Jump to content

rådyr med salong, eller win 223?


Guest alex22

Recommended Posts

har nylig fått skaffet salong. er den egnet for rådyr? eller vil dette bli lite humant? planen var å benytte den til gås da jeg ser meg noe lei av å ikke komme langt nok innpå med hagle... evt. noe spesiel ammo jeg trenger?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 105
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Er ikke lov å skyte rådyr med salongrifle (22LR). Ikke gås heller, for den saks skyld. Men .223 er IKKE en salongrifle! Hvor har du fått det fra? Kaliberet er helt lovlig på både gås og rådyr. Spesielt på rådyr bør du gå for solide kvalitetskuler som er laget for slikt vilt. Mye av det du får kjøpt i kaliberet i butikken er mest egna for å sprenge kråker og rev.

Link to comment
Share on other sites

Salongen passer ikke! Nei nei nei! Drit i om du har hørt noe fra andre, for det er feil!! Salong er til hares størrelse, men ikke hare. OK? Så ALDRI i det hele tatt vurder å bruke den på rådyr.

 

Kjøp heller 6,5x55... Kan du ta gås og elg om du vil.

 

(og les litt lover)

Link to comment
Share on other sites

"salong" er vel eit utrykk som er mykje brukt om .22LR.

 

.223 er vel og merke ein .22 kaliber, men er ikkje ein salong i den forstand.

 

.223 er veldig godt eigna på rådyr, og er ikkje inhumant so lenge ein bruker ei kule som er eigna til rådyrjakt.

 

Salong, som i 22LR er IKKJE lov på rådyrjakt. Det er ikkje særleg veleigna til det heller. Og det er å rekna som inhumant på rådyr.

 

Edit: Som Mikkel seier, so er ikkje 22LR lov på gås heller.

Link to comment
Share on other sites

Er det en salong det er snakk om (22lr)? Så glem rådyr, det er forbudt og ikke humant. Bare opp til hares størrelse men ikke hare.

Er den 223 det er snakk om? Så er det et fult lovlig og fint kaliber til rådyr. Bruk litt tunge og solide kuler så får du godt resultat.

 

Men 223 heter i utgangspunkt 223 Rem, og det er det jeg tar utgangspunkt i over.

 

Hvis det stemmer at der er 223 win så kjenner jeg ikke denne, men er det en 308 klemt ned til 223 holder det i massevis til rådyr. Men tror vel det er 223 Rem det er snakk om her.

Link to comment
Share on other sites

med mindre du er i ytterste nød langt inni fjellet da :!:

 

Kan du vise meg våpenforskriften som sier dette? Det er tullete, hypotetiske innlegg som dette som gjør at folk blir i tvil om det er lovlig, og fører til at det blir håpløse tråder som dette. Svar meg gjerne på PM, så vi ikke ødelegger denne "nydelige" tråden her.

Link to comment
Share on other sites

Det aller, aller, aller viktigste du må gjøre før du jakter på noe som helst. Er å ta Jegerprøven!

 

Hvis du allerede har bestått jegerprøven og allikevel stiller dette spørsmållet. Er det aller, aller, aller viktigste du må gjøre før du jakter på noe som helst. Raportere til ditt lokale jakt og fiskerlag at instruktøren på jegerprøvekurset må byttes ut umiddelbart!

Link to comment
Share on other sites

For det første, så er salong noen en sitter i, i moderne tale. Ellers er det en samling personer, for hygge eller utdanning. MEr vanlig, men unøyaktig brukes det om et sted man drikker, spiser og røyker ("saloon"), og sitter godt...

Om en ønsker å skyte på blink i en salong, så bruker man en salongrifle, den kan være kamret i mye rart, emn helst .22Short eller .22LR i moderne tid, , kalibere opp til .22 Hornet, eller av og til puslete ladde .32 eller sågar .38 f.eks .32S&W (Short and Weak).

En salong er ikke et våpen, en salongrifle eller et salonggevær er.

 

223 win.

Hva slags kaliber er dette, det er ikke noe jeg har hørt om. (og ikke for å skryte, men jeg har hørt endel.)

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

da jeg er ny i forhold til sivile rifler lurer jeg på om det er lov å bruke 22lr til noe som helst annet enn baneskyting???

 

du kan bruke salongrifle .22lr på jakt på småvilt opp til hares størrelse men IKKE hare.

en annen ting er at det skal brukes hp(hulspiss)ammo når man jakter med .22lr, ikke solid kuler.

håper det var oppklarende for deg :D

 

Mvh

Mats

Link to comment
Share on other sites

.22LR er lovleg å bruke til alt vilt opp til hare sin størrelse, men ikkje hare.

 

No er det grensa litt vanskeleg å definere heilt 100%. Men kan liste opp nokre artar som er lovlege å jakte med .22LR:

rype, due, kråkefugl, ender, måker, orrfugl, jerpe, trost, mink, mår, røyskatt, ekorn. Sikkert mange fleire som eg ikkje kom på i forbifarten.

 

Vilt som IKKJE er lov til å skyte med 22LR:

gås, rev, hare, skarv(?), grevling, storfugl og alt som er større enn det.

 

Salongrifla er eit glimrande jaktvåpen når forholda litt til rette for det og ein kjenner begrensingane til kaliberet og ammunisjonen. Dei fleste tilrår 75-80 m som maxhold med 22LR på jakt.

Link to comment
Share on other sites

Lovteksten sier:

 

"Salongrifle (salonggevær) i kaliber 22 LR kan berre brukast til jakt på viltartar som er så store som eller mindre enn ein hare, men ikkje til hare. Salongrifle i kaliber 22 LR er derfor ikkje lovleg til felling av bl.a. storfugl, gjess, skarv og større viltartar."

Link to comment
Share on other sites

da jeg er ny i forhold til sivile rifler lurer jeg på om det er lov å bruke 22lr til noe som helst annet enn baneskyting???

 

Hvordan har du klart å "fått skaffet deg salong" som du skriver, og like vel ikke har fått med deg noe av dette ja det lurer nå jeg på! :o

Hva har du ervervet denne til, da? Har du jegerprøven?

Spør siden det er skremmende tydelig at du ikke kjenner til regelverket rundt jakt med våpenet du sier du har "skaffet deg"!

Link to comment
Share on other sites

med mindre du er i ytterste nød langt inni fjellet da :!:

 

Kan du vise meg våpenforskriften som sier dette? Det er tullete, hypotetiske innlegg som dette som gjør at folk blir i tvil om det er lovlig, og fører til at det blir håpløse tråder som dette. Svar meg gjerne på PM, så vi ikke ødelegger denne "nydelige" tråden her.

 

Straffelovens § 47...

Link to comment
Share on other sites

Ikke akkurat første gang tilsvarende spørsmål har dukket opp.. :shock:

 

Ettersom såppas mange med .22 og godkjent jegerprøve ikke har snappet opp dette elementære i jegerprøve boka, er det kanskje nødvendig å gravere denne begrensningen inn i hver eneste .22 ervervet til jakt.

Om selv ikke det holder, får man vurdere å inngravere Petter Sprett med kryss over og pip-pip med thumbs up.

Link to comment
Share on other sites

Er d en spøk, eller er du fra en annen planet?

hjertlig takk, som jeg poengterte over skrev jeg feil i form av at jeg har salong og lurte på om måtte ha 223 win. takk for svar :)
Link to comment
Share on other sites

Endå meir skremmende er det at utav et par poster til Alex22 , så har du Metzgar allerede funne ut at vedkommende er uskikka til å ha ein .22 LR ?

Det kan tenkjast at Alex22, er ung uerfaren og ikkje har jegerprøve ikkje sant ? Me har vel alle vore i startgropa i denne flotte hobbyen vår ? Det er eit uttrykk som heiter at "Kua har vært kalv den også", du kan ha det i bakhuet ditt..

Link to comment
Share on other sites

Har du i det hele tatt lest innlegget? Hadde i allefall tenkt å bruke salongen på gåsa, da jeg ikke komme rnært nok med hagla! Jeg går ut i fra at vedkommende har jegerprøve, hvis man jakter med hagle!

Endå meir skremmende er det at utav et par poster til Alex22 , så har du Metzgar allerede funne ut at vedkommende er uskikka til å ha ein .22 LR ?

Det kan tenkjast at Alex22, er ung uerfaren og ikkje har jegerprøve ikkje sant ? Me har vel alle vore i startgropa i denne flotte hobbyen vår ? Det er eit uttrykk som heiter at "Kua har vært kalv den også", du kan ha det i bakhuet ditt..

Link to comment
Share on other sites

alex22: Jeg foreslår at du børster støvet av leseferdighetene dine og bruker dem på følgende lesestoff:

http://www.bokklubben.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=146546

http://www.lovdata.no/all/hl-19810529-038.html

http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/sf/sf/sf-20020322-0313.html

http://www.lovdata.no/all/hl-20090619-100.html

http://www.lovdata.no/all/hl-19610609-001.html

http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/sf/sf/sf-20090625-0904.html

 

Når du har lært deg sånn noenlunde det som står der, vil du ha den minimumskunnskapen som kreves for å få lov til å jakte lovlig her i landet. Du vil også klare å svare på sånne spørsmål sjøl. Da vil du vite at salongrifle (.22LR) er ikke tillatt brukt på rådyr og ikke tillatt brukt på gås. Faktisk, det største som du lovlig kan skyte med .22LR er omtrent en orrhane.

Link to comment
Share on other sites

Endå meir skremmende er det at utav et par poster til Alex22 , så har du Metzgar allerede funne ut at vedkommende er uskikka til å ha ein .22 LR ?

Det kan tenkjast at Alex22, er ung uerfaren og ikkje har jegerprøve ikkje sant ? Me har vel alle vore i startgropa i denne flotte hobbyen vår ? Det er eit uttrykk som heiter at "Kua har vært kalv den også", du kan ha det i bakhuet ditt..

 

Enig!

 

Det kan jo tenkes at vedkommende ikke har tatt jegerprøven enda. At når han sier "har fått tak på" egentlig mener at faren (eller noen andre) hans har en salong han har sagt han kan få bruke. Og kansje han har planlagt å ta jegerprøven i nærmeste fremtid? Hvem vet? Alex22 har jo ikke sagt noe om det.

 

Hva med heller å spørre om vedkommende har jegerprøven, eller hvordan rifla er skaffet før en trekker konklusjoner?

Link to comment
Share on other sites

Beklager OT, men jeg blir så forbanna frustrert når enkelte går inn for å skape flest mulig misforståtte begrensninger for hverandre.

 

 

skarv(?)

Opp til hares størrelse, mann! Hva slags skarv er større enn en hare? Gås er vel i grenseland, og den er (nesten) dobbelt så stor som skarven.

 

JEg har til gode å se en skarv som jeg antar er 3kg. 3kg er forøvrig en nokså stor fugl, uansett sort. Tipper en vanlig skarv er nærmere 2kg, knapt nok, Orrhanen er vel også 2kg "only in your dreams".

En 2kgs hare er knøttliten, en kamerat av meg skjøt engang en hare som han påstod var 5.9kg uten innvoller (se for deg en skarv på 5.9kgb :roll: ) Han mente han hadde skutt litt sent fordi han først trodde det var en engelsksetter... Harer flest er langt mindre enn denne, kanskej er 4kg mer vanlig?

At en hvilken som helst skarv fort kan være ¤%#$"#! hardskutt får så være - en får sette et ordentlig skudd.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Har du i det hele tatt lest innlegget? Hadde i allefall tenkt å bruke salongen på gåsa, da jeg ikke komme rnært nok med hagla! Jeg går ut i fra at vedkommende har jegerprøve, hvis man jakter med hagle!

 

Ja eg har lest innlegget, men alikevel så tar eg ikkje alt for gitt. Eg er heilt 100% einig i deg, at dersom vedkommende har jegerprøven, så burde han i utgangspunktet ha visst betre. Men det er stor forskjell på å skrive at han burde lese seg til det eller visst betre, enn å skrive at vedkommende ikkje burde hatt ein .22 LR.. Håpar du ser den forskjellen, sjølv om du var kanskje litt kjapp på avtrekkeren her..

 

Og som i andre tråder, har du ingenting av info eller svar til trådstarter, så treng ein ikkje å slenge frå seg dritt iallefall. Det gjer ikkje trådene her inne betre av den grunn.. Det er lov å lese og gå utigjen av tråden, det står ingen ting om at du er nødt til å slenge frå deg ein påstand eller kritikk. Du har 2 innlegg i denne tråden, begge er like dønn dritt dårlige.. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Ta det no litt med ro, M67.

 

Når eg setter eit spørsmålstegn i parantes bak "skarv" so var det nettopp fordi eg var usikker på denne. "(?)" er meg bekjent vanleg brukt når ein er usikker på noko.

 

Men sidan du hengte deg opp i det so sjekka eg. I veiledninga til forskrifta, som du finner her, so er det ikkje lov å skyte skarv med .22LR.

Ranger har for so vidt sitert den veiledninga allereie.

Link to comment
Share on other sites

Som i andre tråder?? Hva f... mener du med d?

Har du i det hele tatt lest innlegget? Hadde i allefall tenkt å bruke salongen på gåsa, da jeg ikke komme rnært nok med hagla! Jeg går ut i fra at vedkommende har jegerprøve, hvis man jakter med hagle!

 

Ja eg har lest innlegget, men alikevel så tar eg ikkje alt for gitt. Eg er heilt 100% einig i deg, at dersom vedkommende har jegerprøven, så burde han i utgangspunktet ha visst betre. Men det er stor forskjell på å skrive at han burde lese seg til det eller visst betre, enn å skrive at vedkommende ikkje burde hatt ein .22 LR.. Håpar du ser den forskjellen, sjølv om du var kanskje litt kjapp på avtrekkeren her..

 

Og som i andre tråder, har du ingenting av info eller svar til trådstarter, så treng ein ikkje å slenge frå seg dritt iallefall. Det gjer ikkje trådene her inne betre av den grunn.. Det er lov å lese og gå utigjen av tråden, det står ingen ting om at du er nødt til å slenge frå deg ein påstand eller kritikk. Du har 2 innlegg i denne tråden, begge er like dønn dritt dårlige.. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Joda Vestlandsjeger, du har visst rett. Men det ser direkte selvmotsigende ut for min del, en skarv er mye mindre enn en hare, så hvor ble det "hares størrelse". Skal vedde på det ble innført etter at en eller annen viktigper bare måtte spørre DN.

Får vel uansett takke, for å bli korrigert og opplyst - og for å mistet "handlet i god tro" som forsvarsmulighet :wink:

 

 

 

I rest my case!

 

K

Link to comment
Share on other sites

Beklager OT, men jeg blir så forbanna frustrert når enkelte går inn for å skape flest mulig misforståtte begrensninger for hverandre.

 

 

skarv(?)

Opp til hares størrelse, mann! Hva slags skarv er større enn en hare? Gås er vel i grenseland, og den er (nesten) dobbelt så stor som skarven.

 

JEg har til gode å se en skarv som jeg antar er 3kg. 3kg er forøvrig en nokså stor fugl, uansett sort. Tipper en vanlig skarv er nærmere 2kg, knapt nok, Orrhanen er vel også 2kg "only in your dreams".

En 2kgs hare er knøttliten, en kamerat av meg skjøt engang en hare som han påstod var 5.9kg uten innvoller (se for deg en skarv på 5.9kgb :roll: ) Han mente han hadde skutt litt sent fordi han først trodde det var en engelsksetter... Harer flest er langt mindre enn denne, kanskej er 4kg mer vanlig?

At en hvilken som helst skarv fort kan være ¤%#$"#! hardskutt får så være - en får sette et ordentlig skudd.

 

 

K

 

Gås lov med salong? javel....Dette kan umulig stemme!?!

 

Veg ei voksen kanadagås og sammenlign denne med en hare.............

Ikke f... om jeg hadde skutt med salong på kanadagås og jeg håper for Guds skyld at ingen andre her inne driver med det.

 

 

 

Trådstarter er åpenbart helt fersk i gamet og formulerer seg særs dårlig. Om ikke han har jegerprøven, så burde han ta den.

Link to comment
Share on other sites

Som i andre tråder?? Hva f... mener du med d?

 

Las du i det heile tatt det eg skreiv etter "Som i andre tråder... " ? I så fall så står svaret der.. Kort sagt, har du ingenting positivt å tilføre tråden, eller hjelp til det trådstarter etterspør, så er det like greitt å holde fingrene vekke frå tastaturet, og gå til neste tråd, der du kanskje kan tilføre noko av verdi...

Link to comment
Share on other sites

Da jeg har lengre erfaring med hagle, samt tok jegerprøva for 5 år siden tenkte jeg således kunne være greit å spørre litt ang bla 22LR. da slike spørsmål blir svart på en såpass krass måte ser jeg lite vits i å bruke forumet. Målet var kunn å få noe opplysninger og ikke bli sett på som idiot fordi jeg ikke husker lovteksten på salongrifle.

 

takk for meg...

Link to comment
Share on other sites

Synst absolutt ikkje du skal takke for deg Alex22, du er rykende fersk bruker her inne, ta med deg erfaringen du får her vidare.. Det er desverre ein del som ikkje heilt forstår at ein kan prøve å væra litt ydmjuk overfor nye brukere her inne..

Men til ein opplysning, så er det veldig mykje å finne av informasjon med å søke her inne. Og tar du deg litt tid til å bla og lese litt i trådene her inne, så ser du også fort kva som er "akseptabelt" å skrive om, og ikkje..

 

Så ha litt is i magen, så trur eg nok du kan trivest her inne. :)

Link to comment
Share on other sites

Enig med Mauser68! Ikke noe å bry seg om, alex22 :wink:

 

Men, jeg er i alle fall interessert i å få vite litt mer om hvorfor det IKKE er lov til å bruke .22 lr på skarv, kan noen være så snille at de siterer, eventuelt legger ut en link til kilden? Trodde det var lov jeg :? Ikke det at jeg har prøvd det, men store ravner klapper jo fullstendig sammen etter et subsonic .22 lr-skudd.

 

Edit: Sorry at jeg vandrer OT her, men-men...

Link to comment
Share on other sites

Ok, hvis man ser litt på alle innleggene som har kommet i det siste av nye brukere, vil man kjapt se en kraftig tendens til at mange av disse sitter med masser av feil informasjon, vranglære og tullete regler som ikke eksisterer.

Tenk på ordene "ny bruker". Det vil si at brukeren for kort tid siden IKKE var medlem av Kammeret.no. Tenk så på alle de som ennå ikke ER medlem av kammeret.no og tenk hvor mye vranglære som faktisk er ute og går! Virker jo som at de fleste nye brukere her inne må få enda et jegerprøvekurs for å rette opp i det de kan fra før! :shock:

 

Håper du ikke ser på dette som et angrep på deg, Alex22, for det menes det overhodet ikke som. Jeg prøver bare å poengtere at noe bør gjøres med opplæringen, helst så raskt som mulig.

 

Håper du fortsetter å bruke forumet Alex, du vil snart oppdage hvor ekstremt mye du kan lære av å lese litt her og der innpå her :D (jøss, det rimte jo :mrgreen: )

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det er merkelig at om noen poster et litt "feil spørsmål i dette forum, så våkner politiet i alle og enhver. Det er vanvittig mange lovlydige folk her må jeg si. Nok om det. Når det så refereres til å bruke "søk" funksjonen, siden det aller meste har blitt spurt om og svart på tidligere, så er det utrolig merkelig at en drøss skal slenge seg på og skrive at dette er ulovlig, paragraf ditt og datt gjelder her osv. En skulle tro at når en eller annen har klart å svare på spørsmålet, så skulle det være unødvendig å slenge seg på og lage flere sider med svada. Og i tillegg så klarer dere å skremme vekk fyren. Og så lurer dere på hvor alle de gamle "Kammer kameratene" er? Når man leser tråder som dette, så forstår jeg hvorfor folk trekker seg unna etterhvert.

Jeg er ikke den eldste i flokken her, selv om jeg har surfet på Sluttstykket og her i flere år før jeg opprettet en profil, men jeg føler at dere må begynne å bremse litt, for den ene tråden etter den andre sklir helt ut, og blir til slutt stengt. Hva er vitsen med det?

 

Trådstarter fikk vel svar og gode råd rimlig tidlig på første side, og saken burde vært avslutte der. Jøje meg.

Link to comment
Share on other sites

Galmann: Delvis enig. Men du snakker om at ting sklir ut, det er forsåvidt greit nok. Men det samme gjør diskusjonen om man IKKE holder seg til regelverket, synsing og egne meninger om at det kan gå "med et godt treff" f.eks. Om 15 forskjellige personer har egne meninger om hva som kan skytes med salongrifle, ja da sklir det ut..

Hold det til regelverket, og "skliinga" blir minimal.

Link to comment
Share on other sites

Helt enig, men regelverket ble tidlig beskrevet, og man fikk opplyst hva som er lov. Da burde det være punktum. Istedet så har du 3 sider med meninger om å skyte skarv, om folk er kompetente til å jakte siden de ikke har jegerprøven klistret innenfor hjernebarken osv. Det var helst det jeg mente med å skli ut.:)

Link to comment
Share on other sites

skulle mene at en moderator kunne stenge tråder der et spørsmål er blitt godt nok besvart.

denne er vel ganske godt besvart etter bare noen minutter og ganske så få innlegg.

og en tråd som dette må da være et kjempe eksempel på en F.A.Q. tråd, noe som kansje er under opparbeiding?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...