Jump to content

Våpensøknad - ALT du trenger å vite


dimex

Recommended Posts

Jeg leser på diverse steder at man må fylle ut spesifikt hvilket våpen man ønsker å søke på når en skal handle av private. Og at det holder å kun skrive kaliber og type når en kjøper av forhandler. Hva skjer om selger ombestemmer seg eller selger våpenet til noen andre? Da har jeg kasta penger på søknad ut av vindu...

 

Hva gjør man når en vurderer å handle fra forhandler og privatperson på samme søknad?

Har jo ikke funnet det rette våpene ennå, men iogmed at søknaden holder i ett år. Så er det vel lettest å søke på alt samtidig.

 

Noen råd?

Link to comment
Share on other sites

Før kun opp kaliber, type og løpslengde (her setter jeg alltid 60cm. Poenget er at pipa må være over 40cm for å være lovlig. Ellers ingen betydning) Ellers må du jo føre på bruksområde. Om du "plutselig" finner et godt tilbud fra en privat selger, er det ikke noe våpenkontor som har muligheten for å nekte deg å kjøpe privat. Og DET har POD allerede slått fast i en lignende sak for meg. Men får du trøbbel, må du ikke nøle med å klage avgjørelsen inn til POD. De er der, blant annet, for å sørge for at de forskjellige kontorene holder seg innenfor sitt mandat. Ganske så hyggelige fyrer er de også. Stive som papp, men de gjør jobben de er satt til.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Sitter her med en våpensøknad som jeg skal levere i dag (var tanken)...

Skal søke på rifle (til jakt) i kaliber 44 magnum. Men jeg ønsker vel egentlig å ha søknaden liggende godkjent og slå til hvis jeg får et bra tilbud, evt kunne kjøpe i en annen butikk hvis den er utsolgt i den butikken jeg antakelig skal kjøpe den.

 

Forstår det slik at man ikke trenger å fylle inn pipelengde/fabrikkmerke/modell/nummer hvis man kjøper hos forhandler - men betyr det da at jeg må legge inn forhandler navn/adresse hvis jeg kun søker på type Våpen/Kaliber ??

Når jeg har kjøpt våpen i butikk før, så har jeg alltid sendt søknad med navnet på butikken - fordi jeg har bestemt meg 100&% - denne gangen vil jeg holde det litt mere åpent.

Link to comment
Share on other sites

Har ennå ikke hatt problemer med å bare skrive pipelengde:>40 CM; model/type; ser no: blanko; bruksområde: 'jakt i henhold til Lov om jakt og fangst av vilt' og la hvem de kjøpes av blanko selv om det var en halvauto rifle.

 

Men er vel avhengig av hvem som får søknaden hos våpenkammeret.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Kjøper en hagle privat av en bekjent. Samtidig har jeg kjøpt et våpenskap på 100 kg. Dette skal boltes fast, men ønsker ikke å gjøre dette før i April, da jeg flytter inn i nytt hus..

 

Jeg ønsker å gjøre ferdig søknad umiddelbart, da alt er klart.

 

Selger av våpenskap sa jeg måtte vedlegge faktura på våpenskap (ikke noe problem), men også at jeg måtte legge med bildedokumentasjon på at det var boltet fast...

 

Noen som har erfaring med dette?

 

Dette er min første våpensøknad.

 

Oslo politidistrikt skal behandle søknaden.

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Det er ditt ansvar at skapet er forsvarlig festet.

Vis kvittering, eventuelt et bilde av skapets FG godkjenning med serie Nr.

 

Slutt å konstruere alle mulige rare løsninger.

 

Konstruere alle mulige rare løsninger??

 

Er det du som er Den lokale sheriffen her på forumet?

 

Det må være mulig å stille et spørsmål uten å skulle måtte motta slike svar. Det er hele prinsippet bak et forum!

 

Skjerp deg!

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Tja, du fikk nå svar på det du spurte om. :roll::roll:

 

Selger av skap sier du må bolte fast, jmonsen sier du må bolte fast og lov/forskrift sier du må bolte fast. Hva mer er å lure på ang det?

Ved søknaden legger du med kvittering på skap.

 

Hva du velger å gjøre ang fastbolting er opp til deg.

Om ikke det er fastboltet ved en evt hjemmekontroll så er det du som får problemene.

Link to comment
Share on other sites

Av og til kommer det litt "skarpe" svar på ting som har vært diskutert før, man som ny har man selvfølgelig ikke oversikt over alle "følsomme" emner. Kommentaren går vel i første rekke til selger og de som har tilsvarende forestillinger om hva som må dokumenteres. På våpensøknaden krysser du av for at våpen oppbevares i skap, den egenerklæringen er den eneste dokumentasjonen som offisielt kreves. Noen våpenkontor krever bilder, uten at noen har klart å forklare hvordan det gjør oppbevaringen noe sikrere. Jegeren oppe i Innlandet et sted, hadde sikkert sendt bilder til politiet på sitt skap, men det gjorde ikke stor forskjell når politiet kom på besøk hos hans leieboer, og fant at nøkkelen sto i våpenskapet.

Link to comment
Share on other sites

Kjøper en hagle privat av en bekjent. Samtidig har jeg kjøpt et våpenskap på 100 kg. Dette skal boltes fast, men ønsker ikke å gjøre dette før i April, da jeg flytter inn i nytt hus..

 

Jeg ønsker å gjøre ferdig søknad umiddelbart, da alt er klart.

 

Selger av våpenskap sa jeg måtte vedlegge faktura på våpenskap (ikke noe problem), men også at jeg måtte legge med bildedokumentasjon på at det var boltet fast...

 

Om du ikke skal bolte det fast må du legge inn 50 kg med vekter i skapet. (Våpen og utstyr gjelder ikke som vekt.) så lenge skap veier mer en 150 Kg er det ikke krav om "boltes fast"

 

Ref FG godkjenningsnemd

 

4.2 Forankring av sikkerhetsskap – privat oppbevaring

Alle sikkerhetsskap med egenvekt under 150 kg skal forankres.

 

4.3 Forankring av sikkerhetsskap – privat oppbevaring - alternativ

Sikkerhetsskap som ikke har egenvekt på 150 kg, kan suppleres med lodd slik at den totale egenvekten overstiger 150 kg. Loddene skal være montert på skapets innside.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei

 

Jeg skal kjøpe brukt våpen fra privatperson, har tenkt til å kjøre å hente det så snart våpensøknaden er behandlet.

 

Når jeg søkte oppga jeg info om at det var rifle i kaliber .222 Remington. Førte ikke på pipelengde, fabrikkmerke, modellbetegnelse og våpennummer da jeg ikke hadde funnet ett aktuelt våpen enda.

 

Hvordan gjør jeg det når jeg får våpensøknaden i retur?

 

Kan jeg kjøre (6 timer en vei), få fylt ut både kjøper og selgers del, betale, ta rifla med meg hjem for så å sende ferdig utfylt våpensøknaden til politiet? Eventuelt med utlånserklæring i påvente av våpenkort?

 

Eller må jeg sende skjemaet til selger, få det sendt til politiet, vente på våpenkort, for så å hente våpenet?

Link to comment
Share on other sites

Hentet fra første innlegg.

 

Når du skal kjøpe våpenet:

Ta med søknaden til selger/forhandler.

Det er viktig at alle rubrikker under "Påtegning av selgeren" er utfylt, hvis ikke vil papirene returneres til selger, og han får 3 uker på seg å få papirene tilstrekkelig utfylt og returnert til politiet.

Det blå eksemplaret beholdes av KJØPER og fungerer som midlertidig våpenkort, dette har du med deg (frem til du får våpenkortet) hvis du skal handle ammunisjon, eller hvis du er på jakt.

SELGER leverer det hvite og rosa eksemplaret til politiet.

SELGER beholder det gule eksemplaret.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Samme her (Telemark). Har aldri søkt på noe annet enn våpentype og kaliber, har det endt med privat kjøp har jeg bare fylt inn riktig data og sendt inn.

 

 

Dette var nok slik ei gong...

Hadde ein lengre samtale med våpenkontoret i telelemark (som er sentralisert i skien) om dette.

I fylgje dei så er og har det alltid vore eit krav om at absolutt alle felt er fylt ut ved privatkjøp, kun frå forhandler var det nok med kaliber...

At eg seinast i fjor fikk innvilget våpensøknad på kun kaliber frå private var visstnok ein stor feil, og det var også feil at andre politidistrikt fortsatt praktiserer det slik.

Har no strekt tolmodigheten til selger pga. av dette så eg må krysse fingrane for at handelen fortsatt går i orden.

Behandlingstida er også laaaang, har no venta 5 uker på den søknaden som har ligge lengst.

Link to comment
Share on other sites

@tussehaugen:

Er det Telemark du har søkt til?

 

Har selv inne en søknad der, er 6 uker siden den ble levert og har ikke hørt et kløyva ord.

Privatkjøp med alt utfylt. (Jeg har måtte fylle ut alt ved privatkjøp de siste 5 årene her. De har tilogmed prøvd å praktisere slik ved kjøp i butikk også!)

Link to comment
Share on other sites

Eg gjer følgande: fyller ut med type rifle ( repeter f.eks ) , løpslengde over 40 og kaliber.

Skriver så "Kjøpes av aut.forhandler" i metknadsfeltet.

Når eg får den godkjent, kan eg likevel bruke den til privatkjøp dersom planene skulle endre seg. Bare å ringe våpenkontoret og informere/be de om å notere ned at det blir kjøpt av privat. Har fungert greitt det.

Link to comment
Share on other sites

Husk at Søknad om erverv av skytevåpen og våpendeler er nettopp det. En søknad der politiet skal godkjenne eller avslå at du fyller lovens krav til å anskaffe et våpen eller en våpendel av en spesifisert type. Det er ikke som omregistring av en entydig identifisert bil, der det er eieropplysningene på bilen som skal oppdateres. Fokuset er på hvem du er, hva du ønsker å anskaffe og hvorfor, ikke hvilket våpen eller hvem du kjøper det av. Det fylles ut etter at søknaden er godkjent. I de tilfellene der man skal overta svigerfars hagle e.l., kan man fylle det ut, men det er unntak, ikke regelen. Dersom politiet insisterer på slike tåpelige påskrifter, at man må finne våpen før man søker, ikke kan kjøpe privat med en åpen søknad eller krever bilder av våpenskap, kan man alltids si "Da får du avslå den da, med begrunnelse, så sender jeg en klage til politimesteren/POD".

Link to comment
Share on other sites

Det er til våpenkontoret i telemark som jeg søkte til jeger90.

 

Ringte og purret på min søknad for, lik deg så hadde eg ventet over ein mnd.

Har funnet eit våpen eg vil kjøpe og lurte på kvar søknaden min var i systemet.

 

Diskuterte eindel på telefon om våpensøknad med ho på politikammeret i skien, såpass mykje at eg høyrte ho begynna å bruke "høyr no her eg eg politi stemmen" :D

Nemte at eg ikkje kunne fylle ut skjema komplett når det vart sendt fordi eg ikkje hadde eit konkret våpen å søke på, men at eg ville ligge å sondre markedet om det dukker opp eit slikt våpen. Men då svarte ho at då kunne eg ikkje søke men måtte eg gå til forhandler å kjøpe der...

Når eg så nemte kaliberet eg skal ha og at ingen forhandlere har dette tilgjengelig i nye våpen lengre, slik at eg MÅ vente og sjå om det dukker opp eit brukt innbyttevåpen eller kjøpe privat så vart det stille i andre enden. Neste kommentar var då at dette MÅTTE eg vite før eg søkte...?

Nemnte også for politiet at eg seinast i fjor fikk innvilget søknad på kun kaliber og våpentype, og at eg etterpå reiste til sverige for å kjøpe. Då var ho enno meire brysk og sa at då måtte eg ha søknad i to eksemplarer samt innførselstillatelse. Når eg så sa at det eine skjemaet fortsatt ligger innvilget og uberørt sjølv om det har farta skandinavia rundt til alle øvrigheter som finnes så vart ho enno meire brysk og sa at det var EG som var ansvarleg, men ikkje for kva...??? Tollen gikk heilt upåklageleg og innhenting av våpenkort likeså, til tross for at kun eit skjema vart brukt :D Svensk utførselstillatelse for krigsmateriell (ja det heiter så) hadde ho ikkje peiling på :)

Nemnte også at andre distrikt gjev ut kjøpetillatelser på kun kaliber og at selger og våpenifo blir utfyllt etterpå. Det var HEILT feil, for då kunne det være illegale våpen som ble omsatt var beskjeden?

 

MEN, 15 minutt etterpå vart eg oppringt av politiet, antok at eg var anmeldt :D men det var frå våpenkontoret som kunne fortelle at min søknad no var den neste i køen... Underleg tenkte eg for på rifla som sønnen min skal overdra så har søknaden ligget lengre... :D

Hadde då alle data som "mangla" og 1 time etterpå så kom det mail med betalingsinfo for innvilget våpensøknad...!!!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Du kan sende inn så mange du vil, men bare 1 vil bli godkjent så lenge du bare har 1 plass igjen. Med mindre det er snakk om våpen til div konkurranse som ikke har noe med jaktvåpengarderoben å gjøre, eller ekstra løp (våpendel) til noen av de våpnene du allerede har.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg har satt opp 3 kaliber på flere søknader.  I feltet for merknader, har jeg skrevet hvorfor, og at søknade hmgjelder kun ett av alternativene. Men også her er det forskjellig praksis på de forskjellige kontorene, så ta en prat med våpenkontoret ditt. Det er uansett de som legger føringene. Ikke kammeret?

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke bestemme meg før jeg leverer. Poenget er å ha mulighet til å slå til på et tilbud etter at søknad er innvilget. Og skal søke i Oslo. Men da er kanskje det beste å søke på to skjema, ,308 og 30-06 på hvert sitt. Da er begge muligheter åpne. Og også hagle på eget skjem. Koster jo ikke noe ekstra.... vurderer hagle neste år

Link to comment
Share on other sites

Det har jeg også gjordt. Butikken ringte våpenkontoret når papirene ble behandlet i butikken. Det var ikke noe problem.

Søk på det største kaliberet som er aktuellt for deg.

Men har du plass i garderoben så er det jo bare å lesse på med søknader.

Edited by Mix
Link to comment
Share on other sites

Det er ikke selvfølgelig i det hele tatt.

Har man ledig plass i garderoben søker man på det man tror man skal anskaffe nærmeste 1,5 år.

Alt annet blir idioti. Gebyret blir det samme. Føler man for å sponse byråkratiet leverer man en søknad om gangen.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...