Jump to content

Våpensøknad - ALT du trenger å vite


dimex

Recommended Posts

Nytt spørsmål :

Har levert inn søknad på 223 Remington.

Har ikke spesifisert hvilket merke.

Om det skulle dukke opp en rifle i evt.222 eller 22-250,er det da mulig å kjøpe den på samme søknad? I stedet for 223 Rem som står i søknaden? 

Link to comment
Share on other sites

Det pleier å gå greit etter en telefon til våpenkontoret.

En gang byttet jeg kaliber i våpenbutikken, da ringte forhandleren til våpenkontoret mens jeg sto og ventet og fikk OK "on the fly".

Link to comment
Share on other sites

Jeg spurte AgderPD om det. Svaret var hvis man kjøpte hos forhandler kunne de bare kontakte våpenkontoret og få endret kaliber på søknad. Men var det privat kjøp måtte søknaden inn til Politiet for endring av kaliber først

Link to comment
Share on other sites

 

22 minutter siden, Cardinal skrev:

Men var det privat kjøp måtte søknaden inn til Politiet for endring av kaliber først

Det skulle ikke forundre meg. Men hva er egentlig problemet? Det gir ikke mening annet enn å være vanskelig av prinsipp.

Link to comment
Share on other sites

vel... formelt sett skal man jo føre på fullt navn og adresse på søknaden ved privat kjøp...

 

Og i tillegg kan jeg tenke meg det er noen personvern hensyn også... Når en forhandler ringer er det jo stort sett kjente personer for politiet på tråden.

Kontra "hei jeg er Ola Nordmann og ønsker å endre kaliber på Kari Nordmanns godkjente søknad".

 

 

Edit: Og jeg tror iallefall dette absolutt er ett område man ikke bør presse på for mye. Da blir det fort til at man må innom Politiet for man kan kjøpe annet kaliber hos forhandler også. Mulig jeg husker feil men kan ikke huske å ha lest noe om dette i forskriften, så det er vel en ekstra service fra Politiet

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Cardinal skrev:

Jeg spurte AgderPD om det. Svaret var hvis man kjøpte hos forhandler kunne de bare kontakte våpenkontoret og få endret kaliber på søknad. Men var det privat kjøp måtte søknaden inn til Politiet for endring av kaliber først

Oslo har vært veldig greie på det. Hadde en søknad på en salong godkjent og snubla over en krag jeg fikk lyst på. Sendte en mail til våpenkontoret og fikk en mail tilbake jeg kunne legge ved endra søknad til selger så han skulle se det var greit.

 

De har også godkjent søknader av typen "rifle kaliber 308/30-06/6,5x55", og på spørsmål om dette også gjaldt privat svart: "Ja, med de saksbehandlingstidene vi opererer med hadde det jo blitt umulig å kjøpe brukt ellers". Syns de har vært flinke til å tilrettelegge for at det skal funke selv med lange behandlingstider.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Mulig dette er spurt om før, men på baksiden av blanketten står det at man ved privat kjøp må påføre spesifikk våpeninformasjon (merke,modell). Er dette noe som praktiseres (spesifikt hos Vest PD hvis noen kjenner til det), eller er det i praksis OK å kjøpe privat uten at denne informasjonen er fylt inn? Når det er 2-3 måneder behandlingstid hos politiet blir det jo helt umulig å handle våpen privat hvis dette praktiseres.. 

 

Min situasjon er at jeg skal selge en pistol privat og lurer på om jeg kan akseptere en søknad hvor ikke produsent og modell er fylt inn. 

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Hansen skrev:

Min situasjon er at jeg skal selge en pistol privat og lurer på om jeg kan akseptere en søknad hvor ikke produsent og modell er fylt inn. 

Det er jo selgers ansvar, å fylle ut slike vitale data!  Så det er du, som skal fylle ut de datane!  Ellers vet jo ikke politiet våpennummer, kal. og type våpen. :( Hvor viktig det er med produsent og modell vet ikke jeg, men jeg ville fylt ut slikt også. 

Link to comment
Share on other sites

1 minutt siden, Ei tohi varjata skrev:

Les igjen Geco5.

Han mener nok at søkeren ikke har fylt inn disse feltene, når det egentlig skal gjøres ved kjøp av pistol privat.

Er det ingen som leser baksiden av søknader? ;)

 

Ole

Stemmer det - spørsmålet er om jeg som selger kan godta at kjøpers innvilgede søknad ikke inneholder spesifikasjon av merke og modell. Jeg har lest baksiden av søknaden, og det var derfor jeg spurte, fordi det fremstod som veldig tungvindt og jeg lurte på om det faktisk gjøres på den måten i praksis. Aldri solgt våpen før. 
 

Hva er din erfaring da, Ole?

Link to comment
Share on other sites

Det spørs helt enkelt på ditt våpenkontors praksis.

Hos SVPD er det veldig greit, så lenge du har søkt på våpen og fått godkjent, kan du kjøpe hos privat eller forhandler, hipp som happ. Men dette må du sjekke med ditt våpenkontor, jeg kan aldri forestille meg at det er noe problem.

Husk at du ved salg SKAL påføre produsent, modell, serienummer, kaliber/patron, og pipelengde.

 

Ole

Link to comment
Share on other sites

44 minutter siden, Ei tohi varjata skrev:

Han mener nok at søkeren ikke har fylt inn disse feltene, når det egentlig skal gjøres ved kjøp av pistol privat.

Jeg formoder at søknaden er godkjent hos politiet og da er noen data allerede skrevet inn, selv om det er en åpen søknad.  Søkeren skal skrive inn nok data, så politiet kan godkjenne søknaden, enten det er en åpnen søknad, eller en mer konkret søknad. Men selger skal da fylle inn data, som ikke er registrert og godkjent av politiet.

 

Eller er det snakk en "snarvei" her og at søknaden IKKE er godkjent hos politiet?

 

Har ikke kjøpt nye våpen på mange år, men dette er vel ikke endret.

Editt: Glemte i farta, at jeg kjøpte en salongrifle til, privat for et par år siden. Det var en åpen søknad, som det trolig det er her. Og jeg hadde jo ikke fylt inn fabrikat, våpennr. og modell. Det gjorde selgeren, han fylte til og med ut navnet og adressen minn på nytt. Ha..he..

Edited by Geco5
Link to comment
Share on other sites

12 minutter siden, Geco5 skrev:

Da var vi visst enige likevel da!

Ja, jeg tror ikke noen bestrider at dette må fylles ut av selger på bunnen av våpentillatelsen når kjøpet gjøres. Det er så klart heller ikke snakk om en snarvei eller en søknad som ikke er godkjent hos politiet. Spørsmålet var mer om det er nødvendig at denne informasjonen (pipelengde, fabrikkmerke, modellbetegnelse, nummer) er utfylt av kjøper i øvre seksjon av søknaden da han søkte politiet om ervervstillatelse, med henvisning til følgende setning på baksiden av blanketten som må fylles ut ved søking: 

 

«Ved kjøp hos annen enn godkjent våpenforhandler må søker oppgi fabrikkmerke, modellbetegnelse og nummer i tillegg til våpenets/våpendelens art og kaliber. Ved kjøp hos godkjent forhandler er det tilstrekkelig å oppgi våpenets art og kaliber.»

Link to comment
Share on other sites

13 minutter siden, Hansen skrev:

 Spørsmålet var mer om det er nødvendig at denne informasjonen (pipelengde, fabrikkmerke, modellbetegnelse, nummer) er utfylt av kjøper i øvre seksjon av søknaden da han søkte politiet om ervervstillatelse, ...

Handler ikke så mye våpen lenger, så det er nok andre som har mer rutine på dette. :) Jeg svarte fordi ingen andre hadde svart.

 

Det du siterer her, er vel når eier, våpen (og data) er kjent, før søker sender inn sin søknad til politiet.

 

 Men denne søknaden er visst godkjent og da er det opp til deg å fylle ut det som mangler. Om det var mangler før politiet godkjente søknaden, er vel ikke et stort problem, så sant det som er godkjent, ikke strider mot det våpenet du skal selge. Er du usikker så kontakt Våpenkontoret.

Edited by Geco5
Link to comment
Share on other sites

8 minutter siden, Geco5 skrev:

Handler ikke så mye våpen lenger, så det er nok andre som har mer rutine på dette. :) Jeg svarte fordi ingen andre hadde svart.

 

Det du siterer her, er vel når eier, våpen (og data) er kjent, før søker sender inn sin søknad til politiet.

 

 Men denne søknaden er visst godkjent og da er det opp til deg å fylle ut det som mangler. Om det var mangler før politiet godkjente søknaden, er vel ikke et stort problem, så sant det som er godkjent, ikke strider mot det våpenet du skal selge. Er du usikker så kontakt Våpenkontoret.

Takk for svar! Yes, får sende de en mail og høre. Helt håpløst i motsatt fall, for da kan man ikke søke om ervervstillatelse før man vet hvilket spesifikke våpen man skal kjøpe, og da vil salgsprosessen ta lang tid!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

7 timer siden, Hansen skrev:

Ved kjøp hos annen enn godkjent våpenforhandler må søker oppgi fabrikkmerke, modellbetegnelse og nummer i tillegg til våpenets/våpendelens art og kaliber. Ved kjøp hos godkjent forhandler er det tilstrekkelig å oppgi våpenets art og kaliber.»

 

Her kommer utfordringene om teori og praksis inn.

 

Hva om du planlegger å kjøpe av forhandler, men plutselig finner drømmebørsa på Finn.no?

 

Jeg har solgt noen våpen de siste årene og alle søknadene har vært blanke når det gjelder nr, pipelengde osv. Kun kaliber.

Så da har jeg bare ført de vitale data inn nederst, skrevet ned mitt våpenkortnummer/politidistrikt undertegnet og sendt skjemaet inn til mitt våpenkontor (Oslo). Problemer i etterkant? Nei, no problem og alle fornøyd.

 

Hvis du er 100% sikker på hvilket bruktvåpen du skal kjøpe er det jo bare å fylle inn, men med dagens saksbehandling rekker man å skifte mening om hva man vil ha flere ganger, og da er det greit å ha litt handlingsrom.

Link to comment
Share on other sites

14 minutter siden, Geco5 skrev:

Han skal IKKE kjøpe, men selge!

Da er det bare å fylle ut nederste del av søknaden og sende inn.

Gul del beholdes av selger, blå del er kjøpers.

Man trenger da ikke gjøre det vanskeligere enn det er.

Link to comment
Share on other sites

46 minutter siden, meatpukk skrev:

her i sør-øst kan du ha (u)flaks å få søknaden behandla hos et kontor som følger det som står bakpå skjemaet.

Nå er denne søknaden godkjent!  :) Så det diskuteres IKKE utfylling av søknaden, før den sendes inn til politiet. Men utfylling etter, at salget er gjennomført.

Link to comment
Share on other sites

7 timer siden, Geco5 skrev:

Nå er denne søknaden godkjent!  :) Så det diskuteres IKKE utfylling av søknaden, før den sendes inn til politiet. Men utfylling etter, at salget er gjennomført.

 

Hva er problemet da? Fyll ut nederst.

Helt generelt: Å gjøre endringer på en søknad eller et skjema som er godkjent og stemplet av en eller annen myndighet er sjelden lurt....

Link to comment
Share on other sites

Takk, da er det oppklart. 
 

Jeg har p.t. følgende våpen/klasser:

25m fin: .22

mil-felt: 9mm

magnumfelt 1: .357

 

Jeg har hørt snakk om max antall håndvåpen for hobbyskyttere på 4, stemmer dette? Ønsker å erverve en .22 til spesialpistol og en .44mag til Magnum 2.  Er det noen hinder for dette? Dette er jo bruksområder jeg IKKE kan konkurrere i med nåværende våpengarderobe. 

Link to comment
Share on other sites

14 minutes ago, rhb said:

https://www.politiet.no/globalassets/02-tjenester-admin/vapen/politiets-behandling-av-vapensaker.pdf    -se tabell side 26 -"Mosjonsskytter"

Tilstrekkelig aktivitet er alt som skal til for å oppgradere ti Mosjonskytter. Også nyttig å lese: Våpenkompendiumet som du finner på politi.no

 

Mange takk - ser at jeg har litt lite på approberte stevner, men rikelig på trening. Er dette noe som praktiseres strengt?

Link to comment
Share on other sites

48 minutes ago, Wintel said:

Nei, Politi Øst praktiserer ikke dette rigid.
Kun når du søker om reservevåpen blir antall starter telt opp.

Du kan erverve inntil 4 enhåndsvåpen ved første gangs søknad, deretter ett våpen per bruksområde (i henhold til våpenkompendiet).

 

1 hour ago, rhb said:

Ja, helt rigid.

Interessant - takk for info begge to. Vi får sende inn en bunke søknader og se hva de sier... :-)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hei og god ettermiddag! Beklager på forhånd om dette er besvart alt :) Jeg skal søke første gang nå og tenkte det er lurt å søke for alle de 3 våpnene jeg tenker å anskaffe i nærmeste fremtid samtidig. En salongrifle, en .308 og en hagle. Jeg kommer neppe til å gå til innkjøp av alle våpnene samtidig, men sprer det nok heller utover det året godkjent søknad varer.

 

Så spørsmålet: Hvis jeg i dag ikke vet om jeg blir å kjøpe nytt eller brukt, kan jeg da gjøre slik jeg har tenkt? Eller "låser jeg meg" til å kjøpe nytt dersom jeg kun fyller inn det som kreves for kjøp via forhandler? Kan man eventuelt i første omgang kun fylle ut f.eks.: "hagle, 12/76" og sende denne for godkjenning for så å fylle ut ytterligere informasjon dersom jeg bestemmer meg for å kjøpe brukt? Har jeg kanskje misforstått noe grunnleggende her nå?

Edited by På bærtur
Link to comment
Share on other sites

Skriv "salongrifle, bolt, kal. 22 LR", "boltrifle .308 Win", og finn ut hvilken type hagle du vil ha. O/U og S/S kan du kjøpe med samme søknad som regel, kan f.eks søke på "brytehagle" eller "dobbeltløpet hagle", men på pumpe- og halvautohagle MÅ du spesifisere produsent, modell, kaliber, og pipelengde :)

 

Ole 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Står litt klønete forklart på skjemaet, men du trenger kun skrive type våpen (rifle repeter eller hagle enkeltskudd), kaliber og pipelengde så lenge du ikke kjøper noe halvauto eller håndvåpen.

Hverken kaliber eller pipelengde er bindende, så det kan fritt byttes. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Har allerede godkjent søknad for rifle 308, som skal gå til jaktrifle, men vil og ha 308 løp til saueren. Mulig å legge til 308 løp som våpendel på den godkjente søknaden eg har fra før? Eller må eg ha ny separat søknad? Mener å ha lest om dette før her, at det var bare å snakke med lensmannen, men finner ikke igjen tråden.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Två frågor. Tog examen i höstas och ska nu fylla ut första vapensöknaden. Men jag blir osäker på i vilken ordning/vilka steg som sökanden genomgår. Har jag förstått det riktigt att jag fyller ut söknaden (vapen typ, kaliber etc) och skickar in till aktuellt PD för att sen få (hoppas jag) godkänt söknaden om vilket vapen jag kan köpa. Tex. om man ska köpa begagnat på Finn måste man ju ha "godkjent våpensøknad". Får jag då tillbaka den aktuella söknaden av PD som jag sen tar med mig vid köpet av vapnet?

 

Andra frågan; måste man ha köpt medlemskap i ett jaktförbund/klubb för att få godkänt söknaden? Eller räcker det med att man är införd i jägarregistret? Tycker det verkar konstigt om man måste ha betalat för ett medlemskap någonstans innan man vet om man ens får godkänt sin söknad om att äga vapen

 

Beklagar ev. repetition om dessa frågor redan är ställda. 

 

Tacksam för svar 

Link to comment
Share on other sites

1) Ja dette er korrekt. Du sender den inn, PD godkjenner den ved å påfylle litt mer info, og stempel, så tar du den til selger når du skal kjøpe.

 

2) Nei, det holder å ha bestått jegerprøven. Du påfører ditt jegernummer, som blir tildelt når du har bestått prøven.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, m00se said:

1) Ja dette er korrekt. Du sender den inn, PD godkjenner den ved å påfylle litt mer info, og stempel, så tar du den til selger når du skal kjøpe.

 

2) Nei, det holder å ha bestått jegerprøven. Du påfører ditt jegernummer, som blir tildelt når du har bestått prøven.

Boom.

Tack för snabbt svar!! 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Sendte en mail til politiet og spurte om fremgangsmåte for å få utvidet fristen på en godkjent søknad. Ville ikke la den gå ut siden jeg har planer om å kjøpe våpen i sommer... Fikk mailen nedenfor dagen etter om at fristen var utvidet. Ganske smidig, spør du meg... 

 

Hei!

 

Gyldighetstiden på våpensøknadsnr. XXXXX/2020-3 forlenges til 8/12-21.

Ta med kopi av denne e-posten til selger som dokumentasjon på at våpensøknadsnr. xxxx/2020-3 er gyldig til 8/12-21.

Kopi av denne e-posten må også vedlegges våpensøknaden når den skal returneres til politiet.

 

Med hilsen

XXXX   XXXXXXX

Førstekonsulent

Øst Politidistrikt

Forvaltningsseksjonen, avsnitt forvaltning sør

Felles enhet for utlending og forvaltning

 

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Spørsmål vedr utfylling av våpensøknad: 

 

jeg har 3 rifler nå , 22lr / 22-250 /30.06 

når jeg har søkt om disse så har jeg skrevet "jakt" på alle 3 søknadene, det er i og for seg korrekt også, men det jeg lurer på er om man må nyansere mer hva type jakt man skal bruke de til? småvilt/storvilt? 

grunnen til dette spørsmålet dukket opp er om jeg tenkte å kjøpe en fjerde rifle i f.eks 300PRC, om de da vil stille spørmål til hvorfor jeg trenger enda en 30.kaliber rifle? eller har det ingen betydning så lenge jeg ikke har fyllt opp garderoben? 

ser jo nå når jeg skriver dette at jeg svarer på mitt eget spørsmål siden jeg har to rifler i 22. godkjent uten problem, men vil likevel høre deres tanker rundt dette? 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Førstegangssøker her.

Fikk beskjed fra kursleder om å føre inn konkurranse i tillegg til Jakt på søknaden ( Jakt og Konkurranse ) i tilfelle man ville være med på stevner og lignende fremover. 
Er dette ok å gjøre? Vil helst ikke gjøre noe feil siden det allerede er veldig lang ventetid. Kaliberet med tanke på bruksområde er 6.5x55 hvis det har noe å si.

Og .22lr fører jeg vel inn under Jakt og øving ? 

 

Takk for svar

 

 

Link to comment
Share on other sites

Det er tull og vas, for å si det rett ut. Mange kursledere har dessverre begrenset kunnskap.

Du kan alltid bruke jaktvåpen til konkurranse så lenge våpenet er lovlig i konkurransegrenen, du kan også alltid bruke et konkurransevåpen på jakt så lenge våpenet er lovlig til jakttypen/vilt, og du har jegerprøve+avgift+kort/løyve og eventuell skyteprøve i orden.

 

"Øving" er ikke gyldig ervervsområde, det blir i så fall bare jakt (for jaktvåpen) eller konkurransebruk (f.eks. DFS/NSF).

 

Ole

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Ei tohi varjata said:

Det er tull og vas, for å si det rett ut. Mange kursledere har dessverre begrenset kunnskap.

Du kan alltid bruke jaktvåpen til konkurranse så lenge våpenet er lovlig i konkurransegrenen, du kan også alltid bruke et konkurransevåpen på jakt så lenge våpenet er lovlig til jakttypen/vilt, og du har jegerprøve+avgift+kort/løyve og eventuell skyteprøve i orden.

 

"Øving" er ikke gyldig ervervsområde, det blir i så fall bare jakt (for jaktvåpen) eller konkurransebruk (f.eks. DFS/NSF).

 

Ole

Da kan jeg som et eksempel, bruke min sauer 200 6.5 til prs i fremtiden uten noen som helst vanskeligheter?

 

Da skriver jeg bare Jakt. 
Takk.

 

N

Edited by Henderson
La til et spørsmål
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...