Jump to content

Våpensøknad - ALT du trenger å vite


dimex

Recommended Posts

Ja, det er som jeg sa ingen regler rundt dette, og hvis en kursleder påstår noe annet tar han bare feil 😛 

Det viktige er at våpenet kan brukes til grenen, og du må selvfølgelig ha lov til å bruke våpenet (det kan ikke være et samler-/affeksjonsregistrert våpen med bruksforbud).

 

Kjøper du en 200 STR til jakt kan du bruke den til både DFS, PRS, NJFF/jaktskyting, DSSN manual, og alt annet.

Kjøper du en 200 STR til DFS kan du også bruke den til jakt så lenge du har jegerprøve+betalt avgift+har kort/løyve+eventuelt skutt opp til storviltprøve hvis du skal jakte det.

 

Velkommen til forumet forresten :)

 

Ole

Link to comment
Share on other sites

Nytt sprøsmål.

 

Skal kjøpe ny ramme til en Glock pistol ervervet til IPSC da rammen som sitter på er blitt ødelagt.

 

Har funnet at s&ss har inne rammer, men er usikker på hva jeg gjør nå. Søker jeg om ny våpendel? og må den nye rammen være nummerlik?

 

takk for svar

Edited by Baldur
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 7 months later...

Helt ny skytter her, som har store planer om å handle våpen når den tid kommer. 

 

Jeg tror jeg vet hva slags våpen jeg vil ha, men er usikker. Derfor sitter jeg med en del spørsmål (som muligens er besvart på de 28 sidene før denne posten). Eneste jeg er ganske klar på er at jeg gjerne vil ha en 9mm og en .22LR, og tanken videre er å skyte dynamisk.

 

Kan man søke om å få kjøpe en 9mm - uten noe mer spesifikt? Eller må det spesifiseres at man skal kjøpe en "Beretta 92FS 9mm med serienummer xxxxx"? For da blir det jo vanskelig å kunne handle fra forskjellige butikker dersom det dukker opp et tilbud. Eller hvis jeg heller vil ha en Beretta 92X Performance i stedet.

 

Er det forskjeller på dette om man handler hos våpenforhandler eller brukt?

 

Hva er normalt kotyme ved å kjøpe våpen brukt?

 

Jeg har mange andre spørsmål, for alt er så nytt for meg - så ha litt tålmodighet med en 40+ gammel n00b ;)

 

Link to comment
Share on other sites

Sarasin skrev (1 time siden):

 

Kan man søke om å få kjøpe en 9mm - uten noe mer spesifikt? Eller må det spesifiseres at man skal kjøpe en "Beretta 92FS 9mm med serienummer xxxxx"? For da blir det jo vanskelig å kunne handle fra forskjellige butikker dersom det dukker opp et tilbud. Eller hvis jeg heller vil ha en Beretta 92X Performance i stedet.

 

 

Type våpen (pistol, revolver), kaliber og program den skal brukes i holder.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

amatør skrev (6 minutter siden):

Og, 9 mm er vel for upresis beskrivelse av kaliber. Det du tenker på er 9x19, og det holder nok med det, selv om den heter 9x19 parabellum.

 

Fikk papirer godkjent tidligere i år der jeg bare hadde skrevet 9mm under kaliber. Skrev ellers bare pistol, krysset av for halvautomatisk. Så man kan tydeligvis være ganske så upresis. :)  Skal legges til at feltet for å skrive kaliber i søknaden er så lite at det var så vidt jeg fikk plass til å skrive 9mm.. :D

Link to comment
Share on other sites

Så i praksis så søker man om en halvautomatisk pistol til konkurranse (militærfelt for eksempel) med 9x19 kaliber?

 

Så bryr ikke politiet seg om du velger å kjøpe en Sig, Beretta eller Glock, så lenge du til slutt rapporterer inn hva du endte opp med? 

Edited by Sarasin
Link to comment
Share on other sites

39 minutes ago, Sarasin said:

Så i praksis så søker man om en halvautomatisk pistol til konkurranse (militærfelt for eksempel) med 9x19 kaliber?

 

Så bryr ikke politiet seg om du velger å kjøpe en Sig, Beretta eller Glock, så lenge du leverer de rette papirene?

Korrekt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Klarte ikke søke meg fram til dette spørsmålet. Skal overta noen våpen fra min far. Kan jeg bare fylle ut hele søknaden med "selgers" del og alt ferdig utfylt med engang eller må jeg søke først, vente på svar, også fylle ut resten og sende inn?

Link to comment
Share on other sites

On 5/3/2022 at 7:25 AM, Sarasin said:

Så i praksis så søker man om en halvautomatisk pistol til konkurranse (militærfelt for eksempel) med 9x19 kaliber?

 

Så bryr ikke politiet seg om du velger å kjøpe en Sig, Beretta eller Glock, så lenge du til slutt rapporterer inn hva du endte opp med? 

Strengt talt så er det selger(privat eller butikk) som leverer dine papirer på at han/den har solgt X våpen til deg.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Søkte nylig på mine første våpen (pistol) og lurte på om man skal få en kvittering på mottatt søknad? Det er nesten 3 uker siden jeg sendte den inn (til Oslo/Asker politikammer) og jeg har ikke hørt noe. Sende en e-post for nesten en uke siden og har fortsatt ikke hørt noe der heller. Det hadde jo vært greit å vite om søknaden er kommet frem eller om man bare sitter å venter forgjeves 😐

Edited by uuid
Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, uuid said:

Søkte nylig på mine første våpen (pistol) og lurte på om man skal få en kvittering på mottatt søknad? Det er nesten 3 uker siden jeg sendte den inn (til Oslo/Asker politikammer) og jeg har ikke hørt noe. Sende en e-post for nesten en uke siden og har fortsatt ikke hørt noe der heller. Det hadde jo vært greit å vite om søknaden er kommet frem eller om man bare sitter å venter forgjeves 😐

Dette er dessverre helt vanlig

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
6 hours ago, Wintel said:

Gladmelding:

 

Jeg søkte på 3 løp til systemvåpen og brukte det digitale skjemaet, selv om dette egentlig kun skal brukes til komplett jaktvåpen, og fikk alle innvilget i dag (Politi øst).

 

Prøvde meg på det samme for en tid tilbake. Ble oppringt og fortalt at jeg måtte bruke gammelt skjema for våpendeler. Fikk 3 eksemplar tilsendt i posten. 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 1 year later...
ATS skrev (9 timer siden):

Mulig det har vært svart på før, men kan mann kjøpe privat ved godkjent digital våpensøknad?

Ja, ikke noe problem. Skriv ut PDF fila som følger med tillatelsen, fyll ut og signer. Selger sender inn sin del sammen med sitt våpenkort, og din del er midlertidig våpenkort til du mottar det.

 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 4 months later...

kjapt spørsmål, er det mulig å flytte våpen fra jaktgarderobe over til dfs?
hvor våpenet ikkje regnes som en del av jaktgarderoben mer?
har en krag reservert men mangler 1 trening for å få godkjent våpen igjennom dfs, og banene ser ikkje ut til å opne før gradene stiger, noe som kan ta litt tid :/
kan eg søke på den som jaktvåpen og så flytte den over til eksklusivt dfs våpen når treningene starter opp igjen??

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hei,

Jeg skal overta en gammel Kongsberg rifle fra min onkel og har fått innvilget tillatelse fra politiet og skal nå fylle ut søknaden om det spesifikke våpenet.

Siden min onkel arvet disse fra en annen onkel av meg og har null interesse av dette våpenet så har han ikke noe innsikt i hvordan eller hva som skal fylles ut og har overlatt denne jobben til meg.

Det er ett par ting jeg lurer på om noen her kan hjelpe med:

1. Øverste delen av tillatelsen er ferdig utfylt og godkjent av politiet, men her er feltene for kaliber, fabrikkmerke, modell og pipelengde ikke utfylt. Skal disse feltene fylles ut eller holder det å føre denne infoen under selgers del av skjemaet?

2. Under selgers del av skjemaet så er det spørsmål om nummer på pipe, nummer på låskasse og nummer på sluttstykke. Så vidt jeg kan se på riflen så er det kun ett nummer og det er det nummeret som er ført i min onkels våpenkort. Holder det at jeg fører inn dette nummeret og i hvilket felt skal det føres inn? 

 

Det er snakk om en Kongsberg M67/F1 6,5x55 

 

Mvh Ole Petter

Link to comment
Share on other sites

Finnes det noen god forklaring/oppskrift på hvordan man søker på "våpendel" her? 

jeg har aldri gjort dette, bare søkt på komplett våpen, og har skjønt at dersom jeg vil ha ei tilleggspipe eller kjøpe et sluttstykke eller noe som er reg pliktig så må jeg ha gammeldags papirsøknad, men hvor mye skal jeg fylle ut her før jeg sender inn? 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Skal bytte ut noen pistoler og revolver. En stund siden jeg har søkt så lurte på hvor man nå finner resultat listene en skal sende med? Var vel min idrett sist. Siden pandemien har deltagelsen vært laber på stevner, men har hatt noen i året. 

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, hikkas said:

Kan man ikke flytte på våpen fra en gren til en annen gren for å få plass til en ny? Som feks sette en revolver i grovpistol for å erverve en ny revolver til revolverfelt?

Skal i teorien være greit det. Ser ut til at noen kontor fikser det greit med en mail, men andre kan kanskje være litt mer grinete på det... 

Innenfor samme forbund "burde" det ihvertfall ikke by på store vanskeligheter. 

Link to comment
Share on other sites

"Ikke lov"?? Kan de referere til noen sted i lovverket som sier at man ikke kan flytte våpen mellom grener/forbund?

 

Sist jeg hadde en liten opprydding så fikk jeg tilsendt et Excelark med alle våpen og hva de var tilknyttet, så kunne jeg gjøre nødvendige endringer og sende i retur.

Har også ved et par anledninger fått flyttet bare ved en telefon eller epost.

Link to comment
Share on other sites

Ulik praksis kan vi hvert fall konkludere med 😀

 

Nå har jeg aldri sagt til våpenkontoret at jeg gjør flyttinger for å "få plass til flere". Kan det være det er det de reagerer på?
Når jeg har gjort endringer så har det vært for å rydde opp, og det virker det bare som de liker. Ryddig for meg og ryddig for de.

 

F.eks når jeg begynte med Cowboy Action Shooting så var det litt usikkerhet hvordan den nye klubben vår skulle gjøre det med våpensøknadene til sitt forbund. Siden jeg hadde åpninger i jaktvåpengarderoben så kjøpte jeg leveraction rifle og bankraner s/s hagle som jaktvåpen.

Senere når CAS klubben vår fikk orden i sysakene sine så flyttet jeg disse to fra jakt til CAS. Det var uproblematisk og ryddig for begge parter.

Link to comment
Share on other sites

Var i grunnen ikke for å få flere. Som jeg sa til betjenten så hadde jeg ikke lyst til å selge 44’n min før jeg hadde prøvd den nye jeg hadde for hånd. Så da lurte jeg på om revolveren jeg hadde i rev felt kunne flyttes til grovpistol så kunne 44’n erverves i rev felt. Men det var visst ikke innafor. Sa også at reserven jeg hadde i rev og militær felt skulle selges. 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, hikkas said:

Var i grunnen ikke for å få flere. Som jeg sa til betjenten så hadde jeg ikke lyst til å selge 44’n min før jeg hadde prøvd den nye jeg hadde for hånd. Så da lurte jeg på om revolveren jeg hadde i rev felt kunne flyttes til grovpistol så kunne 44’n erverves i rev felt. Men det var visst ikke innafor. Sa også at reserven jeg hadde i rev og militær felt skulle selges. 

 

Send en skriftlig henvendelse om det, etter avslag sender du en klage.

Link to comment
Share on other sites

hikkas skrev (7 timer siden):

da lurte jeg på om revolveren jeg hadde i rev felt kunne flyttes til grovpistol så kunne 44’n erverves i rev felt.

 

Hva slags våpen benytter du til Magnum 2 (1M2), kanskje den nye 44'n kan fylle et hull der?

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker en Ruger srh 44mag i mag 2. Har funnet en kremladning til den. Men det var en Smith 29 silhuetter på finn. Har en 586 siluette i mag 1 så da hadde det vært gøy med en siluette i mag 2 også. Men har ikke lyst til å selge srh før jeg har prøvd og funnet kremladning til smith’n. 
Men dette blir så mye styr at jeg ikke gidder😀

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hei folkens! 

Er helt fersk jeger, og lurer litt på om det er flere som har opplevd samme utfordring som meg: 

Samme dag som jeg tok jegerprøven (1. feb) sendte jeg inn digital søknad om rifle til jakt. Fikk beskjed da søknaden var innsendt at jeg skulle få melding på Digipost innen 15 min. Det kom aldri noen bekreftelse på innsendt søknad, men tenkte ikke over det, og regnet med riktig instans hadde fått søknaden min.

Ca 4-5 dager etterpå fikk jeg gebyr på 1495,- for våpentillatelse. Det var da rundt 5.feb. og jeg betalte den umiddelbart. 
Etter dette har jeg ikke hørt et kvekk, hverken på digipost, altinn eller fysisk post. 

Har tenkt å ringe våpenkontoret en av de nærmeste dagene, men de har jo telefontid hvert skuddår mellom 09.55 og 10.00 😅

Er det grunn til å tro at alt er i orden og jeg bare venter på tillatelsen? Eller tenker vi at noe har gått skeis i prosessen? 

På forhånd takk til de som gidder å svare :)

Link to comment
Share on other sites

Mener jeg fikk tilsendt søknad i posten. Det tar tid fra de ser gebyret er betalt til søknad er utfylt. Så skal de postlegges og sendes på kryss og tvers av landet. Legg inn litt vinterferie i tidsløypa så tipper jeg det dukker opp på fredag eller neste uke. TTT 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Evv skrev (På 28.2.2024 den 10.49):

Hei folkens! 

Er helt fersk jeger, og lurer litt på om det er flere som har opplevd samme utfordring som meg: 

Samme dag som jeg tok jegerprøven (1. feb) sendte jeg inn digital søknad om rifle til jakt. Fikk beskjed da søknaden var innsendt at jeg skulle få melding på Digipost innen 15 min. Det kom aldri noen bekreftelse på innsendt søknad, men tenkte ikke over det, og regnet med riktig instans hadde fått søknaden min.

Ca 4-5 dager etterpå fikk jeg gebyr på 1495,- for våpentillatelse. Det var da rundt 5.feb. og jeg betalte den umiddelbart. 
Etter dette har jeg ikke hørt et kvekk, hverken på digipost, altinn eller fysisk post. 

Har tenkt å ringe våpenkontoret en av de nærmeste dagene, men de har jo telefontid hvert skuddår mellom 09.55 og 10.00 😅

Er det grunn til å tro at alt er i orden og jeg bare venter på tillatelsen? Eller tenker vi at noe har gått skeis i prosessen? 

På forhånd takk til de som gidder å svare :)

Kommer veldig ann på hvilket politidisktrikt du hører til. Her i Agder søkte jeg klokken 21.00, fikk tilsendt faktura 08.05 neste morgen, betalte denne umiddelbart og hadde godkjente papirer i Digipost under 12 timer etter jeg søkte. Dette var dog ikke første gang jeg har søkt om våpen, og ofte tar det noe lengre tid for førstegangssøkere.

 

Sjekk ut saksbehandlingstidene som ligger på Politiets nettsider for å se om du hører til i et av de fylkene mer «noe» mer ventetid enn her i Agder (som forøvrig har gått fra å være blant de treigeste til blant de kjappeste på et par år).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...