Jump to content

Storfornøyd med Blaser tråden:-)


cervus elaphus

Recommended Posts

Jeg sitter med en Blaser R8 montasje. Men, jeg klarer søren meg ikke å vende montasjeskruene og stramme til. Det er for stramt.

Kan det være at montasjen krever justering, altså for å øke "akselavstanden"?

Fint at det er lenge til jakta begynner

Sigh..

Link to comment
Share on other sites

Kan noen her fortelle meg lengen på en R8 uten løp. Altså bare stokken.

Sitter på sjøen og skal bestille meg koffert. Så får ikke målt hvilken jeg trenger.

Skal ha Pelicase. Er det kanskje noen her som har pelicase til sin Blaser? Har 2 kikkertsikter (zeiss 3-12x56), 2 stk løp og 2 stk lyddempere. Klarer jeg meg med en Pelicase 1720 eller må jeg opp i 1750?

Link to comment
Share on other sites

Klarer jeg meg med en Pelicase 1720 eller må jeg opp i 1750?
Jeg vil tro du klarer deg med en 1720 hvis du planlegger innredningen nøye. 1750 er så stor og tung i seg selv at du omtrent er garantert å havne i overvekt ved flyfrakt. Selv bruker jeg en 1700, slik har jeg innredet den for R93 Professional, to løp, to magasiner, en demper, en 3-12x50 kikkert, et rødpunktsikte og nødvendig verktøy:

pc1700.jpg

 

Skal også lage til åpning for to sluttstykkehoder.

Link to comment
Share on other sites

Kan noen her fortelle meg lengen på en R8 uten løp. Altså bare stokken.

Sitter på sjøen og skal bestille meg koffert. Så får ikke målt hvilken jeg trenger.

Skal ha Pelicase. Er det kanskje noen her som har pelicase til sin Blaser? Har 2 kikkertsikter (zeiss 3-12x56), 2 stk løp og 2 stk lyddempere. Klarer jeg meg med en Pelicase 1720 eller må jeg opp i 1750?

 

Heisann.

 

http://www.eurooptic.com/blaser-rifles.aspx

 

Hvis du går inn på Eurooptic.com og ser under Blaser, så selger de en pakkeløsning med kolbe, 2 løp og to kikkerter ferdig tilpasset Pelican koffert.

Der får du noen idèer.

Link to comment
Share on other sites

Nei.Montasjen til R93 og R8 er jo lik.De to hendlene som låser montasjen til løpet skal justeres så kraften du må bruke for å lukke de er like mye som å spenne oppspenneren.

 

Jeg vet det :arrow::twisted:

Ville bare inndirekt påpeke at det er stor forskjell på oppspenneren på R93 og R8.

 

Montasjen skal sitte så den ikke løsner, ikke så hart at det sliter på Stål og fingre.

Hvor mange Newton er "passe" :?:

Link to comment
Share on other sites

En ting lurer jeg på som fersk R93 eier, (har BBF 95 fra før).

 

Løpslengden er oppgitt til 57,7 fra Blaser. Min pipe (std. 30-06) kom ferdig gjenget fra leverandør. Måler TOTAL lengde til 57,7mm. Målt fra støtbunn er pipa ca. 56cm.

 

Er min kappet eller er Blasers oppgitte mål "upresise"?

Link to comment
Share on other sites

Nå må man ikke lage ett problem ut av noe som ikke er ett problem!

Hvis du har forskjell på oppspenneren på de forskjellige børsene dine så får du heller justere montasjen hver gang du bytter da.

 

Hvis man bruker hue litt skjønner man at montasjen ikke skal sitte så løst at han ikke sitter skikkelig,man skal heller ikke måtte bruke så mye makt at man driter i buksa når man skal låse montasjen.

 

Hver og en enkelt klarer vel å kjenne på sin egen oppspenner og deretter velge ca riktig moment på låsehakene.Siden jeg ikke har innebygd momentnøkkel i fingrene kan jeg ikke si deg hvor mange Newton jeg snakker om.

Link to comment
Share on other sites

Er min kappet eller er Blasers oppgitte mål "upresise"?
Sannsynligvis ingen av delene, jeg vil tro det koker ned til at Blasers ingeniører har definert en målemetode og POD har definert en egen. Bare husk på at i forhold til registrering, oppføring i våpenpass etc. er det PODs definisjon som gjelder.
Link to comment
Share on other sites

Min rifle er opprinnelig kjøpt som Professional Semiweight, så den har videre løpskanal. Løp i standardprofil blir veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeldig frittliggende :wink:

Regnet nesten med det. Det er ikke mye klaring med standardløp i stokken som jeg har nå.

 

308nm: Ja, jeg må si meg fornøyd med den. Da uten at jeg har fått testet den i dårlig lys ennå (midnattsol :S ) Det eneste jeg kan sette fingern på er antydninger til dassrulleffekt på 3x.

Link to comment
Share on other sites

Har en Blaser R93 308 win med kappet løp og Atec Maxim og på topp står det en Zeiss Victory 2,5-10x50. Jeg har lyst på et lettere oppsett i tillegg til dette, da jeg synes det akkurat blir litt topptungt til for. eks. reinsdyrjakt og aktiv dagjakt. Jeg operer innenfor en prisramme på under 10 000. Jeg har enten lyst på en lettere demper og en lite kikkert, type 1,5-6x42 eller 1-4x20 osv. eller et rødpunktsikte. Jeg har også vurdert et nytt løp uten demper og med åpne sikter. Har også tenkt på dette med montasjer, prisdifferansen fra for eks, statene er ganske høy fra hva som er listepris i Norge, hvem har beste pris av norske forhandlere? Er interessert i både brukt og nytt.

Link to comment
Share on other sites

Da er også jeg stolt eier av en R93 Pro i .308W. Fikk den i dag og har satt sammen herligheten, men har et problem; montasjene til kikkerten sitter for løst på løpet. Har sett at det er et par justeringsskruer på andre siden av montasjen, men sporene i disse stjerneskruene er da så fordømt smale! Hva skal en gjøre? Noen som har noen tips til hvodan jeg kan få strammet disse, eventuelt få ta i verktøy som kan hjelpe meg med dette?

Link to comment
Share on other sites

Da er R8 30.06 med Victory HT 2,5-10x50 på plass 8) Har vært et par ganger på banen og testet og opplever noe jeg synes er litt merkelig. En gang i blant, hvert 10-15 skudd, slenger den ut et skudd 30-40 cm. Ellers er det samling bedre enn på noe annet jeg har hatt tidligere. Hjemmeladet 165 grs Accubond og 150 grs Sierra matchking, samme skjer med begge. Noen som opplevd lignende? Har selvfølgelig sjekket at alt sitter som det skal. Har skutt to ganger på samme elektroniske skive, kan det være skiva som tuller?

1237080.jpeg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...