Jump to content

Recommended Posts

HEI ALLESAMMEN

Tenkte at det var på tide å se hva folk har av våpen/ Kimber.

Har selv en Kimber 84M 223 rem med Lothar Walther pipe med 1-9 snur, og toppa heila driten med en 6-24X44 og to-fot.

 

Her er min børse:http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=14&t=30066

 

Håper og se mange fine Kimbere her inne.. BILDER !!

MVH Peder...

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Kan jeg og bli med:

 

Har en Kimber of Oregon M84 Super America pipet om fra .222 til 6x45 av R.H.

 

Er vel favoritten til jakt med treskjelleren. Er toppet for tiden toppet med SuB 4x36, men en tyskprodusert Zeiss C 3-9x36 T* er på vei etter at en optikkkyndig Kammerat var i tyskland en tur.

 

Lik denne (uten faste sikter):

 

http://tangoyankee.com/sold/10-04-07_01/10-04-07_01.html

 

JACKRUSSEL: Din ser ny ut Dvs. en 84M. M84 ble produsert for ca 25 - 20 år siden da produksjonen var i Oregon. M84 i 223 har en ekte mini-mekanisme dvs ikke en 308 størrelse-kasse som 84M.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 years later...

Børster støvet av er gammel tråd 🙂

Jeg har ikke Kimber i garderoben selv, men synes dette er flotte våpen. Hos Kimber kan man få stort sett alle størrelser på låskasser tilpasset kaliber, også meg kontrollert mating da gitt ... 😁

 

 

20E1BDA6-8A2A-434E-8C91-8768820A1A63.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Har selv en Kimber Montana 84M i 260 rem. Liker rifla med kontrollert mating, 3 punkts sikring og godt avtrekk. Synes det var litt vanskelig å skyte tette samlinger med så lett rifle. Hadde til å begynne med Leupold 2-7x33 på toppen og ikke demper.

 

Nå står det en zeiss classic 1.5-6x42 på, og jeg har fått satt på en jd 151 demper. Fremdeles en meget lett børse på ca 3.1 kg og jeg skyter mye bedre med den enn i byrjan. En drøm å bære på i reinsfjellet eller i vestlandslier. 

 

Mye skriverier om at folk ønsker seg lettere børser, men ser ikke så ofte at Kimber blir nevnt...

Link to comment
Share on other sites

Hadde en Kimber Montana i 308 Win i noen år. Fantastisk lett og fin rifle og svært presis.
Den ble imidlertid ofret i en ommøblering av jaktgarderoben (men angrer litt fortsatt...)

For tre år siden kjøpte jeg en brukt 8400 Classic i 30-06 med fint valnøttskjefte, og silkemyk sluttstykkegang og meget god avtrekker.
Den fikk ny Lothar Walther pipe i 338-06 A-Square, nytt sikte, en Zeiss Victory 1,5-6x42 og er den dedikerte elgrifla.
Denne blir nok hos meg så lenge jeg er i stand til å jakte :)

 

 

Kimber 8400 M 002.jpg

  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Fikk tak i en ny Kimber 84m classic i 22-250 rem billig nå i vinter. Skutt lite med den, men har et par 3-skudds samlinger med jaktmatch på ca 15mm @100. Rifla veier 2718g, enn så lenge. 

 

Planen er fjellbørse til rype og rein. Så tanken er å bytte til kort løp i .308.

 

Har også fått tak i en Montana stokk billig til den (heldig med den) , som skal på når jeg får triggerguarden fra USA (ikke veldig billig). Regner med å havne på ca 2,2 kg med kort pipe. 

 

Jeg har veid både stokkene og div deler, så om noen lurer på hva div. veier så har jeg tall det meste. 

 

Før det blir pipeskift er tanken å få kappa løpet på 43cm, gjenge og få på en Hausken MD35 og en Aimpoint Micro H1/H2. Da skal vekta, i følge mine beregninger, stoppe akkuratt rett før 2,5 kg komplett. Tenkt til rådyr.

PSX_20180202_162811.jpg

Edited by FreeSkier
La til litt info
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Kimber Montana 84M i .308 Win er den jeg liker best å ta med på jakt, lett, bra avtrekk, stokk passer veldig bra med kikkert. Veier 3068 g med Z6i 1,7-10x42 BT og Hausken JD 184, 45cm pipe. Er jo ikke noe banerifle, men går bra og synes den er grei å skyte med selv om den er lett. Kommer ikke til å kvitte meg med denne på lenge.

101B097C-DD53-404C-927F-3D5D48AEF9C2.jpeg.88274414177a26d9072fb9663fc35c00.jpeg38462DF8-1D24-4C7B-B0BB-F54556B22DCE.jpeg.8b2d99d8b60b3eea5fe482465a5bbab2.jpeg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
  • 7 months later...

Lite aktivitet her. Legger ut siste oppdatering på rifla mi.

 

Med bakgrunn i hjortejakt og en del trange poster, så følte jeg et behov for å teste ut Aimpoint. Selv om jeg hadde 1.5-6x42 på rifla før, så ble jeg ikke helt dus med å skyte med begge øyne åpne på denne. Samtidig så ønsket jeg ikke en fast montert Aimpoint, men heller bytte mellom sikter ved behov.

 

Nye baser måtte til, men ikke det helt store utvalget der ute. Picatinny skinne var uaktuelt. Ble Warne baser, og børsemaker freste et ekstra spor som er bredt nok for hurtigfeste tiltenkt Picatinny-løsninger. Aimpointen ble påsatt en Aimpoint LRP-montasje og kikkertsiktet fikk Warne QD ringer. Så nå går det kjapt å veksle mellom siktene.

 

Håper dette blir et system som ikke gir noe større avvik i treffpunkt når siktene tas av og på. Har ikke fått prøvd på skytebane enda, må vente til våren med det.

25DBB652-6C82-4F5B-8F16-87544E28251D.jpeg

3A416F8C-2158-4D50-B601-E5A088A96C0F.jpeg

A18E2C0F-73EC-4FD4-B477-C07AD3E66C35.jpeg

Edited by lilleulv
  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Min 8400 Classic har fått montert tilbake originalpipa i 30-06, og blir med det dedikert posteringsrifle for hjort, rådyr og villsvin fra tårn, skjul og stiger.
Avtrekket er supert, nesten for lett til skogsrifle etter elg hvor det av og til blir kjappe skudd på trange poster.
På posteringsjakt har en vanligvis bedre tid og kan ta mere kontrollerte avtrekk på dyr som er i ro.
Sikte blir en Zeiss Victory 3-12x56 med lys.
Så den passer nok bedre slik enn som elgrifle i skauen ;)


 

Edited by seawolf
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har hatt min .260 i 9-10 år nå, er kjempefornøyd. Har brukt den til alt fra elg til rype. Er en drøm å bære til fjells eller i bratte lier. Liker utseendet også. Det sitter en Leupold VX3 2,5-8x36 i Talley hurtigmontasje på børsa.

Tre av fire i hjortejaktlaget har Kimber nå, en .308, en 7-08 og min .260, alle med valnøttstokk.

IMG_0294.JPG

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@Bisley Samme kaliber som min. Hvilken ammunisjon bruker du? Lader du selv? Jeg jakter mest hjort og rein, men prøvde meg også etter elg i fjor høst. Jeg lader ikke selv, og synes det er lite ammo på markedet. Skal få en kompis til å lade for meg, tenker å prøve 140 grain Accubond.

 

Har andre rifler, men det er Kimberen som blir med ut på tur ved dagjakt.

Link to comment
Share on other sites

Lader selv, ja. Har ikke prøvd Accubond, men en kamerat har gode erfaringer med den i 6,5x55. Greie ladedata i Ladeboken. MRP er etter min erfaring det bestekruttet med kuler fra 140 gr og tyngre.

Har prøvd litt forskjellige kuler, men mest brukt 140 gr Partition.  Den beste ville vært 120 gr Barnes TSX hvis den var lovlig.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Da er mitt Kimber-prosjekt "ferdig". 

Opprinnelig en Kimber 84m classic i 22-250. Nå har den Montana stokk, ascent avtrekksbøyle, fluta lilja SS pipe i .308 på 45cm, March 3-24x42 med retikkel fml-1 u/lys i talley lightweight low ringer. Svemko Hunter Short demper. Pipeskift, bedding, cerakote m.m. gjort av Rafdal. 

2984g inkl. Demper, kikkert, ringer og linselokk. 

 

Blir spennende å få testa snart! 😊 

LRM_EXPORT_84689682836847_20190727_211501876.jpeg

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

41 minutter siden, lilleulv skrev:

Snasen børse @FreeSkier! Har du fått prøvd den på banen?

Kun 11 skudd med en annen kikkert enda. To 3-skudds samlinger på ca 0,6 moa med golden target, så ser lovende ut. Sparker greit uten demper, grei å handtere med demper. Håper å få prøvd den mer snart! 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Kimber og presisjon.

 

Jeg får akseptabel presisjon i min Kimber Montana, men mener at det er mer å hente. Uvesentlig til hjortejakta, men til reinsjakta vil jeg ha bedre margin på presisjon om holdet strekker seg litt. Kimber og presisjon har også vært omtalt her inne i tidligere år. 

Har scannet nettet for å finne feilkilder, og kom over en tråd fra amerikansk forum i 2014 som omhandlet temaet. Utifra dette har jeg laget meg en sjekkliste som skal gås igjennom etter jaktslutt.

 

1) Sjekk at magasinbrønnen ikke tar nedi stokken. Gjør den det så får du press og bevegelse opp låskassen ved skyting. Magasinbrønnen har 3 lepper i bunn som kan files av litt slik at den blir flytende/ikke bunner i stokken. Dette virker å være det viktigste punktet å sjekke, da det er en gjennomgående feil på rifler som er noen år gamle. 

 

2) Ny og bedre bedding. Stokken er pre-bedda hos produsenten av stokken, men ikke bedda nøyaktig til din låskasse.

 

3) Sjekk fremre skrue til låskasse, på en del våpen så er denne for lang og tar oppi

 

4) Sjekk fremre skrue til fremste base. Mange opplever at den må files ørlite grann for ikke å ta nedi løpet. Kan gjelde bla baser + skruer fra Talley

 

5) Justere avtrekk ned til 1 kg som jeg er vant til fra andre våpen. Vet ikke helt hva det er satt til originalt, men tipper rundt 2 kg.

 

Har vært inne på å bytte løp, men vil gi denne sjekklista en sjanse. 

 

Kilde https://www.24hourcampfire.com/ubbthreads/ubbthreads.php/topics/8495458/1

 

Link to comment
Share on other sites

Ser du skriver om magasinbrønnen her.

Jeg kjøpte for en stund siden en ruger m 77 der magasinbrønnen sto pinn stramt mellom underbeslag og mekanisme.

Når jeg filte godt av den, sån at magasinet skranglet i børsa,så krympet samlingene betydeligt.

Tenkte og teste mer etter jakta, så har ikke noen eksakte tall, men så med det blotte øyet at den skyter bedre nå.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@lilleulv

Jeg har vært igjennom hele den sjekk lista på min, hadde skrapemerker i stokken fra hjørnene på magboksen. Bedda den også med mer klaring til stokken. Jeg tror de to punktene har gjort mye for stabilt treffpunkt på min. 

 

I tillegg har jeg lagt litt epoxy over medbringerfjæren, slik at denne ikke flytter seg under rekyl og roter til matingen. 

 

Tror nok at du kan hente noe på å gå igjennom den lista på din også. 

 

 

 

Edited by beel
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@beel Kjekt å høre at du fikk børsa til å gå bedre ved å gå igjennom disse punktene. Har du justert avtrekk også? Synes avtrekket på Kimberen faktisk er noe av det bedre jeg har kjent av originalavtrekk, men dog ørlite tungt i forhold til hva jeg er vant til. Tenker at et lett avtrekk ikke er negativt for presisjon på en lettvekter..

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hva går man for hvis man snuser på Kimber? Er Adirondack verdt de ekstra kronene, eller holder en Montana? Sistnevnte ender vel på ikke så langt unna vektmessig hvis man kapper løpet på 50 cm? 

 

Og er det noe å frykte mtp manglende presisjon med disse børsene? Lader selv.. 

Edited by vwhotrod
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, vwhotrod skrev:

Hva går man for hvis man snuser på Kimber?

 

Og er det noe å frykte mtp manglende presisjon med disse børsene?

Ikke veldig mange gram å hente på en Adirondack vs. Montana. Det har nesten like mye å si hvilken montasje, kikkert å demper man putter på. Eller hvilken reim man evt. benytter. 

 

Kompis har en Montana i 7mm-08 den gikk godt både original og nå med high teck stokk. 

Min classic gikk veldig godt da den var i original stand i 22-250. Nå har den ei Lilja SS pipe i .308 og Montana-stokk. Den går bedre enn jeg skyter. 

(testa 5 skudd med hjemmelada jaktammo på 500 meter en dag, å hadde samling på 11cm) 

Så ikke noe å utsette på presisjon på de jeg har vært borti vertfall. 

 

Eneste jeg har å utsette på de er at matingen ikke alltid er 100%.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

@vux Jeg ville ikke ha Picatinny på min, synes ikke at det passer på lettvekts-rifler. Tenkte også at Picatinny ville gjøre det mer knotete å lade/tømme rifla siden det ikke er løsmagasin på den.

 

Jeg har Warne baser, men fikk børsemaker til frese et ekstra spor på den fremre basen. Dette for å få sentrert Aimpointen på basen og få bedre inngripen/stødigere hurtigmontasje. Har 3 sikter som jeg bruker til børsa, kikkertsiktene har Warne QD ringer. Baser til Kimber er nok ikke hyllevare rundt om, men du finner det på nett.

 

Om du bare skal ha ett sikte, som jo er normalen, så hadde jeg sett på baser og ringer fra Talley. De er lette og solide, får mye skryt.

Link to comment
Share on other sites

Du, det tør jeg ikke å si, kan godt hende at det ikke er noe problem i det hele tatt. Men jeg liker at åpningen er så stor at det er lett å føre inn patroner og se inn i kammer for å sjekke at det er tomt. Utkasteråpningen på Kimber er jo stor, ala Mauser-style og sånn liker jeg å ha det. Guttungen har forrige generasjon Tikka T3 og jeg får spader av utkasteråpningen som er trang.

Link to comment
Share on other sites

21 minutter siden, vux skrev:

Bestilte de lightweight i lav. Så får man finne ett passende sikte :-)

Min March 3-24x42 går i lave talley lightweight ringer. Tviler på om min Zeiss V6 3-18x50 smetter i samme ringer, men har ikke prøvd. 

 

@vux er nesten helt sikker på at løpet har 1:14 twist. Min var opprinnelig akkuratt samme rifle, kjøpt på samme plass pga. jækla godt tilbud👍

 

Link to comment
Share on other sites

For nyere kikkerter med mye zoom og dermed stor okkulardiameter blir dette ofte bestemmende for ringhøyden for Kimber 84M med 90 grader hevarmløft. Jeg har en Swaro Z6i 1,7-10x 42 i medium Talley Lightweight ringer, det går akkurat uten at hevarmen tar i. God klaring til pipen så kan også bruke disse for Swaro kikkert med 50 lysåpning og samme okkular (46 mm). Kunne ikke brukt lave ringer på Z6i eller Z8i kikkerter.

6CBECB6F-6BC4-4088-8F56-66700A1B6629.jpeg

32E38D4D-6365-44E3-86AB-FF81350DFDAE.jpeg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

11 minutter siden, Elgjaeger skrev:

For nyere kikkerter med mye zoom og dermed stor okkulardiameter

Det er ikke hvor stort zoomområde et sikte har som avgjør diameteren til okularet. Det kommer av at store tall i salgsbrosjyren er det som selger. Store okularer er en nødvendighet når man skal reklamere med stort synsfelt, og lang øyeavstand. Jeg sa til en selger av optikk engang, at jeg syntes sikte han solgte hadde for stort synsfelt. Det hadde han aldri hørt noen si før.

Link to comment
Share on other sites

8 minutter siden, amatør skrev:

Det er ikke hvor stort zoomområde et sikte har som avgjør diameteren til okularet. Det kommer av at store tall i salgsbrosjyren er det som selger. Store okularer er en nødvendighet når man skal reklamere med stort synsfelt, og lang øyeavstand. Jeg sa til en selger av optikk engang, at jeg syntes sikte han solgte hadde for stort synsfelt. Det hadde han aldri hørt noen si før.

Er det ikke stort sett på 6x og 8x zoom disse store okkularene brukes? 

Link to comment
Share on other sites

1 minutt siden, amatør skrev:

Ikke egentlig, men det er typisk for de nyeste modellene, og de har stort sett også fått større zoomområde. Ett eksempel er Zeiss sin nye V4 modell, den har 44mm okularrør. Den første victory-serien til zeiss, hadde 40mm

Trodde det hadde med det store zoomområdet å gjøre, men ser at til og med min store PMII 5-25x56 kun har 43mm okkular. Det er kanskje synsfeltet som er viktigste parameteren her som du sier. Swaro Z4i og Zeiss HT har vel også 44mm utvendig diameter, Zeiss V6 er etter det jeg husker 46mm.

 

Ikke bra med store okkularer for Mauser type mekanismer med 90grader hevarmløft. Ser ikke pent ut heller etter min mening.
 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Smart av meg å bestille montasje før kikkert er i hus :-) , fikk avbestilt den. Bruker jo en Zeiss Conquest dl 3-12x50 på åta i dag som fungerer helt greit. Bør jo finne en LETT kikkert som er omtrent like god optisk, og ikke koster all verden. Bruker den mest mellom 6x og 7x på åtejakt. Ryper skytes også sjelden over 10x.

Edited by vux
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, FreeSkier skrev:

Min March 3-24x42 går i lave talley lightweight ringer. Tviler på om min Zeiss V6 3-18x50 smetter i samme ringer, men har ikke prøvd. 

 

@vux er nesten helt sikker på at løpet har 1:14 twist. Min var opprinnelig akkuratt samme rifle, kjøpt på samme plass pga. jækla godt tilbud👍

 

7990kr kostet den i helgen. Syns det virket som en grei pris.

Link to comment
Share on other sites

18 timer siden, Elgjaeger skrev:

Ikke bra med store okkularer for Mauser type mekanismer med 90grader hevarmløft.

Det er ikke bra med for store okularer til noe som helst.

 

Jeg har inntrykk av at det finnes brukere her inne som omtrent får angst om det er glippe mellom pipa og objektivet, de må bli helt satt ut av at det er okularet som begrenser hvor lavt man kan montere siktet.

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

20 timer siden, vux skrev:

7990kr kostet den i helgen. Syns det virket som en grei pris.

Tror der var noe der omkring jeg betalte også for rundt to år siden. Det er første gangen siden jeg kjøpte jeg har sett/hørt om noen pris i nærheten. Så kan ikke skjønne annet enn at det er god pris👍

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...