Jump to content

Regjeringen vil forby to-hånds automatvåpen


einherje

Recommended Posts

Listhaug innrømmer at halvautoforbudet er ren symbolpolitikk, og det er akkurat det vi skyttere hevder også, så det er litt feil å bruke denne sammenligningen her Longshot. 

Heldigvis for oss, fikk FRP sitt forslag flertall i voteringen, så regjeringen må nå vurdere en kompensasjonsordning. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Argumentasjon for et omsetningsforbud kan sånn jeg ser det kan være at fra Utøya til ny lov har det gått ca 10år. Og etter hendelsen sa daværende justisminister Knut Storberget at en gal manns verk ikke skal gå ut over lovlydige borgere. 

 

Når det gjelder argumentasjonen de bruker med våpen stjålet eller tapt fra hjem, skulle det vel være et problem for forsvarsansatte og sportskyttere også. Dette var vel en av grunnene til at det ble påbudt med godkjent skap.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, tiders said:

Det er Solberg ikke Listhaug som argumenterer for å fjerne Mini'en.

 

Hørte du ikke Listhaug i stortingsdebatten? Jeg vet da at det er Høire som er pådriveren, men FrP har prostituert seg for dette regjeringssamarbeidet. Nå kommer baksmellen.

Link to comment
Share on other sites

For meg som eier en Mini-14, som jeg for så vidt er godt fornøyd med i forhold til hva den er, blir ikke det å måtte levere inn rifla det verste. Kan fint leve uten å ha en Mini-14 i skapet. Problemet er om dette skjer uten full kompensasjon, pga. usikkerheten en slik uforutsigbarhet fra myndighetene gir i forhold til fremtidige investeringer i hobbyen.

 

Jeg har nå en Mini og en Browning BAR. Ryker begge disse snakker vi om +50k i tap. Det er ikke småpenger for en vanlig lønnsmottaker. Hjelper lite med garderobe på 8 våpen om man ikke en gang har råd til å erstatte de to som myndighetene nettopp har tatt fra deg. Jeg har også en Les Baer 1911 som i dag koster rundt 45k ny. Tør jeg gjøre en slik investering i hobbyen igjen? Njjjjaaannnneeeei, mest trolig ikke.

 

Det har vært mye skyting i hovedstaden de siste dagene. Mesteparten av gjeng-skytingen skjer med håndvåpen. Det ble vel til og med skutt og drept en uskyldig / tilfeldig person denne uka. Når kommer kravet om at "automatiske pistoler" utgjør en så stor samfunnstrussel at disse må leveres inn og destrueres. Kan ikke ha tusenvis av slike liggende rundt i private hjem. Kan jo bli stjålet, må vite. Håndvåpenskyting kan tross alt gjøres med luftpistol eller med enkeltskuddsvåpen á la fripistol.

 

Å gjøre det usikkert for våpeneiere å investere i hobbyen, samtidig som det køddes med et 48-timers varsel på hjemmekontroll, er en glimrende metode for å skremme folk bort fra å drive med jakt og skyting som hobby / sport / fritidssyssel. Uansett om det er baktanken / planen, eller ikke.

  • Like 9
  • Thanks 7
  • Confused 1
Link to comment
Share on other sites

Eneste som er sikkert er at det til syvende og sist er enklere og mulig billigere å skaffe seg skytevåpen ulovlig. I en debatt på Trygdekontoret hevdet en kar at en pistol kostet 4000,- skarpladd fra Balkan, slikt ble brukt til å skyte folk i bakhodet i bilen.. Legger mann inn 6 mnd medlemskap, skudd og sikkerhetskurs før en kanskje kan gå å dra visa' i sjappa koster dette langt mer en 4000,- Selv skyter jeg bare lang-pang, men at jeg forstår ikke hvorfor mydighetene gjør hverdagen til vanlige mennesker vanskelig mens det å være kjeltring er like lett🤔

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Jeg så det der jeg også, og rapperen visste tydeligvis hva han snakket om da flere av hans bekjente var skutt.
Det er jo ingen hemmelighet at etter krigen i ex-Jugoslavia flommet det over av våpen i de fleste kategorier.
Og det er vel disse som nå via åpne grenser florerer i de kriminelle miljøene.
Men om dette verken sies det, eller skrives det noe.
Tvert i mot!
Ved slike skytinger som @FredrikW nevner, legges det lokk på all info, fakta om dette kan jo skade integreringen og skape stigmatisering må vite.

  • Like 11
Link to comment
Share on other sites

Ifølge Östersunds-Posten, vil forslaget som nå er på høring i Sverige, kategorisere alle halvautomatiske konkurranserifler i kategori A, innføre registreringsplikt på magasiner og låse de til et spesifikt våpen, samt fem års varighet på våpenkort. Heldigvis er det ikek alle som synes det er nødvendig: http://www.op.se/opinion/ledare/oksanen-tolkningen-gar-for-langt

 

Litt mer våpenbeslag fra Sverige: https://www.sydsvenskan.se/2016-12-08/vapen-hittas-i-malmo-varje-dag

Link to comment
Share on other sites

Foto i artikkelen til Sydsvenskan så er det endel kopier, luftvåpen og paintball. Tullete at dette blir klassifisert som våpen i denne sammenheng. Som våpen i en trusselsituasjon eller lign ja, men ikke som beslag og klaging at det er så mye våpen fritt rundt. Politikere biter på dette og innfører tullete regler basert på følelser/ symbolpolitikk igjen.

 

Det er nok ekte våpen der og.

Link to comment
Share on other sites

Når denne ukens politiske orkan i et drammeglass har lagt seg, bør kanskje organisasjonene presse på for en ordentlig konsekvensutredning. Den bør inkludere å få politiet til å gi statistikk på kriminalitet med skytevåpen der man skiller mellom ukjente våpen, lovlig eide våpen, våpen med lovlig opphav, og våpen som har kommet inn i landet på illegalt vis. Så kan man se om endringene i loven vil kunne redusere våpenkriminaliteten.

 

Edit: Og selvfølgelig skille ut kriminalitet med ikke registreringspliktige våpen (luft, softgun, paintball, replika osv.)

Edited by Eldhannas
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Vaquero skrev:

Beslag fra vårt fredelige naboland Sverige.

YAA-poxZe3qCOoqkt-3NVrzqIpk.jpeg

Dette er sannsynligvis "deplomberte" våpen fra Slovakia av samme type som Amedy Coulibaly brukte under angrepet på Hyper Cacher-supermarkedet i Paris http://m.spiegel.de/international/europe/following-the-path-of-the-paris-terror-weapons-a-1083461.html, ikke rester fra krigene i eks-Jugoslavia. Jeg tror ikke det var fryktelig mange vz. 58 i bruk der. Å få bukt med denne kilden til illegale våpen er forhåpentligvis et (det eneste?) positivt resultat av EUs nye våpendirektiv. Innsmuglede og stjålne våpen hjelper det selvfølgelig ikke mot.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Ex-Jugoslavia og områdene rundt er utpekt/bekreftet som et primærområde hvor illegale våpen kommer fra:

Albania skulle være der AK- 47 kan kjøpes billigst. Det er en sammenfallende konklusjoner fra flere land om at dette er eksportørområder nr.1 på flere våpentyper, også håndgranater (i følge svensk politi). Dette er noe politiet og politikere lite kan gjøre noe med. Kjeltringene har mer på lager og forsyningen fungerer greit ser det ut til. Men våre geniale og beslutningsdyktige politikere har elegant sendt regninga til lovlige skyttere og jegere, og  seriøse samlere selvfølgelig. Et pinlig bevis på å dolke sine egne i ryggen.

Skal vi se på den spesifiserte regningen ser vi en subjektiv synsing/følelser, av mangel på substans med renters renter på flere poster. Den får demokratisk legitimitet via et uvitende og et uberørt flertall. 

Jeg har ikke mye mer å fare med enn at min tillit til systemet er varig svekket. Ny våpenlov, den er flau, for et makkverk!

UCK.JPG

Som om det ikke er nok kan vi sidestilles med de verste kjeltringene med razzia når det skulle passe  dem 24 timer i døgnet.....Norge i dag, for en skam!

Samtidig er de frekke nok til å fiske etter min stemme:lol:

Edited by Vaquero
  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Det vil nok ha en viss betydning for utforming av forskriften.

 

Ellers så kom det jo en positiv effekt ut av en misforståelse over blomsterglede og det var at Leger Uten Grenser fikk masse penger gjennom en innsamling startet opp av en forvirret dame. Aldri så galt at det ikke er godt for noe :D

Link to comment
Share on other sites

På 3/16/2018 den 17.42, Longshot skrev:

 

Hørte du ikke Listhaug i stortingsdebatten? Jeg vet da at det er Høire som er pådriveren, men FrP har prostituert seg for dette regjeringssamarbeidet. Nå kommer baksmellen.

 

Jo jeg hørte det men du blander sammen prostitusjon med teater. Naturligvis er det et element av prostitusjon. Det er det i all politikk. Man selger sin stemme for A gitt at man får B i bytte. Men kjernene er teater. Teater er jo i ytterste konsekvens å servere løgn. Regjeringen snakker med en stemme og har en mening. Hvis det er vedtatt må alle stå for det. Dermed må Listhaug stå for et forbud hun ikke bryr seg om fordi Solberg insisterer på det. Listhaug må lyve for at Solberg skal få rett. 

 

Derfor er et lite men høylytt Venstre mer nyttig for regjeringen innenfor enn utenfor. Paradoksalt er det enda mer nyttig for Frp å ha dem innenfor.enn for Høyre. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Merker meg at ved Stortingets behandling av proposisjon 146L (Endringer i statsborgerloven), som etter hvert har ført til dagens politiske rabalder rundt Listhaug, så stemte altså opposisjonen med AP i spissen mot et forslag som inneholder en formulering som sier at administrativt vedtak om tap av statsborgerskap, i saker som er til særskilt skade for nasjonens interesser eller sikkerhet, "kan kreves overprøvd av domstolene uten kostnader" (under pkt 7 i proposisjonen). Mangel på en slik rettighet i forbindelse med administrativ tilbakekalling av våpenkort til norske våpeneiere (for bagatellmessige forhold?), bekymret ikke et stort sett samlet storting, inklusive AP, ved behandling av den nye våpenloven.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Det avhenger helt av hva som kommer i forskriften. Direktivet åpner for dispensasjon for "target shooters", men i Sverige foreslår de visst registreringsplikt på store magasiner og at de skal kobles til det enkelte våpen. Altså, har du et 15 skudds magasin som passer i to rifler, kan du bare bruke det i den ene og aldri i den andre. Det gjenstår å se hva som faktisk blir vedtatt, men politikerne har mulighet til å innføre strengere regler enn direktivet inneholder. Vi kan altså få en generell disp for alle sportsskyttere, vi kan få disp kun for DSSN-skyttere, eller vi kan få et krav om å søke disp for hvert enkelt våpen. Eller noe i mellom.

Link to comment
Share on other sites

Spennende å se hva vi må gjøre med magasiner til plomberte Stengun:

Denne kan gå føyka, dersom tantene sier fy fy til slike ting på gutterommet , har vi ikke har levert inn kan det bli bråk den dagen/senkveld hvor razzian kommer på døra?

Det er noen tusen av oss som sitter på plomberte Stengun. 

 

stengun.JPG

Brit_3.jpg

Link to comment
Share on other sites

40 minutter siden, Andreas84 skrev:

Fra hvilken dato blir det ulovlig å eie høykapasitetsmagasiner?

 

Vil dette kun gjelde eie, eller vil de være lov å f.eks låne/bruke høykapasitets magasiner av dynamisk skyting eller andre på bane?

Det må jo bli lov å låne, ellers kan vel egentlig ingen begynne med dynamisk lenger

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...