Jump to content

Har ikke politiet noen regler for hvor lang tid de kan bruke på å behandle våpensøknader?.....


Lars_o

Recommended Posts

koster 840 ved første innnlevering av søknad, neste koster 420.

og våpendeler er vel en viss prosent???

 

Romerike fullførte 7våpensøknader for meg på 3 dager i romjula! det kan ikke bli bedre!

 

Rogaland behandlet min søknad på 22lr, mens jeg ventet!!!!!! tok ca 10 min...

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

er det ikke maks 6 våpen nå da?

 

Håndvåpen og andre konkurransevåpen blir vurdert utifra dokumentert aktivitet og behov.

Jaktvåpen er det som de andre sier 6 stk + dokumentert behov, som kan være feks ettersøksvåpen.

Itillegg kommer noen våpendeler som også er søknadspliktige.

Link to comment
Share on other sites

koster 840 ved første innnlevering av søknad, neste koster 420.

og våpendeler er vel en viss prosent???

 

Romerike fullførte 7våpensøknader for meg på 3 dager i romjula! det kan ikke bli bedre!

 

Du hadde sannsynligvis riktig utfylte søknader og et godt begrunnet behov, jeg har en misstanke om at det ikke alltid er tilfellet når det klages over lang behandlingstid :mrgreen:

 

På den annen side kan jo våpenkontorene rundt om i landet ha mye å gjøre.

 

Våpendeler er vel halvparten av normalt søknadsgebyr (med normalt mener jeg ikke første gangs innlevering).

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

En ting som er viktig og tenke på er at det er ulik behandlingstid på førstegangs søknad, og en når du allerede har våpenkort.

 

Førstegang søknad i Østfold tok to uker, andre gangs søknad blev levert fredag 13.45 ( di stenger 14.00) og telefon på tirsdag 12.00 om at den var klar.

 

Det viktigste at tenke på er at du dokumenterer behov osv. med en gang. Ikke bare det at din søknad går kjappere, men det blir lengre behandlings tid før søknader som ligger i kø, hvis saksbehandler må bruke tid på og be om mer opplysninger.

Link to comment
Share on other sites

En ting til jeg fant ut i dag, er at våpenkontoret på Elverum de som behandler våpensøknadene, har kun oppe på mandag,onsdag og fredag fra 1000-1400 :wink:

 

dette visste jeg ikkenoe om... jeg søkte på en .223 nå i februar med beskjed om at det fort ville ta 8 uker å få den behandlet. kjip og utålmodig som jeg er, ringte jeg dem omtrent annenhver dag for å høre hvor langt søknaden var kommet i karusellen, og dag 6 mottok jeg giro, dag 8 mottok jeg ferdig behandlet søknad... mener å huske jeg ikke nødvendigvis ringte innen disse tidene og fikk likevel svar

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Glenn

Intensjon eller ikke... Fakta er at du har underskrevet på et legalt dokument at du ikke skal bruke våpenet til noe annet en det du har søkt på det til.

 

Jeg begynte med Praktisk noen år før jeg tok Jegerprøven og kjøpte et par rifler til trening og konkurranse med anbefaling fra klubben.

 

Betyr det at disse riflene ikke kan brukes i jakt, selv om jeg nå har Jegerprøven og våpenet er godkjent for jakt?

Link to comment
Share on other sites

Ble sjokkert. Tok en uke i Oslo for 3 riflesøknader.

 

Min venn utvidet med en rifle nå og denne gangen tok det 4 uker + 1 dag så du er ikke blandt de verst utsatte . Fatter ikke at det skal kunne ta så lang tid jeg , det sitter jo spesielle folk på våpenregisteret som har dette som daglig gjøremål ! kan ikke skjønne at det er så mange i mitt fylke som har så mange søknader inne .

Link to comment
Share on other sites

Jeg begynte med Praktisk noen år før jeg tok Jegerprøven og kjøpte et par rifler til trening og konkurranse med anbefaling fra klubben.

 

Betyr det at disse riflene ikke kan brukes i jakt, selv om jeg nå har Jegerprøven og våpenet er godkjent for jakt?

Bare jakt med dem du.

Har tilgode å se en lov som forbyr noen å konkurrere med et våpen omsøkt med jakt som bruksområde. Tror ikke jeg får se det heller. (Da hadde det isåfall blitt tynt på NJFF sine stevner.)

 

Hvorfor skulle det være annerledes andre vegen?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Da har eg akkurat vore å levert inn søknad tre søknader på lokale politi kontoret, de skal skrive på for så å sende det til Våpenkotoret som ligger i Odda, ca 1time fra min kommune!

 

Spennende å sjå kor lang tid det tar!

Link to comment
Share on other sites

Jeg er mektig imponert over di som arbeider på kontoret i Sarpsborg. Hyggelige, vet hva di snakker om, og effektive.

 

Når det kommer til hvor lang tid det tar før at en søknad skal bli behandled henger ofte sammen med hvor godt du har dokumentert behovet.

 

Det går litt opp og ned her i Østfold med behandlings tiden. Jeg leverte in søknad på tre pistoler en fredag 13.45, og fikk en telefon på tirsdagen 12.00 om at di var ferdige.

 

Jeg har nå levert in søknad på to jakt våpen og her har di brukt over en uke og di er fortsatt ikke ferdige.

 

Som oppsummering kan man si at det er mer en kun din søknad som behandles, og vi kan uansett ikke klage på tiden det tar.

Link to comment
Share on other sites

Endte opp med 6-7 uker behandlingstid, og for å rekke treningsskudd og oppskyting endte det opp med at jeg reiste 9 mil tur/retur for å hente den personlig... :D

 

Jøss!! Hele 9 mil tur/retur står det respekt av, Det tilsvarer vel omtrent den avstanden jeg har til en av skytebanene som jeg bruker...

Anyway. Her har behandlingstiden variert fra 4 min å opp til ca 3 uker. Er velsignet med ett relativt fornuftig våpenkontor, min erfaring så langt, her i Midtre Hålogaland Politidistrikt :D:D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
Noen som kan si meg hvor lenge man må vente i Oslo om dagen? Vurderer nesten melde flytting før jeg leverer inn søknad! :P

 

Bare flytt du! Jeg fikk tre godkjente søknader på ca 2 timer hos Follo politikammer. Forrige gang gikk det hele 1 dag!

 

 

Sent from my HTC using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Her på Stjørdal går det veldig raskt. Har aldri ventet så lenge som en uke, gitt at jeg henter den selv på lensmansskontoret. Tror hun som har med det å gjøre behandler søknadene hver fredag formiddag eller mens du venter hvis det passer sånn. Sist tok det 3 min fra jeg leverte inn til jeg fikk tilbake :) Føler med dere som venter i månedsvis!

Link to comment
Share on other sites

På siste søknad på våpendel (levert 12. juli) gikk det 14 dager fra jeg leverte søknaden til jeg fikk brev om at søknaden var godkjent, og hvor begyret skulle betales. Jeg var på ferie da den godkjente søknaden kom i posten, men tidligere har de kommet ca en uke etter betaling.

 

Prøv å ringe våpenkontoret i Oslo på 22668380.

Link to comment
Share on other sites

Uff jaja

Glad jeg sogner til Romerike.

under en uke behandlingstid om det ikke er midt i ferie/like før jakta men går rimelig fort da også :)

eller 5 min om en stikker til lillestrøm selv :D

 

Tok under en time på mitt siste våpen på Romerike i fellesferien.....

Link to comment
Share on other sites

Leverte min første søknad på Romerike før helgen. De regnet med at det ville ta ca. en uke. Var visst mange søknader på jaktvåpen inne, så det ville ta lengre tid enn vanlig.

Gebyr ble betalt ved innlevering.

Ble halvannen uke fra innlevering på kontor, til den lå i postkassa. Må være bra det, i disse jaktvåpentider. Gikk betraktelig kortere tid derfra og til våpen var kjøpt. :-)
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 2 weeks later...

Jeg leverte våpensøknad i Odda torsdag 15. august. Lørdag 17. lå den godkjent i postkassen. Dette til tross for en dags forsinkelse da jeg glemte en forelders underskrift siden jeg er under 18 år. Søknaden ble da altså behandlet og godkjent på fredagen, og kom i posten lørdag. Meget fornøyd.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...