Jump to content

Oslo Skytesenters skytebaner stengt av myndighetene, grunnet uheldige omstendigheter.


Bushviper

Recommended Posts

On 11/25/2023 at 10:58 AM, Torf said:

Det er ingen risiko for å få tilbakekalt våpenkort hvis man kan vise til konkurranseaktivitet. Både på approberte og uapproberte stevner. OSS har feks "tivolistevnet" 7-felt annenhver lørdag på Løvenskiold 

Dessuten går det fint an å være gjest på trening hos en annen klubb med medfølgende aktivitetsskjema. Noen klubber tar da et lite gebyr.

For "seriøse" skyttere iussu-grener, feks silhuett, har forbundet en 25m pistolbane på Løvenskiold som kan brukes. Den har elektronikk med siste skrik fra Megalink, og ligger mellom 50m ministyrbanen og grisebanen.

 

I tillegg er det verdt å huske at man nå ikke trenger å delta på mer enn 3 treninger eller stevner innenfor 5 år for å ha pistol eller revolver, det bør derfor fortsatt være god margin for de fleste i SOS også så lenge de fortsatt er medlem av NSF.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Kennethj skrev (1 time siden):

man nå ikke trenger å delta på mer enn 3 treninger eller stevner innenfor 5 år

 

Er det virkelig bare 3 treninger på 5 år?? Jeg trodde det var 3 treninger i året. Da burde det helt klart være overkommelig å oppfylle kravet selv for lateste blant oss, og for dem som har bosatt seg i de ytterste utkantstrøkene, hvor det er milevis til nærmeste bane.

Link to comment
Share on other sites

slemmo skrev (41 minutter siden):

Det var ikke noe krav til antall treninger for å beholde våpen i det hele tatt før disse reglene kom i siste lov/forskrift.

 

Finner jeg dette på lovdata eller lignende? Jeg sitter i styret i pistolklubb, så det hadde vært greit med noe konkret å vise til for de medlemmene som ikke er innenfor dette (i mine øyne relativt overkommelige) minstekravet.

Link to comment
Share on other sites

Det finnes forøvrig helt legitime grunner til å eie våpen man ikke skal bruke, samling er en ting. En annen ting er jo at det kan hende man er lei av skyting, eller lei av visse grener, men kan tenkes å ta det opp igjen om noen år. Har flere selv som jeg knapt har brukt, eller ikke brukt på flere år, men så lenge jeg har plass, og ikke trenger pengene er det ingen grunn til å selge dem heller.

  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

slemmo skrev (16 minutter siden):

Har flere selv som jeg knapt har brukt, eller ikke brukt på flere år, men så lenge jeg har plass, og ikke trenger pengene er det ingen grunn til å selge dem heller.

Det har jeg også, men jeg er meget aktiv med en del av våpnene.

Det var ikke slikt jeg tenkte på, men at noen knapt skyter noe som helst i løpet av et år.

Link to comment
Share on other sites

nhd skrev (4 timer siden):

Det har jeg også, men jeg er meget aktiv med en del av våpnene.

Det var ikke slikt jeg tenkte på, men at noen knapt skyter noe som helst i løpet av et år.


Flaks at du setter grensen for akseptabelt aktivitetsnivå nøyaktig der hvor din egen aktivitet ligger 😂

  • Like 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Wintel skrev (19 minutter siden):


Flaks at du setter grensen for akseptabelt aktivitetsnivå nøyaktig der hvor din egen aktivitet ligger 😂

 

Hvor mener du @nhd "setter grensen"?

 

nhd skrev (4 timer siden):

  - jeg er meget aktiv med en del av våpnene.

 -  noen knapt skyter noe som helst i løpet av et år.

 

Det må vel, i tilfelle, være et-eller-annet sted mellom "meget aktiv med en del av våpnene" (det kan jeg bekrefte), og "knapt skyter noe i løpet av et år"? Etter mine språklige oppfatninger er det en smule mer enn et "nøyaktig" skille i aktivitetsnivå mellom de to begrepene?

 

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

nhd skrev (8 timer siden):

Litt på siden, men dog: Jeg har aldri skjønt hvorfor en absolutt skal ha skytevåpen hvis en ikke gidder/er interessert i å skyte.

 

Dette synes jeg er unødvendig arrogant holdning.

Om du ikke skjønner hvorfor noen ønsker å eie et våpen uten nødvendigvis skyte med det, så mangler det ikke gode grunner men empati og forståelse...
 

Og så kommer det en moderering av uttalelsen:

nhd skrev (7 timer siden):

Det har jeg også, men jeg er meget aktiv med en del av våpnene.

Det var ikke slikt jeg tenkte på, men at noen knapt skyter noe som helst i løpet av et år


Nå er det greit å ha våpen man ikke bruker, så lenge man bruker noen av de andre våpnene man har.... NHD legger altså den moralske listen på et nivå hvor han selv akkurat havner på rette siden. Og det er en utbredt holdning blant skytterne som jeg mener vi må jobbe litt med å endre på. Derav min rant.

La nå lovlydig folk få ha våpnene sine i fred, uten å moralisere over at de "knapt skyter noe som helst i løpet av et år". Vi HAR allerede et politi, og de har satt listen på 3 treninger per 5 år. Det får holde.

 

  • Like 5
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har ingen moralsk holdning til dette. Folk må ha så mange våpen de vil for meg og selvsagt bruke egne penger på det de vil. Jeg hadde bare en undring på samme måte som jeg kan undres når noen kjøper en dyr båt, men aldri sjøsetter den. 

Link to comment
Share on other sites

nhd skrev (9 timer siden):

Jeg har ingen moralsk holdning til dette. Folk må ha så mange våpen de vil for meg og selvsagt bruke egne penger på det de vil. Jeg hadde bare en undring på samme måte som jeg kan undres når noen kjøper en dyr båt, men aldri sjøsetter den. 

Jeg må jo si at jeg deler denne undringen, og som du sier gjelder den ikke bare våpen. 

 

Men, i motsetning til deg har jeg en "moralsk" holdning til det. Det gjelder ikke bare våpen, men f.eks. båter. Når man har noe som er såpass farlig, som f.eks. ei rifle, eller en stor, rask båt, så synes jeg man er forpliktet til å lære seg å behandle den på en måte som ikke skremmer eller setter andre i fare - når en først tar den ut av skapet (eller sjøsetter).

Faktisk mange synder en del her, og det har ikke noe med prisen på våpenet å gjøre (men er ofte verre jo dyrere båt)

 

K.

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

nhd skrev (17 timer siden):

Jeg har ingen moralsk holdning til dette. Folk må ha så mange våpen de vil for meg og selvsagt bruke egne penger på det de vil. Jeg hadde bare en undring på samme måte som jeg kan undres når noen kjøper en dyr båt, men aldri sjøsetter den. 

 

Jeg undres også over at folk bruker masse penger på skytegrener som for meg fremstår som like interessante som strikking, men utrykker ikke de holdningene her 😜

Link to comment
Share on other sites

Hva mener POD egentlig her? Kreves det 3 organiserte treninger/konkurranser hvert femte år for hver øvelse

 

Jeg tolker dette slik; hvis man f.eks. har 8 feltvåpen (1F, 1G, 1M, 1R, 1SP, 1SR, 1M1 og 1M2), så kreves det at man kan dokumentere 8 X 3 treninger/konkurranser i løpet av de siste fem årene. Eller tar jeg feil, slik at aktivitetskravet for å beholde disse 8 våpnene kun er tre "generelle" felttreninger eller konkurranser i løpet av de fem siste årene?

 

Utennavn.jpg.ecb91f5c578b36495beed608cd262e2f.jpg

 

Link to comment
Share on other sites

On 11/28/2023 at 3:55 PM, Virre said:

Kan også være endringer i livsituasjon og prioriteringer... men man har ikke lyst til å selge våpnene fordi man planlegger å begynne å skyte igjen når ting roer seg.  Opplevde det selv for noen år siden :)

 

Står midt oppi dette selv nå. Var på banen 1-2 ganger i uka i noen år, så kom det plutselig bådde et og to barn inn i heimen, og tid til hobbyer er veldig liten. Sjonglere pistolskyting samtidig med jakta så blir det ikke mye. Dog kommer jeg heldigvis på banen en god del mer enn bare 3 ganger hvert 5. år :)

Link to comment
Share on other sites

m00se skrev (1 time siden):

Står midt oppi dette selv nå. Var på banen 1-2 ganger i uka i noen år, så kom det plutselig bådde et og to barn inn i heimen, og tid til hobbyer er veldig liten. Sjonglere pistolskyting samtidig med jakta så blir det ikke mye. Dog kommer jeg heldigvis på banen en god del mer enn bare 3 ganger hvert 5. år :)

 

Du er heldig. 

 

Jeg har 2 tids-og-pengesluk i huset, innimellom omtalt inni eget hode som Sluket 1 og Sluket 2, som driver konkurranseidrett. Bare kjøring til og fra trening tar 8 timer i uken siden vi bor i Provinsen og sverget da vi flyttet hit at det ikke skulle gå utover barna, og treningen deres er til slike tider at jeg akkurat ikke rekker trening på pistolbanen. Det er helt utelukket å be dem vente etter trening mens far driver med hobby, da de går på barneskolen og uken deres allerede er strukket så tynt med sov-skole-spis-trene-gjenta at de må gjøre nesten alle leksene sine på søndag. 

 

Jeg har egentid når jeg kjører bil og sitter på do, og jeg kan ikke se hvordan jeg kan bytte dritetid med pistolbanetid. Har heldigvis skauen utenfor døra og får skutt med langvåpen der. Innimellom, når jeg driter raskt. 

  • Like 1
  • Haha 5
Link to comment
Share on other sites

Tilbake til emne, jeg fikk en ny mail fra SOS i går. De har utsatt fristen for betaling.

 

Men jeg skjønner fortsatt ikke helt at man skal betale 1000kr for å være i en klubb som ikke har bane. Flere klubber som faktisk har bane tar seg mindre betalt enn dette.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan godt fortsette å være medlem, deres fremtidige planer ser lovende ut; hvis jeg kan skyte regelmessig på Lørenskog er det veldig mye enklere for meg en å ta turen fra Oslo øst helt opp til Løvenskiold.

Men jeg syns det er drøyt å ta seg så meget betalt når man ikke tilbyr noe. Jo kanskje man er redd for å miste våpnene, men du må jo ha aktivitet også, ikke bare medlemskap, og da er man like langt her.

Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, m00se said:

Jeg kan godt fortsette å være medlem, deres fremtidige planer ser lovende ut; hvis jeg kan skyte regelmessig på Lørenskog er det veldig mye enklere for meg en å ta turen fra Oslo øst helt opp til Løvenskiold.

Men jeg syns det er drøyt å ta seg så meget betalt når man ikke tilbyr noe. Jo kanskje man er redd for å miste våpnene, men du må jo ha aktivitet også, ikke bare medlemskap, og da er man like langt her.

Stevner i andre klubbers regi er da like god aktivitet på papiret som treninger i egen klubb... 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, Chiefen.v-2 said:

 

feks kontingent i en annen klubb?

Jeg skjønner ikke problemet igrunnen

Ja nettopp, det er penger man kan bruke for å bli med i en annen klubb, som har bane.

 

Jeg bare skjønner ikke hvorfor noen forventer å ta seg betalt 1000kr for så å si ingenting tilbake

Link to comment
Share on other sites

antar det er inkludert forbundskontingent (400kr) så da er en nede på 600kr.

De trenger kanskje såpass for å komme i havn med bane og alt det der? 

 

Men skjønner uansett ikke problemet, det er 3 valg-betal, ikke betal, eller kanskje aller helst betal og ta kontakt med styret og spør hva du kan bidra me.

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (3 timer siden):

Det må vel sies å være direkte amatørmessig å la dem drive med noe annet enn skyting ;) Ulempen er dog at det vanligvis er enda dyrere...

 

Ja. Jeg skal ikke påberope meg å ha blitt lurt, men sjefa startet dem med denne idretten før de var gamle nok til å skyte (typ 2 år) og det slo meg aldri da at de skulle ville satse så hardt at de ikke ville få tid til verken skyting eller kampsport. 

Link to comment
Share on other sites

41 minutes ago, Chiefen.v-2 said:

antar det er inkludert forbundskontingent (400kr) så da er en nede på 600kr.

De trenger kanskje såpass for å komme i havn med bane og alt det der? 

 

Men skjønner uansett ikke problemet, det er 3 valg-betal, ikke betal, eller kanskje aller helst betal og ta kontakt med styret og spør hva du kan bidra me.

Jeg har allerede betalt forbundskontingent da jeg er hovedmedlem i en annen klubb, det burde da være mulig å bli støttemedlem eller noe her da.

 

Men nei misforstå meg rett det er ikke noe problem, bare noe jeg stusser over. Hadde de sagt noe mer direkte som "vi trenger såpass mye penger for å starte arbeid på ny bane" ville det blitt litt klarere for meg. Slik det er nå lener jeg nok mot det første av disse tre valg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg sitter ikke i styret i SOS, men var med på årsmøtet og har engasjert meg for å bidra til at klubben ikke legges ned.

 

Medlemsregisteret har ikke vært vedlikeholdt siden Oslo Skytesenter la ned virksomheten sin. Et ukjent antall medlemmer har flyttet over til andre klubber, men står fremdeles registrert i SOS.

Nå gjøres det en ryddejobb for å se hvor mange som er igjen, og man måler hvor stor interesse det er for å skape noe nytt...

Årsmøtet vedtok en kontingent på kr 1000,-. Av de går 450,- til NSF i form av forbundskontingent. Det har forøvrig ikke blitt betalt kontingent til NSF de 3 siste årene, eller innkrevd kontingent fra medlemmene. Og klubben ble re-startet med ny bankkonto og nytt orgnummer... Det er ikke penger i klubbkassa til et frimerke en gang...

De inntekter som kommer inn nå skal ikke gå til sportsbiler til styremedlemmene, men til å betale for hjemmesider, regnskapsprogram, medlemsregister og forhåpentligvis skivemateriell.

Når vi vet hvor mange som blir med videre kan man enklere justere ambisjonsnivået med tanke på skytebanetilgang. Og planene for sistnevnte er lagt ut på hjemmesidene og lenket til i siste epost: https://stor-oslo-skyteklubb.lag247.no/informasjon/nyheter/vis/?T=Informasjon&ID=39990&af=1&source=li


Jeg kan vanskelig se for meg at SOS får tilstrekkelig banetilgang til sine medlemmer i 2024, men har troen på at det kommer en brukbar løsning i 2025 - i hvertfall om medlemsmassen blir halvert.

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (6 timer siden):

Hehe. Det må vel sies å være direkte amatørmessig å la dem drive med noe annet enn skyting ;) Ulempen er dog at det vanligvis er enda dyrere...

 

K

 

Vel, hvis jeg hadde fått sønnen min til å skyte langhold med 338 med fabrikkammo hadde vi gått vesentlig ned på kostnadsnivå.

Han er 18år, hetro, driver med sprangridning og vasser i damer.. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...