Jump to content

Barna, og den #¤%#¤%& fisken.


strepto

Recommended Posts

Hei!

 

Vi nyter vår 2 uke på hytten i Sogn, og været til tross; vi stortrives her ute i Gulen. En av mine store lidenskaper er fisking. Fjorden er rik på fisk, spesielt i år p.g.a. svært stor mengde med brisling. I kveld dro jeg opp siste Lyr'en på drøye 8 kilo, men så trivelig som det er å kjempe med dem oppover mot overflaten, er det dessverre ikke den samme gleden som møter meg når jeg kommer hjem.

 

Til tross for gjentatte forsøk på å få den yngre garde til å spise det jeg bringer stolt hjem på matfatet, lykkes jeg enda ikke i å komme opp med noe som gjør det apetittelig for barna og spise fisken. De kan fint mure i se noen kilo med fiskebollene fra Manger, men er det noe ferskt - så får jeg pent se å ete det alene.

 

Jeg tror kanskje løsningen ligger i å bruke fisken til noe mindre "fiskete" - som f.eks. plukkfisk, fiskeboller eller fiskekaker, og tilsvarende. Har dere noen tips til hva jeg kan gjøre med all fisken jeg drar opp, for å faktisk få den spist?

Link to comment
Share on other sites

Har også ei (av tre) som nekter plent å spise rådyr, hjort, fisk eller hva det skulle være - som jeg har fått tak i.

 

Hver gang vi skal ha pizza, eller noe annet som det er kjøtt i - så er spørsmålet: Hva er dette?

 

Kan vi legge fram kvittering fra Rema - er det greit.

Hvis ikke - spiser hun ikke.

 

Jeg har hele tiden vært "hundefast" - og sagt at: Javel - da får du finne noe annet da!

 

Moren????

 

Ja - jeg antar at du vet svaret!!!!!!!

 

Det merkelige - er jo at hun fra spedbarnsalder til 17 år - aldri har kommentert slakting i garasjen etc.

Link to comment
Share on other sites

Åte :mrgreen:

 

Skulle gjerne se at ungene mine spiste annet en fiskeboller, og billig fiskegrateng som det mangler fisk i. Så du er ikke alene om unger som ikke liker fisk. Har ikke noe mer å komme med enn en støtte ærklæring, og å male det opp til fiskekaker, oppskrift finner du fler av på nett :wink:

Link to comment
Share on other sites

Lag fiskekaker/boller selv. Kjempeenkelt og godt

 

Denne oppskriften er den jeg liker best av de jeg har prøvd, smaker mest fisk og blir faste og fine

 

600g fiskekjøtt uten bein (sei, hyse,hvitting, lyr, brosme, lange)

4dl melk

2ss potetmel

2ts salt

muskat etter ønske

 

Kjør fiskekjøttet i miksmasteren en liten stund alene deretter bland i det tørre, spe sakte med melken. Farsen bør brukes med en gang (stekes til fiskekaker eller kokes til fiskeboller)

 

Ellers er hjemmelaget "Paella" en slager hos unger. Stek ris (kok den først) i masse olje. Ha i grønnsaker(gulrot, purre, tomat, løk ol.), masse krydder(karri, dill, oregano, chilli, pepper ol.) og fisk skåret i biter, reker, blåskjell eller lignende på slutten.

Link to comment
Share on other sites

Jeg liker ikke fisk, og etter å ha blitt torturert med min mors fiskesuppe fra tidlig alder, så kan lukten av kokt fisk enda utløse traumatiske reaksjoner..

Jo mer fiskete fisken er i smaken, jo værre er det. Kokt torsk utgår med høye kneløft f eks.

Men seibiff med løk, stekt ørret med smør, fiskekaker/laksekaker og til nød ihjelkrydret tunfisk går ann.

Heldigvis så har ikke ungene arvet min usmak for fisk, så de hiver i seg med liv og lyst når det er fisk på menyen, så kanskje moralen i historien er at ungene uansett sørger for å gjøre det motsatte av opphavet? :wink:

Link to comment
Share on other sites

Skjer ut fileter av seien som du deler i passe stykker og legger i eldfast form sammen med purre, lauk - Krydre med salt, pepper, muskatt og andre krydder du meinar egnar seg - hell over ein boks kremfløyte. No kan du sette oppi dusker av brockoli dersom ungane liker det - hvis ikkje kan det sjølvsagt sløyfast ;-) Ost på toppen og i steikomnen på 170 - 200 grader i ca 20 minutter. Serverast sammen med ris og råkost.

 

Smaker kanongodt og folk som hater fisk (sambuaren min) eter dette med eit smil om munnen :wink:

Link to comment
Share on other sites

Fisk er fisk og kjøtt er mat :mrgreen:

Jeg spiser haller den blodige biffen min fra doskåla enn og sette tenna i noe så ufyselig som fisk.

Rakfisk, gravet eller røyket fisk er nam.

 

Enig med deg bortsett fra siste linja;-)

Fisk er bare fisk! Kjøtt som er skikkelig kost:)

Link to comment
Share on other sites

Dersom barna er vant til å spise kvalitetsfisk fra de er små bruker det vel ikke være et problem såfremst noen ikke har fortalt de at fisk ikke er godt? Men å overtale en tennåring med griller i hodet om at all fisk er stygt, er vel egentlig en umulig oppgave.

 

Fersk fisk smaker mindre "fisk" en modnet fisk, Og fisk er fersk i bare 4 -5 timer ved opptil ca 4 grader.

Så prøv å server fersk nytrekt torsk, den er så å si smakløs, og med nok salt i vannet så blir den fast og fin.

 

Guttongen på 4 foretrekker fersk sei eller sprøstekt småørret om han får velge middag ;) akkurat som opphavet.

Link to comment
Share on other sites

Stemmer i med fleire innlegg ovenfor.

Som Foxterrier seier, så er nystekte fiskekaker såpass godt at du skal være rimelig trassig og vrang for å ikkje like det.

 

Forslaget til Chiefen er og glimrende, heimelagde fiskepinnar.

Skjær rein filet i tommelfingertjukke strimler, rull i mjøl med salt og pepper, deretter i piska egg og så i brødkrumme/knust kavring. før de går i panna.

 

Lyr er glimrende fiskekakeråstoff, dog kan fiskekakene bli litt porøse i konsistensen med kun lyr, eg bruker alltid å ha minst ein tredjedel hysefilet av total mengde fisk i ei fiskekakeoppskrift , det beste er 50/50 blanding hyse og lyr syns eg. Då får du faste og fine fiskekaker. Viktigst av alt ved fiskematproduksjon er å ha alle ingrediensene er skikkelig kalde!

Link to comment
Share on other sites

Hmm... Jeg har det greit mht. fisk og unger. Ungene elsker all slags fisk. Uansett hvordan den er tilberedt. Jeg vet ikke hvorfor, men de har den innstillingen at fisk er "godmat". Sånn har det alltid vært. Jenta er 10 og guttungen 5("og et halvt" det er viktig).

 

For å ta 2 eksempler:

 

Jentungen spiser først poteter, erterstuing og bacon, for å få spise lutefisken for seg selv til slutt! :shock:

Vi hadde stekt sild til middag for en stund siden. jeg prøvde å fjerne en dusk med bein som stakk opp fra silda til guttunge. Han nesten stakk etter meg med gaffelen. "Æ ska eta dæm!" :roll:

 

Men det hjelper jo ikke deg! :wink: Blir det bedre om de fisker den selv da?

Link to comment
Share on other sites

Lyr er kjempegod å grille, men skal du få ungene med på måltidet så ta dem med på fisketuren.

Når dere kommer hjem og er passe sulten passer det godt å ordne maten på utegrillen, pass på at ungene er sultne og ikke får tilgang på "snop" først.

Skjer ut filetene og legg dem på folie, krydre med salt, pepper og fiskekrydder.

Hakk opp purre og tøm litt olje over før dem pakkes inn og legges på grillen.

Går fint å ha potetsalat til eller stekte poteter.

 

Skal vedde på dem spiser når dem har vert med på hele seansen selv.

 

Mine unger har alltid vert glad i fisk heldigvis... :smile:

Link to comment
Share on other sites

Lyren er jo litt spesiell, både i smak og konsistens. Når du får såpass stor lyr, kan du jo prøve dette:

 

Skjær ut ryggfiletene ("loins"), og legg dem med skinnsida ned i ei ovnspanne, strø godt med pepper og dill/timian, og gjerne gressløk på, og litt salt på toppen. Legg på noen skiver med smør (eller margarin). Sett panna inn i kald ovn, og la det steike i ca. 45 minutter på 150 grader. Hvis du legger inn grønnsaker (gulerøtter i skiver, f.eks.), så beregn lenger steiketid. Øs over smeltet smør av og til.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg tydeligvis vært heldig. Sønnen vår på fire spiser både fisk og vilt. Det vil være å overdrive å si han hiver innpå kokt uer, men laks, makrell, stekt sei/lyr osv går fint sammen med gulrøtter, broccoli, gaffelknuste poteter og smør. Vi har hatt mange fisketurer hvor vi steiker aure på bål/primus. Jeg tror de små tvinger seg selv til å syns det er kjempegodt med mer eller mindre sjølfiska fisk.

 

Hjemmelagde fiskepinner er sikkert en fin start.

Link to comment
Share on other sites

Har også ei (av tre) som nekter plent å spise rådyr, hjort, fisk eller hva det skulle være - som jeg har fått tak i.

 

Hver gang vi skal ha pizza, eller noe annet som det er kjøtt i - så er spørsmålet: Hva er dette?

 

Kan vi legge fram kvittering fra Rema - er det greit.

Hvis ikke - spiser hun ikke.

 

:lol: ubetalelig!

 

Jentungen har alltid spist fisk, men takket være påvirkning fra sitt moderlige opphav har hun nektet plent å spise skalldyr og sau (joda, jeg vet at sistnevnte ikke regnes som sjømat :mrgreen: ). I fjor kom oppvåkningen, så nå går reker, kreps og annet ned på høykant- og vi har spist pinnekjøtt omlag fem ganger siden jul på oppfordring fra selvsamme jentunge.

 

Moral: kjem tid, kjem råd.

Link to comment
Share on other sites

nyfisket ørret surret i rømme :P

Liker ikke ungene den grauten der, eter de ikke fisk!!

 

Holdt selv på å legge fisk for hat, da en nabo fylte hele fryseren vår med makrell, eller sei.

Må desverre si at jeg fremdeles den dag i dag, ikke er allverden begeistret for kystfisk, pga den historien der....

(så variasjon kanskje er en ide?)

Link to comment
Share on other sites

Bruker å kjøre det enkelt. Et maten vi lager ellers går du sulten. Du får ikke noe annet. PUNKTUM!

Verste jeg ser er foreldre som bukker under for nykkene til ungene og lager noe annet enn det de spiser selv.

Og det har funket. Det beste han vet er sushi, gammelost, oliven, andre ymse rare oster, fisk, tran og han spiser tørrfisk over sukkerbombe godteri anytime. Han er 3,5år.

Link to comment
Share on other sites

Dro også en lyr på 8 kg for et par år siden, bra fangst i en fjord som ikke skal ha sånn fisk... Stor lyr er såpass tørr og fast i kjøttet at den er veldig god å bake i ovenen. Legg den i en eller anna form for "sweet chili sauce" som marinade over natta (i kjøleskap), så steker du den i folie med godt meierismør og urter etter eget ønske. Kan sikkert funke på grillen også, var i alle fall kjempegodt i steikovnen!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en 5 åring som stort sett spiser alt som blir satt på bordet, med vekslende entusiasme dog, og en 2 åring som nekter å spise noe særlig annet enn pannekake og pasta. Sistnevnte går heller sulten en uke enn å spise noe han ikke vil ha, og det er helt uaktuelt for meg å være hardhendt når det gjelder maten. Han lukter forskjell på storfe-, elg- og svinekarbonade allerede ved inngangsdøra, kun svinekarbonade står på hans meny. Eksperimenterer litt for å se hva ha liker, og fiskepinner går faktisk hjem, kan jo være et tips. Og fisk noe annet enn Lyr da....

 

Vi er også ferie ved sjøen og 5 åringen har fått "skikkelig" fiskestang med haspelsnelle og nye sluker, han vil gjerne fiske hver dag. To-tre timer holder han lett, med litt saft og kjeks i fiskeveska, i går dorget vi ca. 1 time og fikk 5 makrell, han fikk tre av de og det var enormt stor stas. Fikk stekt makrell på brødskive til middag, selv hevdet han at "det er så godt at jeg vil ha det hver dag", i hvert fall ville han ha den siste fisken til frokost og det fikk han. Prøv å se om ungene vil være med å fiske, kan hende det hjelper litt. Ellers ville jeg laget hjemmelagede fiskepinner, fiskekaker eller noe annet "lettspist". Det må være lov å lyve og si at du har kjøpt det!

 

Laget forresten grillspyd her om dagen med laks, steinbitt og scampi (alt sammen kjøpt i fiskebutikken...), det var veldig godt, funker helt sikkert med torsk, sei etc. også.

 

Tron

Link to comment
Share on other sites

Ikke for å skremme, men barn som liker fisk, kan brått slutte med dette. Selv spiste jeg vistnok fisk med liv og lyst som liten, men da jeg ble litt eldre (4-5år?) ble det bråstopp.

 

Om dette hadde med bein i fisken eller påvirkning av 6 år eldre bror som ikke liker fisk å gjøre, vet jeg ikke. Men den dag i dag er det nok med ett bein eller brusk bit, og jeg begynner å "kli" meg (har trang hals). Og da er det slutt på det fiskemåltidet (har de siste årene så smått begynt å spise stekt fisk igjen).

 

Før ble jeg kvalm bare jeg kjente stekeosen fra fisk, og kokt fisk er fortsatt i hovedsak ikke noe tema (er allergisk mot skalldyr, men har alltid likt Reker og krabbeklør).

 

Dess mere fisk fisken smaker, dess mindre likte og liker jeg den (gjelder også hjemmelagede fiskekaker, og her lager vi gjerne skikkelige Hysekaker eller kombi Lyr og Hyse). Bjellands fiskeboller har alltis gått ned på høykant (men de smake jo som kjent ikke fisk).

 

Stekt hyse er faktisk en fisk jeg i dag synes smaker noenlunde godt.

 

En mærklig sak er at jeg i alle år har likt stekt ørret på brødskiva i fjellet eller på hytta (selvfisket eller ei), men om vi tok den med hjem og stekte den (kun noen få km og noen timer senere) så smakte den meg ikke. Noen som vet hvorfor?

Link to comment
Share on other sites

Få barna til å være med å lage mat. Og lær de en av de viktigste delene ved å lage mat, smak på den underveis der det er mulig.

 

Det er vel trinn en, tvang er ingen god ide. Unger kan lures, men tvang vil nok lett få piggene ute, i mange år. Avtal med foreldrene til vennene, at når de er der, så serverer de fisk. Det er vanskeligere å si nei, jeg liker ikke når de er på besøk. Selv spiste jeg ei hel skål med rips og vaniljesaus på besøk hos en kompis. Glemmer det aldri!!!!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Prøv med en ørliten røyksmak på fisken.

 

Bruk en ildfast form eller lag en i alu-folie. Ta litt smør eller olje i bunnen.

Legg på en del grønnsaker. Som løk, purre, paprika, mais, brokkoli, eller noe som du vet ungene liker.

 

Lag fileter og legg på toppen. Krydre med salt og pepper, og litt fiskekrydder.

En ingrediens som sukker er viktig for ungene. Strø over en teskje, og du tilfredsstiller søtsmaken til ungene.

Tøm over litt fløte, men ikke så det dekker filetene.

 

Pakke litt røykespon inn i alu-folie, og perforer med gaffel.

Gjør grillen god og varm, og bruk direkte og indirekte varme.

Legg røykesponet på direkte varme og vent til det begynner å ryke.

Sett inn fisken på indirekte varme, og la stå slik til fisken er ”kokt”.

 

Lettrøkt fisk smaker nydelig med ris inntil.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 4 weeks later...

Det kan være at de som ikke liker fisk, faktisk blir dårlig av det ?

;)

Jeg er en av dem som ikke klarte fisk når jeg vokste opp. Det, til mine foreldres store fortvilelse.

Etter at jeg ble voksen, så har jeg funnet ut at jeg ikke tåler noe som kommer fra sjøen. Hvor godt det smaker, har ikke noe å si.

Blir skikkelig dårlig, og kan være det en stund (dager).

 

Men ting som kommer fra ferskvann, er helt konge. Får ingen reaksjon på det.

Så det kan være noe å teste, for dem som har barn som sliter med fisken. Voksne også, for den saks skyld.

;)

Link to comment
Share on other sites

Sulten er den beste kokken, så om man ikke gir etter og lager "alternativ" middag, går nok fisken ned til slutt.

Ungene mine har aldri fått noen som helst særordninger i kosten og fisken går ned på høykant.

Guttungen spurte en gang svigers om de ikke skulle sette sildegarn, for han hadde så lyst på stekt sild.

Om ungene allerede har fått lov til å innbille seg at fisk ikke er godt, kan de tilvennes med fisk som ikke smaker så utpreget.

Torsk og breiflabb er glimrende, og lager man litt spennende tilbehør og en god saus skulle det være håp.

Prøv også stekt kveite med surkål (nammenam).

Fisk man har vært med å dra opp av havet selv smaker også bedre enn annen fisk, så en tur på fjorden for å skaffe mat er en god innledning.

Link to comment
Share on other sites

Stekt fisk er sjelden problem her i huset iallefall.. Sild og makrell, er litt hard å fordøye for den eine av ungene..

Steikt lyr og breiflabb( definitivt fisk nr.1. og 2. her i huset ), laks, sei, torsk, lange, flyndre, stort sett det meste av fisk som er steikt går ned. Pale derimot er ikkje så veldig populært. Kokt torsk liker også alle untatt den eine av ungene.

 

Salte og peppre fisken, rull i kveitemjøl, så steikes i smør eller margarin, bruker som regel steikesjyet og heller 1 rømmeboks oppi og freser den gyllen, så har ein også ein kanongod saus på fisken.. Gulerøtter som er kokt med smør, salt, pepper og ein liten dæsj sukker i, det er kanon til fisk. Det samme med smørdampa nykål eller hodekål..

 

Ungene er som regel veldig ivrige på fiske og når fangsten er der, spesielt om dei tar den sjølv, så er det ikkje problem å få dei til å ete den.. Men små brunørret eller sild, pir, med masse av små tynne bein, det er lite populært.. :)

Link to comment
Share on other sites

En solid fiskesuppe med helt fersk fisk, friske grønnsaker og skikkelig fyldig og smakfull suppe/saus blir heller "aldri" feil!

Ovnsbakt fisk med potetbåter, løk, grønnsaker etc -mmm!

 

Jeg vokste opp i den tro at jeg ikke likte fisk. Men jeg hadde bare ikke fått det presentert på riktig måte. Jeg var livredd bein og turte nesten ikke spise fisk fordi jeg var redd for å få bein i halsen. Kjøttet var tørt, poteter og gulrotrasp var heller ingen høydare i så måte, og fisken måtte pelles i småfliser og bades i smørsaus for å gli ned.

Til barn bør det nok tilberedes slik at det er saftig-ikke for tørt. Rundt i smaken-ikke for smakløst. Skikkelig filtetert-helt beinfritt og plukkfritt så det ikke er noe skummelt- Og lag gjerne noe "morsomt" eller annerledes av maten. Fiskemiddag høres jo i utgangspunktet litt kjedelig ut.... :)

 

Jeg ville ha søkt litt på nettet etter moderne fiskeoppskrifter som kan passe en barnefamilie. Her går det i fiskesuppe a la husfar, fiskepinner, fiskekaker, fiskeboller, osv osv og treåringen vår har heldigvis ikke hørt at man ikke skal spise fisk !

Link to comment
Share on other sites

Vi har hatt størst suksess med enkle retter - fiskesuppe er håpløst. Stekt eller kokt fisk, potet eller pasta, saus og grønnsaker de liker - servert så de kan se hva de spiser og spise det de liker, med ketchup om de vil :roll: .

Fisk de har fanget selv er mye lettere å "selge", og da går plutselig annen fisk også.

 

Og fisk er ikke "fisk", det er sei, makrell, fiskegrateng - ikke "fisk", jeg tror det høres litt negativt ut?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Folk som ikke liker fisk har bare dårlig råstoff eller har behandlet råstoffet feil...

 

Med alle de gode smaksvariantene (fiskearter) som vi har og alle de gode tilberedningsmetodene så tørr jeg påstå at alle liker fisk - hvis de bare hadde turt å prøve det som naturen byr på!

 

Selv føler jeg meg fattig om ikke fryseren inneholder, røye, laks, ørret, sei, kveite, rødspette, torsk og hyse (minst) i tillegg til kjøtt (lam, rein, rype, and..etc).

Link to comment
Share on other sites

fisk i forskjellige metoder er jo steingodt! spiste alt som ble servert meg når jeg var unge og gjør det stort sett enda.så lenge det ikke er rømmegrøt.der holdt det seg med å forspise seg kraftig en gang.

 

men ja.selvfisket ørret stekt på pinne el i folie på bål,på tur i skogen med far. blir jo ikke bedre en det:)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...