Dato/klokkeslett: 20 Feb 2017, 07:08

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 125 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 28 Mai 2013, 19:27 
Avlogget

Jeg er 50 og har tinnitus som kommer og går.....som en følge av mange år i industrien...mye høyfrekvent turbinstøy.....har alltid brukt hørselvern under skyting og på jobb, men ikke på jakt..

Heretter blir det propper eller el. hørselvern......må prøve å unngå at dette blir verre..

Øresus er avgjort noe dritt..

------------------------
NROF, Kavaleriklubben

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 28 Mai 2013, 23:38 
Avlogget

Ekte navn: Johan
Bruker aktive hørselvern. Peltor comtac. Har for mange venner og bekjente med nedsatt hørsel og tinnitus..

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 28 Mai 2013, 23:55 
Avlogget
Brukerens avatar

Ekte navn: Ronny Wollert Andreassen
Bruker for det meste propper i ørene. Proppene er av den aktive typen fra Hørsellaben. Les her om dem: http://www.jegernes.no/index.php/medlemssiden

Hjemmeside: http://www.ronnywollert.no - her er det en del nyttige innhold for de som lader hjemme og skyter på alle hold. OG litt til hundefolket - mer kommer....
Liker: Jakt, Fiske, Friluftsliv, Foto, Rifleskyting på alle hold +++
Har: Mauser, Remington, Beretta og Krag Jørgensen
Medlem i: NOJS, BioFoto, NJFF, NOF, DFS, Jegernes Interesseorganisasjon
Ingen ting er umulig - det umulige tar bare litt lengre tid!

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 29 Mai 2013, 07:08 
Avlogget
Brukerens avatar

Peltor Tactical. Er ikke optimalt, dvs, jeg jakter sikkert bedre med dem siden jeg setter volumet på max (medmindre det blåser), så jeg hører alt, men de avgir en del hvit støy, og jeg synes det reduserer jaktopplevelsen. Hadde vært ønskelig med litt filtrering av lydkildene i nærheten og at lyder langt unna ble forsterket mer. Vet det går an, men tror ikke jeg er villig til å betale det det koster ;)

Har tidvis brukt vanlige hørselvern, og det fungerer det også.

Øivind

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 29 Mai 2013, 08:37 
Avlogget

Jeg har mistet 90 % hørsel på venstre øre. En klasr nedgang i kvalitet på livet. Kan ikke lokaliserine lyder, telefoner eller fugler. Hater fest/ lokaler med mye folk. Har en stendig følgesvenn, en hageslange som spyler konstant i øra, med piping i ny og ned. Går å leve med, men jävla kjipt. Bruker aktive hørselen som "høreapparat! Ska ikke være sån når man er 40.... Man vet aldri hvilken smell som skader! Har vært ganske uforsiktig førr!

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 29 Mai 2013, 09:25 
Avlogget
Brukerens avatar

Ekte navn: sven erik hansen
Jeg har tinnitus og nedsatt hørsel som resultat av sløv omgang med hørselvern.
Så jeg bruker peltor aktive hørselvern med ledning til jaktradio når jeg jakter med lag, eller vanlige peltor hørselvern når jeg vaser rundt alene.

Lyddemper på jaktriflene har aldri vært et alternativ for meg pga treffpunktforandring med/uten demper, større fare for rust i pipe, balanseendring, økt vekt samt at demperen er en faktor til med hensyn til murphys lov.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 29 Mai 2013, 17:01 
Avlogget

Bruker demper på riflen, den er helt fantastisk. (smellen blir mindre enn ett hagle skudd cal. 12/70). hører ikke noe ubehagelig lyd nivå
på fugle jakten prøvde jeg å gå med aktive hørslvern men sliter da sterkt med rettning bestemmelse av lyden og jeg blir fort litt klomsete i gangen og lager mye mer lyd med de,
så jeg bruker konskvent de svakeste hagel ladningene jeg kan forsvarlig bruke og går uten aktive hørsel vern, 12/76 ringer noe jævelig i øra, det skal jeg aldri bruke igjenn...
håper jeg får snart råd til aktive ørepopper av meget god kvalitet slik at jeg unngår å bli medlem av Norsk tinitus forening.

Noen som kan beskrive forskjellen mellom aktive ørepropper og aktive hørsel vern? (opplevelsen av de under jakt)

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 29 Mai 2013, 17:43 
Avlogget
Brukerens avatar

Ekte navn: Kjell Arne Larsen
steppdeck skrev:
Lyddemper på jaktriflene har aldri vært et alternativ for meg pga treffpunktforandring med/uten demper, - .
"Bruksrifla" mi i 308 NM har demper, som nevnt skrur jeg den bare på når jeg er på post, eller på skytebanen. Treffpunktendringen uten demper er ganske stor - ca 15 cm opp og høyre.

Rifla har Zeiss 2,5-10x50 i Leupold QR-montasjer. Jeg har skutt inn en billigkikkert, Tasco 1,2-5x32, også i QR-montasjer, som jeg setter på når jeg tar av demperen, i tilfelle det skulle bli en skuddmulighet. Noen ganger har jeg aktive hørselvern, noen ganger ikke - men våpnet har 63 cm pipe - hadde jeg kuttet pipa, ville jeg hvertfall ikke skutt uten demper/hørselvern.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 09 Jul 2013, 17:39 
Avlogget

Ekte navn: Kvalvik
To smeller fra tunge stål patroner etter ei rype i steinura på fjellet gjorde at jeg fikk merkbart nedsatt hørsel på et øre. Etter dette ble d innkjøpt elektroniske hørselvern. Anbefales;)

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 09 Jul 2013, 18:03 
Avlogget

På skydebane: Propper og aktive høreværn.

På hagljagt: Aktive høreværn.

Jagt med riffel: Aktive høreværn, trækker dem først ind over øret før skud.

I Danmark er det desværre ikke tilladt med dæmper på jagtvåben.

Sendt via mine fede fingre.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 09 Jul 2013, 18:06 
Avlogget

Bruker aktivt elektroniske hørselvern.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 20 Aug 2013, 23:26 
Avlogget

Cesandberg skrev:
Hørselslegen før offshoregodkjennelse sa til meg at det var de uventede smellene på bane etc fra andre skyttere som var værst, dine egne smell ville vist kroppen selv foreta visse kompenserende tiltak for å takle, uvisst i hvilken grad dette er gjeldende da.

Det har jeg blitt fortalt også. Jeg sliter med tinitus, og det er slettes ikke godt. Det er de "overaskende" lydene som er mest skadelige.
Sitter du på post, og får et dyr i kikkerten, så er du så spent av adrenalin at det ikke er skadelig sa øre,nese,hals spesialisten min en gang.
På skytterbanen er det øreklokker som gjelder, men vurderer sterkt en lyddemper på 308 mausern min i tillegg.
Har hørt at det hjelper på rekylen også... Stemmer det eller?

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 20 Aug 2013, 23:42 
Avlogget
Brukerens avatar

Ekte navn: Kristian
milmauser skrev:
Har hørt at det hjelper på rekylen også... Stemmer det eller?

Det stemmer :-)

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 21 Aug 2013, 00:27 
Avlogget
Brukerens avatar

Totalt utenkelig å skyte noe udempet uten hørselvern, uansett!
For en liten stund siden glemte jeg hørselvern og skaut ett skudd med Glocken...Piiiiiiiiiip, ble kvalm og svimmel.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 21 Aug 2013, 09:59 
Avlogget

milmauser skrev:
Det er de "overaskende" lydene som er mest skadelige.
Sitter du på post, og får et dyr i kikkerten, så er du så spent av adrenalin at det ikke er skadelig sa øre,nese,hals spesialisten min en gang.

Slutt å spre slikt pisspreik, det FØLES ikke like hardt ut når man vet det kommer, men ørene tar akkurat like mye skade. Lydsmell gir FYSISKE skader, og fysikken i ørene vet ingenting om hva hjernen tenker. Vi har dessverre ikke fått utdelt klaffer som lar oss lukke ørene, selv om enkelte er svært glade i å gjøre det i overført betydning.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 21 Aug 2013, 11:58 
Avlogget
Brukerens avatar

Peltor Optime II på banen og Peltor SportTac på jakten. Ville aldri funnet på å avfyre muskedunderen uten hørselvern eller demper, etter å ha glemt hørelurene en gang på militær skytebane. De kom fort på da fjørten andre AG-er rundt meg spilte opp til dans.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 21 Aug 2013, 12:51 
Avlogget

Et pistol...rifleskudd er det vi på fagspråket kaller impulslyder... Disse impulslydene er mer skadelige for øret og kroppen enn annen støy...de består av svært korte lydimpulsrt med svært høyt og raskt økende volum...rifle og pistolskudd er eksempler på kilder til impulsstøy. Vår hjerne trenger ca 0.3 sekunder for å oppfatte en lyd og avgjøre lydens styrke.... En lyd med korter varighet enn dette blir oppfattet som svakere enn den faktisk er... Og derfor er disse lydene svært skadelige..... Effekten av disse impulslydene kan være så voldsom at den kan ødelegge hårseller i det indre øret ved en enkel forekomst.... Husk at ved hver 3 db så dobler lyden seg. Tunge slag og spark mot kroppen kan også være farlig for hørselen på lik linje som lavfrekvent lyder er skadelige... Derfor vil det selv om du bruker hørselvern være en fordel å benytte en innretning ( les lyd/rekyldemper og munningsbrems)...for å dempe slag/ rekyl mot kroppen som igjen kan forringe hørselen.... demningsfaktoren til et hørselvern oppgis i et SNR nr til høyere dette nr er til bedre demping er det..... Moralen er.... Løs aldri et skudd uten verktøy/beskyttelse som demper lyd og beskytter øret...

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 21 Aug 2013, 14:13 
Avlogget

Jeg har bestilt Hørsellabens aktive propper som jeg tenker å bruke på haglejakt etter skogsfugl og rådyrjakt med rifle i 30.06 og montert lyddemper !

Er spent på om disse demper nok i jaktsituasjoner og beskytter restrerende hørsel godt nok?

De har en SNR 25db demping

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 21 Aug 2013, 15:08 
Avlogget

Hei Nemo, har de et SNR nr på 25 eller demper de 25 dB? Dersom de har SNR nr på 25 hadde jeg vært forsiktig med å bruke de på plasser der lyden kan reflektere og forsterke seg som i skog... Langs med fjell og berg da disse faktorene er med på å øke lydtrykket

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 21 Aug 2013, 15:12 
Avlogget

Snr er på 25, på frekvenser som 4000 og oppover demper de 35-39 desibel, sender du mail adressen din kan jeg sende deg testresultatet.

Ser ut som om de generellt har bedre demping på de flest frekvenser en fks Sordin xtreme pro

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 21 Aug 2013, 15:13 
Avlogget

Kjøpte meg elektroniske propper for et år tilbake, og er godt fornøyd med det. Til elgjakta bruker jeg også teleslynge for å få radiolyden rett i øret. Med børsa og radio med pisk i QRR-sekk og mikk på venstre bærereim, teleslynge og propp i øret er det ikke fritt for at man ser litt halv-militant ut. Men det funker! God hundefører-rigg. 8)

På banen bruker jeg propper og Sordin pro-klokker. Brukte Sordin klokkene til jakt før, men komforten er betydelig høyere med propper etter min mening.

På post er det fare for å bli paranoid når man får digital forsterkning av lydbildet. :shock:

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 21 Aug 2013, 15:14 
Avlogget

hele kluet er å bruke disse på blant annet skogsfugljakt der man må rettningsbestemme lyd, og der er det nok av trær og berg

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 21 Aug 2013, 15:29 
Avlogget

Nemo: dersom du sammenligner ditt SNR nr 25 med f. Eks Peltor SportTac som har et SNR nr på 26 så er demper disse ikke godt nok om du ligger på banen og skyter uten demper og der andre ligger å skyter uten demper, der bør en bruke plugger i tillegg, i åpene landskap der lyden og lydbølgene fra skudd ikke treffer rundt omliggende objekter og blir forsterket/ kastet tilbake mot deg så er de gode nok, går du inne i skog eller langs fjell og er uheldig så kan du i værste fall få deg en smell hørselmessig... Men bevares alt er bedre en ingenting :-)

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 21 Aug 2013, 15:37 
Avlogget

ja er enig i det du sier på bane bruker jeg Peltor Optime III, disse har SNR35 og i tilegg bruker jeg øreplugger.
Har man først fått Tinnitus vet man plutselig å ta vare på Hørselen, har gått på jakt siden 1986 uten å ha brukt hørelsvern og dette har gått bra!
Helt til jeg var på leirduebane av ren sløvhet brukte jeg ikke propper bare enkle slanke klokker og fått dårlig tettning mellom briller og klokker...

Nå er jeg litt i tvil om jeg skal legge opp jakta som er støkkjakt på skogsfugl, mange sår tvil om disse proppene er nok på haglejakt, men er klart enig i at de er bedre en ingenting...

På lavfrekvent støy som 63hz demper disse proppene klart bedre en fks Sordin xtreme pro

Jeg må innrømme at jeg er i tvil om at jeg i det hele tatt kommer til å avfyre et skudd på jakt uten en beskyttelse jeg stoler på

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 21 Aug 2013, 15:44 
Avlogget

SNR er et middelmål, som siger noget om en gennemsnitlig dæmpning, over hele frekvensområdet.
Det har egentligt begrænset interesse, da specielt riffelskud, har absolut den højeste lydenergi, og skadevirkning fra den lavfrekvente støj.
Her har de nævnte propper en dæmpning på højde med de allerbedste kapper. Og klart bedre end de kapper som normalt sælges til jakt og skytte.

Hvis i vil vælge det som beskytter hørslen bedst i forhold til specielt riffelskud, skal man vælge den løsning som giver bedst dæmpning i området fra 0-1200Hz.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 10 Apr 2014, 20:30 
Avlogget

Ekte navn: Erling
Er det noen som har erfaring med aktive hørsevern som Howard Leigh Impact Sport R-01526?

http://www.howardleight.com/ear-muffs/impact-sport

Ser at de blandt annet selges på Amazon for NOK 500.- og billigere.
http://www.amazon.com/Howard-Leight-R-0 ... B001T7QJ9O

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 10 Apr 2014, 20:36 
Avlogget
Brukerens avatar

Ekte navn: Aleksander
Jeg har støpte ørepropper fra dagene da jeg jobbet som vekter og bartender. I tillegg har jeg elektroniske hørselsvern, type Peltor SportTac. Bruker enten eller, evt. i kombinasjon ved baneskyting, spesielt innendørs sådan.

Min YouTube-kanal

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 10 Apr 2014, 21:21 
Avlogget
Brukerens avatar

på 9,3'n ville jeg aldri satt demper på noe styggere vesen skal man lete lenge etter
bruker da heller msa sordin supreme pro x 8) har vært superfornøyd

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 10 Apr 2014, 21:23 
Avlogget
Brukerens avatar

Bruker ikkje noko....

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 10 Apr 2014, 21:31 
Avlogget

De to siste årene har jeg jaktet med lyddemper. Før gjorde jeg akkurat det samme som jeg gjør i dag - jeg bruker elektroniske hørselvern - hele dagen :-)

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 11 Apr 2014, 07:38 
Avlogget
Brukerens avatar

Jeg har en jagtkammerat med tinitus og når jeg ser på hans kvaler, skyder jeg aldrig mere et skud uden beskyttelse.

Når jeg er skydeleder på den lokale riffelbane : Store kopper med propper inden under.
Haglbane : Sordin Pro X med silikoneringe eller Soundscope formstøbte eletroniske propper.
Al jagt : Soundscope formstøbte eletroniske propper.

Lyddæmpere er kun lige blevet tilladt på bane og endnu ikke til jagt i Danmark, så de er endnu ikke så udbredte.

Steen

Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 11 Apr 2014, 08:36 
Avlogget

Har brukt tekniske hørselvern. Vet det er mange som ikke liker det, men jeg har ikke hatt ubehag. Noen ganger er det vanskelig å høre HVOR lyden kommer fra. Til gjengjeld hører du lyd du ikke ville hørt ellers.
Var på grisejakt i februar, satt og hørte på rådyra knasket gulrøtter på 50 m hold. Jeg syns det er moro!

Har imidlertid etter hvert skaffet lyddemper til de løpa som er relevant når jeg skal gå med hund. De jeg bruker i Sverige er det ikke vits i, forbudt å ha med norsk lyddemper dit.

Som skribenten over bruker jeg både propper og tekniske hørselvern på banen. Fort å få en glippe, særlig om vinteren når du har lue på. Står du da ved siden av en av løpskapperne, som skyter uten lyddemperen montert...........
Har fått en smell for mye på venstre øre på grunn av det der.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 11 Apr 2014, 08:53 
Avlogget

På elgjakta i fjor brukte jeg Sordin Pro. De fungerte mest som ørevarmere. Vonde og irriterende, men beskyttet mot kaldt vær. Noen ganger spraker det, andre ganger virker de ikke. Møkk. Satt like gjerne uten. Hadde da skutt uten om det hadde kommet elg. Byttet rifle og fikk på demper. Gjett hvem som lar Sordin'ene være hjemme... Har knapt skutt uten hørselvern før, men har en .222 med demper. Har aldri brukt hørselvern i skogen. Ingen problem det. På bane bruker jeg både demper og hørselvern.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 11 Apr 2014, 09:01 
Avlogget

Kjører både demper og altfor dyrt hørselvern (ca. 2900,- på XXL om jeg husker rett). Føler likevel at det er en smal pris å betale for å kunne nyte musikk og slippe tinnitus.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 11 Apr 2014, 18:11 
Avlogget
Brukerens avatar

Sordin Pro X. Hatt dem i tre år og brukt dem kanskje 40 ganger på revejakt og hver høst på hjortejakta, samt på skytebanen/jaktfelt. Veldig fornøyd. Komfortable og effektive. Hekter på jaktradioen også og er såre fornøyd. Anbefales!

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 12 Apr 2014, 10:10 
Avlogget

egkristi skrev:
Er det noen som har erfaring med aktive hørsevern som Howard Leigh Impact Sport R-01526?

http://www.howardleight.com/ear-muffs/impact-sport" target="_blank" target="_blank

jeg har disse og synest de fungere bra NÅR DE TETTER RUNDT ØRENE! Opplever at bøylen får de til å glipe i underkanten av øreklokkene. Jeg bruker de nå KUN med propper. Sordin sitter mange ganger bedre på!

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 12 Apr 2014, 17:41 
Avlogget

På jakt bruker jeg... ingenting. Men om det er lurt, er en annen sak. Og etter 49 år, hører jeg enda gresset gro.
Ett unntak, gåsebørsa har ett ekstra rør der fremme. Men det er ikke for å spare hørselen.
Og, ja, jeg liker dempere. Har en liten samling.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 12 Apr 2014, 18:24 
Avlogget

nhd skrev:
jeg bruker elektroniske hørselvern - hele dagen :-)

...høreapparat? ;-)

Jeg lider under en del ungdomssynder og må ta vare på hørselen, så jeg bruker peltor optime III og propper på banen og peltor sportac på jakt. Sistnevnte demper rett og slett skrekkelig dårlig på mitt hode, men det holder for noen jakt-skudd i året.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 12 Apr 2014, 18:27 
Avlogget
Kammeråndvinner 2013 - Prosjekt

Ekte navn: Ole Molvær
I over 30 år har jeg ikke brukt noen ting på jakt, være seg rifle eller hagle. Og det har gått helt greit.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 12 Apr 2014, 18:29 
Avlogget
Brukerens avatar

Ekte navn: Tommy
Elektroniske hørselvern ftw. Skulle hatt dem fra starten av.

Allerede i en alder av 26 år så må jeg ha musikk på når jeg skal sove for å overdøve den pipinga/susinga man konstant har :cry:

Topp
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 125 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support