Jump to content

Storfornøyd med Blaser tråden:-)


cervus elaphus

Recommended Posts

Heisann!

Holder meg til denne flotte tråden og kommer med et par spm angående Blaser R93\R8 ift. holdbarhet på mekanismer.

Vet at det er mange her inne som sitter med mye erfaringer rundt disse fantastiske riflene, og er selv i planlegginsfasen på riflekjøp. Da er naturligvis både R93 og R8 hete kandidater, men lurer litt på om dette rettrekkersystemet er mindre holdbart enn en vanlig boltmekanisme?

I tillegg lurer jeg litt på hvordan holdbareheten er på denne "oppspennermekanismen" ift. om denne blir "slakk" om en del år og en får funksjonsfeil pga. det?

Tenkte også å høre med dere om hvordan dere som har R93 opplever dette med magasinmatingen ift. om det er "tungvindt" å plyndre våpenet for ammunisjon?

Så til et siste spørsmål; Hvordan vil dere rangere R8 og R93 opp mot hverandre ift. både presisjon, brukervennlighet, holdbarhet osv.?

 

Ble masse spørsmål her nå, men håper dere kan hjelpe meg i denne planlegginsfasen. Setter altså stooor pris på om dere deler erfaringene deres. :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en R93 med fire løp til, kan altså ikke si noe om r93 versus R8.

* Holdbarhet på mekanismen: Jeg har hatt min R93 i ti år, og har ikke merket noe forskjell. Kan ikke skjønne at dete systemet skulle være mer utsatt for slitasje enn trad bolt?

* Oppspenneren kjennes akkurat lik ut.

* Magasinløsningen er det jeg liker dårligst på R93. Det er tungvindt synes jeg. Men jeg tror det er prisen å betale for de sparte cm. Det er jo ingen låskasse, så magasinet er oppå avtrekkermekanismen. Mulig det er en bedre magasinløsning på R8.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Heisann!

Holder meg til denne flotte tråden og kommer med et par spm angående Blaser R93\R8 ift. holdbarhet på mekanismer.

Vet at det er mange her inne som sitter med mye erfaringer rundt disse fantastiske riflene, og er selv i planlegginsfasen på riflekjøp. Da er naturligvis både R93 og R8 hete kandidater, men lurer litt på om dette rettrekkersystemet er mindre holdbart enn en vanlig boltmekanisme?

I tillegg lurer jeg litt på hvordan holdbareheten er på denne "oppspennermekanismen" ift. om denne blir "slakk" om en del år og en får funksjonsfeil pga. det?

Tenkte også å høre med dere om hvordan dere som har R93 opplever dette med magasinmatingen ift. om det er "tungvindt" å plyndre våpenet for ammunisjon?

Så til et siste spørsmål; Hvordan vil dere rangere R8 og R93 opp mot hverandre ift. både presisjon, brukervennlighet, holdbarhet osv.?

 

Ble masse spørsmål her nå, men håper dere kan hjelpe meg i denne planlegginsfasen. Setter altså stooor pris på om dere deler erfaringene deres. :)

 

 

 

93 har vært på markedet i noen år. Det har vært gjort forbedringer på den opp i gjennom, så dagens 93 er neppe kvalitetsmessig noe tilbake for 8. Jeg savnet magasin på min gamle rifle, så jeg valgte naturlig nok 8'ern = brukervennlighet. Men smaken og baken osv. Noen foretrekker å ikke ha magasin. Det er jo faktisk en ting mindre å rote bort...

Presisjonen er i toppklasse på begge, som på nye Mauser, Sauer og Sako. Jeg trives godt med balansen i våpenet, og rettrekkersystemet gjør meg i stand til å veksle uten å miste syn på målet, enten det er blink eller vilt. Ja det skulle jeg vel egentlig klart med andre riflekonstruksjoner også, men jeg er vel for dårlig til det da. Med Blaser fikk jeg det til i hvertfall!! Og så veksler jeg lynraskt og helt uten fikling. Løpsskifte går også veldig smidig. I fjor var jeg litt "sjokkert" over at noen faktisk turde å demontere løp og kikkert mellom hver jakttur. Nå gjør jeg det selv med den største selvfølge.

 

Det finnes rifler for en hver smak, og sikkert en drøss i samme kvalitet og prisklasse som Blaser som man sikkert vil trives med. Prøv deg fram. De fleste forhandlere har vel en eller annen form for tilbud om prøveskyting. -Du kjøper jo ikke ei rifle til 20-30.000,- uten å ha prøvd den først.

Link to comment
Share on other sites

Takker for synspunkter og erfaringer som dere deler her, det er til stor hjelp! Holder til i trondheimsområdet. Vet ikke om det er spesielt stor praksis i å få prøveskyte rifler her i midt-norge? Har ihvertfall ikke hørt om noen forhandlere som har latt seg låne ut rifler her. Var i prat med dere på Turut på NM på Løten i år, og må si at dette var noe av det bedre praktisering av butikk jeg har sett, hadde en lyst å prøve en av haglene var det bare å låne! Sånn skal det være! Hadde bare flere forhandlere også skjønt det!

Link to comment
Share on other sites

Ikke bry deg om de skruene på hendelen.

Av en eller annen grunn må man tilpasse montasjen til bredden på sporene på hvert enkelt løp. På to av mine løp er bredden mellom sporene lik, på de to andre er det forskjell. Jeg fatte ikke hvorfor Blaser har laget det slik, så lenge det er så små tollereanser på alle andre komponenter. Man kan bytte løp uten tilpasning, bytte sluttstykkehoder osv. Men akkurat kikkertmontasjen må tilpasses hvert enkelt løp. Merkelig.

Men det er ingen heksekunst å gjøre det. Noen ganger (fra noen forhandlere i utlandet) følger det med spesialskrujern som passer. Det skal brukes et flatt skrujern. Sporene er ganske smale, så gå for all del ikke på med et vanlig skrujen dersom det ikke passer. Noen runder med fila på et billig skrujern og du tilpasser det enkelt. skruene skal strammes slik at når du låser montasjen helt i bunn skal du bruke like mye trykk på låsehendelen som du gjør når du spenner mekanismen.

Link to comment
Share on other sites

Lurer på hvilke kaliber jeg kan bruke ved å bare skifte løp? Er org 6,5x55. Er ute etter grovere kal.

 

Hei du, fornøyd med rifla?

 

Har aldrig angret så mye på et salg som av den børsa :wink:

Send PM hvis du en dag skal avhende den igjen.

 

Er faktisk ikke helt sikker på spørsmålet ditt, men tror det er opp til 9,3x62 uten sluttstykkehode skift.

 

mvh

Sauerhansen

Link to comment
Share on other sites

Hmm, får prøve på lillepipa i 30-06 først... Det ser ut for meg som om selve skuret skal slås sideveis ut av det kileformede (?) sporet, og deretter skal selve basen til baksiktet kakkes løst - eller kommer det frem en skrue man kan skru ut og så løsne selve basen?

 

Da blir det prøver og forsøk i morra... ;)

Link to comment
Share on other sites

Finnes det ingen tofot, eller en løsning å bruke på Blaser R 93 så man slipper å borre hull i stokken for å feste på tofoten?

 

Sikkert, men blir det like stødig? Hvis det er Prof du har og du ser inni fremre del av stokken så ser du ei flate som er egnet for boring og innfesting fra utsiden. Jeg har fått satt et ordinært feste for rembøyle der, og beholder reima i fremre feste. Det ser strøkent ut

Link to comment
Share on other sites

Hvordan skreller man av de originale siktene som sitter fast på pipa? Noen brukerveiledning et eller annet sted?
På R93 er det en flatsporskrue og lim på forsiktet. På baksiktet er det i allefall lim, kan vøre en skrue og. Å få av bakskuren er litt køddent, da du må ut med umbrakoskruene og på et vis (to små skuhjern, ett fra hver side feks) dytte ut stanga i midten så du får sklidd skura av.

 

 

Lurer på hvilke kaliber jeg kan bruke ved å bare skifte løp? Er org 6,5x55. Er ute etter grovere kal.
8x57 går om 6,6 uten bytte av magasin og... Kun pipe :wink:
Link to comment
Share on other sites

@hopmark: Det får du svar på her:

http://www.blaser.de/fileadmin/editor/produkte/caliber-pdf/Blaser_Calibers_Bolt_Action_EN.pdf

6,5x55 er kalibergruppe ST. Magasin følger med løpet.

Eller for å si det på en annen måte: Det er størrelsen på støtbunnen som bestemmer kalibergruppen. Det vil si at standard sluttstykke kan brukes på kalibre fra 22-250 til 9.3x62 siden diameter på støtbunen er lik. Kaliber 223 har mindre støtbunn og er i kalibergruppen mini, mens 300 winmag og 375 H&H er i gruppen magnum.

Link to comment
Share on other sites

Skal den stangen som står inne i baksiktet opp og ut av det lille hullet på toppen av skuret?

Har løsnet begge umbrakoskruene, men skuret sitter fast i den stanga.

Fant ut det samme jeg også. Siden jeg ikke skal bruke de åpne siktene, så tok jeg bare tak med fingrene og vred av skuret. Regner med Blaser selger nytt en gang hvisomatte jeg skal montere det igjen.

 

Den stålskruen som står igjen etter basen til skuret, syntes jeg passet perfekt til å hekte på et miragebånd (for lange banetreningsøkter). Forsiktet var fjernet (pga gjening for lyddemper), men den ene settskruen til skuret skrudde jeg ned i det hullet. Da har jeg feste både foran og bak til miragebånd... ;)

 

Bilder kommer når/hvis jeg får mekka sammen noe som er presentabelt (og funksjonelt)... ;)

Link to comment
Share on other sites

Trodde jeg hadde lest en plass at .300RUM og .338RUM leveres til Blaser men de står ikke i oversikten her: http://www.blaser.de/fileadmin/editor/p ... ion_EN.pdf" target="_blank

 

Hva med 458Lott, går det i en Professional? Har den magnum bolthode? RUMene må vel ha Ultra magnum bolthode mener jeg å huske, hvis de leveres enda.

 

Noen som vet pris på 458Lott og 338RUM løp? Hvis de i det hele tatt passer i professional.

Link to comment
Share on other sites

Hei

etter mange år med tafsing og sikkling på blaser, har eg endelig fått en blaser r93 proff i skapet. Børsa er i kal 3006 kappet på 52cm med atek maxim demper og toppet med moepta meostar 3-12x56 Har ikke skutt med den enda men er storfornøyd. :D:D

 

(ps. i pakka ligger det en liten umbrako nøkkel på 2-3 mm hva er den tenkt til)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...