Jump to content

Den ultimate lettvektsriflen?


quintilian

Recommended Posts

God morgen!

 

Har ingen ambisjoner om å investere i ny og dyr rifle med det første, men kom til å tenke på, rent hypotetisk, hvor lett kan man få en skikkelig god fjellrifle...?

 

Har kommet opp med følgende konfigurasjon:

Sako Carbonlight - 2.400 g

Zwarowski 3-9x36 - 340 g

Kikkertmontasje - 100 g

Neopod Karbon-tofot - 82 g

Lyddemper – A-tec karbon -280 g

= 3200 gram….

 

Altså er vi nede på 3.2 KG med lyddemper og tofot eks. reim...

 

Finnes det noen lettere alternativer som er minst like gode? I links?..... (Sakoen kommer ikke i links for øvrig :( )

Link to comment
Share on other sites

Blaser K95 :!:

 

Etter litt jakting i alpint landskap får jeg ikke fullrost muligheten til å dele og pakke den vekk. Skal du klatre/klyve, så kommer det veldig godt med!

Du trenger også god presisjon i våpenet, samt at sikte bør kunne demonteres og monteres igjen uten treffpunktsendring.

Man har i regelen også veldig mye vær i fjellet. Ei slik rifle er kjapp å pusse, og man kommer til overalt!

vektmessig havner du på mellom 2,4-2.6 alt etter hvilken versjon du velger. Rund pipe er lettest!

 

I fjellområder holder det også med et skudd - man har generelt god tid og dyret er stort sett i åpent lende.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har ei vixen i 30walker som veier 3kg komplett m demper og kikkert. Lett vekt, kjapp rekyl og balansen med lite vekt foran gjør den krevende å skyte med.

Så bygde jeg ny lettvektsrigg basert på en tikka t3 men med lettere stokk og kraftigere løp. Veier litt over 3.8kg med kikkert og demper men har fabelaktig balanse. På grensa til fremtung men stødig. Skyter bedre med sistnevnte på 300m enn førstnevnte på 100m.

 

Mange av lettvekterne har for lite vekt foran syns jeg. Men lyddemper hjelper jo på i så måte.

Kommer jo an på hva og hvor langt du skal skyte.

 

Vixenen går mer enn godt nok for storviltjakt ut til 150m. Den andre går til dels like godt som langholdsriggen min.

Link to comment
Share on other sites

Fikk tak i en Mcmillan Hunters Edge stokk til min Rem 700 i 3006, riflen ble 2,7-2,8 kg før noe annet var gjort. Pluss en utrolig stiv og god stokk.

 

En i 308, Hunters edge stokk, flutet kort løp og atec ultra compact blir ikke veldig dyrt, kort og hendig å gå med. Hadde jeg hatt muligheten ville jeg heller hatt dette.

 

Men dette er jo i annen klasse enn carbonlight og Blaser selvfølgelig...

Link to comment
Share on other sites

En lettvekt stokk i en almindelig Remington 700.

https://www.stockysstocks.com/stocks-by ... nting.html

En enkel bipod.

Ingen lyddemper.

Ett lettere sikte etter behov.

Så får recoil bli som den blir.

 

Det dukker jevnlig opp ideen om en selvlaget stokk

støpt i skum rundt alurør og kledd i ett lag fiberarmering av noe slag.

Det blir med ideen.

 

Jeg kommer aldri til å gå den veien.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

God morgen!

 

Har ingen ambisjoner om å investere i ny og dyr rifle med det første, men kom til å tenke på, rent hypotetisk, hvor lett kan man få en skikkelig god fjellrifle...?

 

Har kommet opp med følgende konfigurasjon:

Sako Carbonlight - 2.400 g

Zwarowski 3-9x36 - 340 g

Kikkertmontasje - 100 g

Neopod Karbon-tofot - 82 g

Lyddemper – A-tec karbon -280 g

= 3200 gram….

 

Altså er vi nede på 3.2 KG med lyddemper og tofot eks. reim...

 

Finnes det noen lettere alternativer som er minst like gode? I links?..... (Sakoen kommer ikke i links for øvrig :( )

Jeg ville bytte kikkerten ud med en Swarovski z6i 1,7-10x42,tofot med en Javelin, så ville det være ideelt for mig 8-)

 

Sendt fra min D5803

Link to comment
Share on other sites

En Leupold Ultralight 2,5x20.. veier 184g

 

Er mer enn nok ut til 250-300m.

Yes!

Det er akkurat det jeg har på min Ruger #1 i 6,5x55. Dette er en kongerifle som veier like mye som en pusselapp.

Var å skjøt opp med den mandag, og i all beskjedenhet satt samlingen med denne optikken med fast 2,5 adskillig tettere en naboene med x-xx-50 optikk på sine smellere :)

Link to comment
Share on other sites

En Leupold Ultralight 2,5x20.. veier 184g

Kan jo ha åpne sikter... Eller en Aimpoint Micro, som veier 100g, med montasje. På en vanlig Remington Seven, kappe løpet på 40cm, flute det, flute sluttstykket... Neopod selvsagt, demper er et nesten selvsagt ikke, på rifle som skal være lett - og en bit fireline som reim ;)

 

K

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Er det ikke like greit å droppe to-foten og heller legge rifla på sekken? Om en skal ha lettvektsløsning.

 

Hva en skal jakte vil jo også legge føringer på valg av komponenter. Er det storvilt på "normale" hold så trenger du ikke presisjonen til å skyte fjellryper på 200 meter.

 

Til rypejakta ville jeg hatt demper, til storvilt hadde jeg latt den ligge hjemme.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Når børsa begynner å være veldig lett frampå er min erfaring at det er veldig vanskelig å skyte bra med tofot. Da bør man hvertfall holde fast på forskjeftet.

.30walker vixen'en min med sugerørspipe uten demper på, og minimalt med vekt forover er hvertfall utfordrende å skyte med på tofot.

Nybørsa med vippepunkt godt frampå forskjeftet og nesten all vekta i løpsaksen er en drøm på tofot.

 

Nå syns jeg også etter årets sesong på reinsjakt med Neopod på børsa at den er verd sine gram.

( De fleste går rundt med ei reim på børsa si som veier like mye som Neopoden :roll: Ikke for å snakke om hvor mye annet på 100gram som de bærer med seg unødvendig.)

Skaut en rein stående med strak arm så da var tofoten ganske unødvendig. Neste rein ble skutt med børsa på tofoten - og det var veldig praktisk i det tilfellet, selv om jeg jo også kunne brukt sekken eller anlegg på en stein e.l. Kom meg veldig raskt og enkelt i ønsket/komfortabel skytestilling, og puls og adrenalin var til svært lite hinder for å føle meg stødig/trygg, noe jeg har opplevd før på tilsvarende skyteavstand.

Det er også praktisk med tofoten i fjellet for å sette fra seg børsa! Til det ble den brukt mange ganger om dagen hele reinsjakta. Så jeg kommer til å fortsette å ha med meg neopoden. Liker ikke innfestningspunktet til reim på braketten til neopoden da. Den er kun egnet for å bære børsa med munninga ned.

 

Forøvrig er vel jeg en av kammerets ivrigste lettvektspakkere.

...jeg har likevel kommet dit hen at vekta på sekken har gått opp igjen denne sesongen, og da ca 1kg på børsa. Jeg verdsetter å slippe å tenke på hørselvern og syns bonusen med at demper gir stødigere børse gjør den verd litt ekstra dødvekt, så dempern er med. (Den veier 4x så mye som tofoten, så tror nok likevel jeg hadde droppet demper før tofot.)

Det aller viktigste er at man har en børse man stoler på og føler seg trygg på å bruke! Både på at børsa går dit den gikk sist du testa den - og at du klarer å treffe med den!

Link to comment
Share on other sites

Poenget Jamez, med å ofre vekt på noen punkter er vel at man kan unne seg litt ekstra komfort på andre uten at det går på bekostning av totalopplevelsen?

 

Hadde en Seven jeg bygde opp som veide 2,3kg. Grei rifle men fikk aldri helt skikkelig gofeeling med den så den ble solgt. Nå bruker jeg en Haenel Jaeger 9. Eneste mod er at weaver skinne er montert, jeg har fjernet en blykladd i stokken, og kappet og gjenget for demper. Harde fakta sier 2920g komplett med en recknagel ringer, swaro 3-10x42, carbon 02 demper. Presisjon er god men vanskelig å utnytte med stokkformen, så der skal bygges nytt skjefte til den. DVS i terreng der jeg kan ligge litt i motbakke skyter jeg dritbra med den, men på bane der man ligger flatt kommer skjeftet for dypt til konsist rekylopptak. Veldig fornøyd med den, og kosta ikke all verden så trenger ikke være veldig bekymret for hvordan den blir seende ut. Har track record på 7 rein med den, og så langt godt fornøyd. ikke all verden til erfaring dog.

 

Skulle jeg bygd nytt ville jeg sett på t3 eller sako kasse, dreid ned pipa og satt opå carbonskjefte. 2,3-2.4 kg burde være innenfor rekkevidde til halve prisen av en carbonlight. Enkeltskudd er bra, men magasin er bedre.

 

Dog, som Kiwi sier - med kipp kan man demontere og stappe rifla i sekken.

Link to comment
Share on other sites

ja, Vannebo, teoretisk: om jeg hadde satt .30walker pipa mi som veier 653 gram, 425mm lang, på Tikkan T3'en min med de andre vektmodifikasjonene den har, ville den veid nøyaktig 2100gram.

(Mer reelt er det å få til en pipe til den på kanskje 750gram, siden den har større gjenge og trenger litt lengre rettparti enn vixen/.30walker. Men, 2.2kg er fortsatt lett. +70gram Talley lightweight og en 340gram Z3 så er man på 2600gram komplett. )

 

Men, så har jeg satt på en kraftig pipe på 1480gram jeg da :roll:

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Er jo skrevet en del om ULA riflene over dammen :-) Men er vell egentlig ikke særlig realistisk å ta inn en slik til Norge. Har sett på sidene til Rafdal at han slanker ned en vanlig låskasse til lavere vekt. Og det så jo ut til å bli riktig bra og lett med Hi-Tech stokken!

 

Har lenge tenkt på at dette kunne ha vært utgangspunktet for den ultimate lettvektsriflen. Med utgangspunkt i en Leupold 2-7x28 på 241 gram og en liten carbondemper som kunne få lov å sitte på av og til ville ikke tilbehøret veie så mye heller. Løpslengde: uten tvil 40 cm.

 

Men en kimber Montana 84, med avkortet løpslengde på 40 cm og Leupold ultralight kikkert er vell vanskelig å matche hvis det "sku værra" lett og forholdsvis grei pris.

 

Har jaktet mye med en Ruger Compact i 308 i flere år nå. Den veier 2,6-2,7 men er KORT, både i løp og i kolben. Etter litt tilvenningstid var det irriterende å se at jeg faktisk skjøt like godt med denne i alle stillinger enn et langt dyrere, tyngre og lengre våpen jeg hadde investert i tidligere. For stående skyting fikk jeg fort veldig gode resultater med compacten, og den har virkelig kommet til sin rett på villreinjakt med lange strekk med lav åling med børsa i ene hånda. Slik forsering i terrenget er et H...ete med tung og lang børse! Ellers er det egentlig utrulig deilig å gå en hel dag til fots eller på ski uten å tenke på børsa på skuldera. Den er bare med :-)

 

Innbiller meg at 2,6 + kikkert er nedre vektgrense uten at det går for mye utover samlingene ved skyting i vanlige stillinger for meg personlig. Men det hadde vært artig å forsøkt å skyte litt med en lettere konfigurasjon og sett om antagelsene ble gjort til skamme....

Link to comment
Share on other sites

Hvor kort pipe kan man ha i 308Win og fremdeles klare storviltskrav?
Storviltkravet gjelder for kaliberet, i fabrikkversjonen, og fabrikantens (mer eller mindre troverdige) opplysninger på patroneska.

 

Utallige tester har vist at man taper ca 4 m/s pr. cm man kutter (ned til 3 med hurtigbrennende krutt, opp til over 5 for saktebrennende magnum-krutt). For en 308 W vil det si at den er redusert til en opprocket 30-30. Annet norsk vilt enn digre elgokser, og sinte brun- og kvitbjørner, legger nok ikke merke til det.

Link to comment
Share on other sites

Hvor kort pipe kan man ha i 308Win og fremdeles klare storviltskrav?

I tillegg til det Jegermeisteren sier, så er det lett å nå storviltkravet med 40cm pipe i 308Win. Ei 155gr kule trenger snaut 750m/s, litt avhengig av form. Jeg brukte ei stund 155gr Berger VLD på rådyr, og den kom ut i 790m/s, fra 40cm pipa. Husker ikke ladninga,men det var ikke noe dramatisk.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Er jo skrevet en del om ULA riflene over dammen :-) Men er vell egentlig ikke særlig realistisk å ta inn en slik til Norge. Har sett på sidene til Rafdal at han slanker ned en vanlig låskasse til lavere vekt. Og det så jo ut til å bli riktig bra og lett med Hi-Tech stokken!

 

Har lenge tenkt på at dette kunne ha vært utgangspunktet for den ultimate lettvektsriflen. Med utgangspunkt i en Leupold 2-7x28 på 241 gram og en liten carbondemper som kunne få lov å sitte på av og til ville ikke tilbehøret veie så mye heller. Løpslengde: uten tvil 40 cm.

 

Bygde en rem7 som var rundt 2.4 inkl baser, ca 3,15kg inkl kikkert og demper. Grei å skyte med, men ble solgt, og kjøpte en kipplauf som veier 2,15kg snau i stedet. Den kommer rundt 3kg med kikkert og atec carbon demper. Den er grei å skyte med og har bedre presisjon.

Det enkleste er å modifisere en kimber, evt kjøpe en etellerannet brukt med HT skjefte og slanke der det er mulig. Å bygge opp en rem feks blir for j...dyrt og er på ingen måte verdt innsatsen med mindre man utfører vesentlige deler av jobben selv.

Hadde man fått inn karbonskjefter til T3 fortsatt hadde det vært en veldig farbar vei for et lett og greit våpen.

Link to comment
Share on other sites

Min Blaser K95 7x57r Norway Edition med 52 cm løp veier rett i underkant av 2.3 kg.. Med swarovski Z6i 2-12x50 BT og skinne så veier den 3 kg.. For meg så er dette den perfekte lettvekts riflen for lange fjellturer og snikjakt..siktet innehar også en fin kombinasjon av vekt og optiske kvaliteter som jeg Verdsetter ved et sikte til denne bruken..

K95 har en utrolig god egen presisjon, den går godt med alt av ammo som den hittil har blitt matet med.. Kommer aldri til å kvitte meg med denne riflen.. Må tilføye at eiergleden av å ha et slikt våpen er fornøyelig :smile:

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Kimber i 260 remington. Veier rett under 3 kg med montasjer og kikkert. Lett og hendig. Jeg greier ikke å oppnå like gode samlinger som med den tyngre post-rifla. Lette rifler gir mer rekyl og er mer vinglete. Rekylopptak virker også å være mer viktig. Jeg har litt endring av treffpunkt sittende kontra liggende.

 

Tror nok at en lett demper ville ha gjort mye for skyteegenskapene, men jeg prioriterer å holde vekta nede. Rifla er en drøm å bære, og jeg skyter mer enn bra nok med den så lenge ikke holdent strekker seg ut over det normale..

Link to comment
Share on other sites

Før jeg kjøpte Blaser K95 så var jeg innom en kimber 84M Montana.. Fine rifler..god byggekvalitet..men grunnen til at det ble et kort bekjentskap var at den ikke tålte mange skuddene før presisjonen ikke lenger var tilfredsstillende og måtte hvile.. Det tynne løpet ble veldig fort påvirket av varmgang.. Skulle jeg kjøpt en lettvektsrifle i dag og det skulle vært en tradisjonell bolt mekanisme, hadde det blitt en Sako Carbonlight.. solid importør..god tilgang på reservedeler..europeisk produsent..og om uhellet skulle være ute, så er hjelpen nær.. Det er ikke til å stikke under en stol at Europa og Skandinavia blir oversett av amerikanske produsenter når det gjelder våpen og våpen rekvisita.. Vi blir avspist med små volum og det er konstant mangel på stort sett alt av både våpen, optikk, ammunisjon og våpen deler fra produsnter over dammen..

Link to comment
Share on other sites

Forskjellen mellom å ha lest diverse tester og konkludert ut fra det, og skutt pluss minus 500 skudd med Sako Carbonlight er at jeg vet at presisjonen er akkurat like god i Carbonlight som i Finnlight..en lett rifle krever mere av skytter enn en tyngre rifle med tanke på rekylopptak, om det er grunnen til at div. Bladsmørere ikke har klart å skyte tilfredsstillende samlinger med Carbonlight vet jeg ikke..men nå er jeg serdeles lite imponert over kunnskapsnivået til de skribentene som frekventerer i jakt og våpen bladene her i vårt langstrakte land.. Hadde det ikke vært for at våpenskapet er stappfullt av både jakt og konkurranse våpen, og jeg har gått tom for grunner til å anskaffe flere, så hadde Carbonlight hatt en plass i mitt skap..

Link to comment
Share on other sites

Vil tro (vet vel egentlig) at alle produsenter av masseproduserte rifler slipper eksemplarer som ikke har tilfredsstillende funksjon eller presisjon enten de nå heter Sako eller noe annet. At akkurat den rifla Jørund Lien testet i Jakt hadde medioker presisjon er jo uheldig for Sako, men bekrefter vel bare at ikke alle rifler går godt. Tviler på at nevnte bladsmører ikke har ferdighet til å kunne avgi presise skudd i benken fra ei rifle enten den nå er lett eller tung.

Link to comment
Share on other sites

Før jeg kjøpte Blaser K95 så var jeg innom en kimber 84M Montana.. Fine rifler..god byggekvalitet..men grunnen til at det ble et kort bekjentskap var at den ikke tålte mange skuddene før presisjonen ikke lenger var tilfredsstillende og måtte hvile.. Det tynne løpet ble veldig fort påvirket av varmgang..

Det må man vel forvente av lettvekts jaktbørser med fluta piper tynne som sugerør.

Dette er ikke noe man kjøper for å pumpe skudd med på bane.

Tåler de å trene 3 skudds serier mellom hver avkjøling er det mer enn godt nok.

Det viktige er førsteskuddet og eventuellt oppfølgingsskudd.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...