - er ikke noe "must" i noen av de.

 

Hvorfor slike riflekaliber?

 

Jo:

 

Hvis jeg mister/glemmer av/kommer bort i transport - får jeg tak i disse kaliber.

6,5x55 får jeg tak i om det skulle være i Namsos eller Umeå.

 

375 H&H får jeg tak i hvor dette kaliberet er aktuelt (f.eks. Afrika).

 

Og

 

(NÅ BLIR JEG SIKKERT HENGT :twisted: )

 

forsiktet skulle vært fiber - da min langsynthet klarer å utnytte dette - i motsetning til et stålsikte.

 

Nå "snakker" jeg jakt.

 

På skive - skal man jo se målet uklart, og siktene bra.

 

På jakt - er min enkle erfaring at jeg må ha kontroll på begge deler- og faktisk bedre kontroll på dyret enn siktet - og da må det bli fiber for mine øyne.

 

Men tar vel feil igjen :roll:

Link to comment
Share on other sites

Hei,

Mitt drømmevåpen går til all norsk jakt, trening og konkuranse:

 

-sauer 202 i 6,5 x 55 med 55 cm pipe

-Match avtrekk med trykkpunkt

-kkc stokk,

-eav picatinny rail med tilt og badger ordnance ringer

-Zeiss victory 3-12 x 56 med lys og tårn i høyde og side

-A-tec maxime demper

 

Den lå ved skyteskåret (Nyinsatt vindu på 50 x 50 cm mot åta) på hemsen fram til dtg 232359 :wink:

 

God Jul

 

Mvh

 

Hans

Link to comment
Share on other sites

Jeg stjeler et bilde fra en annen tråd, ettersom profilen er slettet så jeg ikke får kontakt med han.

Jeg falt pladask når jeg så dette våpenet, og det må definitivt være et av mine drømmevåpen.

 

Blaser K95 forøvrig.

2754307452_55eb2c56aa_o.jpg

 

Ellers er det selvfølgelig mye annet jeg også kunne tenke meg ;)

 

Prisen for en student er åpenbart altfor høy, men det er jo lov å drømme ;) Standardmodellen begynner på 32.000 hos Landrø, og det er med grade 1 stokk og uten gravyr. :oops:

Link to comment
Share on other sites

Mitt drømmevåpen finnes ikke... Antakelig fordi det kun er meg som vil ha en slik børse på hele planeten :mrgreen:

Jeg ville gjerne hatt en jaktmaskin-drilling. Stainless piper, plaststokk, justerbar kinnnbakke, choker i hagleløpene. To pipesett: Ett hagledrillingsett i 2x20-76 og riflekaliber med rand. Det andre som rifledrillingsett med 2x9.3x74R og en haglepipe.

Den drillingen jeg har nå er ekstremt rustmotstandig, Blaser parkeriserer pipene sine. Men skulle gjerne hatt et skikkelig rustfritt arbeidsjern!

Link to comment
Share on other sites

Tja, hva skal man drømme om en annen dag jul? Telefonsamtalen til London, der man nonchalant erklærer at "I would like to discuss the commissioning of a new double rifle"? Er nok redd for at en dobling fra London ikke hadde blitt brukt så mye. Nei, drømmebørsa nå for tiden, og som har vært det en stund, er en sideliggerkombi. Ikke så nøye hvor den har opphavet, tyskerne har nok laget mest sånt, men skal jeg bli fornøyd, må det målsøm til. Jeg vil ha en høy og rett kolbe, som på traphagler, og nesten som på en rifle. Og jeg vil ha en kompakt kikkert i ultralave montasjer, og ikke noen stjernekikkert en etasje over børsa, som tyskerne gjerne gjør det. Kikkerten må ligge klin nedpå pipene, og så langt framme at den ikke er i veien for toppnøkkelen. Eller kanskje man skal ha sideåpner? Haglepipa, kaliber 20, må være på høyre side og fremre avtrekker, stikk i mot det tyskerne vanligvis har. Venstrepipa skal være i 7,92 med krage. Hele pakken må ikke veie stort mer enn en sideliggerhagle, og med en tanke framtung balanse. Detta bli'kke billig, som han sa, rørleggeren. Kanskje man skulle begynt igjen å sponse Hamar likevel?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har alltid hatt en forkjærlighet for Side by Side, så her er mine topp 3 som jeg drømmer om men dessverre aldri vil komme i skapet !

 

holland_royal_pic_1_big.jpg

 

Dobbeltrifle kal 470 NE

 

james_purdey_pair_pic_1_big.jpg

 

A pair of Purdey,- parbørser kal 12 [hagle]

 

suhler_germany_pic_3_big.jpg

 

Tysk sjelden sideligger av ukjent opphav, men i kal 600 NE :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

En Saiga-12 med M16/M203 varmeskjold, Aimpoint, et passelig langt løp, 2 skudds magasin og skjelettstokk. Det er rett og slett for og ha ei hagle som har veldig mye "tøffhetsfaktor" men også funker

 

Har også ganske lyst på en Desert Eagle, men det er igjen mest for utseende.

 

Når det gjelder rifle, så ville nok det blitt en original M1918 B.A.R

Link to comment
Share on other sites

Om ikke akkurat drømmevåpen....drømmer skjelden om våpen.....så er det ett våpen jeg har angret jevnlig på at jeg lot gå fra meg. I mine yngre dager stod det i hylla til den lokale våpenhandleren ei snerten lita rifle. Ei Ruger mod 3 fallblokkrifle, i kal 22 Hornet. Jeg hadde faktisk innvilget søknad på denne, og hadde egentlig forelsket meg helt i den vesle rifla. Men de mer erfarne jegerene forkynnet hvor lite lurt det var å kjøpe noe slik. Måtte da ha magasinrifle med minst 5 skudds kapasitet må vite, og helst i storviltkaliber- om det skulle duge til noe. Så.....siden jeg jakta bare rådyr ble det i stedet en mellomting...ei Carl Gustav 1900 i 222, også ett flott våpen- men....

Veslerifla i våpenbutikken forsvant, jeg gikk lei av Carl Gustav'en, og etterpå har det vært mange rifler innom, men ingen som har appelert så til ordet "drømmevåpen" som denne vesle Rugeren jeg lot gå fra meg. Slik er det gjerne med det en drømmer om da...er gjerne om det en lot gå fra seg i ungdomstida :)

Link to comment
Share on other sites

Noe sånt ja. Hadde jeg hatt en sånn ville jeg ikke dradd rundt så mye på den , bare sittet å sett på den :D

Håper jeg får meg en tur til IWA i løpet av et par år (og hvis da jeg ikke har svidd av pengene på diverse møkkaturer til syden som kjerringa påstår er nødvendig) bestillt meg drømmebørsa som jeg har lyst på

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...