Jump to content

Storfornøyd med Blaser tråden:-)


cervus elaphus

Recommended Posts

Presisjonen har ikke sammenheng med hvor mye du kapper.Man får like gjerne en mere presis børse,da løpet blir kortere og dermed blir det mindre svingninger i løpet.

 

Det du skal tenke på er tap av hastighet,samt større munningstrykk når du kapper.Dette kan sikkert noen som har greie på det fortelle deg mere om.

 

Selv har jeg inne ett 6,5x55 løp til R8 min som blir kappet på 48 cm.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hei jeg har et spørsmål, i anledning at jeg har fått akutt havesyke etter ny børse og denne gangen med noe oppgradert stokk og system våpen, eller rettere sagt lysta har vært til stedet lenge emn middlene er først anskaffet nå... og siden valget falt for en blaser lux, mest sannsyling tilsvarende black edition men med lux sideplater.

 

og spørsmålet er som følget hvilken del av våpenet er å regne som et våpen i våpen garderobet? jeg vet at jeg kan kjøpe så mange løp det passer meg, men det er godt mulig at jeg også vil kjøpe et stokk type proffesional, altså i plast, er denne også å regne med som et våpen i våpen garderobet, eller er sluttstykket som blir registrert som det?

Link to comment
Share on other sites

Det er bæreblokken som løp og sluttstykke monteres i som er nummerert og registreres. På Professional-stokken er denne delen støpt inn. Jeg er ikke sikker på om du kan registrere den som våpendel og dermed unngå at den tar plass i garderoben eller ikke, det må du nesten forhøre deg med politiditriktet ditt om.

Hvis du vil ha en registreringsfri løsning bør du nok heller satse på et sett med simplere treskjefter.

Link to comment
Share on other sites

..GRS stokk kan ein kjøpe utan å måtte bruke lisens.

Ja, men da trenger du uansett en Professional eller Offtrack som kan "slaktes" for å få ut "låskassen/blokken" som er registreringspligtig. Min R93 Professional stokk ble pensjonert nettopp fordi jeg monterte over "blokken" i et GRS-skjefte.

Link to comment
Share on other sites

Jeg snakket med Bergen politikammer, og de sa at en ny stokk måtte registreres på samme måte som andre registreringspliktige våpendeler. Nå har jeg ikke hørt med Odda om det, erfaringsmessig kan de litt mer, så ikke ta det BPK sier for alt for god fisk.

Link to comment
Share on other sites

Jeg snakket med Bergen politikammer, og de sa at en ny stokk måtte registreres på samme måte som andre registreringspliktige våpendeler. Nå har jeg ikke hørt med Odda om det, erfaringsmessig kan de litt mer, så ikke ta det BPK sier for alt for god fisk.

 

Skal du kjøpe en ny grs-stokk til børsja er di vel det ferdig montert med låse kasse i :!::?: ( ihvertfall fra J&F i arnedal )

Link to comment
Share on other sites

Ja, på R8 er det slik ettersom Blaser vistnok lager en spesiell utgave av "blokken" for GRS. Går ut fra at disse stokkene/blokkene er registrert. Noen som vet dette sikkert?

 

Min R93 GRS måtte utrustet med en "blokk" fra en annen Blaser-stokk og er dermed registrert som våpendel/låskasse og tar en plass i garderoben.

Link to comment
Share on other sites

Har noen spørsmål angående erfaringer med treffpunktforandringer med flytting av kikkertsikte fra ett løp til annet løp. Har 9,3 og 6,5 løp til min r93. Til disse har jeg 3 forskjellige sikter m/montasjer. Vet ikke om jeg er usedvanlig heldig men kikkertene kan flyttes uten treffpunktforandring fra ene løpet til det andre.Bare en liten korrigering behøvs på justeringsskruene til strammingen av festet. Jeg er mektig imponert over hvor lite treffpunktet flyttes ved bruk av forskjellige patroner. Har til nå ikke behøvd å skru på kikkerten for å korrigere treffpunkt. En 85gr sierra fra 6,5 løpet og en 325gr oryx fra 9,3 løpet treffer bruskorken på 100 m med samme kikkertsikte uten å skru på tårnene.Helt utrolig!

Min sønn kjøpte seg en r 93 i 9,3x62 nå, og i mangel på montasje og kikkertsikte skulle han få låne ett sikte av meg så lenge. Overraskelsen var stor da vi skulle sette siktet på hans løp og det måtte så mye som ett par omdreininger ut på justerskruene for å få låst siktet til løpet. Ved første prøveskyting satt treffpunktet 35 cm ned og 15 til venstre på 100m. Er denne treffpunktforskjellen normal? Muligens har jeg bare flaks med mine løp og montasjer. Hva er deres erfaringer?

Link to comment
Share on other sites

Takke så mye for svarene, jeg skal forhøre meg om tid og stunder med våpenkontoret, ut ifra svarene her ser det ut til at 2 plasser i våpen garderoben må tas i bruk om en skal ha blaser R8 men pen stokk og med plast stokk. (det ante meg egentlig, men hadde et lite håp om at det kanskje kunne være et lite smutthull der....)

 

alternativet kan jo selvfølgelig være 2 tre-stokker en meget alminlig til reinsjakt og dårlig vær og annet, som en gir F... i om det blir riper og hakk i og en litt finere en fordi jeg har lyst på et våpen med pen treverk.

Link to comment
Share on other sites

alternativet kan jo selvfølgelig være 2 tre-stokker en meget alminlig til reinsjakt og dårlig vær og annet, som en gir F... i om det blir riper og hakk i og en litt finere en fordi jeg har lyst på et våpen med pen treverk.

Da gir det for min del mer mening med en Professional der du slipper unna bekymringer med treverk som suger vann og deretter presser på pipe etc., samtidig som denne er billigere. Eller, om du ikke er bekymret med vekt kan du jo vente til GRS slipper en versjon til R93 - denne tåler jo en del mishandling, samtidig som den er veldig fin å skyte med.

 

Jeg angrer i hvert fall ikke på min GRS til Blaseren. Overveier inn imellom å kjøpe en R93 i "pent tre" som solskinsrifle, men har en følelse av at den ikke vil bli brukt - GRS'en er helt enkelt for bra ;)

Link to comment
Share on other sites

jeg ser det, men sakens kjerne er jo egentlig at jeg skal ha 1 pen børse som er systemvåpen og prøvde å finne et smutthull til å ha plast stokk til denne også uten å bruke mer enn 1 plass av våpen garderoben, men det ser ikke ut til å være så enkelt, hadde bare våpen garderoben vært litt større...

Link to comment
Share on other sites

Eg tur den "black edition" under er ein std med svart låsekasse. Slik va det når eg var på Norma on Tour. Brukte den egentlege black edition på banen. Blir aldri sikker, men blir nok ein black edition i 6,5 med hevearmskule i tre, 52 løp m åpne sikter. Lurar au på om eg ska koste på fluta løp, men er redd for at det æ uforsvarlig pris på slikt, nokon som veit prisen sikkert? Z6i på topp;)

Link to comment
Share on other sites

@hjortefot

Vet du om den luxen der har oppgradert treverk?

Egentlig skal black edition som henger under ha grad 6 treverk, mens lux skal ha grad 4.

Virker ikke til å være tilfelle her

 

Treverket på blaser/sauer varierer mye innenfor de samme gradene. Du kan få en med grad 3 som er finere enn en 4 fks. Derfor er det litt skummelt og bestille en du ikke har sett først, hadde jeg bestillt en black edition til over 40 laken og endt opp med den på bildet fra norma traileren hadde jeg blitt lite imponert for å si det mildt :overrasket: Jeg har studert mange stokker og den ville jeg sagt var grad 2 eller 3! En annen mulighet er jo å reise ned på fabrikken og plukke ut en selv. Beveren sport har gjort det og har noen lux/black edition inne nå med fine stokker!

Link to comment
Share on other sites

Da har man bestilt seg en R8 prof med justerbar kolbe i kaliber 9,3x62 med en z6i 1,7-10x42 med en Hausken std demper. Skal kappe løpet, men lurer på hvor mye jeg bør kappe det? Hva har dere kappet det til? 50cm? 47cm?

Link to comment
Share on other sites

Da har man bestilt seg en R8 prof med justerbar kolbe i kaliber 9,3x62 med en z6i 1,7-10x42 med en Hausken std demper. Skal kappe løpet, men lurer på hvor mye jeg bør kappe det? Hva har dere kappet det til? 50cm? 47cm?

Kappet min R93 i 9,3x62 på 50cm. Mye kortere enn det gikk ikke, demperen fikk ikke plass med GRS-stokken da. Angrer egentlig litt på at jeg kappet, har full lengde på 6,5x55-løpet og synes fortsatt at riflen totalt er svært lett å håndtere. Ikke at kappingen er noe problem i det kaliberet, men jeg lurer noen ganger litt på om det virkelig er så nødvendig å kappe løp hele tiden (og nei, jeg er ikke fanatiker, jeg har andre korte løp inkl kappet 6,5 til bane, dempere på alle løp etc.)

Link to comment
Share on other sites

Da er endelig min Blaser R93 pro kommet til Ålesund. Desverre så ligger den hos posten, men det blir vel mulig å hente den i morgen. :D

Jeg har derfor noen spørsmål:

1: hvordan bør løpet "brekkes inn" ?

2: Hvordan skal jeg takle missunelsen fra min gode venn. (som forøvrig har en Sauer 202 outback.) høhø

Link to comment
Share on other sites

1: løpet bør bare pusses rent med noen filler før bruk, for å fjærne evt. lagringsfett / olje. Innbrekking av løp er ikke bevist at fungerer, og løpsprodusentene er veldig uenig om det fungerer... Og det hviskes om at de produsentene som anbefaler det kun gjør det for at folk skal slite ut pipene raskere, så de kan selge en til :wink:

2: Sauer-eiere har en tendens til å takle misunnelsen med å benektelse, gjerne ved å påpeke ikke-eksisterende feil og problemer med R93 :lol: Bare overse det, store hunder trenger ikke bjeffe 8)

Link to comment
Share on other sites

Avhenger av hva du skal skyte. Fusion 140 grains går omtrent like bra som 123 grains Scenar skytterlagsammo i min R93. Bra rådyrpatron, billig. Holder ikke 2700 j på 100m, og kulen kan dele seg opp ved treff i grove ben. Men igjen, bra rådyrpatron.

 

Federal Premium Trophy Bonded 140grains (Jaktdepotet pleier å ha disse) går ikke stort dårligere og er en knallbra kule jeg ikke ville nølt med å bruke på elg etc.

Link to comment
Share on other sites

Tordenkjeppen postet denne i en annen tråd. Bladet Wild und Hund har testet hvordan Blaser R93 og Mauser 98 klarer å mate med sand i mekanismen. Først med tomt kammer, og så med dummy patroner i magasinet. R93 gikk klart utenpå Mauseren... Dette er interessant. Nå har Mauserfolket holdt på i årevis med å si at Blaser er Tysk gjøkur med for mange små deler, at Blaseren er aldri klarer skikkelige feltforhold og er uegnet på safari/i isødet osv osv, mens man med en Mauser kan skyte opp ned i et gjytjebad. Denne testen viser noe annet. Interessant!

http://www.wildundhund.de/cgi-bin/r30msvccms_seiten_ansicht.pl?&var_hauptpfad=../r30/vc_content/&var_fa1_select=var_fa1_select||438|&var_seiten_nummer_uebergabe=3664

 

(Jeg kan ikke Tysk men jeg klarte å hangle meg igjennom teksten ved hjelp av google translate http://translate.google.no/)

Link to comment
Share on other sites

Denne tråden er alt for lang...

 

Hvis man er sånn passe sær og vil ha et kaliber i R93 som ikke leveres, og vil få en børsemaker til å bygge om ei pipe med muffe til nevnte kaliber - hvilken børsemaker bør en snakke med da?

 

Jeg har sett det, snakka me'n, men ikke pokker om jeg husker navn...

Link to comment
Share on other sites

Tordenkjeppen postet denne i en annen tråd. Bladet Wild und Hund har testet hvordan Blaser R93 og Mauser 98 klarer å mate med sand i mekanismen. Først med tomt kammer, og så med dummy patroner i magasinet. R93 gikk klart utenpå Mauseren... Dette er interessant. Nå har Mauserfolket holdt på i årevis med å si at Blaser er Tysk gjøkur med for mange små deler, at Blaseren er aldri klarer skikkelige feltforhold og er uegnet på safari/i isødet osv osv, mens man med en Mauser kan skyte opp ned i et gjytjebad. Denne testen viser noe annet. Interessant!

http://www.wildundhund.de/cgi-bin/r30msvccms_seiten_ansicht.pl?&var_hauptpfad=../r30/vc_content/&var_fa1_select=var_fa1_select||438|&var_seiten_nummer_uebergabe=3664

 

(Jeg kan ikke Tysk men jeg klarte å hangle meg igjennom teksten ved hjelp av google translate http://translate.google.no/)

 

Dessverre så gjør mangel på kontrollert mating R93 helt ubrukelig til skyting med børsen opp ned. Alle som har jaktet endel vet at dette er alfaω for normal jaktskyting.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...