Jump to content

Våpensøknad - ALT du trenger å vite


dimex

Recommended Posts

Jegere og skyttere er som ei melkeku her, tynes til siste dråpe. Og vi har intet valg, skal vi ha ei hagle...

Så nær som noen få herinne, ser hvor dette bærer. Går greitt denne gangen - ved neste korsvei øker vi igjen.

Ikke våkne, alle som har aua åpne...

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, BC.Airn skrev:

Jegere og skyttere er som ei melkeku her, tynes til siste dråpe. Og vi har intet valg, skal vi ha ei hagle...

Så nær som noen få herinne, ser hvor dette bærer. Går greitt denne gangen - ved neste korsvei øker vi igjen.

Ikke våkne, alle som har aua åpne...

De neste tre dager skal jeg betale 580 kroner i startkontingent, kjøre 260 km og skyte ca 290 skudd à 1,80. Med 3 kr/km blir det ca 1900 kroner. Da gidder jeg ikke bry meg om at rettsgebyret har steget 173 kroner. Men den som ønsker noe å klage på, vil alltid finne noe.

Link to comment
Share on other sites

Beløpet er ikke helt på vidda slik det er nå, men det er betenkelig hvis det ikke finnes noen mekanismer som hindrer dette gebyret fra å løpe løpsk.

 

Og bruke den faktiske kostnaden som argument er ikke veldig relevant. Så lenge tjenesteyter har monopol og benytter steinaldermetoder på noe som kunne vært digitalisert og helautomatisert for en stor del av søknadene, så bør det være en mekanisme på plass som motiverer tjenesteyter til å ha effektiv saksbehandling.

At Politiet også må bruke store resurser på å heve kvaliteten på våpenregisteret til et tilfredsstillende nivå, er heller ikke noe som bør belastes brukerne, all den tid det er de selv som har satt seg i den situasjonen.

Klart, om det samme ble gjeldende for omregistrering av bil og dokumentavgift på eiendom, så vil vi nok tjene på en sånn realkost-ordning totalt sett.

 

Når det gjelder pass, kan jeg aldri se for meg at vi betaler det det faktisk koster. Selv om passene har blitt mer avansert, kravene til saksbehandling er innskjerpet og utvikling av nasjonalt ID-kort er en del av regnestykket, så koster fortsatt ett pass omtrent halvparten av hva det gjorde i 2007. Eller litt under halvparten, om man tar høyde for inflasjon.

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Øystein skrev:

Gebyrer skal gjenspeile det tjenesten faktisk koster.

 

Hvis det viser ser at våpenforvaltninger koster mer enn det som søknadene gir inn så sier det seg at den må økes. 

Er også det regjeringen sier i proposisjonen. 

 

Er også derfor passgebyrer går opp.

Da er det jo bare for myndighetene å øke kostnadene for våpenforvaltningen, enten ved å innføre mer byråkrati, eller ved å flytte saksbehandlerene inn i lokaler som blir leid fra forsvarsbygg,  så sørger de for at færrest mulig personer har anledning til å eie våpen.

Link to comment
Share on other sites

29 minutter siden, Skjøttarstuggun skrev:

De neste tre dager skal jeg betale 580 kroner i startkontingent, kjøre 260 km og skyte ca 290 skudd à 1,80. Med 3 kr/km blir det ca 1900 kroner. Da gidder jeg ikke bry meg om at rettsgebyret har steget 173 kroner. Men den som ønsker noe å klage på, vil alltid finne noe.

Joda, vi har fått med oss at du er lagd av penger, og gir blaffen i de som ikke bruker hundrelapper som toalettpapir...

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Skjøttarstuggun skrev:

De neste tre dager skal jeg betale 580 kroner i startkontingent, kjøre 260 km og skyte ca 290 skudd à 1,80. Med 3 kr/km blir det ca 1900 kroner. Da gidder jeg ikke bry meg om at rettsgebyret har steget 173 kroner. Men den som ønsker noe å klage på, vil alltid finne noe.

Skulle gjerne gjort det samme jeg også, men skal jo ha mat også! Med uføretrygd må man faktisk prioritere vekk en god del "morro". 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

55 minutter siden, jlovold skrev:

Joda, vi har fått med oss at du er lagd av penger, og gir blaffen i de som ikke bruker hundrelapper som toalettpapir...

Det er vanlig adferd for de fleste av landets aktive sportsskyttere både i DFS, NSF og NJFF.

Hva med dere som kjøper så mange våpen at det halve rettsgebyret er et problem, dere skyter vel også med våpna? Våpna er vel heller ikke gratis?

Edited by Skjøttarstuggun
Link to comment
Share on other sites

8 minutter siden, Skjøttarstuggun skrev:

Det er vanlig adferd for de fleste av landets aktive sportsskyttere både i DFS, NSF og NJFF.

Hva med dere som kjøper så mange våpen at det halve rettsgebyret er et problem, dere skyter vel også med våpna? Våpna er vel heller ikke gratis?

Om du ikke har forstått det, så har de fleste utgiftene folk har til livsopphold her i landet gått opp mer enn lønningene har. Så alle monner drar.

Link to comment
Share on other sites

 Inntil 12-14 ukers saksbehandlingstid, attpåtil når man bare har ei jaktrifle fra før. Og så søker om to hagler…og prisøkning? Plan for forbedring…? Nei dette er prinsipper det snakkes om. Det er også viktig å se andres økonomiske situasjon, prøve å sette seg i andres situasjon. Men da må aua vende innover. Jakt og skyting er kulturbæring, og skal kunne utøves av alle. Og stødig framsnakkes av oss. Diskusjonen her er ganske avslørende nå…

Prisøkning når saksbehandlingstiden er som i dag synes fort underlig...treigere og dyrere, hmmm

🤥

Link to comment
Share on other sites

Godt å se ett innlegg uten at drageskranke og koking av frosk nevnes. Dette gir innlegget hakket mer tyngde. 

Mulig det er jeg som har misforstått, men ut i fra hva enkelte skriver ser det ut som det er hjemmel i lov for alt av leveringsfrister. Dette har gått meg hus fordi, samt at skyting og jakt er nesten for en menneskerett å regne. 

At man kan bli utolmodig etter 3mnd venting er forståelig og skal om man skal forsøke å sette seg inn i andres situasjon så bør man se utenfor eget hode. Empati er en fint det, men du finner det ikke med å rote rundt inni der.

Link to comment
Share on other sites

Betale med hvem sine penger?

 

Løsningen er som vanlig å konkurranseutsette ALL tjenesteproduksjon. Dyre gebyrer skyldes ineffektiv drift. Ingen private selskap ville holdt på med manuelle rutiner for behandling av våpensøknader i flere tiår - her kastes det bort mye ressurser - og INGEN tar ansvar for å få digitalisert og automatisert søknadsprosessen!

 

90% av søknadene kunne vært maskinelt innvilget. Logg inn på Altinn, velg fra dropdown-liste hvilket godkjente formål du ønsker våpen til, last opp dokumentasjon (om politiet ikke allerede har) og få søknaden innvilget på et minutt om papirene er i orden. Godkjente våpenselgere gis online tilgang til ervervs-registeret og kan selge deg våpenet samme minutt... Samme om du selger et våpen til godkjent våpenselger - da blir det en ledig slot og du kan kjøpe nytt våpen til samme formål i samme prosess.

 

Kan fungere som en digital resept. Hvor vanskelig kan det være å lage samme system en gang til?

 

 

  • Like 9
Link to comment
Share on other sites

47 minutter siden, StefanR skrev:

Godt å se ett innlegg uten at drageskranke og koking av frosk nevnes. Dette gir innlegget hakket mer tyngde. 

Mulig det er jeg som har misforstått, men ut i fra hva enkelte skriver ser det ut som det er hjemmel i lov for alt av leveringsfrister. Dette har gått meg hus fordi, samt at skyting og jakt er nesten for en menneskerett å regne. 

At man kan bli utolmodig etter 3mnd venting er forståelig og skal om man skal forsøke å sette seg inn i andres situasjon så bør man se utenfor eget hode. Empati er en fint det, men du finner det ikke med å rote rundt inni der.

 

Jeg må bare beklage at du ikke klarer følge flere tankerekker. Og det var ca alt som var mulig å forstå av det du skrev...

 

Sitat

§ 11 a.(saksbehandlingstid, foreløpig svar).

Forvaltningsorganet skal forberede og avgjøre saken uten ugrunnet opphold.

Dersom det må ventes at det vil ta uforholdsmessig lang tid før en henvendelse kan besvares, skal det forvaltningsorganet som mottok henvendelsen, snarest mulig gi et foreløpig svar. I svaret skal det gjøres rede for grunnen til at henvendelsen ikke kan behandles tidligere, og såvidt mulig angis når svar kan ventes. Foreløpig svar kan unnlates dersom det må anses som åpenbart unødvendig.

I saker som gjelder enkeltvedtak, skal det gis foreløpig svar etter annet ledd dersom en henvendelse ikke kan besvares i løpet av en måned etter at den er mottatt.

 

Når saksbehandler rutinemessig sender ut brev om at saksbehandlingstiden er xx uker er det nokså åpenbart at det ikke er iht hva lovgiver mener.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

23 timer siden, Wintel skrev:

Løsningen er som vanlig å konkurranseutsette ALL tjenesteproduksjon. Dyre gebyrer skyldes ineffektiv drift. Ingen private selskap ville holdt på med manuelle rutiner for behandling av våpensøknader i flere tiår - her kastes det bort mye ressurser - og INGEN tar ansvar for å få digitalisert og automatisert søknadsprosessen!

Jeg skal ikke nekte for at konkurranseutsetting og privatisering av offentlige tjenester i mange tilfeller vil få fart på sakene. Men at vi i dag har fått en del IT-baserte løsninger som Altinn der maskinell håndtering av f. eks. veldig mye skatteteknisk allerede er på plass, viser vel at det offentlige selv kan stå for effektiviseringen? I min verden er "konserveringen" av den steinalderaktige håndteringen av våpensøknader og skjemaer der man må skrive med gjennomslag først og fremst et ledelsesproblem...... 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Noen som vet om man kan man få godkjent en 200 STR som konkurransevåpen i DFS fra privatperson, om pipa er under 67 cm. Jeg kommer uansett til å legge ved søknad på ny pipe som er lenger enn 67cm. (Fant ikke lignende problemstilling i tråden, men den var så lang at jeg kan godt ha gått glipp av noe)

Veldig surt å vente 10-15 uker (Innlandet) og så få avslag.
Jeg har plass i jaktvåpengarderoben, men siden den også er tenkt brukt litt i DFS sammenheng hadde det vært greit å få den utenom jaktvåpengarderoben..
Jeg kan jo slenge med en søknad som går på jaktvåpengarderoben i samme slengen, bare for å være på den sikre siden såklart.

Rakk såklart ikke ringe våpenkontoret i dag. Så neste sjanse er fredag. Hadde vært kjekt om noen hadde litt peiling hvordan de tenker ift. slikt, før jeg ringer de da.

Link to comment
Share on other sites

Pipe under 67cm skal ikke godkjennes med DFS-skyting som bruksområde. Da den ikke kan brukes til DFS-skyting.
Men låskassa kan, og om du har 6 eller 60 piper til jakt er det ingen som bryr seg om. Søk kassa på DFS-skyting og pipa på jakt.

 

K

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

3 minutter siden, M67 skrev:

Pipe under 67cm skal ikke godkjennes med DFS-skyting som bruksområde. Da den ikke kan brukes til DFS-skyting.
Men låskassa kan, og om du har 6 eller 60 piper til jakt er det ingen som bryr seg om. Søk kassa på DFS-skyting og pipa på jakt.

Det var det jeg regnet med etter et forsøk på å lese meg opp. Aha, det var en god ide! 
Det var akkuratt derfor jeg posta her, for jeg tenkte noen hadde en smart måte å gjøre det på.
Takk @M67 !

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sikkert nok et dumt spørsmål. Som jeg med mine google-egenskaper eller søksfunksjon her på kammeret klarer helt å finne ut av.
Jeg er medlem i DFS, og har vært på en del treninger i lokal regi. Da med jaktrifla.
Men, jeg har aldri deltatt i konkurranse. 

Vil jeg få godkjent søknad på 200 STR (kasse i dette tilfellet) ved å kun krysse av for "Skytterlagets /-klubbens trennig" i feltet under "Ved søknad om våpen til øvelses eller konkurranseskyting: Deltar søkeren på:"
Eller må jeg ha deltatt på terminfestet klubbstevne eller åpne approberte stevner? (Har ikke våpen i "konkurransegarderoben" fra før.)

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville krysset av for klubbens trening og stevner. Oppført DFS Jaktfelt som bruk og krysset av for våpen godkjent for jakt.

Ikke oppgitt pipelengde (du har ikke bestemt deg om 70/74 ennå.) Oppgitt jegernummer og lagt ved dokumentasjon på dette og medlemskap DFS.

Så en søknad ekstra på Våpendel-pipe i 6,5x55 uten pipelende på den også, ellers lik søknad.

Om du kjøper nytt våpen, eller brukt har ikke noe å si. Men før opp pipelengde når dere fyller ut søknaden ifm. salget/kjøpet.

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Vil jeg få godkjent søknad på 200 STR (kasse i dette tilfellet) ved å kun krysse av for "Skytterlagets /-klubbens trennig" i feltet under "Ved søknad om våpen til øvelses eller konkurranseskyting: Deltar søkeren på:"

Du skal det. Om du faktisk får skal jeg ikke garantere, men iht rundskriv og kompendium skal du det. Det er mulig de krever en attest fra skytterlaget på at du deltar på trening. Det er vanlig her iallefall

 

Sitat

Oppført DFS Jaktfelt som bruk og krysset av for våpen godkjent for jakt

DFS har ikke jaktfelt, og kikkertklassen er ikke erhvervsgrunnlag.

 

FreeSkier skal få godkjent søknaden om låskasse Sauer 200STR til DFS bruk om han kan "dokumentere aktivitet", normalt med medlemskort og attest/ brev fra formannen eller noe sånt.
Det gjør sikkert ikke noe om du søker på 2 løp, et til DFS-bruk og et til jakt (som ikke har noen garderobegrensning, siden det er våpendel, ikke våpen) Det gjør det litt mer troverdig at låskassen faktisk skal brukes i DFS-regi...
Er du fremdeles i tvil, så skyt et par stevner og legg ved resultatlistene. Da har du iallefall aktivitet.

 

K

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Lokalt politikontor hadde et skriv fra våpenkontoret på Elverum (Innlandet) ift. våpensøknader. Datert januar 2020.

 

Legger ved bilder, for de som skulle ha interesse av å se det. 

 

Edit: litt vanskelig å få lastet opp bilder i en slik kvalitet at de blir lesbare etter opplasting. 

DSC_1377.jpg

DSC_1378.jpg

DSC_1379.jpg

Edited by FreeSkier
Lastet opp bilder på nytt, da de ikke var lesbare
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hei,

 

Sitter og skal fylle ut våpensøknader og har noen søknadsskjemaer som jeg har hentet i en butikk. Disse har butikken stemplet med sitt stempel. Har det noe betydning? Man er vel ikke bundet til å handle i den butikken?

 

Det er det feltet midt på som er stemplet, der det står "navn og adresse leverandør"

 

Edited by Erlendgb
Link to comment
Share on other sites

Hvis du har våpen fra før, hvordan gikk du fram da du fikk det? Hva slags våpen tenker du på, og til hvilket bruk?

 

For våpen til konkurransebruk må du dokumentere medlemskap og aktivitet i skytterlag/skyteklubb.

For våpen til jaktbruk må du dokumentere at du er jeger, ved å ha tatt jegerprøven og betalt jegeravgift.

Link to comment
Share on other sites

Eg søker for å kjøpe jaktrifle igjen. 
Tenkte bare at det er unødvendig å betale jegeravgift for 2020 dersom eg ikkje får skutt opp i år grunnet korona. Og heller betale jegeravgift dersom eg får skutt opp til prøven i år. Finner heller ikkje info om man MÅ være medlem i eit skytterlag for å kjøpe rifle til jakt. 

Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, Pil og bue skrev:

Tenkte bare at det er unødvendig å betale jegeravgift for 2020 dersom eg ikkje får skutt opp i år grunnet korona. Og heller betale jegeravgift dersom eg får skutt opp til prøven i år.

Du trenger ikke ha betalt jegeravgiften. Det er nok med en utskrift fra jegerregisteret som viser at du er registrert. Avgiften kan du betale etter at du har tatt skyteprøven og skal jakte.

Link to comment
Share on other sites

Forrige gang jeg søkte på våpen la jeg ved kopi av våpenkort samt bilde av infoskiltet på våpenskapet. Må jeg legge ved dette på nytt ved ny søknad?

 

Og om jeg sender inn 3 søknader samtidig, så blir gebyret for søknad bli det samme uansett om en, to eller alle tre blir innvilget?

Link to comment
Share on other sites

På 23.4.2020 den 15.43, Østengen skrev:

Forrige gang jeg søkte på våpen la jeg ved kopi av våpenkort samt bilde av infoskiltet på våpenskapet. Må jeg legge ved dette på nytt ved ny søknad?

 

Og om jeg sender inn 3 søknader samtidig, så blir gebyret for søknad bli det samme uansett om en, to eller alle tre blir innvilget?

Da har jeg snakket med mitt våpenkontor (Kr.Sand) - det ble samme gebyr uansett om man fikk en eller seks søknader godkjent samtidig.

Link to comment
Share on other sites

58 minutter siden, Østengen skrev:

Da har jeg snakket med mitt våpenkontor (Kr.Sand) - det ble samme gebyr uansett om man fikk en eller seks søknader godkjent samtidig.

 

Du trenger ikke bevise at du eier våpenskap. Du kan ha med våpen og våpenskap hjem fra samme butikk. Det er ikke noe krav om anskaffelse før, kun krav til oppbevaring etter. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...