Jump to content

Storfornøyd med Blaser tråden:-)


cervus elaphus

Recommended Posts

Det er garantisak. Spør der du kjøpte rifla.

 

OK. Problemet er at jeg har kjøpt rifla brukt, og den er nok kjøpt så tidlig som på 90 tallet en gang. Jeg vet hvor tidligere eier kjøpte våpenet, så jeg kan jo alltids forhøre meg... Det er vel ikke noen spesiell garanti på Blasere?

Link to comment
Share on other sites

Jeg får inderlig håpe det bare er skruen. Er litt plundrete å forklare hva som er feilen. Det som skjer er at nøkkelen til å stramme skruen til løpet "kommer gjennom" mutteren, og det kan skimtes at den er gåen. Jeg får håpe det bare er skruen, og får kanskje ikke bli for negativ på forhånd;)

 

Takk for gode tips, jeg skal prøve å dra til kickstopen i morra kveld. Kan også ta noen bilder av problemet med mutteren, kanskje noen kan avklare det hele?

 

Takk for hjelpa så langt. Et spørsmål til; Er medium høyde på ringene passe til 56 åpning, eller må man ha høye?

 

Er det fordeler eller ulemper med skinnemontert kikkert kontra ringer? En skinnemontert ser etter min mening mer gjennomført ut, men dersom det er ulemper med dette er ikke valget så vanskelig...

 

HighPower; Skal gi beskjed dersom det er aktuelt!

Link to comment
Share on other sites

Ville IKKE valgt skinne, fordi:

-Ikke alle fester på pipa er helt i vater, så siktet kan bli skjevt uansett.

-Holder du rifla på din måte, er det ikke usannsynlig at du kanter den litt til den ene siden. Det er helt naturlig og uproblematisk, så lenge trådkorset er i vater. Det kan du ikke endre på en skinnekikkert.

-Bruktverdien på en skinnekikkert er dårlig fordi den kun fungerer med blaser, dvs et mindre marked.

-Du kan ikke bruke den på dine andre våpen.

Link to comment
Share on other sites

Det finnes fordeler og ulemper med kikkertsikter med skinne.

 

 

Men disse påstandene er selvsagt bare tullball.

Bruktverdien på en skinnekikkert er dårlig fordi den kun fungerer med blaser, dvs et mindre marked.

-Du kan ikke bruke den på dine andre våpen.

Link to comment
Share on other sites

at de "kun fungerer med Blaser", er bare sprøyt.

 

Alle tyske montasjeprodusentene har montasjer for skinne.

ok. Det var visst bare sprøyt. Men du utaler deg like skråsikkert om bruktmarkedet. Det så faktisk ut som en solid løsning ved bruk på andre rifler, men som sagt er ofte sporene i pipene ikke rett på blaser. Det har jeg sett klare tilfeller av.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Fikk blasern for et par dager siden, og leverte den til børsemakeren i går for kapping og gjenging av løpet.. Jeg må si at det lille jeg har sett av rifla så langt er veldig imponerende! Gleder meg veldig til å hente den igjen og skyte den inn! :D Det jeg kanskje har å utsette på rifla må være at det virker forholdsvis tungvint å lade våpenet.. Jeg regner i grunn med at det er en vanesak, og at det etter hvert blir lettere, men jeg må erkjenne at jeg synes det var litt tungvint.. Er det noen andre her som tenkte som meg da de først fikk sin blaser?

Link to comment
Share on other sites

@ -stiaN. Jeg synes det er litt plundrete ja. Jeg har en R93. Tror det enkleste og beste systemet jeg har hatt var på Browning A-bolt. Fantasisk å både kunne lade fra topp, og åpne magasinbrønnen og plukke ut løst magasin. Blaseren er betydelig mer kronglete. Jeg har slått meg til ro med at det er prisen å betale for å få så kort børse. Magasinet ligger jo oppå avtrekkermekasnismen, så de cm blir spart inn.

Link to comment
Share on other sites

For de som ønsker det rette tilleggsutstyret til Blaser'n

 

Land Rover Defender "Blaser Edition"

 

LandRover og Blaser til allmuen, Range Rover til overklassen :-) Et rack i denne kan sikkert tilpasses en Blaser.

 

http://www.autoblog.com/2009/09/26/holland-and-holland-range-rover-by-overfinch-gun-and-booze-haulin/

 

PRESS RELEASE:

 

The Holland & Holland Range Rover by Overfinch is Launched

 

• The most luxurious and exclusive off-roader ever – only one hundred will be produced each year for the global market

 

• Based on 2010 MY 503 bhp Supercharged or TDV8 Range Rover

 

• Completely bespoke interior and exterior, featuring:

 

• 31 piece gunstock walnut or special wood veneers for dashboard, consoles and door inserts

 

• Individually numbered build plaque hand-made by Holland & Holland's own gun engravers

 

• Holland & Holland style engraving to steering wheel spokes with option of bespoke engraving to match client's gun

 

• Complete interior in unique colour, extra fine hides, with recessed Holland & Holland signature line in contrast colour

 

• Unique four-seater layout featuring hand-veneered rear console with integrated refrigerator and Holland & Holland crystal ware

 

• Self-replenishing drinks cabinet featuring Pol Roger champagne, The Balvenie single malt whisky, Hendrick's small-batch gin, Ivan the Terrible luxury vodka and Willow Spring Water from the Lake District.

 

• Hand crafted gun cabinet to luggage compartment with fitted drawers for guns, cartridges etc.

 

• Four unique exterior colours – with optional Duo Tone paintwork

 

• Priced from £120,894 for export, from £139,650 OTR in the UK

Link to comment
Share on other sites

Har planer om ny rifle i løpet av våren og har bestemt for en Blaser R93 i 6,5x55. Kule blir nok stort sett 140gr AMAX. Skal også ha demper, men om den kommer med en gang eller litt senere vet jeg ikke.

Foreløpig er planen en A-Tec maxim men det kan fort endre seg. Det jeg er litt usikker på er løpslengde etter gjenging...

 

Er usikker på hvor mye, hvis i det hele tatt, jeg skal kutte løpet.

Til dere som har kuttet, hvilken løpslengde har dere og hvilken fart klarer dere med 140gr?

Link to comment
Share on other sites

Har planer om ny rifle i løpet av våren og har bestemt for en Blaser R93 i 6,5x55. Kule blir nok stort sett 140gr AMAX.

AMAX er jo ikke en kugle for jakt :?: Det er SST til gengæld og den har lås imellem mantel og blykerne. SST er meget præcis i min S&L Victory 6.5x55 :wink: Men det er måske til jaktfelt/konkurrence.....

 

Fra http://www.hornady.com/store/6.5mm-.264-140-gr-A-MAX/

 

Features:

AMP Bullet Jackets (Advanced Manufacturing Process).

Best ballistic coefficient possible.

Profile delivers low drag and flat trajectories.

Swaged lead core provides uniformity and consistency.

Unmatched accuracy at long distances.

 

 

*Match bullets are not recommended for hunting.

Link to comment
Share on other sites

AMAX er jo ikke en kugle for jakt :?: Det er SST til gengæld og den har lås imellem mantel og blykerne. SST er meget præcis i min S&L Victory 6.5x55 :wink: Men det er måske til jaktfelt/konkurrence.....

 

 

Elg, nei. Blir det aktuellt har jeg ei Mauser M03 i 458 Lott med 450gr North Fork

Men AMAX vil bli brukt til rådyr og lign.

Link to comment
Share on other sites

Land Rover Defender er det ultimate tilbehøret til en Blaser!! Legges umiddelbart til neste års julegaveliste...

 

Jeg kikket på Vektor sin monteringsanvisning av to-fot adapteret. Der er det bilde av en Blaserstokk med en annen farge. Jeg har en prof med grønn farge. Jeg er ikke veldig glad i denne fargen og kunne tenke meg å endre denne, kanskje til og med i en lite påengende kamo utgave. Er det Duracoat som er løsningen eller er det andre måter?

 

Hvis Duracoat er tingen finner jeg antageligvis en del tips i denne tråden.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan er festeanordningen på adapteret? Må en modde stokken eller er det "plug and play"?

 

-T

 

I forbindelse med produksjon av R8 pinner er R93 pinnen også revidert.

 

Innfesting på R8 er kun å erstatte reimbøylen, innfestingen benytter original skrue og skiver.

 

Innfestingen på R93 MkII er som R8, men skrue medfølger.

 

Felles for begge er at tidligere boring for Ø2 spennstift bortfaller. Det er viktig å rette opp festet før det i det hele tatt trekkes til i noen grad. Altså ingen endring av skjefte.

Link to comment
Share on other sites

Kan kun svare for meg som produsent som er tom for R93-Versapod adaptere. Kan godt tenkes at noen forhandlere sitter med noen få førsteutgaver. Til R8 finnes kun de som nå straks er klare for levering.

 

Permanent innfesting (sterkes mulig) kan oppnåes med lim i pasning mot skjeftet samt gjengelåsing og låseskive under skruehode.

Link to comment
Share on other sites

Bestilte R8 Lux links ic på jakt og fiskedagene Elverum 13 august i norma bussen. Bestillingen gikk gjennom en butikk som har gått konkurs. Har en ny bestilling gjennom en annen butikk, håper det ordner seg til slutt. Har allerede kjøpt kikkert med montasje Zeiss Varipoint IC 2,5*10 *50 retikkel 69. Er visst ikke lett å få tak i Blaser links. Har en Sauer 202 med KKC stokk, men har lyst å teste ut en R8 mot sauer 202. Har hørt så mye positivt/ negativt om Blaser. Er ikke så lett å være links skytter

Link to comment
Share on other sites

@fia: Jeg bestillte linksrifle fra Blaser og ble forespeilet leveringstid på 6mnd+ pga at de manglet linksstokker. Jeg snakket da med importøren (Norma) som klarte å oppdrive en ubrukt stokk som lå et eller annet sted og jeg fikk riflen etter en mnd, kanskje vært et forsøk å ta en telefon..?

Link to comment
Share on other sites

Antagelig så ble den første bestillingen ikke videre sent til Tyskland pga. kreditt problemer med butikken, er min teori da. Ny bestilling er gjort så det går sin gang men det tar jo ekstra lang tid. Den som venter på noe godt venter ikke forgjeves er det noe som heter. Vi får se håper det går litt raskere nå. :thumbup::thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Har nå funnet ut at jeg skal bytte løp på Blaseren min.

Nå har jeg et 308 løp til R8 som jeg skal selge, kappet og med demper:D Men lurte på hvordan det er med magasin innmatingen:?: Skal gå over til 9,3x62 og da må jeg bytte innmat i magasinet? :roll:

Link to comment
Share on other sites

SHIMS

Jeg har kjøpt meg nytt kikkertsikte til min R93, Zeiss Diavari Victory 3-12 med comp, lys og lotu. Jeg vil gjerne shimse montasjen slik at jeg utnytter høydejusteringen maks. Noen som har tips til shims? Til min gamle kikkert (Meopta Tactical 4-16x44) brukte jeg en isboks og skar ut en shims som jeg la mellom ringene og skinna... Imidlertid gikk det høyt over med Zeiss'en. Noen som vet om det finnes 20 moa shims, for eksempel?

Link to comment
Share on other sites

du får spenninger i kikkerten når du shimser på "ghettomåten". Se for deg ringene som korte rør, du vil nå ha to parallelle rør, som ikke deler senterakse. Du må altså bøye kikkertrøret for de skal passe. Hele skinnen må være tiltet, slik at begge ringene har en vinkel og deler senterakse. Så, enten kjøp en picatinnyskinne fra eBay eller http://hgfirearms.dk/ sin mellomlegg til sadel: Blaser R93/R8 Saddle, for montage på den originale saddel montage, 10 og 20 MOA (pris DKK 595,-)

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg mailet med hg firearms. Jeg forsto ikke helt teksten din Sirhitalot, men dette er jo en picatinnyskinne. Jeg er ikke interessert i et slikt system. Jeg har fire løp til min R93, og jeg bruker Blaser montasjer og er strålende fornøyd med det. Jeg vil ikke gå over til et system med Picatinnyskinne og QRW ringer i stedet.

 

Er det noen som vet om det går an å shimse den originale Blaser montasjen på noen måte?

 

EDIT: hg sier nå: det er en skinne som skrues oven i den originale montasje, der hvor ringene normalt sidder.

Så du skal bruge både den originale og skinnen.

 

Men bruker man da originale ringer, eller blir det QRW ringer??

Link to comment
Share on other sites

Siden det står at det er en picatinny/stanag montasje regner jeg med at man kan bruke både faste ogQRW, man bruker jo fortsatt Blaser sin hurtigmontasje. Men de originale blaser ringene passer ikke nei.

 

Mellomstykket er bare en vinklet picatinny skinne som skrus fast i blasermontasjen.

Link to comment
Share on other sites

Da er jeg ingen Sauer eier lenger men en meget lykkelig eier av et eksemplar av en Blaser R93 Pro 9,3x62

 

Et lite spm. kolben er litt for lav for meg og jeg må få montert kolbeforhøyer.Kommer dette i konflikt med kickstoppern eller er det noen andre lure Blæser løsninger?

 

For en herlig lyd når når ladegrep taes :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...