Jump to content

Økokrim foreslår forbud mot jakt mellom 2100 og 0500


Torquemada

Recommended Posts

Er jo ikke noe problem dette da. Alt som trengs er et par små ting.

 

-Hver jeger drar innom legen for å sjekke synet sitt og får en karakter på dette

-Samme jeger rapoterer inn hvilket sikte han bruker og hvilke forstørrelse han tenker å bruke. (Økokrim har selvsagt testet alle typer kikkertsikter og, vet derfor utgangspupil og kvalitet på linsene.)

-Jegeren rapporterer inn hvor mye erfaring han har og hvor langt hold han tenker å skyte på.

-Økokrim lager masse flotte algoritmer på dette

-Hver jeger har med lysmåler og måler antall lux på post. Han ringer så inn til økokrim for å høre om han får lov å skyte.

 

Null problem!!

 

 

:?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 228
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Leser litt i Adressa blant annent. Godt dekket der. Argumentene til Dir Nat er bla. at:

 

Lysforholdene kan være gode i skuddøyeblikket, men de kan forandre seg på kort tid. Man risikerer at dyret blir liggende lenge før det blir funnet. Dette er ikke forenlig med en human jaktutøvelse. Vi er også opptatt av at jaktutøvelsen skal være akseptert av samfunnet for øvrig. Mange som ikke jakter selv vil reagere på at det drives nattjakt, sier Stensaas.

 

Økokrim ser seg om etter hvordan få påtalt noen in-humane, uakseptable, u-poppe jegere.. Klokkeslett er jo en grei parameter, akkurat på samme måten som fyrverkeri kun er lovlig på nyttårsaften. Det poengteres at det ble en helt ny situasjon at påtalemakten tapte sin (hjarte)sak i høyesterett. Må bli satt en stopper for det tydeligvis.

 

Dette utvalget sliter virkelig med å argumentere for sitt syn. Makta ter seg.

Link to comment
Share on other sites

Hva i alle dager har økokrim med dette å gjøre? :lol:

"ØKOKRIM er den sentrale enhet for etterforsking

og påtale av økonomisk kriminalitet og miljøkriminalitet."

Dette innbefatter ulovlig jakt, fangst og innsamling.

 

Så før dette er et lovbrudd har ikke økokrim noe med dette å gjøre.

Hvordan var det med maktfordelingsprinsippet igjen ?

 

Her er det rett& slett på tide for NJFF å sko seg, og kjøre en informasjonskampanje rettet mot DN og i dette åndsvake tilfelle Økokrim.

Link to comment
Share on other sites

JEg synes vanligvis at mange av kammerets medlemmer er vel kritiske til politiet, men her er det godt og vel på sin plass.

Hvordan var det med maktfordelingsprinsippet igjen ?

Politiet skal ikke lage lover, det VELGER vi folk til - demokrati? Håndheve lover skal de, og det vil vi godt se mer av...

Hvor er demokratiet om folk som ikke kan utelates eller velges i et valg, skal begynne å lage lovene her.

 

Johan Møkkerbakken,

Det er vel feilskutt MER i dagslys enn om natta, og jeg vet om både kyr, hest og hund som er blitt skutt for alt imellom villsvin, hjort, elg og rådyr, i dagslys.

Men reven kan se dette lyst i møte..

 

K

Link to comment
Share on other sites

Er det ingen som driver med nattjakt som noen gang har følt seg usikker på bakgrunn? husker episoden med han som trodde han skjøt en rev på åte. Når han kom frem lå det ei elgku der.

 

Definitivt NEI!

På de to plassene jeg driver jakt i måneskinn, har jeg full kontroll med bakstopp.

Jeg skyter kun fra to faste poster og skuddvinklene er helt klare på begge jordene.

Er ikke dyra innefor områdene med sikker bakstopp, skytes det ikke.

Link to comment
Share on other sites

Som flere her har dratt frem: Bedre jakt-undersøkelsen fra M&R viser at det er mye mindre skadeskyting om natta.

Om ikke det holder for at NJFF ruster til kamp mot ett så tåpelig forslag så har jeg betalt min siste medlemmskontigent.

 

I tillegg: Hvor mange har hørt om jaktkompiser, andre jegere, bærplukkere, turgåere ol som har blitt skutt om natta?

I den lyse delen av døgnet derimot har vi flere eksempler på at så har skjedd hver eneste høst.

Link to comment
Share on other sites

Er det ingen som driver med nattjakt som noen gang har følt seg usikker på bakgrunn?

 

Overhodet ikke! Og den enkle årsak er, at man oftest jakter fra tårn, eller andre egnede poster, hvor en er 100% sikker på retningen, skytesektoren, bakgrunnen, i tillegg til at man har rolige dyr å skyte på.

 

Nattjakt er faktisk ikke slik, at man fyker tilfeldig rundt på skogen, og skyter i alle retninger, i bekkmørkret, på alt som rører på seg :!:

 

Samtidig kan man i denne sammenheng minne om, at det er noen som har skutt sin sønn, sin far, sin jaktkamerat, i fullt dagslys, i den overbevisning om, at det var en hjort, elg eller "you name it". Bør det være grunn god nok til å legge restriksjoner på alle?

Link to comment
Share on other sites

Er det ingen som driver med nattjakt som noen gang har følt seg usikker på bakgrunn? husker episoden med han som trodde han skjøt en rev på åte. Når han kom frem lå det ei elgku der.

 

Nå har jeg drevet med nattjakt i skumring og måneskinn MYE.

Bakgrunn og omgivelser kontroleres grundigt i dagslys. Og avstander plottes inn i god tid før mørkes frembrudd.

Derfor er det og den sikreste og mest etisk korekt utførte jakten

Link to comment
Share on other sites

Eg skal ikkje gjenta det alle her meiner om dette forslaget til økokrim ( med eit unntak),men vil heller rette søkelyset på begrunnelsen. Steensås og økokrim snakkar om inhuman jakt og risiko for at dyr kan bli liggande lenge. Eg etterlyser dokumentasjon på denne påstanden.

Kan dei dokumentere dette? Nei det kan dei nok ikkje. Dette er berre synsing om kva dei meiner og korleis dei vil ha det. Er det slik ein lager eit lovverk? Det er ikkje belegg i det heile tatt for at dette er eit reelt problem utover risikoen som følgjer med all jakt. Nattjakt foregår tross alt ikkje på samme måte som dagjakt, men det skjønnar visst ikkje desse to herrene.

 

Skal ein laga eit lovverk strengare så bør ein ha dokumentasjon på at det er behov for det, i dette tilfellet er dei ikkje i nærheiten. Nokon bør skrive eit motinnlegg mot denne artikkelen og kreve dokumentasjon. Og kalle slikt for det rette namnet; nemleg synsing og høgttenking for å få eigne private meiningar igjennom. For skal ein følgje deiras tankegang heilt ut og forby alt som kan bety ein risiko for inhuman jakt så kan ein jo like godt forby all jakt. Det vil jo alltid være ein viss fare for at jakt kan skje på ein inhunman måte.

 

Ser at einkelte her nemner at forslaget blir fremma for å ramme dei som driv tjuvjakt om natta, såvidt eg ser så har dei ikkje nemnt denne problemstillinga. Derfor vel og tru at det er jaktformen generellt dei vil til livs.

Link to comment
Share on other sites

Jeg jakter ikke hjort, så kvelds,- og nattjakt på hjort påvirker ikke meg, men jeg ser jo at dette nye regelverket dem prøver å få igang her er helt på trynet, og med tildels dårlige argumenter.

 

Og man må ta i betrakning at lyset varierer i veldig stor grad fra fylke til fylke når det gjelder kl.slett. F.eks på jaktstart på bukk den 10. august, så går jeg ut på posten i 03-0330. Jeg har mer enn bra nok skytelys i 04 tida ved klar og fin himmel. På kvelden har jeg også brukbart skytelys ved f.eks fullmåne.

 

Jeg personlig skyter av prinsipp ikke på vilt så seint, at det kan bli problemer for meg med å finne igjen rådyret innafor 10 min. uten bruk av lommelykt, så den er grei. Men morrasjakta i mitt tilfelle, og bøjakta i dere andre sitt tilfelle er jo alfa omega, og begge faller utenom det foreslåtte tidspunktet. Uansett hvor hardt jeg prøver, så har jeg problemer med å forstå hva dem som trer lover og regler nedover øra våre driver med. Men dem har vel aldri tatt i et våpen, og aldri vært utafor den hvite stripa i veien, så dem har erfart at man faktisk får ganske bra nattsyn da man har vært ute i mørket ei stund + hvor god hjelp man har av fullmåne. Men dette får man jo ikke sett da man aldri har vært et sted uten gatelys/lys etter mørkets frambrudd.

 

At man ikke har lov til å bruke lommelykt for å finne igjen påskutt vilt er for meg enda et lysende godt forslag av dem som sier at all jakt skal skje så humant som mulig.... :roll:

Sorry OT på siste setning.... :oops:

 

Som nevnt tidligere i tråden + div. andre tråder, så står bøjakta for en vanvittig stor andel av uttaket av hjort. Skal det bli tilnærma slutt på dette, så trur jeg det vil bli i løpet av få år så mange dyr, at det fort kan bli matmangel og kanskje sjukdommer....og hvem veit...kanskje flere bilulykker der vilt er innblanda også... Dette jeg nevner her har jeg ingen dokumentasjon på....det er bare min mening og følelse av et mulig scenario ved altfor mye vilt i et område. Og hvis jeg skulle slumpe til å ha et aldri så lite poeng i dette, så er vel neppe dette mer humant enn å jakte med "one shot, one kill"....men det er sikkert bare jeg som har misforstått alt sammen, og er gæern...

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg drevet med nattjakt i skumring og måneskinn MYE.

Bakgrunn og omgivelser kontroleres grundigt i dagslys. Og avstander plottes inn i god tid før mørkes frembrudd.

Derfor er det og den sikreste og mest etisk korekt utførte jakten

 

For å helle mer bensin på bålet så vil jeg si at argumentasjonen i denne tråden kan sammenlignes med bilkjøring. Selv om en kjenner en strekning som godt så bruker vel alle lys når de kjører i mørket? Ingen ville valgt å kjøre uten. Selv kjøring med lys og kjøring i dagslys er forbundet med risiko. Ingen er vel i tvil hvilke av situasjonene som er forbundet med størst uaktsomhet hvis det oppstår en ulykke?

Link to comment
Share on other sites

Som nevnt tidligere i tråden + div. andre tråder, så står bøjakta for en vanvittig stor andel av uttaket av hjort. Skal det bli tilnærma slutt på dette, så trur jeg det vil bli i løpet av få år så mange dyr, at det fort kan bli matmangel og kanskje sjukdommer....og hvem veit...kanskje flere bilulykker der vilt er innblanda også... Dette jeg nevner her har jeg ingen dokumentasjon på....det er bare min mening og følelse av et mulig scenario ved altfor mye vilt i et område.

 

Litt på kanten dette, men dere kan sikkert få noe ulv av oss her nede på østlandet for å hjelpe dere med forvaltningen av hjortestammen. Dette med tidsbegrensning er ikke noe nytt. Det er bare å se over dammen mot USA. Jeg er ening at dette er lite gjennomtenkt forslag fra økokrim, men lovendringen vil ikke påvirke min jaktform nevneverdig. Det er som nevnt ovenfor viktig at vi jegere står samlet selv om det ikke påvirker alle jegere i norge nevneverdig, og dette bør gjelde alle formar for jakt og forvaltning.

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg drevet med nattjakt i skumring og måneskinn MYE.

Bakgrunn og omgivelser kontroleres grundigt i dagslys. Og avstander plottes inn i god tid før mørkes frembrudd.

Derfor er det og den sikreste og mest etisk korekt utførte jakten

 

For å helle mer bensin på bålet så vil jeg si at argumentasjonen i denne tråden kan sammenlignes med bilkjøring. Selv om en kjenner en strekning som godt så bruker vel alle lys når de kjører i mørket? Ingen ville valgt å kjøre uten. Selv kjøring med lys og kjøring i dagslys er forbundet med risiko. Ingen er vel i tvil hvilke av situasjonene som er forbundet med størst uaktsomhet hvis det oppstår en ulykke?

 

Hvor dum er det lov å bli?

Link to comment
Share on other sites

argumentasjonen i denne tråden kan sammenlignes med bilkjøring. Selv om en kjenner en strekning som godt så bruker vel alle lys når de kjører i mørket? Ingen ville valgt å kjøre uten. Selv kjøring med lys og kjøring i dagslys er forbundet med risiko. Ingen er vel i tvil hvilke av situasjonene som er forbundet med størst uaktsomhet hvis det oppstår en ulykke?
Hvis du kjører like raskt i mørket som du gjør i fullt dagslys, er du en uansvarlig bilist. Jeg for min del tilpasser kjøringa etter forholdene og har de siste tjuefem årene hatt akkurat like mange uhell i mørket som i dagslys (null)

 

På samme måte tilpasser en ansvarlig bøjeger skuddvinkler, avstander og krav til viltets posisjon ved måneskinnsjakt. Det er mulig at det ennå ikke har trengt helt inn hos deg, men bøjakt er ikke sitte-på-en-stubbe-og-skyte-bevegelig-vilt-som-kommer-fra ukjent-vinkel-i-ukjent-fart-og-gjerne-på-skrå. Ved bøjakt har man en meget stabil posisjon (sittende i tårn med anlegg, liggende med anlegg el.l.), man begrenser holdene (som regel under 100m, gjerne bare 70-80) og man har all verdens tid til å vente til dyret tusler i perfekt stilling med breisida til. Slik luksus har man så å si aldri ved vanlig drevjakt. Hvis du har jaktet og skutt bare litt, må du forstå at dette føre til betydelig redusert risiko for skadeskyting, noe som er dokumentert (og denne dokumentasjon har flere her linket til allerede).

 

Det er alltid fint å synse om ting man ikke har den ringeste peiling på, ikke sant?

Link to comment
Share on other sites

Økokrim har kommet med en faglig uttalelse i forbindelse med at det jobbes med nytt regelverk på det feltet økokrim har ansvaret for. Det er ikke noe oppsiktsvekkende eller udemokratisk ved dette. Forslaget er heller ikke særlig ytterliggående, selv liberale land som Danmark og USA har forbud mot nattjakt. ( samt elektroniske jakthjelpemidler, så legg astroen, og jaktradioen igjen hjemme om du skal jakte over dammen)

 

Idioterklære økokrim og DN som kaffelatte drikkende asfaltjunkier tror jeg er en farlig feil. Det er her fagkompetansen i Norge finnes, og det er disse lovgiverne hører på ( sammen med NJFF, og desverre få andre organisasjoner )

 

Jeg synes selv skyting av hjort på jordene er en uting, jeg vil heller jakte på hjorten. Nå skal det sies at jeg bor i en del av landet der vi prøver å bygge opp hjortestammen. Dette går veldig seint, siden alle hjortene som våger seg ut på et jorde blir skutt.

Jeg ser helt klart nødvendigheten av bøjakt i andre deler av landet, og når jeg selv blir gammel, overvektig og lat, kommer jeg selv sikkert til å droppe denne tungvinne jaktingen og heller skyte kvoten på jordet 8)

 

Det vi må fokusere på er at hjortestammen er i ukontrollert vekst i store deler av landet, og at bøjakt er nødvendig for å hindre sykdomsutbrudd og viltpåkjørsler som følge av dette. I tillegg må "bedre jakt" undersøkelsen brukes for alt den er verdt. Bukkejakt, revejakt og gåsejakt er en avsporing, man vil kunne lage regler der denne kan gå som i dag. Det er skyting av hjort midt på natta økokrim vil til livs, og jeg mener bestemt det har sammenheng med at krypskyting av hjort/ skyting av hjort i billysene.

Link to comment
Share on other sites

For å helle mer bensin på bålet så vil jeg si at argumentasjonen i denne tråden kan sammenlignes med bilkjøring. Selv om en kjenner en strekning som godt så bruker vel alle lys når de kjører i mørket? Ingen ville valgt å kjøre uten.
Aftenposten hadde slagordet "Solid bakgrunn for egne meninger". Du skal få et tilsvarende gratis av meg, Møkkerbakken, - "Totalt manglende kunnskaper for bastante meninger".

 

Hvis man, som nevnt over, hadde ravet rundt i skogen i stupmørket, og skutt i alle retninger, hadde din sammenligning vært aktuell.

 

Ved skumringsjakt, nattejakt e.l. sitter man musestille, og venter på dyrene. Skal man bruke din analogi, må det i tilfelle bli at det er fullt mulig å sitte i en parkert bil uten å ha kjørelysende på.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes selv skyting av hjort på jordene er en uting, jeg vil heller jakte på hjorten. Nå skal det sies at jeg bor i en del av landet der vi prøver å bygge opp hjortestammen. Dette går veldig seint, siden alle hjortene som våger seg ut på et jorde blir skutt.

Dette har ingenting med jaktformene å gjøre, tikkaT3! Hvorvidt stammen skal øke, minke eller være konstant, avgjør den kommunale viltmyndigheten. Er du ufornøyd med forvaltingen i din kommune, må du ta det opp med "rette vedkommende".

 

Det som derimot er påpekt i tråden, er at hvis visse jaktformer plutselig ble forbudt ("bøjakt" etter hjort, eller drivjakt etter elg), kan man få problemer med å fylle de fastsatte fellingskvotene.

Link to comment
Share on other sites

Dette her er tatt ut fra NJFF sine sider :

 

Norges Jeger- og Fiskerforbund skal ta initiativ overfor Direktoratet for naturforvaltning for å få utarbeida klare regler for hvordan jakt i skumring og måneskinn skal utføres. Reglene må klargjøre aktsomhetskrav og tiltak jegeren bør /må iverksette for å redusere sannsynlighet for skadeskyting.

 

 

 

 

 

I tråd etter tråd blir det skreket etter at NJFF må rydde opp/jobbe imot et slikt eventuelt forbud.

Det undrer meg VELDIG at ikke folk skjønner at det faktisk ER NJFF SIN SKYLD at vi er på vei til å få et forbud,grunnet de etterspør KLARE regler.

En skulle tro de fleste skjønner at det som skjer når en etterspør slikt er innstramminger!

Om de ikke gjør det er de iallefall ikke skikket for å sitte å styre/forhandle for en medlemsmasse....

Systemet vi har hatt har fungert helt greit,Njff burde heller brukt resursene sine på å backe opp den/de sakene som kommer opp i året der jegere blir anmeldt,og fram til nå så vidt jeg vet frikjent.

Ikke stikke kjepper i hjulene til de som er fornøyd med ordningen.

Vil anbefale ALLE om å melde seg ut av denne fullstendig ubrukelige foreningen.

 

Synes som sagt at det er svært merkelig at det ikke blir fokusert mer dette.

Ingen synspunkter på denne problemstillingen.....?

Link to comment
Share on other sites

Systemet vi har hatt har fungert helt greit,

 

Det har vel ikke det når 100% velplasserte skudd og død hjort fører jegeren helt til høyesterett? Det er vel anmelding av lovlig nattjakt NJFF vil til livs, ikke nattjakten?

 

Iniativet blir vel tatt ovenfor DN for at jegere skal slippe å være redd for å bli anmeldt under helt lovlig og kurrant nattjakt.

At dette forslaget fra økokrim kommer opp er vel ikke uventet, og det er nå slaget skal stå! Det er nå vi trenger et slagkraftig NJFF med gode kanaler inn til lovgiverne.

Link to comment
Share on other sites

Ingen synspunkter på denne problemstillingen.....?

Jo, eg har ei meining og den er at eg ikkje er einig med deg.

 

Systemet vi har no er ikkje heilt bra, fordi jegerar kan risikere å bli tiltala for jakt dei har utført i god tru. Pga at reglane er uklare.

Eg syns det er positivt at det vert sett på reglane for dette, og at desse kanskje vert revidert. Og eg syns og det er bra at NJFF tar dette opp, slik at vi kan komme bort i frå den situasjonen at vi som er jegerar kan risikere å bli tiltalt for fullt ut forsvarleg og "human" jakt.

 

Det betyr på ingen måte at eg vil ha strengare reglar, og eg syns og at dette forslaget som økokrim har slengt ut er forferdeleg dårleg og kunnskapslaust.

 

Dette er derimot ein god sjanse til å få fjerna det tåpelege forbudet mot lys på ettersøk. Åpning for å bruke lys på ettersøk vil jo eliminere det einaste nokonlunde holdbare argumentet mot nattjakt.

 

La oss bruke energien og gutsen til å jobbe for å få endra regelverket til slik vi vil ha det! Ikkje sitte her og sutre, svartmale og spå nattjaktas undergang. Og ikkje minst slutte å slenge drit til NJFF, DN, Økokrim, og alle andre som ein måtte klare å inkludere i forbifarten :wink:

Link to comment
Share on other sites

ja virker som byrokratiet i norge ingen ende har.maktapparatet har en egen evne til og begrense eller umulig gjøre ting for vanlige folk gjendom og lage regler som ikke er i nærheten av funksjonel virkemåte. som mange andre skriver her så vil mange av jaktutøvelene bli mye vanskeligere om ikke umulig. hva politiet mener om dette er en ting noe annet er hva fagfolk er enige om. kjenner flere politi folk som vil riste oppgitt på hue av et slik tullete forslag til lov. dette må da være spilt inn av en med dårlig gangsyn og ellers dårlig hørsel til og forhøre seg med ekspertise vil jeg mene. ER NORGE I FERD MED OG SKA BLI EN DIKTATUR STAT?. er greit med enkle regler men er for enkel og bare utale at jakta skal være slutt kl 21.hva med ettersøk?vil det her og bli stopp i tiden forbudet er tenkt? dette er rein og skjær idjoti.

Link to comment
Share on other sites

For å sukre pillen ang. lys på ettersøk, kan en jo regelen som foreslås være å tillate lys ETTER at ettersøket er innmeldt til en eller annen myndighet?

De kan ingen som bruker lys plutselig si: "jo men det er et ettersøk", skal en finne fram lykta, så vet noen om det, og forventer et resultat. Det burde være spiselig?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Så, har noen her inne sendt en epost til NJFF for å høre deres syn, om om de skal slåss mot dette?

 

Jeg skulle gjerne gjort det selv, men jeg har sendt så mange kritiske mailer til den leiren at Bjarne Oppegård i sin siste mail svarte at han aldri kom til å bruke tid på mine mailer lenger.. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

"Vi ser Deres kunnskapsløse utsagn -

Jeg har kanskje ikke tidligere presentert "Langbeins argument" her på forumet - derfor denne lille historien, i sakens anledning:

 

Langbein hadde vunnet en utrangert brannbil i et lotteri fra Andeby brannkorps, og hadde fått med seg Mikke på en totalt meningsløs tur ut i ørkenen. Der parkerte de selvfølgelig akkurat på det stedet der to skumle banditter hadde gravd ned byttet fra et bankran, og bandittene ble mistenksomme, og spurte Lanbein hva i huleste han gjorde ute i ørkenen med en brannbil. Langbein fortalte om den totalt meningsløse grunnen til turen, men det godtok ikke bandittene:

"Det der tror jeg ikke på", sa den ene banditten.

"Nei", sa den andre, "ingen er så dum!".

"Joda", svarte Langbein, "jeg er så dum!".

 

Det er dette jeg kaller "Langbeins argument" - når folk i fullt alvor påstår at de sjøl er dumme, skal en faktisk tro på dem. Men jeg skal medgi at det kan være vanskelig, særlig når de framstår med fine titler (nåja, av og til tror jeg faktisk det heller forenkler saken litt!).

 

Hvor DU.. , eh, unnskyld, "lite fornuftig" er så denne saken? Jaktforbud mellom 2100 og 0500?

 

Øya Leka har en flott rådyrbestand, øya ligger på 65° N, 12° Ø. Dvs., den 10. august er det soloppgang på Leka ca kl. 0438 (sommertid), og solnedgang ca. kl. 2153.

 

Forbud mot "nattejakt" i fullt sollys, ja, de som foreslår slikt, har god bruk for "Langbeins argument"!

Link to comment
Share on other sites

Hehe. Når et uttalelse vekker slike reaksjoner må det være et snev av sannhet i det jeg sier. Hva med oppskyting? Det stilles ingen ekstra krav til nattjakt utover normal skyteprøve. Jeg skulle gjerne sett at oppskytinga foregikk i den mørke delen av døgnet og sett hvor mange forsøk som enkelte hadde brukt da :lol: Avstanden er kjent og målet står musestille.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skulle gjerne sett at oppskytinga foregikk i den mørke delen av døgnet og sett hvor mange forsøk som enkelte hadde brukt da

Om det er det som skal til så er det jo en god ide.

 

Samme gjelder jakt på litt lengre hold enn de vi krangla om sist.. Jeg skyter gladelig opp i tusmørke (mindre vind om natta :wink: ), på 500m :roll:

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Det er her fagkompetansen i Norge finnes

 

Nei, nei nei, det er det DE vil at folk skal tro. Jeg vil påstå at Kammeret som helhet besitter større kompetanse på alt annet enn det juridiske. Hvis vi bare klarer å ta det inn over oss og evner å bruke kompetansen på en fornuftig måte kan vi utgjøre en forskjell.

 

Idioterklære økokrim og DN som kaffelatte drikkende asfaltjunkier tror jeg er en farlig feil.

Der er vi helt enige, å idioterklære forvaltningen vil bare medføre at vi blir parkert på sidelinjen. Vi må argumentere med fakta og bruke vår kompetanse til å lage bedre regler, regler som både sikrer forvaltningens behov om å forvalte og våre behov til å bedrive jakt på en human og sikker måte.

 

Det er skyting av hjort midt på natta økokrim vil til livs, og jeg mener bestemt det har sammenheng med at krypskyting av hjort/ skyting av hjort i billysene.

Det er også min tolkning. Det er nok tjuvjakt som er utgangspunktet for dette forslaget, ikke kravene til human jakt. Og selv om jeg selvfølgelig er for tiltak som kan bekjempe det svineriet er det ikke riktig å straffe hele jegerstanden med håpløse begrensinger.

Link to comment
Share on other sites

en stand må vel regelene ta slutt. oppskyting i mørke,hvordan skal dette handheves da? om jegeren har skutt opp så får det skje etter di reglene som er i dag.jeg har nok kommet med ønske om at prøva burde skytes sittene eller høyere,men at det skal skytes etter det er mørkt er vel noe "idiotisk". tror di fleste jegere som er såpass intreserte i jakt at dem vil sitte ute på natta når andre ligger i ei god seng har såpass til optikk og vurderingsemne til og avgjøra jakta si selv. Om økokrim er så bekymra for at vi jegere ikke finner at vilte og at det avlives raskt så kan det vel kansje ligge noe annet bak denne viljen til og begrense jakta på natta. neste er vel lydemper bruken da kansje, vi er vel potensjelle tyvjegere og rovdyr fellere hele gjengen i noens øyne.Regner med at det er folk oppat i njff som har lest tråden og lagt den på husken,og ikke minst tar det opp med dn og økokrim.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Du forbyr liksom ikke bilkjøring om natta pågrunn av at noen har råkjørt med en stålet bil om natta?

 

Om DN og Økokrim:

Om Høviskeland eller hans kolleger er jegere vites ikke, de kan uansett neppe tillegges omfattende kompetanse innenfor jakt - utmerkede jurister er de nok

Det er dessverre et faktum (dette baserer jeg på det som kommer ut av DN for tida, og på et par-tre folk jeg vet om som ihverfall har arbeidet der :roll: ) at DN mer mer består av det mange her inne vil kalle naturvernere. Natur og friluftsinteresserte folk, som har stor kunnskap (universitetsutdannelse, feltarbeid, fritid i naturen), som er sterkt opptatt av dyrenes og hele naturens velferd, og bra er det. Jegere kan takke naturvernere/miljøvernere for MYE oppigjennom. Men de er ikke er interessert i jakt og heller ikke blir imponert over jegeres konstante utskjelling av dem som lattedrikkende asfaltslitere.

Eksemplet er mye av argumentasjonen her inne, sor gjerne raskt henfaller til utskjelling, og det imponerer ikke beslutningstagere.

 

Det er jo fullt mulig for medlemmer av både NOAH og PETA å søke jobb i DN og vi vet hvordan det vil gå når nok av dem er innefor...

 

DET SOM TRENGS™ er at unge jegere/jaktinteresserte skaffer seg en ordentlig utdannelse innen naturforvaltning og søker jobb i DN, det vil også hjelpe om organissasjonene eks, NOJS og NJFF kunne presentere uavhengige saklige forskningsresultater, undersøkelser innefor de mest betente områdene.

 

Det er så mye lettere å kjempe mot noe enn for. Vi ser det med pels nå - hvor er de som er FOR pels? De kommer når det er for sent, MOT et forbud mot pels...

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Moderatorer.

Jeg rapporterer denne tråden i et siste forsøk på å vekke dere før dette forumet ryker til helvete på hoppestokk. ( det grå bare fortere enn det pleier kanskje.. )

Dette er kanskje den viktigste tråden her inne på svært lenge.

Allikevel tillater dere at Johann Møkkerbakken får fortsette å trolle i denne tråden. Han er enten kunnskapsløs eller et troll. Uansett er det ikke de som deltar i tråden på et saklig nivå sitt ansvar å skulle belære denne mannen.

Hvis dere alltid skal tillate den minst kunnskapsrike deltageren i en tråd å trekke den ned til hans nivå, vel da blir nivået deretter.

 

Gå nå for svarte inn og rydd opp i ****preiket, dere ser vel at det bare er trolling ?

Link to comment
Share on other sites

Ja, det blir det jo mye rype og annet vilt!

 

Kan ikke det ikke klare og sette sammen to og to?

 

Nå har vi det problemet at rype/fuglebestanden går kraftig ned og det vil vi jegere skal skyte mere rev og predatorer.

 

Å hvem driver med revjakt midt på lysedagen? det med hund, men nå er det slik at med hund så klarer det ikke og ta ut nok rev uansett! Åtejakt er dermed det mest effektive.

 

Så slik jeg forstår det så vil det at rypebestanden skal opp og vi skal skyte rev samtidig stenger det den jaktformen på rev som virkelig virker.. :shock:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...