Jump to content

Superlett jaktrifle 308w


Torgeir J

Recommended Posts

Hei, er lei av å drasse på tunge rifler på heia.


noen som har noen anbefalinger til ei meget lett rifle med kikkert og en liten demper?

ser browning har noen lette og barret har ei veldig lett ei men har liten erfaring med de

 

 

har i dag et par alt for tunge sako 75 med alt for stor og dyr kikkert på..

 

Link to comment
Share on other sites

@Torgeir J her er noen alternativer av såkalte «lettvektsrifler» 

SAKO carbonlight 2300 gram

Barrett Fieldcraft 2310 gram

Kimber Adirondack 2160 gram

Kimber Mountain Ascent 2180 gram

Blaser K95 52 cm løp 2138gram (min private)

Weatherby Mark V Ultra Light 2600 gram

Weatherby MKV Backcountry 2150 gram

Browning X-bolt Super Light Carbon 2600 gram..

Tikka T3 Superlight 2600 gram

Med mere..

 

Noen av problemene er at de fleste alternativene koster en del kroner.. feks så betaler du snart 10K pr 100 gram mellom opplistet Tikka alternativ og  noen av de andre alternativene.. et måneds kort på helsestudio koster mellom 500-1000 kr.. 300 gram av på vekta bør en klare å barbere av i løpet av en måned..

 

Ett annet moment er at det er svært få av overnevnte alternativ jeg er imponert av når det kommer til presisjon.. treffpunktet har en tendens til å begynne å vandre ved flere enn 3-5 skudd.. SAKO Carbonlight og Blaser K95 går som en stråle uansett.. 

 

308w i 2,3 kg børse beveger seg og jeg vet om mange som har bygget seg ultra lett rifle og solgt etter å ha gitt opp å få den til å gå.. det krever mye mere av skytter om du skal få til gode samlinger med «lettvekteren» enn den «gamle» riflen på 4kg pluss..

 

42EC7AD2-760A-46FB-9764-0FE0BE10B4F9.jpeg.77c2dd8b068bdd069b123d24ff4d4b53.jpeg

 

min Blaser K95 ..


eller mitt nybygg.. ikke super lett men bygget for presisjon og samtidig håndterbar vekt..

7FC4CC4B-91BF-4091-8540-DB7C4368F4A5.jpeg.85a58ad949778e0b085a0113dd3c6cb3.jpeg

 

Ceracoated T3 kasse..Hardy carbonløp og Manners PRS Carbon stokk.. 3.6 kg..

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Sunnmøring skrev (5 timer siden):

Ceracoated T3 kasse..Hardy carbonløp og Manners PRS Carbon stokk.. 3.6 kg..

Hva er totalvekt med kikkert og demper?

Har selv en Tikka T3X Lite i en GRS laminat/trestokk med 57 cm originalpipe, Zeiss V4 3-12x56 og en Svemko Hunter 1.0 Standard.

Totalvekta med reim, reimbøyler og tomt magasin havner på 4,6 kg.

Link to comment
Share on other sites

Sunnmøring skrev (6 timer siden):

måneds kort på helsestudio koster mellom 500-1000 kr.. 300 gram av på vekta bør en klare å barbere av i løpet av en måned..

Bare synd 1kg mindre på kroppen ikke merkes like mye som 1kg lettere rifle i hendene. Men greit å være i form også.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Nybegynn3r skrev (2 timer siden):

Hva er totalvekt med kikkert og demper?

Har selv en Tikka T3X Lite i en GRS laminat/trestokk med 57 cm originalpipe, Zeiss V4 3-12x56 og en Svemko Hunter 1.0 Standard.

Totalvekta med reim, reimbøyler og tomt magasin havner på 4,6 kg.

Det er samme vekt som jeg har på min 200str i 308 med 46cm pipe med vortex db tac 6-24x50 ffp og atec 119 demper det.

Link to comment
Share on other sites

@Torgeir J Tenkte det samme som deg for noen år siden. Ble lei av å drasse på ca 5 kg våpen. Angrer overhodet ikke på at jeg kjøpte ei lett rifle. Den er helt super å bære med seg, det være seg om du går med den i hendene, over skuldra eller på sekken. 
 

Med ei rifle på 2.3 kg så er det riktig at det kommer noen ulemper. Det er ikke sikkert du greier å skyte hull i hull på skytebana. Etter 2-3 skudd så bør du la løpet avkjøle seg litt for å unngå varmespredning. Sånn er det med tynne løp. Du vil oppleve litt mer munningsvipp når du skyter. Og på jakt så er det mulig at du avstår fra å ta noen av de vanskeligste skuddene som hadde vært lettere med ei tung rifle.

 

Senker man skuldrene og aksepterer dette så synes jeg det er stor eierglede i en sånn lettvekter. Jeg bærer mye mer enn jeg skyter på jakt, dessverre. Min Kimber Montana 84m gjorde jobben på 2 hjort i høst, på smygjakt oppi lia. Muligens skuddene satt 2-3 cm til siden for der jeg siktet, men hverken jeg eller hjortene tenkte noe særlig over det. 
 

Noen vil mene at du bør slanke deg, noen mener at tung rifle er bedre. Det er alltid noen som mener M98 er det beste. Og jeg mener at du bør kjøpe deg ei lett rifle. Mange gode forslag til våpen i starten på tråden her.

Link to comment
Share on other sites

Så vidt jeg vet er Freyr & Devik Fw149 den minste og letteste demperen som gir brukbar effekt. Og den veier som betegnelsen indikerer 149 gram. Om du går for ei rifle med vekt rundt 2,5 kg (+/-) må du nok regne med å ende opp noe over 3 kg, inkl. demper samt kikkert og montasje.

Link to comment
Share on other sites

lilleulv skrev (På 15.1.2022 den 11.39):

Det er alltid noen som mener M98 er det beste.

 

Tjaaaa - ? Min M/98 med 60 cm Heym-pipe i 9,3x62 og Butler Creek plastbøtte-skjefte, og ekstra kolbekappe, veier akkurat 3900 gram, uten reim og demper, men med Swaro 1-6x42. Av og til, når jeg går i bratt terreng, tenker jeg å kastrere den til en 9,3x57, ved å kappe 12-15 cm av pipa.

 

En annen mulig måte å lette en M/98 er å skifte underbeslag og magasin/tilbringer. Dette veier 3 hekto, gamle "Våpenjournalen" hadde, for ca. 30 år siden, en omtale av et aluminium underbeslag til M/98, det var daværende Børselars som tok inn slike. Litt lettere, kanskje? Noen om vet om slike er i salg i dag (min  venn Google kunne ikke hjelpe meg).

 

Jeg tenker jo også på noe "lett", man kan gjøre det enkelt, og kjøpe en Kimber e.l., eller starte med ei lett kasse av noe slag, og få satt den sammen med andre lette remedier. "Time Will show", sa Mysil Bergsprekken.

 

Edit.: I går skrev jeg 3,6 kg, men vekta påstår 3,9 i dag. Skjeftet veier akkurat et kilo, med reimbøyler og ei ekstra gummi-kolbekappe.

 

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

Sunnmøring skrev (13 timer siden):

@Torgeir J her er noen alternativer av såkalte «lettvektsrifler» 

SAKO carbonlight 2300 gram

Barrett Fieldcraft 2310 gram

Kimber Adirondack 2160 gram

Kimber Mountain Ascent 2180 gram

Blaser K95 52 cm løp 2138gram (min private)

Weatherby Mark V Ultra Light 2600 gram

Weatherby MKV Backcountry 2150 gram

Browning X-bolt Super Light Carbon 2600 gram..

Tikka T3 Superlight 2600 gram

Med mere..

 

 

 

Kommentar til lettvekterne:

Feil vekt oppgitt på Sako.

Kimber og Barret finns ikke å få kjøpt. 

Blaser har de færreste råd til. 

Weatherby finns ikke i 308.

Resten er ikke lettvektere.

Edited by Haavard
Link to comment
Share on other sites

Nybegynn3r skrev (6 timer siden):

Hva er totalvekt med kikkert og demper


Kommer litt an på hvilke montasje og sikte jeg velger å sette på.. setter jeg Aimpoint på så blir jo det ikke så mye mere..men dette er ikke en rifle som skulle bli lettes mulig.. det er en rifle som skal være akkurat tung/lett nok til å ta de marginale skuddene..

Link to comment
Share on other sites

Sunnmøring skrev (9 minutter siden):


Kommer litt an på hvilke montasje og sikte jeg velger å sette på.. setter jeg Aimpoint på så blir jo det ikke så mye mere..men dette er ikke en rifle som skulle bli lettes mulig.. det er en rifle som skal være akkurat tung/lett nok til å ta de marginale skuddene..

Den veier 3,6 kg uten kikkert og demper? Jeg synes bare at det virket mye mtp stokk og pipe I carbon. Min veier ca. det samme, men med laminat/treskjefte og originalpipe på 57 cm.

Link to comment
Share on other sites

Nybegynn3r skrev (2 timer siden):

Den veier 3,6 kg uten kikkert og demper? Jeg synes bare at det virket mye mtp stokk og pipe I carbon. Min veier ca. det samme, men med laminat/treskjefte og originalpipe på 57 cm.


Det er alu chassis inne i stokken for optimal passform..stivhet og presisjon..

 

Dessuten er ikke denne laget for å være lettest mulig, men best mulig presisjon slik at marginale skudd muliggjøres gjennom en stabil og presis plattform.. jeg har K95 på 2138 gram om jeg trenger en lett børse..

Edited by Sunnmøring
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Haavard skrev (4 timer siden):

Feil vekt oppgitt på Sako.

 


Jeg har selv hatt SAKO Carbonlight i 308w og den veide 2310 gram.. jeg vet at det står 2400 gram i databladet.. men jeg har ennå ikke målt en Carbonlight som veier 2.4 kg..alltid under.. alt etter kaliber så er min erfaring at de veier fra 2300 til 2400 gram..

 

Haavard skrev (4 timer siden):

Kimber og Barret finns ikke å få kjøpt. 


Magne Landerø er importør av Barrett.. så jo den finnes.. Kimer var å få kjøpt inntil nylig via Oslo Skytesenter som var importør ..

 

Haavard skrev (4 timer siden):

Blaser har de færreste råd til.


Hva har det med saken? Den eksisterer.. og det begynner å bli et betydelig antall jegere som bruker den.. bare å se på div tråder her inne..

 

Haavard skrev (4 timer siden):

Weatherby finns ikke i 308.


Jo den gjør det!!

 

Haavard skrev (4 timer siden):

Resten er ikke lettvektere.


Hva den enkelte definerer som en lettvekter bestemmes vel ikke av deg..eller?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Trådentittelen er superlett jaktrifle i 308w. Da er det vel greit å begynne i den letteste enden. Hva som er superlett skal ikke jeg uttale meg om. 
 

Mi rifle veier 2,3 kg med baser. Til trange poster og som driver veier den 2,6 kg med Aimpoint og demper. I litt mer åpent terreng så kan jeg sette på en Zeiss Victory 2.5-10x42 med ASV+. Da blir den 3.1 kg. Og er jeg på reinsjakt så blir tofoten med. Da er den på 3.2 kg. 
 

I begynnelsen så brukte jeg den med Leupold 2-7 og uten demper. Da ble det litt for mye munningsvipp selv i 260 rem. I tillegg så tenker jeg på hørselen. Så fokuset ble flyttet fra lettest mulig, til lett men behagelig. Da var det greit at rifla hadde et bra utgangspunkt.

Edited by lilleulv
Skrivefeil
Link to comment
Share on other sites

Sunnmøring skrev (5 timer siden):


Jeg har selv hatt SAKO Carbonlight i 308w og den veide 2310 gram.. jeg vet at det står 2400 gram i databladet.. men jeg har ennå ikke målt en Carbonlight som veier 2.4 kg..alltid under.. alt etter kaliber så er min erfaring at de veier fra 2300 til 2400 gram..

Jeg tror deg. Men du kan kanskje forklare hvorfor Sako oppgir 2,4 på right og 2,5 på left?


Magne Landerø er importør av Barrett.. så jo den finnes.. Kimer var å få kjøpt inntil nylig via Oslo Skytesenter som var importør ..

Mulig det går i teorien, men ikke i praksis så vidt jeg vet. (Om det da ikke finns noen som har en liggende lengst inn på lageret.


Hva har det med saken? Den eksisterer.. og det begynner å bli et betydelig antall jegere som bruker den.. bare å se på div tråder her inne..

Det har veldig mye med saken å gjøre når noen leter etter en rifle der hovdsaken er at den er LETT. Den som kjøper Blaser vil vel ha noe utover det lette?
Jeg tror jeg er ganske typisk og ville aldri legge så mye penger når jeg ikke er interessert i noe avd et andre som eventuellt følger med Blaser. (For noe må det vel være til den prisen?)  


Jo den gjør det!!

Jeg vet. Må ha blingset da jeg googlet...


Hva den enkelte definerer som en lettvekter bestemmes vel ikke av deg..eller?

Det bestemmes ikke av meg, men jeg kan fasiten! Når de veier omtrent 20% mer enn de letteste er de ikke lenger med i kon kurransen for den som har LETT som  punkt nr 1.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Billigste og enkleste utgangspunktet er nok å finne en Remington 7 i 308, kappe til 40cm pipe og sett den i en Wildcat composites stokk. Da har du en rifle på 2,2 kg til 10-12 tusen. Alt i stål og hengslet underbeslag. Alternativt en T3, bedre kasse og avtrekk, men litt høyere vekt pga pipeprofil bla.

 

Kan kanskje få av 100-200g til ved fluting av pipe, sluttstykke og letting av kasse og hevearm. Men da begynner grammene å bli dyre. 

 

Skal man ha det absolutt letteste er nok Kimber beste utgangspunkt, er vel letteste låskassen som er normalt å oppdrive.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Torf skrev (18 minutter siden):

Enig, men Blaser har brutt "prislydmuren" og stabilisert akseptabelt prisnivå i en helt annen liga enn vi gamlinger er vant til.

Det samme gjelder forøvrig optikk.

Er det noe det ikke gjelder? Jeg gjorde et overslag på pris på ei ny langholdsrifle, custom fra en børsemaker. Med kikkert, dier og hylser kom jeg over 120 000. 40 for den Weatherbyen virka plutselig ikke så dyrt lenger.

 

K

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (44 minutter siden):

Er det noe det ikke gjelder? Jeg gjorde et overslag på pris på ei ny langholdsrifle, custom fra en børsemaker. Med kikkert, dier og hylser kom jeg over 120 000. 40 for den Weatherbyen virka plutselig ikke så dyrt lenger.

 

K

Må ikke legge ut slike tall @M67, det kan jo være andre husstandsmedlemmer som leser dette forumet også…

  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (2 timer siden):

Er det noe det ikke gjelder? Jeg gjorde et overslag på pris på ei ny langholdsrifle, custom fra en børsemaker. Med kikkert, dier og hylser kom jeg over 120 000. 40 for den Weatherbyen virka plutselig ikke så dyrt lenger.

 

K

 

Med Blaser mener jeg lydmuren for smørogbrød jaktrifler.

Langholdsrifler er sport. 

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, M67 said:

Jeg gjorde et overslag på pris på ei ny langholdsrifle, custom fra en børsemaker. Med kikkert, dier og hylser kom jeg over 120 000.

Jeg har lenge lurt på hvor mange som kjøper rifler i denne prisklassen fra Gunwerks? De er jo etterhvert blitt et stort foretak og må jo selge noen rifler for å kunne bli til den størrelsen de er nå.

 

Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (48 minutter siden):

Jeg har lenge lurt på hvor mange som kjøper rifler i denne prisklassen fra Gunwerks? De er jo etterhvert blitt et stort foretak og må jo selge noen rifler for å kunne bli til den størrelsen de er nå.

 

Nå kommer ikke jeg til å kjøpe noe fra Gunwerks. Men husk at vår hjemlige Hr. Hansen lever av dette - og du får ikke ei rifle ut av han for under 50k bar.  Og han har 5 millioner innbyggere som kundegrunnlag, kunder som må gå til frøken Politi med lua i handa for å å få lov. Gunwerks har 300 millioner + som "kundegrunnlag". Det er 150ggr fler, i tillegg til at de kan kjøpe det de vil.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Skrueråmuttere skrev (16 timer siden):

Nei, dårlig vits fra min side. Jaktdepotet har den på lager i 280 AI også, og da hadde det vel vært et tegn fra oven. 🙂

 

Jeg har så lite greie på våpen at jeg tør ikke å kjøpe annet enn 308...

 

M67 skrev (14 minutter siden):

Det er 150ggr fler,

 

60 ggr?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 1 year later...

Hei! Har en Weatherby mkv backcountry 2.0 TI (2150g orginal vekt). Er 61cm løp på den og har kappet til 45cm så nå veier rifla 1950g. Har en Swarovski z6i 2-12x50+ svemko demper. Men talley montasje.

Så en 308. Rifle med en god kikkert til en vekt på 2852g er ikke ille.... noe mer krevende med skytinga. Men håndterbart.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@Ruger #1 sub Moa med 45cm løp, per nå står det vel mer på meg enn rifla når det kommer til presisjon. 
Godfølelsen er på topp med denne rifla i min mening, solid og ikke en følelse av at den er flimsete. Litt kjipt med 2 punkts sikring, men blir vandt til det. Som du sikkert kjenner igjen fra Kimber Montana så er det lettere å skyte stående med ett lett våpen kontra ett tungt våpen, ikke minst ved flere skudd. Litt mer rekyl er det men ikke uhåndterbart. Noe mer klønete å skyte liggende, men alt i alt stor fornøyd, bare grått en gang og det var når jeg dro kortet... 😂 Vurderer å sette på tofot, men usikker på hvilken. Erfaringer med Neopod sin? Hadde vært gøy å fått til en "komplett rifle" på under 3 kg... 

Er på jobb for tiden, så kan prøve å huske på å legge ut bilder når jeg er tilbake.

Edited by Hufsa
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...