Jump to content

Oslo Skytesenters skytebaner stengt av myndighetene, grunnet uheldige omstendigheter.


Bushviper

Recommended Posts

https://www.proff.no/bransjesøk?q=887052972

 

Da kan man vel slå fast at "klubb" og skytesenter ikke var helt ideelt adskilt... Likevel er det ikke noe galt med å gjøre det slik, og det at det var så mange fornøyde medlemmer viser vel at det fungerte?

Manglende rutiner for håndtering av utlån har nok svært lite med organisasjonsform å gjøre.

 

K

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

beaker skrev (6 timer siden):

 

Kor lett trur du det er å få opprette nye skytebaner?

Som M67 svarte deg. Innendørs er nok lett, men dyrt for noen ;) Og alle de jeg kjenner som skyter med pistol/revolver klager på alt som ikke er gratis eller som betaler de for skyting helst :P 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Rugerdud said:

Som M67 svarte deg. Innendørs er nok lett, men dyrt for noen ;) 

 

Jeg tror ikke folk forstår hvor dyrt det faktisk er å drive en innendørs skytebane for grovkaliber. 

 

Med dagens krav til ventilasjon snakker man fort vekk om 80-100.000 kroner per skive per år. Annen drift av anlegget kommer i tillegg. Man skal ha bra mange medlemmer for å drive sånt på grasrotandel, vaffelsteking og dugnad. 

 

Jeg kjenner ikke detaljene rundt OSS men det er synd om man mister skytebaner, for det er ikke lett å erstatte dem. Bare spør Nordstrand eller Ullensaker skytterlag. 

Link to comment
Share on other sites

Elmer K skrev (7 timer siden):

" De har aldri hatt egen bankkonto".....

 

Hvor tar du alle påstandene dine fra? Stor-Oslo skyteklubb har så definitivt hatt egen konto.

Nummeret er 1503 52 78440

 

Jeg som medlem betalte mitt medlemskap til klubben - ikke OSS (WR) som du påstår.

 

Klubben betalte sine avgifter til Norges skytterforbund, til Kretsen - ALT som skulle til for å drive en skyteklubb var på stell.

-------

Jeg betalt vel ca 80,- for hvert fremmøte. Det var en fantastisk bane, billetten/klippet var verd hver krone. Jeg kunne stå så lenge jeg ville.

 

Banen, folka der nede, samt den gjengse skytter som besøkte banen er savnet.

Jeg ser kun èn feil OSS v/Røgeberg gjorde. Den feilen ble skjebnesvanger.

 

Å trekke fram som negativt at datter til Røgeberg satt i styret SOS er meningsløst. Det blir like meningsløst som å hevde ansatte hos OSS ikke kunne sitte i klubben SOS.

Underlig "yrkesforbud" får man i så fall si.

Man får ikke bankkontonummer i Norge uten å være registrert i Enhetsregisteret. 

Gjennom alle år har de benyttet OSS sitt kontonummer og org nr. Klubb og OSS = en og samme enhet.

(derav at klubben går ned når OSS går ned)

 

Det bankkontonummer du nevner - er da som du ser ikke til noe klubb, men et eksternt firma.

Om du sjekker tidligere år så ser du OSS sin konto og org nr på faktura.

 

 

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (7 timer siden):

https://www.proff.no/bransjesøk?q=887052972

 

Da kan man vel slå fast at "klubb" og skytesenter ikke var helt ideelt adskilt... Likevel er det ikke noe galt med å gjøre det slik, og det at det var så mange fornøyde medlemmer viser vel at det fungerte?

Manglende rutiner for håndtering av utlån har nok svært lite med organisasjonsform å gjøre.

 

K

Nettopp - org nr er lik OSS (WR)

Link to comment
Share on other sites

Elmer K skrev (7 timer siden):

Så vidt jeg vet så er org. nr. 887052972

 

Klubben var registrert som Gruppe for særidrett.

Men poenget må være at de hadde ikke kunne drive dersom noe ikke hadde vært på stell.

Nettopp som du sier M67.

 

Dette org nr er da OSS ;)

Link to comment
Share on other sites

Elmer K skrev (På 9.1.2022 den 14.32):

Stor Oslo Skyteklubb ikke vist noen regnskaper...

 

Feil. Det har de gjort.

Regnskap for 2020 foreligger, likeså kalkulasjon for 2021 regnskap.

 

Ca 1450 medlemmer. Inntekt medlemskontigent 2.800 000

Utg kontigent NSF + kretsen ca 500 000, rest inntekt ca 2 300 000.

Husleie OSS (WR) ca 2 300 000. Rest inntekt ca 10 000.

 

Regnskap Oslo Skytesenter kjenner jeg ikke til, og det raker meg dessuten ikke.

Men der var vel 6 ansatte. Lønnsutgifter 6 x antatt ca  350 000 = 2 100 000 pr. år

 

Da kan det virke som at Røgeberg stort sett hadde sin inntekt fra salg rekvisita + våpen og ammosalg samt baneleie skyttere.

Røgeberg betalte vel også husleie, strøm etc som måtte dekkes..

 

---

 

Å drive en skyteklubb uten å ha noe baneforhold overhode forekommer meg ikke det enkleste, de mistet jo den ene de hadde. Kanskje noe enklere å "slynge ut" det motsatte uten grunnleggende kjennskap til situasjonen.

 

Regnskapet for 2020 er ganske enkelt. 8 mill i overskudd (inkl disse midlene du skisserer over fra "klubben")

Bra resultat i et korona år....

Link to comment
Share on other sites

2020 var et bra år for flere bransjer innen detaljhandel, OSS hadde f.eks en betydelig økning i netthandel.

2020 var såvidt jeg vet også første året hvor selskapet var gjeldsfritt og kunne begynne å sette seg i posisjon for å bygge nytt skytesenter når leiekontrakten på nåværende sted gikk ut.

Jeg har ikke noen spesiell grunn for å forsvare OSS i ettertid, jeg jobber ikke der lenger og er ferdig med det. Og det er greit med diskusjon, men denne tråden bærer i litt for stor grad preg av folk som har sterke meninger på sviktende grunnlag.

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, Rugerdud said:

Som M67 svarte deg. Innendørs er nok lett, men dyrt for noen ;) Og alle de jeg kjenner som skyter med pistol/revolver klager på alt som ikke er gratis eller som betaler de for skyting helst :P 

Æsj.

 

Jeg vet at OSS var dyrt, men jeg ville likevel kunne betalt det dobbelte, for det tilbudet. Det er veldig mye høyere terskel for meg nå, som småbarnsfar, å ta turen til Løvenskiold fra østkanten, enn det var å svippe bort på OSS.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Wintel said:

Er klubben nedlagt og medlemmene spredt for alle vinder, eller kan man etablere et nytt styre og sparke liv i klubben igjen?

Med 1500 medlemmer bør det være mulig å få til en løsning med ny bane

Det burde være mulig, jeg kan ikke skjønne annet. Medlemmene/skytterne er der, vi er mange her i sentrum/øst som savner den banen innmari.

 

Noen med litt peiling må nok sette seg inn i det og se på ordentlige tall.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde også med glede betalt ekstra for innendørslokaler, slippe dugnad og annet. Men her på bygda er det ikke vilje eller holdninger blant mange nok til å ville betale for slik "luxus" :( Og å kjøre inn til større byer for å få tilgang på slik blir for tungvint dessverre.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Vedrørende: Stor-Oslo Skyteklubb

 

- Er klubben oppløst eller eksisterer den?

 

-Hvis den er oppløst ..

a) Hvordan skjedde det opp mot reglene til klubben, forbund osv?

b) Hvor er pengene / midlene i klubben?

c) Hvorfor oppløse en slik klubb pga OSS sin kriminalitet?

 

.... Er klubben oppløst og tidligere medlemmer ikke er i ny klubb og har våpen  ervervet årsak klubb blir dette et problem.

 

...Har det vært årsmøter med revidert regnskap i Stor-Oslo Skyteklubb?

 

... Har årsmøtet/styret gitt fullmakt til den "skyhøye" baneleie til OSS?

 

...Leser jeg mellom linjene kan mye tyde på en samrøre mellom WR og familie OSS og Stor-Oslo Skyteklubb som bør undersøkes både opp mot  regler for Klub forbund og opp mot mulig økonomisk kriminalitet.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Årsmøtet i Lørenskog skytterlag vedtok i fjor å starte prosjektering av innendørsbane på Losby i Lørenskog (ligger 11km unna Oslo skytesenter).

 

Skytterlaget er et rent DFS-lag, men har en bred medlemsmasse. Så bred at banen planlegges med 50m riflebane og 25m pistol, i tillegg til den mer ordinære 15m DFS-banen (joda, det er et godt stykke arbeid som skal gjøre før man går fra et årsmøtevedtak til først skudd settes i innendørs skive...)

 

SOS hadde 1500 medlemmer, tre ganger så mange som skytterlaget har i dag. Det er som kjent dyrt å bygge innendørs, men det ligger et potensiale i medlemsmassen til SOS til å få til en løsning...

 

Jeg sendte en epost til "leder@storosloskyteklubb.no", men fikk auto-reply:

 

Driften av klubben er lagt ned og datasystemene er ikke lenger tilgjengelig.

Vi takker for tiden vi har hatt sammen i Stor-Oslo Skyteklubb

Med hilsen

Styret

 

Er det noen i det oppløste styret som sitter på medlemsbasen eller er de spredt for alle vinder? Kan klubben gjenoppstå, evt med nytt styre om det avgåtte ikke ønsker å fortsette driften uten bane?

Link to comment
Share on other sites

alkymisten skrev (9 timer siden):

Vedrørende: Stor-Oslo Skyteklubb

 

- Er klubben oppløst eller eksisterer den?

 

-Hvis den er oppløst ..

a) Hvordan skjedde det opp mot reglene til klubben, forbund osv?

b) Hvor er pengene / midlene i klubben?

c) Hvorfor oppløse en slik klubb pga OSS sin kriminalitet?

 

.... Er klubben oppløst og tidligere medlemmer ikke er i ny klubb og har våpen  ervervet årsak klubb blir dette et problem.

 

...Har det vært årsmøter med revidert regnskap i Stor-Oslo Skyteklubb?

 

... Har årsmøtet/styret gitt fullmakt til den "skyhøye" baneleie til OSS?

 

...Leser jeg mellom linjene kan mye tyde på en samrøre mellom WR og familie OSS og Stor-Oslo Skyteklubb som bør undersøkes både opp mot  regler for Klub forbund og opp mot mulig økonomisk kriminalitet.

 

 

 

Om man tenker 2,8 mill i brutto medlemskapsinntekter, over 10 år. Over 80% av disse går videre til OSS/Røgeberg?

Vi snakker nesten 25 mill, man kunne vel fått gode klubbfasiliteter for dette.

 

Over og ut 

Link to comment
Share on other sites

Problemet i det tilfellet er å skaffe tilsvarende lokaler like sentralt, nå er ikke mattematikk min største interesse, men en innendørsbane av den standarden koster en del millioner å bygge, næringsbygg hvor det i det hele tatt er mulig å få til noe slikt er ettertraktet og blir ofte snappet opp av eiendomsselskaper osv.

OSS var på jakt etter lokaler i et par års tid før det ble stengt, og da var det kun to aktuelle lokasjoner som hadde dukket opp. Når investeringen så er tatt skal man betjene leiekostnader og strøm. Strøm er en betydelig del av regningen om du skal ha akseptabelt inneklima på en bane som er i bruk fra 10 om morgenen til 21 om kvelden, oppimot 500 kroner i timen om vinteren med varme på ble jeg fortalt, og det var før strømkrisen vi har nå, med dagens prisnivå vet jeg ikke om det hadde vært mulig i det hele tatt, men la oss si 300 kromer timen i snitt, åpent 9 timer i døgnet, så 3000 kroner i døgnet - søndag hvor det var åpent bare noen timer, så da nærmer du deg 100000 i mnd i strøm + husleie, så la oss si 3-400000 i mnd totalt hvis du har en grei leieavtale. Da er det ikke mye igjen av medlemskontigent og baneleieinntekter for å betjene vedlikehold og nedbetaling av gjeld til investeringer.

Du har også en medlemsmasse som forventer at det er åpent hele dagen hele uken, det er nettopp derfor de er medlem av akkurat den klubben, og ikke tradisjonelle klubber som har finfelt tirsdag 17-20, grovfelt torsdag 16-18 osv.

Så om noen vil ta på seg å videreføre klubben så lykke til (det er ikke ironisk ment) men å skaffe fasiliteter som kan betjene den medlemsmassen "sentralt" i Oslo tror jeg ikke blir enkelt

Link to comment
Share on other sites

I dommen mot Oslo Skytesenter(OSS)/WR og i regnskapene ser man at man legger til grunn et  betydelig overskudd dvs 8 mill nok kroner....

 

I denne tråden ser man flere som forsvarer OSS/WR  opp mot bla ekstrem høy husleie (var det 2.5 mill i året fra klubben?) og man forsvarer tydelig det som i beste fall er samrøre mellom klubben og WR med familie og OSS...

 

Ja det er supert at OSS/WR fikk til og hadde en fin bane i Oslo, gode fasiliteter og butikk... Men det det stilles spørsmål om er hva foregikk av økonomisk samrøre mellom OSS/WR+ familie og klubb?

 

Klubben skal være lagt ned uten at "noen" evner å forklare hvordan dette har skjedd og om de organisatoriske reglene er fulgt og hvor de økonomiske verdiene har tatt veien?

 

Merkelig at ikke Norges Skytterforbund og Norges Idrettsforbund ser på saken og bidrar til at klubbløse medlemmer får overført midlene til videre drift mv eller at klubben avvikles iht til regler.

 

Hvorfor denne toleransen mot OSS/WR til å berike seg selv på det som synes som svært tvilsom samrøre og trolig økonomisk misbruk av klubben???

Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, erikraude said:

Kjenner jeg irriterer meg grønn over at jeg aldri tok turen bortom. Jeg jobba tross alt en liten fottur unna, jeg kunne gjort det tusen ganger. Men neida. Og nå er det for seint. :(

Like greit, så er ikke savnet så stort.

 

17 hours ago, Wintel said:

 

 

 

Er det noen i det oppløste styret som sitter på medlemsbasen eller er de spredt for alle vinder? Kan klubben gjenoppstå, evt med nytt styre om det avgåtte ikke ønsker å fortsette driften uten bane?

Prøv å kontakte via facebook hvis du har en konto der? Tror flere medlemmer fikk info via den siden.

Link to comment
Share on other sites

alkymisten skrev (1 time siden):

 

 

Klubben skal være lagt ned uten at "noen" evner å forklare hvordan dette har skjedd og om de organisatoriske reglene er fulgt og hvor de økonomiske verdiene har tatt veien?

 

Merkelig at ikke Norges Skytterforbund og Norges Idrettsforbund ser på saken og bidrar til at klubbløse medlemmer får overført midlene til videre drift mv eller at klubben avvikles iht til regler.

 

 

 

Tja, kanskje det er et greit signal om at ting ble gjort riktig?

 

Hvorfor noen skal forklare noe som helst til ikke medlemer er mer uklart..

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, alkymisten said:

Hvorfor denne toleransen mot OSS/WR til å berike seg selv på det som synes som svært tvilsom samrøre og trolig økonomisk misbruk av klubben???

 

Har du bevis for disse særdeles grove og injurerende påstandene? Utskrift av bankoverføringer og andre transaksjoner som bevis? Send det til politiet da, og økokrim. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg bryr meg filla om OSS/WR tjente seg styrtrik på utleie  av skytebane/klubb. Akkurat som det bryr meg veldig  lite at andre gründere tjener penger på livsverket sitt, naboen har finere bil, eller kompisen min har finere rifle enn meg. Det jeg bryr meg om er muligheten til å skyte, og om den prisen jeg betaler er verdt det for kun meg. Det å kunne dra å skyte midt på dagen 7 dager i uka om jeg ville mens unger er på skolen og kona på jobb var verdt det, uten tvil! Nå er det kanskje, hvis det passer med jobb, barnas program, konas program osv, en gang i uka til oppsatte tider og oppsatt program... Var det for tett connection mellom klubb og butikk? Mest sannsynlig... Bryr jeg meg om det? Midt i ryggen! 

Bare se på barne og ungdomsidretten, selv om aktiviteten utføres i klubben finnes det et utall kommersielle aktører som tjener godt med penger på ekstratilbud til de som ønsker det. 

  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, Elmer K said:

Poenget er ikke om WR/OSS tjener penger eller ikke. Poenget er at hva er sammenblandingen mellom OSS/WR og klubben og er dette iht det som kreves av Norges Skytterforbund / Norges Idrettsforbund?

 

3 hours ago, Zenith said:

Om regnskapet er ok?..så regner jeg med at dette er revidert og godkjent av generalforsamlingen i klubben??. Slik dette fremstår ser dette dessverre ut som om klubb, OSS og WR m/familie har drevet dette på en måte som bør granskes av Norges Skytterforbund / Norges Idrettsforbund. Og hvordan kan en Klub med 1400? medlemmer bare oppløses på denne måten?

 

 

Link to comment
Share on other sites

Det siste der skulle jeg også gjerne  likt å fått svar på faktisk. Som medlem forventer jeg en ekstraordinær generalforsamling/årsmøte hvor alternativer og muligheter drøftes. Det har i tillegg satt oss som tidligere medlemmer i en knipe, selv om det var et romslig tidsperspektiv. 

Edited by Zenith
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Zenith skrev (1 time siden):

Det siste der skulle jeg også gjerne  likt å fått svar på faktisk. Som medlem forventer jeg en ekstraordinær generalforsamling/årsmøte hvor alternativer og muligheter drøftes. Det har i tillegg satt oss som tidligere medlemmer i en knipe, selv om det var et romslig tidsperspektiv. 

Dette sier loven om oppløsning av idrettslag:

 § 15     Oppløsning, utmelding mv.

 

(1)             Idrettslaget kan vedta oppløsning:

a.     ved et enstemmig vedtak om oppløsning på årsmøtet, eller

b.     ved å vedta oppløsning med 2/3 flertall på to påfølgende årsmøter, der det etterfølgende årsmøtet må avholdes minimum tre måneder og maksimum 6 måneder senere.

En forutsetning for et gyldig vedtak om oppløsning, er at idrettslaget skriftlig varsler idrettskrets og særforbund senest 14 dager før idrettslagets årsmøte behandler forslag om oppløsning.

 

(2)        Sammenslutning med andre idrettslag anses ikke som oppløsning av idrettslaget. Vedtak om sammenslutning eller utmelding fra særforbund, og nødvendige lovendringer i tilknytning til dette, fattes med 2/3 flertall av årsmøtet.

 

(3)        For regler om utmelding og tap av medlemskap i NIF, gjelder NIFs lov § 10-2.

 

(4)        Ved utmelding eller tap av medlemskap skal idrettslagets eiendeler opparbeidet som en direkte følge av idrettslagets medlemskap i NIF, tilfalle et formål godkjent av Idrettsstyret. Ved oppløsning eller annet opphør, tilfaller idrettslagets overskytende midler etter avvikling et formål godkjent av Idrettsstyret.

Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, beaker said:

Men har dette vore eit idrettslag i lovens forstand?

Det er evt Oslo Idrettskrets som har verifisert at de var et idrettslag i lovens forstand - alle klubber må godkjennes av sin idrettskrets for å bli medlem av NIF (som NSF er medlem av). De sjekker at alt er på stell ved en søknad om å bli med in NSF/NIF. 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
slemmo skrev (På 11.1.2022 den 20.05):

Problemet i det tilfellet er å skaffe tilsvarende lokaler like sentralt, nå er ikke mattematikk min største interesse, men en innendørsbane av den standarden koster en del millioner å bygge, næringsbygg hvor det i det hele tatt er mulig å få til noe slikt er ettertraktet og blir ofte snappet opp av eiendomsselskaper osv.

OSS var på jakt etter lokaler i et par års tid før det ble stengt, og da var det kun to aktuelle lokasjoner som hadde dukket opp. Når investeringen så er tatt skal man betjene leiekostnader og strøm. Strøm er en betydelig del av regningen om du skal ha akseptabelt inneklima på en bane som er i bruk fra 10 om morgenen til 21 om kvelden, oppimot 500 kroner i timen om vinteren med varme på ble jeg fortalt, og det var før strømkrisen vi har nå, med dagens prisnivå vet jeg ikke om det hadde vært mulig i det hele tatt, men la oss si 300 kromer timen i snitt, åpent 9 timer i døgnet, så 3000 kroner i døgnet - søndag hvor det var åpent bare noen timer, så da nærmer du deg 100000 i mnd i strøm + husleie, så la oss si 3-400000 i mnd totalt hvis du har en grei leieavtale. Da er det ikke mye igjen av medlemskontigent og baneleieinntekter for å betjene vedlikehold og nedbetaling av gjeld til investeringer.

Du har også en medlemsmasse som forventer at det er åpent hele dagen hele uken, det er nettopp derfor de er medlem av akkurat den klubben, og ikke tradisjonelle klubber som har finfelt tirsdag 17-20, grovfelt torsdag 16-18 osv.

Så om noen vil ta på seg å videreføre klubben så lykke til (det er ikke ironisk ment) men å skaffe fasiliteter som kan betjene den medlemsmassen "sentralt" i Oslo tror jeg ikke blir enkelt

Vel, OSS /Røgeberg beviste jo at det var en lønnsom forretningsmodell med et betydelig og betalingsvillig marked. Han var jo, som du skriver , i gang med et et nytt prosjekt og det forretningsmessig interessant.

Personlig tror jeg markedet bare har blitt større og om ikke OSS hadde fått sin tragiske slutt, så hadde Røgeberg på nytt skapt en vellykket forretning innen skyting. Problemet er vel at man er helt avhengig av godkjennelser og risikoen er dermed betydelig for en uforutsett og fatal hendelse. Markedet er der og kompetansen finnes, men risikoen mot offentlig regelverk og myndigheter er nok for stor til at noen tør prøve.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Uten direkte kobling til denne konkrete saken. "Greia" er vel at i bransjer, som involverer skytevåpen er den smale sti vesentlig smalere enn i de fleste (alle) andre bransjer. Er det noen som faktisk driver et bilverksted, byggefirma, sykehus, whatever feilfritt? (såfremt ikke @bardp driver det da) Ikke. Tenkte meg det ja. Feiltrinnene skal vel være rimelig store eller mange før en politijurist kommer og stenger døra på ubestemt tid. (såfremt butikken ikke involverer skytevåpen da).

I anleggsbransjen feks finnes det masse eksempler på slendrian som fører til dødsfall. Blir selvsagt stopp, granskninger, rutineendringer og gjerne foretaksstraff, men etter ei uke eller tre er man gjerne "good to go" igjen.

Var vel nettopp en sak oppe i Finnmark der en overivrig politijurist laget stor ståhei og krøll på sviktende grunnlag. Ville noe tilsvarende hendt om det ikke var en våpenforhandler involvert?

  • Like 4
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Krag J. skrev (4 timer siden):

risikoen mot offentlig regelverk og myndigheter er nok for stor til at noen tør prøve.

En må i hvert fall ha evne til å forstå at en må ha kontroll på utlånsvåpen, og at folk ikke bare kan ta med våpen hjem.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

nhd skrev (1 time siden):

   -   kontroll på utlånsvåpen,   -

 

Dette blir litt sånn som når vi diskuterer gjeting i "ulve"-trådene: Skal man være helt sikker, må man ha en gjeter pr. sau, som går med dyra i bånd.

 

Et slikt skytesenter er helt sikkert en kjempegod forretningside - hvis alle var blåærlige folk, som @nhd og meg.

 

Men når det må være "åpent hus", til et område med store deler av landets heller lyssky individer, stiller saken seg litt annerledes. Jeg ville ikke prøvd noe slikt, uten å ha mulighet til å lenke våpna fast til skytebenken (av stål) under bruk. Og metalldetektor i døra, for å avsløre våpen på vei ut, og kjettingsakser på vei inn.

 

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

vavlo skrev (3 timer siden):

Er det noen som faktisk driver et bilverksted,   -   -   -  feilfritt?

 

Det er i hvertfall opptil flere offfentlig godkjente bilverksteder, med sertifiserte folk til å utføre EU-kontroller, som jukser med kontrollene, og sendet potensielt livsfarlige biler ut på veien. Ikke så ulikt et skytevåpen på avveie, når det gjelder risiko. Og etter en runde med "bot og bedring", evt. skifte av verksmester eller daglig leder, er det på'n igjen.

 

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

bardp skrev (6 timer siden):

Så lenge en driver innenfor lover og regler løper en ingen risiko. Men klart skal en drive en totalt useriøs og ukontrollert virksomhet vil en jo risikere og bli stengt ned. 

Vel, det vil uansett være en betydelig risiko for lovendringer og forvaltningspraksis som kan ødelgge forretningsideen. En investering i baneanlegg vil ha minst 15-20 års horisont. 

Håper du har rett , for jeg savner et sted som OSS..

Link to comment
Share on other sites

Flere som har fått inkalling til årsmøte om å oppløse skyteklubben? Sendte svar til oppgitt mail, men får tilbakemelding om at "Driften av klubben er lagt ned og datasystemene er ikke lenger tilgjengelig."

Finner jo ikke andre måter å melde meg på årsmøtet på. hvis da ikke der tsitter noen på e-posten og leser de uavhengig av standardsvaret

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, DagArne said:

Flere som har fått inkalling til årsmøte om å oppløse skyteklubben? Sendte svar til oppgitt mail, men får tilbakemelding om at "Driften av klubben er lagt ned og datasystemene er ikke lenger tilgjengelig."

Finner jo ikke andre måter å melde meg på årsmøtet på. hvis da ikke der tsitter noen på e-posten og leser de uavhengig av standardsvaret

Fått svar tilbake fra den mailen om at jeg var notert som deltager. Tok et par-tre dager fra jeg sendte mail til jeg fikk svar. 

Fikk også samme melding som deg i retur når jeg først sendte mailen.

Edited by Mentagor
Link to comment
Share on other sites

Såvidt jeg har forstått det så var det ingen i skyteklubbens styre som ønsket å fortsette da skytebanen til Oslo skytesenter ble stengt. Og siden leder trakk seg ble Carina Røgeberg konstituert som leder av klubben, og den ble etterpå innstilt sammen med skytesenteret.

 

Det var ikke formelt korrekt fremgangsmåte; et idrettslag i NIF må oppløses med 2/3 flertall i et årsmøtevedtak...

Dermed blir det nå en ekstra runde hvor de medlemmer som er igjen, og som gidder å melde seg på årsmøtet som holdes på teams 28. feb kl 2000, må stemme over nedleggelse eller videre drift uten egen skytebane.

De som ønsker å fremme sine synspunkter må derfor melde seg på årsmøtet innen 14.02.22 kl. 12.00 ved å sendte epost til leder@storosloskyteklubb.no (du får autosvar om at systemene er utilgjengelige, men eposten blir lest)

Så ligger det litt i kortene at dersom klubben ikke vedtas nedlagt, så bør de som ønsker å holde liv i klubben i påvente av tilgang på ny skytebane også gjøre en innsats med styrearbeid...

Jeg mener klubben bør drives videre, om nødvendig med minimal aktivitet. Det krever ikke stort av et nytt styre... Og politiet vil nok akseptere noen år med redusert aktivitet før krav om innlevering av våpen kommer, så neppe kritisk å få byttet klubb ASAP.

Det er allerede vedtatt ny skytebane på Lahaug i Lillestrøm kommune (50m nord for Oslo-grensa og kun 10km å kjøre fra de gamle lokalene til Oslo skytesenter). Når banen blir en realitet er derimot usikkert, men kommunen er ivrig på å få stengt Skedsmo skytterlag sin bane på Skjetten - og Lahaug er tenkt som en erstatning). Holder man liv i SOS så kan det kanskje bli muligheter her?

Losby i Lørenskog har 3 skytebaner ved siden av hverandre - også dette området ligger ca 10km fra Skytesenteret. Her er det utendørs haglebane, riflebane og pistolbane. Skytterlaget som driver riflebanen skal bygge innendørs bane for 22lr på 15m og 50m, og også 25m grov pistol. Her kan det også være muligheter.

Nå kan det jo tenkes at alle medlemmene allerede har ordnet seg medlemskap i andre klubber og behovet for SOS er borte, det finner vi ut av 1 mars :-)

  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, Wintel said:

Det er allerede vedtatt ny skytebane på Lahaug i Lillestrøm kommune (50m nord for Oslo-grensa og kun 10km å kjøre fra de gamle lokalene til Oslo skytesenter). Når banen blir en realitet er derimot usikkert, men kommunen er ivrig på å få stengt Skedsmo skytterlag sin bane på Skjetten - og Lahaug er tenkt som en erstatning). Holder man liv i SOS så kan det kanskje bli muligheter her?

Losby i Lørenskog har 3 skytebaner ved siden av hverandre - også dette området ligger ca 10km fra Skytesenteret. Her er det utendørs haglebane, riflebane og pistolbane. Skytterlaget som driver riflebanen skal bygge innendørs bane for 22lr på 15m og 50m, og også 25m grov pistol. Her kan det også være muligheter.
 

 

Dette er spennende! Er det snakk om innendørs eller utendørs på Lahaug?

 

Jeg har brukt riflebanen på Losby et par ganger ifbm oppskyting, syns det var hyggelige folk der hvertfall. Kunne gjerne tenke meg å skyte pistol der hvis de bygger anlegg til innendørs skyting.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...