Jump to content

Ligg unna Jakt og friluft Arendal


Thomas.R

Recommended Posts

Posted (edited)

Ligg unna denne butikken i Arendal

Frekk betjening
Selger gevær som har hvert på utstilling med riper som nytt.
Ikke fått kjøre godtgjørelse for turen mellom skien og Arendal som jeg har krav på for å bytte gevær (ifølge forbrukerrådet..)
Ventet over 3måneder på en adapter til en tofot.
Han ene som satt i styret som han sa så fint tåler ikke kritikk og fortalte at det jeg sa var bare piss. Greit jeg kanskje var litt hissig men det er kanskje ikke så rart når jeg gang på gang får de samme dårlige unnskyldningen..
Absolutt ikke en butikk jeg vil handle i 1 gang til og anbefaler folk og ligge unna denne butikken i Arendal..

Edited by Thomas.R
Navn som blir feil å si
Link to comment
Share on other sites

Anbefales på det sterkeste! Kun gode opplevelser med Jakt & Friluft gjennom flere 10-år.

Omtrent eneste butikk jeg handler jakt og våpenrelatert i.

Stor kunnskap og erfaring hos betjening og børsemaker. Strålende service.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jeg ligger ofte unna J&F, av to grunner... Den ene er at de har så mye naist at man fort kjøper mer enn man trenger, og det andre er at et er så trivelig der at man gjerne blir "litt" lenger enn man tenkte.. Men jeg har handlet for mer der enn jeg liker å tenke på. 

 

Men, spesielt om høsten kan det gå en tanke fort der borte, og alle har nok ikke vært fornøyd med alt, men de ordner nå vanligvis opp når de skal. Det hender de roter - men jeg har ALLTID fått god service der. Vi har temmelig mange på banen som handler der, og vi ser MYE våpen og utstyr derfra, og hører mange historier. Det er igrunnen langt mellom folk som er veldig misfornøyde.

Tror fort at Are kan ha hatt rett i det han sa ;) Jeg vet selvsagt ikke, du kan ha blitt dårlig behandlet, men det er IKKE vanlig der borte. Tvert i mot.

 

Imidlertid vil jeg benytte anledningen til å slå et slag for en annen butikk som er blitt veldig bra. Pedersens Våpenlager, PVAS, har flyttet ut av "kottet" sitt i Dronningens Gate i Kristiansand, og etablert seg i veldig flotte lokaler i Sørlandsparken. Utvalget er ikke J&F ennå, men det kommer seg, og vi er alle tjent med at de overlever der ute, så sjekk ut PVAS i Sørlandsparken. 

 

K

  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Litt delte erfaringer.

Kjøpte rifle til 65K. Det fungerte greit.

Gjorde avtale om at de skulle skaffe noen pakker med skudd ++. Hørte aldri noe mer fra de. Sendte forespørsler 

4-5 ganger uten å få svar. Gav faen og kjøpte et annet sted.

Har inntrykk av at de ikke alltids følger opp henvendelser godt nok.

 

Skal nevnes at jeg bare har handlet via telefon og Internett og ikke kjenner butikken personlig.

 

 

 

 

Edited by MAG500
Link to comment
Share on other sites

Mitt inntrykk etter å ha svidd av et par hundre "lakser" der de siste årene på jakt- og fiskeutstyr. 

 

1) Kan glippe for dem hvis man sender epost - altså er de sikkert mer glad i at man ringer eller personlig oppmøte 

 

2) Helt fantastisk service, og siden de er kremmere og selgere hele gjengen så er det relativt enkelt å få greie priser.

 

En av mine favoritter blant pusherne i bransjen 👍👍

 

 

Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Noen hver kan ha både gode og dårlige dager, det gjelder også våpenkjøpere og -selgere.

 

Men, som ved vanlig vitenskapelig metode (se "Kritisk tenkning"-tråden) er det kanskje ikke greit å trekke vidtrekkende slutninger, på basis av en enkelt obervasjon?

 

Vi har hatt en del liknende tråder her inne. I noen tilfeller var advarselen på sin plass, i andre tilfeller kanskje ikke.

 

En bruker gikk ut med høye kneløft, og proklamerte at Jaktdepotets avdeling på Fauske var "usæriøs".

  • Jaktdepotet NOR på Fauske - OK, eller "useriøs"?. (tråden kommer, av en eller annen grunn. ikke opp med nettadresse, men den ligger i OT, og siste innlegg er 15/9 2018)

 

En del brukere var uenige. Siden jeg holdt til i nærheten, og var innom nevnte butikk av og til, grep, jeg inn. og modererte tråden:

 

Sitat

Trådtittelen har vært "Usæriøs Jaktdepoet NOR på Fauske". Dette uten spørsmålstegn. Innholdet i tråden tyder på at trådstarter ikke har fått særlig medhold i denne "fastslåingen" av fakta (?). Jeg har derfor endret trådtittelen til et spørsmål (og dessuten skrevet firmaet rett, for å lette bruken av søkefunksjonen).

 

Det ble, for øvrig, ikke noe mer å høre fra trådstarter i den tråden.

 

Edited by Jegermeistern
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Enig med @Jegermeistern der!

 

bestilte en pussestang fra Landrø for en stund siden, og det tok 1,5 måneder og to mailer før den kom fram! Men det var vel en del min feil også, at jeg ikke sendte en purring tidligere! Men situasjonen fikk meg ikke til å tvile på Landrø, ettersom at jeg tidligere bestilte en demper fra dem, som tok 4 dager å nå fram!
 

litt mer enn «en dårlig erfaring», er kjekt å ha før man trekker konklusjoner! Spesielt når det kommer til J&F som nesten altids har alt man trenger, og det til rimelig gode priser!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har handlet en god del hos J&F Arendal, både pr post når jeg bodde på Nordmøre, og nå etter at jeg har flyttet til Lillsand og "Palmekysten".
Stort sett, nesten alltid, har servicen vært minst så god som forventet.
Det gjelder både våpen, optikk, ammo, fiskeutstyr og div. rekvisita.

Kun en gang ble jeg totalt oversett ved "ammodisken"  da mitt hyggelige Hei og god dag, ble arrogant vinket vekk mens vedkommende hastet forbi og forsvant.
En annen hjelpsom sjel forbarmet seg over meg og jeg fikk det jeg skulle ha.
Folk kan ha dårlige dager, det gjelder alle.
Og jeg er fortsatt trofast kunde hos J&F, selv om PVAS nå er vesentlig nærmere etter at de etablerte seg med flott butikk på Sørlandsentret.

Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Jeg har som @MAG500 handlet dyr rifle der, og det gikk for så vidt greit. Litt irritert over å føle meg oversett fordi flere bak disken stod og jabbet med en av de lokale, som bare var innom for å prate. Måtte også minne om avtalen for innskyting på deres eget anlegg, men det løste seg greit til slutt. Og jeg følte jeg gjorde en brukbar handel. Ellers har jeg vært innom for å kjøpe litt ladekomponenter i ny og ne, og når det er travelt kan det gå litt fort i svingene. J&F i Arendal har et meget godt utvalg, og kompetansen til de bak disken er bra. Men siden jeg bor på Sørvest-landet prøver jeg å støtte en av de lokale pusherne så godt jeg kan.

Edited by Sølvrev
Skrivefeil
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Jeg bor i Tromsø. Og kjøpte en brukt. Tikka 695 fra dem. En 3006 hundefører lengde sak

Den viste seg å være ubrukt. De prøvde og stoppe handelen , men siden jeg hadde fått pris på Mail. Fikk jeg kjøpe den for 6500kr. 
jeg solgte den fir 13000kr to år etter. 
De var fair med meg og jeg følte jeg var mer drittsekk. Har tatt kontakt med de flere ganger men har ikke kjøpt noe etterpå. De er vanskelig og overse. De har et enormt repertoar , selv for en fra Tromsø

Edited by Finito
Link to comment
Share on other sites

Er nå ikke noe fan av at man advarer folk om andre. Verken butikker/bedrifter eller mot andre mennesker!  Man bør generelt før man snakker la ordene gå igjennom tre porter. Er det sant? er det nødvendig? Er det snilt?

Ble en gang utsatt for et litt forstyrra kvinnemenneske som sa rimelig stygge ting om meg, det ga meg enorm lærdom om hvor farlig og hvor mye makt ord har. Nå spilte hun seg ut av seg selv etter hvert, men det var heftig mens det sto på.

Uansett....en sak har alltid flere sider. Jeg er lånerådgiver i bank...og joda har som alle andre gode og dårlige dager, og kan nok når man har dårlige dager ha behandlet folk mindre bra enn jeg burde. 

Har mine erfaringer med Jakt og Friluft selv, men å hive meg på en gapestokk mentalitet det vil jeg aldri gjøre!

Synes de har et sykt godt utvalg, tenker de til tider har myyye å gjøre, men de opptrer nå alltid hyggelig når man som i mitt tilfelle pga avstand alltid må ringe de.

Ta det no heller opp personlig i en mail eller i en samtale med den det gjelder på tlf. Å henge ut her synes jeg ikke så mye om..

  • Like 1
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

Jeg har også bra inntrykk av J&F. Har ikke hatt all verdens med dem å gjøre. Snakka litt på noen messer, vært innom butikken noen få ganger, handla litt på nett. De hadde noen bra tilbud på blakk fridag, så jeg hamstra litt kuler og ammo. De er snart det eneste stedet som har kuler på lager også.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

gordon setter skrev (28 minutter siden):

Er nå ikke noe fan av at man advarer folk om andre.

 

Det må man jo gjerne gjøre, hvis det er forsøk på bedrageri, eller lignende. Vi har jo "alternativ-bransjen" som omsetter for flere milliarder kroner, i alskens humbug-produkter (igjen, les den utmerkede "Kritisk tenkning"-tråden). Nylig ble en av landets mest kjente leger misbrukt i en bedrageri-annonse.

 

Men å gå ut med brask og bram, på basis av subjektiv oppfatning av enkletsaker, er ikke helt "kosher". Og særlig når det dreier seg om et selskap som blir omtalt, i positive vendinger, nærmest daglig, her på forumet.

 

Det skader jo ikke å være kritisk. En gang dro en mann rundt i ei bygd i Trøndelag, og solgte spekesild, mot forhåndsbetaling. Men ingen spekesild dukket opp, til de som hadde betalt fyren.

En av de som ikke hadde bitt på bløffen, spurte, med adskillig sarkasme i stemmen, en av de som hadde betalt:

"Ho va' vel' go', deinn der spikkjisilla du kjøft?"

"Ja", svarte han som var blitt lurt, "de' va eit go'e me a. Vi vart itj tørst tå a".

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jegermeistern skrev (2 minutter siden):

 

Det må man jo gjerne gjøre, hvis det er forsøk på bedrageri, eller lignende. Vi har jo "alternativ-bransjen" som omsetter for flere milliarder kroner, i alskens humbug-produkter (igjen, les den utmerkede "Kritisk tenkning"-tråden). Nylig ble en av landets mest kjente leger misbrukt i en bedrageri-annonse.

 

Men å gå ut med brask og bram, på basis av subjektiv oppfatning av enkletsaker, er ikke helt "kosher". Og særlig når det dreier seg om et selskap som blir omtalt, i positive vendinger, nærmest daglig, her på forumet.

 

Det skader jo ikke å være kritisk. En gang dro en mann rundt i ei bygd i Trøndelag, og solgte spekesild, mot forhåndsbetaling. Men ingen spekesild dukket opp, til de som hadde betalt fyren.

En av de som ikke hadde bitt på bløffen, spurte, med adskillig sarkasme i stemmen, en av de som hadde betalt:

"Ho va' vel' go', deinn der spikkjisilla du kjøft?"

"Ja", svarte han som var blitt lurt, "de' va eit go'e me a. Vi vart itj tørst tå a".

 

Joda enig. Tenker vi alle har sunn fornuft. Men følte her i denne tråden og de andre som ble lagt ut om det samme at det ble veldig feil.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Alle butikker kan gjøre feil, forskjellen mellom de gode og dårlige ligger i hvordan de retter opp.

 

Trådstarter har fått nytt våpen; at han skal ha kjøregodtgjørelse høres rart ut-postpakke er forlengst oppfunnet (og siden han fikk et våpen med riper tyder jo det på at det ble levert per post og ikke ble kjøpt over disk?).

 

 

Men nå er jo jeg så sær at jeg klarte å handle og får god service fra Winge da :-)

Edited by Chiefen.v-2
Link to comment
Share on other sites

En smule vittig at denne brukeren har tatt seg bryet med å opprette bruker utelukkende for å komme med 3 identiske sutrekommentarer ang J&F, for deretter å gå under jorda (så langt ihvertfall).

For min del forteller det litt når en kunde begynner å snakke om kjøregodtgjørelse osv. i forbindelse med slike saker.. Han er sikkert en byfis ;) 

Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)
tg1 skrev (1 time siden):

For min del forteller det litt når en kunde begynner å snakke om kjøregodtgjørelse osv. i forbindelse med slike saker.. Han er sikkert en byfis ;) 

 

Umulig!

Vi har bare elsparkesykler!

(dessuten vet ikke byfiser hva kjøregodtgjørelse, og annen kompangsjon, er fordi alle grenser er satt slik at byfiser ikke skal få noe..)

Edited by Torf
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Thomas.R skrev (På 15.5.2024 den 15.04):

Ikke fått kjøre godtgjørelse for turen mellom skien og Arendal som jeg har krav på for å bytte gevær (ifølge forbrukerrådet..)

 

Neida, så amatører er ikke Forbrukerrådet. Det meste du kan kreve i "transport" er postens satser. 

Link to comment
Share on other sites

Jegermeistern skrev (7 timer siden):

 

Det må man jo gjerne gjøre, hvis det er forsøk på bedrageri, eller lignende. Vi har jo "alternativ-bransjen" som omsetter for flere milliarder kroner, i alskens humbug-produkter (igjen, les den utmerkede "Kritisk tenkning"-tråden). Nylig ble en av landets mest kjente leger misbrukt i en bedrageri-annonse.

 

Men å gå ut med brask og bram, på basis av subjektiv oppfatning av enkletsaker, er ikke helt "kosher". Og særlig når det dreier seg om et selskap som blir omtalt, i positive vendinger, nærmest daglig, her på forumet.

 

Det skader jo ikke å være kritisk. En gang dro en mann rundt i ei bygd i Trøndelag, og solgte spekesild, mot forhåndsbetaling. Men ingen spekesild dukket opp, til de som hadde betalt fyren.

En av de som ikke hadde bitt på bløffen, spurte, med adskillig sarkasme i stemmen, en av de som hadde betalt:

"Ho va' vel' go', deinn der spikkjisilla du kjøft?"

"Ja", svarte han som var blitt lurt, "de' va eit go'e me a. Vi vart itj tørst tå a".

Det er noko som heiter, sunn skepsis.

Link to comment
Share on other sites

Hehe ja ja dere får si det dere vil.. og ja er en byfis👌

Greia var at jeg skulle kjøpe rifle for første gang og hadde sett meg ut kaliber 30 06..

Ble da gjort narr av 2 unge selgere og ble blandt annet fortalt at det var bare folk på 60+som skulle ha det så det var ikke noe vits, ingen kjøpte det lenger.. men hadde fortsatt lyst på det kalibret  etter veldig mye frem og tilbake så sa han selgeren ved siden av han jeg skulle handle av at herregud bare selg han 30 06 dritten så blir vi kvitt det med en frekk tone.. (fikk 308) så sto de der og gjorde narr av alle de spørsmåla mine rundt alt med rifle siden det var og er ganske nytt for meg det med rifle noe jeg mener også er ganske frekt for en selger og gjøre.(kanskje bare meg).. har jaktet med hagle i alle år så hadde en del av dem! Kanskje derfor? Ikke vet jeg.. hadde også sett for meg en svemko demper men det også ble bare tull.. da han sa at det ikke var noe vits å tenke på for det var og kaste penger siden hausken var det beste å jeg måtte bare ha det.. noe jeg ikke ville men ble en del satt ut av alt så ble hausken på meg!! (Greit nok min skyld)Sa også at jeg måtte ha et etui til og ha det i da gikk han bare bort og hentet et uten og ta meg med bort så jeg fikk se og  velge.. meg å kameraten min sto der begge 2 helt satt ut.. så ble jakt og friluft etui.. å så var det bære stropp som han også bare gikk og hentet  og sa alle brukte det.. men jeg ville ha Benelli siden jeg kjøpte Benelli lupo.. ble ikke det!!.. (det byttet jeg senere) han gikk bare bort og hentet som jeg ikke hadde egene meninger om noe.. som jeg også mener er rimelig frekt til en selger å være.. Rifla som jeg kjøpte og betalte 40 000kr for med kikkertsikte og demper var en utstillings vare med hakk og riper som jeg betalte full pris for.. og fikk da ikke med meg papirene eller verktøy og alt som følger med.. noe jeg ikke så før jeg kom hjem til skien og kikket ordentlig på geværet..litt satt ut og rett og slett litt deppa for hele opplevelsen i butikken! når jeg hadde lagt igjen 40000kr der mener jeg det er jævli frekt av selgeren.. det å selge et gevær med hakk og riper (lupo i tre).. mulig bare meg igjen.. tror nok også fleste her hadde tent på alle plugger da.. tokk da kontakt med forbrukerrådet pratet en del med dem og ble fortalt hva jeg hadde krav på blandt annet kjøre godtgjørelse for turen tilbake for og bytte utstillings geværet med et nytt.. noe jeg ikke fikk selv om det ble sagt i telefonen med sjefen i butikken når jeg ringte dagen etter og fortalte alt.. fikk kameraten min til og kjøre meg ned igjen siden jeg har mistet førerkortet for en stund😅. (Derfor jeg ville ha kjøre godtgjørelse.) kjørte ned igjen fra skien for og bytte gevær noen dager senere.. kjøpte da en neopod tofot men de hadde ikke adapter som passet geværet mitt så de skulle sende den uka etter.. greit nok betalte den så skulle de sende den i posten.. nå har det gått over 3 måneder fortsatt ikke mottatt noen adapter.. hver gang jeg ringer for og etterlyser den er det de samme unnskyldninger hver gang.. det er noe galt med forsendelsen og den kom ikke med.. etter 3 måneder med det samme begynner jeg og bli rimlig lei.. og ringer opp igjen får snakke med sjefen litt hissig vell å merke.. får jeg beskjed at det er pisspreik alt jeg kommer med og at den kommer når den kommer.. så hele opplevelsen i den butikken der er faen ikke noe jeg vil anbefale for noen når det er sånn dem behandling man får når man legger igjen 40000+kr i butikken..  

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Det er ingen tvil om at du har hatt en dårlig opplevelse, og jeg synes det er leit å lese om den. Men en sak har alltid to sider. Nå er din side grundig belyst, og jeg vet egentlig ikke om det har så mye for seg å få en tilsvarende fra J&F. Det jeg er rimelig sikker på er at denne postingen vil komme butikken for øret, så får vi se om det blir noen reaksjon. 

 

Jeg kan for øvrig legge til at den dyre rifla jeg kjøpte der for 4 år siden var kamret for .30-06, som i min verden er det beste valget blant standardpatronene for storvilt. Men så var jeg da godt over 60 da jeg kjøpte den😉. En ting er i hvert fall helt sikkert: om noen begynte å herse med meg over dette valget hadde jeg umiddelbart funnet utgangsdøra.

Edited by Sølvrev
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg tror endel slike selgere i bransjen tuller litt med kundene sine. Bruker litt humor og glimt i øye (dessverre ikke alle som forstår slik og blir krenket med engang). Var innom en butikk (skal ikke nevne navn) der en selger stod å viste frem den nye Sauer 505. Var ikke måte på hvor bra saker det var. Så han slenger bort til meg (jeg hadde aldri sett fyren før) "nå kan du selge det du har og kjøpe ei skikkelig rifle". Nå stod jeg der og hadde to valg. Jeg kunne bli fornærmet, eller jeg kunne svare han. Jeg valgte å svare. Svaret var følgende "Jasså, skyter jeg så mye bedre enn 10-15mm med den der? Det gjør jeg nemlig med min Remington 700 og mellomlegget på den og Sauern så har jeg nok til fabrikkammo i 10 år". Noen andre kunder i butikken lo når de hørte svarte mitt, og selgeren ble stille ;) Kommer fortsatt til å handle i den butikken, selv om jeg fikk en slik sleivkommentar. At det stortsett er folk over 60 som bruker .30-06 er jo ikke langt unna sannheten :P Fordelen med .30-06 slik jeg ser det er du får masse gode våpen rimeligere på finn og i butikkene enn om du velger samme modeller i 308 win og 6,5x55, pluss mange av de er eid av slike 35 skudd i året skyttere og er ikke "oppbrukt" :D

 

Ellers vil jeg si jeg handlet fra J&F Arendal her om dagen. Sendte en mail med spørsmål mandag. Fikk svar tirsdag. Svarte på den og sendte det de ønsket av dokumentasjon. Pakke ble sendt onsdag og var fremme her på torsdag. Helt perfekt i min bok 👍

Link to comment
Share on other sites

Skrueråmuttere skrev (8 timer siden):

 

Neida, så amatører er ikke Forbrukerrådet. Det meste du kan kreve i "transport" er postens satser. 

Hehe du får ringe forbrukerrådet å høre da vettu kanskje du lærer noe nytt🫡

Link to comment
Share on other sites

tg1 skrev (9 timer siden):

En smule vittig at denne brukeren har tatt seg bryet med å opprette bruker utelukkende for å komme med 3 identiske sutrekommentarer ang J&F, for deretter å gå under jorda (så langt ihvertfall).

For min del forteller det litt når en kunde begynner å snakke om kjøregodtgjørelse osv. i forbindelse med slike saker.. Han er sikkert en byfis ;) 

Har andre ting og gjøre enn å sitte her inne å gape hele dagen😂 og bor på småbruk i skien men kan vell kalle meg en byfis bor bare 5min fra byen👌

Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)
Thomas.R skrev (15 timer siden):

Hehe ja ja dere får si det dere vil.. og ja er en byfis👌

Greia var at jeg skulle kjøpe rifle for første gang og hadde sett meg ut kaliber 30 06..

Ble da gjort narr av 2 unge selgere og ble blandt annet fortalt at det var bare folk på 60+som skulle ha det så det var ikke noe vits, ingen kjøpte det lenger.. men hadde fortsatt lyst på det kalibret  etter veldig mye frem og tilbake så sa han selgeren ved siden av han jeg skulle handle av at herregud bare selg han 30 06 dritten så blir vi kvitt det med en frekk tone.. (fikk 308) så sto de der og gjorde narr av alle de spørsmåla mine rundt alt med rifle siden det var og er ganske nytt for meg det med rifle noe jeg mener også er ganske frekt for en selger og gjøre.(kanskje bare meg).. har jaktet med hagle i alle år så hadde en del av dem! Kanskje derfor? Ikke vet jeg.. hadde også sett for meg en svemko demper men det også ble bare tull.. da han sa at det ikke var noe vits å tenke på for det var og kaste penger siden hausken var det beste å jeg måtte bare ha det.. noe jeg ikke ville men ble en del satt ut av alt så ble hausken på meg!! (Greit nok min skyld)Sa også at jeg måtte ha et etui til og ha det i da gikk han bare bort og hentet et uten og ta meg med bort så jeg fikk se og  velge.. meg å kameraten min sto der begge 2 helt satt ut.. så ble jakt og friluft etui.. å så var det bære stropp som han også bare gikk og hentet  og sa alle brukte det.. men jeg ville ha Benelli siden jeg kjøpte Benelli lupo.. ble ikke det!!.. (det byttet jeg senere) han gikk bare bort og hentet som jeg ikke hadde egene meninger om noe.. som jeg også mener er rimelig frekt til en selger å være.. Rifla som jeg kjøpte og betalte 40 000kr for med kikkertsikte og demper var en utstillings vare med hakk og riper som jeg betalte full pris for.. og fikk da ikke med meg papirene eller verktøy og alt som følger med.. noe jeg ikke så før jeg kom hjem til skien og kikket ordentlig på geværet..litt satt ut og rett og slett litt deppa for hele opplevelsen i butikken! når jeg hadde lagt igjen 40000kr der mener jeg det er jævli frekt av selgeren.. det å selge et gevær med hakk og riper (lupo i tre).. mulig bare meg igjen.. tror nok også fleste her hadde tent på alle plugger da.. tokk da kontakt med forbrukerrådet pratet en del med dem og ble fortalt hva jeg hadde krav på blandt annet kjøre godtgjørelse for turen tilbake for og bytte utstillings geværet med et nytt.. noe jeg ikke fikk selv om det ble sagt i telefonen med sjefen i butikken når jeg ringte dagen etter og fortalte alt.. fikk kameraten min til og kjøre meg ned igjen siden jeg har mistet førerkortet for en stund😅. (Derfor jeg ville ha kjøre godtgjørelse.) kjørte ned igjen fra skien for og bytte gevær noen dager senere.. kjøpte da en neopod tofot men de hadde ikke adapter som passet geværet mitt så de skulle sende den uka etter.. greit nok betalte den så skulle de sende den i posten.. nå har det gått over 3 måneder fortsatt ikke mottatt noen adapter.. hver gang jeg ringer for og etterlyser den er det de samme unnskyldninger hver gang.. det er noe galt med forsendelsen og den kom ikke med.. etter 3 måneder med det samme begynner jeg og bli rimlig lei.. og ringer opp igjen får snakke med sjefen litt hissig vell å merke.. får jeg beskjed at det er pisspreik alt jeg kommer med og at den kommer når den kommer.. så hele opplevelsen i den butikken der er faen ikke noe jeg vil anbefale for noen når det er sånn dem behandling man får når man legger igjen 40000+kr i butikken..  

Jeg sier ikke at ikke dette er din oppfatning av situasjonen, men jeg sliter big-time med å kjøpe dette. For meg virker det som du har tolket alt som er sagt og gjort på verst mulig måte med negativt fortegn.

 

Jeg har tilbrakt sykt mye tid hos Jakt & Friluft i Arendal gjennom mange, mange år. Til konas frustrasjon. I perioder så har jeg omtrent vært innom hver uke. Jeg har sikkert kjøpt over 25 våpen der gjennom årene, masse optikk, klær, ammunisjon, ladekomponenter, reimer, etuier, dempere, ladeutstyr, dill og dall og haugevis av nødvendige og unødvendige saker. 

Man skal behandles likt uansett om man handler for 20kr eller 200.000kr, og uten å gjøre dette til en pissekonkurranse så har jeg for lengst passert millionbeløp.

 

Jeg har aldri, aldri, aldri hatt opplevelser slik du beskriver. Det virker i mine øyne omtrent usannsynlig. Høres ut som absolutt alt som kan gå galt har gått galt på en og samme tur. 

Som jeg innledet med å skrive så sier jeg ikke at ikke dette er din oppfatning av situasjonen, men som @Rugerdud skrev ovenfor her så lurer jeg på om du overhode ikke har klart å oppfatte humor, spøk og moro. Jeg har kjøpt både 30-06 og andre mye særere kaliber der, og jeg har aldri fått negative kommentarer eller noe i nærheten av det som skrives her.

Nå vil jeg påstå at jeg kjenner alle som jobber der og tonen er fleipete og morsom. Ta ting som en spøk og ikke bli krenket sier nå jeg.

 

Joda, jeg har også opplevd at ansatte har gått til en hylle for å hente et produkt jeg etterspør, men jeg har aldri oppfattet det som annet enn et forsøk på god service og et ønske om å hjelpe med å finne et produkt for deg. Det er jo bare å bli med bort å se på varen? Så kan man diskutere å komme med innspill?

Faktisk i fjor høst var jeg borte i nesten identisk situasjon som du nevner med våpenreima.

Jeg har alt for mange våpen, og jeg begynte å bli lei å av å flytte våpenreimer mellom våpen. Noen ganger glemte jeg reimene. Så jeg tenkte nå gjør jeg en opptelling, og så kjøper jeg 4-5 reimer til så har jeg faste reimer på hvert våpen og slipper denne byttingen.

Har en Beretta hagle og hadde som deg tenkt å ta en Beretta reim til denne. Han som betjente meg gikk bort å hentet en helt annen reim (tror det var denne: https://www.jaktogfriluft.no/jakt/vapentilbehor/vapenreimer/schou-reim-nylon)
Jeg sa jeg hadde tenkt meg en Beretta reim til en Beretta hagle, men så argumenterte han for hvorfor han anbefalte denne enklere til under halv pris. Han spurte hvordan jeg brukte haglen, om jeg bar den mest over skulder eller i hendene. Jeg bruker denne haglen stort sett til støkkjakt og bærer den hele tiden i hendene. Da hadde han et godt poeng at jeg ikke trenger en stor, polstret reim når jeg nesten aldri har den på skulderen. Bedre med en enkel, tynn reim som ikke er i veien. Jeg måtte si meg enig å kjøpte heller den. Faktisk slo han av nesten halve prisen og jeg tror jeg kun gav 160kr for reima.
Et godt innspill fra betjeningen. Jeg setter pris på deres erfaringer og innspill.

Det er jo bare å åpne munnen hvis man er uenig eller lurer på noe? I stedet fra å kikke i gulvet, holde kjeft, og så gå hjem å furte bak tastaturet. De er voksne, profesjonelle folk som tåler at man sier dem i mot eller diskuterer. Det er faktisk en fornuftig måte å handle på hvor man kan snakke sammen om hva utstyr skal brukes til å hva som anbefales. Det hender jo de har gode innspill 😉

Edited by Bartemannen
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

For det første..Jakt & Friluft er jo en av de svært få gjenværende seriøse våpenbutikkene i Norge..

 

Jeg har handlet mye der...og tror trådstarter har misforstått litt av sjargongen i butikken..de prøver å ha en litt fleipete tone til tider..de blir vel lei av de samme spørsmålene i eninga også kanskje.. Forøvrig svarer jeg med samme mynt og det går hjem.. 😁  PS - Jeg har passert 60..

 

Kjøpte 3 pakker .470 Nitro Express der her om dagen..hvilke annen våpenbutikk i Norge har det på lager..??

 

Jeg har for vane å gå nøye over våpen jeg kjøper, kanskje trådstarter bør vurdere det samme..?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har bare god erfaring, Tore var veldig hjelpsom over epost, fikk våpenpakke m god pris på børsemakertjenester og godt utført arbeid etter forespørsel.

Virker jo "nesten" som om "noen" har stått opp på feil fot, og mistolket ting/ikke skjønt litt køddete tone.

 

Er for øvrig av den typen som syns det blir tidvis litt for mye pjatt og jaktskrøner når jeg skal ha noe konkret og ikke gidder stå og høre på alskens utlegg om villsvinjakta i Tsjekkia i 2008 eller hvor mye de syns politikerne suger eller at jaktkompisen ble skjelt ut av bærplukker eller wtf. Akkurat den der "griseprat og præhæhæ" i en time klarer jeg meg foruten - dog uten at jeg lager tråder hvor jeg henger ut navngitte bedrifter..

 

Ole

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

18 hours ago, Rugerdud said:

Jeg tror endel slike selgere i bransjen tuller litt med kundene sine. Bruker litt humor og glimt i øye (dessverre ikke alle som forstår slik og blir krenket med engang).

 

Akkurat derfor er det viktig å kunne lese kunden, man må som selger prøve seg frem til hva som er rett sjargong med den enkelte kunde og der har vi gjerne skillet på en god og dårlig selger.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

pondoro skrev (2 timer siden):

For det første..Jakt & Friluft er jo en av de svært få gjenværende seriøse våpenbutikkene i Norge..

 

Jeg har handlet mye der...og tror trådstarter har misforstått litt av sjargongen i butikken..de prøver å ha en litt fleipete tone til tider..de blir vel lei av de samme spørsmålene i eninga også kanskje.. Forøvrig svarer jeg med samme mynt og det går hjem.. 😁  PS - Jeg har passert 60..

 

Kjøpte 3 pakker .470 Nitro Express der her om dagen..hvilke annen våpenbutikk i Norge har det på lager..??

 

Jeg har for vane å gå nøye over våpen jeg kjøper, kanskje trådstarter bør vurdere det samme..?

Sannsynligvis de pakkene jeg bestilte og aldri fikk 😁😁😉👍

Link to comment
Share on other sites

Har handlet hos disse siden tidlig 2000-tallet. Kun handlet fysisk i butikken et par ganger - og det ila de siste 13 årene. Har handlet mye via nett. I alle sammenhenger har jeg blitt møtt med god kundeservice, hyggelige ansatte og rask ekspedering. Handlet 4-5 våpen der og mye annet. (Har heldigvis flere dører i huset - så ting kan smugles inn bakvegen, og de fleste leveranser på posten kommer i grå esker...kona ser ikke så godt forskjell på grønne tikka T3 litt ss i ulike kalibere). Sjelden noe blir feil, og dersom noe ikke passer (eksempelvis montasjer jeg har tatt ut/ bestilt) har vært for høye, varer har vært feilpakket (veldig sjeldent) har de fikset opp asap etter en høflig linje til de på e-post. Stoler på de, og opplever at de stoler på meg som kunde.

 

Trådstarter har åpenbart hatt en dårlig opplevelse med forhandleren. Uten å spekulere i faktum, vil jeg bare nevne at god kommunikasjon er viktig for relasjonsbygging i mange sammenhenger, og i livets faser -herunder våpenhandel - er det ikke gitt at det blir "match" mellom absolutt alle som forsøker å kommunisere med hverandre. Mulig det er noe av dette som ikke har vært på plass mellom partene i forbindelse med handelen her,- who knows...har kun hørt den ene sidens forklaring.

 

Uansett er det mest ryddig av trådstarter eller andre som er misfornøyde med ting som leveres å ta slikt direkte med forhandler, event. søke råd hos 3. part (forbrukermyndigheter/ andre som ofte kan vurdere saken litt mer "objektivt" enn en selv har evne til) når en står i en slik situasjon. Å legge ut poster som dette på Kammeret gagner verken kunde som føler seg forsmådd eller allment aksepterte seriøse forhandler(e) som vi må være happy med at faktisk fortsatt "gidder" å holde på i bransjen.

 

Til sist vil jeg ønske kunden/ trådstarter lykke til med sin 30-06 - det var også samme kaliber jeg sist handlet hos denne forhandleren - topp kaliber det.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Skjønner frustrasjon hvis han har snakket med daglig leder i ettertid og ikke kom igjennom der.En børse og utstyr for 40k er veldig mye penger. Men når man vet at det er et utstillingsvåpen finnes det skrammer, rent mekanisk skal jo det selvsagt fungere 100%. Men dette bør jo gåes over før en forlater butikken.

 

Har hatt en reklamasjon på en elektrisk kruttvekt der, og de kontaktet meg om jeg ville ha nytt produkt eller noe annet.Full service.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er delvis enig med TS på noen områder. Mitt første riflekjøp var og hos J&F, hvor jeg også endte opp med en utstillingsrifle med rust og riper som jeg først så når jeg kom hjem dessverre. De tok ikke ansvar for det i ettertid, da de mente at dette måtte ha kommet i løpet av helgen jeg hadde hatt rifla hjemme, selv om den kun hadde stått i våpenskapet. Jeg spurte i butikken om jeg heller kunne få en lagervare, men «de hadde nettopp hengt denne opp på veggen» var svaret da. Turte ikke helt å si noe på det da, som ung og fersk, selv om jeg kanskje burde stått mer

på mitt. Mye av de samme kjøpserfaringene om «du må ha ditt og datt» gikk også jeg, litt dum og kunnskapsløs, på. Det er veldig flinke selgere som jobber der, og en del av å være flink selger er å være «passelig» på å få solgt. For noen kan det virke for mye, for andre helt passelig.
 

Etter jeg har lest meg mer opp, og kjøpt og solgt litt, har jeg etter hvert begynt å handle der igjen. Stort sett vært greit fornøyd med kjøpene jeg har gjort der de siste årene, og har det vært kluss har de alltid ordnet opp etter litt frem og tilbake på alt utenom første riflekjøpet mitt.

 

Det finnes både bedre og verre steder å handle synes jeg, men det med J&F er at de merkverdig ofte kan selge ting en god del billigere enn andre kan og har en del på lager. Det gjør de vanskelige å unngå å handle med, etter min mening.

 

Det med folk som er der bare for å prate ser jeg nesten hver gang jeg er innom, men har aldri opplevd å bli «glemt» av den grunn. Er bare å spørre høflig om jeg kan få hjelp, så dukker det alltid en opp som har både tid, kunnskap og mulighet.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Grei nok sjappe til småhandel og forbruksvarer ettersom dei har stort utvalg, service og behjelpelighet er litt ymse.

Har prøvd tre gonger å få dei i tale når eg har eit ønske på våpenfronten. Virker som dei ikkje klarer å skille mellom kunder som vil kjøpe og kunder som drømmer om å kjøpe. Mulig dei søker volum og skyver vekk det som krever litt ekstra innsats frå selger.

Har vel brukt 10000 i denne sjappa, dei kunne solgt for 100000 men det er det andre forhandlere som har fått gleden av 😂

 

Edited by tussehaugen
Link to comment
Share on other sites

 

For mange år siden kjøpte jeg en Sako 75. Dealen var at det skulle følge med Optilock. Dessverre var det bare en muntlig avtale. Har kjøpt en del annet der, blandt annet Crispi Titan som hadde lekkasje, der gikk prosessen med å bytte til Alfa Rype smertefritt.

Link to comment
Share on other sites

Fra J&F har jeg kjøpt de fleste våpen opp gjennom tiårene. De har god tolleranse til det spesielle man ønsker og får også tak i det. Våpen og annet utstyr til bytte kan vel etter avtale sendes fraktfritt for kunden, eller?

Link to comment
Share on other sites

RookieSør skrev (På 18.5.2024 den 16.43):

Jeg er delvis enig med TS på noen områder

Man kan ikke gjøre som ts i noen vendinger uansett. Men jeg forstår hva du mener. 
optette en ny profil kun for å svartmale en bedrift som har mange ansatte. Uten at de kan forsvare seg. Egentlig mener jeg dette skulle vært moderert bort. At man stiller spørsmålstegn med opplevelser er greit nok. Men hans post er ren svartmaling. 
Jeg hadde som sagt en disputt med de hvor de ga seg. Jeg ser at de dukker opp hver gang jeg googler på våpen og utstyr. Så i mine øyne er de viktig når det kommer til tilgang. 

Link to comment
Share on other sites

Polardego skrev (7 timer siden):

Dessverre var det bare en muntlig avtale.

 

Å, den der er kjedelig. 

Butikker som ikke vedkjenner seg muntlige avtaler sier enten at de driter i loven ("vi hadde en avtale, men den gjelder ikke"), eller at kunden ljuger ("vi hadde ingen slik avtale"). 

Link to comment
Share on other sites

Eg er nok ikkje den største kunden hjå Jakt & Friluft, men eg har lagt igjen ein del tusen der likevel gjennom åra. Og eg har nesten utelukka hatt gode erfaringar. Det einaste som kan nemnast, som til slutt endå godt likevel, er at dei gjorde ein feil når dei skulle gjenge eit Blaserløp for meg. Dei hadde to løp i same kaliber inne samtidig, der eine skulle kappast og gjengast, og mitt skulle berre gjengast. Dei enda opp med å kappe .223-løpet mitt 10cm før gjenging, og dei innrømde raskt feilen før dei sendte det i retur til meg. Eg ville ikkje lage noko styr, og sa det gikk greitt. Eg hugsar ikkje om eg fekk noko avslag på prisen eller noko slikt, men eg var i alle fall godt nøgd med resultatet, og rifla fekk ein fin balanse med det kortare løpet. Jobben var gjort skikkeleg óg.

Elles så har eg gjort nokre gode kjøp der, både under auksjonane dei hadde tidlegare, og elles på Leupold-optikk og Hornady-kuler, som tidlegare var fornuftig prisa. No har det meste stege betydeleg i pris, men det har det alle stadar, men eg tykkjer framleis dei har konkurransedyktige prisar på det meste.

Link to comment
Share on other sites

Skrueråmuttere skrev (1 time siden):

sier enten at de driter i loven ("vi hadde en avtale, men den gjelder ikke"), eller at kunden ljuger ("vi hadde ingen slik avtale"). 

eller så har de glemt det. Jeg glemmer stadig ting.

eller så er avtalen gjort med en person, og en annen vet kanskje ikke om avtalen? Mange som jobber der.

Kan være mange forklaringer.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har handla ganske mye på J&F, og tør ikke tenke på hvor mye penger det dreier seg om. Handler stort sett på nett. Oppstår det feil med at de ikke har ting på lager e.l. så er de flinke til å ringe for å gi beskjed eller tilby alternativer. Og de sender ofte med noe ekstra i pakkene, og gnien som jeg er så blir jeg så klart veldig fornøyd da. Så har lite å utsette på de. Men som mange andre, så har de en tendens til å justere opp prisene i god tid før de skal kjøre tilbud, slik at tilbudet ser bedre ut enn det egentlig er. Eller så gar at "tilbudet" egentlig er den vanlige prisen. Men følger man litt med så ser man fort det. Det har uansett mange gode tilbud med jevne mellomrom.

I det daglige er jeg sjølstendig næringsdrivende, og jeg kan skrive under på at det er mange forskjellige typer man skal forholde seg til. Den mest hyggelige og imøtekommende kunde kan bli et rasshøl for den minste ting. Noen ganger kan det virke som at noen bruker den taktikken for å få prute på prisen i etterkant, sjøl om varen eller jobben er utført og levert etter avtale. Heldigvis er disse sjeldne, men det forekommer. Nå påstår jeg naturligvis ikke at trådstarter er slik, men en sak har alltid minst 2 sider.

Uansett så har ikke jeg noen problemer med å anbefale J&F til andre, i likhet med sikkert 99% av de andre jeg handler med.

 

Link to comment
Share on other sites

Har handlet alt fra våpen til fiskeutstyr/tur/jaktklær fra den bedriften siden tidlig 2000. Får jeg en litt "småfrekk" bemerkning så smeller jeg en i retur å så ler vi. Har fått feil flere ganger. Dem har hver gang rettet opp. Og kompensert.. 

Link to comment
Share on other sites

Finito skrev (18 timer siden):

...... svartmale en bedrift som har mange ansatte. Uten at de kan forsvare seg.....

Nja, jeg er (som tidligere nevnt) rimelig sikker på at denne tråden nå er (godt?) kjent for J&Fs ledelse. Om det har noe for seg å kommentere TS' posting er jeg svært usikker på. Men en generell kommentar som f.eks. at "vi ønsker ikke å kommentere enkeltsaker på et åpent forum, men vi vurderer alle tilbakemeldinger fra kundene våre for å se hvor vi kan forbedre oss" hadde nok neppe vært til skade?

 

Edit: Hvis J&F var min bedrift ville jeg ved en passende anledning gått gjennom alle kommentarene i denne tråden sammen med de ansatte. Enkelte kan kanskje bortforklares med kranglete kunde og legges i arkiv 13, men jeg er overbevist om at noe bør tas tak i. Det som skiller de beste forhandlerne fra de andre er jo nettopp hvordan de håndterer sakene der ikke alt har gått helt på skinner.

Edited by Sølvrev
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har ingenting imot konstruktiv kritikk som kommer som følge av denne trådstarter. 
at J&F har noe og forbedre er helt klart. I grunnen så har tråden nå blitt mer nyansert og man har som kunde fått nyttig info. 
Tråden er blitt så lang nå at det tar tid og lese igjennom. 
 

Sølvrev skrev (2 timer siden):

Hvis J&F var min bedrift ville jeg ved en passende anledning gått gjennom alle kommentarene i denne tråden sammen med de ansatte

Dette er jeg veldig enig i. De har hvis man skal tro på alle i tråden tapt flere hundre tusen i forglemmelser og slarkete  kunde håndtering. 
Akkurat det har de fortjent etter mitt syn. Om det er forglemmelser så er det for mange til og unnskyldes. Er det arroganse. Vel da sliter de

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...