Jump to content

Våpensøknad - ALT du trenger å vite


dimex

Recommended Posts

  • 2 weeks later...
På 23.5.2019 den 18.58, skog skrev:

Signalene fra POD er at "store" magasiner blir registrering og søknadspliktig. En svært dårlig løsning. Skjemaet er ganske sikkert utarbeidet med tanke på at ny forskrift kommer.

 

Har det blitt sagt hva som menes med "store" magasiner?

Link to comment
Share on other sites

Ja, det står i EUs våpendirektiv som vi som EØS-medlem har forpliktet oss til å implementere. Magasin med mer en 10 patroner for rifle/hagle og 20 for pistol.

 

Hvordan de skal løse det med de tusenvis/hundretusener av slike magasiner som allerede er i riket har jeg ikke peiling på.. Magasiner har ikke serienummer, så registrering blir håpløst. Regner med at det blir en ny "feelgood" regulering uten effekt på kriminalitet, men som vil medføre alvorlige konsekvenser for en uvitende jeger eller skytter som handler i god tro eller glemmer et magasin på loftet osv. Jeg tror det blir mye å ta tak i fra vår side nå når forskriften snart fremmes!

Edited by skog
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Hei! Håper noen kan hjelpe meg. Sendte 3 søknader i samme brev til sør-øst. Fikk tilbake 1 av 3 av søknadene. Denne fikk jeg med gebyr på 575kr,våpenkort og den blå delen. Jeg er første gangs søkende.

 

Jeg trodde alle disse ville gå under et beløp og svar på alle samtidig? Trodde også jeg ville få våpenkort og blå delen ETTER jeg har betalt gebyret? Håper noen kan hjelpe skjønner ikke stort nå😅

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ok, spørsmål som jeg har prøvd søkemotoren på uten hell, og (ja, det innrømmes) har ikke orket/hatt kapasitet til å lese denne trådens alle 1206 innlegg....

 

Jeg har søkt, og fått innvilget, Ar 15 av et bestemt fabrikat med 18 tommer/45 cm løp. Nå har det dukket opp en ar 15 av riktig fabrikat, kaliber etc, men med kortere (fremdeles lovlig) løp. Må jeg gå hele mølla med politiet for å få forandret søknaden så den matcher FØR handelen, eller er det tut og kjøyr, og rette på teksten samtidig som våpennummer etc. Fylles inn før søknaden returneres til politiet?

 

vet det er ganske greit med andre våpen, der søker jeg vanligvis på «løpslengde >40 cm», men en plass bak i hodet mener jeg å ha registrert at på Ar 15 skal alt være helt som det søkes om. Mulig jeg tar feil..

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 
Arbeider med å skrive noen våpensøknader, men er litt usikker på hva jeg skal skrive og argumentere med for å få de til å gi gjennom. Regner med at det er en del erfaring på dette forumet som kan hjelpe meg i prosessen. På forhånd takk.
 
Status:
Jeg har et familiemedlem (ikke nært) som må kvitte seg med en våpensamling etter faren sin. Blant disse våpnene er det 5-6 våpen av eldre type som jeg gjerne ønsker å overta. Våpnene det dreier seg om er en gammel Luger (P08), en Kongsberg M1914, en Trooper Mk 3, et par Krag-Jørgensen og en Mauser.
 
Fra før av har jeg en H&K P30L og en hagle basert på at jeg har vært ansatt i Forsvaret og har jegerprøven. I tillegg har jeg fra jeg anskaffet meg pistol vært medlem av pistolklubb som er tilsluttet NSF, NMF, DSSN og NSU. Jeg meldte meg likevel ut for to måneder siden fordi jeg arbeider i utlandet og uansett ikke har mulighet til å delta på treninger/konkurranse før jeg flytter hjem om et par år. 
 
Spørsmål 1: 
Jeg regner med at jeg må melde meg inn i klubben igjen for å i det hele tatt ha noe håp om å kunne overta noen som helst av pistolene? Jeg kan dessverre ikke vise til aktiv deltagelse hverken trening eller konkurranse de siste to årene pga arbeidssituasjonen. Hadde vært kjekt om det fantes en form for dispensasjon når man er bosatt i utlandet. Noen tanker?
 
Spørsmål 2:
Siden jeg allerede har en P30L, er det da problematisk for meg å søke om en P08 som også er 9mm? Hensikten med å erverve disse to pistolene vil jo være helt ulik da P30L vil være for å trene feltskyting mens Lugeren vil være av historisk verdi og brukes til rekerasjonell skyting. Usikker på om politiet kjøper at dette kan være et reservevåpen (spesielt når jeg ikke kan dokumentere noe). Har lite kunnskap om konkurranser, men regner ikke med at folk bruker våpen fra krigen. Forslag?
 
Spørsmål 3:
Siden jeg ikke kan vise til deltagelse på trening eller konkurranse per dags dato, men kun evt. medlemskap i pistolklubb og nevnte forbund, er det da et problem å få totalt 3 pistoler og 1 revolver registrert på meg? Etter det jeg har klart å lese meg frem til så vil (sett bort ifra Lugeren og P30) pistolene/revolveren være av forskjellig kaliber for forskjellige formål/skyteprogram som skytes i skytterorganisasjonene som klubben er en del av.
 
Spørsmål 4:
Det er jo også snakk om 3 eldre rifler som alle er av samme kaliber. Er dette straight forward så jeg kan begrunne alle 3 med "jakt" uten å nevne hvorfor alle 3 er av samme kaliber?
 
Det var mye på en gang, men håper noen der ute har tålmodighet til å hjelpe meg på veg.
Link to comment
Share on other sites

For å ta det siste først, du kan ha inntil tre våpen som arv/affeksjon, som kan medføre bruksforbud, eller inntil seks våpen som jaktvåpen, uten annen behovsprøving enn jegernummer.

 

For håndvåpen, får man i utgangspunktet ikke innvilget på grunn av arv, med mindre man kan dokumentere at våpenet har blitt brukt av slektning i rett linje, under andre verdenskrig. Ellers krever erverv at man får en bekreftelse fra klubben på hvilket aktivitetsnivå du holder. Ofte må man også dokumentere oppmøte på treninger og deltagelse på stevner i tillegg.

 

Jeg tror det kan være lurt å se på muligheten for å eksportere våpnene til det landet du arbeider i, og hvilke krav det landet stiller for at du kan eie våpen der.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, hcandersen said:

@Alpha vær obs på at behovsgrunnlaget ditt for tidligere erverv av P30L opphørte da du meldte deg ut av klubben, slik at du derfor bør melde deg inn i en klubb ASAP.

(under forutsetning at du ikke er medlem av NROF).

 

Takk for omtanken, men fikk P30L basert på at jeg arbeidet i Forsvaret. Er fortsatt innrullert i systemet så tror det skal holde. Meldte meg inn i pistolklubb for å få tilgang på skytebane etter kjøp.

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Eldhannas said:

For å ta det siste først, du kan ha inntil tre våpen som arv/affeksjon, som kan medføre bruksforbud, eller inntil seks våpen som jaktvåpen, uten annen behovsprøving enn jegernummer.

 

For håndvåpen, får man i utgangspunktet ikke innvilget på grunn av arv, med mindre man kan dokumentere at våpenet har blitt brukt av slektning i rett linje, under andre verdenskrig. Ellers krever erverv at man får en bekreftelse fra klubben på hvilket aktivitetsnivå du holder. Ofte må man også dokumentere oppmøte på treninger og deltagelse på stevner i tillegg.

 

Jeg tror det kan være lurt å se på muligheten for å eksportere våpnene til det landet du arbeider i, og hvilke krav det landet stiller for at du kan eie våpen der.

 

Det er dessverre ikke noen slektning i rett linje det er snakk om. Forstår det da slik at beste sjansen jeg har til å overta håndvåpnene er å melde meg inn i pistolklubben igjen, legge ved medlemskort til klubb/skytterorganisasjon og forklare at jeg bor utenlands for tiden og ikke får deltatt på treninger før jeg flytter hjem.

 

Riflene bør da være en smal sak...

 

Dessverre ingen reell mulighet for å eksportere våpnene dit hvor jeg er nå.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg har allerede pistol og ser ut til å gå under det som kalles rekreasjonsskytter.

dvs. jeg skyter i pistolklubb, men har ikke deltatt på noen stevner ennå.

Jeg har forstått det slik at jeg kan eie intill 4 våpen med forskjellige bruksområder.

 

Jeg vurderer å kjøpe meg en revolver og lurer da på om jeg må legge ved aktivitetsoversikt fra klubb e.l. når jeg søker... eller er det bare ved førstegangs søknad.

 

Link to comment
Share on other sites

Hva betyr det at « den hvite gjennparten skal til politiet, sammen med dokumentasjon for kjøpet»

Jeg som kjøper skal sende inn den hvite gjennparten det er greit, men holder det ikkje med det?

Den gule skal selger ha, den blå kjøper og den hvite skal jeg som kjøper sende inn til politiet men jeg skal vel ikke sende inn noe mer enn det?

 

Det står muligens ett annet sted, men muligens noen har det i hodet også.

Det er så lenge siden jeg har kjøpt eller solgt.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Jeg har nå fått innvilget søknad på 510 Førland av Politi Øst, noe som ikke har ikke vært mulig etter at våpenkontoret på Lillestrøm ble stengt (fikk avslag på 500 Jeffery i fjor).

Følgende argumentasjon fremsatt muntlig og skriftlig førte frem (kan sikkert gjenbrukes om du sliter med å få innvilget søknad på rifler med kulediameter 12,7 eller større):

 

Det følger av §6 i forskrift om utøvelse av jakt, felling og fangst at anslagsenergi ved felling av enkelte storvilt-arter skal være minimum 2200 joule på 100 meters avstand. 510 Førland er en ny patron, utviklet av Øyvind Førland i Norge, som er laget for å nå dette kravet uten å bryte lydmuren. Det gir meg som jeger muligheten til å jakte storvilt med et våpen som ikke støyer, med de fordeler det har for jakthund og omgivelser forøvrig. Løpet vil bli kamret av børsemaker Alf Rafdal.

 

510 Førland har en kulediameter på 13mm, og jeg tillater meg å gjøre våpenkontoret oppmerksom på at det konkrete forbudet mot 50 BMG og 12,7x99 gitt i §1 i Forskrift om forbudte skytevåpen og godkjente halvautomatiske skytevåpen kun gjelder de konkrete kalibrene som er nevnt. Det er altså ikke gitt noe generelt forbud mot øvrige kalibre med kulediameter 12,7mm eller større.

 

Det følger av Våpenforskriftens §6 at POD kan ilegge forbud mot andre våpen/kalibre av særlig farlig karakter - det kan man ikke si 510 Førland er. Anslagsenergien til dette kaliberet er omtrent 2500 joule ved munningen, som er betydelig mindre enn de 20195 joule en 50 BMG gir. Man kan derfor argumentere for at 510 Førland er et særlig lite farlig kaliber!

 

Våpenet vil bli brukt på storvilt i Norge, jakt i Afrika (jeg kan ved behov legge frem dokumentasjon på at jeg jakter årlig i Afrika)

 

Jeg har fått aksept fra styret i mitt lokale skytterlag at jeg kan skyte opp til storviltprøven med dette kaliberet. Banen er godkjent opp til kaliber 12,7. Dette må forstås som kaliber 12,7x99 som er den korrekte benevnelsen på kaliberet, og dette kaliberet er som kjent av militær opprinnelse og ikke godkjent ervervet av private eller brukt på DFS skytebaner. Det foreligger  ikke noe generelt forbud mot bruk av jaktrifler med kulediameter over 12,7mm slik Politi Øst mener å tro. 

 

Har litt lyst på en revolver i 45-70 Gov, eller kanskje 50-90 Sharps- det får bli neste prosjekt :-) 

  • Like 9
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, AndersR said:

om du tenker på ammokjøp får du kjøpe ..38 special og .38 wadcutter ved fremvisning av .357 våpenkort.

 

Tenkte på selve våpensøknaden. Men om man får kjøpt .38 på .357 våpenkort så har jeg fått svar. Takker for det.

Link to comment
Share on other sites

På 6.12.2019 den 17.28, Wintel skrev:

Jeg har nå fått innvilget søknad på 510 Førland av Politi Øst, noe som ikke har ikke vært mulig etter at våpenkontoret på Lillestrøm ble stengt (fikk avslag på 500 Jeffery i fjor).

Følgende argumentasjon fremsatt muntlig og skriftlig førte frem (kan sikkert gjenbrukes om du sliter med å få innvilget søknad på rifler med kulediameter 12,7 eller større):

 

Det følger av §6 i forskrift om utøvelse av jakt, felling og fangst at anslagsenergi ved felling av enkelte storvilt-arter skal være minimum 2200 joule på 100 meters avstand. 510 Førland er en ny patron, utviklet av Øyvind Førland i Norge, som er laget for å nå dette kravet uten å bryte lydmuren. Det gir meg som jeger muligheten til å jakte storvilt med et våpen som ikke støyer, med de fordeler det har for jakthund og omgivelser forøvrig. Løpet vil bli kamret av børsemaker Alf Rafdal.

 

510 Førland har en kulediameter på 13mm, og jeg tillater meg å gjøre våpenkontoret oppmerksom på at det konkrete forbudet mot 50 BMG og 12,7x99 gitt i §1 i Forskrift om forbudte skytevåpen og godkjente halvautomatiske skytevåpen kun gjelder de konkrete kalibrene som er nevnt. Det er altså ikke gitt noe generelt forbud mot øvrige kalibre med kulediameter 12,7mm eller større.

 

Det følger av Våpenforskriftens §6 at POD kan ilegge forbud mot andre våpen/kalibre av særlig farlig karakter - det kan man ikke si 510 Førland er. Anslagsenergien til dette kaliberet er omtrent 2500 joule ved munningen, som er betydelig mindre enn de 20195 joule en 50 BMG gir. Man kan derfor argumentere for at 510 Førland er et særlig lite farlig kaliber!

 

Våpenet vil bli brukt på storvilt i Norge, jakt i Afrika (jeg kan ved behov legge frem dokumentasjon på at jeg jakter årlig i Afrika)

 

Jeg har fått aksept fra styret i mitt lokale skytterlag at jeg kan skyte opp til storviltprøven med dette kaliberet. Banen er godkjent opp til kaliber 12,7. Dette må forstås som kaliber 12,7x99 som er den korrekte benevnelsen på kaliberet, og dette kaliberet er som kjent av militær opprinnelse og ikke godkjent ervervet av private eller brukt på DFS skytebaner. Det foreligger  ikke noe generelt forbud mot bruk av jaktrifler med kulediameter over 12,7mm slik Politi Øst mener å tro. 

 

Har litt lyst på en revolver i 45-70 Gov, eller kanskje 50-90 Sharps- det får bli neste prosjekt :-) 

Positivt at dette er brakt på det rene, mange takk for at du har tatt ansvar her. Positivt for flere, da det nå åpner for en korrekt praksis av kalibervalg for oss skyttere. Tror nok sentrale myndigheter merker seg dette, slik at vi slipper unødige diskusjoner når skyttere vil skaffe seg våpen i "sært og stort kaliber". Lang vei - men det er nå engang slik byråkratiet fungerer.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Da er det snart 2020 og gebyrene øker.

De nye prisene er:

  • 1495 kroner (tidligere 1150 kroner) hvis du søker om våpentillatelse for første gang.
  • 748 kroner (tidligere 575 kroner) hvis du har våpentillatelse fra før.
  • 374 kroner (tidligere 288 kroner) hvis du søker om tillatelse til registreringspliktig våpendel.

 

Link to comment
Share on other sites

Ikke nødvendigvis. Husk at avgiftene også skal finansiere driften av registeret, samt utgiftene som går med til alle som _ikke_ får innvilget søknadene sine. 

Enhver ikke-innvilget søknad tar betydelig mer tid enn en innvilget. Men siden de ikke kan ta betalt for søknaden som ikke blir innvilget må det hentes inn et annet sted. Det er jo det samme med forsikringer. De som ikke brenner ned huset sitt hvert år, spleiser på å betale for de som faktisk har uflaks.


Dersom det allikevel går med stort overskudd kan det bidra til å bedre bemanningen så vi får mer profesjonelle saksbehandlere og kortere behandlingstid, og ikke minst, at det nye registeret som bør dukke opp, kan finansieres ved hjelp av gebyrene vi betaler allerede.

 

Så kostnadene de har er mer enn kun timesbetaling for saksbehandleren som godkjenner din og min søknad.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Wintel skrev:

Alle tjenester bør betales fullt ut av  bruker/kunde. Alternativet er at noen andre må betale for tjenesten...

 

Alle? Seriøst, alle?

 

Enig i andre setning, det finnes ingen offentlige penger-alt er innbetalt av skatteytere. Sånn sett har jeg forlengst betalt alt jeg kan klare på noe vis å bruke av offentlige tjenester i Norge , bortsett fra helsevesenet, resten av livet..

Link to comment
Share on other sites

Fra proposisjonen:

 

Sitat
Post 01 Gebyr – pass og våpen

Løyvinga på posten dekker inntekter frå behandlingsgebyr for pass og våpenløyvingar.

Det blir foreslått å auke løyvinga med:

  • 6,3 mill. kroner i samband med ein auke i gebyr for våpensøknader for i større grad å reflektere sjølvkost, og som er forventa å gi høgare inntekter.

  • 125 mill. kroner i samband med at gebyr for pass blir auka og nasjonale ID-kort blir lansert.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...