Jump to content

en jaktkniv til alt


steffen

Recommended Posts

den skal brukes til alt tenkelig, gjøre opp en rype, spikke pølsespyd, smøre på brødskiven, flå en elg etc.

det bør nevnes at jeg alltid har en turøks i sekken til bålved og sånt, har også en sammenleggbar sag hvis det kan tenkes at det blir behov for grovpartering ute i felten.

 

fingervern og en eller annen anordning for og hindre at kniven faller ut av slira, anser jeg som et pluss men ikke et krav.

jeg foretrekker kniver med treskaft og blankt blad(synes Brusletto Bamsen er en av de penere), jeg misliker stort sett alt som heter "tactical".

har også hørt at flestparten drasser med seg for stor, og det er godt mulig jeg er en av dem.

 

den skal koste minst mulig, men jeg skal ikke ha noe drit.

når jeg først kjøper en bruksgjenstand så skal den vare en stund.

 

 

tips, anbefalinger?

Link to comment
Share on other sites

Mora classic nr2, den koster 98,- og er helt fantastisk all rounder

 

Har flere jakt kniver men bruker altid mora classic nr 2

 

kan ikke anbefale brusletto bamse, dyr og ikke spesielt god, har slaktet endel og bamse kniven var ikke noe å bruke.

Link to comment
Share on other sites

jeg har en 9" samekniv som jeg har hatt i 10 år, og kalle dette en allrounder når man i tillegg har en turøks, blir bare feil.

skal ikke ha noen morakniv da en 500 kroners kniv varer lett i 10 år, samt at den er mye bedre enn og kjøpe ny morakniv annet hvert år.

skal heller ikke plasthåndtak, serratering etc.

ser også at prisbegrepet 'minst mulig' har ulik betydning for oss.

anser 600kr som absolutt max, men den bør heller ikke koste noe særlig under 400kr

 

også er jeg lei av og drasse rundt på lange uhåndterlige "sverd", et blad på 5" er vel evig langt nok?

Link to comment
Share on other sites

skal ikke ha noen morakniv da en 500 kroners kniv varer lett i 10 år, samt at den er mye bedre enn og kjøpe ny morakniv annet hvert år
Du trenger ikke å kjøpe ny Morakniv annethvert år. En av de knivene mine som jeg synes har best stål er en høgg-gammal Morakniv fra Frosts. 10cm blad, jeg kjøpte den da jeg var bare guttungen og har skaftet den om siden jeg slo i stykker skaftet med en hammer. Hvis du bare passer på for rust og setter dem opp en gang i blant, kan de vare like lenge som en kniv til 500 kroner. Men de gir ikke den samme havesyken ;)
Link to comment
Share on other sites

Biltema vare nr 19-216 til kr39,90 er nok norges beste knivkjøp. Grei å skjerpe og holder eggen bra, godt skaft å holde i selv om det er vått/sleipt. Koster så lite at en kan en i hver sekk, bag, bil og slipper falle i krampegråt om en forsvinner.

 

19-216_l.jpg

Link to comment
Share on other sites

Bruka sjølv Brusletto Hunter til jaktbruk. Supplert med Brusletto Spretter'n, som er den som er desidert med i bruk når det kjem til slakting.

Brusletto Bamsen har du nevnt, den har eg og sansen for.

Dersom ein vil ha litt kortare blad, so er den Bruslettoen som var VM-kniv i 97 fin.

(vart mykje Brusletto her. Er egentlig tilfeldig, men eg er fornøgd med dei knivane) :D

Link to comment
Share on other sites

Sånn som jeg ser det, så må du nesten bestemme deg for om du vil ha en billig kniv eller en kvalitetskniv med god stålkvalitet. Problemet med kvalitetskniver som f eks fällkniven er at disse er meget vanskelig å sette opp. Dersom du ikke har ordentlig slipeutstyr eller kjenner noen som har det, vil du trolig bli mere fornøyd med en rimeligere kniv med mykere stål. Som nevnt er jo ulempen med disse knivene at de raskt blir ukvass, men dersom du har med bryne er jo ikke dette et problem, bare litt irriternede.

 

Når du har en maks grense på 600 kroner så har du jo allerede valgt en prisklasse der du ikke finner noen av merkene med knallhardt karbonstål. Det betyr egentlig etter min mening at det er det samme hva du velger. Enten du velger deg en Mora eller en Helle/Brusletto. Etter min mening er det utseende som skiller disse knivene i størst grad. Med andre ord må du velge en kniv du synes har en fornuftig størrelse og form. Beste måten er jo å stikke innom en butikk å holde ulike modeller. Selv har jeg en ganske liten hånd. Det gjør at en del kniver etter min smak har litt store skaft, og av den grunn ikke passer meg spesielt bra.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener ikke å tråkke noen på tærne her, men siden det er flere som fremhever Brusletto Hunter som allround-kniv, må jeg si meg uenig. Jeg har hatt noen av dem opp gjennom årene (ikke kjøpt, men fått!) og jeg er oppvokst "rett nedi høgget" fra Brusletto-fabrikken, men makan til møkkakniv har jeg knapt vært borti. Jeg har kun erfaring med den gamle typen med palisanderskaft (vet ikke om de har endret på stålet?), men min erfaring er at bladet er altfor sprøtt til generell jaktbruk. Jeg er heller ikke imponert over holdbarheten på eggen, og den kan være vrien å sette opp pga. smal slipefas. Som ren flåkniv er den brukbar, men bladet er for langt , tynt og smalt etter min smak.

 

Kanskje jeg bare har vært uheldig? Jeg har ikke spesielt greie på kniver eller stål; hva mener "knivfolket" om Hunter?

 

Skulle jeg selv anbefale en jaktkniv til alt, måtte det bli en eller annen Morakniv. Jeg er glad i den gamle typen Frosts med rødt plastskaft og blad i laminert karbonstål. Selv de billigste Moraknivene er av god kvalitet, selv om de ser aldri så billige og simple ut. Jeg har ikke så mye greie på kniver i den andre enden av prisskalaen, men Fällkniven H1 fremstår for meg som bortimot ideell, kanskje helst med VG10-stålet for min del.

 

Kniven som jeg har brukt desidert mest på jakt er en jeg lagde selv en gang tidlig på 90-tallet med et blad smidd av Søndrål og skaft i svartor fra et gammelt hoggjern, men det blir en annen sak.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener ikke å tråkke noen på tærne her, men siden det er flere som fremhever Brusletto Hunter som allround-kniv, må jeg si meg uenig
+1 til den. Brusletto Hunter har etter min mening for langt, for høyt og for lett blad for allroundbruk, og skaftet passer ikke hånda mi. Jeg har fått to opp gjennom årene. Den ene brukes som brødkniv på campingturer med familien, den andre ligger i skapet, ubrukt.

 

Min "en kniv til alt"-kniv, mest mulig allround til mine behov og bruksområder er denne:

dsc00058tx2.th.jpg

 

Om kniven:

Sako 30-06[/url]"]Den mest brukte tur- og jaktkniven min i dag. Bladet ble kjøpt på utmarksmessa på Stiklestad like før århundreskiftet. Smeden er ukjent. God tykkelse og bredde på bladet gjør at den kan brukes til å hogge opptenningsved i et knipetak, og eggstålet er meget bra. Kniven kan brynes til bokstavelig talt barberknivskarphet. Skaftet er også her i rotknute fra bjørk med holk av fallgevir fra Tydalsrein og mellomplate av ibenholt, beiset og oljeimpregnert, først med rå linolje+terpentin, så kokt linolje, til slutt 50/50 kokt linolje og blank Benarolje. Krok på skaftet for at kniven skal "henge" godt i hånda når jeg bruker den til hogging. Her ser man også hvordan opphenget er festet i sliren.
Link to comment
Share on other sites

"Biltema vare nr 19-216 til kr39,90 er nok norges beste knivkjøp"

 

Hadde man bare hatt en "lydløs" slire til den - kunne man jo skiftet kniv etter hver hjort :D

 

 

Burde være enkelt å sy en lærslire til denne? Fint påskeprosjekt!

Link to comment
Share on other sites

Kanskje jeg bare har vært uheldig? Jeg har ikke spesielt greie på kniver eller stål; hva mener "knivfolket" om Hunter?

Jævlig skrot med elendig utforming og dårlig stål.

Men jeg har nå sagt såpass mye stygt om Brusletto at forumets dengang mest fremtredende konspirasjonsteoretiker veddet en måneds utestengning på at jeg jobbet for enellerannen konkurrent han ikke ville navngi. :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg heller mest mot Helle kniver og har flere samt et lett tilgjengelig diamantbryne. Problemet med Fellkniven og andre med forholdsvis hardt stål er at den jevne jeger ikke gidder å bruke så mye energi og penger på det rette utsyret som skal til for å holde eggen skarp nok

Link to comment
Share on other sites

Kanskje jeg bare har vært uheldig? Jeg har ikke spesielt greie på kniver eller stål; hva mener "knivfolket" om Hunter?

 

Stort sett alle Bruslettos kniver produsert nå, har det samme stålet (12C27 fra Sandvik). Med riktig herding burde dette stålet bli ganske brukbart. Hvordan de klarer å få det stålet for sprøtt i noen blader er fortsatt ukjent for meg. Har ikke målt eggvinkel på noen Bruslettoblader, men tror den er i spisseste laget. Eggvinkelen må tilpasses bruksområdet. Buttere vinkel øker eggholdbarheten og styrken. En totalvinkel på ca 30 grader er greit til generell bruk.

Brulsetto hunter er Norges desidert mest solgte kniv (Tror de runda over 1 mill solgte enheter for en stund siden). Med større opplag, blir også antallet defekte høyere.

Huntern er beregnet til turbruk, dvs skjære brød og smøre pålegg. Noen bruker den med hell til jakt, men det er ikke en ideel jaktkniv (selv om den heter "Hunter" :wink: ).

 

(Helle bruker et lamminert stål, eggstålet til Heller er bare en liten modifikasjon av 12C27, men fra en annen produsent.)

 

Til trådstarteren vil jeg foreslå Cold steel. Det er helt greie produkter med fornuftig design (ikke så forskjellig fra Fallknivens. :P ), til en overkommelig pris.

Master Hunter er litt over prisklassen, men tar den med.

http://www.topsecret.no/ds_product_info ... cts_id=962

og Pendelton mini hunter. Liten sak.

http://www.topsecret.no/ds_product_info ... cts_id=963

 

Jævlig skrot med elendig utforming og dårlig stål.

Men jeg har nå sagt såpass mye stygt om Brusletto at forumets dengang mest fremtredende konspirasjonsteoretiker veddet en måneds utestengning på at jeg jobbet for enellerannen konkurrent han ikke ville navngi. :D

 

Ja, det var tider det. :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Denne er blitt min favoritt til det aller meste Gerber LST Magnum. Har vært litt vrien å finne i Norge, mulig den er ute av produksjon også.

Riktig form på bladet, relativt tynt blad, fingergrep for sleipe kalde fingre, liten sammenslått og veier nesten ingenting. Og ikke minst godt stål

 

DSC02041.jpg

Link to comment
Share on other sites

Fælt så mye dårlig man kan si om Brusletto Hunter da :lol: Hunter'n var fatterns eneste kniv og han brukte den til absolutt alt. Det var "Fars Kniv". Stor greie for en liten pode med speiderkniv. En gang han var forbi Bruslettos fabrikk kjøpte han en B-vare Bamsen til meg, og dermed fikk jeg skikkelig kniv jeg og.

 

Nå er fattern's kniv min, og trass i at den er slipt opp så mange ganger at det nesten ikke er stål igjen.Men slira er helt gåen. Kanskje en av dere som hater Huntern deres kan la meg overta slira for en symbolsk sum? :mrgreen:

 

Rart med kniver, det er en dings det er lett å investere mye følelser i. Det finnes langt bedre kniver, og jeg har en haug med bedre kniver selv. Likevel griper jeg til en av Bruslettoene hver gang jeg skal til skogs. Da er fattern litt med og.

Link to comment
Share on other sites

En jaktkniv som er brukbar til alt? jo, tja... hmm... Brukbar finnes vel, men IKKE GOD til alt.

Skal en ha en turkniv som er grei til alt fra å gjøre opp fjellfisk, spikke pølsespidd, spikke bålfliser, eller smøre brød med er det en mindre kniv a'la Sako's jeg foretrekker.

Når det kommer til slakting av elg og div. hjortevilt finnes det kniver som er mer egnet, og disse kan med fordel oppbevares i sekken.

En kniv til alt er egentlig bare tull å satse på spør du meg.

Er en på elgjakt har en somregel sekk med seg, og da er det helt klart best å være utstyrt med skikkelige slaktekniver for å få jobben gjort riktig. Rene og kvasse kniver er på sin plass for den som vil ha jobben gjort skikkelig, og et enkelt slakteknivsett er ikke den store kostnaden i forrhold til resten av utstyret som er med på jakta. Ikke veier de mye heller i sekken.

 

Jeg har en kniv som er helt grei til alt av spikking og gjøremål på tur hengende i beltet, slaktekniva og saga ligger i sekken, samt også ei lita øks til vedhogst og kvisting.

Skulle jeg bytta alt dette ut med bare en kniv, ja da måtte det vel bli en samekniv tenker jeg, men det er helt utenkelig for meg... :wink:

 

Her er mine kjære kniver, den nederste henger i beltereima og er ikke i veien for stor sekk på tur. (hoftebelte)

De tre øverste er "must" til slakting av hjortevilt.

Den øverste bruker jeg til all skinnspretting, utrolig effektiv og helt uunværlig når en er vant med den (avhengihetsskapende) :lol:

 

Tips: Skal du ha en kniv på deg til det meste er det best at den henger nedenfor beltet, ellers kommer den i veien for hoftebeltet på sekken.

 

image0-1.jpg

 

Edit: Glemte å lime inn foto. :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Nå ble det ikke nevnt om personen som skal ha en kniv til alt, jakter andre arter en rype, men jeg ser andre som har svart gjør det.

Det som slår meg med en gang er slaktehygiene. Man bør ha minst to kniver. En til skittent arbeid (bla bukspretting og arbeid med innvoller) og en til resten. Hvis man da ikke har med seg en liter teknisk sprit å rense kniven med ofte. Man kan bli litt skremt hvis man vet hvor syk man kan bli hvis man ikke er nøye med dette når man slakter. Det beste til denne jobben er selvfølgelig et slaktesett.

 

Har forøvrig slurvet en del med dette selv (ingen er perfekt:) og må innrømme at det er ikke veldig greit med rådyrhår og blid på brødskiva etter å ha smurt ut smøret.

 

Forøvrig kan jeg anbefale de fleste Martini knivene som finnes, har mange, og er strålende fornøyd med kvaliteten.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du har en pekefinger du ikke har bruk for, kan du kjøpe Helle Fire. Fullkomment ubrukelig og farlig design - med en clip på kniven, slik at du er garantert å miste sliren, som du helst skulle hatt i beltet eller et annet sted.

 

Men verst er at man lett kan komme til å legge pekefingeren på bladet, pga den underlige konstruksjonen av skjeftet. Fikk en slik i "gave" - tydelig at designeren ikke har vært på jakt eller fiske eller skogtur. Har latt venner få holde kniven i hånden, og de blir alle urolige av den. Merkelig at den ble godkjent for produksjon.

Skjeftet er altfor kort.

 

5832-365.jpg

 

Bruker denne, og er meget fornøyd - det er en allround kniv med tyngde nok til å kunne brukes som reserveøks, og med egg som tåler å skjære mye skinn før den skal slipes opp igjen. Sliren har noen unødvendige blanke detaljer som jeg har dekket med matt tape.

I sekken har jeg gjerne en rimelig morakniv, en grunn til at denne designen er blitt tidløs.

 

jakt.stor.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...