Jump to content

En ekte jeger kjører standsmessing. Her er tipsene til en god jaktbil


Bartemannen

Recommended Posts

Artikkelen tar ikke noe forbehold om at dette bare gjelder i utlandet, tvert i mot, det skrives om at det er  "viktig å ta seg godt ut på vei til, i og fra fjellet".  Da kan det hvertfall ikke være snakk om rådyrjakt i Danmark!

 

Nettopp derfor avslører skribenten sin uvitenhet med følgende utsagn:

 

"Du kan duve deg inn i terrenget, og sikkert skyte fra bilen, for vinduene er store og bilen oversiktlig".

 

Kjøre i terrenget, og skyte fra bil, ja, gjør man det, vet man hvertfall hva man IKKE skal drive med de kommende 5 åra!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hadde glatt gått for en modifisert Jeep før alle de tullebilene på den lista😂

Selv ikke Toyota har klart å sette riktige dekk på bilene sine? Og kommer du borti noe (f.eks et tre) er det bulk og verdens undergang 😣

 

Her er et fint eksempel på en modifisert Wrangler for jakt og turer;

https://youtu.be/sLyk8fjTso0

 

 

Skulle nå kanskje klart meg med en umodifisert Rubicon også om dekkene bare er store nok  😎

Edited by Bly
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Bly said:

Hadde glatt gått for en modifisert Jeep før alle de tullebilene på den lista😂

Selv ikke Toyota har klart å sette riktige dekk på bilene sine? Og kommer du borti noe (f.eks et tre) er det bulk og verdens undergang 😣

 

Her er et fint eksempel på en modifisert Wrangler for jakt og turer;

https://youtu.be/sLyk8fjTso0

 

 

Skulle nå kanskje klart meg med en umodifisert Rubicon også om dekkene bare er store nok  😎

 

*Ler på japansk*

 

Vehicle-Imagery_0003_Gullfoss-to-Haifoss

 

Vehicle-Imagery_0000_O0A8197-HDR-small.j

 

Grunnen til at du ser lite oppbulka Wranglere er ikke fordi de ikke blir bulka, men for 99.9% av de ser i verstefall en fartshump. Ellers trives de best i sitt naturlige habitat, i full offroad bekledning og utstyr på en parkeringsplass utenfor et kjøpesenter :P

Også ignorerer vi det faktum at selv Rubicon versjonen av de nye Wrangler LJ får mye pes for å ikke tåle offroading uten å bulke kanalene og knuse istykker understellet..

Edited by vass
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Bly skrev:

Selv ikke Toyota har klart å sette riktige dekk på bilene sine?

Med tanke på fremkommelighet er problemet noen ganger at folk absolutt skal ha på (alt) for breie dekk på firhjulstrekkerene sine fordi det ser tøft ut, og glemmer helt behovet for marktrykk...

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Det spørs jo litt hvor man faktisk har tenkt å kjøre med jaktbilen da.

Jeg hadde en Patrol Y60 med 40-13,5x17" på 12x17" felg.

Med 0,5-0,7 bar i dekka så ble det bra såler av det og den gikk fint over myra.

Nå har jeg en Pajero gen 3 med 265/75x16 med tilsvarende mønster som førstnevnte.

Pajeroen er ikke bedre på noe annet enn støy og sporing, og dette på tross av at "Super Select" er en del bedre enn Nissan sitt system.

Svogeren har en Suburban med 38-15,5x15 og den fungerer også bedre enn Pajeroen i terrenget.

Når det er sagt så skjønner jeg poenget ditt og er absolutt ikke uenig i enkelte tilfeller.

 

Jeg kunne tenkt meg en Vito 4x4 som jaktbil hadde det ikke vært for at transferkassa henger så langt ned at du like gjerne kan kjøre E-klasse.

Enn så lenge så beholder jeg Pajeroen, men den ryker nok til fordel for noe mer komfortabelt etterhvert.

Kanskje en Mercedes X (navara) når den kommer ned litt i pris.

Link to comment
Share on other sites

10 timer siden, vass skrev:

 

*Ler på japansk*

Landcruser har designa seg så langt bort fra opphavet at det er vel for en SUV å regne i dag. Opphavet var jo en Jeep 😉. De avbilda Toyotaene med balongdekk er primært satt opp for å kjøre på snø og mykt/dårlig bærende underlag. Og det er absolutt fine biler, men er kanskje ikke optimal for allroundbruk?

 

10 timer siden, vass skrev:

Også ignorerer vi det faktum at selv Rubicon versjonen av de nye Wrangler LJ får mye pes for å ikke tåle offroading uten å bulke kanalene og knuse istykker understellet..

For det første så har ikke en Wrangler kanaler, det er fritt oversatt torsjonsbokser, Wrangler har boksramme. I motsetning til alt annet som lages representere en Wrangler bilens svar på en Remington 700. Det du ikke får kjøpt av ettermarkedsdeler og ekstrautstyr er ikke verd å nevne. Det er ikke noe problem å kjøpe en ny Wrangler for 6-700.000 for så å skru på deler for et par millioner om man har lyst. Å kjøpe litt armering til Wrangler'n er ikke noe big deal, og uansett en god investering om man skal humpe rundt i ei steinur eller to, selv om ingen andre masseproduserte biler som ruller ut av en fabrikk er i stand til å følge en Wrangler (rett ut av "boksen").

 

Skal man kritisere eller være skeptisk til Wrangler så ville jeg heller vurdert å rette blikket mot elektronikk og trafikksikkerhet, ikke offroadegenskaper. For da tenker jeg at man har

missforstått noe😉

 

9 timer siden, Bell skrev:

Med tanke på fremkommelighet er problemet noen ganger at folk absolutt skal ha på (alt) for breie dekk på firhjulstrekkerene sine

Dekkvalg betyr jo nesten absolutt alt. Jeg har en Subaru Forester med lavprofil sommerdekk, slike som bilen kommer med, ikke noe ekstremt, men fortsatt et helt idiotisk dekkvalg. Den står bom fast på plasser hvor jeg kjører uanstrengt rundt med kunn bakhjulstrekk og åpen differensial med "gammel" Wrangleren som har all terrain dekk med fult lufttrykk. Og Subaru skryter av at de har det beste 4x4 systemet? 

 

Edit;

Hadde nå forfatteren til Finansavisen hatt peiling på bil, jakt og "klasse" i kominasjon hadde denne kjerra stått som nummer 1 på lista;https://www.fj.co/model/g40

 

Edited by Bly
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Som jeg nevnte litt lenger oppe i tråden, den brave journalisten ser ikke ut til å kjenne til norsk lovgivning for motorisert ferdsel i utmark. Etter skribleriene til diverse "kammer"-ater, kan det se ut til at også opptil flere av dere har bruk for å lese denne:

 

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1977-06-10-82

 

Jeg HAR en utmerket jaktbil, en passe herpet 2003 Weinsberg bobil. Den dekker behovet for bolig, hvis man skal jakte utafor eget område. Hvis jeg skal ha noe bedre, må det vel bli denne, særlig der parkeringsplassene er sølete:

 

https://bobilportal.no/15706/bobil-med-firehjulsdrift-hymer-ml-t-4x4/

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Man skal jo komme frem til jaktplassen uten å ville utføre seppuku også. 

 

For egen del synes jeg folk tillegger offroad egenskaper altfor mye betydning. Strengt talt ikke mye veier som er så dårlige at det behøves. Og er totalt balle å kjøre på asfalt med, som for de fleste er 90% av reiseveien.

 

XC70 eller en kombi med 4x4 er godt kompromiss mellom kjøreegenskaper på vei, fremkommelighet og plass. Evt drite i alle tullebilene her og kjøpe seg en Unimog :) 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Jegermeistern skrev:

Etter skribleriene til diverse "kammer"-ater, kan det se ut til at også opptil flere av dere har bruk for å lese denne:

Jeg er jo fult klar over lovverket dessverre 🙄, og i disse dager så er folk helt hysterisk med tanke på at en mosedott kan få uoprettelige skader og hjulspor. Skulle nesten ønske at det ble litt mere anarki på området slik som samene gjør. Men på en fornuftig måte for naturen sin del.

 

Uansett;

 

Jeg svinger nå glatt av veien for og sette ut båten i en "hvilken som helst fjære" om det ikke finnes en rampe i nærheten. Da bruker jeg selvfølgelig den!

 

Jeg er ikke hysteisk på å svinge litt ut i grøfta for å slå camp. Sånt no skjer jo uansett på plasser hvor folk flest ikke kjører.

 

Enkelte av distriktsveiene i nord-norge har sikkert 20 års ++ etterslep på vedlikehold. Folk ødeleger stadig understell, felger og dekk fordi de traff et "hull". 

 

Om det blir en snøstorm kan du riskere å måtte være din egen "brøytebil". Til og med i boligfelt i by🙄.

 

1 time siden, msteiro skrev:

For egen del synes jeg folk tillegger offroad egenskaper altfor mye betydning.

Jeg kjører sikkert 99,99999% på en slags vei, men det er helt supert å kunne gjøre 0,00001% "off road" også når behovet inntreffer😉

 

 

 

 

 

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde i mange år en L200 pick up som etter hvert fikk glassfibertopp på lasteplanet og bakseter montert.
Den funka godt både som privatbil og ikke minst jaktbil på til dels dårlige skogs-og traktorveier.

Nå har jeg en Ford Kuga, og når jeg var inne på service kikket jeg på en Ford Ranger pick up som sto der.
Fristelsen var stor, savnet etter pick up slo til for fullt, men jeg mener å ha hørt at Ranger egentlig er en Mazda eller noe slikt ???
Stemmer det?

Link to comment
Share on other sites

Mitt valg er en Toyota Hilux på hvite skilter og glassfiber kasse  på planet siden jeg mest av alt er familiefar og kombinerer det med jakt og friluftsliv. Jeg har enda ikke trengt å kjøre utenfor vei (skikkelig offroad) så trenger ikke full offroad pakke med snorkel og winch. God plass og komfortabelt på familieferie og masse plass i jakta. Har kjørt Norge rundt, med undervannsjakt i/på Lindesne til småviltjakt i Troms, elgjakta i Trøndelag og småviltjakt på Østlandet og rådyr og hjortejakt i Ryfylke. Hilux'en har ikke skuffet meg så langt og kona har motvillig måttet innrømme at den er en god bil, smilte ikke akkurat fra øre til øre når jeg kom hjem med pickup og hadde byttet bort Honda SUV'en. Hadde sikker sett tøffere ut med fullt safari utstyr masse ekstra lys, påmalt gjørme og bulker men det får bli en annen manns oppgave.

Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, jmosbakk skrev:

@Jegermeistern siden du påtar deg rollen som det moralske overhodet - -

 

Der fikk jeg en ny tittel, gitt!

 

Men siden du vil opplyse meg, kan jo jeg opplyse deg om hva forskriftene til loven sier:

 

§ 2: Motorkjøretøy kan på bar mark utenfor veg nyttes til - - -

- transport av jaktutbytte ved jakt på elg og hjort, og transport ved jakt på villrein innenfor Hardangervidda villreinområde - - -

 

Skal man kunen transportere "jaktutbytte", må man først ha skutt det. Inntil da er altså den motoriserte ferdselen som den uvitende journalisten skriver så utførlig om,  ikke tillatt. Vi har en dom fra Innherred, der noen jegere som skulle inn i terrenget, slengte sekkene og våpna på lasteplanet til et kjøretøy som hadde lovlig ærend innover. De (ikke føreren) ble dømt for ulovlig motortransport.

   
Link to comment
Share on other sites

6 timer siden, Elgjaeger skrev:

Landcruiser er vel den ultimate jaktbilen? Plass til bøffel, jegere, trackere, mat og våpen?

1888BDF8-A251-4DA4-8534-C1A7F3D80192.jpeg

 

Dessverrei ikke mulig å få skilt på de her. Hadde kjøpt en tvert om det gikk an. Altså Pickup med 4,2 diesel. Og safari rigg.

Har ikke bruk for på noe vis, av og til er det bare fordi en vil ha😎

Edited by Chiefen.v-2
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Jegermeistern said:

Der fikk jeg en ny tittel, gitt!

 

Alltid kjekt å kunne fylle cv'n med noe ekstra. 😉

Men joda, loven er ikke så innvikla den og unntaket visste jeg at du hadde klart.

Det skal også nevnes at vi har godkjente offroadløyper for bil i utmarka her og da teller fremkommelighet alt.

 

For å fylle rollen som jaktbil så har jeg, med alderen, innsett at komfort teller mye. Jeg vil skille mellom gårdsbil og jaktbil. En gårdsbil som brukes hovedsakelig lokalt trenger ikke å være all verden, men en jaktbil som kjøres over lange strekninger på asfalt bør ha litt standard.

Msteiro nevner XC70 og den står også på lista mi over aktuelle kandidater ved neste bytte. E-klasse med Airmatic kunne vært aktuell hadde det ikke vært for at systemet er svakt og koster en arm å få reparert. Det samme gjelder LC 150. Pickup frister mest, men der er komforten som regel vesentlig dårligere.

Som alltid, kompromisser......

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Kan vanskelig tenke meg et bedre egnet kjøretøy på mine sgs daglige turer på skogsveier i varierende standarder enn min lille Suzuki SX4.

Ikke allverdens plass og komfort, men den gjør det den skal og tar meg sikkert hjem uansett føreforhold. Høy under og god høyde i kupé,..kunne sikkert selv med mine 1,90 også sittet med flosshatt på.

Komfort og motorkraft er ikke det optimale for lange turer,..til det er min gamle C 220 fortsatt bedre egnet,- men den lille Suzukien har da også tatt meg og hund noen turer til Nordsverige etter "fågel".

 

Problemfri bil med "kjede". Slipper dyre skifter av register-reim.

Link to comment
Share on other sites

På 24.9.2019 den 0.47, jmosbakk skrev:

Det spørs jo litt hvor man faktisk har tenkt å kjøre med jaktbilen da.

.............

Jeg kunne tenkt meg en Vito 4x4 som jaktbil hadde det ikke vært for at transferkassa henger så langt ned at du like gjerne kan kjøre E-klasse.

Du skal ikkje tenke så mykje på den mellomkassa, du har slått nedi så det griner med traversen framme før den subber moder jord🤣 

 

Men som du skriver så kjem det an på kvar du kjører.

Har sjølv Vito 4x4 og det er perfekt jaktbil for meg. Masse plass til utstyr og bikkje, stor motor og sluker mil som ein personbil. Den er i tilleg meget snill på fuel. Det er også plass for ei overnatting eller tre om ein ønsker det.

Tar heller beina fatt istaden  for å prøve på offroad stunt så savner ikkje ekstrem bakkeklaring. 

 

Link to comment
Share on other sites

Tja

Jeg har en Mitsubishi L200 2006 mod. som fungerer. Den har vært helt til Tsjekkia den, 4000 km på en uke. Imidlertid har jeg innsett at den er laget for små korte personer. Så nå har jeg en Landcruiser 200 diesel til det bruket også. Imidlertid har vi kjørt en Viano/Vito også, og det er en super bil med god plass. Den har rullet over 300.000 km, men går som en klokke. Den blir vel den som surrer nedover i Oktober, samt en Landcruiser 100. Landcruiser med backPack til å ha vilt i fungerer det også.

Link to comment
Share on other sites

På 27.9.2019 den 22.17, Chiefen.v-2 skrev:

Vito ble for litt siden kåret til en av de største drittbilene i verden i et tysk bilblad...

Etter å skrudd litt på et par av tenderer jeg til å være enig.

"Litt siden" er eit eit relativt begrep forstår eg 🤣🤣🙈

Det har blitt felt maaange tonn storvilt sidan den gongen kåringa var og verden har gått framover, også hos MB.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt 4 stk av årsmodeller mellom 07 og 12. Alle 2wd.

Mellomakselkryss er en kjent svakhet og jeg byttet dette på den ene. Ellers var det ingen problemer.

Hvis man kjører mye tom bil så kan man bruke personbildekk (neida regelryttere, det er ikke i henhold til LI i vognkort) og da blir fremkommelighet på vinterstid helt grei. En får mye hjelp av et godt system for antispinn.

Ingen av de var plaget av rust, slik som tidligere modeller.

 

Jeg hadde også en 2000-modell for mange år siden. Det er en annen historie. Kanskje en av de største møkkabilene jeg har hatt. Rust, rust, slitedeler med varighet langt under det man forventer, rust, reflektorer som flasset, rust, mye elektrisk tull og ellers en ganske dårlig bil.

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

@petrol  var vel kraftig kvalitetsheving ved modellskifte i 06-07. ( ikkje at det var så vanskelig🤣) Så hevet kvaliteten seg nok eit hakk ved tiårsskiftet. Om den siste er nok eit hakk opp veit eg ikkje men tipper dei har grunn til å gje så gode garantier som dei gjer.

Kjører nesten 40k i året og er på min andre vito. Absolutt ingen problem i det heile hverken med rust eller mekanisk. Var meeeget skeptisk til vito sjølv men etter litt research så vart det handel, angrer i dag på at eg ikkje bytta merke før...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...