Dato/klokkeslett: 19 Jan 2017, 15:55

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 125 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 23 Mai 2013, 17:57 
Avlogget

Ser at lyddemperen har sine klare fordeler. men de som av ulike grunner ikke har mulighet eller lyst på demper, hva bruker dere? Elektroniske hørselvern (klokker, propper), vanlig hørselvern eller bare skyter uten?? Hvordan er det å gå med sånt en hel dag? Ser for meg at man vil gå glipp av en god del skuddsjangser hvis man må ta på seg øreklokker før man skyter..

Har selv foreløbig kun jakta med hagle uten hørselvern, til høsten blir første sesong med rifle og lommeboka liker ikke kjøp av demper akkurat nå, så fint å se hvordan andre løser problemet :)

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 23 Mai 2013, 18:04 
Avlogget

Har jakta i 30 år med rifle uten hverken "pysetut" (endret ordbruken. Jegermeistern.) på børsa, eller noe på øra. Er 50 år nå, og hørselen er normal. Har spurt helsepersonell hvorfor jeg aldri hører smell, eller får ubehag når jeg skyter mot vilt. Sikre svar fås ikke, men en mulig årsak er konsentrasjonen. På bane eller annene form for skyting, er jeg påpasselig med å beskytte ørene.
Bare så det er sagt. En lyddemper skal aldri få ødelegge linjene på riflene mine :wink:

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 23 Mai 2013, 18:04 
Avlogget

Ekte navn: Øystein
Når jeg jakter med rifle uten demper så bruker jeg ikke noe type hørselsvern. Men tar de få smellene det blir i løpet av noen 10år og håper 1. av de ikke er det som gir meg øresus eller hørselsskader.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 23 Mai 2013, 18:09 
Avlogget
Brukerens avatar

Ekte navn: Dag Olav
Jeg har svak tinnitus etter ungdommelig uforstand, og bruker Sordin Supreme Pro under elgjakta. Fin å plugge radioen i, og overraskende lite ubehagelig etter at jeg byttet ut originalringene med silikonringene i hygienesettet. Og så får en Supermannhørsel ved å trykke på noen knapper :mrgreen:

Tar jeg dem av i pauser, eller på vei til post, går det helt fint å bruke dem dagen gjennom.

Kunne tenke meg formstøpte aktive hørselsvern, men har ikke prioritert å bruke penger på det så langt. Det er så mye annet jeg har lyst på :winke1:

SBSK

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 23 Mai 2013, 18:19 
Avlogget

Bruker sordin aktive hørselvern. Jakter hovedsaklig hjort og tar på hørselvern når jeg sitter på post og på bø jakt.
Når jeg jager tar jeg på hørselvern når situasjonen tilsier store sjangser for å få dyr på skuddhold.

Prøvde meg på reinsjakt i høst og da var planen å sette på hørselvern når jeg begynte å smyge på dyra.
Men den muligheten jeg fikk var når flokken kom rett i fanget på meg så da var det ikke tid til hørselvern, fikk ikke riktig dyr fritt så det ble ikke noe skudd.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 23 Mai 2013, 18:26 
Avlogget
Kammeråndvinner 2013 - Prosjekt

Ekte navn: Ole Molvær
Jeg har samme erfaring og mening som Jaktfalken.
Til og med signaturen hans 8) :lol:

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 23 Mai 2013, 19:05 
Avlogget
Moderator
Brukerens avatar

Jeg har sterk tinnitus, her om dagen fikk jeg det til og med i stereo...
Har kun vært venstre øret før, nå ville det høyre være med på moroa.
Og jeg er ikke tredve enda.

Men:
Jeg jakter fortsatt uten hørselvern. :oops:
Har elektroniske, type simpleste modell, og den er ikke bra nok på jakt.
Så det ser nok ut som om det blir en modell i toppsjiktet etterhvert, med mulighet for å koble på radioen.
Demper har jeg bare på minien, og da får du kruttgassene rett i trynet...
Lyddemper på noe annet er egentlig bare aktuelt på en reverigg jeg har planer om.
De andre børsene skal være pene. :mrgreen:

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 23 Mai 2013, 19:10 
Avlogget

Jeg bruker elektroniske ørepropper. Det fine med disse er at de passer også på kombinasjonsvåpen.

I tillegg slipper de heller ikke ut lyd som kommer fra jaktradioen

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 23 Mai 2013, 19:17 
Avlogget

Stort sett samme erfaring og preferanser som jaktfalken.
På post blir det elektronisk hørselvern, ellers går jeg stort sett uten.
På haglejakt alltid uten hørselvern, på smygjakt etter rådyr og hjort benyttes også elektronisk hørselvern til tider.
Lyddemper...nei ikke uten at det blir påbudt!

Tenker tilbake på masse år i HV hvor eneste beskyttelse var en tvistdott i øret, uten at det har skapt problemer av nevneverdig slag.
Den anelse tinnnitus skyldes nok helst mange år til sjøs hvor øreklokker var et totalt ukjent begrep (på samme måte som verneutstyr forøvrig)
Skulle spådommene fra legehold slå til skulle jeg etter alle solemerker ha vært stokk døv, noe jeg langt fra er.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 23 Mai 2013, 19:19 
Avlogget
Administrator
Brukerens avatar

Ekte navn: Martin
Jeg gjør som amatør og jakter med elektroniske øreplugger (ReSound) og er godt fornøyd, er ikke noe problem å bruke dem en hel dag etter litt tilvenning.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 23 Mai 2013, 19:24 
Avlogget
Brukerens avatar

Gameldagse øreklokker på skytebanen (rappa fra jobben), og ingenting på jakt. :) Hørselen er fremdeles god nok (untatt kjærringmas- hun klager på at jeg ikke hører), men ellers får jeg med meg det meste. :lol:

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 23 Mai 2013, 19:28 
Avlogget

hva er vitsen med ei fin rifle,hvis du ikke hører komplimentene andre gir deg om børsa.... :roll:
nei,den dagen jeg skal ha så dyrt å flott våpen at jeg ikke kan ha en demper som beskytter ørene,da har jeg ikke råd å bruke den heller i praksis....

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 23 Mai 2013, 19:29 
Avlogget

Enig med "32-40 Win". Stemmer på en såkalt PREKK!

Hatten av for Hesby Sportsenter, Tønsberg

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 23 Mai 2013, 19:37 
Avlogget

Vi med hørselværn har også lydemper på hagla. Ikke er det spesielt mye dyrere enn lyddemper heller, og man trenger bare kjøpe ett sett propper, ikke en lyddemper til hvert kaliber.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 23 Mai 2013, 19:41 
Avlogget

En finger i hvert øre. Da hører jeg ingen smell :lol:

Neida, fra spøk til revolver.
Jeg bruker vanlige hørselvern, innimellom i kombinasjon med propper, på skytebana. Og ingenting i skogen. Det har gått bra hittil. Sikkert fordi jeg skyter så jævlig lite på jakt :wink: Uansett, så er det rent idioti å holde på slik, så både demper og elektroniske hørselvern står egentlig på handlelista, men jeg er treg og gjerrig.

I mellomtiden så får jeg bare holde fingrene krysset. Det blir ikke så mye smell da heller :mrgreen:

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 23 Mai 2013, 19:44 
Avlogget
Brukerens avatar

her er det demper eller elektronikk, uten unntak. Etter at jeg begynte med hørselsvern på jakt har mitt forhold til smell endret seg, før mente jeg at et par skudd med hagla var uproblematisk men nå synes jeg det er direkte vondt. Jeg skal klare alle ulemper en demper eller hørselsvern kan by på om det forhindrer at jeg får tinnitus, det må være et rent helvete i lengden.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 23 Mai 2013, 19:46 
Avlogget
Brukerens avatar

Bruker demper eller aktivehørselsværn, elektroniske propper står på "skal ha" lista

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 23 Mai 2013, 19:52 
Avlogget
Brukerens avatar

Sitat:
tinnitus, det må være et rent helvete i lengden.

Det medfølger riktighet....

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 23 Mai 2013, 19:57 
Avlogget
Moderatorsjef
Brukerens avatar

MSA sordin med det såkalte hygienesettet kan jeg gå med på jakt eller konkurranse omtrent hvor lenge som helst uten ubehag, og på jakt har jeg øremuslingen under uten problem. Brukte demper på jaktbørsa til å begynne med, men synes det er mer hendig uten.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 23 Mai 2013, 19:59 
Avlogget
Brukerens avatar

Ekte navn: Stig
Velkommen til Norges Tinnitusforening, legg igjen beskjed etter pipetonen!

"Leser en bok om anti-gravitasjon, klarer ikke å legge den fra meg"

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 23 Mai 2013, 20:00 
Avlogget

Bilde

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 23 Mai 2013, 20:19 
Avlogget
Brukerens avatar

Rompetråd, jeg hadde glemt susinga i venstreøret! :evil:

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 23 Mai 2013, 20:28 
Avlogget
Brukerens avatar

Hørselslegen før offshoregodkjennelse sa til meg at det var de uventede smellene på bane etc fra andre skyttere som var værst, dine egne smell ville vist kroppen selv foreta visse kompenserende tiltak for å takle, uvisst i hvilken grad dette er gjeldende da.

Jeg treffer alltid blinken, bare den er stoooor nok.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 23 Mai 2013, 21:16 
Avlogget
Brukerens avatar

Ja takk , begge deler. Jeg har lyddemper på kråkerifla mi, fordi vekt og linjer ikke betyr noe på den.
Men på hjortejakt & rådyrjakt og all annen jakt, bruker jeg soundscope hørselvern. Er blitt så vant med dem at jeg glemmer at de er der.

Henry David Thoreau

Sist endret av Robinson den 26 Mai 2013, 16:25, endret 1 gang

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 23 Mai 2013, 21:27 
Avlogget

Hæh !?

M

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 23 Mai 2013, 21:34 
Avlogget
Brukerens avatar

tar med ørepropper dersom jeg jakter med våpen uten demper, setter de bare lett i ørene, slik at jeg hører, men lyden blir dempet godt nok til at det ikke blir ubehagelig. Billig, lett og effektivt.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 23 Mai 2013, 21:40 
Avlogget
Brukerens avatar

Brukte elektroniske øreklokker før jeg fikk demper. Helt kurrant så lenge det ikke blåste.

Fra iPhone

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 23 Mai 2013, 21:46 
Avlogget

Cesandberg skrev:
Hørselslegen før offshoregodkjennelse sa til meg at det var de uventede smellene på bane etc fra andre skyttere som var værst, dine egne smell ville vist kroppen selv foreta visse kompenserende tiltak for å takle, uvisst i hvilken grad dette er gjeldende da.

Dette er en inngrodd myte jeg ser flere gjentar i tråden, men den er altså helt feil.

Det stemmer at et forventet skudd ikke får deg til å skvette på samme måte, men de små "hårcellene" legger seg likevel ned og dør helt uavhengig av hva hjernen måtte mene om saken.

Den ekstra kostnaden for demper og elektronisk hørselvern er banal i forhold til risikoen.

Selvfølgelig kan det gå bra å drite i det også, siden de fleste avfyrer relativt få skudd på jakt. Men jeg gidder ikke spille russisk roulette selv om jeg har 5/6 sjanse til å overleve heller.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 23 Mai 2013, 21:54 
Avlogget

Cesandberg skrev:

Om det er bevist eller ikke er for meg uvisst, men det er mange som støtter denne uten at det anbefales å skyte uten hørselvern av den grunn. Når kroppen er klar over at det kommer et smell, vil det "automatiske" nervesystemet stramme små muskler som er knyttet til hammeren og stigbylen i det indre øret. Dermed vil ikke vibrasjonene fra smellet føre til like mye "støy" inni selve øret. Når andre på skytebanen smeller av uten at en er klar over dette har ikke kroppen denne muligheten til å "gjøre seg klar", og følgelig vil smellet bli høyere. Egentlig høres dette relativt logisk ut.

Uansett så kommer jeg til å holde meg til sordin pro x også for mine egne skudd, både på jakt og bane :winke1:

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 23 Mai 2013, 21:58 
Avlogget

Ekte navn: Håkon Østby-Berge
Hei, jeg skyter med aktive hørselsvern. Hadde først dyre fine peltor, fint helt til regnet kom. Da ble de bare tunge vanlige hørselsvern gitt... Prøvde å bestille meg billige aktive propper fra USA. Den jakta hørte jeg kun vindsus. Relativt dødfødt.

Nå har jeg sordin supreme pro x, planer om å kjøpe silikonringene nevnt lenger oppe her. Og det beste er at de tåler vann, og man får jaktrsdioen på begge ørene. Det blir mye lettere å høre hva som blir sagt da. De er forbausende lite påvirket av vind, men kvister og stubbåker hører man veldig godt.

Drømmen er formstøpte aktive propper av ordentlig kaliber, men de koster jo et lite nasjonalbudsjett...

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 23 Mai 2013, 22:09 
Avlogget

Larssan skrev:
Når kroppen er klar over at det kommer et smell, vil det "automatiske" nervesystemet stramme små muskler som er knyttet til hammeren og stigbylen i det indre øret. Dermed vil ikke vibrasjonene fra smellet føre til like mye "støy" inni selve øret. Når andre på skytebanen smeller av uten at en er klar over dette har ikke kroppen denne muligheten til å "gjøre seg klar", og følgelig vil smellet bli høyere. Egentlig høres dette relativt logisk ut.

Hvis vi ser bort fra at det er sprøyt, og bare fokuserer på setningen din om at det skal være logisk, så kunne jeg ikke vært mer uenig.

Hvordan i alle dager er det logisk at mennesket (evt før vi ble mennesker) via evolusjon fikset en slik avansert funksjon som vi på ingen måte hadde bruk for? Fortidsmennesket var ikke utsatt for spesielt høye lyder, og (sen)skadene som oppstår ved høye lyder kommer uansett etter at man har formert seg, og gjerne etter forventet levealder i tidligere tider. Og ville dermed ikke kvalifisert til å ha noen funksjon i naturlig seleksjon.
Man kan egentlig ikke få det mer ulogisk.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 23 Mai 2013, 22:11 
Avlogget
Brukerens avatar

Aktivt hørselvern. Klumpete og svært, men det duger.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 23 Mai 2013, 22:18 
Avlogget

Bruker elektroniske hørselvern, også på jakt.

Snakket med en på skytebanen som hadde fått øresus av ett skudd på jakt, det var under en fjellskrent som overhodet ikke bidro til å dempe smellen.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 23 Mai 2013, 22:21 
Avlogget
Brukerens avatar

Ekte navn: Kjell Arne Larsen
Varj skrev:
Det stemmer at et forventet skudd ikke får deg til å skvette på samme måte, men de små "hårcellene" legger seg likevel ned og dør helt uavhengig av hva hjernen måtte mene om saken.
Denne "døden" inntreffer når lydtrykket går over ei viss grense. Et enkelt smell i ny og ne, like opp til grensa, går bra. Men er man over grensa, eller får flere smell/vedvarende støy, er varig hørselskade uunngåelig.

Før var vanlig pipelengde i standardkalibre 60 cm - nå er det 55 cm. Disse 5 centimeterne gjør at lytrykket mot øret fordobles - og forklarer kanskje hvorfor noen tilsynelatende kunne skyte uten hørselvern/demper, uten store skader på hørselen.

Det estetiske ved lyddempere gir jeg f**n i - problemet i vårt ulendte terreng er at børsa blir lengre og tyngre, og at man kan risikere å slå demperen skjev under marsjen, med mulig skadeskyting som resultat. Derfor monterer jeg ikke demperen på før jeg kommer på post.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 23 Mai 2013, 22:32 
Avlogget

Demper på rifla, aktive hørselvern i sekken, propper i jakke og bukselommer. Demperen er alltid på. Har jeg tid til det, så tar jeg på klokker også. Eller propper. På jakt med hagle har jeg begynt å gå med klokker på. Til banebruk har jeg både klokker og propper. Har "sånn passelig" øresus på ett øre. En sjelden gang er det skikkelig ille, helst i forbindelse med forkjølelse e.l. Det er såpass slitsomt, at jeg kan takle en del ubehag og ulemper for å redusere risikoen for å få det slik permanent.
Jeg har skutt en del på jakt uten demper eller hørselvern, men prøver i det lengste å unngå det. Demper på elgrifla har jeg brukt i nærmere 20 år. I starten møtte jeg mye skepsis, men etterhvert dukker de opp med demper, alle som en. Vel, ganske mange ihvertfall.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 23 Mai 2013, 22:40 
Avlogget
Brukerens avatar

Jakter uten, men etter å ha sittet inne under bølgeblikktak og skutt ut, og trodde jeg var døv inntil noen endelig svarte på radioen, har jeg nå kjøpt meg enda en mauser for å ha en å sette demper på så jeg slipper ta de blanke fine jålebørsene med på jakt.

Pipetoner her også etter å ha vokst opp blant rikosjetter og steinsprut i graven og ingen tenkte på hørselvern i den enden.

The one who follows the crowd will usually get no further than the crowd. The one who walks alone, is likely to find himself in places no one has ever been - A. Einstein

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 28 Mai 2013, 18:03 
Avlogget

Har jakta i 25 år med Weatherby 300 mag.Aldrig brukt hørselvern eller lyddemper,hørselen er fortsatt normal trur eg.Vurderer å montere en Sonic 55

Lanber Baron 12/76
Sako mod.591.22-250 Karl Kahles 3-12x56.Sonic 45.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 28 Mai 2013, 19:05 
Avlogget
Brukerens avatar

Trådstarter stilte følgende spørsmål:
Hva gjør dere som IKKE bruker lyddemper??

Svaret er: Ofte må jeg ha på radio eller noe annet som lager en viss mengde bakgrunnsstøy for å kunne få sove eller hvile. TVn står som oftest på nesten døgnet rundt slik at det blir litt lyd i leiligheten.

Forsøker å unngå langvarig maskin støy enten det er fra dreiebenker eller traktor, bruker hørselsværn til plentraktor, plenklipper, motorsag, Traktor, til og med enkelte ganger ved kjøring med påhengsmotor.

Har store problemer med å skille ut tale fra bakgrunnsstøy, mye hæ? og ka sa du? (Blitt verre siste to åra)

Hagla står i skapet om jeg ikke kan ha på hørselsværn eller propper, alle rifler (Rettelse, alle rifler jeg eier) har Lyddemper montert.
Bruker aktive hørselsværn på skytebane/konkurranser, ser ut til at jeg må supplere med propper fremmover (Får vondt når det smeller grovere ting).

Foretrekker lange løp på 60-70cm på rifler som brukes uten demper (T.d. M96, lang som ett vondt år, men mye stillere enn det meste en hører ellers på bana i dag, det betyr mye hvor langt løpet er).

Merk! Er kun i begynnelsen av 40åra, og har hatt plagene fra jeg var 18 (Hagle skyting uten hørselsværn, eller ren idioti om en vil). :trist:

Sist endret av vingemutteren den 28 Mai 2013, 23:01, endret 1 gang

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 28 Mai 2013, 19:21 
Avlogget
Brukerens avatar

Til trådstarters spørsmål: jo jeg går rundt hele dagen og spør: hæ hva sa du?

Global winner of Charging target at Kammersmellen 2009

Kartleser på fritiden!

Endelig member of Basset og Drilling:)

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 28 Mai 2013, 19:22 
Avlogget
Brukerens avatar

Hørselvern på banen, ingen ting i marka. Merker ikke smellene når jeg skyter på dyr. Smell fra han som ligger ved siden av på banen er ti ganger verre. Vurderte lyddemper, men har overhode ingen planer om å kappe løp, så da blir riggen i lengste laget. :winke1:

Topp
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 125 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support