Jump to content

Storfornøyd med Blaser tråden:-)


cervus elaphus

Recommended Posts

Har kjøpt meg blaser r8 professional med et 300 win mag løp og et 223 rem løp. 300 win mag går hull i hull, men 223 synes jeg sprer mye, har dog kun skutt med norma 55 grain jaktmatch, har noen andre opplevd mye spredning med denne ammoen i r8 og eventuelt hvordan helmantel ammo går bra i denne børsa (fabrikk eller hjemmeladninger). ellers storfornøyd med blaseren.

Link to comment
Share on other sites

Har sett på tofot fra Stoney Point, er interessert i en sittende modell av typen rapid pivot bipod. (Som blant annet storfangst fører) men innser at det muligens krever litt modifisering av den delen som er fast montert på våpenet, da det å lage et til feste for tofoten på undersiden av stokken er uaktuelt.

 

Er det noen av dere som har fått til en god løsning på dette? Eller kanskje dere har noen tanker? Jeg kan maskinere deler slik at den originale delen passer til frontmontert montering, men det er litt vanskelig å komme med en god løsning når jeg ikke har delene i hånda og får målt og testa litt..

 

Så det jeg egentlig lurer på er om noen av dere har fått til en god løsning med stoney point rapid pivot bipod og frontmontert feste?

Link to comment
Share on other sites

Du mener oppspenneren som også klikker og skremmer viltet? Ja da, den er fin den :lol:

 

Neida, Blaser er fine våpen, har en R93 selv. Men husker jeg irriterte meg over det bråkete sluttstykket og den ikke akkurat lydløse sikringen når jeg lå og pekte på en villreinflokk i fjor.

Link to comment
Share on other sites

Og hvis folk knoter såpass med oppspenneren på ein r93 at den skremmer viltet - då er det eit eller anna fundamentalt galt med måten oppspenneren blir betjent på :winke1:

Har sjølv lokka inn rev og spent opp og skutt utan problem. Dette med mikkel på temmelig kloss hold - med alle sanser retta mot meg.

Samt eg har både spent opp og ned på måneskinnsjakt utallige ganger, der hjorten har vert innpå 10-15 meter utan problem.

 

At folk ikkje liker blaser, har eg ingen problem med - noko må ein jo krangle om :mrgreen:

Men at oppspenneren lager så mykje lyd at det faktisk er eit reelt problem på jakt? Pølsevev 8)

Link to comment
Share on other sites

Etter og ha solgt min blaser for lenge siden handlet selvfølgelig min bror ei ny R93 i .30-06 kappet og gjenget og med maxim demper. Hadde nesten glemt hvor fantastiske våpen detter er. Og jeg som vurderte og kjøpe meg ei Sako til. Nå blir det jaggu ikke langt i fra at jeg ringer og bestiller meg ei ny R93 i morgen.

Link to comment
Share on other sites

DempetR93.jpg

 

Forrige søndag var jeg fire timer ute med min nydempede R93. Demperen er en Hausken kompakt som kun veier 330g og er veldig fin på ei rifle som skal brukes på rein og litt toppjakt. Kappet løpet til 52cm og dermed ender totallengden ikke mer enn et par cm fra opprinnelig.

 

Nå har jeg vært "storfornøyd med Blaser" i nesten to år! Helt fantastisk med ei rifle som enkelt samler treskuddsserier innenfor klistrelappen så lenge man selv gjør jobben riktig. Det fine med Blaseren er at det alltid er ens egen skyld om man ikke treffer skikkelig eller har dårlige samlinger... selvsagt er det også litt kjipt å ikke kunne skylde på rifla. :-)

Link to comment
Share on other sites

Slenger på ett spørsmål her....

Har nettopp fått min r8 og montasje i hus men har ett lite problem...

Er det noe justering på hurtigmontasjen? Den virker litt for smal til å gå i lås på løpet.

Har ikke lyst å bruke så mye krefter eller begynne å skru noen plass før jeg har fått ett svar :-)

 

 

Takk :-)

Link to comment
Share on other sites

Står trolig foran et Blaser kjøp, R8 Professional.

Er det noen her inne som har en professional med Savanna farge (evt. en professional hunter)?

Kunne tenkt meg å sett bilder av en slik en. Blasers hjemmesider er grei nok, men usikker på korrekt fargegjengivning. Lys? mørk?beige? brun?

Usikker på om det er fint eller stygt, og lite lysten på å finne ut det siste selv...

Link to comment
Share on other sites

Er også litt nyskjerrig på denne stokken som du nevner her, tillater meg i tillegg å spørre om noen vet hvordan det er med å bruke "finere kaliber" enn disse grove afrikakalibrene i denne stokken? Eller er stokken laget bredere og kun for 375H&H og oppover?

Link to comment
Share on other sites

Det datt inn en Zeiss 4-16x50 her idag. Skulle montere den på R93 montasje med lave ringer, og de var jo for lave. Huset tar ned i montasjen.

 

Er det noen som har en tilsvarende kikkert på R93-montasje og kan tipse om jeg kan klare meg med medium ringer eller må jeg ta steget opp på høye ringer?

Link to comment
Share on other sites

Du klarer deg med medium. Jeg har 50 mm lysåpning på min og den passer i mine medium ringer... skal til og med få inn en 56, men det baserer jeg på øyemål (men det er god klaring!) EDIT: har 315 mm avstand fra kolbekappe EDIT2: Trodde jeg hadde lave ringer, men det har jeg da sikkert ikke. Et annet tips er å tå med børse og kikkert dit det er kjøpt og få det montert, eller hvert fall stille spørsmålet ditt hos en forhandler (om svarene du får her ikke er tilfredsstillende..) :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg måtte bruke spacere når jeg skulle montere Zeiss 4-16x50 på min R93.

Tror jeg har standard ringer, og da ble det akkurat passe med de originale avstandsstykkene.

 

Finnes det ulike høyde på ringene da?

 

Spacere er nok tingen ja. Det står på diverse steder at ringene finnes i lav, medium og høy. Men spacere gjør selvsagt samme oppgaven.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan ser man om det et lave, medium eller høye ringer? Jeg har en Victory 3-12x56 og en Z6i 2,5-15x56 i to montasjer som jeg tror er helt like (ny modell, selges som "R8"-montasjer i noen butikker) og et par eldre der en kanskje er en anelse lavere (sitter en Swaro 1,5-6x42 der uten at kikkerten virker spesielt høy). Er det en merking på montrene eller ringer, eller går det å måle høyde på ringer og sammenlikne mot oppgitte mål?

Link to comment
Share on other sites

Da var jeg også blitt Blaser eier. :)

Hentet i dag en R93 Pro i 6,5x55 hos Rygge Våpen. Løp kortet til 50cm og gjenget for en A-Tec Maxim.

Kikkert er en Vortex Viper PST 4-16x50 FFP mrad i en lite brukt Blaser montasje (fra Finn.no) med ringer som var frest ned 2-3mm. Passet perfekt uten kolbeforhøyer.

 

Har også en Vektor maskin bipod adaptor og versa Pod tofot men det er ikke montert enda.

Link to comment
Share on other sites

Endelig!

 

Hentet Blaseren her om dagen.

En Blaser Tactical 2 i 338LM

Harris bipod m/ pod loc

Buttspike

TRG rekyldemper

BR Reflex TRG demper

Premier Reticles LT i Spuhr montasje

 

Testskyting på lørdag.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Litt generelt spørsmål dette med tanke på systemvåpen generelt.

 

 

Vist man har ett våpen med magnumkasse I kaliber feks. 458 lott(vet blaser rettrekkerene ikke har låskasse, men hva skal man kalle det da?) kan man da bruke standard kaliber som 308 win i samme våpenet? Vist man må ha ett våpen til hver kaliberklasse så forsvinner jo litt av poenget for min del hvertfall.

 

Har gått og lurt på dette en stund :)

Link to comment
Share on other sites

8x68s bruker ME sluttstykkehode. Hvilke stokker den passer i er avhengig av hvilken løpsprofil du velger - den leveres i standard (som går i alle stokker) og Semiweight som krever videre løpskanal. Professional leveres både med standard og Semiweight løpskanal (i hvert fall i R93).

 

Full oversikt finner du her: http://www.blaser.de/fileadmin/editor/produkte/caliber-pdf/Blaser_Calibers_Bolt_Action_EN.pdf

Link to comment
Share on other sites

Hei. Endelig kom 223 løpet dalende ned i postkassa og sitter no og pusser og montere kikkert. Og lurer da på viljen ammo som går bra i derres løp, hadde tenkt å kjøpe inn litt forskjeligt å prøve. Men er det noe eg kan styre unna

Link to comment
Share on other sites

Jeg vurdere å melde meg inn i deres ekslusive klubb.

Men jeg har noen spørsmål til dere.

 

Har vært inne på hjemmesiden til Blaser, men blir ikke så klok på hva som skiller disse to modellene???

 

Til mitt bruk så er R 93 Professional eller R8 Professional som er mest aktuelt, ettersom jeg bor langs kysten der forholdene er røffe.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...