Jump to content

Har ikke politiet noen regler for hvor lang tid de kan bruke på å behandle våpensøknader?.....


Lars_o

Recommended Posts

Min erfaring med våpensøknader her oppe;

leverte inn søknaden ca. kl. 11:30, betalte gebyret umiddelbart da jeg leverte inn begge søknadene.

Jeg har ca 20minutter å kjøre fra politikammeret til jobben, så på tur tilbake til jobb, fikk jeg beskjed om at søknadene var innvilget og at jeg bare skulle komme å hente dem.

Det ble mye kjøring og lite lunch på meg den dagen :)

Link to comment
Share on other sites

Solskinnshistorie fra Trondheim Politikammer:

Jeg ringte i dag og sa jeg skulle kjøpe brukt våpen (finn.no) og gjerne ville ha det klart til jakt i november. Da anbefalte den hyggelige damen meg å sende skjema til selger først, slik at hans signatur var på plass når politiet behandlet søknaden. Da slapp jeg to runder innom systemet. Jeg kunne også legge ved våpenpasset slik at jeg fikk ført inn det nye våpenet - tre fluer i en smekk. Det skulle heller ikke by på problemer med rifle nr to i 30-06, sa hun.

 

Slik kundebehandling fortjener honnør :)

mvh Chr M

Link to comment
Share on other sites

Å jeg venter på våpenkort på grompistolen. De mangla noen papirer på lovlig eksport fra Danmark, men det ble ordna opp i raskt fra Hunters house i Danmark. Ringte idag å purra, bare 1 mnd igjen på blå-delen. For det første er søknader og blå del gyldig i 12 mnd, står feil på skjema/gamle skjema. Våpenkontoret hadde prioritert søknader nå før jakta, igrunn enig i den prioriteringen. Vurdert utfra stemmeleie hos saksbehandler så blir det nok fart på saken nå, jeg har ubrukte søknader liggende og kan overføres nytt Politidistrikt, best å få min sak ut av verden før de får mer arbeid.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hei!

 

Som førsteinnlegg kan jeg vel like gjerne skrive litt om behandlingstid og slikt på "mitt" våpenkontor.

 

Leverte inn papirer som førstegangssøker forrige fredag (26.09.2014) på Stord Lennsmanskontor, de sendte det videre med post til Haugesund.

 

Ringte på mandag ettermiddag for å forhøre meg om muligheten til å plukke det opp der, det var ikke noe problem. Hun jeg snakket med hadde ikke sett søknaden inne i bunken ennå, men noterte navn og nummer.

 

Fikk telefon i dag (02.10) og ble fortalt at jeg kunne plukke opp papirer. Hun presterte attpåtil å beklage at hun ikke hadde sett søknaden på tirsdagen, så faktura var gått ut. Søknaden var altså behandlet og innvilget 30.09 - to arbeidsdager etter at den var sendt inn.

 

Kudos! :)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Forvaltningsorganet skal forberede og avgjøre saken uten ugrunnet opphold.

 

Dersom det må ventes at det vil ta uforholdsmessig lang tid før en henvendelse kan besvares, skal det forvaltningsorganet som mottok henvendelsen, snarest mulig gi et foreløpig svar. I svaret skal det gjøres rede for grunnen til at henvendelsen ikke kan behandles tidligere, og såvidt mulig angis når svar kan ventes. Foreløpig svar kan unnlates dersom det må anses som åpenbart unødvendig.

 

I saker som gjelder enkeltvedtak, skal det gis foreløpig svar etter annet ledd dersom en henvendelse ikke kan besvares i løpet av en måned etter at den er mottatt.

Problemet er selvfølgelig at det ikke har konsekvenser hverken for organet eller saksbehandler å oversitte fristen :(
Link to comment
Share on other sites

Om jeg drev våpenforretning hadde jeg ikke levert ut noe våpen på utlåsnerklæring...

 

Ellers har ikke offiser, sikkerhetsklarering osv noe som helst med sivilt våpenerverv å gjøre; dere stiller (med et lite untak for ansatte offiserer) på lik linje med Nils Rørlegger og Ken Nav. Heldig- og naturligvis.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jeg var også i den tro at våpendeler ikke trengte stevneaktivitet, teksten i brevet lyder som følger:

 

"Vedr. Søknad om tillatelse til å erverve og inneha skytevåpen til øvelse og konkuranseskyting

 

Oslo politidistrikt, våpenkontoret har mottatt din søknad om tillatelse til å erverve og inneha håndvåpen til øvelse og konkurranseskyting. Du har oppgitt å være medlem i skytterlag/pistolklubb.

 

Din søknad er tatt under behandling. Vi tilskriver klubben din for å få opplyst om du er aktiv medlem der, jf. forskrift om skytevåpen, våpendeler og ammunisjon av 25. Juni 2009 paragraf 13 første ledd."

 

Skrivefeil er mine egne.

Link to comment
Share on other sites

...og bare så vi alle har det klart for oss hva paragraf 13, første ledd sier:

 

Tillatelse til å erverve og inneha rifle, hagle, pistol eller revolver til øvelses- og konkurranseskyting kan gis til søker som kan dokumentere medlemskap og aktivitet i forening tilsluttet godkjent skytterorganisasjon. For å få tillatelse til å erverve og inneha pistol eller revolver skal søker dokumentere seks måneders aktivt medlemskap i slik forening.

 

Det ser for meg ut som om våpenkontoret velger en streng, men strengt tatt korrekt, tolkning av forskriftens bokstav.

Link to comment
Share on other sites

Noen har funnet på at skriv fra klubben skal følge alle søknader. Det er noe forbanna tull, men virker å ha spredd seg til hele landet.
Disse noen er de som tolker lovverket og godkjenner søknadene. Skaffe en høyesterettsdom på at de ikke har hjemmel eller aksepter realitetene.

 

Haha, du er så herlig. Akseptere realitetene? Jeg leverer papirer i huet og ræva ved hver eneste søknad jeg, og har ikke større problemer med å få godkjent det jeg har rett til. Jeg trenger fortsatt ikke like at noen tar seg så til de grader tilrette og finner på nye ting i hytt og pine. Praksisen slik den er blitt nå er noe forbanna tull, rett og slett.

Link to comment
Share on other sites

Kjeder deg nå, og vil gjerne ha noen å krangle med på internett?

 

Hvem sutrer og klager? Er det å være uenig i noe eller synes noe er tull det samme som å sutre? Ok, da sutrer jeg vel da.

 

Klarer fint å legge ved dokumentasjon på både medlemsskap og stevnestarter jeg, ikkeno stress det. Men diverse følgeskriv fra klubb hvor klubben skal mene om egnethet til våpenet, folk som blir bedt om serienummer på våpenskap før første våpen og lignende saker, det er og blir tull.

 

Hvis du misliker så sterkt at jeg synes dette så er jo det synd. Trist at du må kaste bort tiden på å sutre over at jeg sutrer. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Mail sendt.

 

Hei.

Jeg har vært i den tro at kjøp av våpendel ikke betinget dokumentert aktivitet, til tross for dette la jeg med stevnestarter for de 6 siste måneder. Jeg noterer meg at dere vil forespørre min klubb om min aktivitet, i den forbindelse har jeg noen spørsmål.

 

Er det sånn å forstå, at klubb skal tilskrives hver gang jeg søker på noe som er relatert til konkurranse eller trening i NSF regi?

 

Bortfaller behovet for å vedlegge resultatlister? (Mye papir bespart her).

 

Er det nå formålstjenlig for meg å søke på håndvåpen til Magnum 2 nå?

 

Jeg vil også bytte grovpistol og spesialpistol, burde disse behandles samtidig med overstående?

 

 

Med vennlig hilsen,

 

Egon.

Link to comment
Share on other sites

Slik det har blitt praktisert der jeg søker, bekrefter utnevnt person i klubben(f.eks leder, oppmann i gruppe, styremedlem) at du som søker er aktiv i laget, og hvor lenge du har vært medlem.

Deretter er det din oppgave å dokumentere aktivitetsnivå i samsvar med det du søker om, dvs å dokumentere om du er å betrakte som rekreasjonskytter, mosjonskytter eller konkurranseskytter i forhold til det omsøkte våpenet.

 

...og bare så vi alle har det klart for oss hva paragraf 13, første ledd sier:

 

Tillatelse til å erverve og inneha rifle, hagle, pistol eller revolver til øvelses- og konkurranseskyting kan gis til søker som kan dokumentere medlemskap og aktivitet i forening tilsluttet godkjent skytterorganisasjon. For å få tillatelse til å erverve og inneha pistol eller revolver skal søker dokumentere seks måneders aktivt medlemskap i slik forening.

 

Det ser for meg ut som om våpenkontoret velger en streng, men strengt tatt korrekt, tolkning av forskriftens bokstav.

 

I forhold til dette har det ihvertfall tidligere vært slik at det ved søknad om våpenDEL til et våpen du allerede besitter ikke har vært krav om å dokumentere aktivitet.

Det Razumny viser til nevner ikke deler, kun komplette våpen.

Det begynner å bli en stund siden jeg var oppdatert på forskrifts- og runskrivsjungelen, hvis noen klarer å grave frem bestemmelsene som omhandler erhverv av våpendel hadde det vært relevant info.

Link to comment
Share on other sites

Bare så det er helt tydelig; det er våpenkontoret som mener at de må ha denne dokumentasjonen; jeg har sitert inn teksten for at man skal kunne føre diskusjonen videre med denne friskt i minnet.

 

Rundskrivet er relevant her, og der står det å lese:

 

Etter forskriften § 13 første ledd er det krav om dokumentasjon for tilknytning til godkjent skytterorganisasjon for å kunne erverve skytevåpen til øvelses- og konkurranseskyting. Dette innebærer at den enkelte skytter, i tillegg til medlemskort i lokal klubb, ved søknad om erverv av våpen også må fremlegge enten startkort, startlisens eller medlemskort fra det forbund/skytterorganisasjon som administrerer det skyteprogram som vedkommende søker om skytevåpen til.

 

Politiet vil også til enhver tid kunne kreve at en våpeneier fremlegger dokumentasjon på sitt medlemskap i lokal skytterlag/-klubb samt bekreftelse på sin forbundstilknytning hvis det er tvil om vedkommende har opprettholdt sitt medlemskap i pistolklubb og/eller sin forbundstilknytning.

 

Med dette som bakgrunn, stiller Våpenkontorets handling seg for meg som en naturlig del av deres kontroll med våpeneierskap, som de nå altså utøver ved behandling av ny søknad.

Link to comment
Share on other sites

Regner med du hører til Oslo...

 

Byråkrati er og forblir byråkrati, har man en saksgang så kommer denne til å bli fulgt slavisk til man får andre ordre fra høyere hold. En jeg kjenner la ved skriv fra klubben med bekreftelse om aktivitet og medlemskap i over 6 mnd men likevel så måtte kontoret i oslo sende brev til klubben.

Link to comment
Share on other sites

Sånn jeg ser det, er forespørselen til klubben kun trenering, så jeg ser ikke hensikten all den tid jeg ikke er førstegangssøkende. Hva i all verden er hensikten? Aktivitet ER dokumentert.

 

Det var det poenget jeg prøvde å gjøre tidligere også, og jeg deler din oppfatning. Det er trenering, vanskelighet for vanskelighetens skyld.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...