Jump to content

Storfornøyd med Blaser tråden:-)


cervus elaphus

Recommended Posts

Har gått en stund og tenkt at jeg burde skaffe meg en dedikert hagle til leirdueskyting. Så gjorde jeg tabben å plukke opp og svinge litt på en F3 Competition Sporting. Har en ubehagelig følelse av at dette kommer til å bli dyrt :oops:

Ad vekten, kan hende den kryper ned mot 3kg i kaliber 20 - og det er jo et aldeles udmerket kaliber som jeg er en ivrig propagandør for :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

3,7??? :overrasket: He he.... Da er det jo ikke noe vits i å trene ved siden av lenger... He he... Det er noe jeg ikke har lyst til å bære rundt på. Men sier ikke at andre ikke kan gjøre det :)

 

Hører mye skryt av dette cal. 20 ja.. Men har grodd fast ved 12 da gitt. Lånte en 20 cal da jeg var het fersk. det var ei utrolig smekker hagle. Men syns blaser skriver at vekta skal være ca den samme jeg.

Link to comment
Share on other sites

tror ikke det hadde vært feil med en f3 competition sporting highpower ;)

 

@krutt: Ja jeg har en gammel russer, sikkert laget av russisk rækved å støypjern(sagt på dialekt), men funker godt til alt, pluss at når du har en litt tung hagle så er det ikke så ubehagelig å skyte litt litt kraftigere patroner enn rypehagl o.l :)

Er bare å spise normal norsk husmannskost så klarer du nok å bære en hagle over 3kg ;) Hehe, neida, men det er jo en smakssak.

Link to comment
Share on other sites

nå begynner ting å falle på plass her. fått kjøpt meg ordentlig versa-pod med alt av motstand justerbart og laget feste for denne. Jeg har også fått ny hevearmsende i alu, som jeg synes er mye bedre å holde i. Kikkerten er en ventekikkert, Weaver 3-15x50 Tactical (faktisk veldig grei) på en 20-moa stål picatinny-skinne... Treff på første skuddet på 600 etter innskyting på 100 :D

web.jpg

web.jpg

web.jpg

 

 

Hei. Er du godt fornøyd med picatinny (eller er det en weaver?) skinnen din? Er det 100% likt treffpunkt etter at den har vært av?

 

Er det 9 waever spor og 1 picatinny spor? Er den faktisk lavere en den orginale sadel montasjen?

 

Blir det fort rust på denne? Ladeproblemer? 20MOA tilten stemmer?

 

Mye spørsmål her... er dette et produkt du ville anbefalt meg å kjøpt? :-)

Link to comment
Share on other sites

Dersom du ønsker å ikke skade den originale hevarmskula er en kurant måte å få tak i den å legge en gummilapp rundt før du tar tak med ei vannpumpetang. Våt lærlapp eller liknende kan også brukes til mellomlegg. Bryr du deg ikke om originalkula er ei vannpumpetang/skrustikke/chuck/spennhylse eller annet bare å gi gass med.

Link to comment
Share on other sites

Leoestby, har ikke målt tilten, men er en del forskjell (har en uten tilt også). har ikke fått noen tegn til rust, men har blitt tørket hver dag hvis den har blitt våt. Kan teste om det er noe treffpunktforandring, men det kan like gjerne være ringene (leup QRW). Skinna skal garantert fra produsent holde treffpunkt, men den blir aldri tatt av( hvertfall ikke i felt). Det er desverre weaver spor, så den må en tur i fresen når jeg skal bruke recknagelringene. Har hatt noen hylser som spretter ned igjen i magasinet, men da har jeg tatt langsomt ladegrep. Jeg kommer hvertfall ikke til å kjøpe meg noen orinalmontasje på kommende piper.

Link to comment
Share on other sites

Hei Folkens,

 

Hevearmskulen på min R8 sitter noe grønnjævlig :evil:

Hvordan får jeg løsnet denne for bytte??

 

mvh

Sauerhansen

 

Denne brukte jeg på min R8:http://www.jula.no/multiavdragersett-199007

Grunnen til at det sitter noe grønnjævlig heter blå Locktite.

Disse er også suverene til lyddempermoduler som sitter som fyttesatan :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Leoestby, har ikke målt tilten, men er en del forskjell (har en uten tilt også). har ikke fått noen tegn til rust, men har blitt tørket hver dag hvis den har blitt våt. Kan teste om det er noe treffpunktforandring, men det kan like gjerne være ringene (leup QRW). Skinna skal garantert fra produsent holde treffpunkt, men den blir aldri tatt av( hvertfall ikke i felt). Det er desverre weaver spor, så den må en tur i fresen når jeg skal bruke recknagelringene. Har hatt noen hylser som spretter ned igjen i magasinet, men da har jeg tatt langsomt ladegrep. Jeg kommer hvertfall ikke til å kjøpe meg noen orinalmontasje på kommende piper.

 

Jeg har allerede bestilt en, så det du skriver her er musikk i mine ører. :lol: Han kunne lage en 20MOA i pitacinny også, men det ble dyrt og vanskelig å få til. Ellers var han veldig hjelpsom og trivilig, og sender den som julepakke til meg ;-)

 

Neste blir å kjøpe kikkert med taktiske tårn og godt retikkel, og montere på noen TPS TSR ringer som passer til weaver. Så får vi se om det blir lyd på gongen etter hvert .-)

Link to comment
Share on other sites

Har fått en del PMs nå av folk som lurer på skinnen min, så jeg legger ut litt info her:

 

Jeg fikk skinna laget av en som heter Bojan Stoyanov. Eller rettere sagt en av hans slektninger som gjør det. han ordner businessen. Jeg kjøpte 1. stk uten tilt og 1. stk fikk jeg laget med 20MOA. Begge kostet det samme, 1400 ca. inkl frakt. Dette synes jeg er veldig grei pris (hvis du tenker på pris på orginalmontasje). Skinnen er laget i solid stål.

En liten svakhet med dette er at blaser ikke alltid har sine festepunkter på samme sted, slik at skinna 30-06 løpet mitt er litt skeiv. Det har jeg bare kompansert for ved å rotere kikkerten i ringene, men hvis jeg da vil bytte kikkert mellom feks. min remington 700 så vil ikke kikkerten være rett. På 6,5x55 løpet mitt med tilt-skinna er det rett, så her er alt bra:)

Har jobbet en del i våpenbutikk, og sett at blaser har varierende feste i pipene sine, så det er det som er feilen. En skinnemontasje til feks. Zeiss som SKAL bli rett har stått skeivt.

det tok et par uker å få den uten tilt og et par måndter for den med tilt, for den måtte spesiallages.

screenshot29.png

 

dette er den jeg har, men han lager en type som er lenger (bygger like langt framover som bakover) og en kort, som ikke bygger bakover. Det er litt forskjell på pris, men det har jeg ikke i hodet.

 

Skinna er som sagt weaver, dvs. noen av ringene der ute vil ikke passe. Det betyr at den må en tur innom et verksted om du vil bruke ringer som Recknagel o.l. som er beregnet for picatinny.

Skinna følger standard, slik at kikkerter fra feks. Leup. Mark 4 skinna går rett på uten å flytte ringene.

 

mailen til Bojan er bojan37@yahoo.com

send han en mail, og hils fra meg:)

edit. Ser at han har fått eBay-butikken oppe å gå igjen. Prisen på 20MOA har økt noen hundrelapper.

http://www.ebay.com/sch/zruncho/m.html?_nkw=&_armrs=1&_from=&_ipg=&_trksid=p3686

Er det noen uklarheter er det bare å spørre.

Magnus

Link to comment
Share on other sites

Har nå siklet lenge nok, og skal hente en R8 Proff 308. med 45 cm langt løp og Hausken Std lyddemper til uka :)

 

Noen som har no forslag av ammo til en sånn rigg? :roll: Vet det kan variere veldig men tenkte så jeg har noe å begynne med :) Brukt Norma Rekrutt og Oryx i 6,5 og fornøyd med det :)

Link to comment
Share on other sites

Av en eller annen grunn har prisene tatt av som flygplan på blasere...

R8 professional er en flott rifle, men når man får en R93 professional ned i 15.000 synes jeg 52.000 +++ blir vel friskt... Da kan man heller legge pengene i en varipoint på toppen og et par fine jaktturer?

Link to comment
Share on other sites

Og jeg klarer ikke å forstå at noen klarer å legge seg opp i andres privat økonomi og bryr seg med hva folk vil bruke pengene sine på eller ikke.

 

Dette er vel en tråd for Blaser og ikke om sparetips og økonomi?

 

Hvis Per-Rifle vil kjøpe seg en R8 black edition så er det vel ingen annens sak?

 

Kjør på Per. Kos deg med rifla på jakt og på banen, og skryt uhemmet mye av den!

 

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Og jeg klarer ikke å forstå at noen klarer å legge seg opp i andres privat økonomi og bryr seg med hva folk vil bruke pengene sine på eller ikke.

 

Dette er vel en tråd for Blaser og ikke om sparetips og økonomi?

 

Hvis Per-Rifle vil kjøpe seg en R8 black edition så er det vel ingen annens sak?

 

Kjør på Per. Kos deg med rifla på jakt og på banen, og skryt uhemmet mye av den!

 

:mrgreen:

 

Oida, her tråkket man åpenbart noen på tærne... ingen legger seg oppi noe som helst her, det var simpelthen en observasjon vedr. det faktum at den er 3 ganger så dyr som en tilsvarende R93 prof, det er sikkert interessant for noen hvordan prisnivået på de forskjellige blaserbørsene er kontra hverandre.. hadde det vært en oppfordring til å kjøpe en Star baikal til 1500 kroner istedenfor hadde jeg skjønt det men.... hvis mitt innlegg støtte deg på noen som helst måte beklager jeg det...

Link to comment
Share on other sites

Og hva har vel det å si at den er tre ganger dyrere enn r93 i samme versjon? Jeg tror faktisk de fleste som er noenlunde interessert i jakt og våpen kjenner til Blaser sine priser, og de fleste klarer sikkert sjøl og velge for og imot om det er verdt det!

 

Hårsår? Haha, den var ny :lol:

Link to comment
Share on other sites

Handler ikke dette forumet om å komme med sine meninger og anbefalinger?

Hvis en har lyst på akkurat R8 Black fordi en får godfølelsen med den så er det bare å bla opp, men det er vel greit å nevne at man får mye av det samme til 1/3 av prisen.

Bottom line, følelser skal gå foran fornuft uansett.

Link to comment
Share on other sites

Og hva har vel det å si at den er tre ganger dyrere enn r93 i samme versjon? Jeg tror faktisk de fleste som er noenlunde interessert i jakt og våpen kjenner til Blaser sine priser, og de fleste klarer sikkert sjøl og velge for og imot om det er verdt det!Hårsår? Haha, den var ny :lol:

 

Det har ikke så mye å si annet enn at R93 rent objektivt - til en tredjedel av prisen - er noe som bør tas i betraktning, all Im saying :)

Link to comment
Share on other sites

Av en eller annen grunn har prisene tatt av som flygplan på blasere...

R8 professional er en flott rifle, men når man får en R93 professional ned i 15.000 synes jeg 52.000 +++ blir vel friskt... Da kan man heller legge pengene i en varipoint på toppen og et par fine jaktturer?

 

 

R8 Pro koster vel ikke veldig mye mere en en R93 pro :wink:

 

Her er det snakk om en R8 Black edition som har en fin trestokk, grad 6, gullfarget sluttstykkehode og ibenholdt avslutning på forskjeftet.

 

RiflePer. løp og kjøp :wink:

 

Sauerhansen

Link to comment
Share on other sites

Når var det at rasjonelle meninger begynte å telle mest når det gjelder våpen og jakt. Jeg har en Blaser R8 Black Edition med tilhørende sikte, en liten A-tec og en doctor. Etter min mening er den verdt hvert øre den koster. Et helt herlig våpen som jeg er veldig glad i og kan anbefales på det varmeste. Det er ikke et spørsmål om hva som får dyrene til å falle, mange våpen greier det. Det er ganske enkelt et spørsmål om hva du har lyst til å eie og når du i tillegg har super presisjon og et lynraskt oppfølgingsskudd er jo valget enkelt. :oops:

Link to comment
Share on other sites

Hei..

Har ikke handlet Blaser R8 Black Edition ennå men...

Har ved et evt. kjøp greid å få redusert prisen på denne rifla med kr. 12 i forhold til veil. Har ringt rundt og forhandlet noe.

Ikke så lett å forhandle når man har behov for links utgaven.

Denne må spesiallages på bestilling. Det er flere mnd. ventetid. Ingen masseprod. her.

Vil gjerne ha trestokk, som jeg liker bedre enn syntetisk. Standard trestokk synes jeg ikke noe om, så da ble det til at jeg så på denne.

Har også vurdert Strasser RS 05 og Merkel RX Helix.

 

-Tenkte bare at det var noen som hadde erfaring med gode kjøp på vårmessa.

 

Vil at rifla skal "være noe mer"... Pen trestokk med sort utforming og med mulighet for flutet løp..

 

Per-Rifle

Link to comment
Share on other sites

@Per-Rifle: Tror ikke du skal gjøre deg store forhåpninger om å få den lavere i pris enn det du allerede har oppnådd siden den - som du er inne på - er bestillingsvare, men man skal aldri si aldri. Er forøvrig helt enig i din estetiske vurdering, Black og Attaché er definitivt de peneste versjonene. Selv valgte jeg Professional av den enkle grunn at jeg jakter i vestlandsterreng og vestlandsklima, det er ikke helt forenlig med pent treverk...

Men jeg vil komme med ett innspill i tilfelle du ikke har gjort denne vurderingen: Ikke ta valget mellom R93 og R8 uten å ha håndtert dem ved siden av hverandre. Jeg kommer med dette basert på mine egne erfaringer, min opplevelse av dem er at R93 føles mye mer behagelig, lettere, smekrere og bedre balansert enn R8. Du kan godt oppleve det motsatt, men skal du legge så mye penger i en rifle bør du være 100% sikker p at du får den du føler deg mest vel med.

Link to comment
Share on other sites

@Per-Rifle: Tror ikke du skal gjøre deg store forhåpninger om å få den lavere i pris enn det du allerede har oppnådd siden den - som du er inne på - er bestillingsvare, men man skal aldri si aldri. Er forøvrig helt enig i din estetiske vurdering, Black og Attaché er definitivt de peneste versjonene. Selv valgte jeg Professional av den enkle grunn at jeg jakter i vestlandsterreng og vestlandsklima, det er ikke helt forenlig med pent treverk...

Men jeg vil komme med ett innspill i tilfelle du ikke har gjort denne vurderingen: Ikke ta valget mellom R93 og R8 uten å ha håndtert dem ved siden av hverandre. Jeg kommer med dette basert på mine egne erfaringer, min opplevelse av dem er at R93 føles mye mer behagelig, lettere, smekrere og bedre balansert enn R8. Du kan godt oppleve det motsatt, men skal du legge så mye penger i en rifle bør du være 100% sikker p at du får den du føler deg mest vel med.

 

 

Meget godt formulert!

 

M

Link to comment
Share on other sites

Hei..

 

Blaser R 93 Black Edit. ser i hvertfall penere ut, - i mine øyne, enn Blaser R 8 Black Edit. så...

Har tenkt tanken å kjøpe R 8 med svineryggen til R 93 !

 

Vil kanskje ved denne løsningen miste et bedre "pistol-grep" som det sies skal være forbedret fra R 93..

men vil få en ekstra runde i magasinet, penere stokk, uttagbart mag. og de andre fordelene ved den nye riflen.

 

Mulig dette ikke er noen god løsning hvis det bidrar til at balansen i dette nye "hybrid våpenet" forskyves!

 

Per-Rifle

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg fått litt tidlig julegave til meg selv :D

Et løp 6,5*55 til min blaser R93.

Jeg må skryte litt av Jakt & friluft i Arendal og for en service dem har. Sender dem mail om pris på løp og sluttstykkehode og får rask tilbakemelding (under en dag) og med en meget god pris. Sendte dem godkjent søknad på lørdag og på onsdag var løpet på posten.

 

Sendte den samme forespørsel til:

Nye jaktbutikken på Sørumsand: Dem ga rask tilbakemelding med en bra pris.

Var hos Villmarksbutikken: Fikk bare veileden pris.

Var hos Børselars: Samme der.

Sendte mail til Norsk jakt: Fikk ikke svar der ( er den lagt ned eller? )

Link to comment
Share on other sites

Handler ikke dette forumet om å komme med sine meninger og anbefalinger?

Hvis en har lyst på akkurat R8 Black fordi en får godfølelsen med den så er det bare å bla opp, men det er vel greit å nevne at man får mye av det samme til 1/3 av prisen.

Bottom line, følelser skal gå foran fornuft uansett.

 

Selv som eier av Blaser R93, og med flere "pappa-gutt-børser"(elsker uttrykket) på samvittigheten, så forstår jeg de som trekker på skuldrene og sier; "den gjør ikke noe gammel-mauseren ikke gjør". For det er faktisk sant!

Det får være deres valg! Jeg liker jakt, og det gjør at jeg er engasjert i utstyret også. Noen bare jakter.

Sånn er det!

Link to comment
Share on other sites

Per-rifle;

 

Sitter på flyet hjem i fra bl.a Blaser nå - var på customshoppen deres og kikket på ei R93 som de hadde lagd som kostet 255 000 euro..

 

Har du lyst har du lov :D

 

-H

 

Vær så snill å si at du fikk lov å ta bilder og del de gjerne med oss! :D

Link to comment
Share on other sites

@Janerik: Rafdal Våpen (Vestlandet) kappet og gjenget mitt blaserløp for 700kr og tok 3500kr for en Hausken Std. Demperen kunne jeg fått like billig/litt billigere andre steder, men kapping/gjenging skulle de andre jeg sjekket med ha fra 1200-1800kr for å utføre. Pipen kjøpte jeg fra Jarle's Jakt og Våpen for 5900kr (R93).

Link to comment
Share on other sites

Rafdal er nok blant de bedre børsemakere i landet. ( Han er i motsetning til flertallet av mauser snekkere utdannet i faget)

Han monterte en A-Tec Maxim Titan på min K95 ,257 wby . Flott jobb.

Tror jeg betalte rundt 5000 for jobb inkl. Demper og frakt . Meget bra.

Link to comment
Share on other sites

Per-rifle;

 

Sitter på flyet hjem i fra bl.a Blaser nå - var på customshoppen deres og kikket på ei R93 som de hadde lagd som kostet 255 000 euro..

 

Har du lyst har du lov :D

 

-H

 

Vær så snill å si at du fikk lov å ta bilder og del de gjerne med oss! :D

 

Denne starter på beskjedne 245.000$, men da får man til gjengjeld BÅDE R93 med to løp (375 H&H og .300 winmag), samt en F3. Det forklarer nok den litt stive prisen!

 

http://www.gunbroker.com/Auction/ViewIt ... =265337394" target="_blank" target="_blank

 

Ja, også var det vel gjort noe spikking på skjeftet...

Link to comment
Share on other sites

Det var ikke denne jeg så. Har prøvd å bilde-googlet for å finne den, men den er ikke på veven som

jeg kan se i hvertfall.. Sauer skal stille ut en ny custom-ut-av-denne-verden børse på IWA til våren.

Kan jo knipse noen bilder av den - men det interesserer vel ikke herskapet på denne tråden :D

 

-H

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg har en R93 lux med kickstop i. Etter ei natt i revebua med minusgrader har det nå begynt å rasle i denne når jeg beveger børsa. Regner med den er gåen? Hvordan får jeg den ut?

 

I tillegg er den ene mutteren som låser pipa til kassa ødelagt. Nøkkelen kommer gjennom skruen, og får ikke tak i løpet om dere skjønner...

 

Lar dette seg reparere? I og med det er en Blaser regner jeg med det blir dyrt? Er det Jakt og Friluft som er rette plassen for en slik reparasjon?

 

Håper noen kan hjelpe meg litt her...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...