Jump to content

Storfornøyd med Blaser tråden:-)


cervus elaphus

Recommended Posts

Andre som har problemer med å lade opp magasinet på en R8 i 6,5x55?? Synes patronene er forferdelig vonde å få i!! Må liksom presse hardt, i motsetning til R93

 

Når du har fått på plass den første patronen,har du da prøvd å presse ned bakerst på den første patronen mens du skyver neste patron på plass?Jeg holder mekanismen med begge hender og bruker hovedsakelig begge tomlene til å lade med,da glir de så fint på plass så.

Press og skyv der altså 8)

 

Dette er også på 6,5x55

Link to comment
Share on other sites

Ser det er en del diskusjon om R93 vs R8.

Fordelene ved R8 er flere enn uttagbart magasin. Det har vært noen stygge ulykker med R93 der heftige hjemmeladninger har resultert i alvorlig personskade. Nå er gardenakoblingen kraftigere dimensjonert og det er bedre utløp for overskuddstrykk.

Ulempen ved R8 er vekt, slik jeg ser det. Kraftigere løsninger veier. Jeg har kun fiklet på R8 i butikken. For meg er ikke fordelen så store at jeg synes de oppveier ulempen med vekt. Ikke så store at jeg vil vurdere å selge min R93 (4 løp til) og bytte til R8 i hvertfall. Dersom jeg skulle kjøpe nytt nå så vet jeg jammen ikke hva jeg hadde gjort.

Link to comment
Share on other sites

Når du har fått på plass den første patronen,har du da prøvd å presse ned bakerst på den første patronen mens du skyver neste patron på plass?Jeg holder mekanismen med begge hender og bruker hovedsakelig begge tomlene til å lade med,da glir de så fint på plass så.

Press og skyv der altså 8)

 

Dette er også på 6,5x55

 

Hei. Høres bra ut! skal teste det ikveld :)

Link to comment
Share on other sites

dere som er slike blaserfolk, å har vært i gamet lengre enn meg, har dere erfaring med det fantastiske kaliber 308, og kapping av løpet på dette?

venter på en r93 pro med 40cm løp :)

 

Jeg har ett 308 løp,kappet til 42 cm med en Maxim demper. Funker fint det,men har ikke fått testet det på lengre hold enn 200 meter.

Har tatt vekk to moduler på dempern og da er rifla under metern lang,snerten å gå med! :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Har ein R93 med 50 cm pipe i kal 9,3. Etterkvart har eg sett på versapodfeste i forkant av stokken, sett på ny og større hevarmskule og i helga skal eg skru på ei limbsaver kolbekappe. Skal snart sende børsa til Rygge våpen for montering av justerbar kolbekappe. Til vanleg jakt har eg ein maksimdempar og varipoint 2,5-10x50 og til skogsjakt tek eg av demparen og brukar ein micro-aimpoint.

I mine auger byrjar den å bli veldig optimal :D

Link to comment
Share on other sites

Lurer på hvilke kaliber jeg kan bruke ved å bare skifte løp? Er org 6,5x55. Er ute etter grovere kal.

 

Hei du, fornøyd med rifla?

 

Har aldrig angret så mye på et salg som av den børsa :wink:

Send PM hvis du en dag skal avhende den igjen.

 

Er faktisk ikke helt sikker på spørsmålet ditt, men tror det er opp til 9,3x62 uten sluttstykkehode skift.

 

mvh

Sauerhansen

 

Litt seint svar her;)

 

Men jeg er kjempefornøyd med rifla Sauerhansen. Blitt 4 hjort og 1 elg sålangt med den :winke1: Så denne blir nok i mitt eie en god stund fremover ja dessverre, men skal skrik ut hvis den kommer for salg:)

Satser på å skaffe meg et ekstra løp i et annet kaliber nå snart. Ikke noe jeg egentlig trenger, men "havesyken" er vel noe som heter..

Link to comment
Share on other sites

Jeg har et par spørsmål til min R93 prof i 30-06.

 

For å få ut sluttstykket skal jeg flg manualen bare trykke ned sluttstykke stopperen og dra ut sluttstykket, men jeg må i tillegg presse den høyre magasinveggen inn først. Dette skal også iflg manualen bare være nødvendig på kortere patroner som 308. Er dette riktig?

 

Hvor kan jeg få tak i en god kolbeforhøyer som hever anlegget nok til at det passer med en Zeiss 2,5-10x50? Helst en som er lett å ta av og på.

Link to comment
Share on other sites

For å få ut sluttstykket skal jeg flg manualen bare trykke ned sluttstykke stopperen og dra ut sluttstykket, men jeg må i tillegg presse den høyre magasinveggen inn først. Dette skal også iflg manualen bare være nødvendig på kortere patroner som 308. Er dette riktig?

Det er definitivt ikke riktig. På min R93 Professional trykker jeg bare ned stopperen og trekker sluttstykket rett ut bakover både for .30-06 og for 9,3x62. For meg høres det ut som du har feil magasin, f.eks. et til 6,5x55. Det ser du når du tar magasinet ut, de er merket på siden med hvilke kaliber de er tilpasset.

Link to comment
Share on other sites

Helt riktig! Det var et 6,5x55 pluss noen andre kalibre som satt i børsa. Tenkte ikke på det siden børsa matet 30-06 helt fint når jeg prøvde det...

 

Jakt & Friluft ytte sedvanlig hyggelig og rask service så nytt magasin er i posten.

 

Kolbeforhøyeren til pej skal definitivt sjekkes ut.

 

Takk for raske og gode svar!

Link to comment
Share on other sites

Installerte 2 fot adaptor på R93 i går og testet i dag med 22l.r settet på banen.

 

1 problem er at selv med liten fast nøkkel kommer jeg ikke til for å få teitet mutteren skikkelig (det er for liten plass til å få skrudd).

2 problem er at på banen virket det som at den bøyes en del når man lader 2 foten.

Er dette pga 1, eller er plasten i stokken så lite stiv?

Venter med å skyte grovere før jeg har fått en løsning eller bekreftelse på dette.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Var inne på Norma sin side og fant ikke annet en en tofot som ligner veldig mye på en Harris tofot.

Ser ikke ut som om de har noe som er spesial tilpasset Blaser der i allefall.

 

Så et lite praktisk spørsmål til den store skare av Blaser eigere, Er løpene til Blaser ferdig innbrekkt, (firelappet) fra fabrikk?

Var og skulle firelappe et nytt løp, men vart i grunnen litt overrasket da eg skulle pusse med manelfjerner etter første skudd, uten å gå indikasjon på mantel i løpet. Brukte Robla Solo mantelfjerner og den gir missfargede pusselapper ved den minste antydning til mantel i løpet.

 

Mvh

Lakelanderen

Link to comment
Share on other sites

dette er vel en av de største mytene i skyteverdenen. :roll:

1. Er det maskineringsmerker i løpet ditt?

2. Hvis 1 stemmer, vil det gjøre forskjell å skyte 30 skudd gjennom med puss i mellom få dem vekk?

3. Hvis 2 stemmer, lar løpet seg påvirke av dette går det ikke mange hundre skudd før riflingen er borte.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet ikke hvilken finishingprosess Blaser kjører, men konstaterer at begge mine løp er svært blanke innvendig. Ingen av dem har problemer med mantelavsetning, og begge blir fort ren uten anstrengelser når jeg pusser dem. Tror egentlig bare de gjør skikkelig jobb med å polere dem.

Er forøvrig enig med sirhitalot. Orming eller øgling av løpet derimot... 8)

Link to comment
Share on other sites

Orming eller øgling av løpet derimot... 8)

Ja, dette er vel de eneste metodene som er bevist å fungere. (Både for rustfrie og blånerte løp)

 

kan tenke meg det ja, vel dette er første gangen eg tenkte at eg skulle vere litt ekstra snill med ett nytt løp og ble vel som sagt tidligere litt overrasket da resultatene ved pussing ikke ble som forventet. Har lest at somme har en stor jobb med mantelfjerning mellom hvert skudd, derfra spørsmålet i første rekke da eg ikke opplevde samme resultat som andre tilsynelatende har gjort.

 

Når det er sagt så var løpet veldig enkelt å få reint mellom hver skyting 3-4 pusselapper så var det så reint at ny pusselapp hadde berre spor etter rense veske og var uten missfarging av noe slag hverken mantel eller karbon.

 

Så min erfaring tilsier at neste løp blir berre montert og skutt med som normalt uten meir dilldall.

 

Mvh

Lakelanderen

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker VFG-propper. Først en propp dynket i solvent, så vente noen minutter, så to tørre propper på holderen, skyve en gang gjennom, bytte den ytterste og skyve gjennom en gang til, og da er det rent. Er imponert over overflaten innvendig i de løpene. For ikke å snakke om utvendig - de tåler vestlandsklimaet bedre enn den rustfrie Rugeren jeg hadde før :shock:

Link to comment
Share on other sites

Slenger inn et sørsmål her jeg. Det står sikkert på noen av de tidligere sidene, men latskapen lever....:)

 

Lurer litt på en F3 game. Er det noen som kan opplyse en stakkar om hvor mye denne veier. Ser noen sier 3 kg, noe som er greit, mens andre sier den ligger på snaue 3,3 kg, noe jeg syns er tungt.

 

Satser på velvilje:)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...