Jump to content

Valg av kaliber i lettvektsrifle til villreinsjakt


Hognajegern

Recommended Posts

Hei, 

Er nå litt i tankeboksen på anskaffelse av ei lettvektsrifle som skal brukes på reinsjakt, men også eventuelt på hjort i ny og ned. Jeg er derfor intr i andre sine synspunkter på problemstillinga jeg sitter med. 

 

Er snakk om ei rifle på litt over 2kg fra over dammen. Kaliberan som er aktuelle er 3006, 6,5 creedmoor og 6,5 prc. Rekyl er derfor ikke noen stor bekymring på noen av de. 

 

Er ikke snakk om å bli brukt til no langholdsjakt. Men trener jo stadig på å strekke den komfortable skyteavstanden lengre og lengre. Så setter ei grense på 300m for nå. Tror ikke situasjoner på mer enn det blir aktuelt heller.

 

Er godt kjent med 3006 da jeg allerede har det. Men vet også hvor godt fornøyd folk er med 6,5x55 (som jeg har fortstått er nokså lik 6,5 cm). Ett kaliber med mange liv på samvittigheta. Lest side opp og ned på diskusjoner av effekten til 6,5x55, men er ikke snakk om å skyte elg med den. Dog de store bukkene kan bli grove. Vil en 6,5 creedmoor gjøre jobben om man er uhelldig å plasserer kula litt langt fram i bogen på en stor bukk, tenker da både på nære og lott lengre hold? Er jo åpenbart at ett velplassert skudd er det alfa omega, og at ammunisjon spiller inn. Men sånn generelt. Men mye kan skje. Vil derfor 3006 være et bedre alternativ ut til 300m?

 

Det er jo disse to som har best tilgjengelighet av ammunisjon. Lener jo litt mot 6,5cm da jeg ser det som litt morro å få noen andre kaliber inn i skape. Men ønsker jo det som blir mest hensiktsmessig. 

 

Vekt på begge er nokså lik da begge tydeligvis kommer i ei standard låskasse. Gjør forsåvidt 6,5prc også, men veier noe mer pga 2" lengre løp. 

 

6,5 prc på den andre sida har jo 20% mer fart ut løpet enn 6,5cm, men også betraktelig kortere livstid på løpet (1300 vs 2200 ISH). 1300 for ei rifle til jakt er jo for de fleste plenty. Men så skal n jo trene og bli god med våpnet også. Ferdigrulla er vel også noe mer begrensa, men har funnet gode alternativer. Tar ikke hensyn til pris. 

 

Kan forsåvidt også drøfte synspunker på 300 wsm som et alternativ. Noen erfaringer med kalibret? 

 

Hvilke tanker har folk gjort seg? Setter pris på alle innspill! 

Edited by Hognajegern
Link to comment
Share on other sites

Til samme bruk pluss rypejakt endte jeg opp med denne. 

 

En Kimber 84m med Montana stokk og ei fluta Lilja SS pipe på 45cm. Den veier 2064g uten kikkert/montasje/demper. 

 

Jeg vurderte 6,5 creedmoor, 7mm-08 og .308. Siden jeg hadde bestemt meg for kort pipe droppa jeg 6,5cm da marginene ble for små mtp. anslagsenergi. 7mm-08 og 308 var jevnt. Men har rifle i  .308 fra før, og det var lettvint mtp. flere ting å gå for det. (Kimber 84m er kort kasse, så slik som 6,5x55/30-06 o.l. var uansett ikke aktuelt.)

 

Ei så lett rifle er ikke lett å skyte godt med, den sparker litt. Og da kresen på at skytteren gjør en god jobb hver gang. Uten demper er ganske kjip, med demper er den grei. Det er stor forskjell på rekylen på ei rifle på 3 og 4kg, jeg har to .308 med korte piper med ca 1kg forskjell. Mye lettere skyte godt med den på 4kg. Så tenk litt over rekylen. 

 

30-06 i veldig lett rifle hadde jeg nok ikke vurdert personlig. 

Skal du ha 6,5cm så ikke kapp pipa for mye i førsteomgang vertfall. Med 45cm pipe mener jeg huske jeg sleit med å nå annslagskravet for storvilt i 6,5cm når jeg sjekka i GRT. Skulle jeg kjøpt pipe i cal 6,5 nå hadde jeg nok valgt ei pipe med twist på 1:8" eller raskere (gjerne 1:7") for å kunne stabilisere homogene kuler på 130-140grs.

 

Men jeg hadde nok gått for .308 eller 7mm-08 om jeg skulle bygd på nytt. Men ser det ikke er blandt dine alternativer. 

 

Jeg har vertfall blitt veldig glad i min lettvekter, den er med mye på jakt. Mye mer enn jeg hadde trodd, det er så behagelig å bære med seg. 

DSC_2256.jpg

Edited by FreeSkier
Skrivefeil
Link to comment
Share on other sites

Det kommer litt an på hvilke kuler du tenke bruke, og om du lader selv. Samt ønsket lengde på låskasse. Noen spesiell grunn til å ikke vurdere 308 når du er inne på 30-06? og er 260 vurdert som et alternativ? Gjør omtrent det samme som Creed....  De 2 6,5 ene du nevner har ikke det råeste utvalget av fabrikkammo her til lands - enn så lenge iaf.  Skal du jakte hjort og rein kommer ikke Creed til å gi deg noen store bekymringer. Har jakta endel med 6,5x55 og har tilgode å få noen klager fra mottaker...

Selv om ikke rekyl er noen bekymring så vil du merke den ekstra kruttmengden  i PRC kontra Creed i ei såpass lett rifle. Jakter med en kipp selv, ikke spesielt lett da den klokker inn på rett under 3.2kg med kikkert og demper, men man får ganske tydelig tilbakemelding om man er litt ufokusert når man ligger på banen og finskyter. Og gjør man det samme på 300m så er man fort noen cm unna ønsket treffområde. 

Dersom forslag om å tillate 120grs monolittiske kuler på storvilt går gjennom ville jeg ikke vært bekymret for å bruke en sånn i creed på hjortebukk.  Dessuten produserer norma matchammo i Creed. Det er også std støtbunn som er en fordel om du vil pipe om senere. Selv med lite skyting kommer det fort til å ryke med med opp mot 200skudd i året iaf, om levetid på pipe er et tema

 

Alt du nevner kommer kommer til å gjøre jobben, med samme kjedelige resultat, det kommer med an på hva du ser for deg å bruke av ammo og komponenter

 

 

 

 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Syntes forresten løpslevetid på et 6,5cm løp på 2200 skudd hørtes lite ut 🤔 

 

6,5 cm med 45cm pipe, 140grs Nosler AB og VV N560 får jeg ca 830 m/s i GRT. Det gir ca 2688 joule på 100m. Så det er akkurat/akkurat ikke. 

 

Men om jeg ikke husker feil så var det forslag om 2200 joule også for kuler fra 9-10 gram i ny våpenlov. Da er du godt innafor, selv med skamkappa pipe. (glemte nytt lovforslag da jeg skrev over) 

 

6,5cm blir plutselig mye mer aktuelt også for min del da😊 nå fikk jeg lyst på ei pipe til🤣

Edited by FreeSkier
La til mye tekst
Link to comment
Share on other sites

 Har ikke planer om å kutte pipe uansett tror jeg @FreeSkier. Skal ikke bruke demper da jeg bil holde vekt nede. Evt bare en rekylbrems om nødvendig

 

Er vel ikke noen spessiel grunn til ikke å vurdere 308. nei @vannebo. Er jo et bedre alternativ en 3006. 270 ser jeg ogs kan være et alternativ. 260 er ikke ett alternativ. 

 

16 minutes ago, FreeSkier said:

Syntes forresten løpslevetid på et 6,5cm løp på 2200 skudd hørtes lite ut 🤔

Bare noen generelle tall jeg fant. Er nok dugende langt over d. Ville bare ikke domme helt 😅

Link to comment
Share on other sites

Om du ikke har tenkt å ha demper hadde jeg nok vurdert et kaliber med minst mulig rekyl. Det blir fort 6,5cm. 

 

Men jeg jakter rype med min, så at samlingene er så små som mulig er kanskje mye viktigere for meg enn for deg om den skal brukes kun til storvilt. 

Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, FreeSkier said:

Om du ikke har tenkt å ha demper hadde jeg nok vurdert et kaliber med minst mulig rekyl. Det blir fort 6,5cm. 

 

Men jeg jakter rype med min, så at samlingene er så små som mulig er kanskje mye viktigere for meg enn for deg om den skal brukes kun til storvilt. 

Er litt 6,5cm jeg lener mot nå ja. Men ser også litt på 308 som alternativ... 

 

Skal ikke se bort ifra rypejakt med den etterhvert heller. Bruker foreløpig hagle, og en s202 på 4,5kg de turene hvor d er aktuelt. Den går sabla godt, men man må jobbe litt for å fortjene å skyte med den😅

Edited by Hognajegern
Link to comment
Share on other sites

Rypejakt er ikke noe det blir mye av @stigamundsen. Er tiltenkt villrein i all hovedsak, pluss hjort i ny og ned. Men tror 300wsm er å bli uaktuelt etter litt om og men. Prc er fortsatt i bakhodet... 

 

Skal ikke kappe løpet på den aktuelle rifla da det er er proof reserch løp i karbon fiber jeg ser på. Bare for å ha noe litt unikt. Kommer jo med sine fordeler også. Så om det blir 308. eller 6,5cm så skal begge få leve livet i original tilstand. Evt en brems for komfortens del

Link to comment
Share on other sites

Ikke en proof original nei @FreeSkier. Det er en slik "https://www.savagearms.com/content?p=firearms&a=product_summary&s=57771" jeg ser på. Prisen jeg havner på er rundt 17 000,-.

 

Litt betenksom på at forskjeftet kansje er litt mykt og at selve låskassa er litt nuppette når man lader om. Basert på andre sine erfsringer. Men er jo ei rifle på 2,3 kg til 17 høvdinger. Folk skryter av presisjonen på de,så kan ikke være verdens undergang. Men skjeftet kan alltid oppgraderes om ønskelig. Værre med selve låskassa. Da må alt byttes. 

Edited by Hognajegern
Link to comment
Share on other sites

Til reinsbukker så spiller ikke kaliberet så stor rolle om man velger en god kule. Om du skal ha denne rifla så er jeg enig i å velge minste kaliber med tanke på rekyl og munningsvipp. 

 

Synes dog at @Torf sitt forslag er verdt å se nærmere på. Lett rifle i 6.5x55 med en lett demper. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Reinsbørse, da tenker jeg kort låskasse.

Stod ovenfor samme tankeprosess i høst, dog noe tyngre børse.

 

Resultat:  X-Bolt Hells Canyon i 6,5Creedmoor er på vei fra fabrikk i disse dager.

 

Ville bare ha ei kort og hendig ruskebørse med cerakote på alle deler. Og uten at det merkes stort på jaktkontoen. 

 

6,5Creedmoor gjør det samme som 6,5x55 men i kort og smekker låskasse. 

 

Stort utvalg av fabrikkammo var heller ingen bakdel 😉

 

Link to comment
Share on other sites

14 minutes ago, hjortefot.com said:

Reinsbørse, da tenker jeg kort låskasse.

 

Jeg også. De grammene man sparer på kassa, kan man plusse på som pipelengde (TS vil jo ikke "skamkappe" pipa). Og da får man jo plass til den ideelle "kompromiss-patronen" i dette bruksområdet - 7 mm-08. Den kan gjøre alt det normale 6,5-patroner kan gjøre, fra normale pipelengder. Og så har man muligheten til tyngre kuler, hvis man skal ut i elgskogen (eller senere selge våpenet til elgskyttere).

 

Som nevnt i andre tråder, sysler jeg med planer om en (unødvendig? Ja, men la ikke fornuft ødelegge for et spinnvilt prosjekt!) "9,3 x 51", 9,3 mm patron i kort kasse. Og da er en Kimber, med muffe og alternativ pipe i 7 mm-08, et aktuelt våpen.

Link to comment
Share on other sites

Vurdert en Remington seven? Den får en i både 6,5 og 308.skikkelig kort kasse, hengsla underbeslag så en slipper å miste magasin og grei presisjon. Bært mye på min i høst, å det har vært en fornøyelse 🙂 Bruker heller ikke lyddemper, har med noen 3m ørepropper istedet. De veier mindre enn demper😉

DSC_1384.JPG

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

F***. Nå har de små grå begynt komme med argumenter som forsvarer kostnaden av ei costum rifle med titan kasse, mcmillain karbon skjefte og proof løp... Nei å nei. Detta kan jo ikke ende bra 😂💸

 

Takk for innspill iallefall. Får la det gå noen runder på både rifle og kaliber. Men frister jo med ei bygd fra grunn nå 🙄 

Link to comment
Share on other sites

Ref kort kasse og patronvalg, så veier Tikka T3 kassen ikke noe særlig mer enn en kort Remington feks. Så en T3 i 6,5x55 og en lett stokk fra feks PSE eller Wildcat er ikke dumt det heller.

 

Forbes riflen over er derimot laget for å være ultralett, så den er et veldig godt kjøp.

Link to comment
Share on other sites

Fort gjort å gå på en budsjettsmell etter ymse innspill på kammeret 😏

 

Men å gå full custom blir fort kostbart. Man finner mye bra brukt på finn som man f.eks kan bytte pipe på. Og evt. stokk. Men da er det lurt vite litt hvilken kasse man ser etter, plutselig dukker det opp et kupp. 

Jeg kjøpte min Kimber kliss ny for 6000,- (!!) men så kosta jeg på ca 18'000,- da🙈 det eneste jeg har å utsette på den er at matinga ikke alltid er 100%, mulig det kan fikses. 

 

Forbes rifla ser jo topp ut. Ligger og to Kimber 84m på finn nå, men hadde nok prøvd prute litt på de. Og alltid masse Tikka T3 ute👍

 

 

Link to comment
Share on other sites

32 minutes ago, Cruiser said:

@Hognajegernhva slags budsjett snakker du om da? Det er gøy å bygge akkurat det man vil ha, men man får mye bra ferdige "custom" rifler til prisen av en du bygger selv..

24 minutes ago, FreeSkier said:

Fort gjort å gå på en budsjettsmell etter ymse innspill på kammeret 😏

 

Var dette med busjett da... 

 

Kom inn på ideen da jeg fikk muigheten til den savage rifla på 2,5kg til 17 000,-. Men kan være jeg skal vurdere å begynne med den forbes rifla, eller en kimber. Så kan jeg heller byge ut ifra det. Er vel et bedre utgangspunkt. Får jo ett lettere sluttresultat av bedre kvalitet. Selv om det koster. Har stussa litt på den savage kassa... Og skjeftet... Så kanskje like greit å ikke ta sjansen 🤔 men har jo hørt mye bra også.

 

Så får jeg også velge kaliber uavhengig. 7mm-08 så jo interessant ut. Er jo ferdigrulla ammo å få tak i også fram til ladinga her i huset kommer igang... 

Link to comment
Share on other sites

Om du vurderer Kimber, så fant jeg denne nå:

https://www.jaktdepotet.no/display.aspx?menuid=11E&prodid=5813&isUrlRewritten=true&mobil=ja

 

Oslo Skytesenter har inne en del Kimber også: https://osloskytesenter.no/produktkategori/vapen/rifle-vapen/boltrifle/page/2/?orderby=price

 

Montana er stokken jeg har, den er noe lettere en trestokken. Hunter-stokken er jeg usikker på vekta på, den har boksmagasin. Adirondack har samme stokk som Montana, men fluta løp, fluta sluttstykke og lettere avtrekksbøyle i tillegg. Det er vel litt forskjellige pipeprofiler på de forskjellige. Montana/Adirondack har vel stainless piper. 

 

Det er vertfall stort prutningsmonn på de to 84m som ligger på finn.no😉 

 

Det er også mye annet bra enn akkurat Kimber. Men de er en av de letteste kassene. 

Edited by FreeSkier
Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt lyst på en 7mm-08 i hvertfall i 15 år (endte på .308 Win for enkelthets skyld). Men med de nye anslagsenergireglene tror jeg .260 Remington, altså 6,5mm kule i .308 Win hylse, seiler opp som teoretisk favoritt til en ren villreinrifle. 

 

Men, siden custom er nevnt, siden budsjett er nevnt, siden dette er Kammeret, siden det er gøy når tråder sklir ut, og siden ingen tilsynelatende har kjøpt den ennå:

 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=49231863

 

Dette må være det aller beste donorrifle-kjøpet på Finn. Aberet er lang låskasse og magnumstøtbunn, men 7mm RM passer i kassa og er ikke en helt fjern patron til villreinjakt. 

 

Dette er en gammel Remington Custom Shop-rifle, dvs tilpasset av Remingtons børsemakere og av høyere standard. Stokken er (ganske sikkert) en McMillan, samme som satt på Custom KS Mountain Rifle. Denne trenger ny pipe i f.eks. 7mm RM, sandblåsing og lakkering, og that's it. Kjøp for 6500,-, selg kikkerten for 2000,-, gi Rafdal 7500,- for LW pipe og 1600,- for Cerakote, og du har en lett customrifle til under 14 000,- pluss montasjer og kikkert.

 

Det er ikke min rifle og jeg kjenner ikke selger, men jeg har fryktelig lyst til å ringe ham selv.

Link to comment
Share on other sites

Denne Steyr'en i 6,5x55 ( og i 9,3x62) er kortere i mekanismen enn Rem 7 målt fra avtrekker til støtbunn på lukket bolt. Nå er det jaggu noen canadiere som lager carbonskjefte til den også.

Dette er en "lang" Steyr SSG69 med gjenget jaktprofil pipe i 6,5.

 

https://torsbohandels.com/sv/kulgevar-mannlicher-m3-proferssional---65x55-8971.html

 

89071_1__20201116082014.jpg

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, FreeSkier said:

Se der ja. Rart at den rifla ligger til samme pris hos de som den gjør på kimber sin nettside. Må ha en sabla god avtale da... 

 

Ser også at kimber har rifler på 2,2kg til 2000$. Om denne så skulle koste meg 25 000, er det jo et bedre alternativ enn savage. 

 

Evt den forbes rifla. Så kan man jo få på nytt carbon løp om man vil. Er det en rem 700 klone? Virker som at skjeftet og mekanismen på disse er for bra til å skulle gjøre noe med 😅

 

Noen erfaring med kimber ift forbes? 

Link to comment
Share on other sites

Kimber er egentlig billigkopi.

ULA(Forbes) kostet vel 20k for 30 år siden.

Dagens Forbes er vel utført med litt kostnadskutt.

 

Orginal kort ULA, Ultra Light Arms, var egentlig ei intermediat kasse som tok 6,5x55 og 284win ladet til optimal lengde. 30-06 passet ikke.

Kjenner en som har en orginal ULA i 284win med 60cm løp. Den er bare griselekker.

 

ULAs grunnlegger het Melvin Forbes.

 

 

 

 

 

 

Edited by Torf
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

18 minutes ago, Hognajegern said:

Rart at den rifla ligger til samme pris hos de som den gjør på kimber sin nettside

Jeg kjøpte min Kimber 84m classic i 22-250 kliss ny fra jaktdepotet for 6000,-🤭 😉

Montana stokk til 3000,- (skitflaks). Adirondack avtrekkerbøyle via Oslo Skytesenter. 

 

Adirondack er Kimber sin letteste, den har Oslo Skytesenter til 26000,- (2,18 kg  i 6,5 creedmoor) 

Montana er 22000,- (2,32 kg i 6,5 creedmoor)

 

Min erfaring av Kimber er bra, bortsett fra mating. Den mater ikke alltid. (nå har jeg 22-250 follower i en .308 som nok ikke hjelper). Men har lest om flere som har samme problem. Det kan nok fikses av en kyndig børsemaker. 

Vet også at det har blitt klagd over presisjon på noen eksemplarer. Men de har "sub-moa" garanti. Så er det ille bør du evt. få det utbedra/få ny på garanti. 

Kompis har en Montana i 7mm-08 som han er veldig tilfreds med, bortsett fra mating. Stokken var litt for kort for han, så han har stokk fra Rafdal. (og jeg fikk tak i en Montana-stokl😉

 

Jeg skøyt akkurat en 10mm 5-skudds-samling med min på 100m med anlegg på sekk. Men kassa mi er retta og custom pipe. Og jeg skyter ikke slik hver dag. Men det er nok ikke rifla som som åpner samlingene.. 

 

 

Edited by FreeSkier
Link to comment
Share on other sites

14 minutes ago, Hognajegern said:

Se der ja. Rart at den rifla ligger til samme pris hos de som den gjør på kimber sin nettside. Må ha en sabla god avtale da... 

 

Ser også at kimber har rifler på 2,2kg til 2000$. Om denne så skulle koste meg 25 000, er det jo et bedre alternativ enn savage. 

 

Evt den forbes rifla. Så kan man jo få på nytt carbon løp om man vil. Er det en rem 700 klone? Virker som at skjeftet og mekanismen på disse er for bra til å skulle gjøre noe med 😅

 

Noen erfaring med kimber ift forbes? 

 

Jeg har ikke noe erfaring med Kimber, men jeg har en del erfaring med Jaktdepotet. Ting som den Kimberrifleb som er bestillingsvare kan jeg garantere deg at blir langt dyrere enn hva som står på nettsiden. Alt for mange ganger jeg skulle ha noe som ikke er på lager og er bestillingsvare ender opp med og bli betraktelig dyrere enn hva som står på nettsiden 

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, Anonymrifle said:

 

Jeg har ikke noe erfaring med Kimber, men jeg har en del erfaring med Jaktdepotet. Ting som den Kimberrifleb som er bestillingsvare kan jeg garantere deg at blir langt dyrere enn hva som står på nettsiden. Alt for mange ganger jeg skulle ha noe som ikke er på lager og er bestillingsvare ender opp med og bli betraktelig dyrere enn hva som står på nettsiden 

For ikke å snakke om at det er bestillingsvare. Jeg handlet (og betalte) våpendel fra jaktdepotet, varen ble levert nesten to år senere.. 

Link to comment
Share on other sites

19 minutes ago, stigamundsen said:

Denne kunne jo og friste. Har sett på den litt i det siste. Godt utvalg i kaliber, men bestillingsvare...

 

Christensen Arms Ridgeline

 

https://www.jaktdepotet.no/display.aspx?menuid=-6203&prodid=16944

Da ville jeg bestilt fra denne canadiske forhandleren (som har riflene i butikken), jeg har handlet der tidligere og de ordner alt med eksport til Norge. En god del billigere enn å kjøpe i Norge også. 
https://store.prophetriver.com/christensen-arms/

Link to comment
Share on other sites

37 minutes ago, Ruger #1 said:

Kipplauf

 

 

Hvordan er utvalget under 2,3 kg? 

 

Blaser K95 ultimate er vel 2,3 kg. Men min Kimber er på 2,064kg. Den har bolt og kapasitet til 4 patroner. 

 

Det burde jo være mulig lage en kipp lettere enn ei boltrifle? 🤔

 

Om det er en blasfemi-kipp med glassfiber-/karbon-stokk og gjenger for demper så er ikke jeg så nøye på det🤭

Edited by FreeSkier
Link to comment
Share on other sites

De grammene hadde jeg redusert på andre områder.

Har selv hatt en Kimber Montana. Likte børsa godt. Lett å bære, nusselig nedskalert mauserlookalike osv. Fikk den bare aldri til å samle med noe som helst. Et løpsbytte hadde antakelig gjort susen. 

Er på min andre kipp i 6,5x57R nå. Begge har oppvist presisjon bedre enn sjåføren greier å utnytte, uten noe som helst modding. 

 

.. og Kipplauf blasfemi driver man ikke med 😎

Blir ikke fine bilder av sånt. Det finnes dessuten en egen avdeling i Helheimen for de som driver med dette ;)

Edited by Ruger #1
Link to comment
Share on other sites

Joda, enig i det. Det er bare interessant å se hvor langt ned det er mulig komme, og likevel få noe som er brukandes. 

 

Min er det Lilja SS pipe i, så har ikke erfaring med originalløp. Skøyt nesten ikke med det..

 

Kan nok bli en kipp en gang, når jeg er voksen nok 🤔

Jeg kunne funnet på å kjøpt en med karbon-stokk, kappa pipa og putta på den demper m.m. Jeg er nok ikke tørr nok bak øra for en kipp enda🤔

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

At ingen utenom Fanzoj lager en moderne kipp synes jeg er litt rart.

Enda rarere at de ikke oppgir noen vekter utenom "mellom 2-3,5 kg", ved hjelp av titan og karbon skulle man tro de fikk den enda lavere.

Men Fanzoj har ihvertfall en vettug form på kolben, i motsetning til de håpløst gammeldagse svinerygg/bananbøyene :)

 

Johann Fanzoj KB-1 TI CARBON Break Action Single Shot Rifle (4)

 

2,2kg er vel letteste boltrifle som er å oppdrive fra fabrikk, og som du sier kan man komme ned rundt 2 blank med annen stokk og kuttet pipe feks.

Vet du hvor mye stokken din veier?

 

Skal man ha det absolutt letteste er faktisk AR plattformen det beste alternativet, selv om det virker selvmotsigende.

Dette er trolig pga et mer moderne design og produksjonsmetode, som ikke trenger like mange deler i massivt metall.

Da snakker man rifle på 1,65kg ca.

 

Tikker det inn en stor nok premie ikveld, skal jeg bygge en ordentlig rettrekker basert på AR, kamret i 300blk eller 6,5grendel og skremt de over det potensielt nye kravet :) 

 

Master Arms Enyo

image.png.f37f4c37cbe182e4119f792eba1314eb.png

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...