Jump to content

Har ikke politiet noen regler for hvor lang tid de kan bruke på å behandle våpensøknader?.....


Lars_o

Recommended Posts

  • 3 weeks later...

E N D E L I G ! ! !

 

Sendte søknad på .222 tidlig i april. I går lå "ja'et" i postkassa... Jaggu artig når det tar flere uker for noen, enn det tar dager for andre... Sju uker... Men det er kanskje ikke så rart når våpenkontoret har kontortid (i hvert fall telefontid) tre dager i uka, mellom kl 10 og 14 og skal dekke størsteparten av fylket. :?

Link to comment
Share on other sites

Var innom Winge på fredag å kjøpte en revolver, på vei hjem kjørte jeg innom våpenkontoret på Vannsjø som vi i Østfold nå må forholde oss til, med et lite håp om at det var mulig å få godkjent søknaden der og da....saksbehandleren brukte ca 20 min på å gå igjennom våpengarderoben min og stillte mange spørsmål og han sa at denne søknaden skulle ikke være noe problem...men de hadde så fryktelig mye å gjøre så han rakk ikke å se på den nå, den kommer i posten når den er klar... :shock:

Link to comment
Share on other sites

Har en søknad inne hos Elverum på en ruger 1022.

Det er idag 3 uker og 2 dager siden jeg leverte, tok da en tlf ned for å høre ståa.

Fikk da høre at det IALLEFALL var 4 uker til de fikk behandlet den:(

 

Så, har et spørsmål:

Kan det være en ide å stikke nesa nedom å høre om de kan fikse den der å da? Noen som har gjort dette før?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Har en søknad inne hos Elverum på en ruger 1022.

Det er idag 3 uker og 2 dager siden jeg leverte, tok da en tlf ned for å høre ståa.

Fikk da høre at det IALLEFALL var 4 uker til de fikk behandlet den:(

 

Så, har et spørsmål:

Kan det være en ide å stikke nesa nedom å høre om de kan fikse den der å da? Noen som har gjort dette før?

 

Har ikke prøvd å stikke nedom med nesa enda ;) Men når jeg søkte for pumpehagla mi et par måneder siden så fant jeg ei brukt hagle før jeg fikk søknaden godkjent. Så jeg ringte og spørte om status på søknaden, da sa hun at det var 5-6 stykker før meg i bunken. Så forklarte jeg at jeg må ha den fortest mulig pga kjøp, og om hun ikke kunne få den litt høyere i bunken :mrgreen: jeg ringte neste dag og da var den godkjent :) Selvfølgelig ikke 4 uker som ved ditt tilfelle men er nå verdt et forsøk

Link to comment
Share on other sites

Jeg leverte en søknad på Lørdag, og fikk i dag Mail om at den var godkjent. Våpenkontoret i Oslo er effektive!

 

Eg leverte litt over ei veke sidan, ikkje fått tilbakemelding enda. Leverte søknaden ved Majorstua politikontor, men det blir kanskje behandla samme stad?

Link to comment
Share on other sites

ringte selv til Elverum politikammer idag og spurte om status på søknaden, sa det hastet da jeg hadde håpet på å få rifla før jeg tok ferie......fikk regelrett kjeft på tlf.....hjalp lite å si jeg har ventet i 5 uker allerede ,måtte belage meg på å vente IALLEFALL 1 mnd til.....

 

 

SÅ, tok så en tlf til forhandler og forklarte situasjonen min, spurte pent om det var mulig å kjøpe Ruger´n med utlånserklæring mens jeg ventet på søknaden i retur fra politiet. svaret i andre enden var: SELVFØLGELIG skal det gå i orden!:)

 

så da er straks en RUGER 10/22 tactical på vei:)

Link to comment
Share on other sites

søknad på ei rifle i 6.5 x 55 levert til politiet i tromsø, dama sa at d tar minst 8 uke :lol:

og våpenkort.... kjøpte ei hagle før jul og kan se langt etter korte til den. e noen såm får våpenkort tilsendt etter 1-2 år :shock:

politiet i tromsø får nytt lokale om ikke så længe så æ sporte om dem blei og ansette flere folk i skranken så det sku bli mindre behandlingstid men ho sa d kåm til å bli værre :lol:

Link to comment
Share on other sites

ringte selv til Elverum politikammer idag og spurte om status på søknaden, sa det hastet da jeg hadde håpet på å få rifla før jeg tok ferie......fikk regelrett kjeft på tlf.....hjalp lite å si jeg har ventet i 5 uker allerede ,måtte belage meg på å vente IALLEFALL 1 mnd til.....

 

 

SÅ, tok så en tlf til forhandler og forklarte situasjonen min, spurte pent om det var mulig å kjøpe Ruger´n med utlånserklæring mens jeg ventet på søknaden i retur fra politiet. svaret i andre enden var: SELVFØLGELIG skal det gå i orden!:)

 

så da er straks en RUGER 10/22 tactical på vei:)

 

:lol::lol::roll: Sorry jeg ler altså men kjeft faktisk xD Tror det er ganske så stor forskjell på både kunnskap og hvor greie og flinke dem er i forskjellige kommuner.. Har helt sikkert mye med mange søknader å gjøre,men ærlig talt om dem får inn 10 søknader så burde det ikke ta mer enn et par timer. Hva er det som er så vanskelig at dem trenger såpass lenge? Om det er en som har våpen fra før av så skal dem jo ikke trenge å bruke så lenge på å sjekke vandel osv.

Men hey :D Grattis med ny børsesnart !! :D

Link to comment
Share on other sites

da jeg leverte søknaden sa de at det var ca 200 søknader inne, da jeg spurte om status for 3 uker siden var det fortsatt 200 søknader inne.....og igår var det fortsatt samme antall søknader inne......virker som om bunken aldri blir mindre:)

 

takk og lov for hyggelige forhandlere som hjelper oss i mellomtiden og leverer fantastisk service:)

Link to comment
Share on other sites

Hver gang jeg ringer inn så må jeg ringe opptatt fordi de har mat pause eller er i møte... alt fra 10-14.. Så ser ut som de bruker mesteparten av tiden til å drikke kaffe .

Ja det var flott at de ville selge den sånn da :) Når man vil kjøpe med utlånserklering holder det med bestått jegerprøve? og kan det gjøres fra private også?

Link to comment
Share on other sites

Sikkert andre som kan svare på dette bedre en meg men kan nevne det jeg husker:

-Tror du må ha våpenkort fra før av, usikker på om det holder med kun Jegerprøven.

-tror de samme reglene gjelder for kjøp fra både private og bedrift.

 

Som sagt, dette er noe jeg TROR så her må noen komme med innspill:)

Link to comment
Share on other sites

Leverte min første våpensøknad for to uker siden (30. mai). Fikk den i retur nå med beskjed om å huske å signere blanketten :roll: Jaja, det er jo ene og alene min feil. Det som uansett slår meg er at politiet har brukt to uker på dette.

 

Er det noen som vet hvorfor politiet noen steder (les Hedmark) bruker så lang tid på å behandle våpensøknader.

Jeg skjønner at de må sjekke vandelen min og at de må dobbeltsjekke at jeg er med i jegerregisteret, men hva mer gjør politiet i disse sakene og hvorfor tar det slik tid?

Link to comment
Share on other sites

Jeg solgt en 338 til Bodø. Han jeg solgte til har hatt en god del våpen opp igjennom. Han fikk brev i posten at han kunne komme å hente tillatelsen hos Politiet, men han måtte ha med seg bilder av våpenskapet? Det er ikke mer enn 4 uker siden jeg fikk min tillatelse i posten uten å vise noen bilder av våpen skapet. Jeg leverte søknaden på lensmannskontoret på Årnes betalte der med kort, uken etter lå tillatelsen i posten. Er det flere som har måttet vise bilder av våpenskapet?

Link to comment
Share on other sites

Fikk nå godkjent fire søknader på div rifler og en hagle på to arbeidsdager uten spørsmål om skap. Det jeg har er stort nok til vitale deler ihvertfall, i tillegg til kortpangene jeg har fra før ;-)

 

Skulle tro de var litt mer restriktive her i storbyen, men tydeligvis ikke.

Link to comment
Share on other sites

Husk at "Våpenkontoret" på de aller fleste politikammer ikke er et rent "våpenkontor", de har mange andre forvaltningsmessige oppgaver i tillegg til dette med våpen. Og det er heller ingen stor hemlighet at politiet ikke har alt for mange ansatte. Så at dette kan ta tid bør være lett å forstå.

 

Tror ikke noen her blir veldig glade om de får beskjeden: "Beklager, den vandelsattesten du trenger for din nye jobb blir litt forsinket fordi det er så mange jegere som har ventet helt til nå med å søke om nye våpen til jakta, og vi MÅ bare prioritere dem! Håper du får en annen jobb hvis arbeidsgiveren ikke vil vente på dine papir" Eller om du ikke får nytt pass før ferien din er slutt. I et større samfunnsmessig perspektiv er det nok ikke våpensøknader som bør være PRI1 hos politiets sivilforvaltning.

 

Husk forøvrig at når det gjelder de som allerede har våpen så er en god del av jobben allerede gjort slik at disse søknadene kan gå raskere.

 

Det jeg personlig synes er mye verre er at tjenestemenn i PD bevisst ikke vil svare på henvendelser. Jeg har sendt brev og mail om en sak samt sendt 3 purringer og vår venn "SS" vil bare ikke svare! Det har nå gått 1-1/2 år!! og saken er soleklart innenfor det Sivilombudsmannen ville ha reagert på, men med tanke på mulige hevnreaksjoner mot min ringe person så har jeg ennå ikke sendt klagen. Den er ferdig skrevet! :evil:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...