Jump to content

rådyr med salong, eller win 223?


Guest alex22

Recommended Posts

  • Replies 105
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Klart det Cameron, effekten blir heilt enorm, om mange i samme tråden skulle skrive det samme, spesielt om det er av negativ karakter.... :roll:

 

Edit :I tillegg vil eg rette ein takk, til alle som fekk Alex22 til å føle seg velkommen her inne, ser utav tråden her, at han er borte som bruker, meget bra jobba, eller muligens ikkje...

Link to comment
Share on other sites

Enig med Mauser68! Ikke noe å bry seg om, alex22 :wink:

 

Men, jeg er i alle fall interessert i å få vite litt mer om hvorfor det IKKE er lov til å bruke .22 lr på skarv, kan noen være så snille at de siterer, eventuelt legger ut en link til kilden? Trodde det var lov jeg :? Ikke det at jeg har prøvd det, men store ravner klapper jo fullstendig sammen etter et subsonic .22 lr-skudd.

 

Edit: Sorry at jeg vandrer OT her, men-men...

 

 

Dette er hentet fra forskrift om jakt felling og fangst fra 2008, kommentar til paragraf 15:

 

Salongrifle kan bare brukes på viltarter opp til en hares størrelse, men ikke til hare,

og er derfor ikke lovlig til felling av bl.a. storfugl, gjess, skarv og større viltarter.

Link to comment
Share on other sites

En liten tanke til nye brukere som har brukt søkefunksjonen og fremdeles lurer på saker og ting, kanskje en ide om å gi litt bakgrunnsinfo om seg selv og bakgrunn for spørsmålet, så er det lettere for de som svarer å ha en nyansert oppfatning om vedkommende. Her har mange antatt det ene og det andre utifra et nokså tynt innlegg...

 

Litt OT kanskje...

Link to comment
Share on other sites

Hvor mange av dere som tror dere er eksperter og ser på de som ikke har så mye peiling som noen "idioter" har førerkort?

Ta dere en ny teoriprøve og se hvordan dere ligger ann på teorien på http://www.vegvesen.no/

 

Jeg er en bedre sjåfør enn 98% av dere men gidder fan ikke angripe folk som er en dårligere sjåfør enn meg. Så tenk dere litt om da!

Mye farligere å kjøre bil å være uvitende om trafikkregler d enn å være litt usikker på bruk av salong, beklager SALONGRIFLE ELLER SALONGGEVÆR M67!!!

Djises, dere burde være utestengt. Han har ikke gjort noe galt, det er vell derfor han kom til oss for å få svar!

Link to comment
Share on other sites

En ting som irriterer meg så iherdig STORT her på Kammeret er at noen hele tiden skal hakke ned på og slenge dritt om noen andre hele jæ..a tida. Jeg vil tro at de fleste her på kammeret registrerer seg her for å lære, lære folkens, ikke bli slengt veggimellom og snakket dritt til. Noen er ikke fullt så erfarne som andre her inne, det må vi bare godta, og det skal heller ikke være slik, noen er flinkere enn andre på ulike områder. At enkelte her er "storkar" og "karavolinj", trur de selv er mestere og har bestandig vært så helsikkes flinke, selv i UNG alder, irriterer meg noe så voldsomt at det rett å slett ikke er moro, og/eller så lærerikt her enkelte ganger, selv om det er veldig mye her inne som interesser meg, og sikkert andre, det er vell det som får oss til å registere oss, eller? Kan hende noen er her bare for å snakke stygt, ikke vet jeg, men jeg syns det må gå an å ha et trivelig og ikke minst lærerikt samfunn her inne på kammeret, og jeg tror også all denne "pisspreiken" som foregår her inne hjelper oss jegere til å stille oss i et dårligere lys blant publisiteten. Syns synd på, f.eks, alex22 som kom hit for å søke råd og informasjon, men som heller ble bombet så til de grader ned, og som senere endte med at han slettet brukeren sin her. Skal ikke nevne noen navn her inne, men de som tror selv de er SÅÅÅÅ forbannet gode selv, irriterer meg mest av noen ting, og de som er erfarne syns jeg heller skal dele sine erfaringer med oss andre uten å blåse seg opp. Jeg vil til slutt gi skryt til de som opprettholder dette, og også takke moderatorene som har en veldig viktig rolle her på Kammeret.no.

Jeg syns dette er et strålende oppholdssted om dagen, men det ser ut til at det sklir bare mer og mer ut i krangel. Jeg sier ikke til alle, men enkelte "TA DERE SAMMEN", makan. :x

Ha en fortsatt fin kveld.

 

 

Mvh, eller ikke fullt så vennlig hilsen, Jeger93.

Link to comment
Share on other sites

Som nevnt før, takhøyden burde senkes her inne. Og jeg er stemt for å gi folk advarsler fremfor å stenge tråder... Fortsett i disse baner og vi slipper snart enkelte individer.

 

 

Ser at noen ikke liker det jeg skrev i innlegget mitt over. Greit nok, men skjønte dere ikke hva jeg mente?

Er det fortsatt tvil om hvem takhøyden bør gjelde? Til dere som har deltatt her. Les igjennom en gang til. Er det fortsatt tvil, så tar vi det pr. pm.

Tråden har blitt rapportert hele 5-6 ganger nå...

 

Er det slik dere ønsker Kammeret fremover? Ja, da sier jeg takk for meg... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror det er på høy tid at folket her inne tar et standpunkt til hvilket forum de ønsker seg. Andelen av krangling, pisspreik, pjatt og vas har gått langt over smertegrensen, nok får være nok!

 

De som føler at takhøyden her inne er for lav kan nok bare begynne å lete etter et nytt forum å forsøple, for skal dette forumet ha en fremtid må lista legges vesentlig lavere enn nå. Det er egentlig ikke så vanskelig, hvis du ikke kan bidra med noe informativt eller produktivt: HOLD KJEFT!

Link to comment
Share on other sites

SALONGRIFLE ELLER SALONGGEVÆR M67!!!

Nå var innlegget mitt ment å være informativt og marginalt morsomt. Mente ikke å mobbe noen. Kall meg gjerne språknazist.

 

Dog, når en spør om såpass åpenbar ting (for alle som bør ha tilgang til ei rifle) som kan sjekkes på 1 sekund via en søkemotor istf. å spørre på et forum for jakt- og skyteinteresserte, da bør en nok være klar til å dukke.

 

Og hvem det var som misforsto den, mente å si at gåsa er like stor som en hare, ikke at den kan skytes med .22LR, det er nok å tøye både kongens og naturens lover.

(Heretter skal jeg bare skyte gås med 6.5mm amax, nei unnskyld - Swift Scirocco, nei fan, den er jo ikke 9g - pokker...)

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg syntes det er et helt ok spørsmål jeg. hvor mange er det ikke som skyter gris med salongen nå før jul??? er det Lov? vet om mange som har skutt storfe med salong. hvis man da har vert med på dette, og kanskje trådstarter har hørt om/ vert med på slikt en gang? også huska trådstarter kanskej ikke helt hvordan regelverket var. så han spurte her. ja det er kansekj åpenbart at man på jakt ikke har lov til å bruke det til dyr inkl hare og over hare str. Men han har nå med det spørsmålet belyst saken for andre som skulle være i tvil. er sikkert mange nybegynnere som har en far med en salong på veggen. en ypperlig FAQ.

 

Vi får bare håpe for guds skyld at de IKKE leser denne tråden for det de kommer til å huske fra denne tråden er IKKE de innlegg som oppklarer trådstartes spørsmål.

Link to comment
Share on other sites

Jeg husker en gang jeg også spurte om hva jeg kunne jakte med salongen.

 

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=80&t=2353

 

Jeg er innmari glad for at jeg spurte den gangen folk var litt mer "åpne" og ga meg gode svar, fremfor idag hvor jeg mest sannsynlig hadde blitt hengt ut for mine manglende kunnskaper.

 

Der er ikke alle som vet hvordan man skal søke opp lover og regler på lovdata og det er ikke alle som husker alt like godt fra jegerprøvekurset som er tatt for fem år siden. Men jeg synes jaggu der er godt folk prøver å finne ut av lovverket før en tar med våpen på jakt om noe er usikkert, og er det da så unaturlig at man henvender seg der en en rimlig sikker på at folk har svaret?

Link to comment
Share on other sites

Var vel LITT forskjell på ditt spørsmål og trådstarter sitt?

Jeg mener ikke det har vært noe mobbing i denne tråden, direkte personlige angrep som feks: "er du stokk dum eller?", ja det kan vel klassifiseres som mobbing. Folk har kanskje skrevet mye som har blitt skrevet før ol. som egentlig er unødvendig for å vise at "dette kan jeg også", men noe direkte mobbing har det vel ikke vært?

Når man tror at et rådyr kan felles med salongrifle, ja da fortjener man å bli litt irettesatt mener nå jeg. For det er ikke bare å bomme "litt", det er skivebom..

Link to comment
Share on other sites

Det var implisitt i mange av innleggene her at trådstarter var stokk dum.... Om det ikke er sagt med rene ord, så var det så tydelig at det ikke bare lå mellom linjene, men i tjukke lag UTAPÅ linjene, for å si det sånn.

 

Kall det mobbing, eller ikke, alt dette fjaset om retorikken synes jeg er trasig, alex22 forsvant herfra fordi han hadde en veldig negativ opplevelse her inne!

Link to comment
Share on other sites

Brukerne får holde seg litt i skinnet og prøve å svare på spørsmålet saklig, uansett hvor dumt kan virke.

 

Dette er nok det viktigste. Vi moderatorer greier ikke å "passe" på alt som skrives her inne til en hver tid, det er ikke en gang sikkert at noen av oss er pålogget når slike ting begynner å utarte seg. Med en litt mer ydmyk og omtenksom tone kommer en langt, særlig mot nye som kanskje trenger å vises litt på vei... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Dessuten er det en del som er mer opptatt av å jakte enn av å sitte og nilese regelverk og våpenkalibere. Og om de er i tvil, kan de altså finne på å spørre folk som de håper vet svaret på det de selv lurer på. Uflaks da, å dumpe inn i et forum der det kan se ut til å florere av kjekkaser som tror de er med i et eller annet NM for besserwissere.

Link to comment
Share on other sites

Som de fleste sier her kan du ikke felle Gås og Rådyr med 22.LR i følge Norske viltlover.

 

Cal .22 har ingenting med cal .222R og .223R å gjøre.

De 2 sist nevnte er betydelig kraftigere patroner.

 

Cal. 22LR har bakgrunn i inneskyting i såkalte salong,er hvor fiffen drev tidstrøyte ved skyting innendørs på korte hold.

Dette med svakere patroner enn de cal .22LR vi kjenner i dag.

Derfra har vi ordet salong, nettopp fordi dette var en hobby fiffen drev innendør i sine fine skytesalonger.

I all hovedsak var dette randtenningspatroner, svake sådanne som ble brukt, også andre calibre enn .22

 

Man har cal .22 Flobert og .22 eikenøtter som ble mye brukt til dette, særlig med pistoler.

 

Cal .222R har bakgrunn i benchrest skyting og ble populær der, senere som jaktpatron / Varmintpatron.

Ble introdusert i USA i 1950 med boltriflen Model 722 fra Remington Arms.

 

Cal .223 er nesten identisk med den millitære patron 5,56x45Nato og er veldig populær som valg til småviltrifle nå.

Disse kan ikke alltid brukes om hverandre.

Ett gevær av kaliber 5,56 kan bruke som oftes en .223R patron men ikke omvendt.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Dessuten er det en del som er mer opptatt av å jakte enn av å sitte og nilese regelverk og våpenkalibere. Og om de er i tvil, kan de altså finne på å spørre folk som de håper vet svaret på det de selv lurer på. Uflaks da, å dumpe inn i et forum der det kan se ut til å florere av kjekkaser som tror de er med i et eller annet NM for besserwissere.

helt enig truls :idea:

Link to comment
Share on other sites

Ja, mener jeg så at han hadde slettet profilen sin, men regner med han kan kikke innom og lese det som står her allikevel selv om han ikke får lagt inn innlegg.

 

Så valget for ham må bli .223R av disse calibre hvis han leser dette.

 

Salong er jo mye rart, vi kjenner calibret best som .22LR, men eikenøtter er jo også salongpatroner.

Link to comment
Share on other sites

da jeg er ny i forhold til sivile rifler lurer jeg på om det er lov å bruke 22lr til noe som helst annet enn baneskyting???

 

du kan bruke salongrifle .22lr på jakt på småvilt opp til hares størrelse men IKKE hare.

en annen ting er at det skal brukes hp(hulspiss)ammo når man jakter med .22lr, ikke solid kuler.

håper det var oppklarende for deg :D

 

Mvh

Mats

Siden vi først rydder opp. Det er i dag ikke krav til at man skal bruke hulspiss amo i 22lr (at man bør bruke det er en en helt annen sak). :wink:

Link to comment
Share on other sites

Legg nå denne tråden stein dau.

Svaret til denne fyren kunne vært slik som dette med 1-enkelt innlegg.

 

****Nei du kan ikke skyte rådyr med 22LR. Du kan skyte kun dyr opp til hare's størelse, men dog ikke hare. Du kan derimot gjøre det med 223 Remington vist det var det du tenkte på (223 win er det ikke noe som heter).****

 

(med alle forbehold om endringer fra den gang jeg leste boka)

 

Kan denne tråden nå legges stein dau, så får den enkelte gå i seg selv og tenke etter om dem var løsningsorienterte i svarene som ble gitt. Mottoet må vere: SVAR PÅ SPØRSMÅLET og gi Fa'n i alt annet, og ikke start å kverruler for å bevise hvor god man er i paragrafer eller rette pekefingere ut fra egen viten.

Link to comment
Share on other sites

alex22: Jeg foreslår at du børster støvet av leseferdighetene dine og bruker dem på følgende lesestoff:

http://www.bokklubben.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=146546

http://www.lovdata.no/all/hl-19810529-038.html

http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/sf/sf/sf-20020322-0313.html

http://www.lovdata.no/all/hl-20090619-100.html

http://www.lovdata.no/all/hl-19610609-001.html

http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/sf/sf/sf-20090625-0904.html

 

Når du har lært deg sånn noenlunde det som står der, vil du ha den minimumskunnskapen som kreves for å få lov til å jakte lovlig her i landet. Du vil også klare å svare på sånne spørsmål sjøl. Da vil du vite at salongrifle (.22LR) er ikke tillatt brukt på rådyr og ikke tillatt brukt på gås. Faktisk, det største som du lovlig kan skyte med .22LR er omtrent en orrhane.

 

Søkte litt om hvor stor en hare er, det står jo ikke hvilken type hare vi snakker om???

Jeg er vel ikke den enste som syntes det er noe defust?

 

Hare (Lepus europaeus)

Sørhare, også kalt felthare, Lepus europaeus, haredyrart i harefamilien. Den er rødbrun av farge og skifter ikke til hvit vinterpels.

 

Sørharen er noe større enn vår vanlige hare, med en vekt på 2,5–7 kg. Kroppslengde 55–68 cm, hale 8–12,5 cm, øre 8,5–10,5 cm. Unger av sørhare har vanligvis en hvit flekk på langs i pannen; denne forekommer bare meget sjelden hos unger av vanlig hare. Sørhare forekommer særlig i kulturlandskap.

 

Sørharen ligner mye på kapphare, og disse to artene regnes ofte som underarter av samme art. Utbredt over store deler av Europa sør for barskogsbeltet og nord for Spania, samt deler av det vestre Asia. Den er i Norge bare påtruffet frittlevende i Østfold, men er for øvrig utsatt på flere steder i landet, vesentlig på øyer.

Link to comment
Share on other sites

Hallo alle sammen.

 

må nesten le litt av alt oppstyret rundt innlegget mitt, og ser forøvrig at det til og med har komme ut et innlegg ang mobbing her inne. Tror nogenlunde høflighet ikke hadde skadet, men som jeger og ung er det klart at enkelte ting burde sitte ifra jegerprøven. (dog jeg hadde sikkert ikke klart 100% på bilprøven igjen heller)

 

En ting jeg finner snodig er alle formeninger om hvem jeg er og hva jeg i det hele tatt gjør med rifle. Skulle det være intr så skal dere få historien, hehe.

 

for det første tok jeg jegerprøven for 5år siden da jeg tjenestegjorde ved befalskolen skjold leir KpB. Siden da har jeg jaktet aktiv med Hagle og Rifle. stort sett i form av rype, hare, gjess, rådyr o.l

 

Da jeg sist var hjemme hadde min Tante en salong 22LR som hun aldri har brukt da den tilhørte min Onkel. Dermed ønsket hun egentlig å destruere den, da det for min del virket greit å ha et våpen jeg kunne skyte noe fugl med foruten hagla.

 

så til grunnlaget for innlegget! som så var så ble jeg forklart av min far at han og en kammerat for 20-25år siden hadde vært å skutt et rådyr med salong, dermed ble jeg noe overrasket, selvfølgelig ser jeg i ettertid at det å ikke sjekke over nett hadde vært det mindre kritiserende media er det uansett ofte etter min erfaring å spørre jegere istede er bedre da du i tillegg til svar oftest får råd å tips.

 

selv om jeg kunn har jaktet ca 5år, bruker jeg ifølge min samboer alt for mye tid på jakt og det kan nok hende så er det en lidenskap, og til slutt, av dere som synes det idiotiske er å spørre slikt spørsmål, burde heller retorikken heller ligge mot dem som tar antagelser og ikke spør. Sikkerhet er alltid viktigst, hadde det ikke vært det hadde aldri denne tråden blitt startet.

 

MVH: Alex

Link to comment
Share on other sites

Den tråden her er vel det absolutt beste eksemplet jeg har sett noensinne angående jakt på at det ikke finnes dumme spørsmål, bare dumme svar :evil:

 

Jeg er inne på noen andre forum på nettet, men så mange sure oppgulp som en stakkars uvitende sannsynlig ny jeger har fått midt i tryne her pga et jævli enkelt spørsmål har jeg vel aldri sett. Det synes jeg må være flaut for dem som har kommet med dem!!

 

Det er merkelig at det ikke er noen moderator som har sett tråden her!? (Dem lider tydeligvis ikke av søvnløshet).

 

Etter min mening så grenser det til hetsing!

Link to comment
Share on other sites

Karo, viss du leitar litt meir på "siste innlegg" so skal du finne ein tråd på ikkje mindre enn 15 sider kor nettopp det du trekker fram her er diskutert ganske heftig.

 

Denne tråden er forøvrig både rapportert, moderert, og diskutert mellom moderatorar og styret.

Rapporteringsknappen kan du og bruke, neste gang du ser noko som du reagerer på.

Link to comment
Share on other sites

Hyggelig å se deg igjen Alex :D

Ja, det er skutt mange rådyr med salong. Jeg kjenner en gammel mann som påstårat han har skutt hundrevis med salong, og at de detter rett ned ved gode treff. Ikke vet jeg,men salongen er kjent for å ha overaskende god penetrasjonsevne. Men, det er faktisk skutt elefant med salong!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...