Jump to content

Igjen et alvorlig ulykke med Blaser R93 i Portugal


Guest

Recommended Posts

Snodig tilnærming til sikkerhet i forrige innlegg.

Det som ikke angår en selv osv...

Man skal tydeligvis ikke påpeke åpenbare svakheter i denne konstruksjonen før man er en "sytpeis".

For mange slike tilfeller med våpentypen til at det bare er tilfeller etter min mening.

Link to comment
Share on other sites

Blaser er bannlyst på vårt jaktlag, da det ble et for mye ettersøk pga andre, tredje, fjerde osv skudd ikke gikk av, som nok er den andre virkningen av det problemet som er med at de børsene kan eksplodere.
Det sier vel en god del mere om jaktlaget- enn det gjør om Blaser ;-)
Link to comment
Share on other sites

Det var vel dagens mest produktive kommentar... Hva du har lyst til å bruke i stedet for blaser er vel riv rav ruskendes likegyldig for meg og sikkert andre?

 

Jeg fatter ikke hvorfor det alltid kommer en ny tråd som dette hver gang noen finner en ulykke som omhandler blaser på nettet?

 

Er større sannsynlighet for å bli skadet i en trafikkulykke enn å bli skadet av en Blaser! Kan ikke de som har Blaser få ha Blaser så får resten av dere som ikke vil ha blaser finne noe annet å eie, uten å surmule over det her inne?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Personlig så synes jeg at det er fint at folk legger ut info om våpen som det kan være problemer med.

Kansje akkurat slik informasjon som er tunga på vektskåla ved kjøp av ny rifle!

Så lenge det holdes på ett saklig nivå og ikke idioterklærer eierne av rifletypen!

Link to comment
Share on other sites

Det handler ikke om sjalusi, for min del i hvertfall, da jeg har flere våpen som koster langt mer enn en ei Blaser :winke1:

 

Om folk vil, så for all del må de kjøpe denne her og bruke:

RearGun.jpg

 

Men da vil jeg ikke stå bak, akkurat som at jeg ikke liker å ligge ved siden av noen med Blaser på skytebanen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er "misunnelig" på Blaser eiere.

 

Aner ikke hvor mange ganger jeg nesten har kjøpt en R97 eller R8, men jeg tør simpelt hen ikke.

 

Har en Sauer 202 hvor jeg ikke bruker system-biten fordi det er så styr å måtte dra på skytebanen å sjekke/skyte inn igjen hver gang man bytter løp.

 

Har så utrolig lyst på et Blaser system med optikk festet på løpet, men som sagt: tør ikke legge ansiktet mitt bak en retrekker.

Link to comment
Share on other sites

Hver gang det stilles spørsmålstegn ved sikkerhet til Blåser R93 så hopper Blasereiere i skyttergraven.. :wink:

 

Et våpen uten noen form for passiv beskyttelse sender sluttstykket i ansiktet på skytteren. Dette har vist seg flere ganger.

Som forsvar for risikoen vises det til andre sjanser vi tar, f.eks. bil. Ganske håpløst! Alternativet til bil finnes ikke for mange, men alternativer til R93 finnes i fleng..

 

Selv kunne jeg aldri tenkt meg R93 eller R8, pengene er ikke problemet, men jeg stoler ikke på konseptet som beviselig har feilet ganske mange ganger nå.

 

Blaser har jeg imidlertid i skapet, ei K95. Her har Blaser laget et virkelig trygt våpen! :-)

 

Jeg synes det er bra at man får er kritisk lys på de våpenkonstruksjonene som beviselig utgjør risiko for personskade!

Link to comment
Share on other sites

Som forsvar for risikoen vises det til andre sjanser vi tar, f.eks. bil. Ganske håpløst! Alternativet til bil finnes ikke for mange, men alternativer til R93 finnes i fleng..

...Jeg synes det er bra at man får er kritisk lys på de våpenkonstruksjonene som beviselig utgjør risiko for personskade!

 

Det er faktisk en del biler som ikke er lovlige å kjøre på veien her i landet. Moderne Biler konstrueres for å redusere skadene på fører og passasjerer ved ulykker, det samme kan ikke sies om alle våpen....

Link to comment
Share on other sites

Mye av utfordringen ligger i sammenblanding og følelser. Og ja, det har vært noen dokumenterte sprengninger med R93, men ingen på R8. Derav kortslutningen med at alle Blasere er livsfarlige. Håper vi kan holde diskusjonen på et nivå det sak blir diskutert (R93). Det er synd om potensielle kjøpere vegrer seg for R8 pga sammenblanding med R93-problemene.

Og ja, jeg har flere R8 og skyter mye, uten å bekymre meg. Dog bruker jeg alltid skytebriller på banen etter hylsespreng på Brno-kombien for mange år siden :-)

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Vist du fyrer av r93 en uten å ha sluttstykker skikkelig i lås, så lager tennåla ofte merke i tennhetta, derfor kan skuddet gå av uten at låsklskkene på sluttstykker er skikkelig i lås, som ikke er bra.

 

Har gjort dette på r8en min et par ganger, men der blir det bare klikk

Link to comment
Share on other sites

Ifølge Vapentidningen (tror jeg det var) er konstruksjonen på R93 sånn at låsingen kan oppheves av trykk på avveie, dvs. hylsesprenging.

 

Vapentidningen nr 4, 2015.

Bra artikkel med tydelige skisser av låsemekanismen som viser hva som "kan" oppstå ved overtrykk.

Link to comment
Share on other sites

Som Skarvekongen lurer jeg også på om det finnes dokumenterte ulykker med R8, og hva som er grunnen til at man ikke heller kan stole på R8, som har et kraftigere og mekanisk forbedret bolthode (som nevnt over mht. hvordan den låser)? -Hvorfor skriver flere i denne tråden, direkte eller indirekte, at både R8 og R93 er like upålitelige/farlige? Hvis det finnes statistikk eller dokumenterte hendelser som beviser at R8 er et farlig og upålitelig våpen så skal jeg mer enn gjerne endre mitt syn på Blaser sin rettrekkermekanisme generelt sett og selvsagt se begge modellene under ett.

Link to comment
Share on other sites

Statistikk er noe for seg selv og stemmer i flere tilfeller svært lite overens med hva folk tror. -Mange tror de kan vinne i Lotto :wink: Det er derfor omsetningen på pengespill er så stor...og det er den samme troen som gjør et knippe hendelser til noe almenngyldig.

Link to comment
Share on other sites

Sjansen er nok 10 000 ganger større for å få sluttstykket i fleisen fra en Blaser

enn å vinne 7 rette i lotto.

Men jeg satser nok på lotto likevel jeg. :mrgreen:

 

At ikke den rifla er trukket fra markedet for lenge siden er en skandale.

Link to comment
Share on other sites

Tja. Vinnersjangsen på å få 7 rette på en rekke i lotto er 1:5379616. I følge norsk tipping.

Hvis det er produsert. 200000 rifler og 20 av dem har eksplodert. Så har en av 10000 feilet :) Men sannsynligheten blir ikke 1:10000 på å få sluttstykket i hodet. Da må de som har sviktet, gått på første skuddet. Noe de neppe har gjordt. Men man kan si at hvis man skyter mye er sansynligheten 1:10000 på at den en gang kan komme til å svikte :)

 

Sent fra min D5803 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Der har mig bekendt ALDRIG været en tilsvarende ulykke med Blaser R8.

Denne model er fuldtud mindst lige så sikker som alle andre gode rifler.

Samtlige de potentielle problemer som er blevet påpeget på R93 siden ca år 2003 hvor den første tilbagekaldelse af Offroadmodellen kom er blevet rettet på R8

 

Desværre bringer den sidste sprængning i Portugal nu antallet op på 12+ hvor der har været meget alvorlige og ret identiske hovedskader, i forbindelse med sprængning af R93.

 

Jeg tror ikke man bør være så skeptisk overfor oplysninger på Lutz Møllers side. For tro mig. Hvis der bare fandtes et gran af usandhed, ville Blaser sagsøge ham i det uendelige. Og han ville hurtigere end "dårlig maga" blive dømt til at fjerne det. Samtidig med at han ville skulle betale langt mere end han ejer i erstatning.

Udfra at informationerne stadig er tilgængelige, og efter over 14 år. Er der rimelig begrundelse for at de er rimeligt troværdige.

Link to comment
Share on other sites

Ca like skummelt som Krag-Jørgensen?

Krag-Jørgensen var i bruk som både armevåpen og konkurransevåpen i 100 år, kan du dokumentere noen alvorlige ulykker der personer har blitt drept eller alvorlig skadet ved bruk av korrekt ammunisjon?

Kragen var et sikkert våpen, så ikke bland den inn i denne debatten.

Link to comment
Share on other sites

Som Skarvekongen lurer jeg også på om det finnes dokumenterte ulykker med R8, og hva som er grunnen til at man ikke heller kan stole på R8, som har et kraftigere og mekanisk forbedret bolthode (som nevnt over mht. hvordan den låser)? -Hvorfor skriver flere i denne tråden, direkte eller indirekte, at både R8 og R93 er like upålitelige/farlige? Hvis det finnes statistikk eller dokumenterte hendelser som beviser at R8 er et farlig og upålitelig våpen så skal jeg mer enn gjerne endre mitt syn på Blaser sin rettrekkermekanisme generelt sett og selvsagt se begge modellene under ett.

 

Tror ikke så mange hadde hivd seg over en Lada modell 2(eksmpel) uansett om den var gullende god.. Dette pga. hvordan man kjenner modell 1. Og sette R8 i samme bås som R93 blir feil, men att folk styrer unna R8 pga. erfaringer gjort rundt R93 er vel helt naturlig..? Min først bil var en 83 mod WV, og senere en 81 mod Opel. Jeg er fullstendig klar over att disse to bilene sier minimalt eller ingenting om hvordan WV og Opel er i dag, men jeg styrer unna merkene uansett..

 

 

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Uansett hva som forårsaker våpensprengning kan man i overført betydning se på alle mekanismer som en "granat med rettet hulladning". Hvis man i den sammenheng ser på R93/R8 sammenliknet med feks Browning BAR/Remington 7400 er det ingen tvil om at ved eksplosjon er "hulladningen" rettet mot hodet på skytteren med R93/R8 mens man vil miste fingre/hender med BAR/Rem7400.

Link to comment
Share on other sites

Som Skarvekongen lurer jeg også på om det finnes dokumenterte ulykker med R8, og hva som er grunnen til at man ikke heller kan stole på R8, som har et kraftigere og mekanisk forbedret bolthode (som nevnt over mht. hvordan den låser)? -Hvorfor skriver flere i denne tråden, direkte eller indirekte, at både R8 og R93 er like upålitelige/farlige? Hvis det finnes statistikk eller dokumenterte hendelser som beviser at R8 er et farlig og upålitelig våpen så skal jeg mer enn gjerne endre mitt syn på Blaser sin rettrekkermekanisme generelt sett og selvsagt se begge modellene under ett.

 

Tror ikke så mange hadde hivd seg over en Lada modell 2(eksmpel) uansett om den var gullende god.. Dette pga. hvordan man kjenner modell 1. Og sette R8 i samme bås som R93 blir feil, men att folk styrer unna R8 pga. erfaringer gjort rundt R93 er vel helt naturlig..? Min først bil var en 83 mod WV, og senere en 81 mod Opel. Jeg er fullstendig klar over att disse to bilene sier minimalt eller ingenting om hvordan WV og Opel er i dag, men jeg styrer unna merkene uansett..

 

 

Aannerud

 

Folk får gjerne styre unna av gammel vane/la være å tro på fremskritt eller tro at teknologien hos produsentene ikke utvikles. Det jeg etterspør er om de kan begrunne deres påstand om at R8 er like farlig.

Link to comment
Share on other sites

Det er svjv ingen tilsvarende hendelser med R8, og mekanisk er de ankepunktene man kan finne på R93 også utbedret. Så det er ingen grunn til å anta at R8 skal være utrygg. Men jeg forstår at folk velger bort Blaser, det er vanskelig å ha full tillit til merket når de ikke vil innrømme feil på R93.

 

Når det gjelder risikovurdering er jeg enig i at man ikke skal være helt hysterisk. Å bruke en R93 er ikke som å sjonglere haier med føkkings lasere på hodet. Turen til og fra banen er kanskje en større risiko, men samtidig er risikoen med R93 også helt unødvendig. Den representerer et tilbakeskritt når det kommer til sikkerhet, ikke en forbedring som man burde kreve med et hvert nytt design.

Link to comment
Share on other sites

Selv kunne jeg aldri tenkt meg R93 eller R8, pengene er ikke problemet, men jeg stoler ikke på konseptet som beviselig har feilet ganske mange ganger nå.

Har det skjedd tilsvarende ulykke med R8? Link til dette?

 

Litt upresist. Jeg ville ikke hatt R93 pga risiko, og R8 pga løsningene på avtrekk og magasin..

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...