Jump to content

Fra 6,5*55 til kanon...?


Huggern

Recommended Posts

Da var elgjakta for 2020 ved sin veis ende, og søndag satt vi alle samlet rundt bålet en siste kveld "tradisjon". Her diskuteres det, mimres og mobbes det jevnt og trutt i takt med sola som går ned :) Det som derimot vart hovedtemaet for skittpraten ble den berømte kaliberdiskusjonen. Ingen av oss på laget har vel aldri hatt det store fokuset på hva som brukes så lenge det er godkjent, men i år fikk vi dessverre noen utfall som vi ikke har sett før og slikt blir jo alltid grobunn for videre diskusjoner.. 

Den første tilfelle skjedde relativ tidlig i jakta, og satte en liten "aha" opplevelse i meg som jeg ikke har blitt helt kvitt.  Oksen ble påskutt, men løp fin til neste post før den datt i skuddsmellen.(her på en god del lengre hold også)  Når vi hadde flådd den så satt mye av kula i skulderbladet- påskutt skrått forfra nedentil. 

Tilfelle 2 var det ikke vi som var borti, men nabolaget. Her hadde en jeger skutt på moderat jakthold, målte meter var ca 230m. God skuddposisjon, avstandsmåler, god tid og ett treff der det skulle, men kløftingen labba videre og ble hentet ut fra terrenget vårt ca 500-600 meter fra der den hadde fått i seg kula. 

Begge disse 2 tilfellene var med samme kaliber 6,5*55- noe som jeg selv har brukt i litt over 10 år på elg.

Nå er ikke jeg av dem som har skutt flest elg heller, men de 6 jeg har skutt så har jeg ikke hatt noen baktanker med 6,5 før nå.. I takt med diskusjonen rundt  bålet kom det jo frem klare fordeler med ulike kalibere- men så sitter det jo sånne labradorer som meg  "tunglærte" å funderer på hvilket kaliber skulle man liksom gå for om jeg skulle pensjonere min 6,5 som storviltrifle. Grunnlaget for kaliberbytte skulle da også være kriteriene, tung kule, ikke stoppe i ei skulder eller ett ribben og ikke minst ha egenskaper som gjør det litt gøyalt å strekke holda på skytebanen. 

- 308 w ikke mye mer futt i denne en en 6,5

- 30-06 tunge kuler og godt utvalg

-300 win mag samme som 30-06, men enda bedre til å dytte hastighet på de tunge

Så sitter jo jeg her å tenker, viss jeg først skal ha som mål å lempe 200 gr+ kuler, hvorfor ikke bare gå for en 338 win mag? Nå skal det nevnes at 2 på laget bruker akkurat dette kaliberet og jeg kan ikke si at jeg ser mye større kjøttødeleggelse på disse kontra 30-06, elgen har vel aldri gått noe særlig med meter heller. Men igjen... når først 338 Lapua er oppfunnet så er det jo bare å plage seg selv når man kjøper 338 win mag - både i jaktsammenheng og på langhold. Så her sitter jeg, mista bakke feste totalt og usikkerheten er stor--> hva skal jeg gå for tro..

30-06 med tung kule og max ladninger vil vel slite ett løp på kort tid

300 win mag vil vel slite løpet hakket fortere en 30-06 med samme kule 

338 lapua, hei her har man fort dobbla levetiden på løpet?..

 

Så hva vil jeg ha ut av dette innlegget?.... Gjerne erfaringer fra folk som har jakta med 338 Lm både + og -, spesielt interessert i kjøttødeleggelse osv.

Hadde egt bestemt meg for at 30-06 måtte være et bra valg, men om man først skal jakte kulevekt osv hvorfor ikke velge ett kaliber som "bare funker" og er laga til å dytte tunge prosjektiler..... 

 

#som sagt prat meg gjerne bort fra domskapet, hehe. Ellers så blir det fort ei ny børste i grov sats for langhold og jakt... 

# Og om noen har pris på hjemmegrulla jakt og trening skudd hadde det jo også vært interessant å sett :)

 

Alltid vært han som mobba "kanongutta", men når man ført begynner å se på andre kaliber så fikk jeg fort argumentert med meg selv til å gå for de større når man først er i gang.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner ikke helt at elgen skal dø så innmari mye fortere av ei kule fordi den har 2mm større diameter. 338LM-kula har ikke mer fart enn 6.5x55 kula heller.

Ja jeg har skutt rådyr med både 6.5x55, 308, 30-06, 7mm WSM og 338LM - jeg har faktisk ikke sett noen stor sammenheng mellom kaliber og virkning. Virkningen kommer av plasseringen.

Det sagt, 338LM er moro, løp og kjøp, selv om nok tror det vil lønne seg å gå for størst mulig kule, og ikke mest mulig krutt, om målet er å få elgen til å ligge stille fort. 375H&H er er mye brukt kaliber ved jakt på store dyr, 458Win Mag - den type ting.

 

Min "drømme-elgvelter" for tida er en Marlin 1895 SBL i 45/70

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Det er nokså normalt den situasjonen du beskriver. Husker når jeg var liten og var med pappa på post, elgoksen kom og stod på 30-40m. Perfekt skudd i hjerte/lungeregionen (og når vi slaktet den, så var både lungene og hjertet skutt), men den løp allikevel 5-600m før den falt om. Kaliberet var 308. Jeg vet også om andre lignende tilfeller i samtlige "de 3 store kalibre" for elgjakt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Du skriver at 230m er moderat hold på elg - da ville jeg opp i 7mm rem mag, 300 win mag, 338 win mag eller 338LM. 45-70 Gov er sikkert gøy på korte hold, men for krum kulebane om du synes 230m er moderat. 375H&H og 9,3x62 er også supre patroner til elg.

Jeg har skutt endel dyr med et 338LM match løp ladd med 250gr Swift A-Frame i litt over 900ms - alt går kontant ned i smellen og gjennomskyting uansett treffpunkt. Med avstandsmåler i kikkert og ASV på optikken blir selv drøye hold "moderat" :-)

Men det blir litt begrenset hvor mange km man gidder å gå med 8kg børse på ryggen så jeg vurdere å bytte ut 338LM med en Kipplauf i 7mm rem mag

Link to comment
Share on other sites

Selv har jeg for det meste brukt 8x57 på elgen og da med 196 gr kuler. Og de fleste av de elgene jeg har skutt har tippet om ganske fort. Andre på jaktlaget har brukt 30 06, 6,5x55 og 338 wm. Kan vel ikke si at jeg har sett noen forskjell på hvor fort dyrene faller etter hva de er skut med. Det er treffpunktet som stort sett avgjør det. Ulempen for de fleste med en lett kanon på jakt er at di som oftest skyter mye dårligere med en slik en med et våpen med mer moderat rekyl. Det ser jeg stadig når folk kommer og skal skyte opp til storviltprøven.

Link to comment
Share on other sites

Hei, og velkommen på Kammeret. Temaet 6,5 på elg slutter nok aldri å engasjere, så her fikk du en rivstart.

Det virker som du jakter et sted der det er aktuelt å strekke holda på elgjakta. På steder jeg har vært der skuddavstander på 300 m og utover er nok så vanlige, har jeg sett at .300 magnumer er populært. Nok " punch" på litt hold i ei rifle som fremdeles er bærbar.

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Rausheim said:

Perfekt skudd i hjerte/lungeregionen (og når vi slaktet den, så var både lungene og hjertet skutt), men den løp allikevel 5-600m før den falt om. Kaliberet var 308.

Jeg har sett elg løpe ca.200 meter etter perfekt hjerteskudd, terrenget var meget kuppert. Kaliberet var 30-06, husker ikke hvilken kule, men en rimelig Federal. Uansett er et dårlig plassert skudd dårlig uansett kaliber. 

Link to comment
Share on other sites

Har selv en 30-06 på vei som jeg vurderer som backup til de mer åpne postene, men selv blir det hovedsakelig 308, og så litt 260 hvis jeg skal gå langt.

 

Men det jeg har spurt meg selv er hva som er den optimale kulen i 6,5 til elg. Som det har blitt nevnt før, perfekt plassert skudd går nok fint, men litt skjevt og det kan stoppe i bogen. Burde man da bruke en kule som er hardere kontra noe som ekspanderer lett, og evt hvilke kuler er best der, si normal elg 100-150 meter.

Link to comment
Share on other sites

Var «guide» for en kar som ønsket å skyte ett rådyr, snek oss innpå 4 dyr og han skjøt på 120m hold på en rådyrkalv. Jeg fulgte i handkikkert, ingen skuddtegn og den holdt følge med de andre som løp.
 

ett greit treff med dobbelt lungeskudd, 6,5x55 og federal fusion 140gr. 
 

Jeg måtte hente hunden for å finne den igjen, den løp 270m i luftlinje. 
uthullet var på størrelse med en 1krone.  
 

her snakker vi dyr med 10kg slaktevekt og 6,5. Det blir som å skyte elg med kanon

Link to comment
Share on other sites

Fikk tett på 400meter  flukt på en godt voksen okse. 190meter hold med 300winmag. Gjennomskyting begge lunger og tuppet hjertet.. oksen sto for hunden da skuddet gikk. Ble litt mye søl når jeg tok en piggokse på ca 20 meter hold med samme 300winmag. Favoritten på elg er 3006 med en 180-200 grains bondet blykule til løshundjakt.

Link to comment
Share on other sites

I mitt jaktlag er vi ca.20 skyttere pluss/minus. Mange faste deltagere gjennom flere år, noen drar på årene og har dusinvis med elg på samvittigheten. Før var det 9,3 som var trenden i mitt lag, alle som hadde skutt mye elg hadde 9,3. I dag ser jeg at disse jegerne går ned i kaliber og vekten på våpenet. Mange har jekket seg ned til .308Win. Til og med 6,5 har en voksende trend, jeg må legge til at vi går mye, ofte litt kuppert og tungt. Vi veksler på å drive og poste. Vi har også et hundelag. Min erfaring med dyr jeg har skutt er med .308 Win. og de fleste med 7mm. Rem.Mag. En elg med 45-70 Govt. Den letteste børsa jeg har gått med og som er en drøm å drasse på er min Marlin 1895GS i 45-70. 7mm. rifla er tung synes jeg, men den er jeg trygg på i alle situasjoner og avstander. På 7mm. har jeg en god kikkert som gir en grei oversikt. Når jeg tok en elg med 45/70 avsto jeg en stut p.g.a. at jeg ikke kunne bedømme antall tagger p.g.a. åpne sikter. Jeg kunne ikke se om den hadde 6 eller 8 tagger. Vi fikk ikke skyte over 6 tagger. En rask avgjørelse ble en enslig ku som var på kvota. Sluttargumentet mitt er at de gamle jegerne blir lei av å drasse på tung redskap. 

Link to comment
Share on other sites

Til elg er valg av kule en kritisk faktor, og kanskje viktigere enn kaliber/patron blant de lovlige til større storvilt. Du trenger ei kule som holder godt sammen og som har hastighet nok til å gi tilstrekkelig penetrasjon. Når mye av kula på TS' påskutte elg med 6,5x55 satt i skulderbladet kan det skyldes en myk, lett-ekspanderende og ikke-bonded kule. Hvis målet er å skyte elgokser på avstander 200 m + er ikke 6,5x55 det beste valget, kanskje heller ikke .308Win.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, Sølvrev said:

Hvis målet er å skyte elgokser på avstander 200 m + er ikke 6,5x55 det beste valget, kanskje heller ikke .308Win.

De jeg har skutt på med .308 i avstander godt over 200 meter med Lapua Naturalis har ikke tålt det. De har lagt seg ned i løpet av < 40 meter etter et eller to skudd. Jeg har tro på at skuddplassering er av betydning.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Vaquero said:

Uansett er et dårlig plassert skudd dårlig uansett kaliber. 

Ja og forskjellen er at du ødelegger mye mer kjøtt...

 

Rådyr er en ting, jeg jakter rådyr uten hund, og de er bittesmå og blir borte. De bør falle nært (på) skuddstedet. Elgen er en svær jævel, og om den går 200m med brannslage-sprut med blod ut av sida så finner man den uansett. Er den truffet der man skal, så faller den jo - og er den ikke, så faller den ikke med kanon heller. I mitt hode er det ikke den helt store forskjellen

 

1 minute ago, nhd said:

Jeg har tro på at skuddplassering er av betydning.

Skuddplassering

08092011080.JPG.b46f5fa71a5ee3376fe895bc88fd21a5.JPG

Trådstarter drømmer om 338LM - og mange snakker om skuddplassering som om det er omvendt proporsjonalt med grovt kaliber. Og min erfring er at det er det - i lette jaktrifler.
Med rifla på bildet kan du drive med "skuddplassering" på 800m hold...

Men, det krever en stabil posisjon. Dersom all jakt er fra poster, hvor en kan rigge seg til med støtte i haue og ræva, eller en kan gå med rifla på ryggen, og observere, og har tid til å pakke ut og rigge før et skudd - så kan en ha slike 7-8kg tunge rifler. Og en kan plassere skudd svært eksakt - og fuck solide kuler for dybdevirkning om du vil ha elgen ned i smellen. 300gr er 300gr - og kuler som "løser seg opp" får mer dybdevirkning jo mer det er av dem - bare ikke forvent anerkjennende nikk fra de andre i laget når hele dyret er blodslått, og det er blysplinter over alt.

En 150gr TTSX fra en 308 går like fint gjennom en elg som en 285gr LRX - men igjen. Om det nå virkelig ER kuklangt, OG en har støtte i haue og ræva - så kan 285graineren plasseres langt mer presist.

 

K

Link to comment
Share on other sites

En evigvarende diskusjon, og sannsynligvis uten en sementert fasit.
Som @Sølvrevsier, kuler er første sted å begynne.
På elg er det grove bein, stor muskelmasse, og om en skal oppnå gjennomskyting med rask utbløing og godt blodspor (i tilfelle langt utras), er en god kule som ekspanderer og bevarer mest mulig av vekta, alfa og omega.

Personlig har jeg ikke skutt så veldig mange elg, men en del har det blitt.
Jeg har vært på elglag i + 25 år, og sett elg bli skutt med det meste fra 6,5x55 til 458 Winmag.
De har falt sammen som en sekk med gode treff fra både 6,5x55 og 308 Win, og dratt ut over 100 meter med gode treff av både 338 WM og 375 H&H.
Mine elger er skutt med 35 Whelen, 338 WM, og 338-06 A-Square, ingen har gått over 50 meter med gode treff.
Men igjen, ingen treff er like, så sette opp en absolutt liste over hva som er "best" elgkaliber basert på statistikk er nok ikke helt enkelt.

Jeg prioriter kaliber som mest sannsynlig gir gjennomskyting,  gode kuler som holder sammen,  og  helst klipper av forstillinga på elgen.
De som har hatt best effekt på vårt elglag med tanke på korte utras, er 7 MM Rem mag,  300 WM, 338 WM, 35 Whelen, og dronniga selv, 375 H&H.
Med min 338-06 A-Square har jeg skutt fem elger (225 grs Woodleigh PP), alle gjennomskyting og ingen har rast ut mer enn 40 meter.

Skulle jeg kjøpt elgrifle i dag og basert meg på kjøpeammo, ville det uten tvil blitt en 7 MM Rem mag ladet med Swift A.Frame.
Presist kaliber i rifler av moderat vekt, og stor sannsynlighet for gjennomskyting.

Til slutt; en 30-06 med 180 grs A-Frame, eller 200 grs Woodleigh PP blir heller aldri feil. og er kanskje den gylne middelvei.

Edited by seawolf
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

For min del er det snakk om sittende på en liten "trefotstol", knestående eller stående med lang arm. En sjelden gang jakttårn.  Og alltid med det som her kalles lett jaktrifle. Min absolutte grense går på 300 meter, da det er det lengste jeg trener på. Med disse begrensninger er jeg overbevist om at den kritiske faktor ikke er min .308W.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, msteiro said:

Men det jeg har spurt meg selv er hva som er den optimale kulen i 6,5 til elg. 

Nosler Partition har aldri sviktet meg på elg. Bløt for ekspansjon på 100m+ og skillevegg som sørger for utgangshull selv om nesa skulle "eksplodere".

Minuset er blyet

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Langhold:

.300 Win.Mag. har et fint potensiale på langhold, den mestrer kuler i vekter over 180 grain om man vil. En kan dra nytte av et stort kulevalg. Jeg kom frem til en post en gang hvor jeg var driver, over radioen kom det en melding om et påskutt dyr. Elgen dukket opp på denne posten, ca.300 meters avstand. Skytteren på posten hadde en 30-06 som han ikke våget å skyte med på dette holdet, bakgrunnen var sikker. Med min 7mm. skulle fint gjort jobben dersom det var meg. Elgen kom til en post som var bedre, så det gikk greit. 

Det som er viktig å ha for seg om å skyte på lang avstand (friske dyr som ikke er påskutt), er at skytteren kjenner sin egen begrensning/ferdigeter. Dersom skytteren finner det utfordrende å skyte opp til prøven så bør vedkommende begrense seg til 100 meter der om kring. En rifle med gode langholdsegenskaper kommer til nytte der skytteren behersker det. De fleste som skriver her på forumet er vel i overkant ivrige på å skyte mye vil jeg tro, men ute i jaktlagene er nivået på skyteferdigheter varierende. Det går greit dersom skytteren kjenner sin begrensning. 

 

Skytteren på posten jeg nevnte trener lite. At kaliberet var 30-06 spiller ingen rolle, det handlet om prestasjonsangst/selvtillit. Mange får vegring selv på korte hold.

 

Langhold er for de som skyter godt, og de trener som regel mer enn gjennomsnittet. 

Edited by Vaquero
Link to comment
Share on other sites

Når jeg leser startinnlegget i denne tråden, melder et spørsmål seg straks. Noen har vært før meg med det:

 

4 hours ago, Sitka said:

   -   kva kule ein brukar har vel sitt og seie og vil eg tru.

2 hours ago, Sakoen75 said:

Hvilken kule bruker du?

1 hour ago, msteiro said:

Men det jeg har spurt meg selv er hva som er den optimale kulen i 6,5 til elg.

 

Dyra dør ikke av det som måtte stå på bunnen av patronhylsa, men av massive skader i vitale organer. Skal man nå dit inn på store dyr, må man ha kuler som holder sammen, og ekspanderer kontrollert.

 

Jeg brukte Barnes X i flere år, i kaliber 30-06 (150 grs) og 9,3x62 (250 grs). Jeg fant ikke igjen ei eineste kule fra normale jaktskudd, alt gikk tvers gjennom. Etter det har jeg brukt Swift A-Frame, i de to nevnte kalibrene, og i 6,5x55 og 308 Norma Magnum. Stort sett samme historia. I fjor var jeg så heldig å skyte en okse med så seigt skinn at jeg fant igjen to 165 grs A-Frame, fra 308 NM'en, på utgangssida. 95 % restvekt.

 

6,5x55 er kanskje marginal, for skudd mot stor elg skrått forfra. Men "elgpatron spesial", 9,3x62, duger. Jeg skjøt en okse skrått forfra, med 18,5 g Norma Alaska. Kula gikk diamentralt gjennom elgen, og endte mot skinnsida bak i motsatt lår!

 

 

Link to comment
Share on other sites

Som nevnt over så har kanskje kulevalg noe å si for effekten i dyret.

 

Likeså løpslengden. Altså farten på kula. Det kan være noe forskjell på 6,5x55 i 40cm løp og 60cm løp. 

 

Når det gjelder kaliber trenger man ikke bytte til "kanon". .270 win er jo glimrende til det meste hvis du vil bytte til noe litt kraftigere en 6,5 uten den helt store rekylen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg styrer litt med en 30-06AI for tiden. Noe tung rekyl for min smak, men terrenget vårt er tettvokst så det blir ikke snakk om å hårfint plassere ei kule på 300m+.

At børsa er lett har selvsagt mye å si for opplevd rekyl, men med demper så skal jeg overleve kjennes det ut som.

Har 1:9" stigning i denne så jeg står vel egentlig ganske fritt til å velge de tyngste/lengste kulene, men en 150gr kobberklump i grei fart gjør sikkert alt jeg trenger. 

Lengde på våpenet har like mye å si som vekt for min del og med nevnte kaliber synes jeg at jeg kompenserer for kort pipe. 

 

6,5x55 er fortsatt min favoritt, men nå dukka denne børsa opp så da får jeg prøve den litt. 

 

IMG_20201014_201149.jpg.a572d227b5bce7fdf13b43c35592af55.jpg

Link to comment
Share on other sites

Skulle jeg bygd dedikert rifle til å skyte elg på lange hold hadde det blitt en rask 7mm. Kanskje 7mm RM, fint kompromiss som klarer rundt 900-920 m/s med 160gr kule, og rekyl på nivå med 30-06.  Jeg hadde brukt enten 168gr LRX, eller Federal Edge TLR. Den jeg hadde skjøt 168gr ABLR i 925 m/s. Effekten på Hjort var meget god, på avstander lenger enn jeg tør å skrive her. 

 

Hvorfor ikke grovere? Lite rekyl betyr at man kan tillate seg en lett rifle, og man får mindre treffpunktsendring pga rekylopptak av dårlige stillinger.  

 

Litt uklart hva trådstarter ønsker, vanlig elgrifle, eller noe dedikert til lange hold?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har alt for lite empiri til å være bombastisk, men: De fire-fem gangene jeg har slaktet elg som var skutt med 6,5x55 og tenkt at "dette hadde gått bedre med 30-06" har vært på okser, skutt i spiss vinkel og treff i bein. Felles er myk kule som totalhavarerte eller skrenset og vinklet på bein, skutt på kort hold. 

 

Jeg mener ikke ille om å jakte elg med 6,5x55, men jeg tror det er litt mindre margin om man bruker den med rimeligste ammo og har skrå treff. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, M67 said:

Jeg skjønner ikke helt at elgen skal dø så innmari mye fortere av ei kule fordi den har 2mm større diameter. 338LM-kula har ikke mer fart enn 6.5x55 kula heller.

Ja jeg har skutt rådyr med både 6.5x55, 308, 30-06, 7mm WSM og 338LM - jeg har faktisk ikke sett noen stor sammenheng mellom kaliber og virkning. Virkningen kommer av plasseringen.

Det sagt, 338LM er moro, løp og kjøp, selv om nok tror det vil lønne seg å gå for størst mulig kule, og ikke mest mulig krutt, om målet er å få elgen til å ligge stille fort. 375H&H er er mye brukt kaliber ved jakt på store dyr, 458Win Mag - den type ting.

 

Min "drømme-elgvelter" for tida er en Marlin 1895 SBL i 45/70

 

 

K

Den dør nok ikke fryktelig mye fortere, som du sier så er ikke store forskjell på diameter. Det jeg dog prøver å overbevise meg selv om er at med 338 så vil jeg personlig aldri oppleve at kula bare går til første riben og blir ståående- avstand blir etter mine begrensinger og ikke kaliberet.  Men kanskje 375 også skal vurdere siden jeg fremdeles beveger meg i kanonsiktet.

Hadde ei Marlin 1895 i 45/70, men den springer nå lillebror rundt med på rådyrjakt - solg i studentida.. 

 

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Wintel said:

Du skriver at 230m er moderat hold på elg - da ville jeg opp i 7mm rem mag, 300 win mag, 338 win mag eller 338LM. 45-70 Gov er sikkert gøy på korte hold, men for krum kulebane om du synes 230m er moderat. 375H&H og 9,3x62 er også supre patroner til elg.

Jeg har skutt endel dyr med et 338LM match løp ladd med 250gr Swift A-Frame i litt over 900ms - alt går kontant ned i smellen og gjennomskyting uansett treffpunkt. Med avstandsmåler i kikkert og ASV på optikken blir selv drøye hold "moderat" :-)

Men det blir litt begrenset hvor mange km man gidder å gå med 8kg børse på ryggen så jeg vurdere å bytte ut 338LM med en Kipplauf i 7mm rem mag

Hvordan vil du si at 338 er i kjøttødeleggelse kontra 6,5 og 30 kaliber? Hadde håp om å få bygd ei god rifle til under6,5 kg.. men er vel kanskje vanskelig :)

Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, Huggern said:

Den dør nok ikke fryktelig mye fortere, som du sier så er ikke store forskjell på diameter. Det jeg dog prøver å overbevise meg selv om er at med 338 så vil jeg personlig aldri oppleve at kula bare går til første riben og blir ståående- avstand blir etter mine begrensinger og ikke kaliberet.  Men kanskje 375 også skal vurdere siden jeg fremdeles beveger meg i kanonsiktet.

Hadde ei Marlin 1895 i 45/70, men den springer nå lillebror rundt med på rådyrjakt - solg i studentida.. 

 

Prøv da vel. https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=177041143

Her ligger ei utmerket, kvalitetsrifle i 338L. Jaktriflekonfigurert, ferdig - er det noe å tenke på? Halvpen er den også, men ta et tips, monter kikkerten litt lenger fram ;)

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Jegermeistern said:

Når jeg leser startinnlegget i denne tråden, melder et spørsmål seg straks. Noen har vært før meg med det:

 

 

Dyra dør ikke av det som måtte stå på bunnen av patronhylsa, men av massive skader i vitale organer. Skal man nå dit inn på store dyr, må man ha kuler som holder sammen, og ekspanderer kontrollert.

 

Jeg brukte Barnes X i flere år, i kaliber 30-06 (150 grs) og 9,3x62 (250 grs). Jeg fant ikke igjen ei eineste kule fra normale jaktskudd, alt gikk tvers gjennom. Etter det har jeg brukt Swift A-Frame, i de to nevnte kalibrene, og i 6,5x55 og 308 Norma Magnum. Stort sett samme historia. I fjor var jeg så heldig å skyte en okse med så seigt skinn at jeg fant igjen to 165 grs A-Frame, fra 308 NM'en, på utgangssida. 95 % restvekt.

 

6,5x55 er kanskje marginal, for skudd mot stor elg skrått forfra. Men "elgpatron spesial", 9,3x62, duger. Jeg skjøt en okse skrått forfra, med 18,5 g Norma Alaska. Kula gikk diamentralt gjennom elgen, og endte mot skinnsida bak i motsatt lår!

 

 

Hei, kula jeg bruker er Lapua mega. 6,5 har nok aldri vært optimalt for de største dyra, men det var først i år at jeg opplevde at det hadde vært kjekt med litt mere..

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, BaconErGodtNamNamNAm said:

Som nevnt over så har kanskje kulevalg noe å si for effekten i dyret.

 

Likeså løpslengden. Altså farten på kula. Det kan være noe forskjell på 6,5x55 i 40cm løp og 60cm løp. 

 

Når det gjelder kaliber trenger man ikke bytte til "kanon". .270 win er jo glimrende til det meste hvis du vil bytte til noe litt kraftigere en 6,5 uten den helt store rekylen.

Helt enig i tankegangen. Løpet mitt er derimot 55cm langt og uten lydemper. Helt org. Skutt en dele med 338 wm - lån av kompiser på banen og har ingen probmel med rekylen så lenge jeg slipper 50 skud serier, hehe.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du ikke skal strekke holdene, ønsker 338, og vil ha en mer dedikert jaktrifle, ville jeg vurdert 338wm.

LM har vel fordel med mer fart, men ikke nødvendigvis helt kanon du er ute etter.

@Torfhar tatt opp dette tidligere, rifler i 338WM gis nærmest bort, og det passer i normale kasser, så litt større utvalg. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, ladebenken said:

Skulle jeg bygd dedikert rifle til å skyte elg på lange hold hadde det blitt en rask 7mm. Kanskje 7mm RM, fint kompromiss som klarer rundt 900-920 m/s med 160gr kule, og rekyl på nivå med 30-06.  Jeg hadde brukt enten 168gr LRX, eller Federal Edge TLR. Den jeg hadde skjøt 168gr ABLR i 925 m/s. Effekten på Hjort var meget god, på avstander lenger enn jeg tør å skrive her. 

 

Hvorfor ikke grovere? Lite rekyl betyr at man kan tillate seg en lett rifle, og man får mindre treffpunktsendring pga rekylopptak av dårlige stillinger.  

 

Litt uklart hva trådstarter ønsker, vanlig elgrifle, eller noe dedikert til lange hold?

Jakt blir nok fokuset, men man får jo dra den med på banen når man kjeder seg :) 

Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, msteiro said:

Ikke bare halvpen, men helpen.

Faktisk dritpen.

 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=158617743

 

743_1272221390.jpg

 

Det var nå altså faen at en ikke skulle ha bruk for den...

 

5 minutes ago, msteiro said:

 

@Torfhar tatt opp dette tidligere, rifler i 338WM gis nærmest bort, og det passer i normale kasser, så litt større utvalg. 

Det er til stadighet fine M70er i 338WM på Finn, til 5000,- Jeg prøvde en sånn, og Yessir, det er good shit. Men hva skal en med det... (jeg jakter elg 2 helger i året, og skyter den aldri ca.)

 

K

Link to comment
Share on other sites

14 minutes ago, M67 said:

Prøv da vel. https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=177041143

Her ligger ei utmerket, kvalitetsrifle i 338L. Jaktriflekonfigurert, ferdig - er det noe å tenke på? Halvpen er den også, men ta et tips, monter kikkerten litt lenger fram ;)

 

K

Så ikke dumm ut denne! Det jeg da ikke er så bekjent er hva/hvilke rifler jeg skal se etter i 388. Hvilke har bra kasser osv som tåler trykket. Får man jaktrifler som jeg eksempelvis kan bytte løp på for å ha ett mindre kaliber til mengdetrening :) osv. Drømmen hadde jo vært ett løp i 6,5 og ett i 338 !

Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, Huggern said:

Så ikke dumm ut denne! Det jeg da ikke er så bekjent er hva/hvilke rifler jeg skal se etter i 388. Hvilke har bra kasser osv som tåler trykket. Får man jaktrifler som jeg eksempelvis kan bytte løp på for å ha ett mindre kaliber til mengdetrening :) osv. Drømmen hadde jo vært ett løp i 6,5 og ett i 338 !

Er bare blaser som har en god løsning på denne komboen

Link to comment
Share on other sites

14 minutes ago, M67 said:

Det var nå altså faen at en ikke skulle ha bruk for den...

 

Det er til stadighet fine M70er i 338WM på Finn, til 5000,- Jeg prøvde en sånn, og Yessir, det er good shit. Men hva skal en med det... (jeg jakter elg 2 helger i året, og skyter den aldri ca.)

 

K

Men få vekk trestokken :/ heheh, elsker trestokker utseenedmessig. Men man kan ikke "herje med de" uten at man angrer dyrt og helli på alle ripene. 

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, Huggern said:

    -   og kaster stokken...

 

Den som kaster et slikt skjefte, skulle, som de sier nordpå, "vorre piska på pongen me ei frøssi auarshånk!".

 

Men hadde jeg hatt ei rifle med et slikt smykke av et skjefte, ville jeg nok sett meg om etter et-eller-annet kunststoffskjefte, til utendørs bruk. Tør ikke tenke på hva som kan hende med det vakre skjeftet i steinrøysene våre - !

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, Jegermeistern said:

 

Den som kaster et slikt skjefte, skulle, som de sier nordpå, "vorre piska på pongen me ei frøssi auarshånk!".

 

Men hadde jeg hatt ei rifle med et slikt smykke av et skjefte, ville jeg nok sett meg om etter et-eller-annet kunststoffskjefte, til utendørs bruk. Tør ikke tenke på hva som kan hende med det vakre skjeftet i steinrøysene våre - !

Som sagt, liker de utsenemessig og hvordan de føles! , meeeeen tåler ikke å ha med meg stokker på jakt som jeg er livredd for :) 

Link to comment
Share on other sites

Alt det rare du har hørt om Blaser er tull.

Men det er dyrt. Og tungt.

 

Det er to løsninger på å kombinere kalibervalget, enten Blaser, eller kjøpe seg to stk Remington eller Winchester, en med std sluttstykke og en med magnum.

Kast ene låskassen, og bygg rifle med to piper (evt bruk de pipene som følger med til å starte med).

Kommer ca på prisen av ene pipen til en Blaser :)

 

Så er spørsmålet alltid om det faktisk er behov for magnum, selv om løsningen over ikke er spesielt dyr nødvendigvis.. 

En rifle med to piper, en i 6,5x55 og en i 30-06AI dekker et ganske bredt spekter fra fabrikk rekruttammunisjon fabrikk til hjemmeladd kanon med 220grs kuler.

Forskjellen mellom en 6,5, og en 30-06 ladd med 220 grs kule er ganske betydelig ref eksempelet du viser til over. 

Link to comment
Share on other sites

35 minutes ago, Huggern said:

Drømmen hadde jo vært ett løp i 6,5 og ett i 338 !

 

31 minutes ago, Dodraugen said:

Er bare blaser som har en god løsning på denne komboen

 

Njaaa - han skrev jo "ett løp i 6,5" - ikke hvilken 6,5-patron det skal være. Hvis han f.eks. velger 264 Win Mag (løpsbrenner i særklasse?), er jo det "søsterpatronen" til 338 WM, og går derfor med samme sluttstykke. Om den kan lades til omtrentlig 6,5x55s hastighet (og løpsslitasje!?!), vet jeg ikke.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Huggern said:

  Men kanskje 375 også skal vurdere siden jeg fremdeles beveger meg i kanonsiktet.

 

 

 

375 H&H er ikke kanon, ikke på noen som helst måte.
Derimot er det en av de mest fleksible storviltpatrone som er konstruert (etter min og mange andres mening)
Rekylen er absolutt å leve, selv uten demper eller brems, de gir vanligvis god/ meget god presisjon med de fleste aktuelle kulevekter.
Det finns et utall gode / riktig gode kuler til kaliberet, den er lett å lade for, kjøttødeleggelse er vesentlig mindre enn man skulle tro, tvert om bedre enn en del mindre kjappere kaliber.
Bakdelen, i den grad det er noe å nevne, er behovet for lang låskasse.
Rekylmessig, min Ruger M77 i 338 WM, var hakket mer ubehagelig å skyte med enn min Winchester M70 Classic i 375 H&H.

 

 

Edited by seawolf
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...