Jump to content

en jaktkniv til alt


steffen

Recommended Posts

IMG_1050.jpg

 

RAT RC4. I 1095 karbonstål med slire av kydex. Skulle holde til det meste av arbeid med kniv i denne størrelsen.

 

Bestilt fra KnifeSupply.com, 121$.

 

Jeg har en ONTARIO RAT-3, kullstålet holder seg skarpt og fint, og litt overflaterust på eggen dras lett vekk over ei beltereim.

Skaftet sitter enda bedre i hånden når det er vått eller blodig, noe som må oppleves før man tror det.

Stålet i denne minner meg litt om de brede og flate knivene med treskaft som fiskerne brukte i nord Norge da jeg var guttunge, saltvannet gjorde dem jo skarpere, i motsetning til rustfritt som nærmest blir skjemt av å ligge i skuffen :)

RAT-3 er ikke stor, men føles kanskje derfor lettere som en del av hånden.

 

Jeg ga 400,-inkl frakt for en på ebay

Link to comment
Share on other sites

Og så er det jo nevnt et par ganger her at de billige knivene er MYE for pengene, faktisk er disse ofte skarpere rett fra hylla enn ti ganger så dyre kniver.

Og selv om man skulle ha en flott gromkniv med seg, er det ikke dumt å ha med en slik billig sak å bruke når den dyre blir litt for fin.

 

:D

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en ONTARIO RAT-3, kullstålet holder seg skarpt og fint, og litt overflaterust på eggen dras lett vekk over ei beltereim.

.....

RAT-3 er ikke stor, men føles kanskje derfor lettere som en del av hånden.

 

Har nettopp bestillt meg en ONTARIO RAT-3 i D2 stål. Noen som har erfaringer med dette stålet?

 

Ser forøvrig ut som en hendig kniv. Er den for stor/tung til å ha den hengende rundt halsen?

Link to comment
Share on other sites

Har nettopp bestillt meg en ONTARIO RAT-3 i D2 stål. Noen som har erfaringer med dette stålet?

 

Ser forøvrig ut som en hendig kniv. Er den for stor/tung til å ha den hengende rundt halsen?

 

Min RAT-3 veier ~210 gram, og føles liten og nett for meg.

Det følger med flere festemuligheter på disse, men jeg har ikke hatt den rundt halsen, det finnes jo da en mulighet for at den kan falle ut av slira.

 

Ellers kan den henges alle veier, opp eller ned, høyre venstre, bakover eller forover.

Jeg synes den funker fint på kjøtt eller fisk, og har brukt den i saltvann uten å få rustskader, har da vasket den ren etter bruk, litt olje før lagring skader ikke.

Overflaterusten skaper en egg som får en sagtann effekt, erfaringen min er at dette føles skarpere enn en glatt rustfri egg som gjerne poleres rund ved bruk.

 

:)

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...
  • 3 months later...

Har en Brusletto Hunter. Er en god allroundkniv synes jeg, bl.a pga forholdsvis tynt blad. Kan både spikke/hugge, skjære brød og sløye fisk med den.

Har også flådd og grovpartert en reinskalv med den. Det gikk helt greit, men vurderer likevel å skaffe en annen kniv til jaktbruk.

 

Vurderer bl.a EKA/Outdoor Swingblade eller Pendleton Mini Hunter/Hunter. Sistnevnte har VG1 stål, Swingblade har Sandvik 12C27 stål. Hva er forskjellen? Har også sett på en kniv med 440C-

37 lags Damascus stål. Noen som kjenner til disse ståltypene, og fordeler/ulemper til jaktbruk?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...