Jump to content

Hvilken rifle startet du med og hva har du nå?


Propell

Recommended Posts

Hei,

Inspirert av en ny forumbruker som ble jeger i voksen alder, og som følgelig hadde en del mere penger å svi av på førstegangs kjøp enn det jeg hadde. Han går jo glipp av den konstante misunnelsen som unge jegere har :winke1:

 

Så, hva startet dere og hva har dere endt opp med? Og har dere førsterifla fortsatt?

 

Jeg startet for 20 år siden (da var jeg 18) med en Brno 601 cal 308w med snellert avtrekk (verdens værste avtrekk, er vel en skam å kalle det snellert). Toppa med en snasen Bushnell Trophy 3-9x40. Mener hele pakka kostet 4.200 hos gode gamle Aaserud i Drammen. Jeg skøyt min første elg med den.

Jeg har ikke rifla lengre, bytta den bort i en Tikka 595 cal 22-250 etter et par år. Som forøvrig også er solgt. Kjøpte så en mauser som jeg bygde om til jakt i cal 308w toppet med en Zeiss 3-9x36 som jeg fortsatt har. Det ble også innkjøpt en Tikka 595 cal 308, som jeg hadde lenge. Etterhvert kjøpte jeg en S&B 3-12x50 med lys til den, det siktet bruker jeg fortsatt.

 

I dag har jeg en Blaser R93 pro, med 6,5x55 pipe og en pipe i 9,3x62. A-tec demper til begge løp. Toppet med en Schmidt & Bender 3-12x50.

 

Artig å tenke på hva det kostet å få skutt den første elgen og hva det kostet å få ihjæl reinen jeg skøyt i år. 4.200,- kontra 35.000,- :roll: Pluss at jeg hadde med en Zeiss 8x45 RF som jeg ikke hadde for 20 år siden...

Link to comment
Share on other sites

Min første sentertente var en Enfield No4 MkI*, ei engelsk tjenesterifle fra andre verdenskrig.

Kaliber .303 britisk. Den hadde ikke kikkert, men var utstyrt med justerbart diopter.

Villreinsfiguren merket ikke forskjell :winke1:

 

Jeg ga en bærumstier for den med bajonett og 100 patroner..

 

Jaktet med den i flere år, men det ble bare småvilt på den. Var ung og fattig, så dyr plass på jaktlag var ikke aktuelt.

 

I dag har jeg faktisk bare småviltvåpen av gamle og eller rimelig merke, så kanskje jeg ble miljøskadd?

Men god optikk har jeg kostet på meg etterhvert :-)

Link to comment
Share on other sites

Som 17 årng er der ikkje anna enn ei rifle i skapet som er mi.

Ei Heym SR 20 som eg fekk til konfirmasjonen av pappa. Denne hadde han arva frå sin far.

Optikken var til å begynne med av ukjent merke men når me fann ut på banen at den stilde seg sjølv så blei det ny. Leupold 3-9x40 med raud dott i midten.

 

Rifla fungerar utmerka og det er det blitt 2 elg og 1 rev med meg som skyttar.

 

Anna enn dette har eg ei hagle og ei salongrifle.

 

(Salong)rifla er ein Sako Quad ( synth desverre) i 22 lr og 17 hmr, men har bare blive blink enno.

Der sit det ein Leupold VX II 4-12x40 med paralaksjustering.

( Dette gjekk av sommarjobb lønninga )

 

- Aslak

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Min første var en Brno mod II i 22 LR, men min første sentertente var en Brno 304 i 12/70-5,6x52R. Ble aldri venn med den kombien, solgte den ganske fort og kjøpte en Tikka M65 i 6,5x55. Det var andre boller :)

 

Edit: Har nå en Vixen i 221 Rem FB, en Sako 75 Varmint i 6,5x55 og en Sauer 200 type tråkig :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Min første rifle var en Brno Fox II fra 1989 i .222 Rem. Denne har jeg enda. Nå har jeg ikke hatt denne lenge da, siden jeg begynte å jakte i 2005. Den startet som en noe sliten sak med en sliten kikkert av "høykvalitetsmerket" "Sava Sporter". Jeg fikk løpet kappet litt og satte på en Hausken mini, som også brukes i dag. I tillegg, etter et par runder med ulik optikk, sitter det nå en Zeiss Diatal 7x50 på den.

 

Slik skal den være resten av høsten. I posten, et eller annet sted i USA (sist i Chicago), er nye klær på vei til børsa, en stokk fra Boyds. Håper den passer uten for mye dill. :)

 

Den andre børsa jeg har, har jeg faktisk hatt i skapet lenger. Det er en Sako AII "Forester" i .308. Denne har jeg hatt på lån fra dag èn. Bestefar til kona som eide den og ville ikke selge da han trengte "noe å forsvare seg med" :). (Fikk den av svigermor da han gikk bort. Så selv om jeg i praksis har hatt Sakoen lenger enn Brnoen, er formelt Brnoen den som har stått lengst i mitt navn.)

 

Har pusset og gnikket noe på børsa, men den er i en litt sliten forfatning og kunne trengt en solid runde hos børsemaker og fått ny blånering feks. Men likevel er det grombørsa. Kommer aldri til å selge denne. Det henger et elghode på gården han kom fra, med 22 tagger. Denne er skutt av han. Etter sigende skjedde det enten på slutten av 1970-tallet eller begynnelsen av 1980-tallet. Børsa er fra april 1980. Velger å tro han skjøt den med Sakoen jeg... :mrgreen: Da jeg overtok den satt det en gammel Tasco 4x40 på den. I dag sitter det en Zeiss Classic 2,5-10x50. Det skal det få lov å gjøre en stund til. :)

 

Har ellers en Krag M1912 karabin på veggen. Affeksjonsvåpen jeg har overtatt etter faderen. Synd den ikke er original lenger. Stokken er "modernisert".

 

I tillegg overtok jeg for et par år siden en salongrifle, Anschütz 1415 (eller var det 16?). Den solgte jeg da frøken Fryd her (11 nå) fikk egen salongrifle, i mitt navn. Ville ikke kappe stokken på Anschützen! Så den lever et godt liv hos et Kammermedlem! Den nyankomne heter Remington 597 og har en Sightron SI 3-9x32RF på toppen. Artig sak. :)

Link to comment
Share on other sites

startet med enkeltløps star baikal for haglejakt, deretter franchi, så franci igjen, nå browning maxus sporting carbon.

kjøpte ikke rifle før nylig en browning a-bolt i 308. tidligere var det så lite riflejakt at lån var det enkleste.

var i et kortvarig forhold med en savage i 30-06 men den spredde som ei rusten hagle med 2 cm løp!

Link to comment
Share on other sites

Første rifla var en BRNO i 30-06. Angrer fortsatt at jeg solgte, sluttstykket gikk som smør, og jeg hadde originale montasjer i stål. Forsøkte å få bygd en ny stokk til den, rundt år 2000. Men den gangen var det ingen bøssemakere som ville "mekke" på BRNO, det var liksom ikke fint nok. Så jeg solgte den unna. Burde hatt den enda, men med en bedre stokk, det var en sånn svinerygg-stokk.

 

Siden den gang har jeg vært "Ruger-mann", så det går i Ruger :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg gjorde noe så uvanlig(tror jeg) og vente med handel til jeg hadde råd til å kjøpe det jeg alltid har drømt om, nemlig en Sauer med Zeiss på toppen. Har vel hatt den i 2 år og koser meg hver gang jeg tar den ut av skapet. Har bare brukt fattern sin Tikka eller Wetherby fra før av.

Link to comment
Share on other sites

Som 16-åring jaktet jeg frem til i fjor med en Sauer 202 Jaktmatch med et Zeiss Classic Diavari 2,5-(noe)x42, hvor det står Made in West Germany. Utrolig bra kikkertsikte, og våpenet var helt fantastisk. Skutt seks dyr med den.

 

Nå i sommer så arvet jeg en rifle faren min har hatt stående, men ikke brukt så mye. Interarms Mark X i .30-06 (ombygd fra 7mm), som egentlig er en Zastava. På toppen har jeg et Zeiss Classic 2,5-10x50 med lys. 20 år nå, så er en relativt fersk jeger selv om jeg har vært med min far på jakt siden jeg var 7-8 år gammel. Har ikke skutt noe med den, men det er et veldig bra og presist våpen. (:

Link to comment
Share on other sites

Min første egne børse var enkeltløp Baikal hagle som jeg fikk på min 14-årsdag, og den har jeg ennå.

Men dette handlet om rifler, og av de har jeg hatt noen både som jakt og konkurranse rifler.

 

Når det gjelder jaktrifle, begynte jeg med en ombygd HV-mauser som jeg kjøpte for 1000-1500 fra en i jaktlaget jeg jaktet i da. Tror det satt en litt slitt Tasco på den. Jaktet i tre-fire år med den, skjøt en elg.

Lånte en sesong en Husqarna 1600, med en lav-budsjett kikkert. Skjøt en elg med den.

Solgte den og kjøpte en Tikka M65. Toppet den med en Bushnell 3-12x50. Skjøt to elger og noen rådyr med denne.

I mellomtiden hadde jeg kjøpt først en Savage .222 med Tasco kikkert. Tror faktisk jeg kjøpde den ny. En drøm å skyte med, men jeg tror ikke jeg skjøt noe vilt med den. Solgte den videre, og kjøpte en BSA .222, husker ikke kikkert. Den skjøt jeg noen rådyr med.

Etterhvert ble jeg missfornøyd med Tikka`en (av en eller annen grunn, kanskje må-ha-ny-rifle-syken..). Solgte både BSA`en og Tikka`en, og kjøpte Sauer 202 Classic. Satte på en Hakko kikkert til å begynne med, men endret etter to år til en S&B 1,5-6x42. Fortsatt det sikte jeg ville foretrukket til ei rein elgjakt-rifle.... Denne hadde jeg i seks-åtte år, og skjøt både elg og rådyr med den. Jeg ble litt skremt av en treffpunktendring som følge av demontering og puss, og bestemte meg for å handle igjen. Tror det mest var på grunn av må-ha-ny-rifle-syken igjen.... Det ble da en Tikka T3 Super Varmint. Satte på en Swaro 3-10x42, som ikke hadde medforstørrende kors. BR Refleks demper. Meget bra rifle, med en utrolig presisjon! Jeg skjøt en elg, ett rådyr, fire bevere, to fugler (på topp) med den.

Iår ble det handel igjen. Argumentet var at det ble mer reinsjakt og toppjakt, og at Tikka`en ble for tung (men må-ha-ny-rifle-syken spøkte nok i bakgrunnen og trakk i tråder...). Jeg angret på at jeg solgte Sauer`n, og endte opp med en ny Sauer 202 Synth. Kjøpte en Zeiss Classic 2,5-10x50 med lys som nå sitter på. Denne har jeg ikke skutt noe med ennå, da både vinterrype-jakta og reinsjakta slo feil....

Men imorra kanskje... (jeg har ikke fri første elgjaktdag..)

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Første rifla var en Parker Hale/Midland i 308win; ombygd P14(eller var det P17)-så automatdvergen hadde god plass i magasinet :lol: Kom selvfølgelig fra Aaserud.

 

en sånn en;

 

30_1129425721.jpg

 

På toppen sto en 2,5x40 av noe slag. Datt noen hjort og rådyr for denne børsa; med Norma Elite var det effektiv medisin.

 

 

EDIT-tro om ikke siktet het "Ziegler"?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Min første rifle var Krag. Innkjøpt i 1961 i min fars navn. (jeg var 16) Har faktisk den enda. Ombygd til banekrag. Den er og nr. lik. Jakta reinsdyr med den og skjøt faktisk også ei simle. Hva jeg har hatt opp gjennom åra er ei hel smørbrødliste :wink: . Det jeg har i dag er en Sauer Highland i 3006 som var en 60 års gave fra fruen. Den er toppet med en Zeiss, en gave fra junior. Som du sikkert skjønner så begynner jeg og dra litt på åra, men er fortsatt med på jakt :D:D .

Link to comment
Share on other sites

Min første rifle var en Hær Mauser i 30-06, fikk satt på Stormoen stokk og en Bushnell kikkert i 3x9-32. Denne brukte jeg i mange år og felte også mitt første rådyr med denne. Etter diverse bytter av våpen, er jeg tilbake hvor jeg startet med Mauser M03 i 30-06 og 9,3x62. Første hagla var en Suhl sideligger fra 1960, fikk ikke helt godfølsen med denne og har i dag etter et par bytter landet på en Browning Maxus Sporting Carbon som jeg er storfornøyd med. Har vel egentlig tenkt at nå blir det ikke flere bytter..... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er velsignet med en far som i tillegg til å være ivrig jeger har sans for kvalitet.

Så til konfirmasjonen for 13 år siden fikk jeg en Sauer 202 i 6,5x55.

Etter litt malerarbeid ble jeg belønnet med en Zeiss (fast 6x) som havnet på toppen.

Den gikk ikke av børsa før i fjor, da kom julenissen med en Swarovski :mrgreen:

Den børsa selger jeg aldri.

 

I ettertid har det blitt en banekrag,

en mauser i deler,

enda en mauser i deler,

og en mini14 som tilbringer store deler av tiden i nettopp deler.

Link to comment
Share on other sites

Startet med en Krico 300 Standard i 22WMR.. skikkelig god rifle 8) fornøyd som en haaaane på jakt!

Nå liker jeg aller best å bruke en Ruger VMBZ All Weather 77/22 i 22WMR og min Marlin 1895GS i 45-70Gov.

 

Drømmen er en kipplauf ala Blaser K95 i 7x57 og en TRG22 i tillegg til di to over...

I stedet har jeg akkurat nå en Anschütz 222Rem Sporter og venter in en Krico Sporter i 6,5x55, for å få dekket disse to drømmeriflene mine :!:

 

En kan ikke ha alt med en gang ;)

 

/K

Link to comment
Share on other sites

Min første storviltrifle var en Remington ADL kal. 30-06. med en Bushnell kikkert.

 

Nå har jeg : Blaser R93 i 6,5x55 og 9,3x57 med Zeiss diavari 2,5-10x50 og Leupold 2-7x33

Mauser M03 i 375 H/H og 300 Win.mag med Leupold VXR 3-9x50 og S/B 3-12x50

Sako 75 SS 308 win. med Meopta 4-16x44

Sauer 90 helstokk med 2-7x33 Leupold

Cz 452 med 3-9x40 Leupold

 

Ellers har man jo som en hver god nordmann en gammel m98 eller to.......

Link to comment
Share on other sites

Startet i 89 med en Voere 6,5x55 og en CBC 22lr. Skjøt mange rådyr med Voeren. Ble faktisk fylkesmester (Oslo & Akershus) i jaktfelt med den også;) Siden har det gått i konkurranserifler. 3x Tikka Sporter M55, 308w. Carl Gustaf 1900 Sporter 6,5x55. Div benk/ langholdsrifler i 22ppc, 6ppc, 6,5x55, 7mmRM alle bygget på Rem 700 kasse, Shilen SM pipe og Mc Millan stokk + noen gamle hagler av div valører. Sako L579 6ppc, Rem 700 vssf 308w og ei enkeltskudd BR salongrifle (som jeg ikke klarer å stave navnet på nå), er de som blir brukt mest i dag. Det meste står innerst i skapet og samler støv:?

Link to comment
Share on other sites

Min første var en HV Mavvsær som jeg kjøpte da jeg var 18. Skjøt mine første rådyr med den og åpne sikter. Litt senere ble den en BRNO salong og en BRNO kombi med riflepipa øverst. Så har det gått slag i slag, via et uttall rifler, kombier, dobbeltrifler og drillinger. Har byttet ALT for mye :oops: . Nå er det Blaser r93 og Sako Quad med en haug med piper og en førkrigsdrilling på riflefronten.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Startet med skiskyting, men hadde ikke raad til eget vaapen, saa det ble et laanevaapen, men blir jo glad i de ogsaa. Saa fikk jeg star baikal hagle til konfirmasjonen.

 

Min foerste rifle var en Lee Enfield i 303 British, og en Savage Mark II 22 Lr. Fikk skutt en del reinsdyr med 303en, foer enn loepet sprakk som foelge av snoe i loepet under sniking inn paa reinsdyra. Det ble skadeskyting som foelge og maate grave frem 22lr og fikk til slutt ned den stakkars reinen.

 

Siden har det blitt en Howa 1500 i 308, en Carl Gustaf M94 i 6,5x55, en CZ 527 varmint i 223 rem, en Marlin 22 wmr, en Walther Lothar i 22lr og en Brno 302, 12 gauge.

 

Holder paa aa oppgradere kikkertsiktene paa de fleste da det ikke er saa mye aa skyte av desverre..

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Min første rifle kjøpt som 16 åring var en Toz enkeltskudds rifle i kaliber 22lr. Ble mye trost, duer og div grønnsaker med den :mrgreen:

 

Min første grovkalibret rifle var en Mauser M98K fra Landrø. Fikk på en jaktdiopter og skøyt noen få rådyr med den.

 

Siden den gang og nå har jeg mye rart :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte min første rifle i 86. en Carl Gustaf 3000 i 6,5. Fikk den for 7,500,- (utstillings modell:-)

hos Thonning sport i Bergen(RIP) Kommer aldri til å bytte den.

Har stelt godt med den i høst, kom halveis med skjefte oljen iht Raudnakkes oppskrift, før kona ville overta Spisebordet;-)

Link to comment
Share on other sites

Første rifla var en brno/cz 452 .22Lr kjøpt i høsten 1990,min bror overtok den for 10-15 år siden,går fremdeles som bare det.

Andre er en Krag etter bestefar.

Tredje er en tikka m595 i 308win,med 1,5-6x42 meopta artemis 2000 kikkert.Kjøpte den for 7990,- for 12 år siden,og i går på min andre sesong på elgjakt,fikk jeg min første elg. :D

Fjerde en henry lever action .22Lr.

Link to comment
Share on other sites

Startet med et arbeidsjern: Ruger M77Mk-II All Weather i .30-06. Som fattig student satte jeg på den et navnløst japansk 4-12x40 sikte som fungerte overraskende bra, men etter hvert måtte det vike plassen for en Meopta 1,5-6x42.

Etter endel år og i mer etablert økonomi begynte ønsket om en småviltrifle å bli sterkt, og jeg supplerte med en Steyr Scout i .223 toppet med en Swarovski PV 3-12x50.

Så, etter 14 års tro tjeneste, ble Rugeren gitt avskjed i nåde og erstattet med en Blaser R93 Professional SW i .30-06, også den med Swarovski PV 3-12x50. Den har siden blitt supplert med løp i 9,3x62, 6,5x55 og .300WSM, og jeg venter på å få levert et hagleløp i kaliber 28 til den.

Link to comment
Share on other sites

Startet med en brno 601 308w,på toppen av denne satt en bushnell fast 4 forstørrelse.

Byttet ut kikkerten med en mepota 3x12x50,godt løp på denne brnoen, etter å ha bedet stokken gikk den meget bra med mye forskjellig ammo,men på jakt gikk det for det meste i lapua mega 12grams med denne.

Kjøpte meg så en sauer 202 9,3x62 som jeg har ennå,denne bruker jeg på elg/hjort.

Arvet så en weatherby i 3006 som gjorde at jeg solgte brnoen til brutteren og sitter igjen med denne som jeg stort sett bare har brukt på skytebanen til nå.Må få på en bedre kikkert på denne før jeg vil bruke den i skauen.

Har i tilleg kombi med riflekaliberet 7x57r som blir for det meste brukt til rådyrjakt med drever...

Link to comment
Share on other sites

Tikka T3 Lite

kaliber .30-06

med en leupold vx-II 3-9x50

denne står i skapet enda. greit presis til all jakt jeg driver med. har tidligere brukt 180 grs nosler accubond, men skal for første gang i år bruke 150 grs ttsx, til trening brukes klassikeren 168 grs sierra matchking.

i den senere tid har jeg fått 2 remington horer (.308 win til mengde trening og en .300 winchester magnum til langhold)

Link to comment
Share on other sites

Min første rifle var en Anschutz halvautomatisk salongrifle. Så ble det en Browning BLR i kaliber 308W til elgjakten. Begge disse riflene er solgt for mange år siden. Har nå en CZ 452 i 22LR. Elgrifla mi er nå en links Browning A-bolt i kaliber 30-06.

Link to comment
Share on other sites

Starta med en Heym SR20 med helstokk i kaliber 6,5x55. Første året var det en gammel kikkert som jeg fikk av en kompis som ble brukt på den. Den er nå utstyrt med en Leupold VXII 3-9x40.

Kjøpte for to år siden en Weatherby Vanguard .308 syntetic fra XXL. Børsa kosta den nette sum av 2990. Den skulle i utgangspunktet bare være et reservegevær.......men der tok æ feil. Billigbørsa har hittil kosta noen kroner mer. Den er nå utstyrt med en Leupold VXII 3-9x40 og lyddemper. Underbeslaget er skifta ut med et nytt som har magasin.

Har en billig østeuropeer i cal 22.mag. Den trenger ny kikkert.......når jeg vinner i lotto

Var så heldig at min datter fatta interesse for skyttersporten og da var ikke veien lang til en Sauer STR200 som kom sammens med ombyggingssett til cal.22. Etter kort tid så kom det en Sauer STR 200 til han far sjøl også, ombyggingssettet er på investeringslista....en gang i framtida

Link to comment
Share on other sites

 

Så, hva startet dere og hva har dere endt opp med? Og har dere førsterifla fortsatt?

 

 

Morsomt.... vi har begge startet og endt opp på samme sted...

 

Første våpen: Brno ZK601 i .308 win (elg)

Andre våpen: Rem Seven i 243 win (rådyr, rev, gaupe)

Tredje våpen: Mauser M2000 i 35 whelen, istedet for Brno'n.

Fjerde våpen: Blaser R93 i 6,5x55 med Maxim. Og den går til alt...

 

Det skal forsåvidt også nevnes at jeg har vært innom en del annet småplukk innimellom. En Sabatti kombi, en Sako Vixen i 222 (har fortsatt) og en Sako AII i 308win (har fortsatt, det er "penbørsa", men den er utlånt til en rekrutt i år), for ikke å snakke om en Marlin 1895 i 45-70 og en Zanardini dobbeltrifle i 7x65R. Og en Rem1100 og en husqvarna AS310 S/S

 

Brno'n står fortsatt i skapet...

Link to comment
Share on other sites

Tja...

Første børse var sikkert en .22? En CZ sikkert. Så en Howa1500 i 6,5x55- den ble garasjekonvertert etter alle kunstens regler. Så var det noen i innimellom. Deretter fulgte det en ZZK601 i 308Win. Denne ble ombygget noe ettertrykkelig- helt til den beslaglagt av eks'en til en kompis! Hun prøvde denne og skjøt virkelig godt med den- så den så jeg aldri igjen :lol:

Deretter hadde jeg Sauer 202 noen år.. Med diverse løp b.l.a i 6,5 og ett i 9,3x62..Og stokker..Og dempere og montasjer etc etc.

Ett eller annet sted var det en Sako i 338Mag inne i bildet tror jeg.

.

.

.

Nå er det en Blaser R93 som står i skapet. Der skal den få stå alene! Bortsett fra bøylerifler da- de må ha plass! Og CZ .22 Varmint..

 

Nå har man jo barn,- og i den forbindelse så kretser tankene rundt en CZ 527. Kanskje med to stokker? En til voksne? Og en til ungdommen? Kanskje med løpsbytte? Et kurant løp?+ett ukurant? Og QR montasjer? Og flere kikkerter?

 

Ikke minst en inntekt til for å betale for galskapen.....

 

Flirer litt over at alle sitter igjen med en Blaser R93 tilslutt.

Link to comment
Share on other sites

Først var det lånemauser i sjutoogseksti med lange hylser. Siktet var ein kikkert, men han sto i Eiffeltårnringar slik at det gikk fint å bruka dei ordentlege sikta under. Så kjøpte eg meg kulegevær sjølv, ein sjutoognittimauser. Dei som visste kva kaliber eg hadde tykte det small stygt, styggare enn sjutoogseksti. Dei som ikkje visste det merka ikkje forskjell. Siktet var såvidt betre enn to ølflaskebotnar i ein dorullkjerne, men med retikkel nr. 2, som eg skaut overraskande godt og raskt med når det ikkje var motlys, strølys, flatt lys eller andre feile lys. Så vart det andre ting, og mauseren havna på operasjonsbenken for unødvendig omfattande kirurgi. No har han rustfri pipa, vakker stokk og stjernekikkert som er så lang at han nesten ser heim til Amerika. Det hender eg ergrar meg over at eg ikkje berre skifte pipa og limte stokken. Eg kan aldri selja mauseren.

Link to comment
Share on other sites

Er 25 nå.

Startet med en 22lr fra ca 1900 Hansen tror jeg det sto på den, fikk den vel når jeg var 8-9

- 10/22

- Rizzini enløpet hagle.

- M65 lux 30-06 med leupold vx3 2,5-8 som jeg har arvet etter faren min, han kjøpte den ny i 84. Skjøt første rådyret mitt med den, og har den fortsatt.

Link to comment
Share on other sites

Startet min første elgjakt med lånt banemauser i 6,5x55. Året etter klarte jeg å få tak i et brukt dobbel-rifle-løp til min gamle Valmet 412. Kaliberet var 9,3x74R og jeg fikk i tillegg tak i en gammel brukt Zeiss fast 4 gangers forstørrelse. Denne ble brukt en del år og komplettert med diverse optikk og i tillegg et kombiløp med 6,5x55.

Disse har jeg fortsatt, men jeg bruker nå mest min Blaser R8 som jeg kjøpte for et par år siden. Til denne har jeg løp i 30.06 og 375 H&H og stor Zeiss kikkert og rødpunkt

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...