Jump to content

Regjeringen vil forby to-hånds automatvåpen


einherje

Recommended Posts

18 minutter siden, skog skrev:

 

Ja, men da forsvinner argumentet om skadepotensiale. En BAR (muligens norges mest solgte halvauto til jakt) med 10 patroners magasin har ikke noe større skadepotensiale en mini-14 med 10 patroners magasin.

 

Faktisk.no er muligens ikke så dumt.

Fatterns gamle enkeltskudd salongrifle har så stort skadepotensiale at den er forbudt i sverige. Sånn går det når de som skal bestemme over våpen ikke har peiling.

Når man har begynt å snakke om skadepotensiale kan det brukes mot alt som andre tidligere har nevnt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Er det noen med kontakter i de div skytterorganisasjonene som kunne forhørt seg om det er finnes en strategi vi skyttere kan bruke, som ville gitt ordentlig effekt i målet?

 

Ellers likte jeg 17. mai ideen, litt vansklig for enkelte å prinsippielt gjennomføre som er småbarnsforeldre med korpsmedlemmer.

Edited by TaueBill
Link to comment
Share on other sites

37 minutter siden, skog skrev:

 

En BAR (muligens norges mest solgte halvauto til jakt) med 10 patroners magasin har ikke noe større/lavere skadepotensiale en mini-14 med 10 patroners magasin.

 

Er du så naiv at du tror byråkrater ikke leser her inne ?

Hva er du vil ? Prøve å legge føringer for at BAR og Sauer 303 også skal forbys ?

Ville det gjordt deg happy ?

 

Jeg har ikke noen halvauto rifle og skal heller ikke ha.

Men slike utsagn du kommer med gjør meg pissed. Bruk vettet !

Mini 14 blir forbudt, det kommer garantert, men du trenger ikke forsøke å ødelegge for andre halvauto eiere for det.

 

 

  • Like 1
  • Thanks 2
  • Confused 1
Link to comment
Share on other sites

Hele poenget er at skadepotensiale er et ubrukelig ord. Ja, alle skytevåpen kan gjøre stor og uønsket skade hvis de pekes mot mennesker, men samtidig er det et krav at våpenet skal kunne oppfylle et krav til skade når det skal brukes til jakt, uttrykt ved kaliber, kulevekt og anslagsenergi. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

20 minutter siden, Mix skrev:

Er du så naiv at du tror byråkrater ikke leser her inne ?

 

 

 

Nå er det Kripos sine våpenteknikere som skal kartlegge det tekniske. De kommer garantert til å påpeke akkurat det samme.

 

Dessuten mener jeg at denne saken fortjener en fullverdig diskurs der alle sider og argumenter belyses og begrunnes med fakta.

  • Like 13
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

33 minutter siden, Mix skrev:

Men slike utsagn du kommer med gjør meg pissed. Bruk vettet !

 

Viss ikkje vår fullstendig legale, aktverdige og tradisjonsrike frititdsaktivitet kan diskuterast fritt og sakleg på eit skytterforum så slit vi seriøst med legitimiteten. Kva blir det neste vi ikkje kan snakke om?

  • Like 13
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Mosjonsskytteren skrev:

 

Veldig bra skrevet.
Er det ikke noen her inne som kjenner en journalist i en av de store avisene, som kan være interessert i å skrive en artikkel sett fra våpeneiernes side?
 

 

Journalisten som skreiv denne dokumentaren gjorde iallefall ein bra og saklig jobb.

Link to comment
Share on other sites

Amen, Joska. Å tro at vi kan unngå reguleringer ved å gjemme oss (eller fakta) er helt urealistisk, for selv om politikerne våre er uvitende er ikke politiet og forvaltningen det.

 

Jeg er helt enig i at ordet "skadepotensiale" slik det brukes i denne saken er en av våre største fiender. Folk slenger det rundt over en lav sko, men jeg har ALDRI sett en eneste jævla risikoanalyse på dette.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Mix skrev:

Er du så naiv at du tror byråkrater ikke leser her inne ?

Hva er du vil ? Prøve å legge føringer for at BAR og Sauer 303 også skal forbys ?

Ville det gjordt deg happy ?

 

Jeg har ikke noen halvauto rifle og skal heller ikke ha.

Men slike utsagn du kommer med gjør meg pissed. Bruk vettet !

Mini 14 blir forbudt, det kommer garantert, men du trenger ikke forsøke å ødelegge for andre halvauto eiere for det.

 

 

Vi har et oppegående moderatorkorps som passer på at skriveriene våre er innenfor de reglene som gjelder her inne - så du kan være helt trygg på at det ikke er noe muffens ute og går. De som er uenige i det som skrives skriver motsvar og ellers er det helt sikkert mange som er innom og bare leser innleggene uten å skriv noe selv. Det er tragisk at du faller i den fellen å tro at meningsmotstandere ikke har evne til selvstendig tenking. 

Edited by DoctoRoy
covfefe
Link to comment
Share on other sites

Litt interessant å lese hvordan alle nå, i etterpåklokskapens lys, plutselig innser at partiene de valgte å stemme på ved valget ikke taler deres sak, til tross for den helt klare advarselen Høyre og FrP lanserte like før valget. Det var tydeligvis ikke noe problem, så det valgte man aktivt å ignorere. Og nå virker alle usedvanlig overrasket over at det kun er SP som hittil ikke har sviktet saken de var klare på før valget, og ser ut til å tenke "hadde jeg bare visst dette før valget...."

 

 

Noe de gjorde. Men lot være å bry seg om.

 

 

Så takk for bidraget, alle dere som ikke gadd ta varslene seriøst.

  • Like 2
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

1 minutt siden, AndersR skrev:

Litt interessant å lese hvordan alle nå, i etterpåklokskapens lys, plutselig innser at partiene de valgte å stemme på ved valget ikke taler deres sak, til tross for den helt klare advarselen Høyre og FrP lanserte like før valget. Det var tydeligvis ikke noe problem, så det valgte man aktivt å ignorere. Og nå virker alle usedvanlig overrasket over at det kun er SP som hittil ikke har sviktet saken de var klare på før valget, og ser ut til å tenke "hadde jeg bare visst dette før valget...."

 

 

Noe de gjorde. Men lot være å bry seg om.

 

 

Så takk for bidraget, alle dere som ikke gadd ta varslene seriøst.

Nå er det ikke kun hensynet til halvautomatiske skytevåpen som må tas hensyn til når det skal stemmes ved et valg. Hva har du stemt da diverse regjeringer har solgt ut naturressurser og retten til å utvinne disse? Vil også kalle dette et svik mot det norske folk. Men de færreste bryr seg. Mange har ikke fått det med seg en gang. 

 

Sp har til en viss grad støttet opp om gjeldene våpenlov denne gangen. Men de seiler også under falskt flagg. De har vært med å stemt frem globalisering i flere 10'år, men da ditt lokale lensmannskontor skulle legges ned, ja da hadde de liksom fått nok. Dette var grusomt. At all industrien hadde forsvunnet for lenge siden var ikke så farlig. Da de satt i regjering gikk maskineriet for full rulle mot samme målet. Ingen forskjell. Det hele er bare et spill.

 

Selv så stemmer jeg ikke lenger. Begynte å kjenne igjen lusa på gangen for mange år siden.

Link to comment
Share on other sites

90 prosent av politikerne bryr seg stort sett bare om å komme til makta og å beholde den.. 

 

med dagens teknologi vil det ikke være noe stort problem å benytte seg av folkeavstemninger i saker, som f.eks ACER. Men dette vil jo være å gi fra seg makt for våre politikere, så da er det vel ikke interessant.

 

Jaja, samme det. Jeg har ikke stemt så da kan jeg vel ikke klage heller.. 

Link to comment
Share on other sites

Hvis du faktisk tror at denne loven hadde vært annerledes på noe vesentlig punkt med Støre ved roret istedenfor Solberg, så må jeg ønske god bedring. Sp er mindre enn Frp, og Ap og SV har et enda sterkere ønske om å begrense folks tilgang på våpen enn H har, selv om H og Ap i denne saken er ganske på bølgelengde.

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Blir vel mest synsing og ganske off topic dette her med whatifs partipolitikk. Men høyre og FRP i oposisjon hadde nok motsatt seg og pusha AP koalisjonen mer.

Tilbake til saken, er det noe poeng å sende mails for å prøve å få feedback og bedre definisjoner på hvilke våpen og hvordan egenskaper som blir forbudt?
"Jeg har X rifle og lurer på om den blir forbudt, jeg hørte på dagsnytt 18 blablabla?"

Jeg tror det er viktig å få definert dette så fort som mulig så folka på tinget har begreper om omfanget til et forbud. da før man skal vurdere kompensasjonsordning og forskrift.
 

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror det kan være positivt å sende mail og spørre og grave. Så lenge man gjør det på en ordentlig måte, så viser det politikerne at dette er noe folk bryr seg om.

Og det kan være et tegn på at et lovforslag som dette ikke blir vedtatt uten at folk får det med seg. 

 

Bare noe jeg tror.

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, ladebenken skrev:

90 prosent av politikerne bryr seg stort sett bare om å komme til makta og å beholde den.. 

 

Mtp antalet skyttarar og jegerar her i landet og at samtlige har stemmerett, er det eigentlig eit ganske sterkt kort.

Edited by P99
Skriveleif
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det virker ikke som at det engasjementet er særlig stort utenfor den sirkelen som diskuterer saken her på Kammeret. Kansjke vi får opp engasjementet dersom vi sender leserinnlegg til lokalavisene våre slik det er foreslått tidligere i tråden? Tror ikke vi får noen særlig respons fra Faktisk.no for dette er nok en for liten sak slik den fortoner seg nå.

Link to comment
Share on other sites

Redaktøren i Firdaposten, som er ein svært ivrig jeger, tok opp temaet på leiarplass allereie for to år sidan når EU begynte å rasle med sablane.

 

Går sjølv å kvernar på eit manus men må stadig korrigere meg for ikkje å bli feiltolka blant befolkninga som ikkje har eller vil ha verken kompetanse om eller interesse for enten våpen, jakt eller sportsskyting.

 

 

Edited by P99
Atter ein skriveleif
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

På 9/1/2017 den 12.48, joska skrev:

 

Du kom meg i forkjøpet. Dette burde vere ei realitetsorientering for dei som har lagt sin lit til dei blåbrune.

 

 

 

-De rødbrune i bl.a AP er minst like skyldige her.  -Også forsøker vi å holde oss litt mer voksne enn at vi driver brunbeising her inne, eller hva?

-Sånt kan man drive med på VGD..

Link to comment
Share on other sites

Ja, opposisjonen med AP i spissen har ikke gjort en millimeter forskjell så hvorfor de skal bejubles og de som stemte H og FrP skjemes synes noe uklart.. Sp prøvde så godt de kunne og skal ha skryt for det.

 

Å vurdere kompensasjon betyr at noen tar en kalkulator, regner ut en antatt kostnad, skriver en 30 siders rapport om dette, komplett med bilder av et patr oppjazzede min-14er og gjerne noen stolpediagram. Så forkastes kompensasjon av et politisk flertall fordi det vil koste x antall barnehageplasser/sykehjemsplasser/stillinger for etterforskning av pedofile/rammer arbeidet mot ekstremisme eller hva det nå er som er i vinden akkurat der og da.

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

5 minutter siden, Chiefen.v-2 skrev:

Så forkastes kompensasjon av et politisk flertall fordi det vil koste x antall barnehageplasser/sykehjemsplasser/stillinger for etterforskning av pedofile/rammer arbeidet mot ekstremisme eller hva det nå er som er i vinden akkurat der og da.


Så blir det runder i høyesterett, og siden de har en stor prislapp og omfang, uten å kunne bevise noe særlig effekt og dermed inget godt grunnlag for forbudet. vil § 105 stille ganske sterkt.
Hvis retten anser at avhendingen ikke har særlig virkning (ingen bevis for at det har det) så kan det ende opp med kompensasjon eller bare omsetningsforbud. Det er ekstremt viktig at man får en presedens for at avhending uten kompensasjon ikke er greit. Da blir det dyrere for staten å bruke "særskilde farlege egenskaper" paragrafen.

  • Like 5
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Det var det jeg drev mest med, da jeg var moderator her på forumet.

 

Lurer på hvor mange ganger jeg skrev, med blått: "Slettet sitering av forrige innlegg. Jegermeistern". Moderatorene har vel annet å stå i med, enn å slette unødvendig sitering. Og vi unngår, stort sett, "juletre-innlegg" (der hvert nytt innlegg i en tråd inneholder alle de foregående som sitat) her inne.

 

Når det er sagt/skrevet, man kan jo sitere en setning, for å vise akkurat hva man svarer på.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, Chiefen.v-2 skrev:

Ja, opposisjonen med AP i spissen har ikke gjort en millimeter forskjell så hvorfor de skal bejubles og de som stemte H og FrP skjemes synes noe uklart..

 

No kan eg ikkje huske  å ha "bejubla" verken opposisjonen generelt eller AP spesielt, då det er rimeleg klart at vi på sikt går mot totalrasering av privat våpeneigerskap uansett kven av fløyane som styrer. Derimot var dette eit stikk til alle som har "bejubla" dei blåbrune og då spesielt Frp som skyttersportens reddande englar. Skum gjennom t.d. EU-tråden eller "Kammerets politiske meningsmåling" så ser du eit utall påstandar a'la denne:

 

På 5/9/2016 den 22.28, Woff skrev:

Vær obs på at FrP har en behagelig holdning til dette spørsmålet! :) Kanskje lurt å vurdere å skifte til de ved neste valg!

 

 

Link to comment
Share on other sites

Etter de siste tiders alvorlige hendelser har heldigvis de ansvarlige myndighetene tatt grep, og regulerer tilgangen på økser.

 

https://www.dagbladet.no/nyheter/hogg-seg-gjennom-dora-til-mor-og-liten-datter-med-oks/69618338

 

Dette er i tråd med EUs økse-direktiv, og tilsvarende regulering vil bli gjeldende i hele Schengen-området.

 

Stortinget vil hastebehandle et forslag til "ny økselov" i dag. I lovens formålsparagraf heter det at samfunnssikkerheten må komme foran innbyggernes behov for økser. Det er de enkelte øksemodellenes skadepotensiale som er avgjørende for om sivile kan eie dem. Økser av militært opphav, eller som enkelt kan gjøres om til helautomatisk hogging (kan gjøres ved å bytte skaft, i følge Gjørv-komminsjonen) eller som er konstruert for å bruke løse, lange skaft, vil i alle tilfelle bli forbudt.

 

Aktive medlemmer av forbund som driver sportshogging eller øksekasting, kan, etter nærmere søknad og behovsprøving, få tillatelse til fortsatt å eie øks. POD og Direktoratet for samfunnssikerhet vil utarbeide ei liste  over tillatte og godkjente øksemodeller for slikt bruk.

 

Øksa Hobby MINI hhy 0,5-375 vil i alle tilfeller bli forbudt å eie, i følge statsminister Erna Solberg.

 

https://www.verktøy.no/oks-hobby-mini-hhy-0-5-375?ads_cmpid=613287733&ads_adid=25169064606&ads_matchtype=&ads_network=g&ads_creative=92998503006&utm_term=&ads_targetid=pla-408688554859&utm_campaign=&utm_source=adwords&utm_medium=ppc&ttv=2&gclid=EAIaIQobChMI2Zbxgrrw2QIVwbUYCh14FQ_REAUYBSABEgKnMfD_BwE

 

Noen har hevdet at det er urimelig at MINI hhy skal forbys, etter som den verken er av militært opphav, eller kan bygges om til helautomatisk hogging. Til dette sier statsministeren at "Sankthanshaugøksa" skal forbys, uansett.

 

De som eier økser av ikke-godkjent modell, får 3 år på å selge dem ut av Schengen-området, bygge dem om til svenskepilk, eller levere dem inn.

  • Like 10
  • Thanks 3
  • Haha 13
Link to comment
Share on other sites

Peiser de igjennom dette uten å kalle inn til høring av berørte organisasjoner og interessegrupper?
MINI hhy er jo definert som skogsøks, og selv med et slikt begrenset bruksområde så ønsker de å fjerne den ???  Hvor er bondeorganisasjonene ? !!
Jeg lurer på om min Fiskars klyveøks blir det neste som blir rammet?  Den blir nok omfattet av forskriften er jeg redd da den både er tung og har langt skaft   :(

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg burde kanskje ventet med det til 1. april. Det ser jo ut som en klassisk april-spøk.

 

Men det gjør jo "ny våpenlov", og behandlingen av den, også. Så det er jo regjeringa og de politiske partiene som sitter på "copy-righten" til slike "aprilspøker". Som dessverre ikke er så morsomme, for de av oss de går ut over.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Når vi snakker om symbolpolitikk.... For en del år siden ble det begått et drap på østlandet et sted. I etterkant var det mye ståhei, og de politiske partiene gikk ut og ville forby "gullkula" som var brukt til denne handlingen. Det var mange og lange innlegg i avisene,  i media og blant politikerne om at en kule som var så grusom, måtte bort fra markedet og import måtte ikke forekomme. Hva var så denne ekstra farlige og ekstra dødlige kula? Joda, Remington .22LR Yellow Jacket.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det har ikke blitt utføt et eneste dra med HV våpen etter at Tennstemplene ble dratt inn...

Det er objektiv sannhet. Påstanden er fullt etterprøvbar og kan bekreftes. Men har aksjonen elelr skal man kalle det "forbudet" hindret drap? det er den subjektive delene av Soga.

Det er neppe mye å hente ved å gnage rundt dette. Det vi har forran oss er et lovforslag men svært lit endirgnmuligheter. Men, det er et skår i sorgen og det er at avhendings og alg til utlandet er borte.  Her bør man legge innsatsen.

 

Link to comment
Share on other sites

7 minutter siden, Hassel skrev:

Det har ikke blitt utført et eneste drap med HV våpen etter at Tennstemplene ble dratt inn...

Det er objektiv sannhet. Påstanden er fullt etterprøvbar og kan bekreftes. Men har aksjonen eller skal man kalle det "forbudet" hindret drap? det er den subjektive delene av Soga.

Da får man se på antall drap utført av HV-personell i f.eks. en tiårsperiode før og etter inndragningen, og sett i forhold til antall partnerdrap totalt. Vet noen om det er gjort noen slik forskning?

  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

Listhaugs begrunnelse for at akkurat Mini 14 skulle forbys var at det var "ei viktig prinsipiell sak for regjeringa" å ta akkurat denne modellen etter det som skjedde på Utøya.

Å hvilken herlig ironi at det nettopp er hennes (påstått) manglende følsomhet med Utøya-ofrene som kommer til å felle henne som statsråd. 

Link to comment
Share on other sites

35 minutter siden, Hassel skrev:

Det har ikke blitt utføt et eneste dra med HV våpen etter at Tennstemplene ble dratt inn...

Det er objektiv sannhet. Påstanden er fullt etterprøvbar og kan bekreftes. Men har aksjonen elelr skal man kalle det "forbudet" hindret drap? det er den subjektive delene av Soga.

Det er neppe mye å hente ved å gnage rundt dette. Det vi har forran oss er et lovforslag men svært lit endirgnmuligheter. Men, det er et skår i sorgen og det er at avhendings og alg til utlandet er borte.  Her bør man legge innsatsen.

 

Nå er det vel ikke utført drap med mini 14 siden Utøya. 

Det er forskjell på korrelasjon og kausalitet

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Longshot skrev:

Listhaugs begrunnelse for at akkurat Mini 14 skulle forbys var at det var "ei viktig prinsipiell sak for regjeringa" å ta akkurat denne modellen etter det som skjedde på Utøya.

Å hvilken herlig ironi at det nettopp er hennes (påstått) manglende følsomhet med Utøya-ofrene som kommer til å felle henne som statsråd. 

 

Det er Solberg ikke Listhaug som argumenterer for å fjerne Mini'en. Solbergs krav om at den forbys er bastant og uforanderlig. 

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...